Jakohihna katkesi, onko myyjällä vastuuta??

Alfoista

Valvoja: Moderators

S__S
Viestit: 5
Liittynyt: 15 Maalis 2010, 18:07

Jakohihna katkesi, onko myyjällä vastuuta??

Viesti Kirjoittaja S__S »

Eli, reilu kuukausi sitten ostettu alfa 156. Jakohihna katkesi, venttiilit ym solmussa. Auton papereissa tai kuiteissa ei tämän hetken tiedon mukaan ole merkintää jakopään vaihdosta, mutta myyjän mukaan ostohetkellä jakopää oli vaihdettu n.20tkm sitten.

Jos todisteita ei löydy, niin minkäänlaista korvaustahan on aivan turha odotella yksityisen myyjän puolelta, mutta tallessa on kyseinen myynti-ilmoitus jossa mainitaan jakopään vaihto n.20tkm sitten, ilmoituksessa on myös sen hetkinen ajettu kilometrimäärä, auton kuvat rekisteritunnuksineen.
Autossa oli normi liikennevakuutus. Korjaamolta selvitys jakopään pettämisestä löytyy.

Eli kuinka asiassa pitäisi menetellä, mitä ottaa huomioon ja kuinka olisi parhainta edetä asian kanssa? Ymmärrän että vanhan auton kanssa on omat riskinsä ja tuollaisia vikoja voi ilmetä, mutta jos asia on noin selvitetty kysyttäessä, niin kyllähän se vituttaa.
Kiitos vastauksista etukäteen! :shock:

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Jakohihna

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Ota yhteyttä paikkakuntasi kuluttajasuoja-asiamieheen. Tuskin kaupanpurusta tulee mitään, mutta jos suostuu hinnanalennukseen, niin aina jotain silloin saa hyvitystä. Parempi se kuin ei mitään. :(

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Jos petosta ei ole tapahtunut niin ei siitä mitään korvausta tule. Vaikea todistaa ettei jakopääremppaa olisi tehtykään 20tkm sitten jos myyjä niin väittää tehneensä.

Kuluttajanasuojaajat ei taida keskittyä yksityishenkilöiden keskinäisiin asioihin vieläkään?
Viimeksi muokannut GAMMA500, 16 Maalis 2010, 21:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3251
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Yksityisten välisessä kaupassa taitaa kustannus kyllä tulla omaan napaan. Tosin jos petoksen merkit täyttyvät (muka vaihdettu, voidaan osoittaa olleen vaihtamatta) silloin käräjillä asia eri. Todistaminen voi olla vaikeaa ja oikeusprosessi pitkä.

Yksityinen vs. autoliike onkin asia erikseen. Minä sain korvauksen, kun poliisit puuttuivat asiaan pyynnöstäni.

Sattuneen vahingon seurauksena mulla vapautuu ehjä kone.
..ammattina autoslalom..

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Nyt en osaa lainkirjaimesta sanoa, mutta käytännössä yksityiseltä ostaessa ei kannata odottaa korvauksia.

Milläs koneella 156:nen on? TS:n korjauskustannukset ovat vielä jotakuinkin säädylliset, ja riippuen auton iästä/kilometreistä/kunnosta ehkä jopa kannattavaa.

V6:sen korjauskulut on sen verta tähtitieteelliset että kannattaa miettiä korjausta pariin otteeseen. Itse lähdin tyhmänä korjaamaan semmosta jota ei todellakaan ollut järkevää korjata.

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Liikkeen kanssa asioidessa myynti-ilmoitus on jo ihan riittävä peruste, jos kauppakirjassa ei muuta puhuta. Teit fiksusti kun säästit ilmoituksen. Sain itse korvauksen puuttuvasta vakkarista, joka tosin ei sinänsä kiinnostanut että olisin edes vaivautunut koeajolla kokeilemaan ja tutkimaan koko vimpainta saati sen olemassaoloa. Korvaus tuli pelkästään siksi että oli mainittu ilmoituksessa.

