Giulietta 940

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

tritonus kirjoitti:
17 Heinä 2022, 18:41
aaiitee kirjoitti:
17 Heinä 2022, 13:03
Olisiko sinulla mahdollista laittaa kuva tai pari tuosta ritilään kiinnityksestä?
Takkar o pokkar.
Kuva

Teline on ylimmässä rivassa aivan nurkassa kiinni. Näin se pysyy tuossa asennossa eikä kaadu nenälleen. Toki tällöin tuon tuuletusritilän ylös-alas säätö on asetettu "pysyvästi" tuohon. Tuo telineen naamataulu liikkuu suhteessa kiinnitykseensä, paketti ei siis ole yhtä puuta.

Kuva

Tuossa puhelimeen näkyy puhelimeen (iphone 8 ) liimattu lätkä, avain antamassa mittakaavaa. Lätkän alla näkyy tuollainen sitä hieman isompi läpinäkyvä ohut muovi. Se itseasiassa liimataan luuriin ja siihen vasta tuo metallilätkä. itselläni tuo muovi hieman rispaa reunoistaan kun liimasin sen varmaan viiteen kertaan enkä siltikään saanut täysin suoraan.
Tuota lätkää ja muoviahan sopii silputa omiin tarpeisiin sopivaksi. Se on aika reilunkokoinen verraten tuohon telineeseen, joten varaa siinä on pienentää.
Kiitoksia paljon kuvista ja tiedoista. Minulla on uudempi Giulietta(2016 malli) ja siinä on erilainen tuo multimedialaite/radio.
Voi olla haasteellista tuon kanssa mittojen suhteen.
Taidan ostaa tuon ja yritän sopia avokaupasta, jos ei käy minulle.
https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/giulietta/12951469
Tällainen laite minulla on autossani. Teline ja puhelin voisi sopia tuonne vasempaan reunaan hyvin, muuten kuten sinulla.
Minullahan on ongelma kun on tuo simpukkamallinen Samsung z flip. Täytyisi repiä puhelin aina irti tuosta muovisesta taustasta, ellei sitten liimaa puhelimeni päällä olevaan suojakuoreen tuota metallilevyä. Tuon metallilevyn koko on 4x5cm, joten sen saisi mahtumaan Sampan puolikkaalle taustalle.
Siis:
https://www.gigantti.fi/product/puhelim ... ack/135992
Taitaa mennä hankintaan tuo teline, ei tuo metallilätkä niin haittaa, minulle on sitä paitsi tulossa Samppaan uusi kirkas kuori, saan tuon metallilätkän liimattua nykyiseen kirkkaaseen kuoreen. Luultavasti liimaan lätkän tuohon puhelimen "ylempään" puoliskoon, silloin puhelin ikäänkuin roikkuu ylemmän puoliskon varassa.
Tämä voisi olla sopiva minulle:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/9502146 ... inritilaan
Olen kanta-asiakas-eihän tuo maksa kuin kympin.

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Minulla on Giuliettassa alkuperäinen multimedialaite ja peruutuskamera, jota ei voi liittää tuohon multimedialaitteeseen.
Aion hankkia siis erillisen näytön peruutuskameralle.
Olisiko foorumilaisilla ehdottaa jotain kohtuullisen hyvää näyttöä?

Sitten toinen asia.
Millä tavoin kannattaisi siirtää tuohon alkuperäiseen multimedia
laitteeseen(v.2017 malli) musiikkia. Olen hankkimassa Noden verkkosoittimen-tulee huomenna ja daciksi Denafripsin Ares II. Tulee ylihuomenna. Haluan tietysti tuottaa mahdollisimman korkeatasoista musiikkia näillä autoon.
Musiikkipalvelimena tulee olemaan Qobuz hires.

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Osaisiko joku foorumista sanoa mikä radio 2017 Giuliettassa on ja mistä saisi siihen manuaalin?

