Giulietta 940

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
tritonus
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja tritonus »

Tuo vaihteistoöljyasia askarruttaa itseänikin.
Kun ei tuon manuskan FIAT-speksin täyttävää vaihteistoöljyä meinaa löytää mistään, niin piti tulla tänne kysymään mitä te olette vaihteistoihinne kaataneet.

Tähän liittyen kiinnostaa myös jos jollakin on kokemus minkälainen askar on oikeanpuoleisen vetarin ja laatikon välisen tiivisteen vaihto, laatikko kun tippaa siitä stefasta. Auto kävi nosturilla ja siinä nopeasti asiaa vilkuilin, ettei pitäs olla mikään paha homma, mutta kun on kokemusta näistä "pieni ja helppo homma, tunnissa valmista", ja todellisuudessa auto on muttereina kaksi vuorokautta.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Vaihteistoon on viimeksi kaadettu tätä: Castrol Syntrans V FE 75W-80. Tiedä onko parasta mahdollista ja tuossakaan ole Fiatin luokituksia. Sama API -luokitus kuin tuossa Tutelan öljyssä. Vaihto aina 90k välein.

https://oilgroupbg.com/pdf/selenia/tute ... ce-75w.pdf

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

tritonus kirjoitti:Tuo vaihteistoöljyasia askarruttaa itseänikin.
Kun ei tuon manuskan FIAT-speksin täyttävää vaihteistoöljyä meinaa löytää mistään, niin piti tulla tänne kysymään mitä te olette vaihteistoihinne kaataneet.
Voi tosiaan olla hieman harvinaisempaa liikkeissä mutta netistä löytyy suht helposti. Ktso esim. alla.
https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from ... 6&_sacat=0
https://www.autodoc.fi/search?keyword=FIAT+9.55550-MZ6
matti_vuorio kirjoitti:Vaihteistoon on viimeksi kaadettu tätä: Castrol Syntrans V FE 75W-80. Tiedä onko parasta mahdollista ja tuossakaan ole Fiatin luokituksia. Sama API -luokitus kuin tuossa Tutelan öljyssä. Vaihto aina 90k välein.

https://oilgroupbg.com/pdf/selenia/tute ... ce-75w.pdf
Tuossa se virhe että laittamasi on tuplaviskositeetti öljy, kuten moottoriöljyt yleensä. Tässä tapauksessa vaatimus on 75W.
Viskositeetti on öljyn tärkein ominaisuus!
Linkkaamasi Tutela ja käyttämäsi Castrolin kylmäviskositeetti erot ovat:
11900 vs. 14000 mPa.s (cP).
Kuumaviskositeetti erot ovat:
7.10 vs. 8.1 mm²/s

En tiedä kuinka merkittäviä kyseiset erot kyseiselle laatikolle ovat mutta kunhan kaivelin numeroita vertailun vuoksi.
Kuva

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Tuo Castrol on märkää ja liukasta kuten Tutelakin. API luokitus ja viskositeetti täsmää niin se riittänee ja eipä tuossa laatikossa ole havaittavaa muutosta ollu 365k aikana.
Liitteet
Trans.PNG
Trans.PNG (6.98 KiB) Katsottu 9556 kertaa

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Mä käytin Alfan C635 -boxissa myös Gastrolin öljyä. Jos en ihan väärin muista, niin se oli Syntrans Transaxle 75W-90. Tuli vaihdettua pariinkin kertaan vetoakseleihin liittyvien remonttien vuoksi, joten laatikossa oli lähes koko ajan melkoisen tuoreet öljyt. Hyvää vai huonoa ko laatikkoon? - ei pysty arvioimaan. Ongelmia ei ollut, joten kaipa se ihan käypästä oli.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Itse vaihdatin valtuutetulla pajalla Hyvinkäällä ja siellä oli oikeat Tutelat käytössä. Toisiaan moottoriin laitettiin muun valmistajan öljyä mutta se oli tietysti FIAT speksit täyttävä.
Kyseisellä pajalla oli Tutelaa myös hyllyssä.
Kuva

Avatar
Tazio
Viestit: 3390
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Pujazuba kirjoitti:Itse vaihdatin valtuutetulla pajalla Hyvinkäällä ja siellä oli oikeat Tutelat käytössä. Toisiaan moottoriin laitettiin muun valmistajan öljyä mutta se oli tietysti FIAT speksit täyttävä.
Kyseisellä pajalla oli Tutelaa myös hyllyssä.
Vähämaa?

