Giulietta 940

Alfoista

Valvoja: Moderators

FinPat
Viestit: 7314
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Ehkä tuo ~90Nm tulee peltipyöristä? Ja alukiekkoihin "normaali" 100 Nm+ momentti?

https://www.alfaowner.com/threads/torqu ... s.1054466/
"On the 1.4 MA-
Alloy wheels 108-132Nm.(same as 159)
Sump plug 18-22Nm.(same as 159)
Filter cap says 25 Nm on it 2016>canister filter as tight as possible by hand.
Taken from: Revista Technica dell'Automobile- Manuale di Riparazione"


https://garage.wiki/alfa-romeo/giuliett ... tions.html
"Wheel attachment
Aluminium rims 108–132 N⋅m
Steel rims 77–95 N⋅m"

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

^90 Nm luokassa olevat maininnat tosiaan ilmeisesti teräsvanteille tarkoitetut, mutta hassusti asia monessa lähteessä jää mainitsematta. Ja selvästi kuitenkin Giuliettoista suurin osa on aluvanteilla varustettu. Nuo yllämainitut lukemat kyllä asettuvatkin siihen ikkunaan mitä muihin autoihin verrattuna odottaisi.

Onko muuten G:hen saatavana jotain korjaamokäsikirjaa tai vastaavaa, jossa olisi kaikki muutkin momentit korjausohjeiden lisäksi? Haynesiltä en ainakaan perinteistä opasta löydä. Tuo edelläolevassa linkissä mainittu kirja on italiaksi, mutta kai sekin paremman puutteessa menisi.

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja mutt »

Taloudessa kun on italialaisten henkilökuljettimien lisäksi neliveto-pickup, niin laiskana ja pihinä miehenä ostin 120Nm momenttisauvan renkaiden kiinnitystä varten. Muistaakseni Lybralle 100Nm olisi ollut ohjearvo, mutta 120Nm on joka tapauksessa kellosepäntyötä verrattuna siihen, mitä on tullut vastaan rengasliikkeiden ja pajojen jäljiltä. Siihen momenttiin menee Lybran, Fiat 500:n, Flavian, peräkärryn ja pikkarin pyörät.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

FinPat
Viestit: 7314
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja FinPat »

mutt kirjoitti:
27 Marras 2023, 12:54
Taloudessa kun on italialaisten henkilökuljettimien lisäksi neliveto-pickup, niin laiskana ja pihinä miehenä ostin 120Nm momenttisauvan renkaiden kiinnitystä varten. Muistaakseni Lybralle 100Nm olisi ollut ohjearvo, mutta 120Nm on joka tapauksessa kellosepäntyötä verrattuna siihen, mitä on tullut vastaan rengasliikkeiden ja pajojen jäljiltä. Siihen momenttiin menee Lybran, Fiat 500:n, Flavian, peräkärryn ja pikkarin pyörät.
Peltivanteet kaikissa?

FinPat
Viestit: 7314
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja FinPat »

TurboJ kirjoitti:
27 Marras 2023, 12:30
jossa olisi kaikki muutkin momentit korjausohjeiden lisäksi?
Näillä alkuun?
https://garage.wiki/alfa-romeo/giulietta/
https://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_giu ... ance.shtml

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

^Grazie.

Taas uusi aihe: kuulostaako MultiAir -Giulietta normaalisti ahtovuotoiselta?

Ahtojen noustessa alkaa puhina kuulua moottoritilasta oikealta. Tietystihän turbosta usein kuuluu jotain ääntä, mutta tämä ei kuulosta niiltä tyypillisiltä ääniltä (minulla on ollut kymmenkunta erilaista bensaturboautoa ja joissain ahtosysteemi on äänetön, toisissa ei). Se on samantyylinen ääni pitempikestoisena, kuin mikä kuuluu turbon ohivirtausventtiilin päästäessä ahtoilmaa takaisin imuun.

Eli siis, Multiair -Giuliettalla ajaneet: kuuluuko koneesta "puhinaa" ahdoilla, vai onko kyseessä vika?

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Talvipyörien asennuksen jälkeen huomasin, että taitaakin olla meidän G:ssä 159/Brera/Spider -malliset aluvanteet.

Tuollaiset vanteet kyseessä: https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/giulietta/13955645 (linkin auto ei liity asiaan muuten, onpahan vain samat vanteet)

Kuvittelin näiden olevan G:n alkuperäiset ja siksi ei tullut noita yhtään sen enempää tutkittua kun laitoin alle. Täydet speksit eivät minulle jälkikäteenkään mistään aukea, mutta ilmeisesti nämäkin ovat sentään 7.5X17 kuten pitäisi - offsetista vain en tiedä. Asennuksessakaan en huomannut mitään erikoista, mutta sitten sain kuulla, että 159:ssa sisarmalleineen onkin 14mm pyöränpultit Giuliettan tyytyessä 12-millisiin. Eikö tässä ole potentiaalinen ongelma käytettäessä noita samoja vanteita G:ssä? Siis tietenkään vanteiden pultinreijät eivät ole poratut tarkalleen pultin kierteen halkaisijalle, mutta onko nyt tosiaan OK käyttää näissä tuota pienempää pulttia?

Brittifoorumin mukaan pyöränpultin pituus ja kartiokulma ovat samat 159:ssä ja Giuliettassa. Tyhmien kysymysten listalle joudun silti vielä lisäämään sen, että onhan näissä nyt sentään kaikissa vanteissa jonkinlainen keskiösovite, joka keskittää vanteen pyörännapaan? Kun jälkikäteen mietin, että vanne meni paikalleen niin kovin helpon tuntuisesti, mutten siinä kiireessä ja pakkasen puremana osannut tuohonkaan perehtyä luullessani kyseessä olevan vakiovanne.

Nyt huomaan, että juuri tuota linkin vannetta näkyy useammassa Giuliettassa alla, Nettiautossakin parhaillaan myynnissä olevista taitaa olla kolmessa eri yksilössä. Onko tämä nyt siis sittenkin ollut G:n varustelistalla myös tämä sama vanne, vaikka onkin alunperin tarkoitettu 159-sukuun?

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja mutt »

FinPat kirjoitti:
27 Marras 2023, 15:58
Peltivanteet kaikissa?
Osassa on, osassa ei.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

jmi
Viestit: 1484
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja jmi »

TurboJ kirjoitti:
28 Marras 2023, 00:27
^Grazie.

Taas uusi aihe: kuulostaako MultiAir -Giulietta normaalisti ahtovuotoiselta?

Ahtojen noustessa alkaa puhina kuulua moottoritilasta oikealta. Tietystihän turbosta usein kuuluu jotain ääntä, mutta tämä ei kuulosta niiltä tyypillisiltä ääniltä (minulla on ollut kymmenkunta erilaista bensaturboautoa ja joissain ahtosysteemi on äänetön, toisissa ei). Se on samantyylinen ääni pitempikestoisena, kuin mikä kuuluu turbon ohivirtausventtiilin päästäessä ahtoilmaa takaisin imuun.

Eli siis, Multiair -Giuliettalla ajaneet: kuuluuko koneesta "puhinaa" ahdoilla, vai onko kyseessä vika?
En kyllä muista mitään "puhina"-ääniä oikealta. v.2017 mallissa moottorin ääni on möreämpi, alkupään malleissa mielestäni melko äänetön moottori tai ei ole ainakaan jäänyt mitään erityistä mieleen. Voisko olla ilmavuotoa tms. jossain?

