Giulietta 940

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Pujazuba
Viestit: 2122
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Lisään vielä että kannattaa investoida ammattilaiseen lasinvaihtoasioissa. Ja ammattilaiset tunnistaa/selvittää tarvittavat vastus ja tunnistin vehkeet.
Huonosti tehty työ tuo harmia jos vaikka sisätilojen trimmejä vahingoitetaan, asennetaan huonosti takaisin, uusi tiiviste päästää kosteutta jne.
Kuva

Avatar
Konela
Viestit: 10
Liittynyt: 11 Huhti 2018, 16:59
Car(s): Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair Vm. 2011

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Konela »

Hei, oletteko vaihtaneet/ vaihdattaneet Giulietta 2011 ma jakohihnaa vesipumppuineen? Ketä voisi suositella Pirkanmaan alueella? Miten itse vaihtaen , millainen homma? Onko jotain videota olemassa? Terveisin jarmo

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1148
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

aaiitee kirjoitti:Joo, sadetunnistin myös minulla, unohtui mainita!
Eihän tuo niin kauhean kalliiksi tule, arvelin kalliimmaksi. Taitaa mennä hankintaan, kun lasi on aika lailla kärsinyt ja aurinkoisella ilmalla hankala nähdä läpi...
Miten kauan tuo vaihto kestää, että tietää varata aikaa?
Vaikka ne sen auton lupaa samalle päivälle takaisin, niin ei välttämättä kannata sitä hakea. Liiman kuivuminen kestää aikansa ja jos kotimatkalla satut ajamaan kuoppaan missä kori pääsee elämään, niin tämä liimaus repeää irti. Sitten se alkaa vuotamaan sateella ja sitten tapellaan kenen syy se on. Tämä on varmaan sellainen liikekohtainen asia, että osa ei anna asiakkaalle autoa takaisin samana päivänä em. syystä johtuen ja toiset eivät välitä.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2481
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Konela kirjoitti:Hei, oletteko vaihtaneet/ vaihdattaneet Giulietta 2011 ma jakohihnaa vesipumppuineen? Ketä voisi suositella Pirkanmaan alueella? Miten itse vaihtaen , millainen homma? Onko jotain videota olemassa? Terveisin jarmo
Tuossa on yksi ohje. Eipä tuon vaihtaminen kovin paha ole. Tein sen vastaavan koneiseen MiToon muistaakseni 2018. Vähän siinä saa puuhastella, mutta kun leppoisasti sen ottaa, niin homma sujuu. Hommaan on varattava alipainepumpun metallinen tiiviste niin kuin ohjeen introssa sanotaan. Se on oikeasti kertakäyttökamaa. Voihan sen toki käyttää uudelleen sivelemällä ohuelti molemmille puolille tiivistesilikonia, mutta on suuri vaara, että sitä leviää puristuksissa sellaisiin paikkoihin, joissa se tukkii öljynkierron pumpussa.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
Konela
Viestit: 10
Liittynyt: 11 Huhti 2018, 16:59
Car(s): Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair Vm. 2011

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Konela »

Kiitos vastauksesta . Täytyy tutustua tarkemmin, tuo tiivisteasia oli aivan uusi asia. T. Jarmo

seppo
Viestit: 1214
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja seppo »

Eiköhän suurin osa korjaamoista tee työn ilman noita erikoistyökaluja, merkkaamalla vanhaan hihnaan ja hihnapyöriin merkit, kopioimalla merkit uuteen hihnaan ja hihna paikalleen. Jakopää on kuitenkin yksinkertaisemmasta päästä. Kiristimen saa säädettyä käyräpiikkisillä lukkorengaspihdeillä. Tarkkana pitää olla vain vesipumpun tiivisteen kanssa, sekun helposti leikkautuu asennettaessa, eli pitää säästää vanhaa tiivisterengasta asennukseen asti tai ostaa varatiiviste!

Avatar
karila
Viestit: 246
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia 1600 Super Biscione -70,
ex-159 2.0 JTDm 170
Paikkakunta: Turku

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja karila »

Konela kirjoitti:Hei, oletteko vaihtaneet/ vaihdattaneet Giulietta 2011 ma jakohihnaa vesipumppuineen? Ketä voisi suositella Pirkanmaan alueella? Miten itse vaihtaen , millainen homma? Onko jotain videota olemassa? Terveisin jarmo
Jos asiantuntevaa korjaamoa kaipaat, niin Pirkanmaan sijaan ajaisin auton Autofilaroon Raisioon, siellä ajaa firman omistajatkin Giuliettalla. Tyttären Giuliettaan juuri tehtiin jakohihna/vesipumppu vaihto.
- Kari

Avatar
Aquatica
Viestit: 14127
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tampereella myös ET-autotech, jossa osaamista löytynee hyvin. On aika monta alfaa tuolla taidettu jo tehdä... En tiedä, onko G:n jakopää siellä tuttu, mutta tuo on tosiaan aika yksinkertainen konstruktio.

