Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja palkus »

Trouble Code: P2099
Post Catalyst Fuel Trim System Too Rich (Bank 2)
Possible Causes:
Loose connection, and damaged or corroded terminals
Exhaust leaks
Contaminated HO2S

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

stoichiometric kirjoitti:Trouble Code: P2099
Post Catalyst Fuel Trim System Too Rich (Bank 2)
Possible Causes:
Loose connection, and damaged or corroded terminals
Exhaust leaks
Contaminated HO2S
tänks!

tuota vähän epäilinkin kyllä... ilmeisesti tarkoittaa etummaista lambdaa. liittimet kävin läpi jo aiemmin, niissä tuskin on vikaa.

seuraavaan kysymykseen, onko joku löytänyt ePeriä missä olis myös 3.2 159 mukana? pitäs lambdalle löytää varaosanumero..

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Tähän ei liity mitään ammatillista tieto-taitoa eikä omakohtaista kokemusta, mutta google väittää seuraavaa:

P2099 - Post Catalyst Fuel Trim System Too Rich (Bank 2)
Analysis: Out of Expected Range - Too Rich
Linkki: http://upkeep.us/OBDII/OBD2/Alfa-Romeo/ ... p?art=1583

EDIT: Hidas...
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^eikö tuossa ole etummaiset laajakaistat? Tulpista päätellen rikkaalla menty ja tuo laajakaista vois tehdä sen, toisaalta sitä takimmaistakin voidaan käyttää kevyeen säätöön. :)
http://www.farel.it:7080/navi?FORCED=TRUE Koita tuota, vähän hitaahko mutta toimiva.
Ja pakovuotoa ei varmasti ole? Olis selvin vika tuolle oireyhtymälle.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

stoichiometric kirjoitti:^^eikö tuossa ole etummaiset laajakaistat? Tulpista päätellen rikkaalla menty ja tuo laajakaista vois tehdä sen, toisaalta sitä takimmaistakin voidaan käyttää kevyeen säätöön. :)
http://www.farel.it:7080/navi?FORCED=TRUE Koita tuota, vähän hitaahko mutta toimiva.
Ja pakovuotoa ei varmasti ole? Olis selvin vika tuolle oireyhtymälle.
etummaiset on joo laajakaistat, 5-johtoset. Sitä vaan tässä mietin että jos auto kerran tietää olevansa paksulla kakkospankista, miksei säädä sitten laihemmalle??? luulisi että jos anturi on hajonnu siten että näyttää koko ajan olevan rikkaalla niin säätäisi maksimit laihalle ja tulpat olis lähinnä valkoset :roll:

ei pakovuotoa, siitä ei tämä vika ole kiinni. putkisto on täysin tiivis.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja palkus »

Tuo vikakoodi on takalambda lähtöinen, joten jos etummainen antaa liian laihaa tietoa niin ecu säätää rikkaammalle. Tai sitten takimmainen on vialla ja antaa väärää infoa. Mun mielestä takimmaistakin ecu käyttää pieneen hienosäätöön mikäli päästötaso liian korkea ecun mielestä. Nuo tulpat on tod. näk yliajalla ja voineet aiheuttaa jo korjausarvoja lambdoile, joten noit korjausarvot pitäisi resetoida (en tiedä korjaantuvatko itsekseen). Noiden lambdojen toimintaa pitäis kytätä jollain messillä tai vastaavalla, pääsis vertailemaan bankkien välillä.

Siis tuo herjaaminen voisi loppua ihan takimmaisen vaihdolla tai etummaisen :lol:

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Lambdat vaihdettu, vikakoodit vaan lisääntyy :evil:

Eli nyt on koodeina:

P2099
P0155
P2240
P2415

kaikki lambda sidonnaisia... kakkospankki, ylempi lambda sanoo nuo.. voiko prkl olla taas niin että uusi, alkuperäinen anturi on rikki. Muutakaan en keksi kyllä noista koodeista. Sulake joka tuohon liittyy on ehjä ja sen kautta menisi muutakin pimeäksi jos sulake olis palanu...

tuleeko raadille jotain muuta mieleen vai alanko näppäillä tulikivenkatkuista reklamaatiota eteenpäin?

