Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Alfoista

Valvoja: Moderators

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

sataviisysi kirjoitti:Kuten todettu en omaa minkäänlaista insinöörin vikaa(onneksi), useissa paikoissa (mm. legendaarinen google)vaan lukee Q4 kohdalla että kyseessä on torsen 3(c) versio nelivedosta ja vaikea on kuvitella, että Alfa olisi itse suunnitellut nelivetoa kun ei isommatkaan merkit sitä tee vaan tilaavat muualta. J

a lisäksi vielä "TORSEN' is a registered trademark of ZEXEL TORSEN lNC." tuollainen kommentti ko. tuotemerkin omistavalta firmalta USA:sta. Ja kuten tunnettua ovat sielläpäin aika tarkkoja missä heidän omistamansa tuotemerkit mainitaan.

Summa summarum, ihan sama lopulta kenen tekele hyvin toimii ja kiva ajella etenkin talvella.
Melkein uskaltaisin väittää että sen kummemmin Audin kuin Alfan Torsen-tasauspyörästöä ei ole tehnyt eikä edes suunnitellut Torsen niminen firma. Todennäköisemmin sekä Audi että Alfa (tai alihankkijat) ovat ostaneet lisenssin eli oikeuden käyttää kyseistä patentoitua tasauspörästön tomintaperiaatetta. Ovat sitten kumpikin omilla tahoillaan suunnitelleet Torsen periaatteella toimivan tasauspyörästön ja voimansiirron siihen ympärille.

Himmelin kestävyys riippuu sitten käytetyistä varmuuskertoimista, mitoituksista, materiaalivalinnoista, koneistuksen laadusta jne jne. Elikkä Torsen nimisellä firmalla olisi tässä tapauksessä harvinaisen vähän vaikutusta siihen miten hyvin voimansiirto jossa on käytetty heiltä lisenssoitua toimintaperiaatetta kestää.

Tämä siis villi veikkaus, ei fakta.

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Sama käsitys kuin em. viestissä. En oo vaan varma onko semmosta torsen-firmaa edes olemassa. Torsen tais tulla sanoista torque sensing ja joku sen toki on keksinyt, mutta aika kaun sitten ja tuskin ainakaan peruspatentti on enää voimassa ollut kymmeniin vuosiin.

Piti oikein surffata - oli semmonen Torsen-firma ainaki joskus olemassa näköjäänhttp://en.wikipedia.org/wiki/Torsen
MP

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

eipä tuolta ihan varmasti selvinnyt valmistaja


Alfa Romeo GM Europe Man 159 & Brera TwinDiff C+F
Aisin AW Aut 159 & Brera TwinDiff C+F
Graziano Man 156 & 147 4WD type-C C

http://www.vehicledynamics-expo.com/06v ... hetini.pdf

http://www.jtekt.co.jp/e/index.html

tuolta löytää osatoimittajia 159siin, torsenia ei kyllä näy tuossa.

Suppliers to the new Alfa Romeo 159:

http://www.autonews.com/assets/PDF/CA34311117.PDF
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja rausku »

Kyselin tätä kulutusketjussa mutta laitellaan vielä ihan viralliseen ketjuunkin.
Ihmettelin tuossa ajoneuvoveroslipareessa seisonutta lukemaan ja sen perään rekisteröintitodistuksessa seissyttä päästölukemaa 314g 159 3.2 sw q4:lle.

Rintajoupin ilmoituksesta löytyi samat:
PolttoainetyyppiBensiini
CO2 päästöt314 g/km
Kaupunkikulutus18.1 l/100km
Maantiekulutus10.4 l/100km
Yhdistetty kulutus13.2 l/100km

Mutta siihen sitten samat 314 jääkin ja arvoiksi on annettu farkulle on 274-275. Berlinalle 270g. Ohjekirja ja tuulilasin sivut kertovat vastaavaa.

Mitä muilla 3.2:n omistajilla päästögrammat ovat? Ihan linjassaan tuo 13.2 tuntuu käytännön kulutuksen kanssa olevan toki... :-D

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

No sitten sen pitäisi olla se alempi, kun nuo viralliset kulutuslukemat näyttävät aina todellisuutta vähemmän :mrgreen:

Mitäs merkkiliike sanoo päästöistä? kyllähän maahantuojalta saa virallisempaa lappu jolla voi sitten katsastamolle korjaamaan paperiin oikea lukema, jos on korjattavaa
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Viesti Kirjoittaja mml »

rausku kirjoitti:Mitä muilla 3.2:n omistajilla päästögrammat ovat?
274g
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja rausku »

Kiitoksia, täytyypä soitella vielä trafiin. Autokeskuksessa sanoivat, että heidän järjestelmässä näkyy 314, mutta se nyt on miten on eikä mitenkään virallista tai aukottomasti oikein.