Avatar
Konela
Viestit: 10
Liittynyt: 11 Huhti 2018, 16:59
Car(s): Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair Vm. 2011

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Konela »

Kiitoksia vastauksista, oliko tuo filarossa tehty hihnan vaihto minkä hintainen? T. Jarmo

Avatar
karila
Viestit: 246
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia 1600 Super Biscione -70,
ex-159 2.0 JTDm 170
Paikkakunta: Turku

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja karila »

Konela kirjoitti:Kiitoksia vastauksista, oliko tuo filarossa tehty hihnan vaihto minkä hintainen? T. Jarmo
395 euroa, sis. työ, jakohihnasarja, apulaitehihna, vesipumppu.
- Kari

Avatar
Konela
Viestit: 10
Liittynyt: 11 Huhti 2018, 16:59
Car(s): Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair Vm. 2011

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Konela »

Kiitos tiedosta. Jarmo

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1040
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Giulia JTD 2016
ex. Giulietta MA
ex. 159 JTDm
ex. 155 TS
Paikkakunta: Veikkola

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Cloverleaf kirjoitti:Varmentui ainakin nyt syy, miksi tankin luukku ei aukea. Pitää laittaa tuo muovi/jousi -härpäke tilaukseen jostain. Suolaisia postikuluja tarjolla nettikaupoissa muutaman euron osalle. Laitoin Aritalle kyselyä, jos heiltä saisi kohtuu hintaisen varaosan. Vaihto-ohje löytyy täältä.
7 viikkoa meni kuljetuksessa ja osa saapui vihdoin Britanniasta. Nyt on saranatappi ehjä ja kehtaa mennä taas tankkaamaan, kun voi luottaa että luukku aukeaa ilman hakkaamista tai takakontin narusta vetelemistä. :lol:

Meccca
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Loka 2019, 07:34
Car(s): AlfaRomeo Giulietta 1.4 125kw -11
Ex. Abarth PuntoEvo -13
Ex. Fiat 500 twinair 105 -15
Ex. Fiat Brava 1.6 -99
Plus muut merkit.

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Meccca »

Onnistuuko Giulietan vikakoodien nollaus tommoisella bluetooth palikalla vai pitääkö ostaa ihan normaali lukija?
Yhtäkkiä tuli tämä halvaantumis moodi päälle eli S&S eikä DNA toimi ja herjaa moottorin valoa. Auto kävi isossa remontissa tuossa alku vuodesta ja luulin että olisivat nollanneet huolto ajankohdan jonka valokin oli jo sammunut itsestään ennen korjausta mutta vielä sielä lukee että huolto merkintä on vanhentunut. Voiko olla nyt kyse vaan siitä huollon merkinnästä että Giulietta kävi nyt kettuilemaan?

Käytin akun irti ja siitä se vasta riemastuikin. Nyt on enemmän piippauksia mitä olen yhdessäkään autossa nähnyt. Jotain ohjaukseen liittyvää, mäkipidätin, S&S, vdc ja mitä näitä nyt oli.

Avatar
Aquatica
Viestit: 14127
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Iso määrä sähkövikoja yleensä merkkaa vajaata akkua.

Akun irroituksen jälkeen joutuu varmaan ratin asentoanturin kalibroimaan...

atte iluig
Viestit: 18
Liittynyt: 08 Heinä 2016, 13:50
Car(s): Giulietta MA -13, Giulietta QV -15

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja atte iluig »

Meccca kirjoitti:
Käytin akun irti ja siitä se vasta riemastuikin. Nyt on enemmän piippauksia mitä olen yhdessäkään autossa nähnyt. Jotain ohjaukseen liittyvää, mäkipidätin, S&S, vdc ja mitä näitä nyt oli.
Ainakin itsellä sammuivat nuo akunvaihdon jälkeiset valot ja piippaukset parin minuutin ajon jälkeen.

Meccca
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Loka 2019, 07:34
Car(s): AlfaRomeo Giulietta 1.4 125kw -11
Ex. Abarth PuntoEvo -13
Ex. Fiat 500 twinair 105 -15
Ex. Fiat Brava 1.6 -99
Plus muut merkit.

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Meccca »

En tiedä johtuiko mahdollinen limb-moodi takapaksin johtojen rikkoutumisesta. Tämän ongelman tutkimisen myötä huomasin että takapaksi ei yhtäkkiä auennutkaan joten purkasin molemmat kumilutku johtonivaskat takapaksista ja paljastui 10 rikki mennyttä piuhaa joista 3 paksuinta oli mennyt jopa poikki. Huomenna johtojen kimppuun ja toivottavasti tämä mahdollinen oikari ei ole hajottanut mitään erikoista.
Liitteet
03136D37-1638-4958-A539-B3114C76087E.jpeg
03136D37-1638-4958-A539-B3114C76087E.jpeg (41 KiB) Katsottu 5913 kertaa

JaRoDD
Viestit: 1472
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Aquatica kirjoitti:Iso määrä sähkövikoja yleensä merkkaa vajaata akkua.

