Giulietta 940

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Giuliettan varaosien hinnoissa on kyllä yleisemminkin näkynyt selvää kasvua verrattuna viiden vuoden takaiseen, mitä itse olen asiaa seurannut. Varmaan muidenkin mallien osalta samaa ilmiötä on ja toki inflaatio kaikilla tiedossa, mutta niille lukijoille tämä tiedoksi, jotka tutkivat kustannusarvioita eri asioihin foorumin vanhempien tietojen mukaan. "Hiukka" enempi voi joutua varaamaan erinäisiin osiin nykypäivänä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Joo, on nuo hinnat kasvaneet aika huikeasti.

Muissakin malleissa samaa, mutta on tuollainen +100% jo aika kova siltikin. Ehkä ne tajusivat, että noitahan halutaan :lol:
Nyt on sit halvempi korjauttaa sähkärillä, kuin vaihdataa/vaihtaa kaks nippua piuhoja ite o_O

Mulla meni just tänään tuohon operaatioon (tai ainakin selvitetään, että onko oikea lähestymistapa) + akunvaihtoon. Ikävästi tulloo Exideä, mut ehkä se toimii vuoden tai kolme. Olettaen, että se nykyinen tosiaan on kaputt, kuten oirekuvaus antais ymmärtää.

Avatar
tritonus
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja tritonus »

Nyt on korjauspiuhat molemmille puolille, tilasin alfisti.netistä, 53€/kpl.

Onkos tuo kuinka niljakas homma tehtäväksi? Hyvinhän nuo on tyrkyllä eikä kai kauhean piukeatkaan mitaltaan. Jostain vaan tullu siihen käsitykseen, että kyseessä on klassinen vartin homma, johon lopulta menee päivä. Jossakin foorumilla kerrottiin, että orggiksia ei ole värikoodattu vaan kaikki olis mustaa, jolloin korjauksen joutuu tekemään karva kerrallaan.

Heh, tuosta viimeisestä tuli välittömästi mieleen Fast Show ja Bomb Disposal. Anyone fancy a pint?

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

^
Kaikki johdot ovat kuulemma samaa väriä. Alfaan erikoistunut korjaamo laskutti vähän vajaasta neljästä tunnista johtoremontin osalta. Muistaakseni yli 30 johtoa ja onko siinä vielä pesurin letkukin lisäksi.

Avatar
Smiik
Viestit: 212
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Aika suoraviivainen ja melko helppo homma lopulta, mutta kannattaa tosiaan edetä johto kerrallaan. Jos on useampi johto, joka on ihan kokonaan poikki ja sattuvat olemaan vielä samaa kokoa, voi olla aikaa vievämpi prosessi (pitää ehkä kokeilla välillä että menikö kytkentä oikein jne.). Itse vaihdoin molemmille puolille Alfistin korjaussarjat (jo kertaalleen "korjattujen" viritysten tilalle) ja siinä meni ulkona räntäsateessa näpit jäässä tehden reilu tunti. Pesurin letku on noista varmaan se helpoin, enemmän hankaluuksia tuottivat jotkut lyhyemmät piuhat, joiden liittimien puristelu lähellä takaluukun saranaa oli tilanpuutteen takia hieman haastavampaa. Neljä tuntia korjaamolta kuulostaa aika paljolta, mutta voihan siinä aikaa mennä, jos tosiaan on useampi karva kokonaan poikki ja joutuu ihmettelemään enemmän.

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

^Joo, eihän tuo ollut mikään halpa reissu - olisiko ollut 3.5h työtä tarkalleen. Samantyylisillä korjaussarjoilla sekin tehtiin, mutta lähtökohta oli kyllä huono mikä selittänee tarvitun työn määrää.

12 vuotta siinä vaiheessa oli alkuperäisten johtosarjojen ikä ja viimeiselle katsastukselle oli ilmeisesti käsin johtonippua puristellen saatu hetkeksi toimimaan kaikki valot.

Haperot on muuten samassa autoyksilössä myös kuskin oven haitarin johdot, saapa nähdä millainen urakka niistä tulee, kun ne joutunen korjaamaan itse kunhan tulee kevät. Voidaan todeta, että siellä missä näiden orkkisjohtojen pitäisi voida taipua niin siellä ne eivät kestä - uutta on laitettava tilalle ennemmin tai myöhemmin.

Avatar
ArttuNaattor
Viestit: 68
Liittynyt: 23 Huhti 2021, 15:10
Car(s): 2012 Giulietta T-Jet

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja ArttuNaattor »

Moi, löytyisikö täältä apua kompressorin O-renkaiden metsästyksessä? Viime kesänä vaihdettu kone ja jätin ilmastoinnin lataamatta heti vaihdon jälkeen siltä varalta, että olisi pitänyt samantien ruveta hommaan uudestaan. Sillä ehti kuitenkin aika mukavasti tuonne talven alkuun asti ajelemaan kilsoja ja varmistua vaihtokoneen toimivuudesta, niin olisi nyt ajankohtaista tässä keväällä latailla uusiksi. Kun löin putket takaisin kiinni vaihdoin kyllä kuivaimen, ja vaihdan uudestaan juuri ennen täyttöön viemistä.

Hankaluuksia tuottaa vain löytää uusia O-renkaita kompressorin liitoksiin. Lauhduttimeen menevissä putkissa oli tuollainen hassu alumiinibrikka integroidulla vulkanisoidulla kumitiivisteellä, mitkä löytyi helposti. Niiden osanumero oli tuo räjäytyskuvassa oleva nro 15: 10877887 ja sen pystyi ihan kuvallakin varmistamaan olevan oikea.

Osanumerolla 16 on kolme eri o-rengasta mikä onkin tosi kiva juttu. Ei ole voitu räjäytyskuvaan laittaa suoraan että mikä on mikäkin. Mitat aiheuttaa lisähämmennystä. Mikä ihmeen O-rengaskoko on 2,43X10,9 ? Oletan noiden olevan millimetrejä, sillä tuossa osanro 15:ssa on ilmoitettu lainausmerkin sen olevan tuumakoon tiiviste. Onkohan nämäkin oikeasti jotain tuumakoon tiivisteitä, missä on vaan tuumat muutettu millimetreiksi? Mistäköhän tuonkokoisia HNBR o-renkaita saisi? Noita osanumeroita, eli 11084084 11084384 11084284 kun googlettelee, niin kaikki ainakin netissä olevat kuvat on ruskeita. Minulla ne oli ainakin HNBR tiivisteile ominaista vihreää materiaalia. Kompressoriin ei ole koskettu koko auton omistuskautena ennen tätä operaatiotani. Mistäköhän tuon kokoisia HNBR o-renkaita löytäisi? Katselin pari lajitelmaa läpi, ja niissä oli aikalailla tasakokoja olevia, mutta ei mitään noin spesifejä murtolukuja sisältäviä.

Jos ei muuta vaihtoehtoa jää, niin Delta-auto voi varmaan tilata koko satsin johonkin tajuttomaan ryöstöhintaan. Haluaisin kuitenkin välttää heidän kanssaan asiointia viimeiseen asti.

Eperistä VIN:llä rajattu räjäytyskuva

Kuva

Paikalla
arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja arv »

ArttuNaattor kirjoitti:
02 Helmi 2024, 16:43
Onkohan nämäkin oikeasti jotain tuumakoon tiivisteitä, missä on vaan tuumat muutettu millimetreiksi?
Ovat tuumakokoja eikä pieniin mittaeroihin kannata takertua.
Löytyiskö tämmöisestä setistä oikeaa? Hinta ei päätä huimaa mutta Kovin korkeaa laatua ei kannata odottaa, koska osa tiivisteistä oli aika rujoja.
https://www.aliexpress.com/item/1005005 ... ry_from%3A
Viimeksi muokannut arv, 03 Helmi 2024, 06:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Werneri
Viestit: 599
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Werneri »

^^
Mene mallin/mallien tai auton kanssa johonkin ilmastointi huoltoon. Eiköhän ne löydä tiivisteet noihin.