-Tazio

Lähetetty minun SM-T515 laitteesta Tapatalkilla

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^ Kyllä.
Kuva

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Fuchs Titan Sintofluid FE 75W lukee kuitissa. Koskaan kuullutkaan, mutta luulisi Öljypisteen osaavan asiansa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Fuchsin öljyt ainakin on hyvälaatuisia.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Kertsu kirjoitti:Fuchs Titan Sintofluid FE 75W lukee kuitissa. Koskaan kuullutkaan, mutta luulisi Öljypisteen osaavan asiansa.
Fuchsin oma öljyvalitsin ehdottaa tätä ja kyseinen öljy on viskositeettiluokitukseltaan oikea sekä täyttää API GL-4 kuten tehtaan suosittelema Tutela. FIATin speksejä tämäkään öljy ei mainitse mutta itsekin käyttäisin sitä huoletta.
Kuva

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Saako näihin miten helposti keulalogon vaihdettua?

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^ Aika helposti. Hanki metallinen logo liimoineen.
Sitten vanhan saa pois seim. poraamalla logon keskikohtaa ja varovasti vetämällä irti pihdeillä. Se on liimalla kiinni.
Kannattaa muistaa ettei tarvitse porata paria milliä enempää vanhaa poistaessa muuten pora jatkaa matkaa takana olevaan muoviin.
Kuva

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Aquatica kirjoitti:Fuchsin öljyt ainakin on hyvälaatuisia.
Ja vanteet myös. Eivät ole halpoja.

Kuva

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Mikä oli se vahvarin osanumero Giuliettassa, joka aina menee rikki ja radiovastaanotto pimenee? Yritin eperöidä tätä, mutta enhän mä osaa hakea sitä tarpeeksi nopeasti ja sitten heittääkin pois.

Moskiitto
Viestit: 2
Liittynyt: 10 Loka 2020, 19:29
Car(s): Giulietta 1.4multiair

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Moskiitto »

Tuli hommattua eka alffa ja huomasin että radio ei tahdo löytää kanavaa. Vika pienen kokeilun jälkee kohdentui antennin jalkaa mutta googlaamalla en tahdo löytää sitä suomesta. :roll:
Mistähän mahtaisi löytyä giuliettaan uusi antennin jalka? :shock: Mistä yleisesti kannattaa alfan osat ostaa? :lol:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Osanumerolla ebaysta. Pekidi.com tarjoaa (mainosroskan lisäksi) katalogin kattavasti alustanumerolla esim.

Näitä yleensä ei varaosapuljut kunnolla myy, mutta nettikaupoista omat suosikit on spareto.com , aeromotors.fi ja nimark.fi - aina sen mukaan kuka halvin.
Monesti myös paikallista Fixus-puljua hyödynnän, kun ovat ihan OK-hintaisia alennusten jälkeen (aina muistan tingata tiukan hinnan :D)

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^^ https://www.motonet.fi/fi/tuote/471227/ ... vistimella
Tätä on täällä aiemmin ehdotettu mutten tiedä onko se suoraan yhteensopiva.
Kuva

Avatar
tritonus
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja tritonus »

Blue&Me.
Blue and me:n media playerin kanssa pientä vääntöä. Biisit soi ipodilta kelvollisesti, mutta välistä soitto ja koko media player jumittuu johonkin biisiin. Biisin nimi näkyy, mutta mitään ei kuulu. Ei toimi radion eikä ratin napit saati ääniohjaus. Saattaa olla, että kyseessä on m4a-tiedosto, mutta niitäkin tuon pitäisi osata soitella.
Päivitin eilen B&M:n firmiksen versioon 5.6. Tämä ei vikaa poistanut, sama jumittaminen jatkuu.
Koetin tuolta blueandme.net -sivustolta hakea uudempaa päivitystä, mutta se tarjoaa vain tuota 5.6 versiota. Netin foorumeita selattuani olen siinä ymmärryksessä, että kaikissa Giuliettoissa pitäis olla B&M gen2, jolloin siihen pitäisi olla tyrkyllä uudempikin firmis kuin tuo 5.6.
Autoni on vuosimallia 2010. Onko jollakin kokemusta alkupään B&M:n päivittämisestä 5.6 uudempaan versioon, tai jotain muuta vinkkiä jumittavan soittimen kanssa vääntämiseen?
Puhelimessa olis Spotify ja Apple Music, mutta eihän tuo auton raasu ymmärrä iphone8 päälle johdolla tai bluetoothin kautta, ainakaan mitä tulee musiikin soittamiseen.