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

jmi kirjoitti:
28 Marras 2023, 12:55
En kyllä muista mitään "puhina"-ääniä oikealta. v.2017 mallissa moottorin ääni on möreämpi, alkupään malleissa mielestäni melko äänetön moottori tai ei ole ainakaan jäänyt mitään erityistä mieleen. Voisko olla ilmavuotoa tms. jossain?
Vuotoa nimenomaan epäilen, ja käytännössä ahtovuoto sen melkein on oltava jos on. Imuvuoto ei mielestäni voisi kuulostaa tuolta.

Varmaan MESillä pitäisi yrittää lukea jotain dataa, mutta en nyt äkkiseltään keksi mitä yrittäisin lukea tällaisen selvittämiseksi. Tottakai aion tehdä myös manuaalista tutkimusta, mutta vaikea näitä on usein löytää silläkään tavalla.

FinPat
Viestit: 7314
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja FinPat »

mutt kirjoitti:
28 Marras 2023, 11:17
FinPat kirjoitti:
27 Marras 2023, 15:58
Peltivanteet kaikissa?
Osassa on, osassa ei.
Mutterimopo + momenttisauva ei ole suositeltu yhdistelmä aluvanteisiin.

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja mutt »

Oikealla momenttiavaimella testattuna aluvanteissakin on tuolla sauvalla laitetut aika likellä sauvan nimellismomenttia. Viime kesäinen rengasliike lienee laittanut 500:n kiekot ilman mitään sauvoja, kun olivat vaihteeksi ns. riittävällä kireydellä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

FinPat
Viestit: 7314
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Olen itsekin testannut että Motonetin sauvalla ja Ryobin mopolla momentti menee kohdalleen melko hyvin. Iskun pituus ja sauvan kiertyminen sopivasti synkassa. Ongelmana tässä on se hakkaava liike jolla mutterit tai pultit kevytmetalliin kierretään.

Kevytmetalli ottaa osumaa.

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja mutt »

Saavat ottaa jatkossakin, kyllä auton pitää käyttöä kestää.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

TurboJ kirjoitti:
28 Marras 2023, 09:29
Eikö tässä ole potentiaalinen ongelma käytettäessä noita samoja vanteita G:ssä? Siis tietenkään vanteiden pultinreijät eivät ole poratut tarkalleen pultin kierteen halkaisijalle, mutta onko nyt tosiaan OK käyttää näissä tuota pienempää pulttia?
Näin päin ei ole ongelma. Näissä ei pultit ole kunnolla keskittävät edes.

Ja tuota vannetta on muistaakseni ollut tarjolla molempiin, mahdollisesti 159-tuotannon ylijäämää puskettu jo tehtaalta Giuliettaan?

Avatar
Mikkeller
Viestit: 167
Liittynyt: 16 Heinä 2019, 08:25
Car(s): 159 SW Ti 1750 TBi
Accord Type S 2.2 i-DTEC
Golf GTI 1.8T
Paikkakunta: Kemi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Mikkeller »

FinPat kirjoitti:
28 Marras 2023, 14:28
Mutterimopo + momenttisauva ei ole suositeltu yhdistelmä aluvanteisiin.
Itselläni on tämä kombo käytössä niin kiinnostaa miksi ei ole suositeltu yhdistelmä?

FinPat
Viestit: 7314
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Mikkeller kirjoitti:
29 Marras 2023, 14:14
FinPat kirjoitti:
28 Marras 2023, 14:28
Mutterimopo + momenttisauva ei ole suositeltu yhdistelmä aluvanteisiin.
Itselläni on tämä kombo käytössä niin kiinnostaa miksi ei ole suositeltu yhdistelmä?
Mitä ilmeisemmin hakkaava liike ei tee hyvää alumiinivanteille, näin minulle tällä palstalla kerrottiin ja pienen tutkimisen jälkeen päädyin uskomaan tämän.

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Onko vinkkejä moottorilämmittimen ja sisähaaran kaapelien vetoon Giuliettassa? Onko jossain sopiva, valmis läpivienti sisähaaraa varten? Kyseessä on normaali panssarikaapeli tässä tapauksessa. Ulkopistoke olisi tarkoitus laittaa sumuvalokehykseen. Saako tuon mustan feikki-ilmanottoaukon väkivallattomasti irti ja onnistuuko se etukautta?

Vielä jos joku on asentanut G:hen lämmitinjärjestelmään kytkettävän akkulaturin, niin onko tuolle murikalle löytynyt jostain tukeva ja suojainen asennuspaikka?

Ihan oma hommansa suunnitella tällainenkin pikkuasia kun tällä kertaa joutuu työtilana käyttämään vuokrattavaa pikahallia.

Avatar
Konela
Viestit: 12
Liittynyt: 11 Huhti 2018, 16:59
Car(s): Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair Vm. 2011

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Konela »

Morjesta!

Giulietta vm. 2011 xenonvaloilla sai korjauskehotuksen ajovaloista, että molemmat näyttäisivät liian ylös. Valojen säätö onnistuu manuaalisesti Multiecuscanilla sekä alas että ylös ja lisäksi sivuille. Yrittäessä kalibrointia valot eivät liikkuneet mihinkään suuntaan (kalibrointi kuitenkin onnistui) eikä parametreissä näkynyt mitään arvoja. Mitään vikakoodeja ei ole ja anturit silmämääräisesti ovat ehjiä ja tangot ovat paikallaan. Mitä tässä voisi seuraavaksi kokeilla? Ja miksi MES ei näytä ajovalojen parametrejä?

T: Jarmo

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^ Moi.
Oletko tarkistanut että eturenkaan ripustuksessa oleva asentoanturi on OK eikä ole 'heittäntyt voltin'?
Muistaakseni etuoikea puoli kyseessä.
Kuva

Avatar
Konela
Viestit: 12
Liittynyt: 11 Huhti 2018, 16:59
Car(s): Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair Vm. 2011

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Konela »

Kiitos, täytyy vielä tutkia, keskityin enemmän siihen taka-akselilla olevaan.

Lumlum
Viestit: 121
Liittynyt: 21 Elo 2017, 21:33
Car(s): Giulietta MA M6 '17
Spider TS '03

Lancia k Busso '99
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Lumlum »

Jaahas, toinenkin valonpesurin kansi irtaantui puskurista ja vei näköjään suutinosan mukanaan.

Olin suunnitellut itsenäisyyspäiväksi tarvikekannen sovittelua aiemmin paenneen vänkärin kannen paikalle, nyt saakin tehdä molemmat puolet. Lopuksi se pesimien sulakkeen etsintä ja poistaminen...niin ei tartte enää tuottaa reikiä puskuriin ohjaamosta käsin...

Avatar
ArttuNaattor
Viestit: 68
Liittynyt: 23 Huhti 2021, 15:10
Car(s): 2012 Giulietta T-Jet

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja ArttuNaattor »

TurboJ kirjoitti:
29 Marras 2023, 19:07
Onko vinkkejä moottorilämmittimen ja sisähaaran kaapelien vetoon Giuliettassa? Onko jossain sopiva, valmis läpivienti sisähaaraa varten? Kyseessä on normaali panssarikaapeli tässä tapauksessa. Ulkopistoke olisi tarkoitus laittaa sumuvalokehykseen. Saako tuon mustan feikki-ilmanottoaukon väkivallattomasti irti ja onnistuuko se etukautta?

Vielä jos joku on asentanut G:hen lämmitinjärjestelmään kytkettävän akkulaturin, niin onko tuolle murikalle löytynyt jostain tukeva ja suojainen asennuspaikka?

Ihan oma hommansa suunnitella tällainenkin pikkuasia kun tällä kertaa joutuu työtilana käyttämään vuokrattavaa pikahallia.
Ilmastoinnin kompressorin takaa löytyy kumitutti, minkä saa palopellistä pois. Siitä kun laittaa defan piuhan läpi niin se tulee hansikaslokeron takaa apparin jalkatilaan.

