159 JTDm 2.4 jakopäänremontti. Missä & mihin hintaan?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
haluanalhvan
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Huhti 2006, 14:33
Paikkakunta: Helsinki

159 JTDm 2.4 jakopäänremontti. Missä & mihin hintaan?

Viesti Kirjoittaja haluanalhvan »

Hain mutta en löytänyt mitään osuvaa.

Tulossa siis kuun vaihteessa jakopäänremontti 2.4 JTDm Alfaani. Onko kokemuksia hinnoista ja työn laadusta. Jotain huomioonotettavaa?
Onko esim. kiristäjiä ym. mitkä pitää vaihtaa?

Hinta kiinnostaa myös. AutoMilanossa maksaa 800-1000 egee apulaitehihnan kanssa. Varsinkin jos jossain saa halvemmalla ja silti laadukkaasti, olen kiinnostunut. Kunhan on Etelä-Suomessa.

Avatar
MK
Viestit: 378
Liittynyt: 16 Loka 2003, 07:12
Car(s): ex 166TS, ex 166 2,5, 166 JTD, GTV 3,0
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja MK »

Jos Kouvola käy, niin kysy tarjousta Masterilta, useampi kaveri täällä voinee suositella.

Avatar
Qtronic
Viestit: 116
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 08:16

Viesti Kirjoittaja Qtronic »

Ei ole hinnasta tietoa, mutta voin suositella Nurmijärven AD liikettä.
Alfa159 MB320
"Voi elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista, Kankkunen"

Avatar
haluanalhvan
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Huhti 2006, 14:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja haluanalhvan »

Päädyin tilaamaan jakopään osat (hihna, kiristin, ohjainrulla ja vesipumppu) Heikalta. Hinta oli kohtuullinen 230€ ja palvelu erittäin hyvää. Mulle tuotiin osat kameraliikkeen eteen missä olin asioimassa :)

Vien hihnan vaihdettavaksi tuonne Nurmijärven huoltoon. Loppuraportti sitten kun Nurmijärven hinta on selvillä ja uusi hihna masinassa.

Avatar
Qtronic
Viestit: 116
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 08:16

Viesti Kirjoittaja Qtronic »

haluanalhvan kirjoitti:Päädyin tilaamaan jakopään osat (hihna, kiristin, ohjainrulla ja vesipumppu) Heikalta. Hinta oli kohtuullinen 230€ ja palvelu erittäin hyvää. Mulle tuotiin osat kameraliikkeen eteen missä olin asioimassa :)

Vien hihnan vaihdettavaksi tuonne Nurmijärven huoltoon. Loppuraportti sitten kun Nurmijärven hinta on selvillä ja uusi hihna masinassa.
Kiitos tiedosta ja ootellaan loppuraporttia mielenkiinnolla.
Alfa159 MB320
"Voi elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista, Kankkunen"

Avatar
doublesix
Viestit: 2534
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Kiva että 159 ladulla menee kaikki allright.

Mulla helpotti nyt.

Step´n it!
Ride on!

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Ilmoittaako 159:n tietokone tulevasta hihnanvaihtotarpeesta, kun kilometrit eivät täyty, mutta aika täyttyy?

Avatar
haluanalhvan
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Huhti 2006, 14:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja haluanalhvan »

Noni: Jakopää saatiin Nurmijärvellä kuntoon. Loppuhinta:

Heikka 203€
Nurmijärven autovaraosa 416€
Yhteensä 619€

Heikan alunperin 230€ laskusta putosi ohjainrulla 27€ pois, kun ilmeisesti tehtaalla Italiassa oli laitettu 1.9 JTD:n rulla paketiin. Eli se oli väärä. Nurmijärvellä saivat hommattua oikean 2.4JTDm ohjainrullan tilalle. Sen hinta oli 32.17 eli ei paha tuokaan.

Sekä Heikalla että Nurmijärvellä palvelu oli mainiota. Heikalle meni väärä rulla asiakaspalautuksena takaisin ja Nurmijärveltä soittelivat ja hommasivat uuden rullan nopeasti. Lisäksi huollon ehdotuksesta vaihdettiin myös apulaitteiden moniurahihna.

Tähän hintaan sain siis jakopään kaikki osat sis. hihna, kiristin, ohjainrulla, vesipumppu, moniurahihna ja työ.