Akun irroituksen jälkeen joutuu varmaan ratin asentoanturin kalibroimaan...
No se ei onneksi ole vaikeaa. Kiertää ratin molempiin ääriin ja herja poistuu.

sanctus
Viestit: 1059
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Jos joku on viemässä 1.4-litraista MultiAir-Giuliettaansa 4. vuoden/70 000 kilsan määräaikaishuoltoon, niin parilta marmorilta tuli tommosia 450-515 egeä olevia hintoja.

Jos joutuu vaihtamaan jakohihnan, niin se tietty tohon päälle. Itselläni oli vaihdettu vuosi sitten.

Itse vedin tolla alemmalla hinnalla.

JaRoDD
Viestit: 1472
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Sanokaas MES-velhot, saako autosta irti tiedon, mikä estää S&S sammuttamasta autoa? Mitään vikakoodeja ei asiaan liittyen muistaakseni ole missään vaiheessa löytynyt. Akun varaustasolla tai kunnolla ei merkitystä S&S toimintaan. Sen sijaan nyppäämällä IBS-anturin sulakkeen irti hetkeksi, S&S lähtee toimimaan ja pysyy toiminnassa n. 30min. - 2 tuntia, riippuen planeettojen asennosta.

Ja jos jotakuta kiinnostaa asiaa tutkia, auto pyörii täällä Kanta-Hämeen ja Päijät-Hämeen rajoilla. Voin vaikka vähän maksaakin vaivasta ja muutenkin kiinnostaa, mitä kaikkea autosta näkee kun on oikeat vehkeet. Pelkkä bt-kikkare ja maksettu Torque ei vielä pitkälle vie.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2481
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^ En laske itseäni MES-welhoksi, pikemminkin "pikakäyttäjäksi" :lol: . Oman kokemukseni mukaan MES on ollut aika luotettava ohjelma yleensäkin löytämään vikakoodit. Eiköhän Giulietan järjestelmä ole sama kuin MiTo:ssakin, joten vastaan entry level Alfan näkökulmasta. Tuohon S&S -systeemiin vaikuttaa monet muutkin eri tekijät kuin ne mistä minulla on käytännön kokemusta: 1) huono akku ja 2) Kytkinpolkimen anturi. Akku vaikutti ihan hyvältä käyntiinlähtöjen yms suhteen. Kun vaihdoin sen alkoi S&S toimimaan. Huonohko akku ei anna vikakoodia tietääkseni. Toisella kertaa sitten tulikin vikakoodi ja se oli hämärän muistini mukaan DNA-kytkimestä. Syyllinen oli kuitenkin kytkinpolkimen anturi. En muista olisiko siitä nimenomaan tullut koodia. Varsinaiset MES-welhot jatkakoot tästä.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
Aquatica
Viestit: 14127
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Lisätkää puuttuvat, mutta:
Huono akku (jännite <x V), kytkin/jarrupolkimen asentoanturi (*pitäisi* tulla vikakoodia), vaihdetunnistin ainakin TCT, ilmastoinnin/lisälämmittimen suuri käyttötarve (eli tarpeeksi kylmä tai tarpeeksi kuuma), DNA-kytkimen errori, kuulemani mukaan myös hillholderin anturin kalibrointivirhe voi sen sotkea (kuvittelee olevansa mäessä tai tasaisella, kun tilanne on päinvastoin) - tästä ei itsellä ole mitään faktatietoa ja hieman oudolta kuulostaa... Lisäksi turvavyön kytkemättömyys tai oven avoimena olo estänee sen toiminnan.

jmi
Viestit: 1077
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja jmi »

Onko kokemuksia jos matkamittari vilkkuu? Vika siis can-väylässä, mutta onko joku onnistunut tekemään proxy alignmentin onnistuneesti?
Multiecuscaniin ilmeisesti tarvitsee lisänä keltaisen kaapelin. Missä can-väylä virheet näkyvät?

zamuel
Viestit: 77
Liittynyt: 06 Heinä 2010, 02:33
Car(s): 156 V6, 159, Giulietta

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja zamuel »

jmi kirjoitti:Onko kokemuksia jos matkamittari vilkkuu? Vika siis can-väylässä, mutta onko joku onnistunut tekemään proxy alignmentin onnistuneesti?
Multiecuscaniin ilmeisesti tarvitsee lisänä keltaisen kaapelin. Missä can-väylä virheet näkyvät?
Talvella askartelin Android Auto -soittopeliä ja sen väylä-sovittimia autoon niin sain kans CAN-virheet ja mittarin vilkkumiset. Itsellä riitti virheiden poisto, mutta proxy alignmentkin onnistuu Multiecuscannilla.

