Giulietta 940

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

JaRoDD kirjoitti:
Cloverleaf kirjoitti:
JaRoDD kirjoitti:Telakkanavi unohti yhtäkkiä taidon paikantaa. Parin viikon sisään on löytänyt sijainnin kerran tai max kaksi. Onko kypsä, mistä saa "uuden"?
Sama ongelma meikäläisen Tomtomissa, joka lepää auton telakassa. Alkoi viime viikonloppuna. Olisiko kyseessä tämä ongelma:
GPS-laitteet voivat seota 6.4.2019.
Jeps. Tilasin Tomtomin liitäntä kaapelin, josko sen saisi puhallettua takaisin henkiin.
Mulla auttoi softan päivitys. Samalla yritin päivittää kartat... ”Oops, something went wrong” ja sitten oltiinkin ilman karttoja, mutta GPS-signaali sentään löytyi. :lol:

3 Windows 10 konetta kokeilin ja kaikilla meni karttojen asennus pieleen. Onneksi töissä oli vielä Windows 7-kone, jolla kartat sai menemään.

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja seppo »

Mistä tilasit kaapelin, joka sopii Blue&Me Tomppaan?

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja jkk »

Eipä ollutkaan vika johdossa, vaan takaluukun umpion kannassa ja liittimessä, aika hapettuneen näköinen oli kun hirveällä vaivalla sain sen kiskottua auki. Vähän putsailin ja nyt toimii hyvin, mutta ei varmaan kovin pitkään...?

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

seppo kirjoitti:Mistä tilasit kaapelin, joka sopii Blue&Me Tomppaan?
https://www.tomtom.com/fi_fi/drive/acce ... able-1000/

TomTom Go on tuo Blue&Me navi nimeltään.

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja seppo »

Jaaha, tuossa sanotaan että käy Blu&Me 2 versioon? Mitenkähän mahtaa sopia vanhempaan, tai mikä ero noissa edes on?

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

seppo kirjoitti:Jaaha, tuossa sanotaan että käy Blu&Me 2 versioon? Mitenkähän mahtaa sopia vanhempaan, tai mikä ero noissa edes on?
Liittimen pitäisi olla sama.

Underk
Viestit: 31
Liittynyt: 27 Huhti 2018, 07:01
Car(s): Ex.G MA 1,4
Alfa Romeo 159 1.9 JTS
Alfa Romeo 156 2.0 JTS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Underk »

No niin...
12000 km tuli ajattu G -llä ja voisin nyt sanoa että olen osittain pettynyt laatuun. Talven jälkeen sisustasta kuuluu kaikenlaista nitinää ja räminää riippumatta nopeudesta tai tien kunnosta, muutenkin on halpa muovinen olemus alkaa kyllästyttää ( Speciale versio). Pikku turbo kone toimi kunnolla vain Dynamic muodossa, motarilla ajaa....no nin kuin pikkuauto. Rengasmelu on Dacian kanssa sama luokka . Edellinen 159 oli huomattavasti laadukkaampi auto, ymmärän kyllä että eri luokat mutta... taisi olla toinen ja viimeinen Hatchback alla.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^ Et ole tainnut MiTo:lla pörräillä? :silly: .Kokeile M niin G tuntuu ihan toisenlaiselta.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^^Aja välillä tiisseli traktori versiota niin bensa G vaikuttaa suhteessa hiljaiselta. :lol:
Rengasmelussa itse en syytä autoa vaan pohjolan tienpintoja.
Kuva

Underk
Viestit: 31
Liittynyt: 27 Huhti 2018, 07:01
Car(s): Ex.G MA 1,4
Alfa Romeo 159 1.9 JTS
Alfa Romeo 156 2.0 JTS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Underk »

Tietysti kaikki on suhteellista :-D

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Mutta myönnän että yli vuoden omistuksen jälkeen ylen silti jatkuvasti yllättynyt siitä että kuinka karkealta tuon tiisselin moottori, rengasmelu ja muut värinät/tärinät tuntuu. Kaksoismassa vauhtipyörä tosiaan omaa tyyppivian oireita jonka korjaus kuulemma parantaa huomattavasti yllä olevia oireita.
Yleensä vain hullu odottaa innoissaan kytkinhuoltoa, kuten nytkin.
Kuva

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kyllä mä muistelen Giuliettaani lämmöllä, että olipa hiljainen auto ajaa. Ja mulla oli kesärenkaat 18", talvinakit 17". 160tkm ajettuna ei vielä sisusta nitissyt ja natissut ja normaalissa ajotilassakin 170hp MA meni oikein jees.

SempreAlfa
Viestit: 36
Liittynyt: 02 Heinä 2018, 19:08
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja SempreAlfa »

Tätä on varmasti kysytty useasti, mutta laitetaan vielä kerran;

Löytyykö Giuliettaan sopivia eturoiskeläppiä??
Olen yrittänyt tsekata netin syövereistä mutta hankalaa on. Etuhelmat menee maalaukseen, joten nyt olisi asia enemmän kuin ajankohtainen.