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja palkus »

Jaa-a. Kovasti siihen laajakaistaan viittaa. Liitin/johtosarjavika tekis kans. Olikosta muuten se wanha lampaada nätin värinen.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

stoichiometric kirjoitti:Jaa-a. Kovasti siihen laajakaistaan viittaa. Liitin/johtosarjavika tekis kans. Olikosta muuten se wanha lampaada nätin värinen.
mustahan se oli, kyllä se takimmainen haistelijalambda jotain asiasta ties kyllä... pitää kokeilla vaihtaa vielä pankeittain ristiin nuo anturit ja koittaa jäljestää johtosarjavikaa.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja palkus »

^tuolla vaihollahan se lamdan tilanne selviää. Jotenkin tuntuis pukkaavan sitä "johto poikki" vaihtoehtoa.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Sulake F11 tosiaan ruokkii kaikkia lambdoja, joten se ei oikein tule kysymykseen. Onko moottorin ohjainlaitteen pinnit tsekattu, ettei ole hapettumaa, irtonaisia nastoja, tms?

Kyllähän tuo vikakoodilista vahvasti vialliseen anturiin viittaisi tai sen johtosarjaan/liittimiin.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Viallinen anturi taitaa olla, mittasin lämmitysvastuksen karvojen välisen resistanssin ja nollaahan tuo näyttäää :evil:

no, onhan tuossa tietty takuu mutta ärsyttää silti :fist: prkl:een bosch...

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja palkus »

^Jokos tämä on selvinny? :)

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

stoichiometric kirjoitti:^Jokos tämä on selvinny? :)
Juu, todennäkösesti. viallinen anturi oli, uusi matkalla... kokeillaan kun saapuu :)

henri
Viestit: 3
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 16:26

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja henri »

Hei! Minulla on tarkoituksena tuottaa saksasta tälläinen 2007 vuosimallia oleva 159 alfa, kyselisin täällä kokemuksia tuollaisesta autosta, ei varmaankaan ole taloudellisin peli ajella mutta hauska ja massasta erottuva varmasti kyllä? Eli mitä tyyppivikoja näissä on tiedossa ja mihin tulisi varautua kun tälläistä autoa hankkii. Jakopäähän näissä oli ketjulla jne.
Kiitos vastauksista!

Avatar
PePe
Viestit: 172
Liittynyt: 17 Loka 2006, 17:15
Car(s): Baader-Meinhof Wagen
Ex Alfa 159 3,2 Q4
Ex Alfa 156 2,5 V6
Ex Alfa 155 2,5 V6
Ex Alfa 164 3,0 V6
Ex Alfa 75 Turbo
Ex Alfa GTV
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja PePe »

henri kirjoitti:Hei! Minulla on tarkoituksena tuottaa saksasta tälläinen 2007 vuosimallia oleva 159 alfa, kyselisin täällä kokemuksia tuollaisesta autosta, ei varmaankaan ole taloudellisin peli ajella mutta hauska ja massasta erottuva varmasti kyllä? Eli mitä tyyppivikoja näissä on tiedossa ja mihin tulisi varautua kun tälläistä autoa hankkii. Jakopäähän näissä oli ketjulla jne.
Kiitos vastauksista!
Yleisimmät jutut lienevät
-hammastanko: kuluneena laskee ohjaustehostimen nesteet pihalle. Mahdollisesti tiettyyn valmistusajankohtaan/erään liittyvä juttu
-moottorin öljymäärän/lämpötilan anturi. Sinänsä pikkujuttu mutta sellaisessa paikassa että vaihto todella suuritöinen.
-takajouset. Kuten kaikissa 159:ssä, takajousia katkeillut jonkin verran.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Ilmeisesti tuo hammastanko-ongelma liittyy irronneisiin suojakumiin. Eli jos pitää huolet että suojakumit on ehjät ja paikallaan niin hammastangonkin pitäisi kestää.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja Antijape »

Q4:sta on ilmeisesti muutamia kertoja etuperän päätyproppu antanut perikseni ja ymmärtääkseni niitä on "jälkikorjailtu" ihan virallisestikin laittamalla ylimääräinen lukitus. Projektiketjusta löydät muuta infoa mitä kaikkea oman kanssa olen touhunnut. Tuolla vähän juttua myös tuosta öljylämpötilaanturista, josta sinänsä ei kannata liian huolissaan olla vaikkei toimisikaan. Ei vaikuta auton toimintaan mitenkään, paitsi omistajaa ärsyttämällä...

henri
Viestit: 3
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 16:26

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja henri »

Kiitos vastauksista. Täytyypä käydä lueskelemassa tuota sinun käyttöpäiväkirjaasi! Minkälainen tämä on verrattuna tuohon 159 2.4 diisseliin? Sellaisella tuli ajeltua pari vuotta takaperin jonkin verran ja se oli hauska peli ajella!