ELMiä ja keltaista adapteria tarvittiin, mutta ei suostunut ottamaan yhteyttä autoon ennen kuin piuhan ELM-piirisarjan kanssa oli askarrellut. (piti poistaa yksi vastus pinnien 6 ja 7 välistä, vasta sen jälkeen rupes toimimaan Giuliettan kanssa). Jos ei tunnu millään yhdistävän autoon, niin kannattaa tarkastaa tuo.
obd_adapterin_modaus.png
obd_adapterin_modaus.png (353.39 KiB) Katsottu 5493 kertaa
Tuolla hyvin juttua aiheeseen liittyen:
https://www.fiatforum.com/grande-punto/ ... oblem.html


Start & Stop alkoi toimia useammin akun vaihdon jälkeen, mut vain jos ei ole liian kylmää/kuumaa/ylämäkeä/alamäkeä/pariton minuutti tai hindujen/sikhien/tms pyhä päivä tai sapatti. Parempi vaan pitää pois päältä, niin ei pelästy, kun auto kerran pari viikossa päättäkin sammua yht'äkkiä.

jmi
Viestit: 1077
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja jmi »

Ostin keltaisen kaapelin Multiecuscan-sivuston suositteleman myyjän kautta, luulisi toimivan suoraan.
Osaatko sanoa minkä kaapelin käyttöä tässä varoitellaan, kaapeli 1/vihreää vai?
Käsittääkseni vihreässä kaapelissa pinnit 1 ja 9 on yhdistetty.

DO NOT USE MODIFIED INTERFACES WITH SHORT CIRCUIT BETWEEN PINS 1 AND 9 ON GRANDE PUNTO, PUNTO EVO, PUNTO 2012, 500, 500L, 500X, DOBLO(152), DOBLO(263), QUBO, DUCATO 250, PANDA 2012, UNO 2010, BRAVO 2014, DELTA 2014, FREEMONT, THEMA/300C, ALFA MITO, GIULIETTA, GIULIA, STELVIO, YPSILON 2011!

jmi
Viestit: 1077
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja jmi »

Giulietta kävi merkkihuollossa proxy-ajossa ja löytyi vikakoodi U1733-87. Onko vika B&M-moduulissa vai radion ecussa ja missä kyseinen osa sijaitsee?

zamuel
Viestit: 77
Liittynyt: 06 Heinä 2010, 02:33
Car(s): 156 V6, 159, Giulietta

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja zamuel »

jmi kirjoitti:Giulietta kävi merkkihuollossa proxy-ajossa ja löytyi vikakoodi U1733-87. Onko vika B&M-moduulissa vai radion ecussa ja missä kyseinen osa sijaitsee?
Ei oo vastaus kysymykseen, mut voi olla vain Blue & Me & radion saama kohtaus. En muista enää mitä koodeja tuo radion kanssa ropeltaminen tuotti, mutta virheiden poiston jälkeen loppui vilkuttelut. Jos virhe ja vilkuttelu tulevat takaisin, niin sitten kannattaa irrotella ensin soittopeli ja katsoa tuleeko edelleen myös samaa virhettä. Mulla on soitin ylimääräisenä, voin myydä sen huokeaan 4977€ hintaan... :wink:
jmi kirjoitti:Ostin keltaisen kaapelin Multiecuscan-sivuston suositteleman myyjän kautta, luulisi toimivan suoraan.
Juu, tuo parantaa mahdollisuuksiä säästyä kolviin koskemiselta.
jmi kirjoitti: Osaatko sanoa minkä kaapelin käyttöä tässä varoitellaan, kaapeli 1/vihreää vai?
Käsittääkseni vihreässä kaapelissa pinnit 1 ja 9 on yhdistetty.
Vihreä luultavimmin, sillä en saanut yhdistettyä mihinkään, kun tuli vedettyä koko kattaus läpi ennen kun tajusi etsiä ongelmaa ELMistä. :-D (itsellä ei hajottanut mitään).