Moskiitto
Viestit: 2
Liittynyt: 10 Loka 2020, 19:29
Car(s): Giulietta 1.4multiair

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Moskiitto »

Pujazuba kirjoitti:^^ https://www.motonet.fi/fi/tuote/471227/ ... vistimella
Tätä on täällä aiemmin ehdotettu mutten tiedä onko se suoraan yhteensopiva.
Kävin katsomassa mutta suoraan ei käy vaan vaatii fiat\alffa adapterin. Keski neliö on aavistuksen kapeampi joten katon reikä jää myös väljäksi. :?

RIPA
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Loka 2006, 15:12
Car(s): Giulia 2,2 D -16,Barchetta -97, ex-Giulietta 2,0 JTDm -12, ex-159 2,4 JTDm -06,ex-156 SW GTA -03, ex-156 SW 2,0 TS -01, ex- 156 2,0TS -00
Paikkakunta: Hattula

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja RIPA »

Takalasin pyyhkijä elää ihan omaa elämäänsä, eli tuppaa pysähtymään mihin asentoon sattuu. Onko tää nyt ennakointia tuohon kuuluisaan takaluukun johtosarjaepisodiin vai onko kollegoilla antaa muita vinkkejä ?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Luukun johtosarjasta kannattaa ehdottomasti aloittaa. Eiköhän se vika sieltä löydy :roll:

RIPA
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Loka 2006, 15:12
Car(s): Giulia 2,2 D -16,Barchetta -97, ex-Giulietta 2,0 JTDm -12, ex-159 2,4 JTDm -06,ex-156 SW GTA -03, ex-156 SW 2,0 TS -01, ex- 156 2,0TS -00
Paikkakunta: Hattula

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja RIPA »

Aquatica kirjoitti:Luukun johtosarjasta kannattaa ehdottomasti aloittaa. Eiköhän se vika sieltä löydy :roll:
No johan tuli nopeasti vinkkiä, ehdin jo kirota ettei oma viesti tullut ollenkaan perille :lol:

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja FinPat »

RIPA kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:Luukun johtosarjasta kannattaa ehdottomasti aloittaa. Eiköhän se vika sieltä löydy :roll:
No johan tuli nopeasti vinkkiä, ehdin jo kirota ettei oma viesti tullut ollenkaan perille :lol:
2 min. response time. Intialainen Help Desk ei pysty samaan.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ja tässä samalla teen koneella ihan muuta, niin viivettä tuli ekstraa siitä johtuen :(

Avatar
tritonus
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja tritonus »

Takaluukku ei aukea merkistä painamalla. Johtosarja on muka eheä(!?), joten syyttävä sormi osoittaa badgen mikrokytkimeen. Merkki on joka tapauksessa menossa vaihtoon kulahtamisen vuoksi, joten:

Onko tuon takaluukun muoviverhoilun irrottamisessa jotain erityistä huomioitavaa tai jotain muuta mitä olis hyvä tietää ennenkun ryhdyn askaroimaan?

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

tritonus kirjoitti:Takaluukku ei aukea merkistä painamalla. Johtosarja on muka eheä(!?), joten syyttävä sormi osoittaa badgen mikrokytkimeen. Merkki on joka tapauksessa menossa vaihtoon kulahtamisen vuoksi, joten:

Onko tuon takaluukun muoviverhoilun irrottamisessa jotain erityistä huomioitavaa tai jotain muuta mitä olis hyvä tietää ennenkun ryhdyn askaroimaan?
Se lähtee helposti. Kaksi ristipääruuvia vetokoloissa. Lisäksi kannattaa poistaa ne kaksi muovikantta myös. Ehdotan että homma tehdään lämpimässä jossa pienempi riski muoviosien rikkoutumiselle.
Sitten varovasti yhdestä sivusta aloittaen vedä verhoilu alaspäin siten että näen kiinnitysosat ja vedät ne irti yksi kerralla. Nätisti se lähtee.
Takaisinlaitossa kannattaa merkata tai panna muistiin jokaisen kiinnikkeen kohta sillä moni niistää naksahtaa paikalleen vain painamalla hyvin tarkasti ja suht voimakkaasti oikeaan kohtaan.
Kuva

Avatar
tritonus
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja tritonus »

Tattista vaan, lähti tosiaan helposti. Vaikeampaa oli niiden kiinnikkeiden takaisin painaminen, on tosiaan tarkkaa puuhaa.

