159 "Have engine checked" varoitusvalo

Alfoista

Valvoja: Moderators

willow
Viestit: 10
Liittynyt: 26 Marras 2004, 12:01
Paikkakunta: Oulu

159 "Have engine checked" varoitusvalo

Viesti Kirjoittaja willow »

Tänään starttasin 159:ni (2.4 Jtdm) 4 päivän seisonnan jälkeen (1 tunti roikan nokassa). Hyvin lähti käyntiin, mutta käynnistyksen jälkeen hehkutuksen merkkivalo vilkkui noin minuutin ajan, jonka jälkeen sammui.

Ihan piruuttani sammutin auton ja käynnistin sen uudelleen. Tällä kertaa ei yllä mainittua ilmennyt, mutta n. minuutin päästä alkoi palaa keltainen moottorinkuva ja tuli "Have engine checked" ilmoitus. Katsoin ohjekirjasta ja siellä sanottiin, että autolla voipi ajaa kunhan ajaa "varovasti". No ajoin sitten reipas 100km paikasta A paikkaan B. Mitään ongelmia ei ollut ja auto toimi täysin normaalisti. Ainoana haittana se, että kokoajan palaa toi keltainen moottorinkuva.

Kun teillä muilla on ruvennut palamaan toi merkkivalo, niin mikä on vikana ollut? Onkohan haittaa, jos autolla ajelee ennen korjausta? Tuntuisi, että auto oireilisi jolloin tavalla, jos olisi jotain pahempaa vikaa...

En mielellään veisi korjuuseen ennen joulua, koska en pysty jättämään autoa parkkiin joulun ajaksi...

Avatar
doublesix
Viestit: 2534
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Mulla se johtui EGR:n jumiutumisesta.
Ride on!

Avatar
Formula-Masa
Viestit: 91
Liittynyt: 24 Syys 2009, 00:58

Viesti Kirjoittaja Formula-Masa »

Äidin uudessa 159:ssä täsmälleen sama varoitusvalo alkoi palamaan pakkasessa käynnistysken jälkeen. Katosi siitä ajon aikana ja ilmestyi taas myöhemmin käynnistyksen jälkeen. Moottori toimii kuitenkin täydellisesti, eli oma alfasi ei ole ainut joka tekee tätä pakkasessa.

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mulla tuo sama valo syttyi eilen ja syy OBD tarkistuksen jälkeen oli fuel pressure low eli kesäkuraa tankissa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

villeeh
Viestit: 79
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 19:15
Car(s): 156 V6 FL
Ex:147 FL 2.0 ts, Giulietta 1.4MA, Brera 2.2, GT 3.2, 159 2.4Jtdm, 166 V6 FL, 156 V6 FL, 156 1.8ts
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja villeeh »

Jes, mulle teki tänään 159 saman homman. Tankissa on kyllä talvilaatua ja käynnistys ei onnistunut parkkihallissa (+10C).
Virheilmoitus on polttoaineensyötössä häiriö.
Hinausta odotellessa...

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 159 "Have engine checked" varoitusvalo

Viesti Kirjoittaja Epezi »

willow kirjoitti:En mielellään veisi korjuuseen ennen joulua, koska en pysty jättämään autoa parkkiin joulun ajaksi...
Käy jollain korjaamolla jolla on OBD testeri, tarkistavat mitä on vikamuistissa ja tyhjentävät muistin/korjaavat vian. Pelkkään testaukseen menee aikaa noin 15min, ja korjaamot tekevät ne yleensä ihan asiakkaan odotellessakin. Hintaa yleensä 40-50€.

willow
Viestit: 10
Liittynyt: 26 Marras 2004, 12:01
Paikkakunta: Oulu

Vika korjaantunut

Viesti Kirjoittaja willow »

Tänään varoitusvalo ei palanut ollenkaan, kun käynnistin auton täysin ilman lämmitystä. Eli kaikki näyttäisikin olevan ihan ok.