Avatar
karila
Viestit: 246
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia 1600 Super Biscione -70,
ex-159 2.0 JTDm 170
Paikkakunta: Turku

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja karila »

Niin, saako Giuliettan (2012) takaovia lapsilukkoon ?
edit. löyty jo video juutuupista.
- Kari

JaRoDD
Viestit: 1472
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

jmi kirjoitti:Onko kokemuksia jos matkamittari vilkkuu? Vika siis can-väylässä, mutta onko joku onnistunut tekemään proxy alignmentin onnistuneesti?
Multiecuscaniin ilmeisesti tarvitsee lisänä keltaisen kaapelin. Missä can-väylä virheet näkyvät?
Omaani vaihdoin juuri B&M ecun koska järjestelmä jumissa. Aux/bt mokkula ilmaisi vikaa olemalla jatkuvassa connect-loopissa, muuten mikään B&M yhteistoiminta ei onnistunut. Lisäksi ratin napit olivat kateissa (pois lukien radion painikkeet). Vaihdoin ecun, päivitin B&M ja kaikki toimii. Mittari vilkkuu edelleen. Huollossa tehdään proxy alingment. Jos ja kun homma menee maaliin, voin postata prosessista pidemmin, lisäksi mulla on joitain ecun varaosanumeroita. Niissä oli ristiriita ruotsalaisten ja suomalaisten ristiinsopivuuksien kanssa. Koska kyseisten boksien saatavuus tahoilta joilla on takuu on heikkoa, uskoin ruotsalaisia.

jmi
Viestit: 1077
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja jmi »

JaRoDD kirjoitti:
jmi kirjoitti:Onko kokemuksia jos matkamittari vilkkuu? Vika siis can-väylässä, mutta onko joku onnistunut tekemään proxy alignmentin onnistuneesti?
Multiecuscaniin ilmeisesti tarvitsee lisänä keltaisen kaapelin. Missä can-väylä virheet näkyvät?
Omaani vaihdoin juuri B&M ecun koska järjestelmä jumissa. Aux/bt mokkula ilmaisi vikaa olemalla jatkuvassa connect-loopissa, muuten mikään B&M yhteistoiminta ei onnistunut. Lisäksi ratin napit olivat kateissa (pois lukien radion painikkeet). Vaihdoin ecun, päivitin B&M ja kaikki toimii. Mittari vilkkuu edelleen. Huollossa tehdään proxy alingment. Jos ja kun homma menee maaliin, voin postata prosessista pidemmin, lisäksi mulla on joitain ecun varaosanumeroita. Niissä oli ristiriita ruotsalaisten ja suomalaisten ristiinsopivuuksien kanssa. Koska kyseisten boksien saatavuus tahoilta joilla on takuu on heikkoa, uskoin ruotsalaisia.
Kuinka B&M:n ecun saa vaihdettua ja mistä hommasit uuden? Osaatko muuten sanoa onko radiolle oma ecu lisäksi?

JaRoDD
Viestit: 1472
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

jmi kirjoitti:
JaRoDD kirjoitti:
jmi kirjoitti:Onko kokemuksia jos matkamittari vilkkuu? Vika siis can-väylässä, mutta onko joku onnistunut tekemään proxy alignmentin onnistuneesti?
Multiecuscaniin ilmeisesti tarvitsee lisänä keltaisen kaapelin. Missä can-väylä virheet näkyvät?
Omaani vaihdoin juuri B&M ecun koska järjestelmä jumissa. Aux/bt mokkula ilmaisi vikaa olemalla jatkuvassa connect-loopissa, muuten mikään B&M yhteistoiminta ei onnistunut. Lisäksi ratin napit olivat kateissa (pois lukien radion painikkeet). Vaihdoin ecun, päivitin B&M ja kaikki toimii. Mittari vilkkuu edelleen. Huollossa tehdään proxy alingment. Jos ja kun homma menee maaliin, voin postata prosessista pidemmin, lisäksi mulla on joitain ecun varaosanumeroita. Niissä oli ristiriita ruotsalaisten ja suomalaisten ristiinsopivuuksien kanssa. Koska kyseisten boksien saatavuus tahoilta joilla on takuu on heikkoa, uskoin ruotsalaisia.
Kuinka B&M:n ecun saa vaihdettua ja mistä hommasit uuden? Osaatko muuten sanoa onko radiolle oma ecu lisäksi?
Ruotsalaiselta Borås Bildemontering AB:lta tilasin.

Radiolle ei ole omaa ecua. B&M ecu hoitaa radion&auton&navin yhteistoiminnan.

Ecu on piilossa kojelaudan koristepaneelin alla. Hanskalokero pitää purkaa tieltä pois jotta ecun johdot saa irti. Paneelin kiinnityksessä on yksi ruuvi, muuten hakasilla. Omastani rikoin tuon ruuvi kiinnityksen jotta saan paneelin irti uudelleenkalvotusta varten (siihen on meisselin kärjellä raavittu "ilona" tyttären toimesta). Nyt se lähtee vetämällä irti, on silti aika tiukassa. Kun paneeli on irti, ecu "pyllistää" näkyvillä. Se on kyljistä kynsillä kiinni. Tein siihen jonkun surrilankavirityksen jotta sain toisella kädellä vedettyä kun toisella sorkki ruuvarilla kynsiä sisään. Loppupeleissä suht simppeli homma. B&M päivitys lähti asentumaan useamman kerran ennenkuin meni läpi. Ilmeisesti tökki vastaan kun versiot oli eriparia. Samalla päivittyi navin käyttöliittymä, navin nuolet näkyy mittaristossa plus jotain muuta pientä uutta mitä autossa ei aikaisemmin ollut.

