3.2 GT/GTA kierrosluvunrajoitin

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Ghost
Viestit: 464
Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S
Paikkakunta: Tampere

3.2 GT/GTA kierrosluvunrajoitin

Viesti Kirjoittaja Ghost »

Tsäh? GT lyö pelin poikki 6700rpm kohdalla! Onko normaalia? Punainen alue alkaa 7000rpm. Tsekkasin kiekkamittarin Alfadiagilla ja mittarin näyttämä on ok.

T. nimim. "Ylikierroksille mieleni tekevi ja aivoni ajattelevi, että miksi ei"

Avatar
Visconti
Viestit: 146
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 16:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Visconti »

no ei varmaan.. eikös pikkulohko V6 :kin kierrä 7200 ennen kun rajotin alkaa pätkimään menoa?
Citroen DS5 + Victory Hammer S

Avatar
pitkämies
Viestit: 2468
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

^Kyllä joo.....N.7200 kun on taulussa niin ainakin täällä loppuu ilo siihen....
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Rajoitin on tossa. Miksi kummassa pitäisi sitten kierrättää pidemmälle, tehohan laskee heti huipputehon jälkeen jyrkästi.
- Alfaholic -

Avatar
Ghost
Viestit: 464
Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ghost »

On vaan ensimmäinen auto, missä rajoitin puree ennen punaista aluetta, tulee vähän yllättäen vastaan...

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Sun ois pitäny ostaa Civic Type-R niin ei tuu rajotin niin äkkiä vastaan :silly:

Paikalla
Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

KJS kirjoitti:Sun ois pitäny ostaa Civic Type-R niin ei tuu rajotin niin äkkiä vastaan :silly:
VTEC Just kicked in.

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

jeQQ kirjoitti:
KJS kirjoitti:Sun ois pitäny ostaa Civic Type-R niin ei tuu rajotin niin äkkiä vastaan :silly:
VTEC Just kicked in.
Me ollaan jo eellä!

Avatar
HANU
Viestit: 1234
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HANU »

Mun kiersi GTA yli 7000.
Autokaupan ammattilainen

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Camber »

GTA kiertää n. 7200 rpm, just varmistin asian :wink:

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

HANU kirjoitti:Mun kiersi GTA yli 7000.
Mites nakutin? 3000 rpm? :mrgreen:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
silverine
Viestit: 2465
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Semmonen maltillinen max 2500 kiekkaa olis sulle
Ghost ihan hyvä suositus kesän ratapäivillekin.. :o:
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Alfieri
Viestit: 638
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Re: 3.2 GT/GTA kierrosluvunrajoitin

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Ghost kirjoitti:Tsäh? GT lyö pelin poikki 6700rpm kohdalla! Onko normaalia? Punainen alue alkaa 7000rpm. Tsekkasin kiekkamittarin Alfadiagilla ja mittarin näyttämä on ok. "
Jotenkin noin se on Alfan miniV6:kin (2,5 l): Punainen alkaa 7 000 kierroksesta, mutta ei oikeasti pysty sinne kierrrrrätämään (ainakaan 1. ja 2, vaihteella). Yritetty on :oops: Ärsytti aluksi vietävästi, kun tökkäsi rajoittimeen :evil: nyt sen alkaa muistaa, mutta vieläkin joskus, kun kuski oikein kiihtyy, niin TÖKS :mrgreen: Eikä yhtään helpota se, että Spiderissä punaviiva on täsmälleen "oikealla" kohdalla :crazyeyes:

Avatar
Ghost
Viestit: 464
Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ghost »

silverine kirjoitti:Semmonen maltillinen max 2500 kiekkaa olis sulle
Ghost ihan hyvä suositus kesän ratapäivillekin.. :o:
Mitä?! Tuohan kuulostaa siltä, että pyydät tasoitusta. :mrgreen:

Mutta asiaan. Tökkää siis tosiaankin 6700rpm (tai 6800 en nyt muista ihan varmaksi) ainakin kolmella ensimmäisellä vaihteella (nelosella en kokeillut) ihan joka kerta ja heti. Vähän kahdenlaista informaatiota asiasta, toisilla kiertää yli 7000, toisilla ei. Mielenkiintoista...

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

No nää italialaiset nyt on sellasia millasia milloinkin sattuu tulemaan. Tänään tuli tämmöstä ja eilen tommosta :silly:

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Eikös GT:ssä ole muutaman hevosen vähemmän tehoa ja eri motronic -versio? Voisi ehkä selittää eri max rpm:n?