Avatar
sataviisysi
Viestit: 213
Liittynyt: 18 Touko 2010, 07:55
Car(s): Pelkkää exää, mito tb, mito qv, giulietta ma tct x2, 159 2,4 x2, brera 3.2.

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja sataviisysi »

Hiljaista oli ainakin kun aikanaan itse etsin. Olen kahteen Giuliettaan ja kahteen Mitoon leikellyt sopivat Motonetin Jacky? roiskeläpistä. Vuosia sitten löysin vinkin täältä kun joku oli sellaiset tehnyt. Nuo on sopivan ohtuuta ja joustavaa, mutta ainakin itsellä kestävvää kumia ja perus mustaa. Jollain pienillä peltiruuveilla ym. vaan sisäloksuun kiinni, tekee tehtävänsä ja ulkonäkökin ok.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lerppu »

AVe kirjoitti:
lerppu kirjoitti:Helou. Giulietta nykii kylmänä, moottori siis käy epätasaisesti, niinkuin tiputtaisi pytyn välillä pelistä pois. Lämpimänäkään ei saavuta turbo paineita, D-moodin boost-mittari jättää kolme tai neljä palkkia maalaamatta (vaikuttaa kulkuun kyllä).

Voisiko olla MAP-sensori? Kun auto toimii lämpimänä pintakaasulla ihan jees, ei pulmia. Eikä perinteisiä MA-yksikön oireita ole läsnä. Kai se turbokin voisi rikki olla, mutta toivotaan-toivotaan että olisi ihan sensoripulma. Voisihan se olla. Onko aiheesta kokemuksia arvon forumisteilla?
Sattuiko olee pakkasta kun liikkeelle lähdit vai onko tehnyt pidempään?
Saattais jäätää imusarjan paineanturia siitä akun vierestä sopivalla kelillä.
Hmm, tämä^...
Ensikertaa äskettäin starttasin Giuliettan +13 celsiusasteen ilmanalassa. Auto kävi tasaisesti ja kaasuvaste oli smooth... Tästä innostuneena painoin hieman kaasua ja vekotinhan lähti kuin pelle tykistä! En tuikannut D:lle kun ajelin vain pienen siivun duunista Biltemaan ja bäx - hain halpisgrillin, meni heittämällä takakoslaan - mutta pitänee kokeilla kotimatkalla josko ahdot menee mittariston mukaan täysille. Kilkotin on menossa Automilanoon pääsiäisen jälkeen kumminkin, mutta ei tämä nyt MA-vialta vaikuta, kun se tuskin välittäisi ulkolämpötilasta...

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja jmi »

SempreAlfa kirjoitti:Tätä on varmasti kysytty useasti, mutta laitetaan vielä kerran;

Löytyykö Giuliettaan sopivia eturoiskeläppiä??
Olen yrittänyt tsekata netin syövereistä mutta hankalaa on. Etuhelmat menee maalaukseen, joten nyt olisi asia enemmän kuin ajankohtainen.
Motonetin Jackyt ovat todella hyvät, ne kiinni lokariin muovitulpilla niin ei vaaraa ruostumisesta.

AVe
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 15:37
Car(s): GT 2.0 JTS 2005
Paikkakunta: Lahti

Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja AVe »

lerppu kirjoitti:
AVe kirjoitti:
lerppu kirjoitti:Helou. Giulietta nykii kylmänä, moottori siis käy epätasaisesti, niinkuin tiputtaisi pytyn välillä pelistä pois. Lämpimänäkään ei saavuta turbo paineita, D-moodin boost-mittari jättää kolme tai neljä palkkia maalaamatta (vaikuttaa kulkuun kyllä).

Voisiko olla MAP-sensori? Kun auto toimii lämpimänä pintakaasulla ihan jees, ei pulmia. Eikä perinteisiä MA-yksikön oireita ole läsnä. Kai se turbokin voisi rikki olla, mutta toivotaan-toivotaan että olisi ihan sensoripulma. Voisihan se olla. Onko aiheesta kokemuksia arvon forumisteilla?
Sattuiko olee pakkasta kun liikkeelle lähdit vai onko tehnyt pidempään?
Saattais jäätää imusarjan paineanturia siitä akun vierestä sopivalla kelillä.
Hmm, tämä^...
Ensikertaa äskettäin starttasin Giuliettan +13 celsiusasteen ilmanalassa. Auto kävi tasaisesti ja kaasuvaste oli smooth... Tästä innostuneena painoin hieman kaasua ja vekotinhan lähti kuin pelle tykistä! En tuikannut D:lle kun ajelin vain pienen siivun duunista Biltemaan ja bäx - hain halpisgrillin, meni heittämällä takakoslaan - mutta pitänee kokeilla kotimatkalla josko ahdot menee mittariston mukaan täysille. Kilkotin on menossa Automilanoon pääsiäisen jälkeen kumminkin, mutta ei tämä nyt MA-vialta vaikuta, kun se tuskin välittäisi ulkolämpötilasta...
Omaan edesmenneeseen Giuliettaan askartelin ekalle talvelle tuohon anturin päälle viimasuojan, kun luin AO:sta että tuollaistakin oli käynyt, eipä ollut ongelmia.
Toisena talvena en sitä laittanut paikoilleen,niin n.5 kertaa teki talven aikana tuota samantyylistä ongelmaa. Tosin teki myös sitä että ei vastannut kaasuun. Lämpötila oli noilla kerroilla 0 asteen molemminpuolin, eli hyvin otollinen tuollaiselle jäätämiselle.