Suosittelen ottamaan yhteyttä kuluttajaneuvontaan, siellä osaavat neuvoa kyllä jokaisen parhaaksi asian. Toivotaan parasta. http://www.kuluttajavirasto.fi/
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Onko hihnanvaihto suoritettu jossain liikkeessä vai tehty itse?
Mikäli asia osoittautuisi selväksi petokseksi, silloin voisi yrittää saada korvausta. Muutoin yleensä ostaja joutuu maksajaksi yksityiseltä ostettaessa.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

maybetomorrow kirjoitti: Suosittelen ottamaan yhteyttä kuluttajaneuvontaan, siellä osaavat neuvoa kyllä jokaisen parhaaksi asian. Toivotaan parasta. http://www.kuluttajavirasto.fi/
Ja tuossa osoitteessa sanotaan näin:
Ostin yksityiseltä henkilöltä auton, jossa on jatkuvasti löytynyt uusia vikoja. Voinko tehdä asialle mitään?
Ostajan on vaadittaessa esitettävä jotakin näyttöä siitä, että auton viat ovat myyjän vastuulle kuuluvia virheitä, eikä esimerkiksi auton iän ja ajomäärän mukaista normaalia kulumista.

Yksityishenkilöiden välisiin kauppoihin sovelletaan kauppalakia, jonka säännökset virheen määrittelyn osalta pitkälti vastaavat kuluttajasuojalain vastaavia.

Ostajan on tehtävä virheestä valitus myyjälle. Jos se ei johda tulokseen, on mietittävä asian viemistä käräjäoikeuteen. Kahden yksityisen henkilön välinen kauppa ei siis kuulu kuluttajansuojalain piiriin, joten ostaja ei voi turvautua kunnallisen kuluttajaneuvojan apuun asiassa eikä valittaa kuluttajariitalautakuntaan.
Viimeksi muokannut GAMMA500, 16 Maalis 2010, 21:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

S__S
Viestit: 5
Liittynyt: 15 Maalis 2010, 18:07

Viesti Kirjoittaja S__S »

Alfa on 1.8 TS. Minkäslaiset korjauskustannukset arviolta tulisi ilman töitä jos venttiileitäkin mennyt? hankala varmasti arvailla, mutta jos joku osaisi jonkinlaista arviota heittää.
Näillä tiedoilla jakopään vaihtanut itse yksityinen, eikä liike valitettavasti.

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

^^ No siinähän se tulikin. :(
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^no kaikkihan on aina tapauskohtaisia, mutta laskin juuri oman edellisen projektin kuluja. Osat ja koneistus noin 1200€.

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

Yksityiseltä myyjältä on turha mitään vaatia, kun mitään vastuuta hänellä ei ole, ellei ole tapahtunut lain kirjaimen tarkoittamaa petosta.

Sen sijaan, jos hihna on pajalla vaihdettu niin eikös sen pitäisi olettaa kestävän yli 20 tkm. Pajalle vaan korvausvaatimusta menemään kun ovat ryssineen työn. Jos kuitteja ei löydy niin sitten voi olla hankalaa...

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3251
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Näillä tiedoilla jakopään vaihtanut itse yksityinen, eikä liike valitettavasti
Näinhän tossa ylhäällä oli.
..ammattina autoslalom..

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

S__S kirjoitti:Näillä tiedoilla jakopään vaihtanut itse yksityinen, eikä liike valitettavasti.
Eipä sitten mahda mitään, olipas surkea alku Alfan kanssa :(

Avatar
Formula-Masa
Viestit: 91
Liittynyt: 24 Syys 2009, 00:58

Viesti Kirjoittaja Formula-Masa »

Tosi ikävä kuulla :( ihan uteliaisuudesta kyselen että minkä vuoden Alfa 156 oli kyseessä ja paljonko oli mittarissa? Itselläkin tuo käytetty 156 mielessä jos tuo Opel vielä oireilee. Mutta ilman muuta ostan autoliikkeestä, en yksityiseltä.