Avatar
ArttuNaattor
Viestit: 68
Liittynyt: 23 Huhti 2021, 15:10
Car(s): 2012 Giulietta T-Jet

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja ArttuNaattor »

Kiitos vastauksista. Varmaankin varminta on tosiaan ottaa ne vanhat irti ja mennä niiden kanssa jonnekkin ilmastointihuoltopaikkaan. Jännä juttu, että noissa on tuumakokoiset tiivisteet, liekö jäänne ajasta missä nuo ilmastointilaitteet on kehitetty ja yleistyneet jenkkilässä :D Ehkä joku tuollainen HNBR o-rengaslajitelma ois muutenkin projekteille hyvä olla tallissa valmiina.

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Just tajusin, että kevät lähenee uhkaavaa vauhtia. Mistä kaikista Alfan malleista sopii vanteet suoraan Giuliettaan?

Ilmeisesti 159/Brera/Spider -malleista ja Giuliasta/Stelviosta sopii kaikki, jos vanteen halkaisija, leveys ja offset ovat sopivat. Sopiiko myös Tonalesta? Onko muuten Stelvion ja/tai Tonalen vanteet SUV-mallien takia järeämpää tekoa = painavammat?

Entä muista malleista?

hochvolt
Viestit: 4
Liittynyt: 18 Joulu 2023, 13:51

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja hochvolt »

^^
PK-seudulla oleville Tiivistekeskus Vantaalla myy mallin mukaan kylmästöinninki tiivisteet, maksavat luokkaa alle euron pär o-rengas. Tai ainaki vajaa vuos sitten oli tota luokkaa ku viimeks kävin..

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

13 asteen pakkasessa lähdettiin just matkaan Giulietta MA TCT '12:lla. 90min esilämmitystä ja akku samalla latauksessa (akku on myös melkein uusi).

5 min ajon jälkeen syttyi check engine -valo, ja samalla 'VDC unavailable', 'Steering corrector unavailable' sekä 'Start stop unavailable'. Sitten moottorin käynti muuttui oudoksi ja pysähdyin tien sivuun. Tyhjäkäynti oli kuin kävisi kahdella, tai muuten tosi katkonainen.

Seuraava startti heti perään, niin tyhjäkäynti taas normaali, mutta samat virheilmoitukset. Ajettiin tosi varovasti turvalliseen parkkiin, sitten koitettiin tehdä useampi uusi starttaus -> kaikkiaan neljännellä tai viidennellä starttauskerralla kaikki virheilmoitukset hävisivät samoin kuin check engine -merkkivalo.

Tämän jälkeen kaikki vaikutti taas normaalilta, mutta ei uskallettu heti lähteä uudestaan ajamaan kun ei saada vikakoodeja edes tarkastettua. Multiecuscan - adapteri on postissa matkalla meille. Hyvä ajoitus prkl.

Öljyn mittatikku EI ollut pompannut, eikä mitään muitakaan merkkejä ole huohottimen jäätymisestä. Konepellin alla ei muutenkaan mitään omituista, akkukengät hyvin kiinni paikallaan.

Vaihteisto toimi pehmeästi ja hyvin koko ajon, ei vaikuttaisi olevan vaihteistovikaa. Siis ainoa asia, mikä tuntui ajossa oudolta oli moottorin käynti, joka oli siis hetken tosi outo - mutta vain muutaman sekunnin ajan tuota ehdittiin todistaa.

Mitähän tässä nyt sit oikein on. Ja pystyisiköhän joku auttamaan noiden vikakoodien kanssa Turun seudulla?

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Isola »

Lämmitit todella pitkään pikkupakkasella. Olisiko voinut käydä niin, että moottori lämpeni hyvinkin lämpimäksi, ja ajoon lähdettyä viima jäähdytti sitä nopeasti? Tämä olisi voinut saada moottorin ohjauksen näkemään ristiriitaisia lukemia eri lämpöantureilta. Kunhan arvailen.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Paikalla
arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja arv »

Samanlaiset varoitukset tulivat Mito:ssani, kun huohotin ja/tai kaasuläppä jäätyi. Tosin pakkasta oli -30°C ja tämä tapahtui 20 km motariajon jälkeen.
Moottori kävi korkeata tyhjäkäyntiä eikä oikein vastannut kaasuun. Hetken seisottuaan moottori sammutettuna suli ja toimi taas normaalisti.
Vikakoodia en muista, mutta imusarjan vuoto tjsp oli selityksenä. Tästä päättelin huohottimen venttiilin jäätyneen auki. Öljyäkään ei mistään tullut ulos.
Ensiavuksi laitoin solumuovia viimaa vastaan huohottimen ympärille. En tiedä kuinka Giuliettassa on, Mitossa tuo huohotin on moottorin suojamuovin alla kuitenkin melko lailla viimalle alttiina. Tällöin ei ollut viimasuojaa scudetossa, ainoastaan keulan alimmaiset ilmanotot olivat peitettyinä.
Nyt on kovallakin pakkasella toiminut moitteetta.

Kuva

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Samanlainen viritys on Multiairissa Giuliettassa myös.
Ja sama paikka.

Itseasiassa tuo on ihan todella pahasti viimalle alttiissa lokaatiossa, kun katsoo keularitilikön läpi (en muista, oliko ihan suoraan kuskin puolen vaakaritiliöiden takana vai Scudettosta suora yhteys). On vielä niin, että moottorin suojamuovi taitaa ohjata sen viiman ihan tasan tuohon pönttöön.

Ja noissahan on se ongelma myös, että siellä oleva kuminen venttiili sanoo plööp. Se alkaa vuotamaan. Ja se tekee jotain ongelmia, liian vähän alipainetta systeemiin ja huohotus ei toimi oikein? En tiiä. Omasta MA:sta aion ottaa tuon pöntön esille ja tutkittavaksi kesemmällä, mikäli ei Asioita tapahdu ja auto palaudu liikkeeseen (tullut... vähän muuttujia :D)

Paikalla
arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja arv »

Aquatica kirjoitti:
10 Helmi 2024, 13:14
Omasta MA:sta aion ottaa tuon pöntön esille ja tutkittavaksi kesemmällä, mikäli ei Asioita tapahdu ja auto palaudu liikkeeseen (tullut... vähän muuttujia :D)
Otin pöntön irti ja pesin sen liuottimella sisältä. Hiukan siellä oli silloinkin vettä.
Muoviklipsit ovat avattavissa mut en ottanut riskiä kun pitää päästä kulkemaan työmatkat eikä työpaikkakunnalla ole käytössä backup-autoa.
Avaaminen jää kesälle myös. Jospa oikein liimailisi eristeet viimalle alttiisiin kohtiin. Samalla kun vaihtaisi jakohihnan, venttiilikopan tiivisteen ja ja...

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Kiitos kaikille kommenteista.

Päästiin kuitenkin turvallisesti kotiin asti; loppumatkan toimi kaikki normaalisti, tai siis samalla tavalla kuin tähän asti on toiminut. Vikakoodit ilmeisesti jäävät yleensä muistiin, mutta pyyhkiytyvätkö ne sieltä itsestään pois jossain vaiheessa? Tässä saattaa mennä jonkin aikaa ennenkuin pääsen lukemaan, koska ELM-adapterin toimitusaika on epämääräinen.

Huohotin taitaa olla yleisin kohde mitä arvon kollegat veikkaavat ongelman syyksi? En tiedä voiko se saada moottorin käymään kahdella, mutta jonkinlaisena vikasietotoimenpiteenä kenties ECU voisi pudottaa pari sytytystulppaa/suutinta pois pelistä...?

Ei näy pisaraakaan öljyroiskeita missään, ei myöskään pienintäkään öljyn hajua missään vaiheessa. Ja mittatikku koko ajan vakaasti paikoillaan.