Veikkaisin, että pari päivää kestänyt kova pakkasjakso "sekoitti" autoa jollain tavalla ja se aiheutti sekä hehkutusmerkkivalon vilkkumisen (joka kesti siis pari minuuttia), että tuon "Have engine checked" varoituksen (joka paloi koko eilispäivän).

Toki silti käyn asiasta heti joulun jälkeen Deltassa valittamassa samalla, kun reklamoin pakkasella hyytyvästä keskuslukituksen kauko-ohjauksesta.

villeeh
Viestit: 79
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 19:15
Car(s): 156 V6 FL
Ex:147 FL 2.0 ts, Giulietta 1.4MA, Brera 2.2, GT 3.2, 159 2.4Jtdm, 166 V6 FL, 156 V6 FL, 156 1.8ts
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja villeeh »

Jes, mulle teki tänään 159 saman homman. Tankissa on kyllä talvilaatua ja käynnistys ei onnistunut parkkihallissa (+10C).
Virheilmoitus on polttoaineensyötössä häiriö.
Uusi EGR -venttiili asennettu ja auto heräsi henkiin. Aiemmin valittelemani huono alavääntökin oli tipotiessään. Liikkeellelähtö onnistuu 3-vaihteellakin.

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Farina »

Voi h***vetti... Tähän clubiin pääsi liittymään, ku kirottu teksti ponkaisi näyttöön käynnistyttäessä. Eikä sammunut, vaikka muutaman kerran autoa käynnistelin. Ilmeisesti EGR korkannut jo 38 tkm jälkeen? Voiko muuta mahdollisuutta olla? Toisen topicin mukaan olivat EGR:ät vielä maasta loppu. On se hieno, kun auto temppuilee juuri silloin kun pitäisi lähteä työmatkalle autolla.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^kyseinen varoitusvalo voi syttyä kymmenistä (sadoista?) eri vikailmoituksista.

Avatar
routasydän
Viestit: 1558
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Farina kirjoitti:Voi h***vetti... Tähän clubiin pääsi liittymään, ku kirottu teksti ponkaisi näyttöön käynnistyttäessä. Eikä sammunut, vaikka muutaman kerran autoa käynnistelin. Ilmeisesti EGR korkannut jo 38 tkm jälkeen? Voiko muuta mahdollisuutta olla? Toisen topicin mukaan olivat EGR:ät vielä maasta loppu. On se hieno, kun auto temppuilee juuri silloin kun pitäisi lähteä työmatkalle autolla.
Liityn clubiin. Torstaina työmatkalla valo sytty + teksti. Soittelin wetterille ja varasin ajan perjantaina. Tsekkasivat vikakoodin ja jotain egr:n jumittamisesta puhuivat ja nollasivat vikailmoituksen. Ajoin noin kilometrin ja valo syttyi uudelleen ja eiku takas wetterille. Maanantaina auto sinne näytille, jotta tarkistavat onko egr ja tilaavat sitten osan (jos sitä nyt siis saa). Mitähän tuo tykkää ajamisesta? Autossa ei mitään tuntunut ja to-pe tuli 400km körötettyä.

Jevgen
Viestit: 386
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
Car(s): Isolohko Ducato + V70
Paikkakunta: Savitaipale

Viesti Kirjoittaja Jevgen »

routasydän kirjoitti:Mitähän tuo tykkää ajamisesta? Autossa ei mitään tuntunut ja to-pe tuli 400km körötettyä.
Jos tosiaan vain EGR jumittunut, niin ongelmia voi tulla lähinnä käynnistyksissä, jos EGR sattuu jumittumaan auki. Tällöin moottori käynnistyy huonosti tai ei ollenkaan. Toimiva EGR on auki osakaasulla moottorin ollessa normilämmöissä. Täyskaasukiihdytyksissä ja tyhjäkäynnillä (siis myös startatessa) räppänän pitäisi olla kiinni.