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja Antijape »

henri kirjoitti:Kiitos vastauksista. Täytyypä käydä lueskelemassa tuota sinun käyttöpäiväkirjaasi! Minkälainen tämä on verrattuna tuohon 159 2.4 diisseliin? Sellaisella tuli ajeltua pari vuotta takaperin jonkin verran ja se oli hauska peli ajella!
Foorumilta löytyy henkilöitä joilla laajempaa kokemusta molemmista, mutta sanoisin että mielipide- ja käyttötarkoitusasia tuo 2.4jtdm ja 3.2jts vertailu pitkälti on. Paperilla v6 tietty on ripeämpi, mutta arkikäytössä ja varsinkin lastutettuna jtdm ei juurikaan häviä. Hankkiessa mietin molempia mutta koska kilsoja omaan tulee 10-15tkm vuodessa valinta oli v6. Varsinkin nelikkoina (erityisesti talvella) molemmat varmasti oikein mukavia pelejä. :wink: JTS-V6 ei ääniltään V6-bussolle oikein pärjää, mutta kyllä hymy silti huulille tulee edelleenkin. Erityisesti pakoäänet on miellyttävät. Mutu-tuntuma on että dieseleiden kanssa ollut enemmän probleemaa, mutta se selittynee sillä että niitä on huomattavasti enemmän liikenteessä.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Tässä threadissä nyt tullut nuo viat hyvin esiin ei mitään suurempaa sanoisin, hankittaessa oli ajettu se 65tkm ja nyt mittarissa 95tkm, minkä korjautin oli juuri tuo Öljynmäärä/lämpötila-anturi joka on idioottimaisessa paikassa, häiritsi meikäläistä joten korjautin sen, öljypohjan saa myös tässä mallissa pois kone paikoillaan joten tehtävissä suht.koht fiksusti, vein auton Muukkoselle anturin vaihtoon.

Jarrulevyt ja palat + ohjaintapit eteen olen vaihtanut, sisäpuolen pinnat oli ruostunut ja pinta osittain irti, johtunee palojen jumiutumistaipumuksesta.

Kakkosvaihde vaatii hellää otetta varsinkin kylmänä.

Vetolinjan "klonk" ääneen tottuu, sekin jos vaihtaa huolimattomasti, käyttöasteella tätä ei pahemmin kuulu ja oon siihen jo tottunut, tämä järjestään kaikissa Q4:ssa.

On ollut huoleton peli ja mukavasti tehoa/vääntöä, tykkään... vieläkin... 8)

Linkki oman auton threadiin:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4&t=27033
Viimeksi muokannut Ricambi, 10 Helmi 2015, 12:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

henri
Viestit: 3
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 16:26

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja henri »

Mullakin kilometrit ovat sen verran pienentyneet että tosiaan on tuo bensa ollut katselussa ja tosiaan saksanmaaltahan näitä saa jo melkeen puoli ilmatteeksi, mutta en sitten tiiä että minkäkuntoisia vehkeitä ne on. Tosiaan mullakin oli tuommonen 156 v6 pari vuotta, hymy huulillahan sillä ajeli aina silloin kun se ei ollut hallissa levällään :-D

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

alfa 156 v6 kirjoitti:
stoichiometric kirjoitti:^Jokos tämä on selvinny? :)
Juu, todennäkösesti. viallinen anturi oli, uusi matkalla... kokeillaan kun saapuu :)
eipä auttanu myöskään uusi anturi... heti antaa vikakoodit P2240, P0420 ja P0155.

mikä v**ttu tuota riivaa, alkuperäsellä anturilla ei anna kuin satunnaisesti vikakoodia P2099, ei mitään muuta.

eihän noiden nyt kaikkien antureiden mitä ostaa luulis olevan paskana :fist:

silti en mihinkään johtosarjavikaan jaksa uskoa kun alkuperäisellä toimii paremmin :roll:

vaatiiko tuo oikeasti että haen marmoritiskiltä tuon anturin???