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2331
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

aaiitee kirjoitti:
08 Elo 2022, 21:49
Osaisiko joku foorumista sanoa mikä radio 2017 Giuliettassa on ja mistä saisi siihen manuaalin?
Tästä saa käyttöohjeet.
https://aftersales.fiat.com/elum/Login.aspx
Kuva

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Kaikenlaista täytyy kysyäkin;onko jossain pk-seudulla myytävänä Giuliettaan takalasin pyyhintä ja paljonko maksaa?
Edelliseen Giuliettaan ostin jostain netin kautta sen, mutta nyt on rispaantunut eilen sulasta reuna varmaan 20mm matkalta, joten tilanne on aktuelli.
Viimeksi muokannut aaiitee, 09 Elo 2022, 16:14. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2331
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

aaiitee kirjoitti:
09 Elo 2022, 14:48
Kaikenlaista täytyy kysyäkin;onko jossain pk-seudulla myytävänä Giuliettaan takalasin pyyhintä ja paljonko maksaa?
Edelliseen Giuliettaan ostin jostain netin kautta sen, mutta nyt on rispaantunut eilen sulasta reuna varmaan 20vm matkalta, joten tilanne on aktuelli.
Muistaakseni Biltemasta saa pelkän sulan ja Motonetista saa koko jutskan.
Kuva

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

OK. Kiitos vinkistä tuo minullakin oli mielessä, täytyypä käydä kaupassa.
Biltema onkin aika lähellä. Tuo sulka riittääkin.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15020
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Valeo V5.

Siitä voi pätkästä sopivan, tulee pelkkä kumi *ilman tukirautoja*.

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Ajattelinpa vaihtaa valkoisemmat H7:t G:hen. Kyllähän toi siis etupuskuria irroittamatta/nostamatta ja umpiota irroittamatta onnistuu, mutta kaiketi näin tää on suunniteltu tehtäväksi:

Kuva

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 534
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

^ Laita ledit saman tien niin ei todennäköisesti koskaan enää tarvitse vaihtaa polttimoita. Umpion irrotus ei ole kovin vaikea homma, eikä puskuria tarvitse kokonaan irroittaa.

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Eihän noita umpioita tarvitse irroittaa, turhaa touhua. Minulle laitettiin nuo Osramin ledit ja kun kerroin vain asentajalle, että polttimen kaksi osaa täytyy purkaa ja laittaa pohjaosa ensin, niin jäbä asensi ne ihan tavallisesti mitään lyhtyjä irroittamatta. Aikaa taisi mennä <10 minuuttia.
Nuo Osramin ledit ovat tosi hyvät, suosittelen. Asentajat vain eivät tiedä, että ne ovat pakkauksessa kahdesta osasta koottuja ja tarvitsee purkaa toisistaan(kierre) ja laittaa pohjaosa ensin, muuten ei onnistu. Minulta ei otettu kuin parikymppiä vaihtotyöstä, niin en viitsinyt itse vaihtaa.
Oppivathan asentajat samalla uutta. Kiittelivät neuvosta...

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Romeo y Julieta kirjoitti:
09 Elo 2022, 18:02
^ Laita ledit saman tien niin ei todennäköisesti koskaan enää tarvitse vaihtaa polttimoita. Umpion irrotus ei ole kovin vaikea homma, eikä puskuria tarvitse kokonaan irroittaa.
Sen verran kiire tilanne, että tempaisin jo hetki sitten ostetut Philipsin white vision ultrat sisään. Puskuria ja umpiota irroittamatta. Täytyy katsoa, jos ledit laittais jossain vaiheessa.

Hyttyset takavalojen umpiossa - onks tuttua hommaa? Löytyy n. 5 kpl yhteensä molemmista.

Kuva

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Aquatica kirjoitti:
09 Elo 2022, 16:41
Valeo V5.

Siitä voi pätkästä sopivan, tulee pelkkä kumi *ilman tukirautoja*.
Kiitos, täytyykin tutkia asiaa!

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

^^ Täälläkin ötökät tykkää tuonne tunkeutua.

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 534
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

^^^ Ötököitä täällä kans. En kyllä keksi miten saisi poistettua ilman että purkaa koko umpion irrottamalla lasin. Arvostaisin kovasti jos jollain olisi vinkki miten saa nuo pois :)

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Kerran irrotin nuo umpiot ja yritin ravistella ne pois. Ei toiminut ja sen jälkeen toiseen on alkanut hieman kertymään kosteutta :drinking:

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Tarvitsen Giuliettaan peruutuskameran näytön. Tällaista ajattelin:
https://www.altafin.fi/verkkokauppa/ajo ... uumaa.html
Onkos foorumilaisilla kellään tätä tai joku muu ajateltavissa oleva. Tämä ei ainakaan vie paljon tilaa kun asennetaan taustapeilin päälle ja se tuntuu olevan tarkka näyttö. Vaikuttaa olevan hinta/laatusuhteeltaan hyvä.