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja rausku »

Vanteiden kanssa myös sormi suussa. Ei oikein tahdo löytyä uutena tai käytettynä sopivia. Rengasliikkeissä ovat ottaneet hienosti asiaksi selvitellä, mutta kovin hankalaa silti. Oletteko mitä merkkejä/malleja saaneet istumaan?

Manukki
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Elo 2010, 07:21
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Manukki »

OZ ja BBS sopii useampikin malli. Laatu ja ulkonäkö kohdallaan, hinta vähän suolainen.

Avatar
Jurin
Viestit: 358
Liittynyt: 14 Syys 2008, 10:06
Car(s): 156 2.4 JTDm TI
Ex. 159 1750 TBi TI
Ex.Ex. 156 JTS 2.0 Boselift
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jurin »

rausku kirjoitti:Vanteiden kanssa myös sormi suussa. Ei oikein tahdo löytyä uutena tai käytettynä sopivia. Rengasliikkeissä ovat ottaneet hienosti asiaksi selvitellä, mutta kovin hankalaa silti. Oletteko mitä merkkejä/malleja saaneet istumaan?
Suosittelen lämpimästi: http://www.veloces.co.uk/part/93335FAC3 ... D6BFC5D5E5
Tai:
http://www.veloces.co.uk/part/826742B1E ... E3DE414958

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja rausku »

^ vastaavan näköiset autokeskuksella 827 eur kipale :mrgreen:

^^ täytyy soitella oz:n perään. Loppupeleissä ei mahdottoman hintaista 18" settinä. Löytyis mustaa pinnavannetta sopivalla jaolla.

Mutta siis kiitokset jälleen!

lrela
Viestit: 160
Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja lrela »

Onko tämän 3.2:n nokassa pohjapanssari kuten 2.2:ssa on?
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja mml »

Normaali muovinen pohjalevy siellä tehtaan jäljiltä on, jos on jotain muuta niin on jälkiasenteinen. Pohjapanssaria se alkuperäinen lirpake ei ole nähnytkään.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.

lrela
Viestit: 160
Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja lrela »

mml kirjoitti:Normaali muovinen pohjalevy siellä tehtaan jäljiltä on, jos on jotain muuta niin on jälkiasenteinen. Pohjapanssaria se alkuperäinen lirpake ei ole nähnytkään.
OK, no "panssari" :mrgreen: . Ostin tollasen 3.2 V6:n ja huomasin vasta jälkeenpäin että lattia puuttuu. Mahtaakohan se olla samanlainen kuin esim 2.2 JTS:ssä oli? Alvadin sivuilla on kaksi vaihtoehtoa joko bensiini- tai diesel-malliin:

http://alvadi.ee/fi/kataloog/varuosa/47990/3165" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja mml »

Vanha varmaankin ajettu paskaksi jos kerran puuttuu, omastakin se on halki. Luulisi tuon sinne menevän niin hyvin kuin nyt tarvikkeelta odottaa voi, ainakin sopivuustaulukko niin väittää. Ja jos ei mene, niin eipä tuo rahallinen tappio nyt kovin kallis näyttänyt olevan.

Sääli ettei 159:iin ole kehitelty samanlaista alumiiniversiota jollaisia 156/147/GT:een saa.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.

lrela
Viestit: 160
Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja lrela »

Onko normaalia että moottori rallattaa metallisesti esim tyhjäkäynnillä..siis konepelti auki, sisälle ei ajossa kuulu kuin sitä V6:n jytinää :mrgreen: On siis aikalailla sama mökä kuin tässä videossa http://www.youtube.com/watch?v=2lgA68T7-TM n. kohdassa 0:20. Öljyt on juuri vaihdettu, määrä ok ja kone ajettu varsin lämpimäksi.

Samoin pitkän seisonnan jälkeen starteissa kuuluu mittariston takaa sellainen outo veden litinä :evil:
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja DaViega »

alkoko heti öljynvaihdon jälkeen? ja mitä ölyjä sinne laitettiin?