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja jalittam »

alfa 156 v6 kirjoitti:Viallinen anturi taitaa olla, mittasin lämmitysvastuksen karvojen välisen resistanssin ja nollaahan tuo näyttäää :evil: ...
Eikös sulakkeet pauku, jos oikassa vastus?

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

henri kirjoitti:Hei! Minulla on tarkoituksena tuottaa saksasta tälläinen 2007 vuosimallia oleva 159 alfa, kyselisin täällä kokemuksia tuollaisesta autosta, ei varmaankaan ole taloudellisin peli ajella mutta hauska ja massasta erottuva varmasti kyllä? Eli mitä tyyppivikoja näissä on tiedossa ja mihin tulisi varautua kun tälläistä autoa hankkii. Jakopäähän näissä oli ketjulla jne.
Kiitos vastauksista!
Pyöränlaakereitahan noissa viisyseissä on myös kulunut. Mulla meni oikea etu jossain 50 ja taka noin 74 tkm:n kohdalla. Eka hoitui takuuseen ja tokan vaihto maksoi vähän alle kolmesataa (laakeri tais olla jotain puolet, en muista enää) Malminkartanon autohuollossa Konalassa.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

jalittam kirjoitti:
alfa 156 v6 kirjoitti:Viallinen anturi taitaa olla, mittasin lämmitysvastuksen karvojen välisen resistanssin ja nollaahan tuo näyttäää :evil: ...
Eikös sulakkeet pauku, jos oikassa vastus?
No tässä tuli ajatusvirhe, tuolla on katkos eli ääretön resistanssi... ei suinkaan nolla.

Sulake on ehjä.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

alfa 156 v6 kirjoitti:
alfa 156 v6 kirjoitti:
stoichiometric kirjoitti:^Jokos tämä on selvinny? :)
Juu, todennäkösesti. viallinen anturi oli, uusi matkalla... kokeillaan kun saapuu :)
eipä auttanu myöskään uusi anturi... heti antaa vikakoodit P2240, P0420 ja P0155.

mikä v**ttu tuota riivaa, alkuperäsellä anturilla ei anna kuin satunnaisesti vikakoodia P2099, ei mitään muuta.

eihän noiden nyt kaikkien antureiden mitä ostaa luulis olevan paskana :fist:

silti en mihinkään johtosarjavikaan jaksa uskoa kun alkuperäisellä toimii paremmin :roll:

vaatiiko tuo oikeasti että haen marmoritiskiltä tuon anturin???
Tämä asia selvisi. Joutui hakemaan "marmorilta" uuden anturin. Auto toimii kuin junan vessa nyt.

Pulju josta nuo pari aiempaa hankin ( www.lambdapower.co.uk ) EI SITTEN MYY ALKUPERÄISTÄ BOSCHIA VAIKKA NIIN SIVUILLAAN SELKEÄSTI VÄITTÄÄ vaan jotain kinkkikamaa ilmeisesti! Lisäksi takuidenhoito on vähintäänkin kyseenalaista... Asiakkaan maksettavaksi tuo kura tässäkin tapauksessa todennäköisesti jää...

vaikka hinta on kiinnostava (ei halvimpia antureita, mutta alkuperäisestä boschista kohdallaan olisi kyllä...) niin kehotan välttämään kyseistä puljua pahan mielen välttämiseksi :?

Avatar
Dio Natale
Viestit: 858
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Asiaa!murina on aina murinaa.
molex to sata, lose all your data.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Kirkinen kirjoitti:Etupää olis nyt hoideltu - levyt, palat ja laakerit. Päälle vielä palojen kiinnitystappisarja. Tapit eivät irronneet satulasta kuin katkaiselmalla... Sen verta tiukasti olivat hapettuneet kiinni.

130 tkm ja molemmat laakerit aivan paskana. Sellaista. Taakse pitää ilmeisesti vielä tehdä sama juttu.
Taas uudet laakerit edessä alla - 190 tkm mittarissa. Eihän ne kestä siellä, kun jäävät sisältä aivan avonaiseksi ja pelkän laakerisuojan varaan. Ruosteessa taas ja aivan paskana. Surkea tilanne ja 130 €/kpl paikallisesta varaosaliikkeestä.
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Mä taidan seuraasta laakerista ottaa stefakoukulla stefat irti ja vaihtaa sinne kunnon suolaveden kestävät rasvat.