S__S
Viestit: 5
Liittynyt: 15 Maalis 2010, 18:07

Viesti Kirjoittaja S__S »

98-vuosimallia ja vähän rapiat 300tkm mittarissa. Muuten oli pirun hyvä ajella alustaltaan eikä muutakaan valittamista löytynyt ennen tätä.
Kovasti silti ihmettelen tuota jakopään kestävyyttä, vaikka se itse olikin vaihdettu? kuulemma monesti sen vaihtanut, ja on kestänyt sen min 50tkm ennen seuraavaa vaihtoa.. Noh, pirun huono tuuri kävi, mutta kylläpähän se olisi palattava ketjulla olevaan merkkiin. :?

Avatar
evilpet
Viestit: 705
Liittynyt: 25 Joulu 2008, 18:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja evilpet »

^ Eli vähän vanhempaan Alfaan?

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Jos ei ole kestänyt kuin 20tkm niin jotain on tehty väärin, tai sitten kotelon sisään on päässyt jotain.

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

^Niin, onkohan sinne vaihdettu kaikki osat vai vaan hihna. Jos kiristin on jätetty vaihtamatta niin ei ole ihme että pettää noin pian.

Avatar
Armour
Viestit: 69
Liittynyt: 30 Kesä 2009, 12:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Armour »

Jakohihnahan pitää vaihtaa 50000 km tai 3 vuoden välein vaikka kilometrejä ei olisikaan. Paljonko ed. vaihdosta oli aikaa kulunut?

Avatar
Formula-Masa
Viestit: 91
Liittynyt: 24 Syys 2009, 00:58

Viesti Kirjoittaja Formula-Masa »

S__S kirjoitti:98-vuosimallia ja vähän rapiat 300tkm mittarissa. Muuten oli pirun hyvä ajella alustaltaan eikä muutakaan valittamista löytynyt ennen tätä.
Kovasti silti ihmettelen tuota jakopään kestävyyttä, vaikka se itse olikin vaihdettu? kuulemma monesti sen vaihtanut, ja on kestänyt sen min 50tkm ennen seuraavaa vaihtoa.. Noh, pirun huono tuuri kävi, mutta kylläpähän se olisi palattava ketjulla olevaan merkkiin. :?
Okei... tosi kurja juttu kyllä toi :( Se 156 mitä olen katsellu on vuoden 2004 mallia ja 56000 km ajettu, hinta sen verran alahainen vuosilukuun ja kilometreihin nähden että jakohihna on varmasti vaihtamatta. Tai sitten autossa on jotain häikkää. Koska se tarjous tuntuu liian hyvälle ollakseen totta :)

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

voi olla vaihtamatta, huomaa 3v välein. Eli kerran kai vaihdettu.
vuonna 07 ja nyt sitten -10. En kyllä nää mitään syytä, miksi eiolisi vaihdettu.
Ei se nyt niin iso homma ole. No teltan hinnat on teltan hintoja.

Jos tota raision autoa meinaat, onhan se halpa. Mutta jos vertaa -04 aj.87000 8450€ niin on se pyyntihinta minusta vertailukelpoinen.
Millä summalla sitten saa viedä pois, en tiedä.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Katselin juuri tänään Sitä hihnan vaihto prosessia autodatasta (jonka mukaan vaihto 4v/60tkm), Jos on nokka-akselin lukitus työkalu jonka saa nokka-akselin hihnapyörien väliin ja sitten kampiakselin lukitus työkalu, niin homma ei ole sen erikoisempi, kuin muutkaan hihnan vaihdot. ei mittakelloakaan tarvita, laittaa sylinteriin pitkän tikun ja etsii ykk:n, sitten lukot paikalleen ja merkit hihnaan varmuuden vuoksi (käytänössä onkin varmaan jo erijuttu...)

Takaisin aiheeseen: Onko 100% varma, että myyjä vaihtoi itse? Onnistuisiko vielä rimpauttaa ja varmistaa asia, jos oikein lottovoitto osuu kohdalle, saataa vielä tallessa olla kuitti.