Viimasuojat ovat olleet koko talven käytössä; kaikki ilmanottoaukot peitossa Scudetton reunoja lukuunottamatta. Kun päästiin parkkiin niin moottorin päällysmuovin alla oleva metallilevy oli tosi kuuma kosketukselle; lämpöä muovisuojan alla tuntuisi siis olevan reilusti.

Huohotinpönttö on huuhdeltu syksyllä ja varapönttökin on hommattuna, mutten ole ehtinyt asentaa uutta vielä. En nyt tämänpäiväisen perusteella tiedä oliko nytkään kyseessä huohotinongelma, vaiko sittenkin esim. Multiair-häiriö. En tosin tiedä voisiko sellainen herättää noita yleisempiä sähköjärjestelmän häiriöitä, joita nyt tuli tauluun.

Itsekin ajattelin, että esilämmityksellä voisi olla osansa tähän, mutta lämmitysaika nyt ainakin oli ihan suoraan ohjekirjasta - kyseessähän on öljypohjaa kyljestä lämmittävä pinta-asennuslämmitin. Tuon valitsin mm. siksi, ettei häiritsisi moottorin tai vaihteiston ohjausta - letkulämmittimien kanssahan on ollut jonkin verran ongelmia. Mutta Multiair-yksikössä taitaa ollakin öljynlämpöanturi - sen kai voisi öljyn esilämmitys teoriassa sekoittaa?

En havainnut tarvetta tehdä mitään jatkotoimenpiteitä vielä, auton toimittua entiseen tapaan viimeiset 150 km episodin jälkeen. Toivottavasti koodeista näen myöhemmin jotain ja tuli nyt hommattua kuitenkin kunnolliset klemmarit huohotinpöntön vaihtoa varten.

Niin tosiaan, muiden paikkojen jäätymiset lienee tosiaan yksi vaihtoehto. Korjaamolla aiemmin havaittiin, että MAP-anturi oli saattanut olla hetki sitten jäässä, joten miksei kaasuläppäkin. Joka tapauksessa tämä on nyt ainoa tämäntyyppinen episodi mitä on tullut kohdalle.

Koodinlukuapua otan edelleen vastaan, jos tarjolla on, koska omat vehkeet ovat vasta matkalla enkä tiedä milloin ehtivät perille.
Viimeksi muokannut TurboJ, 12 Helmi 2024, 19:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

insinörtti
Viestit: 2637
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ Aika tutun kuuloinen suoritus. Jäätyminen tosiaan ilmaistaan loogisesti sytettämällä kaikki mahdolliset vikavalot ja vian ollessa päällä myös huono käynti (osa pytyistä pois pelistä?) kuuluu asiaan. Jäätynyt huohotin saattaa sulaa pienenkin pysähdyksen aikana, mutta vikavalot nollautuvat vasta muutaman käynnistyksen jälkeen.

Oliko edellisenä päivänä ajettu pitkä matka maantieajoa kunnon pakkasessa? Tällä keinoin sain itse houkuteltua ongelma esiin. Varmaan paikat täynnä kylmälimaa ja seuraavana päivänä just 5-7 km ajon jälkeen naps.

Tätä ongelmaa puitiin aika perusteellisesti matti_vuorio & co toimesta 2016. Huohottimen pesu auttaa, mutta pahoissa oloissa sen saisi tehdä melkein päivittäin. Viimasuojakeulalla tai lisäeristykset huohottimelle auttaa, mutta mikään kikka ei ole satavarma.

Ja tuo jäätyminen - eihän sen pytyn tarvi umpijäässä olla. Tyyppisuoritus ilmeisesti läpät jäähän, kun ajetaan tasakaasulla = ahtopaineet päällä ja sitten risteykseen tultaessa ahtopaineet pois -> huohotus pitäisi nyt ohjata turbon imupuolen sijaan imusarjaan. Kun homma ei toimi -> limp mode. Toinen mahdolinen sekoilujen aiheuttaja on jäätynyt paineanturi.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
tritonus
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja tritonus »

Tällainen pitkään ajoon liittyvä vikavalon sytyttäminen tapahtu mullekin. Auto 170hv MA.
Joulun tienoolla ajoin Hangosta Hämeenlinnaan kiristyvässä pakkasessa. Kaikki pelas. Reilun vartin pysähdys kauppaan, ja kaupan pihasta ku pääs pois kaikki vikavalot tauluun.
Startin jälkeen vikavalo jäi palamaan, mutta kaikki pelas. Vikakoodina oli kolmossylkän MA-vika P1063, ”UniAir actuation electrovalve signal cyl 3”.
Nollaus, ei ole sittemmin uusinut.

Mulla ei ole keulaa tai muutakaan kylmältä suojattu, eikä öljytikku ole pomppinu.
90% ajosta <6km hyppyä.

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

^
^^jne.

Edellisenä päivänä auto oli ollut lämpimässä hallissa, sitten sen jälkeen ~30 km vaihtelevaa ajoa, jossa aika paljon kiihdyttelyä muun käyntihäiriön vianselvitykseen liittyen. Sitten yö ulkoparkissa jonka jälkeen 90min esilämmitys Calixin ohjeen mukaan ja seuraavassa ajossa sitten tuli nuo jouluvalot tauluun jne. Molempina päivinä on ollut pakkasta 12...15 astetta.

Nyt tuon jälkeen ei ole ajettu vaan odotetaan mahdollisuutta vikakoodien lukuun. Käynti oli kyllä siltä osin normaalia loppuajon osalta, että mitään ilmoitettua vikatilaa tai virheilmoitusta ei esiintynyt, eikä tuo epätasainen käyntikään toistunut.

Sitä tässä vaan mietin, että koska niin moni asia tässä viittaa huohottimen jäätymiseen, niin voiko tuollainen häiriö tulla ilman, että olisi mitään suoria merkkejä huohottimen tukkeutumisesta? Kun siis mittatikku ei ole hievahtanutkaan, öljypisaroita ei näy eikä öljyn hajua ole tuntunut. Multiair-häiriö on toinen mitä myös mietin, koska moottorissa on muutenkin ollut käyntihäiriöitä tänä talvena monenmoisia.
Viimeksi muokannut TurboJ, 12 Helmi 2024, 15:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Paikalla
arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja arv »

TurboJ kirjoitti:
12 Helmi 2024, 14:25
Sitä tässä vaan mietin, että koska niin moni asia tässä viittaa huohottimen jäätymiseen, niin voiko tuollainen häiriö tulla ilman, että olisi mitään suoria merkkejä huohottimen tukkeutumisesta? Kun siis mittatikku ei ole hievahtanutkaan, öljypisaroita ei näy eikä öljyn hajua ole tuntunut. Multiairhäiriö on toinen mitä myös mietin, koska moottorissa on muutenkin ollut käyntihäiriöitä tänä talvena monenmoisia.
Ei se huohotin välttämättä tukkoon jäädy vaan huohottimen venttilit jäävät vuotamaan, kenties kylmälimasta tai muuten vaan kylmästä johtuen.
Kun sulla on se uusi huohotin jo hommattuna niin vaihda se ja kokeile poistuvatko käyntihäiriöt ja ylimääräiset puhallusäänet.

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Pele kirjoitti:
18 Loka 2021, 19:06
Eipä ole aiempaa kokemusta vanteiden maalautuksesta pulverilla, mutta nämä hoiti www.pulverfix.fi
Vanteissa oli aika pahoja hapettumia, mutta nyt ovat kyllä siloiset ja kiiltävät.
Voin kyllä oman ensikokemuksen perusteella suositella palvelua.
Reissussa olivat viikonpäivät.
Onko vanteiden pinta pysynyt edelleen hyvänä?

Useinhan haasteena tuntuu olevan saada vanteiden pintakäsittely kestäväksi.

edit. Kävinpä klikkaamassa kotisivulinkkiäsi, ja siellä osui silmiin oman Giuliettasi kuvat. Pitääkin siksi kysyä olitko hommannut uudet jarrusatulat vai saitko jollain entisöintimenettelyllä noin hienon näköisiksi vanhat satulat?