Minusta tietokone ei varoita hinanvaihdosta.

heme
Viestit: 541
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 147 GTA -03, 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, DS7 Hybrid -20
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja heme »

Tiedätkö onnistuiko kone paikoillaan, vai tehtiinkö työ kone irrallaan?

Avatar
haluanalhvan
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Huhti 2006, 14:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja haluanalhvan »

Konetta oli nostettu ylös että pääsivät käsiksi jakopäähän.

Avatar
Qtronic
Viestit: 116
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 08:16

Viesti Kirjoittaja Qtronic »

haluanalhvan kirjoitti:Noni: Jakopää saatiin Nurmijärvellä kuntoon. Loppuhinta:

Heikka 203€
Nurmijärven autovaraosa 416€
Yhteensä 619€

Heikan alunperin 230€ laskusta putosi ohjainrulla 27€ pois, kun ilmeisesti tehtaalla Italiassa oli laitettu 1.9 JTD:n rulla paketiin. Eli se oli väärä. Nurmijärvellä saivat hommattua oikean 2.4JTDm ohjainrullan tilalle. Sen hinta oli 32.17 eli ei paha tuokaan.

Sekä Heikalla että Nurmijärvellä palvelu oli mainiota. Heikalle meni väärä rulla asiakaspalautuksena takaisin ja Nurmijärveltä soittelivat ja hommasivat uuden rullan nopeasti. Lisäksi huollon ehdotuksesta vaihdettiin myös apulaitteiden moniurahihna.

Tähän hintaan sain siis jakopään kaikki osat sis. hihna, kiristin, ohjainrulla, vesipumppu, moniurahihna ja työ.

Minusta tietokone ei varoita hinanvaihdosta.
Loppuhintahan tuntuu ihan asialliselta.
Nurmijärven kavereiden palvelusta olen samaa mieltä.
Alfa159 MB320
"Voi elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista, Kankkunen"

Aarghska
Viestit: 98
Liittynyt: 03 Touko 2005, 00:49

Viesti Kirjoittaja Aarghska »

Ylivieskassa J.Kärkkäisen varikolla tekivät kone paikallaan, maksoi n.500€.
- Bensa on pensselinpesua varten.. -

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Aarghska kirjoitti:Ylivieskassa J.Kärkkäisen varikolla tekivät kone paikallaan, maksoi n.500€.
Omat osat mukana vai tuliko tuohon palikat mukaan?

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Viesti Kirjoittaja veskuk »

Aarghska kirjoitti:Ylivieskassa J.Kärkkäisen varikolla tekivät kone paikallaan, maksoi n.500€.
Hihnan vaihdot "kone irrallaan" taitaa kuulua sarjaan Esson baarin jutut. Irrotus tarkoittaa vain jakopäässä moottorin yläkiinnikkeen irrotusta ja vastaavasti tukemista altapäin. Siihen tukemiseen jopa myydään valmiita työkaluja, jotka mahdollistaa auton siirtelyn myös työn aikana toisin kuin hallitunkki ja koolingin pätkä
vesku

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tarinat tuosta koneen irroittamisesta johtuvat varmaankin siitä että Autodatan ohje alkaa "irroita moottori" ja työn ohjeaika oli muistaakseni lähemmäs 9 tuntia.

Mutta kuten tiedämme niin se ei ole tarpeellista, eikä kannattavaa, hihnan vaihdon pystyy tekemään ongelmitta ja nopeammin moottoria irroittamatta.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Kuis toi 159:n 200hp 2.4JTDm:n remminvaihtoväli onkaan, kun täällä foorumilla kirjoitellaan, notta 120 000km/4v. Autodatan mukaan 120 000/5v, ja kovissa olosuhteissa 4v. Näin minulle annettiin kertoa eräällä paikallisella (Autoasi) korjaamolla. Ja tuo 9h motti irti.

Onks Suomi joteski extreme maa, kun toi 4v?
Normi talvi extremeä Alfalle?

Pitäs pian hakea tommoinen reuhka ja tullut toi 4v täyteen keväällä, notta uskaltaiskos syksyyn asti remminvaihtoa venytellä?
Kilsoja takana härvelillä 80k.

Toi paikallinen tarjoaisi hilut n.320€ ja työlle hintaa n.450€.