Greymaniac
Viestit: 25
Liittynyt: 31 Tammi 2018, 10:35
Car(s): 2012 Giulietta MA170
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Greymaniac »

Nautiskellen keväästä ja kauniista ilmasta dynamic-moodissa liittymässä moottoritielle. Reipas avaus kaasulla ja.. Julia ilmoittaa kevyesti töksähtäen dynamic/allweather -tilojen ja s&s olevan poissa käytöstä. Ei kyllä muuten vaikuttanut menoon, mutta kyllähän normaalille siirtymisen huomasi.

Katsotaan jos tilanne toistuu, mutta onkohan dna sitten menossa hajalle? :?

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^^Joo, kaasuvaste on ollut pahimmillaan satunnainen - voi joutua polkemaan syväänkin ja sitten mennään. Mutta siitä hetken päästä hyytyy, kun turbon ahto laskee syystä x alaspäin... Mitä ilmeisimmin X= kone käy laihalla ja aivo ryhtyy säätämään, jäsen JiiPee kaivoi auton syövereistä esiin vikakoodin P0171.
- Kiitokset kokemuksen jakamisesta, toivottavasti tästä on kyse! Viimasuojaa askartelemaan siis...

(Tässä on kyllä komplikaatioita, jotka osoittavat syyttävällä sormella lambdan suuntaan, saavat Automilanossa katsoa.)

Greymaniac
Viestit: 25
Liittynyt: 31 Tammi 2018, 10:35
Car(s): 2012 Giulietta MA170
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Greymaniac »

Greymaniac kirjoitti:Nautiskellen keväästä ja kauniista ilmasta dynamic-moodissa liittymässä moottoritielle. Reipas avaus kaasulla ja.. Julia ilmoittaa kevyesti töksähtäen dynamic/allweather -tilojen ja s&s olevan poissa käytöstä. Ei kyllä muuten vaikuttanut menoon, mutta kyllähän normaalille siirtymisen huomasi.

Katsotaan jos tilanne toistuu, mutta onkohan dna sitten menossa hajalle? :?
Näköjään dna putoaa pois pelistä nyt tasaisen varmasti. Kiihdytyksen aikana, vaihteen vaihdon jälkeen. Löysin jotain tietoa vastaavasta ja voisiko kyseessä olla kytkimen asentotunnistin? Vikakoodeja yksi ainut, p181d.

Edit: tai siis "Gear position sensor"?

AVe
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 15:37
Car(s): GT 2.0 JTS 2005
Paikkakunta: Lahti

Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja AVe »

Greymaniac kirjoitti:
Greymaniac kirjoitti:Nautiskellen keväästä ja kauniista ilmasta dynamic-moodissa liittymässä moottoritielle. Reipas avaus kaasulla ja.. Julia ilmoittaa kevyesti töksähtäen dynamic/allweather -tilojen ja s&s olevan poissa käytöstä. Ei kyllä muuten vaikuttanut menoon, mutta kyllähän normaalille siirtymisen huomasi.

Katsotaan jos tilanne toistuu, mutta onkohan dna sitten menossa hajalle? :?
Näköjään dna putoaa pois pelistä nyt tasaisen varmasti. Kiihdytyksen aikana, vaihteen vaihdon jälkeen. Löysin jotain tietoa vastaavasta ja voisiko kyseessä olla kytkimen asentotunnistin? Vikakoodeja yksi ainut, p181d.

Edit: tai siis "Gear position sensor"?
Ettei olisi johdot poikki vaihdekepin alla olevalta anturilta. Se antaa ainakin tuollaisen herjan.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Viimasuojat pysyy keskustelussa pinnalla myös näin +10 asteen keleillä. Lerpun P0171 meinaa, että kone käy liian laihalla. Syitä sille voi puolestaan olla ihan laidasta laitaan. Toivottavasti vika löytyy.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