Mulla oli epämääränen naputus (oletin, että tulee nostimista tms) öljynvaihdon jälkeen, samalla kerralla tuli nollattua ECU:n opitut arvot, aikansa naputti, sitten rupesi vähenemään, välillä hiljeni mutta edelleen teki, kunnes lopulta loppui kuin seinään eikä sen koomin ole kuultu. jäi mysteeriksi.

Jälkikäteen ajatellut, että uudet öljyt saivat ajoituksenmuuntimet "sekoilemaan" - tiedä sitten mitä neidillä oli vikana :-D
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

lrela
Viestit: 160
Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja lrela »

DaViega kirjoitti:alkoko heti öljynvaihdon jälkeen? ja mitä ölyjä sinne laitettiin?
En tiedä, kun kuuntelin konepelti auki ääniä ekan kerran vasta määräaikaishuollon jälkeen. Autokeskus pisti tähän ohjeiden mukaiset 5W40. Noh, seurataan tilannetta. Luotetaan että jos tuo videon Brera ei ole (kai) lauennut niin ei tämäkään...
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE

lrela
Viestit: 160
Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja lrela »

Tämä Alvadin 32€ pohjamuovi meni paikoilleen AD:lla ihan pikkurahalla :mrgreen:
Ja käynnin metallinen rallatus on tutkimusteni mukaan myös normaalia, toistuu siis muissakin Alfan GM-3.2:ssa.
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Alkas olla aika etulevyjen vaihdolle ja ilmeisesti toiselle etupyörän laakerille.

Äkkiseltään näytti, että koko napa vaihtoon. Mites tippuuko levyt irti ilman, että avaa napamutterin?

Ohjeita jossakin?

Edit: kumpis napa siellä on sisämitta 31 vai 38? Numeroita olen löytänyt 50707555 ja 50702890...
Viimeksi muokannut Kirkinen, 25 Tammi 2013, 22:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

kurppa
Viestit: 736
Liittynyt: 18 Elo 2010, 21:47

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja kurppa »

Ostin heikalta reijitetyt eteen ja normit taakke. Satulat irti, purin putsasin uudet jarrunesteet, uudet palat jne. Hillholder toimii nyt niin kuin kuuluukin.
Autolla oli ajettu 58 000km enkä tehnyt tätä hommaa päivääkään liian aikaisin.

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Kirkinen kirjoitti:Alkas olla aika etulevyjen vaihdolle ja ilmeisesti toiselle etupyörän laakerille.

Äkkiseltään näytti, että koko napa vaihtoon. Mites tippuuko levyt irti ilman, että avaa napamutterin?

Ohjeita jossakin?
Levy irtoaa ilman napamutterin irroittamista.
Jarrusatulan ja laakeripaketin irroittamiseen tarvitset sellaiset naaraspuoleiset torxit.

Yläpallon irroittamalla saa mukavasti tilaa laakerinvaihdolle. (saa käänneltyä napaa torxeja aukoessaan.)

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

kurppa kirjoitti:Ostin heikalta reijitetyt eteen ja normit taakke. Satulat irti, purin putsasin uudet jarrunesteet, uudet palat jne. Hillholder toimii nyt niin kuin kuuluukin.
Autolla oli ajettu 58 000km enkä tehnyt tätä hommaa päivääkään liian aikaisin.
Paljos kustansi setti?
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

kurppa
Viestit: 736
Liittynyt: 18 Elo 2010, 21:47

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja kurppa »

Terve. Koitin kaivaa kuittia, mutta tuloksetta. Muistelisin, että karvan edullisempi kuin saksasta tilaamalla.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Etupää olis nyt hoideltu - levyt, palat ja laakerit. Päälle vielä palojen kiinnitystappisarja. Tapit eivät irronneet satulasta kuin katkaiselmalla... Sen verta tiukasti olivat hapettuneet kiinni.

130 tkm ja molemmat laakerit aivan paskana. Sellaista. Taakse pitää ilmeisesti vielä tehdä sama juttu.
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Takapääkin on nyt rassattu. Samalla löytyikin, että toinen takajousi on poikki. Tämähän on varsinainen Opel :evil:

No orggisjousta ei löytynyt muualta kuin virallisen maahantuojan kautta hintaan 150 €/kpl. Tosin niitä oli 2 hyllyssä -muuten olisi ollut 3 viikon tilausaika.