Ilmeisesti noissa on ollut nokeamisesta johtuvia ongelmia, jotka ratkeavat pelkällä putsilla sekä sähkövikoja, jotka vaativat EGR:n uusimisen.

Auki jumiutunut venttiili tietysti nokeaa imusarjaa hanakammin, mutta näin maalaisjärjellä ei ajamisesta pitäisi suuremmin olla haittaa, jos vaan saa koneet käymään. Kiinni jumiutuminenhan on vaan hyvä asia. Maailmanlopun keksintö koko EGR.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^tosin moottorinohjaus taitaa mennä varaohjelmalle, jos EGR jumiutuu. Jolloin ajaminen voi olla vähän tuskaista.

Jevgen
Viestit: 386
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
Car(s): Isolohko Ducato + V70
Paikkakunta: Savitaipale

Viesti Kirjoittaja Jevgen »

^Ei todistettavasti mene ainakaan kaikissa tapauksissa.

Avatar
doublesix
Viestit: 2534
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Ainoa vitutus merkkivalo!
Ride on!

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Farina »

Farina kirjoitti:Voi h***vetti... Tähän clubiin pääsi liittymään, ku kirottu teksti ponkaisi näyttöön käynnistyttäessä. Eikä sammunut, vaikka muutaman kerran autoa käynnistelin. Ilmeisesti EGR korkannut jo 38 tkm jälkeen? Voiko muuta mahdollisuutta olla? Toisen topicin mukaan olivat EGR:ät vielä maasta loppu. On se hieno, kun auto temppuilee juuri silloin kun pitäisi lähteä työmatkalle autolla.
Ja EGR:hän se oli. Venttiili vaihtoon ja suojalaippa väliin, katsotaan miten alkaa kulkemaan sen jälkeen.

Avatar
routasydän
Viestit: 1558
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Ja EGR ilmeisesti täälläkin. Tilaavat osan ja huomenna ilmeisesti vaihtavat. Katellaan miltä alkaa näyttää.

EsaKoo
Viestit: 5
Liittynyt: 23 Kesä 2009, 15:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja EsaKoo »

Tuo vikailmoitus voi todellakin tulla monesta eri syystä. Itsellä tuo viime kesänä diagnosoitiin hiukkassuodattimen epäonnistuneeksi poltoksi. Ikävää vain, että iski päälle kesken ohituksen ja tiputti tehot turvatasolle.
Onneksi sentään oli ohituskaista. Ikävä oli ajella etelästä Ouluun, kun vähän väliä piti käyttää virrat ja avain pois, että sai taas tehoja käyttöön.
Ongelma toki poistui sitten testerillä suoritettuun noen polttoon.

EGR on vaihdettu nyt kaksi kertaa ja putsattu kerran, mutta tuota virheilmoitusta ei ole siinä yhteydessä tullut. Sen sijaan nyt pakkasilla on kyllä tullut koko kirjo kaikkia mahdollisia. Eniten ehkä auto on ilmoitellut, että hehkutulpat eivät enää ole käytössä. Uskoisin, että akkujännite tippuu niin alas, että antureilta tulee outoja lukemia.
Alfa4ever

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Liityn kerhoon. "Have engine checked" syttyi minullakin torstaina. Ajoin auton talliin ja vien 15. pvä teltta-autolle ihmeteltäväksi.
Kysäisin D-A:sta lähtiessäni, että meneekö takuuseen? Kyllä menee, mutta nyt jälkeenpäin tutkiessani tuota ajanvarauslappusta, siinä on maininta vain testauksesta testerillä. Tarkoittaakohan tuo, että se testaus menee takuuseen vai mahdollinen EGR:n remontoiminen? Auto on ollut käytössä 2,5 vuotta ja kilometrejä on vajaat 45 tkm. Huollettukin sitä on, ei tosin aina teltta-autossa.