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

sama havainto täälläkin mutta vain ykkös vaihteella! kakkosella vetelee jo yli 7000! mutta taitaa tuo ykkönen olla niin lyhyt että rajottaa aikasemmin?? en tiedä mutta tuntuu siltä että se ottaa niin herkästi sen 6000 kierrosta!

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4862
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Jos tuota alkaa tutkimaan niin kiekat täytyisi lukea jostain muusta kuin auton omasta kiekkamittarista.
Tai sitten siirtää, suosiolla, kiekkamittarin viisaria niin että saa haluamansa huippukierrokset.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
kterkkila
Viestit: 2386
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Tai jatkaa punaista aluetta punaisella maalitussilla :mrgreen:
Kimmo

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Tuota, olikohan tämän ketjun perimmäinen tarkoitus saada kaikki kokeilemaan kierroksia ja edes muutama pois ratapäivien lähtöluettelosta? Sori, oli pakko :mrgreen:

Avatar
Ghost
Viestit: 464
Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S
Paikkakunta: Tampere

Re: 3.2 GT/GTA kierrosluvunrajoitin

Viesti Kirjoittaja Ghost »

Ghost kirjoitti: Tsekkasin kiekkamittarin Alfadiagilla ja mittarin näyttämä on ok.
Alfistipohjoosesta kirjoitti:Jos tuota alkaa tutkimaan niin kiekat täytyisi lukea jostain muusta kuin auton omasta kiekkamittarista.
Ketjun tarkoitus oli saada vastaus minua askarruttavaan kysymykseen. Sainko? No, ehkä asia selviää paremmin suomi24-palstalla.

Curva Grande
Viestit: 301
Liittynyt: 02 Syys 2003, 01:07

Viesti Kirjoittaja Curva Grande »

Sellainen muistikuva on, että 3.2 vetäisi kolmosella karvan päälle 7000 eli varmaankin sen 7200. Jos ei vetäisi, luulisin muistavani kun punainen alkaa 7 tuhannesta.

Paikalla
Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Mitä tossa nyt tuli plärättyä nettiä, niin alta 7k tuntuisi olevan GT:n rajoitin vakiona. Yhdestä autodeltan boksin kuvauksesta kävi ilmi, että rajotinta nostettu => 6800rpm..

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Re: 3.2 GT/GTA kierrosluvunrajoitin

Viesti Kirjoittaja toolman »

Ghost kirjoitti:
Ghost kirjoitti: Tsekkasin kiekkamittarin Alfadiagilla ja mittarin näyttämä on ok.
Alfistipohjoosesta kirjoitti:Jos tuota alkaa tutkimaan niin kiekat täytyisi lukea jostain muusta kuin auton omasta kiekkamittarista.
Ketjun tarkoitus oli saada vastaus minua askarruttavaan kysymykseen. Sainko? No, ehkä asia selviää paremmin suomi24-palstalla.
Herne pois nenästä ;-)
Löysin yhden artikkelin joka viittaisi siihen että rajoitin tosiaan olisi 7 tonnissa:
http://www.fast-sportscars.com/sports_cars/Alfa_gt.php
"Maximum power is 240 bhp at 6,200 rpm, and the engine revs freely to the cut-off at 7,000 rpm." Mutta mikä sitten on ollut testaajan lukematarkkuus?

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Niin, 6700-7000 rpm. Tuli vaan mieleen, että kuinkahan tarkkoja nuo kiekkamittarit ovat ja kuinka yksilöllisiä, eli se, joka on kiertänyt mittarin mukaan 7000, niin onko se ollut todellisuudessa 7000? Pystyykös alfadiagilla piirtämään grafiikkaa kierrosluvusta ajaessa?

GTA:ssahan on 10 heppaa enemmän kuin GT:ssä, eli oletettavasti kiertää vähän enemmän. 159:n 3,2:sta taas ei voi verrata lainkaan kun on täysin eri pata.

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

KJS kirjoitti:Niin, 6700-7000 rpm. Tuli vaan mieleen, että kuinkahan tarkkoja nuo kiekkamittarit ovat ja kuinka yksilöllisiä, eli se, joka on kiertänyt mittarin mukaan 7000, niin onko se ollut todellisuudessa 7000? Pystyykös alfadiagilla piirtämään grafiikkaa kierrosluvusta ajaessa? ...
pystyy, ja sehän näyttää min/max -arvot.