Kyllä hihna kestää yli 20tkm (jos se oli alunpernkiään edes vaihdettu) ellei tehty asennuksessa kardinaali munausta, vanha vesipumppu, ohjainpyörä tms.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Ei se mikään kumma juttu ole, itse vaihdoin 1.5v sitten.
(en kerro kuinka tein "väärin :-D ")
Kestää muutaman tunnin (kun tietää mitä tehdä) ja osat oli alle 200€.
(hihna, vesipumppu, kiristin ohjuri)
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

siis vaihtovälihän on se 60 tuhatta tai 3 vuotta, tämän topikin tapauksesta sen verran että vaikka myyjä sanoo että vaihdettu, voiko siitäkään olla täyttä varmuutta...
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Saksassa tuo vaihtoväli se 120 000km kaikissa alfan koneissa,onko kukaan seurannut täkäläisiä palstoja onko paljon hihnat paukkuneet ts koneista?
Vaikea mennä sanomaan minkä takia suomessa vaihtoväli on puolitettu myös v6 koneissa,onko varmuuden vuoksi vai rahastuksen vuoksi :?

Avatar
90
Viestit: 8048
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

kyllä se on ihan varmuuden vuoksi puolitettu..
tuo 60 tkm/3vuottahan on ollut suosituksena jo kultaiselta kahdeksankymmentäluvulta ja kuusimukisista transaxle alfoista lähtien ja ihan syystäkin eikä suinkaan rahastuksen takia..
jos vaihtoväli olisi sen 100 - 120 tkm niin hihnavammoja olisi sattunut moninkertainen määrä.. ja nyt puhun kutoskoneisista..

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

oliko pelkästään ts:ssä aluksi tuo 120 000km?

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

ei V6sessa muuttui muistaakseni 6kymppiin joskus vuonna 99 tms
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
90
Viestit: 8048
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no virallisesti taisi muuttua 156:n ja 166:n kohdalla jossain vuosituhannen vaihteessa mutta vanhemmissa ollut kyllä tuon 60tkm suositus ollut iät ja ajat oli sitten kyseessä 12 - tai 24 - venttiilinen.
ei se luigi näköjään osaa sitä jakopäätä kerta tehdä silleen että kestäisi..
sama virsi jo kolmekymmentävuotta ja aina vaan reisille.... :wink:

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Elikkäs siis 155 2.0 16v,156,gtv,166 on alkuaikoina ollut tuo 120 000km vaihtoväli moottorista riippumatta?tätä tässä tarkoitin :roll:

Avatar
90
Viestit: 8048
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

on ollut juu..

Avatar
Formula-Masa
Viestit: 91
Liittynyt: 24 Syys 2009, 00:58

Viesti Kirjoittaja Formula-Masa »

beetta julia kirjoitti: Jos tota raision autoa meinaat, onhan se halpa. Mutta jos vertaa -04 aj.87000 8450€ niin on se pyyntihinta minusta vertailukelpoinen.
Millä summalla sitten saa viedä pois, en tiedä.
Sitä Raision autoa meinasin... tuota toista vertailukohdetta en ollut huomannutkaan.. mistä sellainen löytyy?

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

V6 kirjoitti:V6sessa muuttui muistaakseni 6kymppiin joskus vuonna 99 tms
Jep. Mun 156 V6:n, joka rekisteröitiin 26.5.99, huoltokirjassa oli jo vaihtoväliksi merkitty 60tkm/3v.

Ei varmaan muutettu V6:n vaihtoväliä rahastuksen maku suussa, mutta niissä parissa tapauksessa (jotka olen kuullut) jossa 2,5:n jakopää on porsinut, niin ikä/kilometri-ylitys on ollut aika suuri.
Twin Sparkeissa moni ei ole päässyt lähellekään ensimmäistä vaihtoa; eikös Skyhorsellakin hihna repeillyt jo ennen kuin 147 saatiin sisäänajetuksi.
Faijan 166 2,0 TS:ssä remppa tuli eteen 6tkm ensimmäisen vaihdon jälkeen. :roll:

Joka tapauksessa, surkea tuuri S__S:llä. Ei tällainen varmasti kannusta harkitsemaan Alfaa, kun auton vaihto on seuraavaksi käsillä.