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

jalittam kirjoitti:Kuis toi 159:n 200hp 2.4JTDm:n remminvaihtoväli onkaan, kun täällä foorumilla kirjoitellaan, notta 120 000km/4v. Autodatan mukaan 120 000/5v, ja kovissa olosuhteissa 4v.
Kyllä ainakin siinä alfan manuaalissa tuollaista lukee, että 4v tai 120 tkm. Öljynvaihtoa 15 tkm välein ja normaalit huollot menisivät sitten 30 tkm/1v välein.

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja arv »

Epezi kirjoitti:Tarinat tuosta koneen irroittamisesta johtuvat varmaankin siitä että Autodatan ohje alkaa "irroita moottori" ja työn ohjeaika oli muistaakseni lähemmäs 9 tuntia.

Mutta kuten tiedämme niin se ei ole tarpeellista, eikä kannattavaa, hihnan vaihdon pystyy tekemään ongelmitta ja nopeammin moottoria irroittamatta.
Nyt voin vahvistaa, hihnan pystyy todellakin vaihtamaan moottoria irrottamatta. Hiukan joutuu tunkilla nostamaan tai laskemaan moottoria työvaiheen mukaan, että saa jakohihnan "kannen" ruuvit pois paikoiltaan.
Lukitustyökalut tarvitaan kampi- ja nokka-akseliin, sekä lisäksi ehdottomasti Ribe-hylsyjä.
Mutta autotalliolosuhteissa onnistuu.
Autonihan on 2,4 jtdm keppivaihteilla.

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mun autoon vaihdettiin muutama kuukausi sitten jakohihna. Oli kuulemma helpoimpia autoja ikinä. Moottorin korvake jakopään edestä irroitettiin ja hihnan sai vaihdettua helposti. Kolme tuntia korjaajalta taisi mennä kokohommaan sisältäen vesipumpun vaihdon. Porin suunnalla homma siis onnistuu melko kivuttomasti ja lähes odottaessa. Hintaa vaihdolle tulee about 250-300e töitä + jakopäänosat Heikalta 155e + vesipumppu 50e + käyttöhihnat 30e.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

ilpokuikka
Viestit: 64
Liittynyt: 13 Maalis 2011, 14:59
Car(s): 159 2.4JTDm '07
Paikkakunta: Nummela

Hihnan vaihtoväli...

Viesti Kirjoittaja ilpokuikka »

Jakohihnan vaihtoväli, mikäköhän se nyt oikeasti pitäisi olla -07 159 2.4JTDm:ssä? Pystyykö kukaan valaisemaan tilannetta?

Tällaista tietoa toistaiseksi kertynyt:

Ohjekirja: 4v/120tkm
Autodata: 5v/150tkm (tai 4v "raskaissa olosuhteissa")
Autokeskus: 4v/150tkm

Tuo Autodata -tieto oli printattuna mukana auton papereissa päiväyksellä 11.2.2011 (auto ostettu n. 3vkoa sitten).

Käyttöönotto 08.2007 ja kilometrejä alla vasta 64.000. Neljän vuoden mukaan pitäisi vaihtaa tänä vuonna mutta onkohan oikeasti tarpeellista? Pystyykö sitä vaihdon tarvetta mitenkään tarkistamaan?

Avatar
Woland
Viestit: 129
Liittynyt: 17 Maalis 2011, 10:57
Car(s): ex 159 2.2 JTS
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Woland »

Onpahan nyt seuraaville tiedossa mitä todellisuudessa maksaa. Joskus kun auton vaihtoa suunnittelin, kuului huhuja 2,4 jtdm hihnan vaihdon hinnasta n2te.
Naiset ja autot valitaan tunteella, työpaikka ja nukkumaanmenoaika järjellä.

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Re: Hihnan vaihtoväli...

Viesti Kirjoittaja einari »

ilpokuikka kirjoitti:Jakohihnan vaihtoväli, mikäköhän se nyt oikeasti pitäisi olla -07 159 2.4JTDm:ssä? Pystyykö kukaan valaisemaan tilannetta?

Ohjekirja: 4v/120tkm
Tuollaista minullakin ohjekirja väittää. Olen kyllä vähän suhtautunut siihen varauksella, kun autossa ei ole kilometrejä kuin n. 61 tuhatta. Virallinen aika vaihdolle olisi lokakuussa, täytyy nyt katsoa...