lerppu kirjoitti:Ensikertaa äskettäin starttasin Giuliettan +13 celsiusasteen ilmanalassa. Auto kävi tasaisesti ja kaasuvaste oli smooth... Tästä innostuneena painoin hieman kaasua ja vekotinhan lähti kuin pelle tykistä! En tuikannut D:lle kun ajelin vain pienen siivun duunista Biltemaan ja bäx - hain halpisgrillin, meni heittämällä takakoslaan - mutta pitänee kokeilla kotimatkalla josko ahdot menee mittariston mukaan täysille. Kilkotin on menossa Automilanoon pääsiäisen jälkeen kumminkin, mutta ei tämä nyt MA-vialta vaikuta, kun se tuskin välittäisi ulkolämpötilasta...
Hienoa, että toimii [peukkuhymiö]. Mielenkiintoista kuulla sitten, mitä ne AutoMilanossa asiasta kertovat. :-D . Lambdaa veikattiin MES:n avustuksella, kun ei tuon ikäisessä oikein imuvuotoja osaa epäillä. Yksi mahdollisuus liittyy polttoainelinjastoon ja sen paineisiin. Käsittääkseni ilmamassamittarikin voisi olla syyllinen. Kokeneemmat mekaanikot voinevat arvuutella. Hyviä pätkiä diagnosoinneista selityksineen löytyy youtubesta 50sKid:ltä. Nämä toki liittyen bemariin, mutta lainalaisuudet ollevat aikapitkälle samat.

Mun MA-koneessa alkaa lambada varmaan vedellä viimeisiään. Ei pukkaa koodeja vaikka ei anna voltteja MES:llä. Polttoaineenkulutus tuntui nousseen tässä kevättalven aikana, mitä hienokseltani kummastelin. Ei hätää, Puukenkien ja kukkien maasta on tulossa alle 35tkm ajettu pre-cat lambda purkuautosta. Kuulemma testattu - ehkä se sit toimii, ehkä ei. Sittenpähän sen näkee. Lunkisti nää hommat pitää ottaa, muuten rupee ressaamaan.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Jeps, ei stressiä! Ahdot ei nousseet vaikka veto oli tasaisempaa ja kulku ihan terhakasta... En jäänyt tätä surkuttelemaan vaan niputin grillin. Käyttöönottopaisto pääsiäisenä - mukavia ilmoja lupailtu!

Greymaniac
Viestit: 25
Liittynyt: 31 Tammi 2018, 10:35
Car(s): 2012 Giulietta MA170
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Greymaniac »

AVe kirjoitti:
Greymaniac kirjoitti:
Greymaniac kirjoitti:Nautiskellen keväästä ja kauniista ilmasta dynamic-moodissa liittymässä moottoritielle. Reipas avaus kaasulla ja.. Julia ilmoittaa kevyesti töksähtäen dynamic/allweather -tilojen ja s&s olevan poissa käytöstä. Ei kyllä muuten vaikuttanut menoon, mutta kyllähän normaalille siirtymisen huomasi.

Katsotaan jos tilanne toistuu, mutta onkohan dna sitten menossa hajalle? :?
Näköjään dna putoaa pois pelistä nyt tasaisen varmasti. Kiihdytyksen aikana, vaihteen vaihdon jälkeen. Löysin jotain tietoa vastaavasta ja voisiko kyseessä olla kytkimen asentotunnistin? Vikakoodeja yksi ainut, p181d.

Edit: tai siis "Gear position sensor"?
Ettei olisi johdot poikki vaihdekepin alla olevalta anturilta. Se antaa ainakin tuollaisen herjan.
Siellähän se vika varmaan on. Eilen käytin ohjaamon puolella liitintä irti ja kytkin takaisin, ei näyttänyt sillä puolella olevan vikaa. Tänään ei dynamic kettuillut ollenkaan (eli tapahtui ns. Väliaikainen korjaus), mutta pitänee tilata uusi anturi ja valmistautua suht ikävään vaihtoruljanssiin. Eittämättä tuo tilanne ennen pitkää toistuu.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Giulietta iskussa - kiitos AutoMilano! 8)

peksu
Viestit: 618
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
MB C 180 -16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja peksu »

Talvi nyt on jo takana, mutta Mobilistilehden vinkkaamana löytyy kotimaista tekoa olevat maskisuojat Giuliettaan. Ja kaikkea muutakin jännää, esim. istuinsuojia vanhempiinkin Alfoihin :-D .

https://snt-group.fi/tuotteet/maskisuojat/

RIPA
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Loka 2006, 15:12
Car(s): Giulia 2,2 D -16,Barchetta -97, ex-Giulietta 2,0 JTDm -12, ex-159 2,4 JTDm -06,ex-156 SW GTA -03, ex-156 SW 2,0 TS -01, ex- 156 2,0TS -00
Paikkakunta: Hattula

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja RIPA »

JaRoDD kirjoitti:
seppo kirjoitti:Mistä tilasit kaapelin, joka sopii Blue&Me Tomppaan?
https://www.tomtom.com/fi_fi/drive/acce ... able-1000/