Ovatko muut kyseiseen ilmiöön törmänneet saaneet korjauksen takuun piikkiin?

Avatar
R_Vuori
Viestit: 6
Liittynyt: 11 Huhti 2007, 11:42
Car(s): Giulietta 2,0 JTDm -11
ex:159 SW 2,4 JTDm -07 Q-tronic, 159 SW 2,4 JTDm -06, 156 SW 2,0 JTS -03
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja R_Vuori »

"Have engine checked" syttyi eilen vähän ennen Linnatuulta Helsinkiin päin mennessä. Auton sammutus kahvitauon ajaksi ei poistanut ongelmaa, mutta tehot tulivat takaisin. Herttoniemen Deltaan testeriin, josta tulos oli jotain imupuolen "läppävikaa" -ei tullut kysyttyä tarkemmin ja valo kuitattu pois. Takaisin Tampereelle iltapäivällä ja jälleen valo motarilla ja tietysti ohituskaistalla. Testeri Herttoniemessä takuuseen. Tänään aamulla ei mitään vikavaloa ja kaikki toimi kuin unelma. Kuitenkin maanantaina 3.5. Tampereen Deltaan jatkotutkimukseen. Siksi Deltaan, koska vaihtoautotakuukin on ao. firmasta.
---
Raimo

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Veikkaisin EGR-venttiilin jumiutumista.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Läsähti toi merkkivalo/teksti tauluun.

Ennen varoituksen ilmaantumista olin tehnyt seuraavaa:
Normaalisti kävin kylillä, jonka jälkeen keksin alkaa "opiskelemaan" alfan konehuonetta, mm. missä se pahuksen EGR luuraa, jne. No, siinäpä huomasin, että about keskellä konetta takareunassa (tuulilasin puolella) ilmeisesti jonkin alipainevaraajan (2kpl letkua, musta mötikkä) vieressä/takana oli jokin vipu missä pallonivel, jonka vieressä näkyi musta muovitanko irrallaan. Eip mittää, ruuvasin sen "alipaineboksin" (josta menee letku syylärin päällä olevalle venttiilille, toinen koneen oikeaan etukulmaan (keulasta katsoen) - alipainepumpulle?) irti ja siitä alemman letkun irti, jotta sain sen käännettyä pois edestä. Lisäksi otin tulipellissä olevasta mokkulasta (puolikkaan tikkuaskin kokoinen, kaksi putkea, mikä tämäkin on?), paisuntasäiliön ja PA-suodattimen välissä, sähköliittimen irti nyrkkiä varjellakseni.
Sain sen mustan muovitangon kiinni siihen vivun palloon ja eikun lelut takaisin läjään. Aattelin sitten käydä koeajolla - het startissa tuli vikavalo ja tehot hukassa, kun parinsadan metrin jälkeen pääsin valtatielle...
Harmittaa, kun menin "korjaamaan" tuon rakkineen :shock:

Mikä helvatan funktio tuolla mustalla vivulla on?

Laitoksesta on akku irti tällä hetkellä (ei auttanut 5kpl startteja) ja aattelin tsekata sen EGR:n nyt pikku kaljoissani (lienee siinä oik. yläkulmassa).

Ideoita?

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Viesti Kirjoittaja jalittam »

EGR putsattu, ei nyt nii hirveen nokinen. Mokkula valmistettu 2/2009 joteska ei edes vanhakaan. Tiivistepellissä 4kpl 8mm reikää (eiks Jönssonille laitettu tällainen?). Eli onks tää joku kampanjatiiviste?

Mutta edelleen vikavalo palaa!

Lopputuloksena ainoastaan alahuuli turvoksissa; ampiainen olut-tölkin päällä, kun otin huikkaa, pääs perkule pistämään :drinking: ,
sattuu...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Putsasitko myös solenoidin? Mulla se oli paljon pahemman näköinen kuin itse venttiili.

