KIIRE! 156 Ei käynnisty!

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Motion
Viestit: 18
Liittynyt: 27 Loka 2013, 21:09
Car(s): 156 1.8 TS -03
Paikkakunta: Kuopio

Re: KIIRE! 156 Ei käynnisty!

Viesti Kirjoittaja Motion »

No niin ongelma on selvinnyt lopultakin. Kiitoksia kaikille foorumilaisille avusta! Syy oli kuitenkin vielä jossain muualla, ja tässä on vähän peiliin katsomisen paikka itselläkin, mutta tuli luvattua että kerron vian niin... :mrgreen:

Eli testailin maita itse vielä mutta eipä siitä mitään löytynyt niin kutsuin sitten vielä tiepalvelun kuljettamaan auton korjaamolle. No, päätin kokeilla vielä juuri ennen kyydin saapumista käynnistää vara-avaimella, ja sehän lähti käytiin :roll:
Ajelin kuitenkin korjaamolle sen vielä että tutkitaan varmaksi missä vika on. Eipä ollu avaimestakaan kyse sitten lopulta, ja korjaamolla olivat tutkineet kaikki sähköliitännät sulakkeista maadoituspisteisiin. Mikään ei näyttänyt olevan rikki ja silti ei käynnisty :crazyeyes:

Lopulta olivat sitten kahden insinöörin voimalla huomanneet, että akun plusnavan lähellä kipinöi startatessa. Eli siinä "sulakeboksissa" tai mikä se nyt onkaan joka on akun päällä plusnavan kohdalla. Noh, syynä oli siis viime syksynä itse asentamani vahvistimen virtajohto, jonka olin kiinnittänyt ainoaan helposti saatavilla olevaan kohtaan eli samaan pulttiin mistä lähtee virtajohto startille. Koska tässä boksissa on niin vähän tilaa, piti johtoa vääntää mutkalle ja se kulki aivan toisen pultin vierestä. Nyt oli ilmeisesti käynyt niin, että vahvistimelle menevän virtajohdon suojakuori oli liian ohut niin että startatessa virta ei mennytkään (aina) startille vaan löi johdon vieressä olevan pultin läpi suoraan maahan tässä sulakeboksissa. Tai jotenkin näin... itse johto oli kyllä ehjä mutta mustunut alapuolelta (eli ei voinut huomata päältä päin).

Tiivistettynä, ihme oireita ja vielä ihmeellisepi syy, ei tullut mieleenkään että tällainen ongelma voisi olla kyseessä. Eikä ollut asentajillekaan ikinä tullut vastaavaa eteen aiemmin. Vahvistimen päästä olin kyllä virtajohdon jo irroittanut paljon aiemmin kun ajattelin että se voisi tyhjentää akkua...

Tuli hintaa itse tehdylle vahvistimen asennukselle :silly: Mutta ehkä tästä tarinasta on joskus jollekin hyötyä :lol:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: KIIRE! 156 Ei käynnisty!

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

No johan :lol:

Hyvä, että selvisi syy!

Perinteinen sääntö siis: "Se, mihin on viimeksi koskettu, on syyllinen". Mut joo, aika huimia virtoja sieltä startatessa lähtee, ettei mikään ihme jos toisinaan lyö läpi - eipä noita sulakebokseja ym. ole rakennettu sellaiseksi kuin on, ihan huvikseen.
Veemäisiä ovat, mutta...

Vastaa Viestiin