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Jos tarjoillaan useampaa vaihtoehtoa vaihtovälille, niin terve järki kiskoo lyhyimpään, pelataan varman päälle mielummin kuin korjalillaan sitten isolla rahalla ;)
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
ragazza
Viestit: 304
Liittynyt: 24 Heinä 2009, 21:06
Car(s): Stelvio 2.0 280hp '19, 159 2.4 JTDm '06, 147 2.0 T.S. '08
Paikkakunta: Seinäjoki/Tampere

Viesti Kirjoittaja ragazza »

Tunkeudun tylysti tähän ketjuun, mutta suunnitelmissa on vaihtaa nyt keväällä 2.4 jtdm'ään jakohihna + vesipumppu pikkukorjaamolla.

Ohjeet tarvitsisi kuitenkin varmuudeksi mukaan, ja jonkin aikaa englannin- ja italiankielisiä sivustoja selailtuani löysin mm. tämän ohjeen http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_jtd_cambelt.shtml (aika heikko saavutus ;)). Osaako joku paremmin tietävä kertoa, ovatko nuo yhtään pätevät ohjeet, vai onko joku löytänyt ehkäpä vielä yksityiskohtaisempia ohjeita?

Tarviiko tuo proseduuri muutoin jotakin erikoistyökaluja? Heikalta olisi tarkoitus ostaa tuo hihnasetti.

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja arv »

ragazza kirjoitti:Tarviiko tuo proseduuri muutoin jotakin erikoistyökaluja? Heikalta olisi tarkoitus ostaa tuo hihnasetti.
Eipä tuo mitään rakettitiedettä ole, ilman ohjeitakin ammattilainen selviää. Multa saat lainaksi erikoistyökalut, kun kerran samalla paikkakunnalla vaikutetaan.
Voisinhan tuon hihnan vaikka vaihtaakin, mutta takuutahan sille ei saa kuten korjaamolla; artisti maksaa!

Avatar
ragazza
Viestit: 304
Liittynyt: 24 Heinä 2009, 21:06
Car(s): Stelvio 2.0 280hp '19, 159 2.4 JTDm '06, 147 2.0 T.S. '08
Paikkakunta: Seinäjoki/Tampere

Viesti Kirjoittaja ragazza »

arv kirjoitti:
ragazza kirjoitti:Tarviiko tuo proseduuri muutoin jotakin erikoistyökaluja? Heikalta olisi tarkoitus ostaa tuo hihnasetti.
Eipä tuo mitään rakettitiedettä ole, ilman ohjeitakin ammattilainen selviää. Multa saat lainaksi erikoistyökalut, kun kerran samalla paikkakunnalla vaikutetaan.
Voisinhan tuon hihnan vaikka vaihtaakin, mutta takuutahan sille ei saa kuten korjaamolla; artisti maksaa!
Kiitos huojentavasta vastauksesta ;) Osaatko sanoa paremmin, mitkä erikoistyökalut siihen vaaditaan, mitä ei välttämättä joka korjaajalta löydy? Voisin vielä tarkistaa asian tutultamme, ja jos häneltä ei niitä löydy, niin ottaisin mielelläni sinuun yhteyttä - kiitos tarjouksesta! :)

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja arv »

ragazza kirjoitti:
arv kirjoitti:
ragazza kirjoitti:Tarviiko tuo proseduuri muutoin jotakin erikoistyökaluja? Heikalta olisi tarkoitus ostaa tuo hihnasetti.
Eipä tuo mitään rakettitiedettä ole, ilman ohjeitakin ammattilainen selviää. Multa saat lainaksi erikoistyökalut, kun kerran samalla paikkakunnalla vaikutetaan.
Voisinhan tuon hihnan vaikka vaihtaakin, mutta takuutahan sille ei saa kuten korjaamolla; artisti maksaa!
Kiitos huojentavasta vastauksesta ;) Osaatko sanoa paremmin, mitkä erikoistyökalut siihen vaaditaan, mitä ei välttämättä joka korjaajalta löydy? Voisin vielä tarkistaa asian tutultamme, ja jos häneltä ei niitä löydy, niin ottaisin mielelläni sinuun yhteyttä - kiitos tarjouksesta! :)
Vastasin yksityisviestillä.

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Tänään tuli Autokeskukselta huoltotarjousesite, jonka mukaan 159 1,9 JTD:n asennuspaketti kaikkineen, siis asennettuna, olisi 376 €. 2.4 vaatiikin sitten huoltomiehen mukaan enemmän purkutöitä ja sen hinta olisi vaatimattomat 1038 €. Onneksi löytyy firmoja, jotka hoitavat homman suunnilleen puoleen tuosta.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Epezi kirjoitti:Tarinat tuosta koneen irroittamisesta johtuvat varmaankin siitä että Autodatan ohje alkaa "irroita moottori" ja työn ohjeaika oli muistaakseni lähemmäs 9 tuntia.