Avatar
hjpp
Viestit: 1926
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Eilen illalla joku leimakinkku toi kouraan Sparetosta tilatun laakerin ja vaihdoin sen saman tien. Edellinen kesti 107 tkm -> 282 tkm. SNR oli entinen ja samanmerkkinen meni tilalle.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

alfa 156 v6 kirjoitti:
alfa 156 v6 kirjoitti:
alkuperäsellä anturilla ei anna kuin satunnaisesti vikakoodia P2099, ei mitään muuta.

silti en mihinkään johtosarjavikaan jaksa uskoa kun alkuperäisellä toimii paremmin :roll:

vaatiiko tuo oikeasti että haen marmoritiskiltä tuon anturin???
Tämä asia selvisi. Joutui hakemaan "marmorilta" uuden anturin. Auto toimii kuin junan vessa nyt.
Jep, pitkään pysyi tällä kertaa vikakoodi poissa. melki pari kuukautta, alkuviikosta olikin puhetta että taisi nyt viimein korjaantua :roll: pitikin manata tämä esiin :bad-words:

Eli taas P2099 koodin pukkasi.
- Jälkimmäinen lambda ei ole kyseessä, vaihdoin ne ristiin pari kk sitten ja vika säilyi 2 pankissa edelleen
- etummainen lambda on uusittu 2 pankkiin, ei apua.
- puolat on vaihdettu ristiin ykkös-ja kakkoslohkon välillä ja vika ei siirry.
- tulpat on vaihdettu uusiin kaikki

auton käytöksessä ei minkäänlaista vikaa, ehkä vähän ponneton kylmänä pikkukierroksilla mutta tuo mahtanee olla ominaisuus?

Onko ajatuksia mikä tuota 2 pankkia oikein v**uttaa? alkaa ideat loppua.

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Ei kyllä tuosta autostosta tai koneesta kokemuksia...
Mutta ei pakoputki vuoda ennen lamdaa?
Ei imuvuotoja?

Itsellä herjas 156:ssa catalytic conventer virhettä, en tiedä johtuiko temppuilevasta suuttimesta, mutta tällähetkellä siinä on yksi suutin rikki.
Eli voisiko tuota vikakoodia aiheuttaa viallinen suutin?
Suoraan vaan suoraa

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

alfa 156 v6 kirjoitti:
Jep, pitkään pysyi tällä kertaa vikakoodi poissa. melki pari kuukautta, alkuviikosta olikin puhetta että taisi nyt viimein korjaantua :roll: pitikin manata tämä esiin :bad-words:

Eli taas P2099 koodin pukkasi.
- Jälkimmäinen lambda ei ole kyseessä, vaihdoin ne ristiin pari kk sitten ja vika säilyi 2 pankissa edelleen
- etummainen lambda on uusittu 2 pankkiin, ei apua.
- puolat on vaihdettu ristiin ykkös-ja kakkoslohkon välillä ja vika ei siirry.
- tulpat on vaihdettu uusiin kaikki

auton käytöksessä ei minkäänlaista vikaa, ehkä vähän ponneton kylmänä pikkukierroksilla mutta tuo mahtanee olla ominaisuus?

Onko ajatuksia mikä tuota 2 pankkia oikein v**uttaa? alkaa ideat loppua.
Oliskohan tämä saaga saatu viimein päätökseen? Autohan oli ahvenistolla CS 1:ssä mun ajossa ja parantui oleellisesti :mrgreen: Öljynlämpömittari alko toimimaan ja saattoi tämäkin vika löytyä.

kuten 'stoichiometric' aiemmin kirjoittikin, P2099 on takalambdalähtöinen ja saman miehen ehdottamana vikana pakovuoto. Bingo!

Pakovuoto tosiaan löytyi. etummainen katti takaosastaan halki putken hitsauksesta. Juuri mahtui peilin kanssa hitsaamaan tukkoon.

Tuohan löytyi kun ahvenistolla sai ilmeisimmin vähän normaalia enemmän lämpöä ja ratkesi varmaan lisää, auton ääni muuttui ja vikakoodi pysyi enää päivän poissa tullakseen taas takasin...