Paikalla
Avatar
molsky
Viestit: 554
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja molsky »

Oli kyllä ihan hyvä idea vaihtaa vasta "vain" 40tkm ajetut sytytystulpat. Paljon pirteämpi ajettava, polttoaineen osalta muutoksen näkee varmemmin joskus kuukauden päästä, toki mutu tuntumalla reaaliaikaisen kulutuksen näyttöä seuraamalla näyttäisi vievän 0.5-1 litraa vähemmän keskimäärin satasta kohden.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1566
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

molsky kirjoitti:
18 Elo 2022, 23:28
Oli kyllä ihan hyvä idea vaihtaa vasta "vain" 40tkm ajetut sytytystulpat. Paljon pirteämpi ajettava, polttoaineen osalta muutoksen näkee varmemmin joskus kuukauden päästä, toki mutu tuntumalla reaaliaikaisen kulutuksen näyttöä seuraamalla näyttäisi vievän 0.5-1 litraa vähemmän keskimäärin satasta kohden.
Mikä on QV-mallin tulppien vaihtoväli? Muistaakseni MA-koneella se oli joka huollossa (30 tkm).

FinPat
Viestit: 7266
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cloverleaf kirjoitti:
19 Elo 2022, 08:32
molsky kirjoitti:
18 Elo 2022, 23:28
Oli kyllä ihan hyvä idea vaihtaa vasta "vain" 40tkm ajetut sytytystulpat. Paljon pirteämpi ajettava, polttoaineen osalta muutoksen näkee varmemmin joskus kuukauden päästä, toki mutu tuntumalla reaaliaikaisen kulutuksen näyttöä seuraamalla näyttäisi vievän 0.5-1 litraa vähemmän keskimäärin satasta kohden.
Mikä on QV-mallin tulppien vaihtoväli? Muistaakseni MA-koneella se oli joka huollossa (30 tkm).
https://garage.wiki/alfa-romeo/giuliett ... rvals.html

Alfa Romeo gasoline straight-4 1.7 L 940 A1.000 232 HP
Vehicles with chassis number from 7341359 every 60000 km / 4 years
Up to vehicle chassis number 7341358 every 70000 km / 4 years
Alfa Romeo gasoline straight-4 1.7 L 960 A1.000 237 HP at 6000 RPM, 350 N⋅m at 2100 RPM
every 60000 km / 4 years

Paikalla
Avatar
molsky
Viestit: 554
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja molsky »

Cloverleaf kirjoitti:
19 Elo 2022, 08:32
molsky kirjoitti:
18 Elo 2022, 23:28
Oli kyllä ihan hyvä idea vaihtaa vasta "vain" 40tkm ajetut sytytystulpat. Paljon pirteämpi ajettava, polttoaineen osalta muutoksen näkee varmemmin joskus kuukauden päästä, toki mutu tuntumalla reaaliaikaisen kulutuksen näyttöä seuraamalla näyttäisi vievän 0.5-1 litraa vähemmän keskimäärin satasta kohden.
Mikä on QV-mallin tulppien vaihtoväli? Muistaakseni MA-koneella se oli joka huollossa (30 tkm).
FinPat tuon tiedon laittoikin jo ja vahvistetaan, että myös auton mukana tulleissa manuaaleissa sanotaan vaihtovälin olevan 1750 TBi:lle 60tkm.

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 534
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

Onko muilta mennyt öljypohjan propun kierteitä Giuliettasta ja jos on niin minkä ikäisenä? Vaihdoin öljyt (ekaa kertaa itse tähän autoon) reilu kuukausi takaperin ja tästä meni jonkun aikaa niin huomasin että parkkiruutuun oli tullut läikkä öljyä. Auto pukeille, pohjapanssari irti ja paikansin vuodon öljyproppuun, kaikki yläpuolella oleva täysin kuivaa. Ajattelin olisiko proppu voinut jäädä liian löysälle kun kiristin varsin maltillisesti öljyjä vaihtaessa, mutta kiristäminenkään ei auttanut, mutteri tuntui nyt vaan pyörivän paikoillaan :roll: Arvasin tässä vaiheessa siis että öljypohjasta varmaan kierteet menneet, joten soitto tutulle lähellä sijaitsevalle korjaamolle jossa olen myös käyttänyt firman autoja huollossa. Ajan sain tälle päivälle ja muutamassa tunnissa saivat korjattua vuodon holkilla ja kierrelukitteella, vahva suositus tuli kuitenkin koko öljypohjan vaihdolle seuraavan öljynvaihdon yhteydessä.