Tein tässä siis villin oletuksen että tuo on samanlainen mutikka kuin 156 JTDm:ssä.
- Epäkelpokeräilijä -

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Rasvis kirjoitti:Putsasitko myös solenoidin? Mulla se oli paljon pahemman näköinen kuin itse venttiili.

Tein tässä siis villin oletuksen että tuo on samanlainen mutikka kuin 156 JTDm:ssä.
Solenoidi oli kirkas kuin paavin vehje ja liikkui hyvin, myös sähköllä. Käytin siis solenoidin irti venttiilistä.

Mutta se musta muovitanko? Kuinkahan kauan ollutkaan irti...

Keskiviikkona remminvaihtohuolto (AD Laitila), joten silloin selvinnee mikä härveliä riivaa. Ja tuosta remminvaihdosta; eipä se Autoasi-paja Laitilassa halunnutkaan vaihtaa sitä, vaikka kesän alussa niin lupailivatkin. Sama muillakin pajoilla tällä seudulla. Toi Laitilan AD ei ole ennen 159:iin koskenutkaan, mutta asenne oli (rock) kaverilla kohdallaan, joten katsotaan kuis äijän kay.

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Nonni! Tänään töihin ajellessa lävähti teksti have engine checked ja moottorinkuva tauluun. Tehoista hukassa iso osa ja ei nosta ahtoja kuin 0,6 bariin. kone kuulostaa ihan normaalilta, eli lienee lyönyt jonkun hätäohjelman päälle. Oiskohan se tuossakin EGR-paskana.

EDIT: Missäspäin konehuonetta tuo EGR tuossa 2.4 JTDm:ssä majailee?

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

[quote="jalittam"]

Mikä helvatan funktio tuolla mustalla vivulla on?

quote]

Vipu käyttää imusarjan läppiä, joilla ohjataan ilman virtausta alakierroksilla. Toiminta todennäköisesti poistettu käytöstä kun läpät jumituneet kiinni, niinkuin useimmissa ko. koneissa... Läpät lukittu auki-asentoon, jolloin toimii lähes valistajan tarkoittamalla tavalla :wink:

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

KJS kirjoitti:Nonni! Tänään töihin ajellessa lävähti teksti have engine checked ja moottorinkuva tauluun. Tehoista hukassa iso osa ja ei nosta ahtoja kuin 0,6 bariin. kone kuulostaa ihan normaalilta, eli lienee lyönyt jonkun hätäohjelman päälle. Oiskohan se tuossakin EGR-paskana.

EDIT: Missäspäin konehuonetta tuo EGR tuossa 2.4 JTDm:ssä majailee?
Joko se on ystävämme EGR tai sitten toinen parhaista ystävistä, eli nokiloukku tukossa.

Saisko tuota EGR-vittua mitenkään tulpattua? Joutas pois tuolta pelin alta sotkemasta...

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Niin missäs tuo EGR on? Voisi ennen kotiinlähtöä koittaa kopata siihen vasaralla jos saisi kotimatkalle tehot takaisin. Antakaas vähän osoitetta.

Jevgen
Viestit: 386
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
Car(s): Isolohko Ducato + V70
Paikkakunta: Savitaipale

Viesti Kirjoittaja Jevgen »

HopeinenQ kirjoitti:Joko se on ystävämme EGR tai sitten toinen parhaista ystävistä, eli nokiloukku tukossa.

Saisko tuota EGR-vittua mitenkään tulpattua? Joutas pois tuolta pelin alta sotkemasta...
Ei saa tulpattua perinteisesti, mutta ECU remapilla sen käyttöä voidaan vähentää tai postaa. http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-159-brera-and-946-spider/231462-egr-dpf-removal-who-has-had-done-and-who-offers.html

Ilmeisesti EGR ja nokiloukku kiertämällä 2.4jtdm alkaa toimia miltei yhtä hyvin kuin 156:ssa. :lol: Kehitys kehittyy.