Tilasin vielä Misteriltä uudet Kybit alle. Tulevat vasta ensi viikolla. Mielessä oli myös Sachsit, mutta misteristä pamput irtosi 320 € hinnalla. Jos ei pelaa, niin pitää varmaan tilata seuraavaksi konit - vaikka FSD:t. 880 €.
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Tuo takajousi on tässä 159 muutenkin heikko kohta. Omasta meni 120tkm kohdilla. Nyt pitäisi sitten ennakkona pistää etupää kuntoon, tuntuu olevan ylätukivarret vetelemässä viimeisiään... onneksi on parin päivän loma tiedossa.

lrela
Viestit: 160
Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja lrela »

lrela kirjoitti:On siis aikalailla sama mökä kuin tässä videossa http://www.youtube.com/watch?v=2lgA68T7-TM n. kohdassa 0:20.
Nyt rupes tässä keskellä yötä taas vaivaamaan tämä. Kuuluuko kenenkään muun 3.2 JTS:ssä samanlaista säksätystä? Tämä häiritsee erityisesti hiljaa ajaessa ja mm. parkkihalleissa
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja Antijape »

lrela kirjoitti:Nyt rupes tässä keskellä yötä taas vaivaamaan tämä. Kuuluuko kenenkään muun 3.2 JTS:ssä samanlaista säksätystä? Tämä häiritsee erityisesti hiljaa ajaessa ja mm. parkkihalleissa
Vastaavaa/jotakin ääntä kuuluu täälläkin. En ole vielä omaa tapausta ehtinyt tarkemmin tutkimaan, mutta mitä netistä olen lueskellut niin vaihtoehtoja äänelle on ainakin:
1. Ilmastoinnin kompura (tai nesteen vähyys)
2. Pakosarjan pelti
3. Joku pelti kattien läheisyydessä?
4. High pressure fuel rails
5. Mielenkiintoisin teoria liittyy bensapumpun "höyry-putkeen" (en tiedä virallista nimeä). Pumpun kyljessä on joku pulsation dampener minkä pitäisi poistaa pulssiefekti bensalinjasta, mutta jossain tapauksissa ko. putki on täynnä bensaa eikä siten toimi kunnolla. Asiaa selitetty tässä videossa tarkemmin. Video loppuu tosin kesken... Ja vielä toinen video asiasta, jossa tutkimus viety pidemmälle.

Täällä hyvä ketju aiheesta, jossa suurin osa yo. vaihtoehdoista esiintyy. Vaihtoehtoja on siis useita ja varmaan tästä syystä ääni/äänet on todettu kuuluvan koneen ominaisuuksiin...

lrela
Viestit: 160
Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja lrela »

Niin no kovasti näissä ^lähteissä kerrotaan erilaisista äänistä kylmänä. Tämä omani kun tosiaan kilisee ja säksättää kokoajan. Ei mitään moottorihälyjä, ei mitään outoa tuntumaa ajossa, ainoastaan hirveä metallinen kilkatus siellä moottorissa koko sen muovikannen alueella, siitä siis epäilys että liittyy venttiileihin.
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE

lrela
Viestit: 160
Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja lrela »

Mitäs muilla sanoo V6:n öljytikku ajon jälkeen vs. täysin jäähtyneenä?

Autooni vaihdettiin myyjän toimesta se moottoriöljyn lämpötila/määrä -anturi. Siihen samaan sattui öljynvaihto ja aiempien 5w40 tilalle tuli jäykät 10w60. No nyt minulla on ensimmäistä kertaa tässä toimiva öljyn määrän ilmaisin sekä "väärät öljyt". Anturi sanoo avainta sisään lykätessä aina että kaksi tolppaa vajaa, eikä se siitä näytä enää tippuvan eikä vuotoja näy. Ja pidemmän seisonnan (esim 6h) jälkeen tikku näyttää kiistatta täyttä.