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Lumlum kirjoitti:
30 Marras 2023, 22:10
Jaahas, toinenkin valonpesurin kansi irtaantui puskurista ja vei näköjään suutinosan mukanaan.

Olin suunnitellut itsenäisyyspäiväksi tarvikekannen sovittelua aiemmin paenneen vänkärin kannen paikalle, nyt saakin tehdä molemmat puolet. Lopuksi se pesimien sulakkeen etsintä ja poistaminen...niin ei tartte enää tuottaa reikiä puskuriin ohjaamosta käsin...
Saa muuten jakaa tietoa tännekin kun löydät sen sulakkeen. Reistaileva systeemi kaiken kaikkiaan eikä mitenkään välttämätön kun valot täytyy joka tapauksessa manuaalisesti puhdistaa tasaisin välein.

Mitä muuten vaatii ns. pysyvä disablointi tuon koko valonpesurisysteemin osalta? Toki siis hiljaiseksi sen saanee jo tuolla sulakkeen poistolla, mutta saako ohjelmallisesti poistettua koko vehkeen käytöstä? Vähän oli ajatuksena napata irti ihan kaikkinensa koko hoito, kun en sille järkevää käyttöä keksi.
Viimeksi muokannut TurboJ, 30 Marras 2023, 22:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

ArttuNaattor kirjoitti:
30 Marras 2023, 22:47
Ilmastoinnin kompressorin takaa löytyy kumitutti, minkä saa palopellistä pois. Siitä kun laittaa defan piuhan läpi niin se tulee hansikaslokeron takaa apparin jalkatilaan.
Kiitos, tästä on iso apu. Eipä G siis vaikuttaisi olevan kovin haasteellinen kohde tältä osin.

Avatar
ArttuNaattor
Viestit: 68
Liittynyt: 23 Huhti 2021, 15:10
Car(s): 2012 Giulietta T-Jet

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja ArttuNaattor »

TurboJ kirjoitti:
30 Marras 2023, 22:52
Kiitos, tästä on iso apu. Eipä G siis vaikuttaisi olevan kovin haasteellinen kohde tältä osin.
Tässä vielä pari kuvaa Eperistä, jos selventää. Eli tommonen numero 26 muotoinen iso tutti löytyy valmiiksi. Oli kyllä helppo auto asentaa Defa. Ainut mikä itselle tuotti kuumotuksia oli ne puskurin päällä olevat 4kpl isot Torx ruuvit, ne kannattaa kokeilla että lähtevät irti. Osalla ne on hirttäneet kiinni ja eivät pulttaannu mihinkään muuhun kuin sellaiseen muoviseen vastakappaleeseen, mikä sitten on metallissa vastakierteellä kiinni. Eli jos ne puskurin päällä olevat neljä isoa ruuvia alkaa pyöriä tyhjää, niin kiristä ne todella kireälle (että se vastakierrekappale jäisi kiinni siihen jäähdyttimen tukipeltiin) ja yritä sitten avata uudestaan. Sumuvalojen kehysten klipsut tuskin lähtevät ilman hajoamista irti. Itse tilasin netistä parin faceliftattuja kehyksiä, missä on krominen eikä musta se sumuvalon ympärys ja vaihdoin samalla kun puskuri on irti. Tuosta oli kyllä asennuksessa iso apu, että tehdas tarjoaa valmiin läpivientipaikan. Subbarin virtajohdon vedin myöhemmin samasta paikasta.

Kuva

Kuva

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

ArttuNaattor kirjoitti:
30 Marras 2023, 23:07
Tässä vielä pari kuvaa, jos selventää. Eli tommonen numero 26 muotoinen iso tutti löytyy valmiiksi.
Loistavaa, ja kiitos myös noista muista vinkeistä. Onneksi pystyn kuitenkin tarvittaessa tekemään homman vaiheittain jos jotain isompaa yllätystä tulee. Päällisin puolin näyttävät nuo Torxitkin siltä, ettei niitä ole ennen ikinä avattu. Harrastuksen iloja toki sekin.

Hyvässä paikassa on näköjään tuo läpivienti. Onko nuo kuvat muuten ihan netti-eperistä, vai onko sulla jokin oma ohjelmisto käytössä?

mujunen
Viestit: 112
Liittynyt: 05 Syys 2014, 23:06
Car(s): Alfa Romeo 1750 gtv 1970
Alfa Romeo Giulietta 1,4 Multiair
VW Golf Country
Bmw e30 325 cabrio 1986
Mb 190b W121 1960

Ex Alfa: 159 Ti 2.0Jtdm
Ex Alfa:156 2,5 2001
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja mujunen »

Konela kirjoitti:
30 Marras 2023, 15:21
Morjesta!

Giulietta vm. 2011 xenonvaloilla sai korjauskehotuksen ajovaloista, että molemmat näyttäisivät liian ylös. Valojen säätö onnistuu manuaalisesti Multiecuscanilla sekä alas että ylös ja lisäksi sivuille. Yrittäessä kalibrointia valot eivät liikkuneet mihinkään suuntaan (kalibrointi kuitenkin onnistui) eikä parametreissä näkynyt mitään arvoja. Mitään vikakoodeja ei ole ja anturit silmämääräisesti ovat ehjiä ja tangot ovat paikallaan. Mitä tässä voisi seuraavaksi kokeilla? Ja miksi MES ei näytä ajovalojen parametrejä?

T: Jarmo
Omassa autossa se taka-kallistuksenvakaajassa oleva tangonkiinnike pääsi muutaman kerran liikkumaan vaikka pultti oli kireällä. Sitä lähtisin ekana tutkimaan ja säätämään.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Lumlum kirjoitti:
30 Marras 2023, 22:10
Jaahas, toinenkin valonpesurin kansi irtaantui puskurista ja vei näköjään suutinosan mukanaan.
Mulla oli pesurin kansi myynnissä.
Kuva

Gusse
Viestit: 899
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Gusse »

TurboJ kirjoitti:
30 Marras 2023, 22:50
Lumlum kirjoitti:
30 Marras 2023, 22:10
Jaahas, toinenkin valonpesurin kansi irtaantui puskurista ja vei näköjään suutinosan mukanaan.

Olin suunnitellut itsenäisyyspäiväksi tarvikekannen sovittelua aiemmin paenneen vänkärin kannen paikalle, nyt saakin tehdä molemmat puolet. Lopuksi se pesimien sulakkeen etsintä ja poistaminen...niin ei tartte enää tuottaa reikiä puskuriin ohjaamosta käsin...
Saa muuten jakaa tietoa tännekin kun löydät sen sulakkeen. Reistaileva systeemi kaiken kaikkiaan eikä mitenkään välttämätön kun valot täytyy joka tapauksessa manuaalisesti puhdistaa tasaisin välein.

Mitä muuten vaatii ns. pysyvä disablointi tuon koko valonpesurisysteemin osalta? Toki siis hiljaiseksi sen saanee jo tuolla sulakkeen poistolla, mutta saako ohjelmallisesti poistettua koko vehkeen käytöstä? Vähän oli ajatuksena napata irti ihan kaikkinensa koko hoito, kun en sille järkevää käyttöä keksi.
Ei kannata kokonaan poistaa, kun taitaa xenonien johdosta olla pakollinen katsastusvaruste. En tosin tiedä kuinka usein niiden toimintaa katsasruksessa tarkistavat.