TomTom Go on tuo Blue&Me navi nimeltään.
Hitsi ! Taisit saada viimesen, kun ei enää näytä olevan tarjolla. Olis kanssa päivityksen tarvetta nimittäin.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Minkälaisia on Giuliettan (1,4 170hv, TCT) kulutuslukemat olleet kaupunkiajoissa? Meillä näyttää keskinopeus vakiintuneen 43km/h lukemaan, ja nykyisellä kulkineellamme (Saab 9-3 TTiD A, vm 2008) on kaupunkikulutus ollut aina 8,2l/100km. Ajokilometrejä tulee vuosittain enää ehkä jotain 8000, joten kannattavuus menee siinä ja siinä bensan ja dieselin välillä (tosin dieseli ei sitten kuluta matka-ajossa kuin hiukan yli 5l/100km mutta matka-ajoa meille tulee nykyään aika vähän).
Kuluttaako tuollainen TCT-Giulietta paljon yli 10l/100km vastaavanlaisessa ajossa (käytännössä siirtymät Hertsikasta Pasilaan ja takaisin)?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Yöli kympin lukemat edellyttävät, että kontataan koko ajan matelevassa ruuhkassa (keskari <25 km/h) tai ajellaan paljon lyhyitä (pari km) pätkiä. Jos 43 km/h on nimenomaan työmatka-ajon keskari, niin sehän edustaa varsin sujuvaa ajoa ja jotain 8,0-8,5 l/100 km lukemia odottaisin tällöin. Tässäkin painaa ajomatkan lyhyys (7-8 km?), 15+ km siivuilla saisi tuosta ainakin puoli litraa pois.

BTW, mikä lerpun autoa vaivasi?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Alle 8l/100 oli oma 170hp manuaali. N40kmh ja sellaista 10km matelua iso osa ajosta. Aika sama kulutus mitä 2.4JTDM Q4.

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

RIPA kirjoitti:
JaRoDD kirjoitti:
seppo kirjoitti:Mistä tilasit kaapelin, joka sopii Blue&Me Tomppaan?
https://www.tomtom.com/fi_fi/drive/acce ... able-1000/

TomTom Go on tuo Blue&Me navi nimeltään.
Hitsi ! Taisit saada viimesen, kun ei enää näytä olevan tarjolla. Olis kanssa päivityksen tarvetta nimittäin.
Saat lainaan kyllä? Tule Ahvenistolta hakemaan joku päivä?

Gusse
Viestit: 876
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Gusse »

Sautio kirjoitti:Minkälaisia on Giuliettan (1,4 170hv, TCT) kulutuslukemat olleet kaupunkiajoissa? Meillä näyttää keskinopeus vakiintuneen 43km/h lukemaan, ja nykyisellä kulkineellamme (Saab 9-3 TTiD A, vm 2008) on kaupunkikulutus ollut aina 8,2l/100km. Ajokilometrejä tulee vuosittain enää ehkä jotain 8000, joten kannattavuus menee siinä ja siinä bensan ja dieselin välillä (tosin dieseli ei sitten kuluta matka-ajossa kuin hiukan yli 5l/100km mutta matka-ajoa meille tulee nykyään aika vähän).
Kuluttaako tuollainen TCT-Giulietta paljon yli 10l/100km vastaavanlaisessa ajossa (käytännössä siirtymät Hertsikasta Pasilaan ja takaisin)?
Itsellä oli manuaali MA Giulietalla kulutus siinä 6.6-7.0 litraa sadalla riippuen rengastuksesta ja lämpötilasta. Työmatka kulki fiiliksestä riippuen kehä ykköstä tai sitten kehä kolmosta pitkin ja keskinopeus oli tuota samaa luokkaaa. Matkaa tosin oli yhteen suntaan sellaiset 30 kilsaa. Sen muistan, että ensimmäiset 6-7 kilometriä kulutus oli aina kovempi ja vasta sitten kun moottori oli kunnolla lämmennyt kulutus tippui. Tähän ei lämmittimenkään käyttö oikeastaan vaikuttanut. Kuluts oli myös pienempää 16 tuumaisilla kitkoilla, kuin kesän leveämmillä ja tuumaa suuremmilla renkailla.

RIPA
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Loka 2006, 15:12
Car(s): Giulia 2,2 D -16,Barchetta -97, ex-Giulietta 2,0 JTDm -12, ex-159 2,4 JTDm -06,ex-156 SW GTA -03, ex-156 SW 2,0 TS -01, ex- 156 2,0TS -00
Paikkakunta: Hattula

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja RIPA »

https://www.tomtom.com/fi_fi/drive/acce ... able-1000/

TomTom Go on tuo Blue&Me navi nimeltään.[/quote]

Hitsi ! Taisit saada viimesen, kun ei enää näytä olevan tarjolla. Olis kanssa päivityksen tarvetta nimittäin.[/quote]
Saat lainaan kyllä? Tule Ahvenistolta hakemaan joku päivä?[/quote]

Tarjous hyväksytty, viestitellään tarkemmin.