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

beetta julia meinaa varmaan tätä http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/156/3046420
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

maybetomorrow kirjoitti:beetta julia meinaa varmaan tätä http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/156/3046420
totapa hyvinkin
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
Formula-Masa
Viestit: 91
Liittynyt: 24 Syys 2009, 00:58

Viesti Kirjoittaja Formula-Masa »

beetta julia kirjoitti:
maybetomorrow kirjoitti:beetta julia meinaa varmaan tätä http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/156/3046420
totapa hyvinkin
Okei, kiitoksia... tuo auto olikin tullut missattua. :-D ...tosin myyjä on yksityinen :?

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

^mutta käsittääkseni foorumilaisella kaupan kuitenkin
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jakohihna katkesi, onko myyjällä vastuuta??

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

S__S kirjoitti:Eli, reilu kuukausi sitten ostettu alfa 156. Jakohihna katkesi, venttiilit ym solmussa. Auton papereissa tai kuiteissa ei tämän hetken tiedon mukaan ole merkintää jakopään vaihdosta, mutta myyjän mukaan ostohetkellä jakopää oli vaihdettu n.20tkm sitten.

Jos todisteita ei löydy, niin minkäänlaista korvaustahan on aivan turha odotella yksityisen myyjän puolelta, mutta tallessa on kyseinen myynti-ilmoitus jossa mainitaan jakopään vaihto n.20tkm sitten, ilmoituksessa on myös sen hetkinen ajettu kilometrimäärä, auton kuvat rekisteritunnuksineen.
Autossa oli normi liikennevakuutus. Korjaamolta selvitys jakopään pettämisestä löytyy.

Eli kuinka asiassa pitäisi menetellä, mitä ottaa huomioon ja kuinka olisi parhainta edetä asian kanssa? Ymmärrän että vanhan auton kanssa on omat riskinsä ja tuollaisia vikoja voi ilmetä, mutta jos asia on noin selvitetty kysyttäessä, niin kyllähän se vituttaa.
Kiitos vastauksista etukäteen! :shock:
Miten muuten poksahti? Jäisenä startatessa?

Avatar
Formula-Masa
Viestit: 91
Liittynyt: 24 Syys 2009, 00:58

Viesti Kirjoittaja Formula-Masa »

maybetomorrow kirjoitti:^mutta käsittääkseni foorumilaisella kaupan kuitenkin
Okei, kiitti tiedosta... pidetään mielessä :wink:

S__S
Viestit: 5
Liittynyt: 15 Maalis 2010, 18:07

Re: Jakohihna katkesi, onko myyjällä vastuuta??

Viesti Kirjoittaja S__S »

pjotrthegreat kirjoitti:
S__S kirjoitti:Eli, reilu kuukausi sitten ostettu alfa 156. Jakohihna katkesi, venttiilit ym solmussa. Auton papereissa tai kuiteissa ei tämän hetken tiedon mukaan ole merkintää jakopään vaihdosta, mutta myyjän mukaan ostohetkellä jakopää oli vaihdettu n.20tkm sitten.

Jos todisteita ei löydy, niin minkäänlaista korvaustahan on aivan turha odotella yksityisen myyjän puolelta, mutta tallessa on kyseinen myynti-ilmoitus jossa mainitaan jakopään vaihto n.20tkm sitten, ilmoituksessa on myös sen hetkinen ajettu kilometrimäärä, auton kuvat rekisteritunnuksineen.
Autossa oli normi liikennevakuutus. Korjaamolta selvitys jakopään pettämisestä löytyy.