Kuvat siis tuolla:
https://deltateam.kuvat.fi/kuvat/ALFA+R ... ULIETTA++/

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Eilen illalla hain Giuliettan huollosta ja avaimen kauko-ohjaus ei toiminut. Aikaisemmin ei ole ollut avaimen kanssa mitään ongelmaa. Autossa on akku uusittu n. kuukausi sitten ja vaihdoin avaimen pariston uuteen samoin noin kuukausi sitten. Ovet aukesivat mekaanisella avaimella ja keskuslukitus ja kaikki muukin toimi sitä kautta; ainoa havaittu vika siis kauko-ohjauksen täydellinen toimimattomuus. Siis myöskään ajoneston kanssa ei ollut mitään erikoista, vaan auto tunnisti virtalukossa olevan avaimen ihan normaaliin tapaan.

Kuitenkin ajon jälkeen kauko-ohjaus taas toimi - kokeilin sitä useampaankin kertaan eikä siihen tullut uudestaan häikkää. Tänään en yöseisonnan jälkeen ole ehtinyt sitä vielä testata.

Mistähän tässä nyt on kyse? Korjaamolta en päässyt mitään tiedustelemaan, koska viikonloppu ja hain auton sulkemisajan jälkeen. Onko muilla ollut vastaavaa ja onko tuo reistailu myöhemmin sitten pahentunut? Tarvitaankohan tässä uutta virtapiiriä avaimeen vai mitä?

tobby
Viestit: 125
Liittynyt: 24 Touko 2016, 05:44
Car(s): Giulietta 2.0 JTDm TCT -12
147 1.9 JTDm -08
Paikkakunta: Lieksa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja tobby »

Minulla ainakin avaimen patterin kontakti aiheuttaa saman.
Fyysisen avaimen ”piiloon” painamisen ja uudelleen esiin oton jälkeen yleensä kauko-ohjaus alkaa taas pelaamaan tai kopauttamalla avainta.

Paikalla
arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja arv »

TurboJ kirjoitti:
17 Helmi 2024, 09:53
Eilen illalla hain Giuliettan huollosta ja avaimen kauko-ohjaus ei toiminut. Aikaisemmin ei ole ollut avaimen kanssa mitään ongelmaa. Autossa on akku uusittu n. kuukausi sitten ja vaihdoin avaimen pariston uuteen samoin noin kuukausi sitten. Ovet aukesivat mekaanisella avaimella ja keskuslukitus ja kaikki muukin toimi sitä kautta; ainoa havaittu vika siis kauko-ohjauksen täydellinen toimimattomuus. Siis myöskään ajoneston kanssa ei ollut mitään erikoista, vaan auto tunnisti virtalukossa olevan avaimen ihan normaaliin tapaan.

Kuitenkin ajon jälkeen kauko-ohjaus taas toimi - kokeilin sitä useampaankin kertaan eikä siihen tullut uudestaan häikkää. Tänään en yöseisonnan jälkeen ole ehtinyt sitä vielä testata.

Mistähän tässä nyt on kyse? Korjaamolta en päässyt mitään tiedustelemaan, koska viikonloppu ja hain auton sulkemisajan jälkeen. Onko muilla ollut vastaavaa ja onko tuo reistailu myöhemmin sitten pahentunut? Tarvitaankohan tässä uutta virtapiiriä avaimeen vai mitä?
Kannattaa seurata tilannetta. Mulla oli 159:ssä siten, että kauko-ohjain toimi muualla, mutta ei työasunnon parkkipaikalla. Aina muualla moitteetta mutta ei siinä kuin satunnaisesti.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja FinPat »

arv kirjoitti:
17 Helmi 2024, 11:37
Kannattaa seurata tilannetta. Mulla oli 159:ssä siten, että kauko-ohjain toimi muualla, mutta ei työasunnon parkkipaikalla. Aina muualla moitteetta mutta ei siinä kuin satunnaisesti.
Onko 150MHz tai 433MHz yhteiskäyttötaajuuksilla toimiva avainsysteemi näissä?

Tragikoomikoille ilmoitusta vain jos jossakin tietyssä osoitteessa kauko-ohjain ei toimi.
https://www.traficom.fi/fi/autojen-lang ... en-hairiot

Jos DIY interference hunting kiinnostaa niin eikun tilaamaan muutaman kympin USB SDR kikkula ja suunta-antenni. Ei tarvita mitää R&S tai Anritsun 100k€ laitteistoa tähän.

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Kiitos kommenteista avainasiaan. Seuraan tilannetta ja katson oireileeko uudestaan. Onneksi tuo nyt ei näytä estävän auton käyttöä vielä mitenkään.

----

Mutta hyvät neuvot olis kyllä tarpeen tuon moottorin käyntihäiriön kanssa, jota on tässä jo kuukausitolkulla ihmetelty. Jos suinkin jotain valistunutta näkemystä asiaan voisi olla, niin pyydän jakamaan ajatuksen.

Tuossa on viimeisin tilanne, mutta samassa ketjussa aiemmin on asiaa puitu enemmänkin:

viewtopic.php?p=697353#p697353

...jos saan pyytää, niin vastaukset tuohon linkitettyyn topikkiin, ettei sekoitu jutut kahteen ketjuun. Kiitos ja kumarrus.

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja seppo »

https://forum.clubalfa.it/threads/guida ... li.124220/

Tämä on syytä lukaista, pitää mielessä ja korjata/korjauttaa ennen sen suurempia töitä. Kaksi autoa on korjattu takalasin pyyhkimen osalta, eikä hintaa tullut kuin pari kymppiä. Tyttäreni auto on toiminut takalasinpyyhkimen osalta kaksi vuotta moitteetta. Mittarikorjaamon tms löytäminen oli suurin ongelma, kun piirilevyjuotoksia en itse lähtenyt opettelemaan! Huonot juotokset oli silmillä nähtävissä.
Johtosarjat takaluukussa ovat tietysti oltava kunnossa, ennen tämän ongelman korjaamista!

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

seppo kirjoitti:
20 Helmi 2024, 08:28
https://forum.clubalfa.it/threads/guida ... li.124220/

Tämä on syytä lukaista, pitää mielessä ja korjata/korjauttaa ennen sen suurempia töitä. Kaksi autoa on korjattu takalasin pyyhkimen osalta, eikä hintaa tullut kuin pari kymppiä. Tyttäreni auto on toiminut takalasinpyyhkimen osalta kaksi vuotta moitteetta. Mittarikorjaamon tms löytäminen oli suurin ongelma, kun piirilevyjuotoksia en itse lähtenyt opettelemaan! Huonot juotokset oli silmillä nähtävissä.
Johtosarjat takaluukussa ovat tietysti oltava kunnossa, ennen tämän ongelman korjaamista!
Kiitos vihjeestä!

Olen lukenut tästä aikaisemminkin ja tällä samalla foorumilla. Voisitko ehkä neuvoa mistä juotoskorjausta kannattaa kysellä?

Meidän Giuliettassamme ei tuolla liitintestillä havaittu takapyyhkimen toiminnassa mitään responssia, joten päättelimme, että vika on todennäköisesti jossain muualla. Tuo siis kokeiltiin samalla korjaamolla, missä myös takaluukun johtosarjat oli aikaisemmin korjattu.

Mutta kyllä nyt kuitenkin alkaa siltä vaikuttaa, ettei montaa muuta mahdollisuutta enää ole mistä tuota vikaa etsisi. Kyllähän niissä juotoksissa voi vikaa olla vaikkei se tuota liitintä heiluttelemalla heti ilmenisikään.

Eilen muuten takapyyhin villiintyi kunnolla: vaikka pyyhinviiksi oli nolla-asennossa, eli sadetunnistin pois päältä ja myös takapyyhkimen kiertokytkin nolla-asennossa, eli pois päältä, niin pyyhin rupesi ihan itsestään pyyhkimään ja lopetti vasta 20 sek kuluttua.