Mutta kuten tiedämme niin se ei ole tarpeellista, eikä kannattavaa, hihnan vaihdon pystyy tekemään ongelmitta ja nopeammin moottoria irroittamatta.
Paitsi jos aikoo vaihtaa laturin hihnan. Tuli vaihdettua kyseinen hihna, ja never again! Älköön kukaan koskaan yrittäkö omatoimisesti vaihtaa.

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja arv »

Epezi kirjoitti:
Epezi kirjoitti:Tarinat tuosta koneen irroittamisesta johtuvat varmaankin siitä että Autodatan ohje alkaa "irroita moottori" ja työn ohjeaika oli muistaakseni lähemmäs 9 tuntia.

Mutta kuten tiedämme niin se ei ole tarpeellista, eikä kannattavaa, hihnan vaihdon pystyy tekemään ongelmitta ja nopeammin moottoria irroittamatta.
Paitsi jos aikoo vaihtaa laturin hihnan. Tuli vaihdettua kyseinen hihna, ja never again! Älköön kukaan koskaan yrittäkö omatoimisesti vaihtaa.
Helpostihan se käy? :-D http://www.youtube.com/watch?v=eC52_hycseI

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Useimmissa autoissa nuo hihnojen vaihdot hoituu helpoiten kun ottaa hihnapäädyn puoleisen eturenkaan irti ja sisälokasuojan irti.

Sen jälkeen ei tarvi ahtaisiin rakoihin ängetä vaan vaihtaminen tapahtuu "leikiten". Ainakin viimeisissä kolmessa autossa mitä olen omistanut hommat on hoidettu näin, kivuitta.

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Juu ja 159 2,4 JTDM:ssä laturin hihna on sitten sellainen strech versio, joka vaatii erikoistyökalun paikoilleen venuttamiseen. Tilaa kyllä on, joten ei auta vaikka olisi millaisia suojaläppiä poistettu lokarista.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Maunu kirjoitti:Juu ja 159 2,4 JTDM:ssä laturin hihna on sitten sellainen strech versio, joka vaatii erikoistyökalun paikoilleen venuttamiseen. Tilaa kyllä on, joten ei auta vaikka olisi millaisia suojaläppiä poistettu lokarista.
Tuota, eiköhän se hihna ole enemmän tai vähemmän VENYMÄTÖNTÄ materiaalia.
Siitä en sitten tiedä miten kovalla jousella varustettu on kiristäjä (vai onko peräti hydraulinen kiristin tms.?) mutta joka tapauksessa perusjuttuja.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^ei ole kiristystä, vaan tässä on venyvä hihna. Se vedetään päälle niinkuin tuossa ylläolevassa videossa. Ongelma vaan on että tuommoinen työkalu ei sinne mahdu. Hihnan mukana tuli semmonen pieni halkaisijaltaan 30mm työkalu mutta ei sekään sinne mahdu. Työtä hankaloittaa vielä se että ilmastoinnin kompura johon se laturin hihna tulee toisesta päästään, on kahdella uralla, se pitkä hihna tulee siihen etummaiseen ja lyhyt venytettävä tietysti sinne takimmaiseen.

Loppujenlopuksi hihna kiinnitettiin irroittamalla ilmastoinnin kompressori, ei ole helppoa niinkään.

Olisi kiva nähdä millainen on Alfan erikoistyökalu tuohon. Tai onko semmoista edes olemassa. Ehkä tässä onkin syy siihen miksi moottori pitäisi jakohihnarempan yhteydessä irroittaa :roll:

Edit: ai niin ja laturin päästä ei myöskään pysty pyörittämään sillä siinä on vapaakytkin :mrgreen:

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Kaikkee sitä kuulee kun vanhaksi elää :crazyeyes:

Noh, eipä tarvi ainakaan kiristäjää uusia jos sellaista ei ole :)

Avatar
ragazza
Viestit: 304
Liittynyt: 24 Heinä 2009, 21:06
Car(s): Stelvio 2.0 280hp '19, 159 2.4 JTDm '06, 147 2.0 T.S. '08
Paikkakunta: Seinäjoki/Tampere

Viesti Kirjoittaja ragazza »

Onkos kenelläkään tietoa laturinhihnan kiristimen vaihdosta 2.4 JTDM'ään? Heikalla näyttää mokoma olevan myynnissä 75 euron hintaan, mutta kuinka tarpeellista tuon vaihto on? Edessä on jakohihnaremontti - vaihdetaan myös laturinhihna ja vesipumppu, joten periaatteessa tuon kiristimen vaihto menisi samalla syssyssä, mutta mikä mahtaa olla apulaitehihnan kiristimen vaihtoväli?