Eli kuinka asiassa pitäisi menetellä, mitä ottaa huomioon ja kuinka olisi parhainta edetä asian kanssa? Ymmärrän että vanhan auton kanssa on omat riskinsä ja tuollaisia vikoja voi ilmetä, mutta jos asia on noin selvitetty kysyttäessä, niin kyllähän se vituttaa.
Kiitos vastauksista etukäteen! :shock:
Miten muuten poksahti? Jäisenä startatessa?
Normivauhdissa ylämäessä.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4869
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ei yksityisten välisessä kaupassa pysty/voi soveltaa tuota kuluttajasuojaa. Poikkeuksena taitavat olla maa ja kiinteistökaupat, tuolloinkaan ei kuluttajasuojavaltuutettu ei toimi välikätenä. Toki jos kyse on pettämisestä niin asian voi viedä käräjille mutta voittoisan päätöksen jälkeenkään on rahojen saaminen vielä vaikeutena.
Itse olen jakohihnat vaihtanut ja muidenkin autoihin. Olen kyllä tehnyt asian selväksi uudelle omistajalle ja jos olen tehnyt toiselle niin selväksi että en ota remontista mitään vastuuta mutta enpä ole kyllä laskuakaan kirjoittanut.
Vaikka tuo olisi jossain korjaamossa vaihdettu niin osa liikkeistä tulkitsee tuollaisen "remonttitakuun" katkeavan omistaja vaihdokseen.
Jakohihnojen katkeileminen on ollut turhan yleistä Alfalla ja muillakin merkeillä. Lisäksi osa vaihtovälin lyhennyksistä koskee vain näitä pohjoisempia maita. Taitaa tuo kylmäkäynnistys olevan kovin rasitus hihnalle. Myös autotekniikan kehitys on tehnyt jakopäästä monimutkaisemman jolloin hihna joutuu kovemmalle ja myös asennusvirheen mahdollisuus kasvaa. GM:lle tuli jonkun hihnavalmistajan kirjanen joka tuli luettua. Yleisohjeissa oli kohta jossa hihnavalmistaja ilmoitti että hihnoja ei ole suunniteltu niin että kestäisivät ulkokehän painetta tai että hihna joutuu "yliojentumaan". Mutta noinhan hihna kulkee kaikissa nykymoottoreissa. Ja venttiilithän menevät aina solmuun. Pari viikkoa sitten meni työkaverin Kian jakopää. Kaikki venttiilit ja keinuvivutkin (tai sitten nostajia TD kone). Menee omasta taskusta kun oli juuri saksasta tuotu. Ehti ajaa n.500km. Rakenteessa ihmeellisyys, välipyörän pultti voi taipua S:n malliseksi kun pultti kulkee avoimen tilan kautta. Lisäksi saksanpojjaat oli laittanut väärän hihnan jossa oli yksi hammas enemmän kuin oikeassa hihnassa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Joo,yksityisten tekemissä kaupoissa ei minkäänmailman takuuta ole.Ja ei ne takuu jutut liikkeissäkään kiveen kirjoitetut ole.
Tässä lyhyt stoori tunnen autokauppiaan,joka myy autoja puolityökseen.siis ihan verollisesti pyörittää.Liike on erikoistunut vanhempiin "erikoisautoihin" pääasiassa isoja mersuja,sl,sec yms.
Hän myi yhden mb 600sl-mallin oisko ollut -95,maksoi jotai 25000e.Uusi ostaja soitti seuraavana päivänä,että autossa on tosi pahasti hapettunut koko päävirtapiirin liitin?(joku iso ja kallis liitin kuitenkin,jossa johtoja perkeleesti kulkee) Että hän haluaa hinnasta pois tai peruttaa koko kaupan.No myyjä ei tähän suostunut,eikä kaupan purkuun.Asia meni kuluttaja-asiamiehelle,ja tulos oli ettei myyjällä ole minkäänlaista velvoitetta korjata mitään,eikä ostaja voi perua tehtyä kauppaa.SYY:tuon ikäiseseen autoon voi tuollainen "ominaisuus" tulla maksoi se 500-25000e eikä myyjäkään voinut tuota vikaa tietää,että tämmöiset on ne liikkeiden 3kk takuut :wink:

Avatar
tinkejm
Viestit: 39
Liittynyt: 15 Tammi 2010, 23:06

Viesti Kirjoittaja tinkejm »

alfa164 kirjoitti:SYY:tuon ikäiseseen autoon voi tuollainen "ominaisuus" tulla maksoi se 500-25000e eikä myyjäkään voinut tuota vikaa tietää,että tämmöiset on ne liikkeiden 3kk takuut :wink:
Näin se käytännössä menee "mitä v***ua eikö Suomen halvimmassa takuuta ole".