Avatar
ArttuNaattor
Viestit: 68
Liittynyt: 23 Huhti 2021, 15:10
Car(s): 2012 Giulietta T-Jet

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja ArttuNaattor »

TurboJ kirjoitti:
30 Marras 2023, 23:13
ArttuNaattor kirjoitti:
30 Marras 2023, 23:07
Tässä vielä pari kuvaa, jos selventää. Eli tommonen numero 26 muotoinen iso tutti löytyy valmiiksi.
Loistavaa, ja kiitos myös noista muista vinkeistä. Onneksi pystyn kuitenkin tarvittaessa tekemään homman vaiheittain jos jotain isompaa yllätystä tulee. Päällisin puolin näyttävät nuo Torxitkin siltä, ettei niitä ole ennen ikinä avattu. Harrastuksen iloja toki sekin.

Hyvässä paikassa on näköjään tuo läpivienti. Onko nuo kuvat muuten ihan netti-eperistä, vai onko sulla jokin oma ohjelmisto käytössä?
Fiatforumin openeperiä uskaltaa suositella, se on just äsken uusittu niin sieltä ylhäältä kun laittaa search ja VIN sisään niin tulee kaikki oikeat räjäytyskuvat. Tää mistä noi kuvat oli on pekidi.com mikä taitaa olla Alfa Romeo Club Slovenian. Sieltä vaan aika ajoin heitetään pihalle niin täytyy olla nopea liikkeissään, rajattu määrä käyttäjiä ja uusi käyttäjä kirjaa aina vanhimman ulos. Lisäksi pitää olla aika rankat mainoksenestot koneessa, ettei avaudu popuppeja tai muutenkaan ole tuo sivu täynnä mainoksia. Toimiessaan on mun mielestä paremmin sijoiteltu elementit sivulle, eli ei tarvitse sitä osalistausta scrollailla sivulle niinkuin tuolla openeperissä, näkyy kaikki osapäivitystiedot ja varianttitiedot aika paljon tiiviimmin.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Openeper ei myöskään näytä ihan kaikille autoille kaikkia osakategorioita jostain syystä. Tietyt 159:t esim. ei anna osalistausta lainkaan etujarruista :lol:

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

ArttuNaattor kirjoitti:
01 Joulu 2023, 00:27
Fiatforumin openeperiä uskaltaa suositella, se on just äsken uusittu niin sieltä ylhäältä kun laittaa search ja VIN sisään niin tulee kaikki oikeat räjäytyskuvat. Tää mistä noi kuvat oli on pekidi.com mikä taitaa olla Alfa Romeo Club Slovenian. Sieltä vaan aika ajoin heitetään pihalle niin täytyy olla nopea liikkeissään, rajattu määrä käyttäjiä ja uusi käyttäjä kirjaa aina vanhimman ulos. Lisäksi pitää olla aika rankat mainoksenestot koneessa, ettei avaudu popuppeja tai muutenkaan ole tuo sivu täynnä mainoksia. Toimiessaan on mun mielestä paremmin sijoiteltu elementit sivulle, eli ei tarvitse sitä osalistausta scrollailla sivulle niinkuin tuolla openeperissä, näkyy kaikki osapäivitystiedot ja varianttitiedot aika paljon tiiviimmin.
Kiitos linkeistä. Pekidi.com aiheuttaa Malwarebytesille haittaohjelmahepulin, mutta ilmeisesti tuo on sitten väärä hälytys?

Fiatforumin eperiä olen jo vähän aloittanut opettelemaankin. Olikohan se niin, että VINin syöttämällä piti siltikin vielä valita oikea variantti listalta kun viimeksi kokeilin. Varianttilista taas ei ihan täsmää siihen mitä valmistetiedoissa lukee. Sitten kun katsoo kategorisoituja varaosalistoja niin osat on ryhmitelty varustekoodeihin kuuluvuuden mukaan. Kolminumeroiset varustekoodit siis lueteltu, mutta näissä sitten on toisinaan huutomerkki ja toisinaan ei. Mitä tuo huutomerkki varustekoodisopivuusikkunassa mahtaa tarkoittaa? Löysin tällaisia ainakin silloin kun koitin selvittää mitkä olisivat oikeat kierrejouset ja varustekoodit tällöin viittaavat mm. sport-alustaan ja markkina-aluespesifeihin alustoihin.
Gusse kirjoitti:
01 Joulu 2023, 00:19
Ei kannata kokonaan poistaa, kun taitaa xenonien johdosta olla pakollinen katsastusvaruste. En tosin tiedä kuinka usein niiden toimintaa katsasruksessa tarkistavat.
Niinpä se tosiaan taitaa olla. Herjaako järjestelmä vikakoodia tai merkkivaloa jos vain poistaa sulakkeen?

Meillä on oikean puolen pesuri jotenkin rikki, en tiedä toimiiko se pesun suhteen vai ei, mutta teleskooppisuutin ei palaudu sisään vaan jää peitekansineen roikkumaan sentin verran ulos puskurista eikä mene painamallakaan sisään. Varmasti on lähdössä lentoon tuo kansi jossain vaiheessa ja sen haluaisin estää. Ideoita tällaisen vian ratkaisuksi?

Minkälaisia ratkaisuja olette tehneet näihin pesureihin? Käyttöä ne eivät taida kestää ja kannen katoaminen tuuleen aiheuttaa joka kerta turhaa kiusaa ja kustannusta.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Meillä on oikean puolen pesuri jotenkin rikki, en tiedä toimiiko se pesun suhteen vai ei, mutta teleskooppisuutin ei palaudu sisään vaan jää peitekansineen roikkumaan sentin verran ulos puskurista eikä mene painamallakaan sisään. Varmasti on lähdössä lentoon tuo kansi jossain vaiheessa ja sen haluaisin estää. Ideoita tällaisen vian ratkaisuksi?
Mulla teki tuollaisen ilmiön kun pesurin letkun liitäntä akun alla oli huonosti paikallaan,jäi juurikin tuolleen rakoselleen mutta meni kyllä manuaalisesti työntämällä takaisin. Tilasin uuden rungon pesuriin mutta kun aloin vaihtamaan niin hokasin ton vuotavan letkuliitoksen... korjaantu kun työnsi letkun kunnolla liittimeen ja pesuri sai jälleen kunnon paineen.

Pesurin runko on muuten vielä tallella jos joku tarvii. On pelkkä runko, ei sisällä sitä puskurin peitelevyä. Jos muistan oikein niin taisivat olla erilaiset, muistini mukaan toi on kuskin puoleinen.
Mulla pesureiden kanssa ei ollut muita ongelmia, pelasivat kesät talvet eikä kansia hukkunut.

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

^Hyvä vinkki tuo. Täytyypä tarkastaa asia kun vihdoin pääsen kunnolla Giuliettan nenän sisälle tonkimaan.

----

Tärkeä sivuhuomautus. Ostettaessa nykyistä Giuliettaa (Multiair vm. 11 tai 12) sain selville, että näissä yks'nelosissa bensakoneissa ei ole ollenkaan öljyn tasoanturia. En muista että tätä seikkaa olisi mainittu koko foorumilla. Minulle tuo oli suuri yllätys, kun ei tullut edes mieleen että kyseinen varuste voisi nykyaikana autosta puuttua. Onneksi nämä eivät tyypillisesti ole kovia syömään öljyä, mutta on tuo sentään aika hilpeä ratkaisu öljytilavuuden ollessa reilu kolme litraa ja virallisen vaihtovälin 30.000 kilometriä. Eiköhän tästä vain puutukin myös jäähdytysnesteen tasoanturi. Tämä tiedonantona jokaiselle satunnaiselle lukijalle: älä oleta asioita, vaan käy pellin alla tarkastamassa nesteet ihan omin käsin - auto ei niistä erikseen kerro.