Jos ajatellaan kuitenkin positiivisen kautta, niin lyhyiden öljynvaihtovälien (max 1 v / 10 tkm koko auton historian ajan) ansiosta Multiair-remontilta on tähän mennessä säästytty (ajettu kohta 165 tkm, auto valmistunut tehtaalta 1/2011 eli alkupään tuotantoa). Uusi öljypohja töineen ehkä 300 € paikkeilla, joten jos vaihtoehtokustannus öljyproppua säästämällä olisi ollut tonnin luokkaa oleva Multiair-remppa, niin mieluumin kuitenkin näin päin :D Ja autoon on joka tapauksessa tehtävä jakopääremontti vuoden päästä, mihin ei rahkeet kotona riitä, joten samalla korjaamokäynnillä tulee tuo öljypohjakin hoidettua kuntoon.

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Romeo y Julieta kirjoitti:
20 Elo 2022, 01:39
Onko muilta mennyt öljypohjan propun kierteitä Giuliettasta ja jos on niin minkä ikäisenä? Vaihdoin öljyt (ekaa kertaa itse tähän autoon) reilu kuukausi takaperin ja tästä meni jonkun aikaa niin huomasin että parkkiruutuun oli tullut läikkä öljyä. Auto pukeille, pohjapanssari irti ja paikansin vuodon öljyproppuun, kaikki yläpuolella oleva täysin kuivaa. Ajattelin olisiko proppu voinut jäädä liian löysälle kun kiristin varsin maltillisesti öljyjä vaihtaessa, mutta kiristäminenkään ei auttanut, mutteri tuntui nyt vaan pyörivän paikoillaan :roll: Arvasin tässä vaiheessa siis että öljypohjasta varmaan kierteet menneet, joten soitto tutulle lähellä sijaitsevalle korjaamolle jossa olen myös käyttänyt firman autoja huollossa. Ajan sain tälle päivälle ja muutamassa tunnissa saivat korjattua vuodon holkilla ja kierrelukitteella, vahva suositus tuli kuitenkin koko öljypohjan vaihdolle seuraavan öljynvaihdon yhteydessä.

Jos ajatellaan kuitenkin positiivisen kautta, niin lyhyiden öljynvaihtovälien (max 1 v / 10 tkm koko auton historian ajan) ansiosta Multiair-remontilta on tähän mennessä säästytty (ajettu kohta 165 tkm, auto valmistunut tehtaalta 1/2011 eli alkupään tuotantoa). Uusi öljypohja töineen ehkä 300 € paikkeilla, joten jos vaihtoehtokustannus öljyproppua säästämällä olisi ollut tonnin luokkaa oleva Multiair-remppa, niin mieluumin kuitenkin näin päin :D Ja autoon on joka tapauksessa tehtävä jakopääremontti vuoden päästä, mihin ei rahkeet kotona riitä, joten samalla korjaamokäynnillä tulee tuo öljypohjakin hoidettua kuntoon.
Ei giuliettasta, mutta 147.n joku oli vääntänyt jo ostettaessa niin kireälle että tihkutti. Myöskään ei uskaltanut öljynvaihdossa vääntää kireälle kun tuntuma oli että kierteet pettää.
No onneksi 18,5mm öljytulppa (muistaakseni) korjasi ongelman ilman öljypohjan vaihtoa.
Se on kyllä ihme miksi noita vedetään alumiiniseen pohjaan apinan raivolla kiinni ja yleensä vielä firmassa joka vaihtaa öljyjä "ammatikseen"