Fenix
Viestit: 5
Liittynyt: 18 Elo 2022, 12:04
Car(s): Giulietta JTDm 2,0

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Fenix »

mujunen kirjoitti:
30 Marras 2023, 23:20
Konela kirjoitti:
30 Marras 2023, 15:21
Morjesta!

Giulietta vm. 2011 xenonvaloilla sai korjauskehotuksen ajovaloista, että molemmat näyttäisivät liian ylös. Valojen säätö onnistuu manuaalisesti Multiecuscanilla sekä alas että ylös ja lisäksi sivuille. Yrittäessä kalibrointia valot eivät liikkuneet mihinkään suuntaan (kalibrointi kuitenkin onnistui) eikä parametreissä näkynyt mitään arvoja. Mitään vikakoodeja ei ole ja anturit silmämääräisesti ovat ehjiä ja tangot ovat paikallaan. Mitä tässä voisi seuraavaksi kokeilla? Ja miksi MES ei näytä ajovalojen parametrejä?

T: Jarmo
Omassa autossa se taka-kallistuksenvakaajassa oleva tangonkiinnike pääsi muutaman kerran liikkumaan vaikka pultti oli kireällä. Sitä lähtisin ekana tutkimaan ja säätämään.
Kummalla puolella tällainen on ja miltä näyttää? Itsellä ei viime katsastuksessa asiasta huomautettu mutta siitä päätellen miten usein ihmiset väläyttelee valoja niin turhan ylös näyttävät. Miten säädetään?

Avatar
tritonus
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja tritonus »

Fenix kirjoitti:
25 Helmi 2024, 11:32
Kummalla puolella tällainen on ja miltä näyttää? Itsellä ei viime katsastuksessa asiasta huomautettu mutta siitä päätellen miten usein ihmiset väläyttelee valoja niin turhan ylös näyttävät. Miten säädetään?
Auton asentotunnistin on apparinpuoleisessa etualatukivarressa ja takana muistaakseni melko keskellä, tai ehkä hieman apparin puolella.

Hyvää kuvaa en nyt netistä löydä, mutta pienehkö musta muoviboksi johon titenkin menee piuha, mutta jossa on myös vipu, jonka päässä kuulanivelellä kiinni lyhyt varsi. Sellainen ”polvi”.

Tää polvi voi autoa nostaessa kääntyä yli, eli vääräänsuuntaan, jolloin säätö ei toimi. Mulle on kerrottu, että valotkaan ei tällöin käynnistyksessä aja sitä rataansa läpi.

Sit umpiossa on säätöruuvit. Niillä saa kuvion kohdalleen. Ymmärtääkseni yksi ruuveista säätää pitkiä suhteessa lyhkäsiin.

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Millainen operaatio on tarkastaa 1.4 Multiair -moottorin jako? Siis mitä vaatii tarkastaa, että jakohihna on oikein asennettu ja hihnapyörät oikeassa asennossa.

Fenix
Viestit: 5
Liittynyt: 18 Elo 2022, 12:04
Car(s): Giulietta JTDm 2,0

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Fenix »

tritonus kirjoitti:
25 Helmi 2024, 21:10
Fenix kirjoitti:
25 Helmi 2024, 11:32
Kummalla puolella tällainen on ja miltä näyttää? Itsellä ei viime katsastuksessa asiasta huomautettu mutta siitä päätellen miten usein ihmiset väläyttelee valoja niin turhan ylös näyttävät. Miten säädetään?
Auton asentotunnistin on apparinpuoleisessa etualatukivarressa ja takana muistaakseni melko keskellä, tai ehkä hieman apparin puolella.

Hyvää kuvaa en nyt netistä löydä, mutta pienehkö musta muoviboksi johon titenkin menee piuha, mutta jossa on myös vipu, jonka päässä kuulanivelellä kiinni lyhyt varsi. Sellainen ”polvi”.

Tää polvi voi autoa nostaessa kääntyä yli, eli vääräänsuuntaan, jolloin säätö ei toimi. Mulle on kerrottu, että valotkaan ei tällöin käynnistyksessä aja sitä rataansa läpi.

Sit umpiossa on säätöruuvit. Niillä saa kuvion kohdalleen. Ymmärtääkseni yksi ruuveista säätää pitkiä suhteessa lyhkäsiin.
Ok, suurkiitos. Kyllä nuo valot ajaa radan läpi mutta tosiaan suhteessa pitkät/lyhyet on säätämistä eli lyhyet näyttää liian pitkälle. Ohjekirjastakaan en löytänyt tietoa mistä ruuvista säätö tehdään xenon- umpiossa ? Jatketaan tutkimista.

Fenix
Viestit: 5
Liittynyt: 18 Elo 2022, 12:04
Car(s): Giulietta JTDm 2,0

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Fenix »

tritonus kirjoitti:
25 Helmi 2024, 21:10
Fenix kirjoitti:
25 Helmi 2024, 11:32
Kummalla puolella tällainen on ja miltä näyttää? Itsellä ei viime katsastuksessa asiasta huomautettu mutta siitä päätellen miten usein ihmiset väläyttelee valoja niin turhan ylös näyttävät. Miten säädetään?
Auton asentotunnistin on apparinpuoleisessa etualatukivarressa ja takana muistaakseni melko keskellä, tai ehkä hieman apparin puolella.

Hyvää kuvaa en nyt netistä löydä, mutta pienehkö musta muoviboksi johon titenkin menee piuha, mutta jossa on myös vipu, jonka päässä kuulanivelellä kiinni lyhyt varsi. Sellainen ”polvi”.

Tää polvi voi autoa nostaessa kääntyä yli, eli vääräänsuuntaan, jolloin säätö ei toimi. Mulle on kerrottu, että valotkaan ei tällöin käynnistyksessä aja sitä rataansa läpi.

Sit umpiossa on säätöruuvit. Niillä saa kuvion kohdalleen. Ymmärtääkseni yksi ruuveista säätää pitkiä suhteessa lyhkäsiin.
Ok, suurkiitos. Kyllä nuo valot ajaa radan läpi mutta tosiaan suhteessa pitkät/lyhyet on säätämistä eli lyhyet näyttää liian pitkälle. Ohjekirjastakaan en löytänyt tietoa mistä ruuvista säätö tehdään xenon- umpiossa ? Jatketaan tutkimista.

Fenix
Viestit: 5
Liittynyt: 18 Elo 2022, 12:04
Car(s): Giulietta JTDm 2,0

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Fenix »

tritonus kirjoitti:
25 Helmi 2024, 21:10
Fenix kirjoitti:
25 Helmi 2024, 11:32
Kummalla puolella tällainen on ja miltä näyttää? Itsellä ei viime katsastuksessa asiasta huomautettu mutta siitä päätellen miten usein ihmiset väläyttelee valoja niin turhan ylös näyttävät. Miten säädetään?
Auton asentotunnistin on apparinpuoleisessa etualatukivarressa ja takana muistaakseni melko keskellä, tai ehkä hieman apparin puolella.

Hyvää kuvaa en nyt netistä löydä, mutta pienehkö musta muoviboksi johon titenkin menee piuha, mutta jossa on myös vipu, jonka päässä kuulanivelellä kiinni lyhyt varsi. Sellainen ”polvi”.

Tää polvi voi autoa nostaessa kääntyä yli, eli vääräänsuuntaan, jolloin säätö ei toimi. Mulle on kerrottu, että valotkaan ei tällöin käynnistyksessä aja sitä rataansa läpi.