Yritin tutkia eilen ahtoputkistoa mahdollisen ilmavuodon varalta, muttei mitään selviä merkkejä näy, vaikkakaan en syylärin etupuolelta päässyt nyt asiaa tutkimaan. Turbolta lähtevässä ahtoletkussa on sylinterin muotoinen musta pönttö. Mikä tämä lienee - jonkinlainen äänenvaimenninko?

Koitin myös kaivaa tietoa moottorin tarkemmista teknisistä tiedoista, mutta laajempia selvityksiä en onnistunut löytämään. Fiat julkaisi aikaisemmin T-Jet -moottoriversiosta kunnollisen teknisen selosteen, jossa oli selitetty kaikki mm. öljypumpun toiminnasta räjäytyskuvineen jne. Multiair -moottorista en meinaa löytää mitään muuta kuin tuohon venttiilihydrauliikkaan liittyvää materiaalia ja sekin on tosi suurpiirteistä, lähinnä mainoksen omaista. No 1.4 Multiair tietysti perustuu T-Jet-moottoriin, joka taas on omaa sukua FIRE. Mutta onko näissä MA:n ja T-Jetin välillä jotain muuta rakenteellista eroa kuin Multiair-yksikkö? Toinen selvä ero on Marellin moottorinohjaus, kun T-Jetissä on Bosch. Mutta onko kaikki muu pääpiirteissään samaa kamaa?

Näyttäisi, että tässä Multiair-versiossa ei olisi ilmamäärämittaria (joissain Multiaireissa sellainen kuulemma on), vaan ilmaa mitataan pelkällä MAP-anturilla, joka lienee imusarjan lähellä siihen johtavassa putkessa. Onko näissä imuilman lämpötila-anturi?

Minkälainen on tuon sähköohjatun turbon ohivirtausventtiilin rakenne? Onko tuolla jousi ja/tai kalvo, joka voi väsähtää kuten perinteisissä paineohjatuissa venttiileissä on?
Viimeksi muokannut TurboJ, 03 Joulu 2023, 13:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Eikös huolto-ohjeessa ole huoltoväli 30tkm, mutta öljynvaihto 15tkm tai kerran vuodessa?
Ainakin molemmissa omissa Giulietoissa oli näin.

Tietenkään porukka ei tuota "välihuoltoa" jaksa tehdä....

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

^Siellä on muistaakseni määritelty, että 15tkm suositus on raskaissa käyttöolosuhteissa. Mutta tosiaan eihän tuo sellainen asia ole mitä peruskäyttäjä tietäisi tai siitä edes välittäisi tietää. Mietin vaan onkohan kovinkin yleistä, että tasoanturi puuttuu, kun ei ole muissa autoissa osunut tuollaista kohdalle enää hyvin pitkään aikaan. Tottakai se on positiivinen asia, että mittatikku on kunnollinen ja helppo käyttää. Eihän sekään hyvä ole mitä monissa uusissa malleissa tehdään, että jätetään mittatikku kokonaan pois tai suunnitellaan sen sijainti niin että käyttö on vaikeaa.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1520
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

TurboJ kirjoitti:
03 Joulu 2023, 13:09
Tärkeä sivuhuomautus. Ostettaessa nykyistä Giuliettaa (Multiair vm. 11 tai 12) sain selville, että näissä yks'nelosissa bensakoneissa ei ole ollenkaan öljyn tasoanturia. En muista että tätä seikkaa olisi mainittu koko foorumilla. Minulle tuo oli suuri yllätys, kun ei tullut edes mieleen että kyseinen varuste voisi nykyaikana autosta puuttua. Onneksi nämä eivät tyypillisesti ole kovia syömään öljyä, mutta on tuo sentään aika hilpeä ratkaisu öljytilavuuden ollessa reilu kolme litraa ja virallisen vaihtovälin 30.000 kilometriä. Eiköhän tästä vain puutukin myös jäähdytysnesteen tasoanturi. Tämä tiedonantona jokaiselle satunnaiselle lukijalle: älä oleta asioita, vaan käy pellin alla tarkastamassa nesteet ihan omin käsin - auto ei niistä erikseen kerro.

Koitin myös kaivaa tietoa moottorin tarkemmista teknisistä tiedoista, mutta laajempia selvityksiä en onnistunut löytämään. Fiat julkaisi aikaisemmin T-Jet -moottoriversiosta kunnollisen teknisen selosteen, jossa oli selitetty kaikki mm. öljypumpun toiminnasta räjäytyskuvineen jne. Multiair -moottorista en meinaa löytää mitään muuta kuin tuohon venttiilihydrauliikkaan liittyvää materiaalia ja sekin on tosi suurpiirteistä, lähinnä mainoksen omaista. No 1.4 Multiair tietysti perustuu T-Jet-moottoriin, joka taas on omaa sukua FIRE. Mutta onko näissä MA:n ja T-Jetin välillä jotain muuta rakenteellista eroa kuin Multiair-yksikkö? Toinen selvä ero on Marellin moottorinohjaus, kun T-Jetissä on Bosch. Mutta onko kaikki muu pääpiirteissään samaa kamaa?
Giulietan tai muunkaan auton keulalla olevaa fire -moottoria ei kannata peilata muiden merkkien "nykyajan" moottoreiden kanssa. Lohko on lähes sama fire mitä se on ollut sieltä kasariltä lähtien, toki parannusta ja kehitystyötä on tehty esim. öljypumpun kanssa. Suurin ero on kannessa, jos hakee eroja t-jetin ja multiairin väliltä. Giulietta on vielä hyvässä ja pahassa sellainen perinteinen auto, missä kuljettaja itse huolehtii ja tarkistaa ajoneuvon ajokunnon ennen liikkeelle lähtöä. Se sisältää myös sen konepellin avaamisen ja nestepintojen tarkistuksen. Öljyn laadulle ei myöskään ole mitään antureita ja tuo 30k vaihtoväli oli vain sitä alkupään myyntimateriaalia, jolla tietysti koetetaan antaa vaikutelma alhaisista käyttökustannuksista. Sittemmin se on todettu, että 15k on se maksimi mitä niillä öljyillä kannattaa ajaa ja toki jos ajoprofiili on pätkäajoa, niin siitä vielä sitten puolet pois. Mittatikusta näkee, missä vaiheessa ne öljyn ominaisuudet loppuvat.
TurboJ kirjoitti:
03 Joulu 2023, 13:09
Näyttäisi, että tässä Multiair-versiossa ei olisi ilmamäärämittaria (joissain Multiaireissa sellainen kuulemma on), vaan ilmaa mitataan pelkällä MAP-anturilla, joka lienee imusarjan lähellä siihen johtavassa putkessa. Onko näissä imuilman lämpötila-anturi?
1.4 Multiairssa ei ole ilmamassamittaria. Giulian 2.0 Multiairissa on ja niissäkin vain alkupään malleissa. Välijäähdyttimeltä tulevassa putkessa oleva ahtopaineanturi mittaa ahtopainetta ennen imusarjaa ja ennen sitä imusarjaa olevaa kaasuläpän koteloa. Usein puhutaan, ettei Multiairissa ole kaasuläppää, mutta siellä se vaan on osana putkistoa. Sitä ei tosin välttämättä käytetä kaasuläpän roolissa. Tämä anturi säätelee ahtopaineen määrää ja vaikuttaa moottorinohjauksen kautta turbon hukkaporttiin. Imusarjassa on sitten MAP+IAT anturi siinä imusarjan päällä. Sen tehtävä on taas kertoa moottorinohjaukselle millaisella paineella sitä ilmaa on tulossa sylinteriin ja mikä sen lämpötila on ja tämän kautta moottorinohjaus osaa säätää ruiskutuksen oikeaan suuntaan. Ilmamassa on tosiaan laskennallinen ja se perustuu näihin kahteen paineanturiin.