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Tuolla aiemmin kyselin Giuliettan takalasin pyyhkimestä. Biltemasta saa h. 8,90€ todella hyvän pyyhkimen(350mm). Siinä on 4 adapteria mukana, joista löytyy Giuliettaan sopiva. Kannattaa ottaa ensin vanha pyyhin irti malliksi ja vertailla sopiva adapteri. Bilteman parkkipaikalla tosiaankin asensin tuon pyyhkimen 2-3 minuutissa. Fiksusti tehty setti, tuli oikein hyvä mieli hyvästä tuotteistuksesta. :-D

e: muistin nyt, että edelliseen Giuliettaani ostin vain tuon pyyhkimen ja pyysin asentamaan muun huollon yhteydessä sen. Asentaja sanoi, että ei riitä, täytyy hankkia koko pyyhinhoito. Hommasin sen mutta pyyhkimen rungon kiinnitysmutteri oli ruostunut joten mutteri piti halkaista ja laitettiin uusi mutteri. Tuo asentajan väitehän ei pidä paikkaansa, koska minullakin onnistui pelkän pyyhkimen vaihto aivan hyvin.
Asentaja ei ilmeisesti osannut irroittaa pyyhkijää sen rungosta ja teki asian turhan vaikeaksi! Minulta tuon pyyhkijän irroitus onnistui ja sain sen irti autosta 2-3 minuutissa. Näköjään ammattimiehillekin sattuu noita kämmejä!! Turhaa työtä teki kaveri, sattuuhan noita.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2331
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^ Lähdin muutama vuotta sitten vaihtamaan takapyyhkijän akselin kumitiivistettä päivitetyllä vuotoa estävällä mallilla ja siihen aikaan oletin että pyyhkijä pitää poistaa nätisti sitä rikkomatta. Oli rankkaa.
Kuva

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2331
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Kesän helteessä akku on muutaman kerran oireillut mm. steering corrector varoitusviestien muodossa. Edellinen identtinen akku kesti 2.5 vuotta ja meni takuuvaihtoon. Tällä kertaa se kesti vähän päälle 1.5 vuotta. :shock:
Onkohan korona-ajan harvinaisempi ajelu syynä.
Kuva

Negroni
Viestit: 9
Liittynyt: 28 Marras 2021, 18:42
Car(s): Giulietta multiair 1.4 tct 2012

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Negroni »

Moro!

Tiedustelen välillä ilmenevästä ongelmasta. Kyseessä Giulietta 1.4 multiair TCT 2012, ajettu reilut 100000km. Ootteko törmänny oireeseen, joka ilmenee lähdössä, esim. liikennevaloista. Ykkösellä, kevyellä kaasulla lähdettäessä, tuntuu, että auton etupää "pompottaa". Voisiko syynä olla kuluneet moottorin/vaihdelaatikon kiinnityskumit. Oire ilmenee herkemmin ylämäki lähdössä. Ja, ehkä asiaan esiintymiseen vaikuttaa kaasunpolkimen asento.
Toinen esiintynyt oire on kuumalla säällä/kuumalla moottorilla paikaltaan lähdettäessä - kytkimen "täristäminen". Voisiko kytkinremontti olla paikallaan? Jostain muistan lukeneeni, että syy olisi kaksoiskytkimen levypintaan palanu alue, joka luistaa. Onko kokemuksia? Automaatti toimii muuten ihan normaalisti - voiteluöljytkin on vaihdettu hetki sitten. Voiteluöljyn vaihto saattoi vähentää täristämistä... en ole varma, koska nyt ajettu vähemmän kuumana. Kiitos jo etukäteen!

Taika-Jim
Viestit: 42
Liittynyt: 22 Touko 2012, 19:00
Car(s): Giulietta MA
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

^1 "Ootteko törmänny oireeseen, joka ilmenee lähdössä, esim. liikennevaloista. Ykkösellä, kevyellä kaasulla lähdettäessä, tuntuu, että auton etupää "pompottaa". Voisiko syynä olla kuluneet moottorin/vaihdelaatikon kiinnityskumit. Oire ilmenee herkemmin ylämäki lähdössä. Ja, ehkä asiaan esiintymiseen vaikuttaa kaasunpolkimen asento."

Saman tai ainakin samankaltaisen ilmiön olen havainnut. Tulkitsin silloin että liittyi märkään tiehen ja syksyn lehtiin sen päällä - ts. kitkaan renkaan ja tien välillä.