MUTTA: 159 manuaalin mukaan öljytaso katsotaan tikusta n. 5 min ajon jälkeen. Näin katsoessa öljyn taso on mielestäni kyllä aivan mitä sattuu, vaikka auto olisi ajettu varmasti lämpimäksi. Peräkkäisillä kokeiluilla saattaa taso näkyä siinä 2. ja 3. reiän välillä ja sitten aivan satunnaisesti reiät on joko ummessa tai ei. Tyhmän näköistä kun tikun rasteri ja ylimmät reiät täysi, alin auki :eggface: Toki tuo öljytikku on V6:ssa pikemminkin öljynaru joten siitä voi pyyhkiytyä öljyä pois matkalla. Mutta kovin kiinnostaisi tietää muiden kokemuksista.

Aiemmilla öljyillä taso oli aina huipussa ja mittariston näytöstä en tiedä koska toimivan sain vasta tässä öljynvaihdon yhteydessä.

Entäs ne lämmöt? 2.2:ssa vesi- ja öljylämmöt olivat aina ajon jälkeen suunnilleen siinä kello kolmessa. Rajussa ajossa (Vihdintien liikennetaistelurata 8)) saattoi mennä "minuutin" yli. Mutta tässä V6:ssa ne ovat aina sen 5 minuuttia alempana. Johtuuko näistä huikeista castroleista vai olisiko tämä koko postaus kuitattavissa sillä että se vaihdettu sensori on kalibroitu perseelleen?
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja Antijape »

lrela kirjoitti:Mitäs muilla sanoo V6:n öljytikku ajon jälkeen vs. täysin jäähtyneenä?

Autooni vaihdettiin myyjän toimesta se moottoriöljyn lämpötila/määrä -anturi. Siihen samaan sattui öljynvaihto ja aiempien 5w40 tilalle tuli jäykät 10w60. No nyt minulla on ensimmäistä kertaa tässä toimiva öljyn määrän ilmaisin sekä "väärät öljyt". Anturi sanoo avainta sisään lykätessä aina että kaksi tolppaa vajaa, eikä se siitä näytä enää tippuvan eikä vuotoja näy. Ja pidemmän seisonnan (esim 6h) jälkeen tikku näyttää kiistatta täyttä.

MUTTA: 159 manuaalin mukaan öljytaso katsotaan tikusta n. 5 min ajon jälkeen. Näin katsoessa öljyn taso on mielestäni kyllä aivan mitä sattuu, vaikka auto olisi ajettu varmasti lämpimäksi. Peräkkäisillä kokeiluilla saattaa taso näkyä siinä 2. ja 3. reiän välillä ja sitten aivan satunnaisesti reiät on joko ummessa tai ei. Tyhmän näköistä kun tikun rasteri ja ylimmät reiät täysi, alin auki :eggface: Toki tuo öljytikku on V6:ssa pikemminkin öljynaru joten siitä voi pyyhkiytyä öljyä pois matkalla. Mutta kovin kiinnostaisi tietää muiden kokemuksista.

Aiemmilla öljyillä taso oli aina huipussa ja mittariston näytöstä en tiedä koska toimivan sain vasta tässä öljynvaihdon yhteydessä.
Pitänyt jo hetken aikaa tutkia tätä tikkutasoa, mutta on unhottunut... Ens viikolla tarkoitus vaihtaa öljyt joten yritän muistaa. Mitä tulee tuohon näytön öljymääräilmaisimeen niin se on korkeintaan suuntaa antava. Itsellä yleensä samasta tallista lähtiessä näyttää kahta vaille täyttä, mutta joskus voi olla kahta vaille tyhjä tai mitä tahansa.
lrela kirjoitti:Entäs ne lämmöt? 2.2:ssa vesi- ja öljylämmöt olivat aina ajon jälkeen suunnilleen siinä kello kolmessa. Rajussa ajossa (Vihdintien liikennetaistelurata 8)) saattoi mennä "minuutin" yli. Mutta tässä V6:ssa ne ovat aina sen 5 minuuttia alempana. Johtuuko näistä huikeista castroleista vai olisiko tämä koko postaus kuitattavissa sillä että se vaihdettu sensori on kalibroitu perseelleen?
Vesien lämmöt mulla aina siinä klo kolmessa eli 90. Nousee tuohon melko rivakasti eikä juurikaan siitä ajossa heilu. Mikäli alkaa jäämään alle niin saattaa olla termari rikki. Ex-147 nosti lämmöt 70-80 asteen väliin ja termarin vaihdon jälkeen kiltisti 90. Öljynlämmöistä en osaa sanoa varmuudella mitään kun anturi kiukuttelee. Pitäisi varmaa vaihtaa itselle myös uusi niin ehkä nuo näytön öljymäärätkin lopettaisi seilaamisen. Ja jos vaihtaa uuden niin samalla voisi tehdä tämän Ricambin tempun eli eristäsi putken anturin kohdalta.