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

^Kiitos, nyt ymmärrän taas paremmin. Kaksi anturia ilman paineelle ja yksi lämpötilalle. Sitten siellä on tietysti pakoputkessa lambda, mutta onko kaasujen osalta sitten anturit kaikki siinä? Muistatko vielä onko sitten moottorinohjaukseen liittyviä antureita nokka-akselilla ja/tai kampiakselilla sen lisäksi, että (yhdellä?) anturilla mitataan jäähdytysnesteen lämpötilaa, ilmeisesti termostaattikotelosta? Nakutusanturi oletettavasti jossain luuraa myös?

Olikos näissä muuten adaptiivinen öljypumppu vai muistanko omiani? Siis että öljypumpun tuotto voitelukiertoon vaihtelisi muunkin kuin rajapaineventtiilin puolesta.

Itse sinänsä kyllä pidän hyvänä perinteistä lähestymistapaa huollontarpeen seurantaan - se vain oli tässä autossa yllätys, ettei elektroniikkaa ollut otettu tuohon mukaan. Vanhanaikaisen peruskonstruktion moottorissa näen pelkästään hyvänä, onhan se koeteltua ja kestäväksi havaittua tekniikkaa ja korjaaminenkin on paremmin mahdollista kuin moneen "kehittyneempään" pakettiin.

Kyllä ajatukseni on alusta asti ollutkin lyhentää öljynvaihtoväliä vielä entisestään. Uudesta asti oli menty keskimäärin 13k vaihtoväleillä ja kerran on jo Multiair uusittu. Oletukseni mukaan öljyt ovat olleet vaihtelevasti Selenian ja Castrolin 5W40 tavaraa. Öljyistäkin on täällä muistaakseni paljon juteltu, mutta ei tuo Castrol Magnatec C3 5W40 ole kai ainakaan huono öljy näihin ollut? Se on palvellut hyvin ainakin omissa ja tuttavieni bensaturboissa, Renaultit ja Saabit silloin kyseessä. Selenia on kai aika hintavaa ja huonosti saatavilla. Mutta toisaalta sen valitsemalla kenties olisi pienempi riski piraattiöljystä.

Avatar
nurmi
Viestit: 188
Liittynyt: 22 Heinä 2011, 23:11
Car(s): Giulia 2.2 -17
1502 -77
X3 3.0sd -07
ex. Gtv 2.0 -00
156 V6 -00
Paikkakunta: Turenki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja nurmi »

Onko näissä startille rele?
Oma diisseli on parikertaa tehnyt niin että joutunut kääntämään avainta useamman kerran ennen kuin starttaa :?

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1520
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

^^Kaasujen osalta ei ole muuta. Kampiakselin asentotunnistin on osa sitä hihnapyörää ja hyvin näkyvillä. Nokka-akselin asentotunnistin on piilossa huohotinpöntön ja sen alla olevan alipainepumpun alapuolella. Nakutusanturi on myös piilossa moottorilohkon takapuolella. Öljypumppu on mielestäni näissä ihan jäykkä, koska näistä puuttuu myös öljynpaineen tunnistin, joka tuollaisen säätyvän järjestelmän edellytyksenä on. Ölynpaineen kytkin tosin löytyy, mutta sehän on vain tietyssä paineessa toimiva NC -kytkin.

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

^Kiitos taas.

---------------

Antakaas suosituksia ovenkahvojen ja ovistopparien voiteluun. Muovin voiteleminen on vähän vieras juttu meikäläiselle. Ovenkahvoissakin muovi liukuu muovia vasten ja se oven sisään työntyvä osa ainakin kaipaisi voitelua kuin myös kahvan "peukalo"- ja "muut sormet" -osioiden vastinpinta. Mikä aine toimii pakkasessa, pysyy muovipinnoilla eikä sottaa?

Entäs muut auton korin voitelukohteet - mikä aine on osoittautunut parhaaksi mihinkin kohteeseen? Esim. ovien varsinaisiin saranoihin useimmat tuotteet ovat vuosien varrella tuntuneet puutteellisilta. Joko saa voiteluaineen helpohkosti saranan sisään tai vaihtoehtoisesti saa hyvää voitelutehoa, mutta ainetta ei saa voitelukohteeseen perille.

Ihan eri aiheeseen: kokeilin eilen All Weather -moodia, mutta en huomannut siinä kovin selvää eroa normaalimoodiin verrattuna. Tämä kylläkin kauhessa lumipöperössä kokeiltua, eli ei siinä saanut pieniä vivahteita irti. Toimiiko sentään sähköinen Q2 myös AW-moodissa, eikä ainoastaan D-moodissa? Järjen mukaan tietysti pitäisi, mutta kirjallisuus jättää asian mainitsematta.

Ajomoodivalinta ilmeisesti vaikuttaa jokaisessa kohdassaan myös ajovakaudenhallinnan toimintaan, eikö? Mitkähän nuo erot käytännössä ovat? Ei oikein ole ollut tilaisuutta vielä testata asiaa itse, mutta sen verran kokeilin, että vaikka N-moodikin on vähän sallivampi kuin joissain muissa autoissa, niin ei se ainakaan käsijarrulla anna perää kääntää. Dynamicissä *kuulemma* pystyy jopa vähän luistoakin tarjoamaan, mutta miten on käytännössä?

[edit.] Hittolainen. Kävin lumiajelulla. Sehän pentele taipuu jopa vastaheittoon D-moodissa :shock:
On Luigilla ollut hyvä asenne ESP:n toteutuksessa! [/edit]

Samalla huomasin, että mittariston keskinäyttöön saa kuin saakin näkyviin digitaalisen ajonopeuslukeman - mutta vain All Weather -moodissa. Eikö tuota tosiaan saa näkymään kaikissa moodeissa, vai onnistuisiko ohjelmointia muuttaa vaikka MESillä?

TCT-vaihteistosta olen löytänyt yhden negatiivisenkin piirteen. Usein kun körötellään kaupunkinopeuksilla ja sitten haluaisi alkaa kiihdyttää, niin kevyt tai puolikevyt kaasunpainallus tavallisesti johtaa ensimmäisenä vaihteen vaihtumiseen isommalle ja sitten vasta - tietysti pidentyneellä turboviiveellä - alkaa kiihtyminen. Sinänsä pidän hyvänä, että vaihteisto osaa käyttää isojakin vaihteita, mutta miksi se vaihtaa heti isommalle ennenkuin kiihdyttäminen edes on ehtinyt alkaa? Dynamic-moodissa käytös on toki erilainen, mutta ei tuota varsinkaan liukkaalla kelillä kaupungin ruuhkassa kannata käyttää - kaasun vaste on niin ärhäkkä, että tulee helposti tilanteita jonon edetessä vaihtelevaan tahtiin.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja palkus »

^menee vähän ohi, eikä auta sinua vaan lähinnä mietiskelyä. Mikä tää ajomoodijuttu oikein on, jota kaikki merkit harrastaa. Ohjaus jäykistyy ja kaasunvasteet muuttuu, lootien käytös muuttuu ja sellaista. Jos on jotenkin säätyvä alusta, niin sitä sitten säädellään. Tuon säätyvä alustan ymmärrän, mutta sekin voisi olla sellainen, että valittavana on joko normi tai karautus, eikä valinta vaikuttaisi muuhun. Eikö noita muita asioita voisi valmistaa kohilleen, aina hyväksi. Tai sitten käyttäjä voisi rakentaa vapaasti oman moodin, ei tarttis sitten räplätä sitä valintaa. Taitaa tää pelleity liittyä paremminkin päästömittauksiin ja halpojen sähkösten ohjaustehostimien puutteisiin?
"puhun niin totta kuin osaan"

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

^Mulla on ollut hyvin samanlainen ajatus ajomoodeista kuin sinulla aina siitä saakka kun niitä alkoi autoihin ilmestyä. Että jos kaikki olisi mietitty kerralla hyväksi, niin se olisi paras ja monessa autossa noista eri valinnoista tulee vain turhaa kikkailua.