Negroni
Viestit: 9
Liittynyt: 28 Marras 2021, 18:42
Car(s): Giulietta multiair 1.4 tct 2012

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Negroni »

Kyllähän se rengas sutii kostealla asfaltilla, niin kuin kuvailit! Saman tekee kuivallakin kun rengas yrittää ottaa pitoo raskaalla jalalla. Itselläni oli kevyt kaasu eli normaali perus kiihdytys paikaltaan. Moottori oli tosi kuuma. Ilma+30 astetta. Ja, pitkän ajon jälkeen (Hki-Tre) sopivalla vauhdilla (tietysti), ilmeni uudemman kerran. Epäilys on kuumeniminen. Kylmällä ei ongelmia.
Mutta, tuo "pomppinen"! Täytyisi varmaan päästä auton alle tutkaileen...

insinörtti
Viestit: 2632
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Satku tuli taannoin tahkottua tuon vuosimallin TCT-Giuliettaan eikä oireet tunnu millään lailla tutuilta. T-Jet Sport Bravo tykkäsi pompoteltella eturenkaita suojatiemaalauksista yms. vähänkin reippaampaa lähtöä yritettäessä, mutta Giulietta (vakioalustalla) ei. Ehkä kytkimen häröily tekee tuon? Tai elämäänsä kyllästyneet iskunvaimentimet.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
ari.aa
Viestit: 67
Liittynyt: 14 Touko 2006, 14:15
Car(s): Tonale, Fiat 500
+ vanhoja fiiatteja.
Ex alfat
145 ja 147, Giulietta
Paikkakunta: Tuusula

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja ari.aa »

Molempien takaluukussa olevien valojen ulkokuori alkanut hapertumaan. En tiedä johtuuko siitä, että on autokatoksessa aina aurinkoon vai painepesurilla pesusta. Viereiset on kuitenkin OK.
Onko suosituksia mistä kannattais hankkia uudet.
20220915_131823.jpg
20220915_131823.jpg (75.71 KiB) Katsottu 8433 kertaa
Tilasin OVOKO.FI
Tuli käytetyt OK takaumpiot Latviasta 25€/kpl.
Viimeksi muokannut ari.aa, 20 Syys 2022, 18:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

tobby
Viestit: 125
Liittynyt: 24 Touko 2016, 05:44
Car(s): Giulietta 2.0 JTDm TCT -12
147 1.9 JTDm -08
Paikkakunta: Lieksa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja tobby »

Tori:ssa olisi —> https://www.tori.fi/vi/102137985.htm
Toinen on uusi ja toinen käytetty

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 534
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

Mistähän löytyisi pienet ja melko huomaamattomat kuraläpät eteen? Saisi nuo vielä toistaiseksi todella siistit helmat pysymään jatkossakin hyvässä kunnossa. Alkuperäisiä ei ilmeisesti ole koskaan saanutkaan paitsi taakse.

Avatar
tritonus
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja tritonus »

Korja-Kumilta saa ainakin Alfa-tekstein olevat kuraläpät.

Kuva

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Onpas todella hienot! Olisin tuollaiset laitattanut vuosi sitten, mutta en tiennyt noista ja maalautin helmojen etuosat ja kivenhakkausmassa laitettiin myös.

Avatar
Smiik
Viestit: 212
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Smiik »

tritonus kirjoitti:
28 Loka 2022, 08:04
Korja-Kumilta saa ainakin Alfa-tekstein olevat kuraläpät.
Nuo ovat kyllä hienot. Sattuisitko tietämään mikä kuraläppämalli tuo on? Korja-Kumin listoilla ei ole erikseen noita merkkipainatettuja läppiä (tässä taisi olla joku maahantuojan tai tehtaan älähdys takana), mutta tuo näyttää aika paljon tältä:
Kuraläppä.PNG
Kuraläppä.PNG (48.24 KiB) Katsottu 7437 kertaa
Painatuksen tosiaan saa kyllä varmaan edelleen pyytämällä.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2331
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Leikkaisin tästä (https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kul ... 2000032290) sopivan kokoiset ja muotoiset läpät. Kiinnitys onnistuu itseporautuvilla ruuveilla muovilokariin. Siellä on jo valmiiksi yksi ruuvi paikallaan.
Liitteenä näkyy yleismallinen kuraläppä jota käytin monta vuotta kunnes ne alkoivat irtoilemaan ja kyllästyin niihin. Näiden kanssa tuli metalliset U-muotoiset kiinnityskoukut joiden kanssa saa olla kekseliäs jos haluaa välttää metalli-koria vastaan kontaktia kiinnityksessä.
Liitteet
Screenshot 2022-11-08 135546.jpg
Screenshot 2022-11-08 135546.jpg (74.84 KiB) Katsottu 7399 kertaa
Kuva

Avatar
tritonus
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja tritonus »

Smiik kirjoitti:
08 Marras 2022, 10:43
Nuo ovat kyllä hienot. Sattuisitko tietämään mikä kuraläppämalli tuo on? Korja-Kumin listoilla ei ole erikseen noita merkkipainatettuja läppiä (tässä taisi olla joku maahantuojan tai tehtaan älähdys takana), mutta tuo näyttää aika paljon tältä:

Painatuksen tosiaan saa kyllä varmaan edelleen pyytämällä.
Kyllä se juurikin tuolta näyttää malliltaan. Ja kyllä, erikseen pyytämällä saa painatuksella, sivuilla niitä ei näy.