Badge vaihtu ja uudella merkillä aukeaa taas luukkukin, joten ei pelkästään esteettinen parannus uuden merkin myötä.

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Minkäslaisia öljynkulutuksia teillä on t-jeteissä ollut? 10tkm sitten vaihdettu öljyt ja vähän oli vajunnut.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^ Ei kuulosta ollenkaan pahalta.
Oma on diesel joten ei suora vastaus mutta sen verran vähän tuo taso tippuu että tarkistan 5 tkm välein ja lisään öljyä ehkä joka toinen kerta.
Kuva

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Oma 170-heppainen MultiAir 15 tkm vaihtovälillä tiputti enimmillään öljytason MAX-merkistä MIN-MAX -merkkien puoleenväliin.

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 532
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

Onko kukaan vaihtanut sumuvalojen polttimoita? Koko ajovalokerta tuli jo aiemmin uusittua xenon-look polttimoiksi mutta sumuvalot jätin sellaisikseen. Nyt mielessä olisi vaihtaa nekin jotta väri olisi kaikissa sama ja vähän lisätehoakin saisi kestoajan kustannuksella. Ilmeisesti ainakin etupuskuri irrottamalla pääsee noihin käsiksi, mutta onko toista tapaa, alta? Netissä on aika huonosti tietoa toimenpiteestä

AVe
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 15:37
Car(s): GT 2.0 JTS 2005
Paikkakunta: Lahti

Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja AVe »

Eikös ne sumarin ritilät lähteny helposti irti ja sit pääsis vaihtaa. Jotkin muovikynnet siinä tais olla.

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 532
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

^ Ilmeisesti takapuolella siis? Etupuolella ei ole muuta kuin yksi ruuvi jolla ilmeisesti säädetään valon suuntausta

Avatar
tritonus
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja tritonus »

Sumarin ritilät on kiinni muovikynsillä. Niissä on sellainen halvatun jäykkä lipare jota painamalla sen pitäs tulla ulos kolostaan.
Ongelma tosiaan vaan on se, että ne lipareet ainakin omassani on erittäin jäykät ja niitä pitää pystyä painamaan aika paljon, jotta se mahtuu reiästään ulos. Lisäksi niihin pääsee erittäin huonosti käsiksi ja osaan ei tainnut päästä sieltä etulipan alta käsiksi ollenkaan. Yläpuolelta taitaa olla vielä vähemmän mahdollisuuksia. En tiedä jos ottaa sisälokarin pois näkyskö ja saavuttasko ne kivemmin.
Yhtäkaikki, kun se ritilä sumarin ympäriltä on irti, niin sumuvalo itsessään on kolmella ruuvilla kiinni. Se yksi ruuvi joka näkyy ilman toimenpiteitä on suuntaus.

En tiedä onko puolilla eroa, oma kokemus rajottuu apparinpuoleisen sumarin irrottamiseen. Tais niistä ritilän muoviklipseistä jäädä jokunen ehjäksikin, mutta ne harvatkin pitää sitä ritilää kyllä paikallaan paremmin kuin hyvin.

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 532
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

Paras ohje jonka olen tähän asti löytänyt on italiaksi: https://forum.clubalfa.it/threads/guida ... bia.78821/

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja puuha »

Shuttle kirjoitti:Mikä oli se vahvarin osanumero Giuliettassa, joka aina menee rikki ja radiovastaanotto pimenee? Yritin eperöidä tätä, mutta enhän mä osaa hakea sitä tarpeeksi nopeasti ja sitten heittääkin pois.
Se mainitsemasi vahvistin on tuossa antennijalassa.
Siittä valkkaamaan kumman version haluat.

https://www.shop4parts.co.uk/?name=stor ... p)_Aerials
Makaroonia jo vuodesta -98

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Kertsu kirjoitti:Minkäslaisia öljynkulutuksia teillä on t-jeteissä ollut? 10tkm sitten vaihdettu öljyt ja vähän oli vajunnut.
7 000 kilsan jälkeen viimeisestä öljynvaihdosta oma MultiAirini oli tiputtanut öljyä Min-rajalle. Parin litran öljypänikkä Autokeskuksesta ja n. 850 ml:aa koneeseen ja tarkkailemaan.