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Monza »

KJS kirjoitti:GTA:ssahan on 10 heppaa enemmän kuin GT:ssä, eli oletettavasti kiertää vähän enemmän.
Olikos se niin, että GTA on Euro3 kone ja GT Euro4?

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

^Saattaa olla, siitä ei minulla ole tietoa, mutta tuo olisi ihan looginen selitys tuolle pienemmälle teholle.

hoblaa
Viestit: 94
Liittynyt: 20 Touko 2006, 12:32
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja hoblaa »

GT 3.2, 147 GTA ja 156 GTA kaikissa sama: Bosch Motronic ME7.3.1
Tehtaan opusten mukaan kaikissa sama rajoitinkin.

depending on the rpm reached by the engine, the control unit:

over 6800 rpm cuts off the supply to the injectors (it is allowed to reach a maximum of 7000 rpm for a maximum of 5 s).
below 6600 rpm it restores the operation of the injectors.


Ja jos ihan tarkkoja lukemia haluaa niin testerillä tosiaan näkee ne.
Samoin testerillä näkee monta kertaa on mennyt rajoittajaan ja kauanko yhteensä on ajeltu rajoittimella.
Viisarit nyt pomppii miten sattuu.
Viimeksi muokannut hoblaa, 23 Maalis 2010, 20:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

Täytyypä testata joku päivä, mutta muistelisin että ois menny yli 7 tonnin.

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

KJS kirjoitti:GTA:ssahan on 10 heppaa enemmän kuin GT:ssä.
Eikun 11 :(

hoblaa
Viestit: 94
Liittynyt: 20 Touko 2006, 12:32
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja hoblaa »

Alfa GT 240 hp 6200 rpm ja 300nm 4200 rpm huiput 243
Kerb weight without driver (Kg) 1410


156 GTA 250 hp 6200 rpm ja 300 nm 4800 rpm huiput 250
Kerb weight without driver (Kg) 1410 sedan ja 1460 wagon


147 GTA 250 hp 6200 rpm ja 300 nm 4800 rpm huiput 246
Kerb weight without driver (Kg) 1360

Paikalla
Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Mistä ton 147:n huiput oikein tulee, kolme kilsaa vähemmän kuin 156 vaikka kevyempi? Luulisi, että sama loota kuitenkin vehkeissä..

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Taitaa noissa vauhdeissa olla ilmanvastuskerroin ja otsapinta-ala se ratkaiseva tekijä.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4862
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Anteeksi huono ilmaisuni. Tarkoitin keskinäistä vertailua ja tietty jokaista yksittäistäkin mittausta.
Kun tuo englanti ei ole edes peruskoulun läpäisy tasolla niin tarkoitetaanko tuolla "over 6800 rpm cuts off the supply to the injectors (it is allowed to reach a maximum of 7000 rpm for a maximum of 5 s).
" että 7000 rpm ei tulisi pitää yli 5 sekunttia vai että boxi ei anna sen kiertää tuota yli 5 sekunttia? Ja tuo polttoaineen katkaisu tapahtuu, hieman epämääräisellä kierrosluvulla, kun kiekkoja on yli 6800rpm ?
Saako alfadiag suoraan boxilta kierrosluvun arvona, eli vaikka 1000rpm vai ainoastaan tiedon kampiakselilta ja joutuu laskemaan tiedon itse?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Suurimman pyörintänopeuden rajoitus yleensä tapahtuu lähes kaikissa Alfan katalysaattori bensiini-moottoreissa siten, että ohjelma hienostuneesti ensin pienentää polttoaineen syöttöä yli 6800 rpm ja katkaisee sen kokonaan (käynti katkaistaan) 7000 rpm.
Kuten Hobla kirjoitti, ohjainlaitteeseen tallentuu nämä tapahtumat.
Moottorihan voi mennä ylikierroksille myös virheellisen ajon seurauksena, mm. vaihtamisvirhe! Muistan yhden auton muistissa olleen jopa 10000 rpm (2.5 V6)!

Avatar
Jorma Verho
Viestit: 43
Liittynyt: 31 Tammi 2010, 13:26
Paikkakunta: Hämeenlinna

166

Viesti Kirjoittaja Jorma Verho »

Mun 166 sen 2.5l pätkäsee oman mittarin mukaan tasan 7000ssa.
Joppe

Vastaa Viestiin