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Navi lähti toimimaan. Kartat vuodelta 14 mutta parempi sekin kuin alkuperäinen 12.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Werneri kirjoitti:matti_vuorio, mitä on mahtunut tuohon 313 tuhanteen? Taka-akselia ainakin viimeksi.
Monenlaista enemmän ja vähemmän tärkeää korjauskohdetta siihen on mahtunut. Tuossa on nyt kuitenkin leima keväälle 2021 saakka, joten ihan veitsi kurkulla sitä ei tarvitse ehostaa. Mutta eihän näistä koskaan tiedä mikä seuraavaksi paukahtaa ja mitä sen ehjääminen maksaa. Oheinen kuva summaa vikalistan ja kustannukset.
Kuva

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^ Oikeastiko sun auton MA-yksikkö on kestänyt tuon matkan uusimatta sitä? Varmaan ennätys lajissaan :-D

Werneri
Viestit: 598
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Kiitos, hyvää kirjanpitoa. Ylätuet lienee joustintuen yläpäässä, meneekö kumi vai laakeri? Ja turvavyö vaikuttaa noin yksittäisesti kalliilta. Muutenhan tuo on melko normi palikkaa...

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

^^Ei ne kaikki hajoa. Tuossa on varmaan koneen sisällä sen verta paksu patina, ettei ne mutterit pääse pyörimään auki.
^Laakeri sotkeentuu puutteellisen suojauksen vuoksi ja alkaa jumittamaan. Näyttää tosin vaihtelevan kestoaika toisinaan paljonkin. Turvavyöhön tuli sellainen ominaisuus, ettei sitä saanut enää kostealla kelillä vedettyä ulos. Paheni pikkuhiljaa kunnes nyt keväällä sai aina houkutella minuutin tai kaksi vyötä päälle. Suutuspäissään sitten ajelin marmorille ja tilasin vyön sekä vaihtoajan enkä kyselly hintaa. Oli takaraivossa joku muistikuva Sunny -86 -kotteroon ostettu tarvikevyö 90-luvun lopulla, jolloin sen hinta oli ehkä satasen tai pari. Huollon jälkeen karvainen setä löi laskun pöytään, että maksatko kortilla vai käteisellä. Pari tahtia siinä jäi välistä, että liekkö kortin turvarajatkaan noin korkealla. Vyö itsessään oli jotain 550€ ja siihen päälle lasipalatsin 180€/h työveloitus. Nyt vyö toimii hyvin ja kyllä sietää toimiakin tuolla hinnalla. Lasin vaihto oli kans yksi episodi mikä vaati kaksi aikaa. Ensimmäisellä kerralla saapunut lasi oli halki ja toisella kertaa se sitten onnistui. Toimitusaika per ikkuna oli aina sen 2 viikkoa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lerppu »

insinörtti kirjoitti:BTW, mikä lerpun autoa vaivasi?
Lerpun autoa vaivasi se, että Lerppu osti nelivuotiaan 50 tkm ajetun auton täydellä huoltokirjalla ja sinisilmäisen naivisti kuvitteli sen tarkoittavan että auto on huollettu.
Top Tip: MA alkuperäiset tulpat eivät kestä yli 50 tkm.

Nykiminen ja kulkemisen surkeus katosivat siis näin simppelillä maneuverilla kuin tulppien vaihdolla.
Vielä tuntuu kumminkin hiukan tukkoisuutta ja ahtoa jää vähän edelleen puuttumaan - avasin etupään alasuojuksesta yhden pidiketorxin, ei salettiin oltu koskaan avattu... Joten eiköhän siellä keulilla majaile alkuperäinen ilmansuodatinkin - hain uuden mokoman Motonetista ja nyt pitäisi saada auton keulaa hiukan koholle, että mahtuisi pudottamaan vanhan pois. Apropos - Onko pääkaupunkiseudulla ajoramppia lainata? :wink:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Jos täysi huoltokirja niin reklamaatiota huoltoleiman lätkineeseen tahoon? Tai myyjään.

Tässähän vuosi pari sitten oli kuluttajavirastolta keissi, missä "huoltokirja"-maininta myyntitekstissä = auto on ehjä ja hyvin huollettu (jossa oli vikoja), myyjä maksoi...

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^No worries, tämä hoidossa ja myyjäliike ihan yhteistyöhaluinen ja kykyinen. Propsit heille.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Ilmanputsarijumppa tehty. Jälleen kumarrus JiiPee Diagnostiikka & Carage suuntaan! Harmittavaisesti (ja osin ilokseni) filsu oli ihan hyvässä iskussa, uuden sujautin kumminkin paikalleen. Kierroksilla ahtoa ei edelleenkään kuin 3/4. Noh, arkiajoon okei.
Edit:”If your car has a boost problem, one of the easiest things to check is the throttle. Use one of the popular apps and observe or log throttle position. If it’s not opening to about 87 most of the time when the pedal is all the way down, either the throttle is bad or needs to relearn.

If the throttle checks out OK, the next thing to look at are the hoses associated with the boost solenoid. They are critical, and any leaks will be a problem.

If that’s OK, check the boost solenoid itself. There are numerous youtube tutorials on how to do that. It’s easy and with a 9 volt battery and a couple wires you can check it out. Also make sure the dang thing is plugged in.