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 534
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

Ei yhtään hullumman näköinen lopputulos eBayn yleismallisilla kuraläpillä.

Kuva

Kuva

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2331
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

OIkein siistin näköinen. Tuntuuko että korin sivupuolella tuon alle voisi kertyä talven aikana pahaa tavaraa vai näyttääkö siltä että pysyy siistinä?
Kuva

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 534
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

^ Kyllä nuo sen verran hyvin sai asettumaan että luulisin pysyvän kohtalaisen siistinä. Varmasti kokonaisuutena auto pysyy kuraläppien kanssa siistimmässä kunnossa pidempään kuin ilman :D Ainoa paikka mitä ei saanut täysin tiiviiksi on läpän takapuolen ja muovihelman väliin jäävä rako (ympyröity kuvaan punaisella), mutta sinne tuskin kerääntyy paljoa likaa, kura kun tuppaa yleensä suihkuamaan etupuolelta.

Kuva

tobby
Viestit: 125
Liittynyt: 24 Touko 2016, 05:44
Car(s): Giulietta 2.0 JTDm TCT -12
147 1.9 JTDm -08
Paikkakunta: Lieksa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja tobby »

Romeo y Julieta kirjoitti:
11 Marras 2022, 14:17
Ei yhtään hullumman näköinen lopputulos eBayn yleismallisilla kuraläpillä.
Viitsitkö laittaa linkin kyseisiin läppiin?

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 534
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »


TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Oletteko tavanneet Giulietan tuulilasissa optista vääristymää?

Kuskin puolella melko ylhäällä, mutta kuitenkin näkökentässä aavistuksen "aaltoileva" näkymä. Mietin että muotohan lasilla on melko kaareva tuossa kohtaa, että olisiko sittenkin kyseessä ns. tavallinen ominaisuus. Vai onko lasi maanantaikappale tai huonolaatuinen tarvikelasi?

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 534
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

^ Onko tummennetulla lasin yläreunalla?

Avatar
tritonus
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja tritonus »

Mun alkupään, eli 2010 Giuliettassa ei vääristymää näy. Kaikenmoisia vuosien varrella tien päällä saatuja arpia tuulilasi on täynnänsä. Ootellessa vain sitä kaiken ratkaisevaa kiveä tai nastaa, joka pakottaisi lasiliikkeeseen.

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Romeo y Julieta kirjoitti:
17 Marras 2022, 20:46
^ Onko tummennetulla lasin yläreunalla?
On ja myös sadetunnistimen paikka siinä on. Vääristymä on ehkä joku 10-15 cm alaspäin siitä tummennetun alueen alareunasta. Hyvin häiritsevä kyllä, että sen puolesta säikähdin jos tätä ei kenties lasin vaihdolla saisi edes korjattua.

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 534
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

^ Ei ole mulla kummassakaan Giuliettassa samaa ongelmaa esiintynyt, molempiin vaihdettu uusi tarvikelasi tummennetulla yläosalla. Edellisessä oli Pilkington, nykyisen merkkiä en muista.

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Kiitos kaikille lasi-infosta.

Mahtaisiko jollakulla olla dataa Giuliettan polttoaineenkulutuksesta 1.4 TB vs. 1.4 MA vs. 1750 TBi? Normilukemien mukaan eroja olisi, mutta mikä lienee totuus normaaliajossa?

Ja huoltokohteista; T-Jetissä käsittääkseni on epäsuora ruiskutus, ei säätyvää venttiilikoneistoa eikä tasapainotusakselia? Multiairissa sitten on tuo imupuolen erikoinen systeemi, mutta päteekö muutoin nuo samat huomiot? Olikos 1750:ssä sitten jo variaattoria nokka-akselilla...? Ja kaikki ihan perinteisesti yhdellä sytytystulpalla per pytty, eikö? Öljynjäähdytin on vesikierrossa, mutta onko tämä kaikissa moottoriversioissa? Onko moottoreissa mitään muuta huomion arvoista tekniikkaa?