Tuota saumaa katselin aiemminkin mutten nähnyt murtumaa, enkä mustaa murtuman ympärillä... nyt hieman näkyy.
004.jpg
004.jpg (185.77 KiB) Katsottu 8831 kertaa

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja palkus »

^Omat kulkineet on ainaki toiminu paremmin, kun välillä on oikein kunnolla läppä auki. :-D Paljon mahdollista, että vikaherjaaminen loppu tuohon hitsiin. :-D

Vapahtaja
Viestit: 7
Liittynyt: 12 Loka 2014, 09:33
Car(s): 159 3.2 V6 JTS Q4

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja Vapahtaja »

Olisi tarkoitus vaihtaa omaani etujarrulevyt. Hämmästystä aiheutti välittömästi jarrusatulan kiinnityspultit jotka ovat ilmeisesti uniikkeja Torx E19 tyyppisiä ja foorumipuheiden mukaan aivan perkeleen kovaa kiinni. Onko kukaan hiplaillut noita bremboja enempi tai tietäisi jonkin asiallisen guiden homman suorittamiseksi. Ei haluta pyöristää kantaa vääränlaisella avaimella, jos noi tosiaan on taipuvaisia jumiutumaan.

Avatar
Jarkki
Viestit: 264
Liittynyt: 31 Loka 2010, 20:29
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0JTS '03
Paikkakunta: Raahe

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja Jarkki »

Olettaisin useiman antyrin puhdistuvan nykyaikaisilla moottorin pesuaineilla. Engine flush, valve cleanerit ja fuel system cleanerit omassa suorarutkussa pelastanut monta kertaa. Tietysti vialliset komponentti diagnoosit on varmemmat puhtaalla kojeistolla. :eggface:
Voit luoda unelmia tehdessä tehdä unelmia luodessa

kurppa
Viestit: 736
Liittynyt: 18 Elo 2010, 21:47

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja kurppa »

^^Kyllä tuohon on hylsysarjaa saatavana esim. Työkalutukku Turku.

Vapahtaja
Viestit: 7
Liittynyt: 12 Loka 2014, 09:33
Car(s): 159 3.2 V6 JTS Q4

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja Vapahtaja »

kurppa kirjoitti:^^Kyllä tuohon on hylsysarjaa saatavana esim. Työkalutukku Turku.
Joo tuli hölmöiltyä. Jarrujen pultit olivatkin loppujenlopuksi E18, eikä E19 kannalla. Täytyy koittaa joskus asentaa selvinpäin. No jarrulevyt tuli vaihdettua. Aika nopsaan meni, kun pultit ei ihmeemmin kiukutelleet.

Avatar
Ghost
Viestit: 464
Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S
Paikkakunta: Tampere

Re:

Viesti Kirjoittaja Ghost »

rausku kirjoitti:Kyselin tätä kulutusketjussa mutta laitellaan vielä ihan viralliseen ketjuunkin.
Ihmettelin tuossa ajoneuvoveroslipareessa seisonutta lukemaan ja sen perään rekisteröintitodistuksessa seissyttä päästölukemaa 314g 159 3.2 sw q4:lle.

Rintajoupin ilmoituksesta löytyi samat:
PolttoainetyyppiBensiini
CO2 päästöt314 g/km
Kaupunkikulutus18.1 l/100km
Maantiekulutus10.4 l/100km
Yhdistetty kulutus13.2 l/100km

Mutta siihen sitten samat 314 jääkin ja arvoiksi on annettu farkulle on 274-275. Berlinalle 270g. Ohjekirja ja tuulilasin sivut kertovat vastaavaa.

Mitä muilla 3.2:n omistajilla päästögrammat ovat? Ihan linjassaan tuo 13.2 tuntuu käytännön kulutuksen kanssa olevan toki... :-D
Tulikohan tähän selvyyttä? Nyt kun olen noita paria käynyt katsomassa, niin 314g/km siellä seisoo rekisteriotteessa. Onnistuuko oikaisu 275g/km tasolle jotenkin?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Ghost kirjoitti:
rausku kirjoitti:Kyselin tätä kulutusketjussa mutta laitellaan vielä ihan viralliseen ketjuunkin.
Ihmettelin tuossa ajoneuvoveroslipareessa seisonutta lukemaan ja sen perään rekisteröintitodistuksessa seissyttä päästölukemaa 314g 159 3.2 sw q4:lle.