EDIT: EGR sijaitsee konehuoneen takareunassa kuskinpuolella suojamuovin reunan alla (oikea ylänurkka edestä katsoen).

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Löytyihän tuo sieltä. Koputtelin sitä vasaralla. Vikavalo palaa edelleen, mutta ainakin tyhjäkäynnillä otti kierroksia ihan ok ja ahdotkin nousee korkeammalle kuin aamulla. Pitää soitella Autokeskukselle, kun auto on sieltä vasta pari viikkoa sitten ostettu.

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Ja palautihan ne tehot, mutta valo loimottaa edelleen. No ehkä tuolla nyt pärjää ensi maanantaihin kun on silloin menossa Autokeskukselle muutenkin.

Jevgen
Viestit: 386
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
Car(s): Isolohko Ducato + V70
Paikkakunta: Savitaipale

Viesti Kirjoittaja Jevgen »

seppo kirjoitti:
jalittam kirjoitti:
Mikä helvatan funktio tuolla mustalla vivulla on?
Vipu käyttää imusarjan läppiä, joilla ohjataan ilman virtausta alakierroksilla. Toiminta todennäköisesti poistettu käytöstä kun läpät jumituneet kiinni, niinkuin useimmissa ko. koneissa... Läpät lukittu auki-asentoon, jolloin toimii lähes valistajan tarkoittamalla tavalla :wink:
Missä vivun asennossa läpät ovat kiinni ja missä auki? ilmeisesti läppiä liikuttaa tanko imusarjan päällä? Jos läpät jumittuvat kiinni, ilmeneekö se alakierroksien menohalujen puuttumisena?

BMW:ssä nuo swirl läpät ilmeisesti tuppaavat irtoilemaan ja hakeutumaan moottoriin. Miten lie Alfassa?

Niin paljon kysymyksiä. :)

Edit: tässä olikin jotain juttua

Avatar
Formula-Masa
Viestit: 91
Liittynyt: 24 Syys 2009, 00:58

Viesti Kirjoittaja Formula-Masa »

Äidin Alfa läväytti saman vikavalon jälleen kolme kertaa ja sitten poistui. Alfa on käynyt vuosihuollossa ja kaikki OK. Meneekö tuo ERG-juttu takuuseen jos sen korjauttaa (kaikki takuut voimassa)? Ja mitä tuo ERG tarkalleen siis tekee?

Avatar
Qtronic
Viestit: 116
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 08:16

Viesti Kirjoittaja Qtronic »

Formula-Masa kirjoitti:Äidin Alfa läväytti saman vikavalon jälleen kolme kertaa ja sitten poistui. Alfa on käynyt vuosihuollossa ja kaikki OK. Meneekö tuo ERG-juttu takuuseen jos sen korjauttaa (kaikki takuut voimassa)?
Menee takuuseen.
Alfa159 MB320
"Voi elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista, Kankkunen"

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

EGR kierrättää pakokaasua takaisin koneeseen. Muistelisin, että tarkoituksena on vähentää hiukkaspäästöjä polttamalla niitä ja pienentää typen oksidipäästöjä alentamalla palolämpötilaa kun palotilassa on vähemmän happea.

Avatar
Formula-Masa
Viestit: 91
Liittynyt: 24 Syys 2009, 00:58

Viesti Kirjoittaja Formula-Masa »

Kiitti taas vastauksista! :-D

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

No hups, nyt kävi sitten bensamallissakin näin, että moottorinohjauksen varoitusvalo syttyi eilen startatessa.
Olin ajellut päivän mittaan jonkun verran ja auto oli normilämmöissä. Poikkesin hätäseen kaupassa ja valo singahti "Have engine checked" -herjan kera vilkkumaan.

Yritin Ecun resetointia 156 ohjeilla - ei vaikutusta.

No aamulla tänään sitten lähdin liikkeelle ja moottorin ohjaus valo palaa normaaliin tapaan virrat päälle pannessa, näin pitääkin. Startin jälkeen sammui normaalisti.