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja rausku »

lrela kirjoitti:
Entäs ne lämmöt? 2.2:ssa vesi- ja öljylämmöt olivat aina ajon jälkeen suunnilleen siinä kello kolmessa. Rajussa ajossa (Vihdintien liikennetaistelurata 8)) saattoi mennä "minuutin" yli. Mutta tässä V6:ssa ne ovat aina sen 5 minuuttia alempana. Johtuuko näistä huikeista castroleista vai olisiko tämä koko postaus kuitattavissa sillä että se vaihdettu sensori on kalibroitu perseelleen?
Mulla on veden lämpö staattisesti "kello kolmessa" eli 90:ssä. Öljyn lämpö motarilla 100 kohdalla ja muualla 90 kohdilla.

lrela
Viestit: 160
Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja lrela »

Kiitos molemmille ^ ja ^^ tiedosta. Ilmeisesti tämä anturi on kehno tai sitten se olisi vaatinut jonkun kalibroinnin. No sama se, minulle riittää että sillä voi päätellä milloin moottori on "täysin lämmennyt". Ylikuumenemiset ymmärtääkseni näkyy vesimittarista.

Vielä kun saisi vertaistietoa tuosta miten se öljytikku käyttäytyy muilla. Se pitkään jatkunut 2 tolppaa vajaa muuttui eilen siihen että se olikin 4 tolppaa vajaa. Tikku näytti rasterin perusteella lähes täyttä ja ylin reikä avoin. Tänään lähtiessä se oli 3 tolppaa vajaa ja tikku samaa tasoa kuin eilen. Alan tässä vahvasti epäilemään että tämä yksilöni tosiaan polttaa sitä öljyä jonkun verran. No, onneksi ollaan kaukana siitä manuaalin esittämästä maksimista 500g/1000 km joka on jo VAG TSI-tasoa.
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja rausku »

Mulla öljyä on kulunut epätodellisen vähän. Ehkä sellainen pieni tuntuma on ollut, että hieman ennen öljynvaihtoa öljytikusta huomaa ylipäätään mitään kulumista. (vaihdan 10tkm välein) Kuluuko se öljy vai mikä tuon "loppukirin" aiheuttaa? Voi olla, että se tikun ja putken rakenne on vaan sellaiset, että todellisen tason alkaa näkemään vasta oikeastaan siitä ylemmästä reiästä.

Se ajotietokoneen näyttö vaikuttaa todella tarkalle auton asennon suhteen ja samoin jos kone on yhtään lämmin, niin silloin näyttää enemmän (yleensä täyttä) kuin kylmästä käynnistäen. Lisäksi tuo kone tuntuu pysyvän hyvin pitkään lämpimänä seisoessaan, joten sekin vielä hämää.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

rausku kirjoitti:Lisäksi tuo kone tuntuu pysyvän hyvin pitkään lämpimänä seisoessaan, joten sekin vielä hämää.
Samat fiilikset 2.2JTS:n kanssa. Varsinkin talvella tuon huomasi erittäin hyvin auton seisoessa pakkasessa pidempää aikaa, tulee sisään, tökkää avaimen ja lämmintä puhkuu samantien. Onko tässä käytetty jotain erikoisosia tai jotain, koska voin pistää vasemman lokarin pantiksi, että samalla koneella ollut Vectra jäähtyi nopeammin.

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja Antijape »

^Erikoisosista en tiedä, mutta saman olen huomannut. Itseasiassa ainakin tällä "isolohkolla" ajaminen on kuin rahaa laittaisi pankkiin -> autotalli pysyy ajon jälkeen piiitkään lämpimänä pelkän motin hukkalämmön avulla! :wink:

lrela
Viestit: 160
Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja lrela »

rausku kirjoitti:Mulla öljyä on kulunut epätodellisen vähän. Ehkä sellainen pieni tuntuma on ollut, että hieman ennen öljynvaihtoa öljytikusta huomaa ylipäätään mitään kulumista. (vaihdan 10tkm välein)
Jaa-a, paljos sillä yksilöllä on ajettu ja onko ajotapasi miten raju?