Muutenkin loppupeleissä ylemmän kädessä näissä vanhoissa vehkeissä menee minkälainen pommi kohdalle osuu, välillä käy parempi säkä valillä huonompi.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Itse ostin joskus 75:sen liikkeestä romuna, romuna siksi ettei ole takuuta.
Hinta tietysti sen mukaan.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Paikalla
Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Myyjän (liike) virhevastuu ei ole sama asia kuin takuu.
VMP

Avatar
tinkejm
Viestit: 39
Liittynyt: 15 Tammi 2010, 23:06

Viesti Kirjoittaja tinkejm »

mattijus kirjoitti:Myyjän (liike) virhevastuu ei ole sama asia kuin takuu.
Ei tietenkään, mutta käytännössä 10-15 vuotta vanhan auton virhevastuuseeenkin liittyvät "takuut" ovat lähes olemattomat.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

beetta julia kirjoitti:Itse ostin joskus 75:sen liikkeestä romuna, romuna siksi ettei ole takuuta.
Hinta tietysti sen mukaan.
mullakin luki täysin ehjässä kelkassa vuonna 2005,että "myydään purettavaksi" kelkka on edelleen tikissä

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

75:sessa oli nopeusmittaririkki.
Kävin olikohan jo delta liikkeessä, sanoi että uus mittäristo 3000MK, hesassa on yks joka korjaa näitä, minimihinta 500Mk. Ruuvasin sen sitten kaverinkanssa irti, sieltä oli yks diodi palanu (diodi 0.2MK). Et silleen...
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Vähän karannut alkuperäisestä mutta.. eikös käytettyä ostettaessa varsinkin suoraan yksityiseltä voi todeta että kaikki viat myös kuuluvat hintaan....
Silti, esimerkkinä kun ostin tuon kesäkissan suoraan yksityiseltä niin teimme paperin jossa sovittiin 1kuukauden ajan mahdollinen moottorin tai voimansiirron viottumisen kulut laitettavan puoliksi. Kuitenkin niin että myyjän kokonais vastuu rajattiin 7000 euroon ja kulut tarkoittivat pelkkiä osia, ei työtä. Ihan oikeasti asioista voi sopia kauppoja väännettäessä myös yksityisten kesken ja mielestäni tuo tekemämme sopimus oli aika hyvä molemmille osapuolille. Auto johon esim.vaihteisto maksaa 14000 euroa eikä ole helposti saatavissa kuin maahantuojan kautta niin tuollainen sopimus helpottaa kaupan syntymistä. Toisaalta sopimus jossa kulut laitetaan puoliksi vain osien osalta työn jäädessä ostajan tehtäväksi/kustannettavaksi on molemmin puolin reilu koska jos myyjä tietää jotain olevan vialla ei todennäköisesti tee sopimusta. Toisaalta ostajankaan ei kannata revitellä kuin viimeistä päivää kun maksaa puolet osista ja työn osuuden... Itse luotin suhteellisen kallista tekniikkaa sisältävän merkkihuolletun kampeen olevan kunnossa koska kaveri moisen sopimuksen uskalsi tehdä. 1 kuukausi taas mielestäni on kohtuullinen aika koska jos jotain vikaa on niin siinä ajassa tulee esiin. Myöhemmin tulevat ongelmat tuskin ovat voineet ollakkaan myyjän tiedossa.
Onneksi auto on pelannut eikä tarvinnut kokeilla sopimuksen pitävyyttä :-D

Vastaa Viestiin