Sit umpiossa on säätöruuvit. Niillä saa kuvion kohdalleen. Ymmärtääkseni yksi ruuveista säätää pitkiä suhteessa lyhkäsiin.
Ok, suurkiitos. Kyllä nuo valot ajaa radan läpi mutta tosiaan suhteessa pitkät/lyhyet on säätämistä eli lyhyet näyttää liian pitkälle. Ohjekirjastakaan en löytänyt tietoa mistä ruuvista säätö tehdään xenon- umpiossa ? Jatketaan tutkimista.

mujunen
Viestit: 112
Liittynyt: 05 Syys 2014, 23:06
Car(s): Alfa Romeo 1750 gtv 1970
Alfa Romeo Giulietta 1,4 Multiair
VW Golf Country
Bmw e30 325 cabrio 1986
Mb 190b W121 1960

Ex Alfa: 159 Ti 2.0Jtdm
Ex Alfa:156 2,5 2001
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja mujunen »

TurboJ kirjoitti:
27 Helmi 2024, 12:07
Millainen operaatio on tarkastaa 1.4 Multiair -moottorin jako? Siis mitä vaatii tarkastaa, että jakohihna on oikein asennettu ja hihnapyörät oikeassa asennossa.
Eihän se ole paha homma lainkaan, mutta tarvitsee tietty jakopään ajoitustyökalut (minulta voisi löytyä ylimääräiset😉). Moottorintuki pois jakopään puolelta ja moniurahihna tietty pois jne. Kannen toisesta päästä alipainepumppu pitää otttaa myös irti, että saa ajoitustyökalun paikoilleen. Samalla vaivalla vaihtaa uudet hilut jakopäähän, ne kun ei maksa juuri mitään. Eli käytännössä vastaa oikeastaan jakopääremonttia...

Avatar
ArttuNaattor
Viestit: 68
Liittynyt: 23 Huhti 2021, 15:10
Car(s): 2012 Giulietta T-Jet

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja ArttuNaattor »

mujunen kirjoitti:
29 Helmi 2024, 21:42
TurboJ kirjoitti:
27 Helmi 2024, 12:07
Millainen operaatio on tarkastaa 1.4 Multiair -moottorin jako? Siis mitä vaatii tarkastaa, että jakohihna on oikein asennettu ja hihnapyörät oikeassa asennossa.
Eihän se ole paha homma lainkaan, mutta tarvitsee tietty jakopään ajoitustyökalut (minulta voisi löytyä ylimääräiset😉). Moottorintuki pois jakopään puolelta ja moniurahihna tietty pois jne. Kannen toisesta päästä alipainepumppu pitää otttaa myös irti, että saa ajoitustyökalun paikoilleen. Samalla vaivalla vaihtaa uudet hilut jakopäähän, ne kun ei maksa juuri mitään. Eli käytännössä vastaa oikeastaan jakopääremonttia...
Jos idea on vaan tarkistaa niin ei varmaankaan tarvitse koskea hihnoihin. Ainoat mitä tarvitsee on ne sytytystulppien reikiin menevät tikut ja pakopuolen nokan lukitustyökalu just tohon alipainepumpun tilalle. Tarkistaisin vielä korjausmanuaalista mutta moottori taidettiin ajoittaa niin että 1 ja 2 pytyn männät on molemmat puolivälissä (eli sytytystulppien reikiin pyöritettävät mittatikut yhtä korkealla) ja 1 pytty menossa alaspäin kampiakselia myötäpäivään pyörittäessä. Jos männät asettaa tähän asentoon ja nokka-akselin lukitustyökalu loksahtaa oikealle paikalleen niin oikein on ajoitettu. Kampiakselin hihnapyörähän on lovitettu niin ettei se mene paikalleen kuin yhteen asentoon, joten se on varmasti samassa oikeassa asennossa, jos pytyt on em. tapaisesti linjassa 1 pytyn menossa alaspäin. Työkaluthan tuohon tosiaan juu tarvitsee siitä ei mihinkään pääse. Ja alipainepumppuun varmaankin uuden tiivisteen?

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

^
^^
Kiitos tiedosta. Näillä eväillä päästään kyllä jo jäljille.

Mutta nyt onkin sitten oikein varsinainen pähkinä purtavaksi - ja edelleen siis kyseessä 1.4 Multiair.

Tehtiin juuri moottorimittauksia moninaisten käyntiin liittyvien oireiden selvittämiseksi. Ohivuototestissä selvisi, että ykkössylinteristä on ohivuotoa nelossylinteriin (?!). Siis tosiaankin reunimmaisesta sylinteristä toisen pään reunimmaiseen sylinteriin - ja mihinkään muualle taas ei vuotoa havaittu. Ei siis vuotoa esim. ykkösestä kakkoseen, vaan suoraan ykkösestä neloseen. Vuoto on vähäinen (ohivirtausmittarin "vihreällä alueella", siis luokkaa 20-30%), mutta kuuluu silti korvalla selvästi.

Samalla kuitenkin puristuspaine on kaikissa sylintereissä 11-13 bar välillä ja kaiken lisäksi se on korkein (13 bar) tuossa ykköspytyssä, josta nyt havaittu ohivuoto. Tarkistusmittauksella saatiin puristuspaineiksi 12-13 bar, eli paine-ero oli pienempi sylinterien välillä. Fiatin ohjearvo 1.4 MA-moottorille on min. 7 bar paine ja max. 25% ero paineessa sylinterien välillä.

Ainoa mitä olemme osanneet veikata on venttiilivuoto, joka siis välittyisi pako- tai imusarjan kautta ykköspytyltä nelospytylle. Tuleeko raadille jotain muuta ideaa tästä?

mujunen
Viestit: 112
Liittynyt: 05 Syys 2014, 23:06
Car(s): Alfa Romeo 1750 gtv 1970
Alfa Romeo Giulietta 1,4 Multiair
VW Golf Country
Bmw e30 325 cabrio 1986
Mb 190b W121 1960

Ex Alfa: 159 Ti 2.0Jtdm
Ex Alfa:156 2,5 2001
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja mujunen »

ArttuNaattor kirjoitti:
01 Maalis 2024, 00:37
mujunen kirjoitti:
29 Helmi 2024, 21:42
TurboJ kirjoitti:
27 Helmi 2024, 12:07
Millainen operaatio on tarkastaa 1.4 Multiair -moottorin jako? Siis mitä vaatii tarkastaa, että jakohihna on oikein asennettu ja hihnapyörät oikeassa asennossa.
Eihän se ole paha homma lainkaan, mutta tarvitsee tietty jakopään ajoitustyökalut (minulta voisi löytyä ylimääräiset😉). Moottorintuki pois jakopään puolelta ja moniurahihna tietty pois jne. Kannen toisesta päästä alipainepumppu pitää otttaa myös irti, että saa ajoitustyökalun paikoilleen. Samalla vaivalla vaihtaa uudet hilut jakopäähän, ne kun ei maksa juuri mitään. Eli käytännössä vastaa oikeastaan jakopääremonttia...
Jos idea on vaan tarkistaa niin ei varmaankaan tarvitse koskea hihnoihin. Ainoat mitä tarvitsee on ne sytytystulppien reikiin menevät tikut ja pakopuolen nokan lukitustyökalu just tohon alipainepumpun tilalle. Tarkistaisin vielä korjausmanuaalista mutta moottori taidettiin ajoittaa niin että 1 ja 2 pytyn männät on molemmat puolivälissä (eli sytytystulppien reikiin pyöritettävät mittatikut yhtä korkealla) ja 1 pytty menossa alaspäin kampiakselia myötäpäivään pyörittäessä. Jos männät asettaa tähän asentoon ja nokka-akselin lukitustyökalu loksahtaa oikealle paikalleen niin oikein on ajoitettu. Kampiakselin hihnapyörähän on lovitettu niin ettei se mene paikalleen kuin yhteen asentoon, joten se on varmasti samassa oikeassa asennossa, jos pytyt on em. tapaisesti linjassa 1 pytyn menossa alaspäin. Työkaluthan tuohon tosiaan juu tarvitsee siitä ei mihinkään pääse. Ja alipainepumppuun varmaankin uuden tiivisteen?
Ei Multiairissa mitään mittatikkuja jakopään rempassa ole. T-Jetissä saattaa olla.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1520
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

TurboJ kirjoitti:
01 Maalis 2024, 00:56
^
^^
Kiitos tiedosta. Näillä eväillä päästään kyllä jo jäljille.