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Nyt on vähän epäselvyyttä onko tuossa 2.4JTDMss kiristintä vai ei. Tuota ketjua lukemalla voisi päätellä että ei ole.

Kuuluuko apulaitehihnan tienoilta epämääräistä "rohinaa" koneen käydessä tai rääkyykö joku laakeri kylmäkäynnistyksen yhteydessä? Jos ei, niin laakerin huonouden takia ei kiristintä/kääntöpyörää vaikuttaisi olla tarve vaihtaa. Normaalisti tuon voisi selvittää irroittamalla hihna, käyttämällä konetta ja vertaamalla ääniä. Jos autossa stretch hihna, niin hiukan hankalaksi menee tuo hihnan pois ja päällepano äänien kuuntelun takia.

Rohina voi tosin tulla laturin tai ilmastoinnin kompuran laakereistakin. Onko hihnaa vasten oleva kiristin/kääntöpyörä kulunut uralle? Jos ei niin ei sitten tuonkaan takia vaikuttaisi olevan vaihtokunnossa.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tuossa on kaksi hihnaa, toinen pyörittää ilmastointia ja ohjaustehostinta. Siinä on perinteinen jousikuormitteinen kiristin. Toinen taas pyörittää laturia ilmastoinnin kompuran kautta. Tässä taas on semmonen stretch hihna, eikä siis kiristystä. En todellakaan suosittele sitä irroittamaan, ja korjaamoakin suosittelisin miettimään pari kertaa ennenkuin nippasee vanhan irti :wink:

Avatar
ragazza
Viestit: 304
Liittynyt: 24 Heinä 2009, 21:06
Car(s): Stelvio 2.0 280hp '19, 159 2.4 JTDm '06, 147 2.0 T.S. '08
Paikkakunta: Seinäjoki/Tampere

Viesti Kirjoittaja ragazza »

Eli siis se moniurahihnaksi kutsuttu hihna, jonka ostin motonetistä onkin siis tuo ilmastointia ja ohjaustehostinta pyörittävä? Ja Heikan kiristin on tarkoitettu siihen? Minä kun luulin vaihtavani laturinhihnan, mutta tämä taitaa olla ihan eri härveli... Kannataako tuon kiristimen vaihto sitten yhtään?

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Riippuu siitä mistä roikkuu... Jos edellisessä kiristimessä ei mitään vikaa (ääntää tai pyörä kulunut uralle) niin ei välttämätön vaihtokohde. Riippuu tietysti vähän siitäkin kuinka helppo/vaikea vaihtaa. 166:n TS koneessa vaihto olisi 15 min homma joten helppo vaihtaa sitten kun aihetta ilmenee. Jos hirmuisen vaikea vaihtaa niin voihan tuon varmuuden vuoksi vaihdatuttaa silloin kun tuolla päin moottoria ronkitaan muutenkin.

Avatar
Björn Contio
Viestit: 1565
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: 159 JTDm 2.4 jakopäänremontti. Missä & mihin hintaan?

Viesti Kirjoittaja Björn Contio »

Mietin tässä, että jättäiskö vesipumpun vaihdon pois kun hihnanvaihtoremppa tehdään?
Siis jos pumppu on ok. Sitten pitäisikin pumpulla päästä seuraavat 4 vuotta, hmmm

Säästääköhän tässä 150-250 EUR väärässä paikassa.

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: 159 JTDm 2.4 jakopäänremontti. Missä & mihin hintaan?

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Eikös noista sukulaismoottoreista (16V) ole mennyt vesipumppuja?
VMP

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: 159 JTDm 2.4 jakopäänremontti. Missä & mihin hintaan?

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

^kyl

Sen verran jäi työkaverille Saabin vesipumpun hirttämisestä johtuneesta yläkertaremontista kustannuksia itsemaksettavaksi, etten tuossa kohtaa todellakaan itse säästäisi vesipumpussa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

jukkar
Viestit: 2
Liittynyt: 07 Marras 2011, 11:38

Re: 159 JTDm 2.4 jakopäänremontti. Missä & mihin hintaan?