Järjestin lauantaina ns. "öljytikkuharjoitukset" eli öljytikku ja öljytonkka autosta olohuoneeseen. Aloitin suoristamalla sen öljynarun pihdeillä. Sehän on sellainen metallinen latta joka on jostain syystä vähän taipunut. Kun se oli pääasiassa suora niin sitten 10W60:t pestyyn kuppiin ja huolella hinkattu tikku tarkasti siihen öljyyn. Yksi ylösveto riitti: Paksu tavara oli juuri siinä missä öljyn pinta. Ne V6:n tikun reiät olivat kaikki puoliksi auki tai puoliksi kiinni, eli näin jäykkä tavara ei siinä 5 sekunissa jaksa peittää niitä reikiä. Tästä johtopäätös se, että se on pinta joka kertoo sen tason.

Kun auto oli la illasta ma iltaan asti paikoillaan ilman tikkua niin oli hyvä paikka testata se tikun rööri. Eli kahden vuorokauden seisoskelun jälkeen tikku sisään ja rivakka mutta suora ulosveto: Öljypinta lähes ylärajassa. Päätin että polttaa pikkasen öljyä (onhan 123k ajettu) ja se siitä sitten koska määrä vähäinen.
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja rausku »

Ajoa 110tkm. Ajotapaa vaimo kommentoi "paina nyt kaasua ettei tartte koko viikonloppua autossa istua". :-D

Öljynä oon pitänyt 5w40stä. Se ehtii tukkia öljytikun reiät, toisaalta rasterista vastaavasti ei näe kovin hyvin.

Tuleeko sulle paljon pätkäajoa?

kurppa
Viestit: 736
Liittynyt: 18 Elo 2010, 21:47

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja kurppa »

Metallinen säksätys (kylmä moottori) johtuu 99% varmuudella pakoputken etuosan kiinnitysraudasta. Se on murtunut poikki. Omasta otettiin rikkinäinen pois kilinä loppui siihen, huomenna uuden asennus.

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja Antijape »

kurppa kirjoitti:Metallinen säksätys (kylmä moottori) johtuu 99% varmuudella pakoputken etuosan kiinnitysraudasta. Se on murtunut poikki. Omasta otettiin rikkinäinen pois kilinä loppui siihen, huomenna uuden asennus.
Omasta tuli tuo samainen rauta hitsattua. Tosin piti kyllä sellaista meteliä n. 2000 kierroksen kohdalla että säksätykseksi sitä ei voi kutsua. Ei se silti sitä tarkoita että ääni kaikilla olisi samanlainen, eli kannattaa joka tapauksessa tarkistaa tuo rauta.

lrela
Viestit: 160
Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja lrela »

rausku kirjoitti:Tuleeko sulle paljon pätkäajoa?
Paljon. Voisikohan se vaikuttaa öljyn kulutukseen?
kurppa kirjoitti:Metallinen säksätys (kylmä moottori) johtuu 99% varmuudella pakoputken etuosan kiinnitysraudasta. Se on murtunut poikki. Omasta otettiin rikkinäinen pois kilinä loppui siihen, huomenna uuden asennus.
Säksätys väheni kun saatiin koneeseen väärät öljyt. Sen sijaan kesällä löytyi se "pulsation dampener" -tikitys, joka ei onneksi kuulu sisälle kuin välillä. Ihmeellinen auto kun kokoajan tulee uusia meteleitä ja vanhat poistuu. Onneksi ei käy kuten monilla muilla (esim Alfaownerin foorumi) että tikitys kuuluu sisälle asti, kestää vuosia ja katoaa lopullisesti(?) täysin yhtäkkiä. Noh, jos alkaa jonain päivänä kuulumaan sitä ajaessa sisälle asti niin tietää ainakin että ei tarvi vaihtaa autoa ehkä kolmeen vuoteen.
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja Antijape »