Mutta nyt onkin sitten oikein varsinainen pähkinä purtavaksi - ja edelleen siis kyseessä 1.4 Multiair.

Tehtiin juuri moottorimittauksia moninaisten käyntiin liittyvien oireiden selvittämiseksi. Ohivuototestissä selvisi, että ykkössylinteristä on ohivuotoa nelossylinteriin (?!). Siis tosiaankin reunimmaisesta sylinteristä toisen pään reunimmaiseen sylinteriin - ja mihinkään muualle taas ei vuotoa havaittu. Ei siis vuotoa esim. ykkösestä kakkoseen, vaan suoraan ykkösestä neloseen. Vuoto on vähäinen (ohivirtausmittarin "vihreällä alueella", siis luokkaa 20-30%), mutta kuuluu silti korvalla selvästi.

Samalla kuitenkin puristuspaine on kaikissa sylintereissä 11-13 bar välillä ja kaiken lisäksi se on korkein (13 bar) tuossa ykköspytyssä, josta nyt havaittu ohivuoto. Tarkistusmittauksella saatiin puristuspaineiksi 12-13 bar, eli paine-ero oli pienempi sylinterien välillä. Fiatin ohjearvo 1.4 MA-moottorille on min. 7 bar paine ja max. 25% ero paineessa sylinterien välillä.

Ainoa mitä olemme osanneet veikata on venttiilivuoto, joka siis välittyisi pako- tai imusarjan kautta ykköspytyltä nelospytylle. Tuleeko raadille jotain muuta ideaa tästä?
Eikös tuossa kuvassa 1 ja 4 sylinterin pakoventtiilin profiili ole 180 astetta suhteessa toisiinsa? Jos 1 on kokonaan kiinni, on 4 kokonaan auki.

Kuva

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

^Hyvä kuva, eipä tuota nokka-akselin asemointia ole muuten oikein helppo hahmottaakaan.

Kuvasta katsoen "isot" tuplat nokat lienevät kukin pari pakoventtiileitä varten ja multiairin painetta tuottaa vain tuo pienempi yksittäinen nokka per sylinteri? Pakoventtiilien asento siis näkysisi suoraan noista isommista nokista, mutta imupuoli pitänee miettiä erikseen.

Tuosta ymmärtääkseni voisi kuitenkin olettaa, että ykkössylinterin paineistuksessa ilmenevä ohivuoto kuuluisi korvalla nelospytystä ihan vain sen takia, että pakoventtiilit ovat silloin nelosessa auki...? Silloin vastaavasti kakkosen ja kolmosen venttiilit olisivat oletetusti ainakin siinä määrin kiinni, että suhina ei kuuluisi niistä sylintereistä, vaan ainoastaan nelosesta.

Sytytysjärjestys on joka tapauksessa 1-3-4-2. Eikö silloin ole niin, että ykkösen YKK puristustahdissa on samalla hetkellä kuin nelosen YKK poistotahdissa. Eli nelosessahan pakoventtiilien on oltava tosiaan auki silloin kun ykkönen paineistetaan. Täytynee siis päätellä, että ykkösen pakoventtiileissä on vuotoa, mutta nelossylinteristä tämä ei kerro mitään.

Katsoin tarkemmin myös puristuspainemittauksen plottia ja suurin ero mitattiin kuitenkin ykkösen ja kakkosen välillä: 13.5 bar ja 11.0 bar. - se on 20.4% ero, joka on kyllä jo aika suuri ero. Tarkastusmittauksessa kakkonen antoi 12.0 bar, jolloin ero on enää 11.8%. Se on silti vähän siinä ja siinä onko ero normaaleissa rajoissa vai ei. Fiatin ohjearvo max. 25% erosta kuulostaa aika rajulta, kun yleensä jo 10% pidetään raja-arvona vialliselle moottorille.

Koitan kaivaa vielä tarkempaa dataa omaa topiccia varten, mutta nyt kysymyksenä lienee miten voida varmistaa, ettei tuo puristusero ykkös- ja kakkossylinterin välillä tarkoita varsinaista vuotoa.

edit. Ohivuototestissä suurin mitattu vuoto oli ykköspytystä, lukema 28%, paineistetuksen ollessa 7 bar. Saadaanko tästä jotain viitettä? Muissa pytyissä 20% tasaisesti. Nuokin kuulostaa kovin suurilta lukemilta kaikki, mutta toisaalta Snap On -mittarin vihreällä alueella. Olisikohan muilla käyttäjillä viitearvoja ohivuodolle? Yleinen nyrkkisääntö kuuluu olevan, että 20% ja sen yli tarkoittaa korjauksen tarvetta ja 30% tarkoittaa jo vakavaa vikaa. Toisaalta taas ohivuotomittareissa on tyypillisesti "vähäisen vuodon" alue jopa 40% asti ja toisaalla sanotaan, että edes 40% ei ole vielä hälyttävää. Lukemathan eivät tarkoita, että sylinteristä vuotaisi noin paljon normaalin puristustahdin aikana, vaan staattisessa paineistuksessa vuotoa ehtii tapahtua paljon enemmän kuin moottorin käydessä. Mutta suuren kuuloisia lukemia sieltä nyt kuitenkin on mitattu.

edit 2. Jos nuo mitatut ohivuodot ovat todellisia, niin sehän selittäisi alaväännön vaihtelevaa puutetta ja samoin kaasuvasteen ongelmia. Isommilla kierroksillahan tuo vetää paremmin, mikä taas sopisi kuvaan, koska silloin vuotoa ei ehdi tapahtua yhtä paljon per puristus/työtahti.

Avatar
ArttuNaattor
Viestit: 68
Liittynyt: 23 Huhti 2021, 15:10
Car(s): 2012 Giulietta T-Jet

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja ArttuNaattor »

mujunen kirjoitti:
01 Maalis 2024, 22:40
ArttuNaattor kirjoitti:
01 Maalis 2024, 00:37
mujunen kirjoitti:
29 Helmi 2024, 21:42


Eihän se ole paha homma lainkaan, mutta tarvitsee tietty jakopään ajoitustyökalut (minulta voisi löytyä ylimääräiset😉). Moottorintuki pois jakopään puolelta ja moniurahihna tietty pois jne. Kannen toisesta päästä alipainepumppu pitää otttaa myös irti, että saa ajoitustyökalun paikoilleen. Samalla vaivalla vaihtaa uudet hilut jakopäähän, ne kun ei maksa juuri mitään. Eli käytännössä vastaa oikeastaan jakopääremonttia...
Jos idea on vaan tarkistaa niin ei varmaankaan tarvitse koskea hihnoihin. Ainoat mitä tarvitsee on ne sytytystulppien reikiin menevät tikut ja pakopuolen nokan lukitustyökalu just tohon alipainepumpun tilalle. Tarkistaisin vielä korjausmanuaalista mutta moottori taidettiin ajoittaa niin että 1 ja 2 pytyn männät on molemmat puolivälissä (eli sytytystulppien reikiin pyöritettävät mittatikut yhtä korkealla) ja 1 pytty menossa alaspäin kampiakselia myötäpäivään pyörittäessä. Jos männät asettaa tähän asentoon ja nokka-akselin lukitustyökalu loksahtaa oikealle paikalleen niin oikein on ajoitettu. Kampiakselin hihnapyörähän on lovitettu niin ettei se mene paikalleen kuin yhteen asentoon, joten se on varmasti samassa oikeassa asennossa, jos pytyt on em. tapaisesti linjassa 1 pytyn menossa alaspäin. Työkaluthan tuohon tosiaan juu tarvitsee siitä ei mihinkään pääse. Ja alipainepumppuun varmaankin uuden tiivisteen?
Ei Multiairissa mitään mittatikkuja jakopään rempassa ole. T-Jetissä saattaa olla.
Joo, noin sen kampiakselin asennon saa kuitenkin tsekattua kokonaan siitäkin koneen päältä ilman että tarvitsee irroittaa rengasta, sisälokaria, apulaitehihnaa, apulaitteiden hihnapyörää. Mutta tosiaan tarvitsee ne työkalut, jos ei oo muita kuin se MultiAirin setti missä ei sitten ilmeisesti noita mittatikkuja tule niin onkin hieman isompi työmaa. Sääli jos noin on.