Rintajoupin ilmoituksesta löytyi samat:
PolttoainetyyppiBensiini
CO2 päästöt314 g/km
Kaupunkikulutus18.1 l/100km
Maantiekulutus10.4 l/100km
Yhdistetty kulutus13.2 l/100km

Mutta siihen sitten samat 314 jääkin ja arvoiksi on annettu farkulle on 274-275. Berlinalle 270g. Ohjekirja ja tuulilasin sivut kertovat vastaavaa.

Mitä muilla 3.2:n omistajilla päästögrammat ovat? Ihan linjassaan tuo 13.2 tuntuu käytännön kulutuksen kanssa olevan toki... :-D
Tulikohan tähän selvyyttä? Nyt kun olen noita paria käynyt katsomassa, niin 314g/km siellä seisoo rekisteriotteessa. Onnistuuko oikaisu 275g/km tasolle jotenkin?
314 lukee myös oman SW Q4:n otteessa :?

Avatar
Ghost
Viestit: 464
Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S
Paikkakunta: Tampere

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja Ghost »

^Voisiko logiikka olla, että suomiautoissa on 314 ja tuontiautoissa 275 tms.? Mutta miksi?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Ghost kirjoitti:^Voisiko logiikka olla, että suomiautoissa on 314 ja tuontiautoissa 275 tms.? Mutta miksi?
Tuo mun on italiantuonti, se logiikka ei toimi ainakaan tässä :)

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Automaatissa pienemmät päästöt?

lrela
Viestit: 160
Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja lrela »

Vastaus on: Trafi
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE

Avatar
Ghost
Viestit: 464
Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S
Paikkakunta: Tampere

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja Ghost »

Jep. löysinkin tuolta noita taulukoita:
http://www.trafi.fi/autoilu/vertaa_auto ... ile_autoja

SW 2006 on 314g/km ja 2007 275g/km. Molemmissa taulukoissa auton paino on sama ja mallivuosi-sarakkeessa on sama 2006.
SW 2008 on 288g/km ja painoa 50kg vähemmän.

Ei tää nyt silti aukene... oliko Irelalla jotain selitystä tälle?

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Etoveto 275g ja Luigi sekotellut lappuja tehtaalla?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

lrela
Viestit: 160
Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja lrela »

Ghost kirjoitti: Ei tää nyt silti aukene... oliko Irelalla jotain selitystä tälle?
Eli tarkoitin yleisesti sitä että trafi tekee usein mitä lystää. Se avoin datakin tuntuu olevan ihan mitä sattuu, arvelen että siellä lyödään autojen teknisiä tietoja järjestelmään miten sattuu ja sitten niitä ei suostuta mielellään korjaamaan, hehän ovat tavallaan "viranomaisia".

http://tinyurl.com/n9avmll
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja rausku »

Ghost kirjoitti:
Tulikohan tähän selvyyttä? Nyt kun olen noita paria käynyt katsomassa, niin 314g/km siellä seisoo rekisteriotteessa. Onnistuuko oikaisu 275g/km tasolle jotenkin?
Joo tuli selvyys. Se 314 on vaan virhe Trafin järjestelmässä. Oikaisevat sen auto/oikaisupyyntö kerrallaan. Oikea on 275 (SW 2007). Oikea luku löytyi heiltä nopeasti, mutta oikaisu oli yllättävän hankalaa. Lopuksi sitten vaatimus liikaa suoritetun veron hyvittämisestä. Se hoitui hyvin. edit: pahoittelut, kun unohdin kuitata tänne asiasta

Melkein parhaiten saattaisi toimia jos tekee oikaisupyynnön kirjallisena. Pari riviä per kohta ja allekirjoitus.
1. päästöarvon oikaisupyyntö
2. liikaa suoritetun veron hyvittäminen.

Avatar
Tommi
Viestit: 639
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Mitäs suuruusluokkaa tuo ero verossa on?
Rupesi kiinnostamaan, kun muistaakseni itsellänikin on tuo isompi co2-arvo.
Jos vielä lisävinkkejä oikaisupyynnön tekemiseen saisi, niin tumpelompikin voisi yrittää...

-tommi
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2

Vastaa Viestiin