Muistelen, että 156 V6 teki talvisin samaa, jos oli ollut liian vähän aikaa narussa ja letkulämmitin sai bensa / ilmansäädön jotenkin virhetilaan. Siinä muistin mukaan valo sammui noin kolmannen startin jälkeen.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Björn Contio
Viestit: 1565
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Björn Contio »

Billie kirjoitti:Tänään sytty have a engine check varotus ja tehtot pois ja sitten jo sammu. Lähti hetken päästä käyntiin ja pääsin takas kotiin. Johtuisko dieselin laadusta vai?
Nyt on auto korjattu. Kesädiesel pois, suodattimet vaihtoon ja talvidiesel sisään.

Mutta kenen pitäisi korvata kulut?

Avatar
Björn Contio
Viestit: 1565
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Björn Contio »

Billie kirjoitti:
Billie kirjoitti:Tänään sytty have a engine check varotus ja tehtot pois ja sitten jo sammu. Lähti hetken päästä käyntiin ja pääsin takas kotiin. Johtuisko dieselin laadusta vai?
Nyt on auto korjattu. Kesädiesel pois, suodattimet vaihtoon ja talvidiesel sisään.

Mutta kenen pitäisi korvata kulut?
Ihme on tapahtunut, polttoaineen toimittaja korvasi vahingon ja vielä matkakulujakin.

Nute
Viestit: 12
Liittynyt: 27 Elo 2010, 09:59
Car(s): 156 1.8 TS

Viesti Kirjoittaja Nute »

Tänään aamulla ajoon lähdettäessä katosi ensin tehot ja sen jälkeen pamahti ruutuun have engine checked teksti. Auto jäi ns. tehottomaan tilaan ja vakavimpana, putkesta tuprutteli sankkaa savua. Saattoi olla sinistä, mutta ainakin todella pahan hajuista, selvästi öljyä mukana. Mikähän on sitten menny paskaksi? Kansi kenties.

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

Billie kirjoitti:Ihme on tapahtunut, polttoaineen toimittaja korvasi vahingon ja vielä matkakulujakin.
Sama muuten täälläkin... :-D
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Nute kirjoitti:Tänään aamulla ajoon lähdettäessä katosi ensin tehot ja sen jälkeen pamahti ruutuun have engine checked teksti. Auto jäi ns. tehottomaan tilaan ja vakavimpana, putkesta tuprutteli sankkaa savua. Saattoi olla sinistä, mutta ainakin todella pahan hajuista, selvästi öljyä mukana. Mikähän on sitten menny paskaksi? Kansi kenties.
Kuullostaisi siltä, että nokiloukku olisi tukossa / tai sitten se "pakotti" tuon nokiloukun puhdistuksen käyntiin? Savua siitä tulee ja jossain välissä se haisee pahalle.

Toinen voisi tietty olla myös tuo EGR-venttiili ja sen jumitus / särkyminen (ts. solenoidi).

Jotenkin ei tuohon kannen rikkoutumiseen uskoisi? Ja talvilaatua on tankissa?

Avatar
Kustaa
Viestit: 96
Liittynyt: 08 Elo 2003, 00:27
Car(s): ex-159 2.2 JTS, 2007
ex-156 2.5 V6, 2005
ex-156 2.0 JTS, 2003
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Kustaa »

off-topicia, mutta silti:
Tällainenko on DPF:n puhdistusmenetelmä, Das Boot-leffasta 1:44-
http://www.youtube.com/watch?v=ATEjQhdfA8U
:-D
Mitä siinä tapahtuu? Jos vaihdan joskus Alfan dieseliin, voinko tehdä helposti noin esitellessäni konetta naapurille? Jos voi, niin dieseliä voisi harkita..