Jora
Viestit: 34
Liittynyt: 04 Helmi 2008, 11:37
Car(s): Alfa 159 sportwagon 1750 TBi TI -10

Ex Alfa Giulietta 1.4 multiair -11
Ex Alfa 159 2.4 JTDm -06
Ex Alfa 156 1.8 TS -03
Ex Alfa 147 2.0 TS -02
Paikkakunta: Joensuu

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Jora »

Osaako joku sanoa montakohan tuntia kytkimen vaihtoon saa kulumaan ja mistä osat edullisesti?

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Moskiitto kirjoitti:Tuli hommattua eka alffa ja huomasin että radio ei tahdo löytää kanavaa. Vika pienen kokeilun jälkee kohdentui antennin jalkaa mutta googlaamalla en tahdo löytää sitä suomesta. :roll:
Mistähän mahtaisi löytyä giuliettaan uusi antennin jalka? :shock: Mistä yleisesti kannattaa alfan osat ostaa? :lol:
Ihan merkkiliikkeestä ostin omani, maksoi pari kymppiä.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja puuha »

Oot kyllä halvalla saanu...
Makaroonia jo vuodesta -98

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

puuha kirjoitti:Oot kyllä halvalla saanu...
No jos ihan rehellisiä ollaan niin en kyllä muista, montako niitä kymppejä oli... Saattoi olla kaksi tai viisi :shock:

Jokatapauksessa raha oli sen verran pieni antennia tilatessa ettei tuntunut missään, samalla kun puhalteli uusien Blue&Me yksiköiden hintoja...

Avatar
tritonus
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja tritonus »

Faceen tästä jotain jo laittanutkin, mutta kirjotanpa tännekin.
Aloin tehdä Giuliettaani (2010, 216tkm) pikku paikkamaalauksia ja ruostesuojausta pohjaan. Aattelin kertoa havaintoja, jos vaikka jollain muullakin on aikeita pitää autoaan pidempäänkin. Auto on sisältä ja ulkoa miltei moitteeton, joten sitä lie pidetty hyvin aiempien omistajien toimesta. Eli lähtökohtana päällepäin varsin kaunis kakku.

Paikkamaalausta vaatii se klassikkokohta, eli etulokarin alareuna ja helman pääty. Lisäksi, noin kuukausi sitten kun auton hankin käytin sen nosturilla ja huomasin pohjassa pientä rusotusta siellä täällä, mistä se ajatus sit lähti.

Autossa on sport pack. Sen kylkihelman alta ei yllättäen paljastunut mitään kammotuksia. Helma on joskus aiemminkin käytetty irti ja siinä yhteydessä revitty muutama kiinnike rikki. Helmahan ei lähde nykäisemällä ulospäin, vaan liu'uttamalla eteenpäin. Hajonneiden kiinnikkeiden reiät ovat jääneet auki, ja niistä pääsee tieten vesi ja hiekka sisälle koteloon.
Takapyöränaukossa sisälokarin takaa paljastui kaikenmoista. Ensinnäkin sen sisälokarin päälle oli kertynyt hiekkaa *paljon*. Tehtaan oma massaus loppuu oikeastaan siihen mistä sisälokasuoja alkaa. Tällä massattomalla alueella on pientä kuppaa kauttaaltaan, maali rapisee pienelläkin rapsuttelulla onneksi paljastaen vain pintaruostetta tai eheän sinkkipinnan. Iskaritorni oli heikoimmassa kunnossa, mutta mädät saa siinäkin kiinni vielä ilman peltitöitä. Tankin luukun aukko muodostaa hyllyn, joka kerää sontaa.
Ja sit on vielä se potero siinä takapyöränaukon etupuolella helman päällä, johon muodostuu hiekkalaatikko.
Pyöränaukosta näkee myös hyvin runkopalkit, jotka ainakin itselläni oli ihan reilusti pinnastaan ruosteessa, eivät onneksi likikään puhki vielä.