Tämäntyyppisiä teknisiä selontekoja meinaa näköjään olla nykyään vaikeaa löytää. Linkitkin auttavat jos sellaisia löytyy.

insinörtti
Viestit: 2632
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

T-Jet ja MA molemmat epäsuoralla ruiskutuksella. T-Jet tosiaan ilman mitään venttiilien ajoituksia ja turbon johtosiipiä. Ei tarvi eksoottista = kallista öljyä eikä jäädy huohotin. Jakopään hihnan lyhyt vaihtoväli isoin kuluerä, muutoin tämä on varsin huoleton moottori.

MA:ssa vain 1 nenäkeppi, joka käyttää suoraan pakoventtiileitä sekä MA järjestelmän "pumppuja", joiden paineella avataan imuventtiilit. Sähköisillä ohjausventtiileillä voidaan rajoittaa imuventtiilien avautumista nokan profiiliin määräämää pienemmäksi, millä saadaan toteutettua sekä ajoituksen että noston säätä (kaasuläpätön toiminta). Lyhyt hihnanvaihtoväli, kallis öljy ja mahd. reilun satkun ajolla touhutonnin investointi MA yksikön uusimiseen. Ongelmana myös taipumus huohottimen jäätymiseen. Tämä riippuu aika tavalla korimallistakin, MiTo vähiten arka, 500X ihan käyttökelvoton ilman viimasuojia (jäätyy -2 C pakkasessa) ja Giuluetta ongelmissa -15 kelissä. Kahdesta viimeksi mainitusta omakätistä kokemusta.

Erot kulutuksessa eivät ole niin isoja kuin paperit väittävät. Etenkin TCT Giulietan normikulutukset aivan täyttä fantasiaa - maantiejo jotain nelosella alkavaa ja kaupunkikulutus reilu 6 l/100 (ja tämä pitäisi olla pätkäajoa eikä mikään Lohjalta Espooseen työmatka). Normin päälle kun laskee 50 %, niin sitten ollaan realistisissa lukemissa. Ei Giulietta silti mikään mahdoton juoppo ollut, omistusajan keskari 7 l/100 km. Maantieajot tyyliin 6,5 ja taajamapyöritys 7,5.

Minulla T-Jet vs. MA vertailuparina oli 150 hv T-Jet Bravo 6 v manuaalilla vs. 170 hv TCT Giulietta (vm 2012). Samankokoiset autot ja samanlainen rengastus. MA oli selvästi (tyyliin 0,5 l) taloudellisempi moottoritiellä, mutta tämä ero on osittain TCT:n pidempien välitysten ansiota. TCT välitykset ainakin alkupään malleissa kummalliset, vähän kuin lootassa olisi pykälät 1-2-3-5-6-7. Neljänkympin nopeuteen ei tahtonyt löytyä passeliä pykälää (3. turhan lyhyt ja 4. aivan liian pitkä) -> TCT vatkasi edestakasin ja tämä ehkä syynä siiten, että ruuhka-ajossa MA tuntui hitusen janoisammalta kuin T-Jet manuaalilootalla. Moottorien käytöksessä ja kulkupuolessa ei isoja eroja ole.

Giulietan jälkeen 500X 1,4 MultiAirin uudemmalla painoksella (mm. ohuemmat öljyt) ja kaakkeja vain 140. Tässä TCT:n porrastus korjattu fiksummaksi ja nurkka-ajot sujuikin hitusen pienemmällä kulutuksella. Toisaalta 500X muotoilun on selvästi ratkaissut taiteellinen vaikutelma eikä tuulitunneli, koska moottoritiekulutus +1 l Giuliettaan verrattuna. Isompi ilmanvastus ja vähemmät kaakit tuntuivat maantiellä ohitustilanteissa - tämäkin auto olisi ansainnut tehokkaamman moottorin. Ja nyt tuodaan myyntiin Tonalea vielä pahempana nuhapumppuna!

Toisessa ketjussa kyselit myös rengasmelusta. Se on Giulietan ongelma. Selvästi meluisin auto tai ainakin herkin rengastukselle Bravo/G/500X kolmikosta. Bridgestone Turanzojen kanssa meinasi pää räjähtää (225 leveät kesärenkaat 17" vanteilla)
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Vastaa Viestiin