Tässä videossa näkyy ecun sijainti vääränkätisenä.
https://youtu.be/Vup8uassl1s

aaiitee
Viestit: 367
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta MA 2011,191Hp-315Nm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Varoituksen sana auton parkkeeraajille:
Ajoin auton marketin parkkipaikalle, keula meni vähän kanttarin päälle, yleensä tuosta ei ole ollut harmia. Nyt oli! Pakitin autoa ja minulla sattui olemaan kässäri päällä, enkä huomannut sitä heti. Kun pakitin, niin auto tietysti hannasi vastaan ja pahaksi onneksi tietysti keula nyökkäsi, kuten tapahtuu tuolloin. Jatkoin pakitusta ja etupuskuri rutisi. Katsoin keulaa ja rikkihän se oli.
Vein auton korjausfirmaan tänään ja totesimme tapahtuneen, keula niin rikki, että koko keula menee uusiksi. Se keula on iso pala-auto on Alfa Romeo Giulietta. No minulla on kasko ja tein kotiin päästyä vahinkoilmoituksen vakuutusyhtiölle, onneksi on kasko.
Seuraavalla kerralla en aja keulaa kanttarin pääle, voitte uskoa, kannattaa varoa.

Pahemmin kävi toisella miehellä heti perään. Hän oli ajamassa autoaan parkkiruutuun, kun hänen autostaan kuului kovaäänistä rutinaa. Katselin kun auto oli parkkeerattu, että oikean etupyörön pyöräkotelosta tuli esiin n.30x30cm sisälokarinkappale. Mies veteli muovikappaletta irti, mutta ei saanut, totesi vaimolleen, että joku pultti näkyy. Ilmeisesti pyörän ripustuksesta oli jotain hajonnut, auto ajokelvoton.

Minulla oli sentään parempi onni,koska voin ajaa autollani, hän taas ei. Parempi onni minulla-ajattelin.
Viimeksi muokannut aaiitee, 10 Kesä 2020, 16:31. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2122
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^ Harmillinen tilanne, onneksi kaskosi auttaa tässä.
Giulietassahan keula on puolet autosta. Oletko harkinut facelif keulan asentamista?

Hyvä pointti ja kannataa muistaa että Giulietta on sen verran lyhyt ja kompakti että ei tarvitse mennä niin syvälle ruuduissa. Yleensä autosta poistuessa huomaa kuinka lyhyt se onkaan vieressä olevan farmariin verattuna.
Kuva

aaiitee
Viestit: 367
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta MA 2011,191Hp-315Nm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Minkälainen on facelift-keula, voisitko antaa linkin, että näkisi. Jos vaikka kannattaisi vaihtaa tässä tapauksessa sellaiseen.

Juu, todellakin voi sanoa, että autosta on puolet keulaa! :)

Fokus on joskus väärissä asioissa, kun vaimo on kyydissä(kuten silloin). Vaimo sotkeutuu mielellään ajamiseen ja paikoitukseen, kuten tv-sarjan Hyacinth Bucket. Joskus on täytynyt pysäyttää auto ja sanoa, että vaihdetaanko paikkoja, en tiennyt, että sinäkin olet ajanut kortin! Aina kuulemma paikoitan auton väärään ruutuun, kun käymme yhdessä kaupassa-korona-aikana on oltava kaksi kauppareissulla, kun on niin paljon tavaraa ja ostoksetkin on tehtävä puolijuoksua, kun vaimolla on koronapelko päällä.
Onneksi pelko on laantumaan päin, kun hän on nähnyt, että elossa ollaan, vaikka kaupassa onkin käyty.

Selittelyltä kuullostaa, mutta uskon että tuokin auton rikkoutuminen olisi jäänyt tapahtumatta, jos olisin ollut yksin liikenteessä.
Tuo Pokka Pitää- sarjan Hyasintti Ämpäri on yllättävän todenmukainen sketsihahmo kaikkine kliseineen omasta näkökulmasta katsottuna.
Muuten hyvä vaimo minullakin, mutta pelkääjän paikalla myrkkyä liikenteessä, valitettavasti.

Onkos muilla foorumilaisilla samanlaisia kokemuksia?

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2122
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

aaiitee kirjoitti:Minkälainen on facelift-keula, voisitko antaa linkin, että näkisi. Jos vaikka kannattaisi vaihtaa tässä tapauksessa sellaiseen.