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Onko kukaan tehnyt/teettänyt multiair-yksikön vaihtoa viime aikoina 1.4-moottoriin?

Olen seurannut keskusteluja ko. aiheesta pidemmän aikaa ja nyt vaikuttaisi siltä, että MA-yksikön hinta olisi kipuamassa taivaisiin. Jokin aika sitten yksikön hinta on ollut vajaan 1000e, mutta nyt yhtäkkiä reilusti yli tonnin tai jopa kaksi tonnia. Kysyn siis suht. tuoretta kokemusta ja samalla vihjettä mistä voisi ko. yksikön saada vielä kohtuuhinnalla.

Niin ja osaako joku sanoa ovatko kaikki 1.4 Multiair-yksiköt keskenään yhteensopivia, vai onko näissä esim. vuosimallieroja? Tiedän, että esim. Giuliettan tuotannon alkuvuosina yksikköön tuli joitain tehdaspäivityksiä joissa varaosanumerokin muuttui. Mutta nykyään tarjottava osa itsessään - onko se sopiva kaikkiin 1.4 MA-moottoreihin?

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

TurboJ kirjoitti:
07 Maalis 2024, 11:27
Onko kukaan tehnyt/teettänyt multiair-yksikön vaihtoa viime aikoina 1.4-moottoriin?

Olen seurannut keskusteluja ko. aiheesta pidemmän aikaa ja nyt vaikuttaisi siltä, että MA-yksikön hinta olisi kipuamassa taivaisiin. Jokin aika sitten yksikön hinta on ollut vajaan 1000e, mutta nyt yhtäkkiä reilusti yli tonnin tai jopa kaksi tonnia. Kysyn siis suht. tuoretta kokemusta ja samalla vihjettä mistä voisi ko. yksikön saada vielä kohtuuhinnalla.

Niin ja osaako joku sanoa ovatko kaikki 1.4 Multiair-yksiköt keskenään yhteensopivia, vai onko näissä esim. vuosimallieroja? Tiedän, että esim. Giuliettan tuotannon alkuvuosina yksikköön tuli joitain tehdaspäivityksiä joissa varaosanumerokin muuttui. Mutta nykyään tarjottava osa itsessään - onko se sopiva kaikkiin 1.4 MA-moottoreihin?
Tässä: https://www.alfaworkshop.co.uk/parts/Gi ... iair.shtml
Kannattaa esim. ao linkistä katsoa oman auton VIN numeron perusteella oikea osanumero.
https://www.pekidi.com/navi?FORCED=TRUE ... K=R&MAKE=R
Kuva

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

^Kiitos. Ei taida silti EU:n sisäpuolella olla enää kohtuuhintaisia toimittajia? Vai miten on isot ketjut, jotka myyvät "tarvikelaatuista" MA-yksikköä. Vaikea uskoa, että tuota edes tarvikkeena oikeasti valmistettaisiin, vaan epäilen eri brändien olevan vain eri myyntiväyliä saman tehtaan tuotteelle. Voin olla kyllä väärässäkin - mutta onko joku noita eri merkkisiä versioita kokeillut?

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

TurboJ kirjoitti:
12 Maalis 2024, 01:06
^Kiitos. Ei taida silti EU:n sisäpuolella olla enää kohtuuhintaisia toimittajia? Vai miten on isot ketjut, jotka myyvät "tarvikelaatuista" MA-yksikköä. Vaikea uskoa, että tuota edes tarvikkeena oikeasti valmistettaisiin, vaan epäilen eri brändien olevan vain eri myyntiväyliä saman tehtaan tuotteelle. Voin olla kyllä väärässäkin - mutta onko joku noita eri merkkisiä versioita kokeillut?
Tässä paras löytämäni hinta uudelle:
https://www.ebay.com/itm/145654957539?i ... R-6KlJnGYw

eBaystä löytyy käytetty alle 500e hintaan.
Autodocista löytyy myös kolmen eri toimittajan vaihtoehdot.
https://www.autodoc.fi/search?keyword=46342822
Kuva

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

^
Kiitos. Tuossahan onkin jo ihan järkihinnoissa tavarat. Jatkan projektin suunnittelua.

--------------------------------

Onko joku mitannut MESillä Giulietta Multiairin vääntömomenttilukemia? Entä ahtopainetta? Meillä on kyseessä Multiair 170 ja lukemat näyttävät erikoisen suurilta. Epäilemme, että autoon olisi joskus asennettu virisofta, mutta tätä varten kaipaisimme vertailutietoja. Uusin MES-versio raportoi meille eilen max. 295 Nm vääntömomenttia ja max. 1.6 bar ahtopainetta.

Olisiko jollakulla jaettavaksi dataa omasta autostaan? Koitamme siis selvittää ovatko lukemamme poikkeavia vai antaako MES vain liioiteltuja arvoja tässä kohtaa.

Avatar
tritonus
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja tritonus »

Mulla olis verrokki, tarttee vaan lainata MES. Se ei liene tuorein versio enkä tiedä mitä se näyttää, ahdot nyt ainakin.

Internet kertoo 170 MA:lle 230Nm väännön ja 1,5bar ahdot.
Mua kiinnostaa, että miten se mes tuon väännön mittaa, vai onko tuo vain johonkin mitattuihin arvoihin perustuva sivistynyt arvaus?

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

tritonus kirjoitti:
12 Maalis 2024, 19:37
Mulla olis verrokki, tarttee vaan lainata MES. Se ei liene tuorein versio enkä tiedä mitä se näyttää, ahdot nyt ainakin.

Internet kertoo 170 MA:lle 230Nm väännön ja 1,5bar ahdot.
Mua kiinnostaa, että miten se mes tuon väännön mittaa, vai onko tuo vain johonkin mitattuihin arvoihin perustuva sivistynyt arvaus?
Vääntöarvon täytynee olla enempi vähempi laskennallinen, mutta yksityiskohtia tästä en tiedä. Tiedän vain sen, että ECUlta mitatusta datasta saadaan oikein sovellettuna erittäin tarkkoja lukemia: meillä on Renaultista testerillä mitattu väännölle alle yhden newtonmetrin heitto autotehdastasoiseen dynamometriin verrattuna, vaikka kyseessä on viritetty auto. Laskenta on siis tuossa tapauksessa tarkka moottorille tehdyistä muutoksista huolimatta.

Jos onnistuisit saamaan vertailudataa irti, niin siitä olisi kyllä meille iso apu. Mehän koitamme täällä kuumeisesti selvittää moottorin käyntiin liittyviä oireita, ja jos epäilyksemme on oikea virisoftan suhteen, niin päästään taas yksi askel eteenpäin.

Tehtaan arvoista muuten sen verran, että 230 Nm taitaa olla ilmoitettu moodeissa N ja A, mutta dynamicilla pitäisi olla 250 Nm. Ja ahtopaineen suhteen taitaa olla niin, että virisoftan suurin ero vakioon on ahtokäyrän muoto. Maksimiahtopainetta ei välttämättä nosteta paljoa, mutta käyrää lasketaan kierrosten myötä hitaammin. Dynamometrissä vakio MA 170:sta on mitattu noin 260 Nm arvoja, mutta jos todellinen vääntö olisi vielä 10% tuonkin yli, niin silloin tuskin on enää kyse vakiosoftasta - ellei MES tosiaan liioittele noita lukemia.

Vastaa Viestiin