Olin ruosteen poisto/esto käsittelyä tekemässä ja mömmöjen kuivuessa päätin kurkata miltä kaasuläppä näyttää. Putki irti ja järkytys millaisen öljyisen kuran peitossa tuo oli. :shock: Läppää kun raotti niin imusarja samassa kuosissa ja putkesta kun sormella vetäisi niin sellaista sitkeää mönjää irtoaa. Voi vaan kuvitella missä kunnossa ilmi mahtaa olla. Noh, turboa kun ei ole niin ilmeisesti käytetty reilusti öljyttyjä suodattimia, en oikein keksi mistä muualtakaan tuo tulisi? Joka tapauksessa millainen homma tuo imusarjan irroitus puhdistusta varten mahtaa olla? Itse kun ei ole moista tullut tehtyä. Eli onnistuuko tuo ns. sunnuntaimekaanikolta vai onko syytä viedä pajalle? Tai onko tuossa jotain muuta oikotietä onneen?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Eiköhän se öljyinen mömmelö yleensä ole huohottimesta peräisin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja Antijape »

Rasvis kirjoitti:Eiköhän se öljyinen mömmelö yleensä ole huohottimesta peräisin.
No enpäs osannut tuota ajatella. Pitänee myös painottaa edellisen viestin sunnuntaimekaanikko -sanaa. :wink:

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Omani ainakin huohottaa ja paskaa imusarjaa kunnolla. Sen voi todeta myös ilmanputsarikotelosta, kun vaihtaa suodattimen.
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja rausku »

Täytyy vilkaista itsekin. Tilailen ilmansuodattimen viereen valmiiksi niin menee samalla vaivalla. Nykyisellä 10 ajettu.

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja Antijape »

Tuli purettua vähän enemmän eikä tuo nyt loppupeleissä niin paskainen ollutkaan mitä ensivilkaisulla oletin. Eka kuva kaasuläpältä, tosin en huomannut ottaa kuvaa ennen läpän puhdistusta, mutta näkee tuosta vähän imusarjaa. Toinen kuva ilmistä, josta näkee että huohottimen mönjä on valunut alaspäin. Itse karva varmaan kuitenkin melko puhdas. Ja viimeinen kuva imuputkesta ilmiltä imusarjaa kohti kuvattuna. Tuosta näkee hyvin miten tuolta huohottimen letkulta mönjä on valunut molempiin suuntiin. Vähän huonosti kuvasta näkee, mutta tuossa putken alareunassa tahnaa oli about teelusikallinen. Kännykuvia, joten tarkennukset miten sattuu.
Liitteet
2013-09-22 15.51.23.jpg
2013-09-22 15.51.23.jpg (91.15 KiB) Katsottu 10731 kertaa
2013-09-22 15.52.06.jpg
2013-09-22 15.52.06.jpg (100.51 KiB) Katsottu 10731 kertaa
2013-09-22 15.52.26.jpg
2013-09-22 15.52.26.jpg (83.34 KiB) Katsottu 10731 kertaa

lrela
Viestit: 160
Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja lrela »

Päivitystä: Öljyn kulutus romahti kun tehtiin marraskuussa öljynvaihto Deltalla. Nyt öljynä melkein oikea eli Neste City Pro 5W-40. Tosin samalla tehtiin moottorin öljytilan Forte flush, eli kumpikohan mahtoi vaikuttaa? Pahimmillaan oltiin 3 dl / 1000 km kulutuksessa, nyt on 2-3 tuhannella mennyt kabiinissa olevan näytön mukaan se yksi tolppa eli kai desi.

Ettei olisi niin yksinkertaista niin ennen öljynvaihtoa ajelin melkein tuhat km niin että öljyjen sekaan oli lorotettu tiivisteiden hoitoainetta. Sekin saattoi auttaa?
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

isolohko 159:iä on vaivannut satunnaiset yskähtelyt kuorman alla sekä 6:n, 4:n ja 5:n (eli koko kakkospankin) misfiret vikakoodeineen. Lisäksi mukana on vikakoodi p2099.

Nuo yskähtelyt saattavat johtua reilun 140tkm ajetuista tulpista, vaihtohistoriaa en ainakaan löytänyt huoltokirjasta eli vaihdoin ne varmuudeksi nyt :roll:


Tulpat siis nyt vaihdettu (4, 5, ja 6 olivat selkeästi mustat, 1,2 ja 3 normaalin väriset) mutta P2099 vikakoodi jäi, hetken kestää aina ajella ennen kuin tulee uudestaan. Testeri ei osaa kertoa tuosta muuta kuin "unknown faultcode" mutta liittynee lambdan toimintaan perustuen tulppien voimakkaaseen värieroon. Mikä lambda noista neljästä siis menossa vai onko muita syyllisiä mielessä moisen vikakoodin aiheuttajaksi?

Vastaa Viestiin