Kuitenkin tällä Giuliettalla nyt jonkin verran ajeltuani suhtautumiseni on vähän muuttunut. Alfan systeemihän ei edes anna käyttäjän valita yksittäisistä säädöistä mieleisiään, vaan ainoastaan ennalta asetetut yhdistelmät; tämä on ilman muuta heikkous. Mutta kyllä nuo moodit Alfassa sittenkin mahdollistavat sen, että yhdessä ja samassa autossa voi olla monta eri luonnetta tarjolla tarpeen mukaan hyödynnettäväksi.

Esimerkiksi ohjaus - vaikkei missään nimessä täydellinen - on suurille nopeuksille ja sporttiseen ajamiseen aika hyvä jäykässä asennossaan. Mutta jos ajaa parkkipaikalle, niin sinne se on liian jäykkä vaikka auto pysäköitävissä tottakai onkin. Kaasuvaste on sekin aina makuasia. Itse olen aina tykännyt herkästä kaasusta, minkä tuo D-moodi tuo. Mutta onhan se taas ihan liian herkkä aamuruuhkassa matelemiseen. Ajovakautuksen toiminta on myös sellainen, että yhdellä asetuksella auto ei välttämättä soveltuisi yhtä hyvin kaikille kuskeille. Esim. meilläkin arvostetaan sitä, että kuskeista vähemmän kokenut saa mukaansa vähän aktiivisemman turvaverkon, mutta silti kokeneempi saa halutessaan vähän "paikata hanskalla" tiettyjä olosuhteita. Ja automaattivaihteiston osalta on kyllä hyvä, että tarjolla on sekä hiljainen & taloudellinen että haluttaessa myös sporttisen terhakka ohjelmointi.

Kaikessa tässä tärkeää on tietysti myös systeemin toteutus. Useimmissa autoissa oma kokemukseni moodeista on ollut turhautunut. On tuntunut siltä, että suunnittelijoilla ei itselläänkään ole oikein ollut käsitystä siitä mitä ollaan yrittämässä saavuttaa. Selvästi niissä automerkeissä, jotka ennenkin on yhdistetty ajamisesta nauttimiseen on ollut hiotumpi ote myös moodien toteutukseen. Parhaita (kuulemma) en ole edes kokeillut, mutta varmaan hyvässä systeemissä saisi ainakin valita itse jokaisen yksityiskohdan niin halutessaan.

Kyllä kunnon auto ilman moodeja on varmin ratkaisu, mutta sitten jos kuskille halutaan antaa sellaisia vaihtoehtoja, jotka eivät enää olisi käyttökelpoisia ainoana valintana, niin silloin moodit ovat perusteltuja. Mutta toteutus on kaikki kaikessa. Alfan ratkaisussa on mielekkyyttä, mutta kuskin vaikutusmahdollisuudet saisivat olla laajemmat.

Mitä tulee sähkötehostimiin, niin en ole niidenkään fani periaatteessa. Mutta kokemus on osoittanut toisaalta senkin, että taas toteutus ratkaisee. Suurin ongelma on autotehtaiden nykyasenne, jonka mukaan ohjaustunto on haitallinen häiriötekijä. Asennetta ei hydrauliikalla korjata. Sähkötehostimen etuja on tosiaan tuo säädettävyys - jos se tehdään oikein - sekä se, että hydrauliöljy ei jähmety pakkasella. Sähkölläkin saa ihan hyvän ohjauksen, kunhan vaan tehdas ymmärtäisi mikä on oikea tavoite. Ja en muuten olisi muutama vuosi sitten uskonut, että näistä nykyajan hömpötyksistä voisin löytää positiivisia puolia.

FinPat
Viestit: 7314
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Jos haluaa testata tunnokasta sähköisesti tehostettua ohajusta niin suosittelen kokeilemaan uudempaa 911 tai 718 Possua. Ei häpeä mielestäni hydraulisille yhtään.

Toki kokonaan ilman tehostinta a'la Alfa 4C olisi vielä parempi mutta se edellyttää kevyempiä autoja kuin nykyään tehdään.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

TurboJ kirjoitti:
08 Joulu 2023, 14:58
^Kiitos taas.

---------------

Antakaas suosituksia ovenkahvojen ja ovistopparien voiteluun. Muovin voiteleminen on vähän vieras juttu meikäläiselle. Ovenkahvoissakin muovi liukuu muovia vasten ja se oven sisään työntyvä osa ainakin kaipaisi voitelua kuin myös kahvan "peukalo"- ja "muut sormet" -osioiden vastinpinta. Mikä aine toimii pakkasessa, pysyy muovipinnoilla eikä sottaa?

Entäs muut auton korin voitelukohteet - mikä aine on osoittautunut parhaaksi mihinkin kohteeseen? Esim. ovien varsinaisiin saranoihin useimmat tuotteet ovat vuosien varrella tuntuneet puutteellisilta. Joko saa voiteluaineen helpohkosti saranan sisään tai vaihtoehtoisesti saa hyvää voitelutehoa, mutta ainetta ei saa voitelukohteeseen perille.

Ihan eri aiheeseen: kokeilin eilen All Weather -moodia, mutta en huomannut siinä kovin selvää eroa normaalimoodiin verrattuna. Tämä kylläkin kauhessa lumipöperössä kokeiltua, eli ei siinä saanut pieniä vivahteita irti. Toimiiko sentään sähköinen Q2 myös AW-moodissa, eikä ainoastaan D-moodissa? Järjen mukaan tietysti pitäisi, mutta kirjallisuus jättää asian mainitsematta.

Ajomoodivalinta ilmeisesti vaikuttaa jokaisessa kohdassaan myös ajovakaudenhallinnan toimintaan, eikö? Mitkähän nuo erot käytännössä ovat? Ei oikein ole ollut tilaisuutta vielä testata asiaa itse, mutta sen verran kokeilin, että vaikka N-moodikin on vähän sallivampi kuin joissain muissa autoissa, niin ei se ainakaan käsijarrulla anna perää kääntää. Dynamicissä *kuulemma* pystyy jopa vähän luistoakin tarjoamaan, mutta miten on käytännössä?

[edit.] Hittolainen. Kävin lumiajelulla. Sehän pentele taipuu jopa vastaheittoon D-moodissa :shock:
On Luigilla ollut hyvä asenne ESP:n toteutuksessa! [/edit]

Samalla huomasin, että mittariston keskinäyttöön saa kuin saakin näkyviin digitaalisen ajonopeuslukeman - mutta vain All Weather -moodissa. Eikö tuota tosiaan saa näkymään kaikissa moodeissa, vai onnistuisiko ohjelmointia muuttaa vaikka MESillä?