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Kustaa kirjoitti:off-topicia, mutta silti:
Tällainenko on DPF:n puhdistusmenetelmä, Das Boot-leffasta 1:44-
http://www.youtube.com/watch?v=ATEjQhdfA8U
:-D
Mitä siinä tapahtuu? Jos vaihdan joskus Alfan dieseliin, voinko tehdä helposti noin esitellessäni konetta naapurille? Jos voi, niin dieseliä voisi harkita..
:happy:

Nute
Viestit: 12
Liittynyt: 27 Elo 2010, 09:59
Car(s): 156 1.8 TS

Viesti Kirjoittaja Nute »

HopeinenQ kirjoitti:
Kuullostaisi siltä, että nokiloukku olisi tukossa / tai sitten se "pakotti" tuon nokiloukun puhdistuksen käyntiin? Savua siitä tulee ja jossain välissä se haisee pahalle.

Toinen voisi tietty olla myös tuo EGR-venttiili ja sen jumitus / särkyminen (ts. solenoidi).

Jotenkin ei tuohon kannen rikkoutumiseen uskoisi? Ja talvilaatua on tankissa?
Tuskimpa se kansi hajalla on, aamulla vain murheessaan ajatteli kaikista pahinta. Talvilaatua on kyllä tankissa. No ens viikolla auto Autokeskukseen ja siellä sitten selviää. Onneksi on vielä edellisen myyjäliikkeen takuu voimassa, niin voi selvitä vähälläkin. Jos jotain positiivista hakee, niin ompa mukava taas ajella 156:lla :-D

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja arv »

Tänään tallista käynnistys (159 2,4 JTDm) ja Have engine checked -ilmoitus. Vikakoodina P2455 ja P2452, molemmat Differential pressure sensor.

Vikakoodit nollaamalla P2455 poistui mutta P2452 ei. Irrotin anturista letkut ja ainakin paineilma niistä meni läpi.
FiatEcuScan näyttää anturin paineeksi 0 mbar, paitsi jos anturista on johdin irti, silloin 942 mbar.
Hiukkassuodatinta FES ei halua regeneroida, vaan väittää jotain unknown-tekstiä.

Mikä nyt neuvoksi? Pitääkö OBD-johdosta poistaa hyppylanka 1 ja 7 väliltä? häiritseekä nollausta tai regenerointia?
Onko kenelläkään ollut putkissa tai letkuissa vuotoa, niinkuin ulkomaiselta foorumilta luin? http://forum.fiatecuscan.net/viewtopic.php?f=5&t=1689
Viimeksi muokannut arv, 29 Huhti 2011, 15:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mulla ainakin regenerointi toimi vaikka piuhasta useampi pinni on tinattu yhteen. Mutta syy voi olla juurikin tuo vikakoodi, jonka seurauksena regenerointi ei käynnisty.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja arv »

Eilen kävin paikallisissa liikkeissä kyselemässä hintoja, netistä tilaamalla anturin saisi 124,50 €:lla;

Käyttöauto 274€
Delta 560€
Bosch-liike 214€
Opel/Saab-liike 96€

Missään ei hyllytavarana.

Arvatkaa, mistä tilasin...

Edit: Tällainen anturi siis kyseessä, jos joku etsii tulevaisuudessa numerolla...
Alfa Romeo: 55194788 - SENDING UNIT
Fiat: 55200301
Opel: 55200301, 93185556
Saab: 55200301
Suzuki: 18590 79J80 000, 18590-79J80
Bosch: 0 281 002 783, 0 281 002 784

http://seekpart24.com/bosch/sensor-281002783
Viimeksi muokannut arv, 03 Touko 2011, 09:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja arv »

No nyt on anturi vaihdettu. Vikakoodi nollautui ja regeneroinnin saattoi suorittaa.
Nythän elämä hymyilee kun Alfa on kunnossa, uudet renkaat ja uusi iPad! Taidan kirjoittaa myös Kivaa! -ketjuun.

Vastaa Viestiin