ET -luvut

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
jin
Viestit: 38
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:00
Paikkakunta: Jyväskylä

ET -luvut

Viesti Kirjoittaja jin »

Löytyisikö tietoa takavetoisten ET luvuista 75TS 5x98 ja GTV 4x98 ja 5x98.
Kiinnostaa myös etuvetoisten ET 5x98 kun niitä on käytettynä tarjolla. Niiden keskireikää täytyy kait suurentaa ?

Mitä rengaskokoa (16 ... 17 in) suosittelette takaveto GTV:hen jossa 75 TS navat 5x98 ?

Otteessa 75TS:195/60R14 ja AlfettaGTV 2.0: 185/70R14
gtv 2.0 -87, 2x75TS-87, purettuna 75TS-89 ja 90 2.0i

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Etuvetoisten ET pyörii jossain 40-30mm positiivisella. Jos vanne olis esim 17x7" niin jää hieman sisälle.

Havainnollistava kuva:
Liitteet
acn_sized.jpg
acn_sized.jpg (165.02 KiB) Katsottu 2069 kertaa
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

PabloNeruda
Viestit: 385
Liittynyt: 12 Syys 2006, 19:55
Paikkakunta: Soini

Viesti Kirjoittaja PabloNeruda »

Näistä et-luvuista minunkin kysymys. Kyseessä Alfa Romeo Srint..

Mitkä on näiden alkuperäisvanteiden mitat? 14" halkaisija, mutta leveys ja et kiinnostaisi kovasti.

http://i13.photobucket.com/albums/a254/ ... Sprint.jpg

Entä jos tuohon etsisi uudet vanteet alle, niin kannattaisiko ottaa 7x15" vanne et:lla 20 vai 38? Toisessa vanteessa vaihtoehdot olisivat 28 ja 37. Mieluusti saisi tulla mahdollisimman lähelle kaarta nuo vanteet. Renkaat luultavasti tulee vähän kapeammat kuin suositellaan, joten reunat tulevat venymään lievästi.

Luultavasti tuo et 20 olisi ehkä liian pieni, mutta tuo 28 voisi olla siinä ja siinä. Tietysti noita suuremmalla et-luvulla olevia vanteita voisi tuoda ulommaksi spacereilla, mutta en niitä mielelläni käyttäisi.
Minä mitään allekirjoita!

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

ohessa joidenkin orkkisvanteiden offsetit ja koot:

takaveto:
-75TS, V6/turbo America ET30 vanne 6.5x14".
-alfetta gtv/gtv6 ET45, vanne 6x15"
-90 2.5 iniezione, ET40, vanne 6x15"

Etuveto:
-164 V6 ET40, vanne 6x15".
-164 V6 Super, ET 30.5, vanne 6.5x16"

omassa Alfetta GTV6:ssa alla tällä hetkellä Borbet A1:t, koko 7.5x16" vanteiden orkkis ET30 ,tällä hetkellä paikallaan spacerit, edessä 3mm ja takana 5mm eli etu ET27 ja taka ET25, autoa madalettu n 30mm sekä edestä että takaa renkaina 205/50/16 Toyo Progress T1R..
offsetillä pystyy siis gtv:n kohdalla kyllä pelaamaan jonkin verran, takapää ei juurikaan tuota ongelmia ja jos autossa vakioalusta niin ei myöskään etupää johtuen kohtuusuurista pyöränaukoista..

omassa ollut paikallaan myös 7x17" vanteet ET:n ollessa 35.

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Keskireikä on etuvetoisissa 58.1 mm ja takavedoissa 58.5 (en muista onko tästä jotain poikkeuksia), joten hieman joutuu työstämään jos meinaa noin päin sovittaa.

Avatar
J. Saari
Viestit: 399
Liittynyt: 21 Syys 2004, 21:33
Car(s): 75, Ritmo

Viesti Kirjoittaja J. Saari »

PabloNeruda kirjoitti:Näistä et-luvuista minunkin kysymys. Kyseessä Alfa Romeo Srint..

Mitkä on näiden alkuperäisvanteiden mitat? 14" halkaisija, mutta leveys ja et kiinnostaisi kovasti.
Mulla on tuollaiset 14" vanteet, 5.5" leveät ja ET 39. En sitten tiedä, olisko noita 4x98 -jakosina valmistettu muillakin mitoilla.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

PabloNeruda kirjoitti:Näistä et-luvuista minunkin kysymys. Kyseessä Alfa Romeo Srint..
Lienee samoja mittoja kuin 33:seen, eli lähempänä ET40 kuten J.Saari tuossa jo totesikin.

Paljonko jää noilla orkkisvanteilla matkaa kaareen / iskarintolppaan? Siitä hahmottamalla mikä vanne sopisi alle, ellei jollain sattuisi olemaan 15" vanteita joilla kokeilla.

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

7x16 et 25-30 eteen 205/50
8x16 et 30 taakse 225/45. Paljonko sitä tehoa oli?

Tai 7x16 et 23-25 joka nurkkaan 205/50 rinkeleillä (takana 205/55 mahdollinen). Takana voisi olla vieläkin ulompana, mutta ajettavuuden kannalta etupään pitäisi olla leveämpi... No ehkei tuo muutamasta millistä ole kiinni.
Edessä taas tuo pieni et voi olla ongelma. Joku syy kaiketi siihenkin on, miksi alkuperäiset asetukset ovat SZ:aa lukuunottamatta et 30-45. Olisiko SZ:n negatiivisella camberilla osuutta. Mutta entäs kun jarrutettaessa camber kääntyy positiiviseksi, kuten 70-luvun setupissa oli alunperinkin? Joo... Kannattaa katella joku toimiva esimerkki.

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

Satakuusnelonen kirjoitti:Etuvetoisten ET pyörii jossain 40-30mm positiivisella. Jos vanne olis esim 17x7" niin jää hieman sisälle.

Havainnollistava kuva:
En tiedä hölkäyken aasia mistään,mutta kuvan roileri sai kyllä niin lämpösiä kierukoita päähäni,ja ei,ei missään nimessä pahalla. Elämässä pitää olla !Noh,joo! 8)

Avatar
Eero
Viestit: 2843
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Eero »

Onko 8x17 vanne ja et15 täysin mahdoton ajatus 75 ts:n?
Olisi jemmassa ko.vanteet eri jaolla ja adapterien kanssa ET olisi tuo 15.
Taakse varmaankin mahtuu mutta miten etupää? Autoa ei ole madallettu (vielä).

Vastaa Viestiin