Juu, todellakin voi sanoa, että autosta on puolet keulaa! :)

Fokus on joskus väärissä asioissa, kun vaimo on kyydissä(kuten silloin). Vaimo sotkeutuu mielellään ajamiseen ja paikoitukseen, kuten tv-sarjan Hyacinth Bucket. Joskus on täytynyt pysäyttää auto ja sanoa, että vaihdetaanko paikkoja, en tiennyt, että sinäkin olet ajanut kortin! Aina kuulemma paikoitan auton väärään ruutuun, kun käymme yhdessä kaupassa-korona-aikana on oltava kaksi kauppareissulla, kun on niin paljon tavaraa ja ostoksetkin on tehtävä puolijuoksua, kun vaimolla on koronapelko päällä.
Onneksi pelko on laantumaan päin, kun hän on nähnyt, että elossa ollaan, vaikka kaupassa onkin käyty.

Selittelyltä kuullostaa, mutta uskon että tuokin auton rikkoutuminen olisi jäänyt tapahtumatta, jos olisin ollut yksin liikenteessä.
Tuo Pokka Pitää- sarjan Hyasintti Ämpäri on yllättävän todenmukainen sketsihahmo kaikkine kliseineen omasta näkökulmasta katsottuna.
Muuten hyvä vaimo minullakin, mutta pelkääjän paikalla myrkkyä liikenteessä, valitettavasti.

Onkos muilla foorumilaisilla samanlaisia kokemuksia?
Facelift: Kuva
Kuva

aaiitee
Viestit: 367
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta MA 2011,191Hp-315Nm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Taitaa olla muuten samanlainen, kuin orkkis, mutta nuo säleiköt erilaisia. Ei taida sopia minun autooni, taidan pitää mieluummin alkuperäisenä. Takana minulla kylläkin on tuplaputket, poikkeaa alkuperäisestä, mutta ei oleellisesti muuta auton ulkonäköä.
Paremmin sopisi, jos olisi vielä nuo punaiset jarrukengät ja samoin tuo raita kaulalla punainen.

e: onko sinun autosi tuollainen? Värikin on hieno.

Avatar
Aquatica
Viestit: 14127
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

aaiitee kirjoitti: Onkos muilla foorumilaisilla samanlaisia kokemuksia?
Yhden kerran olen ajanut bussipysäkille ja kyytiläiselle tarjonnut vaihtoehdon: kävele kotia tai ala olemaan matkustaja.

Ei ole sen koommin kenellekään tarvinnut kuin varoittaa tuolla...

Avatar
Polforea
Viestit: 9131
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ota repsikan penkki irti huollettavaksi niin joutuu huuteleen ees takapenkiltä asti.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2481
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

aaiitee kirjoitti:Onkos muilla foorumilaisilla samanlaisia kokemuksia?
Vaimo antaa mun ajella ihan rauhassa. Sillä on naama kiinni pädissä taikka luurissa pääsääntöisesti koko ajan. Ihana ajella hiljaisuudessa :mrgreen:. Btw. Pokka pitää on yksi parhaista brittikomedioista :-D .
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2122
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

aaiitee kirjoitti:Taitaa olla muuten samanlainen, kuin orkkis, mutta nuo säleiköt erilaisia. Ei taida sopia minun autooni, taidan pitää mieluummin alkuperäisenä. Takana minulla kylläkin on tuplaputket, poikkeaa alkuperäisestä, mutta ei oleellisesti muuta auton ulkonäköä.
Paremmin sopisi, jos olisi vielä nuo punaiset jarrukengät ja samoin tuo raita kaulalla punainen.

e: onko sinun autosi tuollainen? Värikin on hieno.
Unohdin mainita että aiempi kuva adustaa uusinta faceliftiä. Ulkopuolen faceliftejä tosiaan tehtiin Giuliettalle yhteensä kaksi. Ensimmäisellä kierroksella scudetto muuttui hiukan vaan. Myöhemmin sitten kromia lähti paljon.
Tässä näkyy molemmat faceliftit: Kuva
Minulla alkuperäinen muotoilu sisältä ja ulkoa.
Kuva

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2122
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Takaluukku ei enää avaudu millään käskyllä. Onkohan mahdollisesti kuuluisa luukun johtosarja syynä.
Kaukosäätimen napista se on tosiaan pitkään ollut laiska käskyille, mutta logon painallus aina toiminut, ei enää.
Kuva

JaRoDD
Viestit: 1472
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Tässä muuten noita B&M yksiköiden numeroita. Kotimaisen huollon mukaan numerot ei vastaa. Ruotsalaisten mukaan kyllä. Muovissa oleva on Ruotsista tullut vaihto-osa.
Kuva

Onko sitten syy suomennoksissa tai jossain. Navi on ainakin nyt päivityksen jäljiltä englanninkielinen vaikka mielestäni sain sen jossain vaiheessa suomenkieliseksi. Pitää vielä vähän räpeltää.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1148
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Puhut navigaattorista, niin onko sulla siis kuvan mukaan tuo nro. 12 härpäke kojelaudan päällä?
https://www.ilcats.ru/alfa-romeo/?funct ... anguage=en

Pikkusen epäilen, että näihin mitään suomennuksia olisi tehty, mutta voin toki olla väärässäkin.