TCT-vaihteistosta olen löytänyt yhden negatiivisenkin piirteen. Usein kun körötellään kaupunkinopeuksilla ja sitten haluaisi alkaa kiihdyttää, niin kevyt tai puolikevyt kaasunpainallus tavallisesti johtaa ensimmäisenä vaihteen vaihtumiseen isommalle ja sitten vasta - tietysti pidentyneellä turboviiveellä - alkaa kiihtyminen. Sinänsä pidän hyvänä, että vaihteisto osaa käyttää isojakin vaihteita, mutta miksi se vaihtaa heti isommalle ennenkuin kiihdyttäminen edes on ehtinyt alkaa? Dynamic-moodissa käytös on toki erilainen, mutta ei tuota varsinkaan liukkaalla kelillä kaupungin ruuhkassa kannata käyttää - kaasun vaste on niin ärhäkkä, että tulee helposti tilanteita jonon edetessä vaihtelevaan tahtiin.
Ovikahvojen muoviosiin en viiden ja puolen vuoden aikana laittanut mitään Giuliettassa ja ne aina tuntui hyvältä. Jos laittaisin jotakin niin puhdistuksen jälkeen laittaisin hyvin vähän jotakin silikonivoiteluainetta joka sopii muoviin ja omaa hyvän kylmäominaisuuden.

Saranoita olen itse voidellut 156:ssa joko samalla silikoniöljyllä spray pullosta tai jotakin muuta yleisvoiteluainetta kuten aseöljy.
Yhdessä huollossa laittoivat jotakin valkoista voiteluainetta kaikkiin saranoihin ja lukkoihin jonka jälkeen en itse aittanut mitään. Voiteluaineet ovat myös usein yhteensopimattomia keskenään niin jos jotakin on jo läsnä en lisäisi mitään satunnaista ainetta päälle.

All-Weather ei ikinä tuntunut mulle mitenkään erilaiselta kuin Natural Giuliettassa mutta talvisin jätin koko kaudeksi A:n päälle.
Dynamic on ainakin alkupään Giuliettoissa mahtava. Kaasun herkkyys muuttuu hyvin rajuksi ja samoin jarrutuntuma sekä valmius. Maksimivääntö on vain D tilassa saatavilla ja varsinkin vääntävällä diesel autolla D tila on urheilulliseen ajoon melko nautinnollista. Taajamassa D:llä ajaminen on aluksi kömpelöä mutta kun lihasmuisti tottuu sen herkkyyteen sekin onnistuu hyvin. Tosin N tilaan paluu voi tuoda pettymystä aluksi.
Muut kokeilemani mallit, Tonale ja Giulia eivät tarjoa yhtä rajua eroa D:n ja muiden ajotilojen välillä.

Mittaristossa on yhden näkymän ajomoodikohtainen kiinteä sisältö. Se on vaan niin. Muut näkymät on kaikissa ajomoodeissa saatavilla.
Kuva

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

FinPat kirjoitti:
09 Joulu 2023, 14:42
Jos haluaa testata tunnokasta sähköisesti tehostettua ohajusta niin suosittelen kokeilemaan uudempaa 911 tai 718 Possua. Ei häpeä mielestäni hydraulisille yhtään.

Toki kokonaan ilman tehostinta a'la Alfa 4C olisi vielä parempi mutta se edellyttää kevyempiä autoja kuin nykyään tehdään.
Varmaan löytyy hyviä ohjauksia tänäkin päivänä, mutta ne tahtovat enää esiintyä lähes pelkästään mainitunlaisissa kalliissa urheiluautoissa. Manuaalinen ohjaus olisikin herkkua, muttei sellaista autoa saa enää kaupaksi tänä päivänä - olisihan moniakin kevyitä kauppakasseja tuotannossa, joissa ei tehostusta oikeasti tarvittaisi. Mutta ajan henkihän on se, ettei ohjaus saisi vaatia yhtään voimaa.

Pujazuba kirjoitti:
09 Joulu 2023, 15:02
All-Weather ei ikinä tuntunut mulle mitenkään erilaiselta kuin Natural Giuliettassa mutta talvisin jätin koko kaudeksi A:n päälle.
Dynamic on ainakin alkupään Giuliettoissa mahtava. Kaasun herkkyys muuttuu hyvin rajuksi ja samoin jarrutuntuma sekä valmius. Maksimivääntö on vain D tilassa saatavilla ja varsinkin vääntävällä diesel autolla D tila on urheilulliseen ajoon melko nautinnollista. Taajamassa D:llä ajaminen on aluksi kömpelöä mutta kun lihasmuisti tottuu sen herkkyyteen sekin onnistuu hyvin. Tosin N tilaan paluu voi tuoda pettymystä aluksi.
Muut kokeilemani mallit, Tonale ja Giulia eivät tarjoa yhtä rajua eroa D:n ja muiden ajotilojen välillä.
Se Giuliettan "Dynamic" on kyllä tosiaan hauska. Ja yllättävän paljon antaa kuskin ohjata autoa ennenkuin puuttuu ESP peliin. Q2-toiminnosta en vielä ihan osaa sanoa kuinka hyvin se toimii, mutta kyllä se D-moodissa ainakin jotain tekee. Kaasua saa kyllä annostella tarkasti kun se on niin herkkä, mutta kyllä tosiaan kuten sanot niin onnistuuhan se pienellä harjoittelulla. Todella positiivinen yllätys miten hauska auto tämä on talvioloissa. Luulin, että liukkaalla ei saa olla enää mitään kivaa, mutta ainakin Giuliettan kohdalla vielä onneksi saa - etuvedostakin huolimatta.

Mitä muuten tarkoitat tuolla jarruihin liittyvällä maininnalla - tekeekö siis ajomoodivalinta jarruillekin jotain? Ihmettelen siksi, kun ei Giuliettassa ole tuota Giuliassa esiintyvää uuden sukupolven sähkösensoriin perustuvaa jarrupoljinta, vaan siellä on ihan tavallinen hydraulisylinteri polkimen jatkona. Tekeekö siis ajomoodi jotain ABS:lle tai jarrutehostimelle?

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^ Tekee. Pitää kaivaa auton tekniset ominaisuudet jostakin. Mutta muistaakseni D moodi ns. esitäyttää jarrut joka vähentää reaktioaikaa. Jos en väärin muista auto myös havaitsee tulevaa hätäjarrutusta olisiko sen perusteella että jalka nousee kaasulta äkillisesti ja myös tässä tapauksessa esitäyttää jarrut.
Kuva

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Pujazuba kirjoitti:
11 Joulu 2023, 07:22
^ Tekee. Pitää kaivaa auton tekniset ominaisuudet jostakin. Mutta muistaakseni D moodi ns. esitäyttää jarrut joka vähentää reaktioaikaa. Jos en väärin muista auto myös havaitsee tulevaa hätäjarrutusta olisiko sen perusteella että jalka nousee kaasulta äkillisesti ja myös tässä tapauksessa esitäyttää jarrut.
Mielenkiintoista ja hyvä idea tuo esitäyttö D-moodissakin. Nyt kun asiaa mietin, niin olenkin ihmetellyt miksi jarrupoljintuntuma on välillä ollut kenties erilainen. Jos löydät noita teknisiä selostuksia, niin olisi hauska saada niitä laajemminkin jakoon - on osoittautunut vaikeaksi löytää netistä kattavaa selontekoa auton tekniikasta ja varsinkin tuon tyyppisistä yksityiskohdista.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Vähän kiven alla nuo tekniset esittelyt joita muistelen. Pitää katsoa myöhemmin vanhaa kovalevyä jos olisi tallennettuna.
Tässä hauska kirjoitus ajalta kun auto oli tuloillaan.
https://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_romeo_149.shtml

Edit:
Tässä lempiarvioni Giuliettasta. Noihin aikoihin itse kuolasin tämän auton perään. 🤓
https://youtu.be/w1INXP1dS0Y?feature=shared
Kuva

Vastaa Viestiin