Viesti Kirjoittaja jukkar »

Alfasta (159 2006) meni vesipumppu ja on nyt Oulun Wetterillä koko jakopään remontissa.
Hinnaksi arvoivat osineen 1700€. Aika kallis lysti vai mitä mieltä olette?

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: 159 JTDm 2.4 jakopäänremontti. Missä & mihin hintaan?

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^No joo. Varttikutoseen teetin vuosi sitten, mukana kampiakselin asentotunnistimen stefa tjs. ja taisi olla ns. huoltokin siinä, n. 1500 Malminkartanon AD:ssä.

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: 159 JTDm 2.4 jakopäänremontti. Missä & mihin hintaan?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Billie kirjoitti:Mietin tässä, että jättäiskö vesipumpun vaihdon pois kun hihnanvaihtoremppa tehdään?
Siis jos pumppu on ok. Sitten pitäisikin pumpulla päästä seuraavat 4 vuotta, hmmm

Säästääköhän tässä 150-250 EUR väärässä paikassa.
Pumppu maksoi alle 50e tarvikkeena (sama kuin opel) ja vaihtotyö on todella helppo kun jakopää on auki. Litra paraflu uppia tai vastaavaa tarvitaan lisäksi. Lisätyötä maks 20min.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 159 JTDm 2.4 jakopäänremontti. Missä & mihin hintaan?

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Kannataa kysellä hintoja, meillä korjaamopäällikkö "piruilu" mielessä mitä maksaa omaan autoon jakopää, oli talon merkkejä, joten omalla korjaamolla siis valmistajan ohjeet, alkuperäiset osat ja tarvittavat erikoistyökalut, ei ollu halvin, muttei myöskään kallein, hyvinkin keskilinjalla.

Vesipumppu kuitenkin joka tapauksessa sellainen, että se kannataa laittaa! Ei maksa paljoja ja samallahan se menee paljon helpommin kuin ruveta erikseen irrotamaan
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Björn Contio
Viestit: 1565
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: 159 JTDm 2.4 jakopäänremontti. Missä & mihin hintaan?

Viesti Kirjoittaja Björn Contio »

Maunu kirjoitti:
Billie kirjoitti:Mietin tässä, että jättäiskö vesipumpun vaihdon pois kun hihnanvaihtoremppa tehdään?
Siis jos pumppu on ok. Sitten pitäisikin pumpulla päästä seuraavat 4 vuotta, hmmm

Säästääköhän tässä 150-250 EUR väärässä paikassa.
Pumppu maksoi alle 50e tarvikkeena (sama kuin opel) ja vaihtotyö on todella helppo kun jakopää on auki. Litra paraflu uppia tai vastaavaa tarvitaan lisäksi. Lisätyötä maks 20min.
No sittenhän tuo 250 EUR kuulostaa hurjalta.

Muuten, näyttäis siltä että auton Edit: oikealta puolelta etulokasuojan etupuolelta tippuu
jotain vaaleaan harmaata nestettä tallin lattialle. Vaemmalta myös, mutta se on enemmänkin
kuraveden tapaista. Voisiko olla vuotava vesipumppu?
Viimeksi muokannut Björn Contio, 09 Marras 2011, 10:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ilpokuikka
Viestit: 64
Liittynyt: 13 Maalis 2011, 14:59
Car(s): 159 2.4JTDm '07
Paikkakunta: Nummela

Re: 159 JTDm 2.4 jakopäänremontti. Missä & mihin hintaan?

Viesti Kirjoittaja ilpokuikka »

Billie kirjoitti:Muuten, näyttäis siltä että auton vasemmalta puolelta etulokasuojan etupuolelta tippuu
jotain vaaleaan harmaata nestettä tallin lattialle. Vaemmalta myös, mutta se on enemmänkin
kuraveden tapaista. Voisiko olla vuotava vesipumppu?
Lasinpesunestettä? :) http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=21640

Avatar
Björn Contio
Viestit: 1565
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: 159 JTDm 2.4 jakopäänremontti. Missä & mihin hintaan?

Viesti Kirjoittaja Björn Contio »

ilpokuikka kirjoitti: Lasinpesunestettä? :) http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=21640
Sorry, oikealta puolelta.

Vastaa Viestiin