If that’s OK, look at the wastegate actuator and make sure it moves smoothly and start looking for boost leaks.”
Yllä oleva täältä: https://shopeurocompulsion.net/blogs/te ... ch-article , mitä sanoo raati? Ja jos kerran ahtojen pitääkin kierroksilla laskea, mitenkä muilla paineet näyttää?

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Mitenkähän mahtaa takapenkin istuinosa lähteä ylös? On sporttijakkarat, mikäli sillä mitään väliä on.

Edit: löytyi

RIPA
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Loka 2006, 15:12
Car(s): Giulia 2,2 D -16,Barchetta -97, ex-Giulietta 2,0 JTDm -12, ex-159 2,4 JTDm -06,ex-156 SW GTA -03, ex-156 SW 2,0 TS -01, ex- 156 2,0TS -00
Paikkakunta: Hattula

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja RIPA »

JaRoDD kirjoitti:Navi lähti toimimaan. Kartat vuodelta 14 mutta parempi sekin kuin alkuperäinen 12.
Samoin. Kiitokset vielä piuhan lainasta, pullakahvilupaus voimassa :fadein:

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lerppu »

lerppu kirjoitti:Ilmanputsarijumppa tehty. Jälleen kumarrus JiiPee Diagnostiikka & Carage suuntaan! Harmittavaisesti (ja osin ilokseni) filsu oli ihan hyvässä iskussa, uuden sujautin kumminkin paikalleen. Kierroksilla ahtoa ei edelleenkään kuin 3/4. Noh, arkiajoon okei.
Edit:”If your car has a boost problem, one of the easiest things to check is the throttle. Use one of the popular apps and observe or log throttle position. If it’s not opening to about 87 most of the time when the pedal is all the way down, either the throttle is bad or needs to relearn.

If the throttle checks out OK, the next thing to look at are the hoses associated with the boost solenoid. They are critical, and any leaks will be a problem.

If that’s OK, check the boost solenoid itself. There are numerous youtube tutorials on how to do that. It’s easy and with a 9 volt battery and a couple wires you can check it out. Also make sure the dang thing is plugged in.

If that’s OK, look at the wastegate actuator and make sure it moves smoothly and start looking for boost leaks.”
Yllä oleva täältä: https://shopeurocompulsion.net/blogs/te ... ch-article , mitä sanoo raati? Ja jos kerran ahtojen pitääkin kierroksilla laskea, mitenkä muilla paineet näyttää?
Palataan tähän kulku-asiaan:
- Nyt kun uudet tulpat ja uusi ilmanputsari ovat vieneet nikottelun ja epävarmuuden auton kulkemisesta, niin on tullut ilmojenkin parannuttua annettua autolle WOTtia. Kas kummaa, kulkine muuttuu koko ajan eläväisemmäksi! Nyt jo boostimittarikin värjää täyskaasulla kaikki muut palkit paitsi viimeisen ja kulku alkaa olemaan kohdillaan, perstuntumalta menee paremmin kuin 320i GT. Eli voi olla jo ihan numeroiden mukaista menoa, ainakin lähes.

Voiko olla että autolla olisi ajettu ensimmäiset 4 elinvuotta ja 50 tkm vajaa-kaasulla ja se olisi ollut vain "tukkoinen" (mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan)? :silly:

- Nyt kun lappu käy säännöllisesti lattiassa, tuntuu Giulietta herkistyvän koko ajan enemmän. Lähtee aika terävästi! Pitänee kellottaa 0-100 km/h, tyyppasin jo että tässä versiossa launch controlkin pelittää niin kuin pitää.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Onkos tuollaisessa keksinnössä EGR:ää? Olisiko imusarja tukossa ja nyt kun saa lisää happea polkemalla niin röörit puhdistuvat?

Oma kokemus on täysin eri laitteesta (kolmipyttyinen juuttuvasiipisesti ahdettu suoraruiskudiesel), mutta kun sillä kävi ajamassa Saksassa juuri niin lujaa kuin mitä tötterö kulki, niin auton käytös parani huomattavasti. Varmaan moskat lähti tavanomaista vauhdikkaammin liikkuvan ilman ja pidempikestoisen kuormituksen ansiosta liikkeelle.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Lueskelin aiheesta maailman forumeilta ja samankaltaisuuksista myös eri merkkien maailmoista - saattaa olla kyseessä likaantunut MAP sensori.
Tuohan se mittaa painetta imusarjassa, joten sinänsä aika suoraan naimisissa aiheen kanssa...