Aivan vimosen päälle perusteellisesti en tätä tee, en siis pudota pakoputkea tai pura mitään vähänkään paremmin alustaan kiinnitettyä pois tieltä, vaan operoin enemmänkin siltä pohjalta mitä näkee. Pahimmat kohdat on takaosassa, ripustusten kiinityskohtien, tankin ja varapyöränkotelon ympäristössä. Sen verran kuitenkin ruuvailin, että otin irti sen kolmella mutterilla kiinniolevan muovikappaleen tankin vierestä, mikä sen tarkoitus sit liekään. Sen päälle oli kertynyt myös hiekkaa niin paljon kun ikinä sopii, ja sielläkin sai puhdistella peltiä ja sutia maalia/massaa.
Autoa on manuaalin mukaisesti tunkattu helmoista, ja nehän ei sitä oikeasti kestä. Helmat on nostokohdista solmussa ja tehtaan suojaus pellistä irti, allaan tietenkin alkava ruoste.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Mitenhän ne helmat ei kestä, kun täällä ei ole mitään ongelmia kahden sportpäk-Giulietan kokemuksella. Etummaiset nostopaikat toki hemmetisti taaempana, kuin ajattelisi niiden olevan...

Ja jos helmoista ei nosta, mistä kannattaa?

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Minä katsoin helman kyljestä nuolilla oikeat paikat ja nostin riittävän syvältä auton alta. Eli siitä missä on pelti pystysuunnassa. Joku oli nostanut lähempää helmaa ja helmahan oli lommolla.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Tämän tein itsekin. Eikös siinä siinä pystypokkaus on vahvistettu siltä alueelta, ehkä 20cm pitkä pätkä?

Avatar
tritonus
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja tritonus »

Siitä nuolen kohdalta juu, siitä pystypokkauksesta. En tiedä miten eivät kestä, mutta solmussa ovat. Eikä minkään mädän takia.
Mä oon tunkannu tota edessä apurungon alta, saa kerralla koko keulan ylös.
Takana jousen alta.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Tossa itseasiassa löyty ulkomaan foorumilta juttua, jossa sanotaan että se on helman *takana* se vahvikekohta.
Eli itse pohja k.o merkin kohdassa helman molemmin puolin :crazyeyes:

Suosittelivat käyttämään keskeltä halkastua kumityynyä, joka "sitoo" sen helman pokkaukseen ja nosto tapahtuu kuitenkin sen sisä- että ulkopuolelta. Olen hämmentynyt.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

^En tiedä ymmärsinkö väärin tuon, mutta oikaistaan ennen kun joku tunkkaa autoa ilmaan keskeltä lattiaa. Se vahvike on siinä pystysaumassa, sauman takana vahvistamassa ettei se mene lysmyyn tunkattaessa. Kuvassa on näkymä auton alta, eli siinä nuolen kohdalla on hieman paksumpi sauma. Uritettu kumityyny on tästä vahvikkeesta huolimatta pakollinen varuste tunkattaessa ja siitä huolimatta se hieroo sen suojauksen puhki. Tuossa omassa autossa olen pyrkinyt suojaamaan noita kohtia levittämällä niihin alustavaseliina pensselillä. Tervaspray voisi olla toinen hyvä suoja.

Bilteman 15-8201 -tyyny vaikuttaa asettuvan aika hyvin tuohon saumaan tai ainakaan sillä ei ole saanu aikaan lisävaurioita. Tässä oli liikkeen jäljiltä tunkattu auto ilmaan väärästä kohtaa ilman mitään tyynyjä ja jäljet helmassa olivat sen mukaiset.
Liitteet
Tunkkaus.png
Tunkkaus.png (1.44 KiB) Katsottu 6533 kertaa

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 532
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

Saattovalotoiminto eli follow me lienee ainakin osalle tuttu ominaisuus. Virtojen ollessa pois kytkettynä siis pitkiä väläyttämällä saa valot palamaan 30 sekunniksi ja jokainen vivun veto antaa toiset 30 sek lisää, aina maksimissaan 210 sek asti. Onko tuossa joku akun varaustilaa silmällä pitäen oleva rajoitin, kun tänään en saanut asetettua saattovaloja päälle maksimiin asti? Olen nyt viime päivät ajellut lyhyttä matkaa sään ollessa kylmä ja oletettavasti akku ei ole niiden aikana päässyt koskaan kunnolla latautumaan.

Vastaa Viestiin