JaRoDD
Viestit: 1472
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

matti_vuorio kirjoitti:Puhut navigaattorista, niin onko sulla siis kuvan mukaan tuo nro. 12 härpäke kojelaudan päällä?
https://www.ilcats.ru/alfa-romeo/?funct ... anguage=en

Pikkusen epäilen, että näihin mitään suomennuksia olisi tehty, mutta voin toki olla väärässäkin.
Ei vaan telakkamalli (TomTom Go tjsp.) ja kyllä se on suomeksi toiminut.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1148
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Joo no tuo on minullakin. Siitä pitää jostain asetuksista määrittää noudattaako navigaattori auton ajotietokoneen kieltä vai valitaanko kieli manuaalisesti. Tuossa mallissa on tosiaan myös suomi, koska se nalkuttaa ihan suomen kielellä karttojen olevan vanhoja jokaisessa käynnistyksessä.

aaiitee
Viestit: 367
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta MA 2011,191Hp-315Nm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Huomenna on sitten ilmastointihuolto. Samalla laittavat takalasin pyyhkimen varsineen.
Hinnaksi antoivat 79e, sisältäen kaikki. Muualla oli kalliimpaa, saas nähdä miten menee.
Kysyin samalla hintaa tuulilasille. Lasissa pitäisi olla sadetunnistin, yläosan tummennus ja tuulilasin lämmitys. Kertoivat, että tuollaista ei löydy luetteloista. Kerroin, että sellainen varmasti on löytynyt muille auton omistajille. Lupasivat vielä tutkia huomiseksi...

Avatar
Aquatica
Viestit: 14127
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuulilasin lämmitys voi olla se tökkäävä tekijä. Alkuperäisenä löytyy alaosan lämmitys, harmi vaan ettei kokolasia :(
Tuo vaan taitaa olla eri tavalla listalla merkitty, kuin "Lämmitetty tuulilasi" on. Voipi olla listalla kohdassa "Tuulilasin lämmitetty alareuna" tjsp.

Mikähän syy, ettei kokolämmitettyä lasia ole saanut? Tehoa pitäisi olla, eli syynä on joku muu.
Ja miksei tarvikkeena saa kokolämmitettyä? Meneekö tämä sit johonkin turvallisuusmöhjöön?

Avatar
Polforea
Viestit: 9131
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Aquatica kirjoitti:Mikähän syy, ettei kokolämmitettyä lasia ole saanut? Tehoa pitäisi olla, eli syynä on joku muu.
Vieläköhän siihen tarttisi ostaa Fordilta lisenssi?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

insinörtti
Viestit: 2261
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ koko lasin lämmitys saattaisi olla myös epäyhteensopiva sen taannoin tarjolla olleen, kojelaudan päälle tökättävän nalkulaattorin kanssa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

aaiitee
Viestit: 367
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta MA 2011,191Hp-315Nm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Tarkoitatko tuota vaginaattoria. Minulla ei ole ainakaan ollut käyttöä tuolle ylihinnoitellulle laitteelle. Päivityksetkin maksoivat maltaita. Kallis ja toimimaton paske.
Miten tuo vaginaattori on ongelma lämmitettävän tuulilasin kanssa?
En arvannut, että tuo tuulilasin vaihto olisi niin hankalaa.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1148
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Siitä tuulilasissa olevasta metalliverkosta muodostuu faradayn häkki ja signaalit eivät sitä kovin häävisti läpäise. Mutta tätä ei tosiaan näissä ole. Siitä huolimatta parkkihallin tunnistinlätkän kanssa on ongelmia, mutta epäilen sen olevan enemmänkin parkkihallin tunnistimen ongelma. Oma tuulilasin vaihtoprojekti oli kyllä ihan helppo, koska runkonumeron perusteella löytyy oikea varaosanumero mikä lasi siinä tarkalleen pitäisi olla. Halvinta tarvikelasia tilattaessa joutuu sitten enemmän arpomaan sopivan ruudun kanssa. Eikä tuo muistaakseni ollu mitenkään kallis alkuperäisenään. Siinä kun ei ole juuri mitään hienompaa tekniikkaa hintaa nostamassa. Tuosta ominaisuuslistasta mitä luettelit puuttuu vielä valotunnistin jos autossa on päiväajovalot.

Vastaa Viestiin