Varmuudeksi ajattelin ensi viikonloppuna purkaa tuon irti ja puhdistaa ihan omin pikku kätösin. Brittiforumilta varastettu kuva. Ja näkyy hieno "Ukrainassa tehty" -lappunen... Mikäköhän se tuo on ja liittyykö mihin? :shock:
Liitteet
Boschin MAP.jpg
Boschin MAP.jpg (58.56 KiB) Katsottu 8238 kertaa

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

^Voisin sen verran sotkea asiaa, ettei tuo imusarjassa oleva MAP-anturi välttämättä säädä sitä ahtopainetta. <mutu>Tuossa kilpa-auton moottorinohjaimessa on valmius ohjata ahtopainetta, joten on tullu perehdyttyä sen toimintaperiaatteeseen. Ohjaus perustuu samanlaisen ahtopaineen säätöventtiilin ohjaukseen PWM-signaalilla, mitä Giulietassa on siinä turbon lähellä. Ahtopainetta muodostuu tietysti siksi, että kuljettaja polkee kaasua, moottori saa enemmän ilmaa poltettavaksi, mikä pöyrittää pakokaasun avulla turbon siipeä, mikä taas pyörittää sitä turbon kompuran puolta, jotta moottori saa vielä enemmän ilmaa jne. Periaate naaman venytykselle on siis selvä. Ahtopainetta pitää tietysti rajoittaa jotenkin, ettei moottori lopulta hajoa, eli mitataan toteutunutta ahtopainetta ja verrataan sitä pyydettyn ahtopaineeseen. Ongelma imusarjan MAP-anturilta mittaamisesta tulee perinteisessä kaasuläppä imusarjassa siitä, että jos kuljettaja jostain syystä nostaa kaasua ja siten sulkee kaasuläppää, imusarjan paine (kPa) laskee. Moottorinohjain reagoi tähän muka laskeneen ahtopaineen tilanteeseen ja pyytää ahtopaineen säädintä nostamaan painetta. Tällöin paine saattaa nousta hyvinkin kovaksi välijäähdyttimeltä tulevassa putkessa ja saattaa siinä jotain hajotakin. Tästä syystä järjestelmään on asennettu myös toinen MAP-anturi, joka mittaa sellaista arvoa kuin "Boost Before Throttle". Mikäli edellä mainitussa skenaariossa ahtopainetta mitataan ennen kaasuläppää, sitä voidaan kontrolloida paremmin ja pitää se vakiona riippumatta miten kuljettaja nostelee kaasupoljinta. Toisin sanoen, imusarjalle saapuvassa putkessa ennen kaasuläppää on aina joku ajotilanteeseen sopiva ahtopaine ja sitä pääsee imusarjaan saakka sen mukaan mitä kaasuläppä päästää läpi. Imusarjassa olevaa MAP-anturia käytetään puolestaan laskemaan moottoriin todellisuudessa päätyvä ilmamassa kun siihen yhdistetään vielä RPM, VE, MAT -arvot. Se ei tämän boksin toimintaperiaatteen mukaisesti säädä ahtopainetta ollenkaan. Sitten vielä tuo ahtopaineen säätö, eli miten se saadaan tarkaksi. Jos reagoidaan ahtopaineen muutokseen pelkästään on/off -tyylisesti sulkemalla tai avaamalla ahtopaineen säätöventtiiliä, saadaan aikaiseksi aaltoileva ahtopaine ja siten epätasainen kiihtyvyys autolle. Ahtopainetta pitäisi siis voida rajoittaa ennakoiden ennen kuin se nousee yli pyydetyn rajan, mutta toisaalta ahtopaineen pitäisi nousta mahdollisimman nopeasti pyydettyyn arvoon turboviiveen välttämiseksi. Ratkaisuna on käyttää sisäänrakennettua PID-controlleria (katso wikipedia, en jaksa selittää) millä voidaan ohjata painetta tarkasti, nopeasti ja ennen kaikkea välttäen aaltoilevan kiihdytyksen. Mikäli Giulietta noudattaa samankaltaista periaatetta, niin putsaa se siinä akun vieressä välijäähdyttimeltä tulevassa putkessa oleva toinen MAP-anturi myös.</mutu>

Vaatisi jonkinlaisen tiedonkeruun, mistä kävisi ilmi tuo mitattu ahtopaine ja pyydetty ahtopaine. Jospa niistä pääsisi selville mittaako se väärin vai takerteleeko ahtopaineen säädin.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Vaan kun kuljettaja ei nykyään kaasupolkimella ohjaakaan kaasuläppää, vaan pyytää autolta vähemmän vääntöä eli ilmamassa, voi auto pudotella ahtopainetta ja himmailla sitä läppää samalla. Ja se ahdinhan alkaa myös hidastumaan kun pakokaasut ja niistä tarjolle tuleva energia vähenee.

Perinteisemmissä toteutuksissa tuota läpän sulkeutumisesta aiheutuvaa painekorotusta ahtoputkistossa vapautetaan dump- tai bypass -venttiilillä, joka päästää sen ylimääräisen ilman joko ulkoilmaan (dump) tai imuputkeen ahtimen etupuolelle.

Molemmat näistä siis eliminoivat tarpeen painemittaukselle ennen imusarjaa. Moista voidaan silti haluta ja käyttää juurikin tarkemman hallinnan vuoksi pienen ahtimen kanssa, jotta paineita saadaan paremmin "valmiiksi" odottamaan siihen läpän etupuolelle.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Vastaa Viestiin