Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
legza
Viestit: 897
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja legza »

Ei oo ihmeellisiä 10 vuotta vanhoissa autoissa, saati sitten 25. Voihan ne pinnitkin liittimessä löystyä ja toimii hetken, mut sama vika tulee hetken päästä uuestaan.

Eikös kierroslukumittarilta mene suoraan signaalijohto(ja) sytytyslaittestoon, jos noin niin helpottaa sinänsä vian etsintää, kun vika on joko itse mittarissa, johdoissa tai liittimissä :P

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Ainakin tuossa V6:ssa signaali tulee suoraan sytytykseltä. Eerolla näkyy olevan tessu, sehän on jo avaruusaikaa motronicinsa kanssa, vieläkö siinäkin tulee sytytykseltä, vai voisiko signaali tulla eculta?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Tessussa tulee kiekkamittarille signaali suoraan puolalta samalla tavoin kuin v6:ssa.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4862
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Minulla oli ihan vain sen mittarinakselin jumimista. Pieni herkistely ja varovainen tippa "öljyä" niin alkoi toimimaan.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Tuomas K kirjoitti:Ainakin tuossa V6:ssa signaali tulee suoraan sytytykseltä. Eerolla näkyy olevan tessu, sehän on jo avaruusaikaa motronicinsa kanssa, vieläkö siinäkin tulee sytytykseltä, vai voisiko signaali tulla eculta?
tähän liittyen, onko kukaan päivittänyt alkuperäistä kiekkamittaria toimimaan eculta tulevan signaalin pohjalta esim. suorasytkään siirryttäessä? vai vaatiiko edes mitään muutoksia, onko ecun pukkaama signaali "samanlainen" kuin mitä puola suoraan tarjoaa?

Avatar
kalliais
Viestit: 856
Liittynyt: 02 Syys 2009, 09:46
Paikkakunta: Karkkila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja kalliais »

Minkälaisen työkalun tuohon takapyörän laakerin vaihtoon tarvitsee? Navat sain pois, mutta siellä on ilmeisesti jonkinlainen sokka kierteillä ja halkaisija on aika iso...

katsoinpa totallyalfan sivuja...

Jos jollakulla on jo valmiiksi tehty tuommoinen ja voisi sitä lainata, niin huutoa tännepäin, tai sitten teen itse.

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

^Hep
Liitteet
WP_000611.jpg
WP_000611.jpg (175.58 KiB) Katsottu 8674 kertaa
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
Eero
Viestit: 2843
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Tarvitsisi saada tietoon Twin sparkin startin osanumero? Osaako joku kaivaa eperistä tms?
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
Tiige
Viestit: 2845
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

^ 60522387 - STARTER MOTOR ja boschin valmistama sanoo eper twinsparkille.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Eero
Viestit: 2843
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Tiige kirjoitti:^ 60522387 - STARTER MOTOR ja boschin valmistama sanoo eper twinsparkille.
Kiitos ja kumarrus.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
Eero
Viestit: 2843
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Twin sparkki on alkanut pätkimään ajoittain. Tänään vika ilmeni selkeästi n. 3000 kierroksen kohdalla ajettaessa tasaista vauhtia. Tuntuu kuin kipinä katoaisi täysin n. sekunnin ajaksi. Sen jälkeen käy hetken (n. 15-30 sekuntia) tasaisesti ja taas pätkäsee. Aikaisemmin kone pätki reippaissa kiihdytyksissä, tuolloin tosin erittäin satunnaisesti. Muutoin moottori ei röpötä ja käy ihan hyvin. Mitä nyt kylmänä tyhjäkäynti on melko korkea.
Onko kenelläkään ollut vastaavia ongelmia tessussa? Aiheuttaako esim. kampiakselin asentotunnistin kyseisiä oireita?
Voiko ilmamassamittari oireilla tuolla tavoin?
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Viallinen tulpanhattu/johdin voi aiheuttaa tuollaisia häiriöitä, myös jakajan pyöriä.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4862
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ja noissa saattaa pyöriä päästää kipinän akselilleen. Kokemusta on, oli erittäin vaikea löytää kunnes jätti kokonaan tielle.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Eero
Viestit: 2843
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Ja noissa saattaa pyöriä päästää kipinän akselilleen. Kokemusta on, oli erittäin vaikea löytää kunnes jätti kokonaan tielle.
VMTD kirjoitti:Viallinen tulpanhattu/johdin voi aiheuttaa tuollaisia häiriöitä, myös jakajan pyöriä.
Ok, täytyy tsekata pyörijöiden kunto. Piuhat on vaihdettu viime syksynä ja jakajan kannet pyörijöineen 3 vuotta ja 23tkm. sitten.
Tuossahan on kaksi jakajaa, joten vaikka toinen pätkisi niin eikö käynnin pitäisi pysyä suht hyvänä toisen jakajan voimin?
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Jotenkin kuvittelisin että toisen jakajan ongelma ei aiheuttaisi täydellistä pätkäisyä, vaikka toisen kipinän puuttuminen toki voimaa vähentääkin. Ei niiden pyörijoidenkään pitäisi noin lyhyellä matkalla mennä miksikään, mutta on sitä hullumpaakin sattunut eli kannattaa ne tutkia.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4862
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Juu, sitten "ääni jakajille" pienenee täälläkin. Tosiaan itsellä oli varmaan ajettu yhdellä kipunalla tuntemattoman pitkä aika. Eipä sitä huomannut. Tuo pyörrinkin jaksoi antaa kipinän kun ei ollut pytyssä mutta ei jaksanut sytyttää seosta vaan löi mieluummin läpi sille akselille.
En nyt muista oireita kun oli kaasuläpän mikrokytkin rikki. Se toimi, nähtävästi, jollain vikamoodilla mutta tietyissä tilanteissa pätki ja mietti mikä tieto on oikea.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Kuinkas se ilmamäärämittarin kontaktipinta? Eikös niissä ollut joskus ongelmaa, että kului puhki. Saa kuntoon "neulaa" tms. siirtämällä. En ole tehnyt, mutta muistelisin, että useat ovat.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4862
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Jeps. On vaihtoehto tuohon tasakaasu nykäyksiin. Täyskaasulla on varmastikkin ohi sen kuluneimman kohdan.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Eero
Viestit: 2843
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Jeps. On vaihtoehto tuohon tasakaasu nykäyksiin. Täyskaasulla on varmastikkin ohi sen kuluneimman kohdan.
Hepa kirjoitti:Kuinkas se ilmamäärämittarin kontaktipinta? Eikös niissä ollut joskus ongelmaa, että kului puhki. Saa kuntoon "neulaa" tms. siirtämällä. En ole tehnyt, mutta muistelisin, että useat ovat.
Tuokin tuli tsekattua, mutta kuluma ei mielestäni ollut merkittävää.
Jonkilainen vika kuitenkin löytyi. Kokeilin käynnistää auton niin että toisesta puolasta oli johto irti. Toisen puolan johdon irroitus ei vaikuttanut käyntiin mitenkään, mutta toinen alkoi lyömään valokaarta kun johto oli irti ja auto käynnissä. Tarvii vielä mitata nuo puolat. Bensasuodattimen vaihdoin myös ja samalla meni b-putki poikki joten laitot tyssäs siihen tältä päivältä.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
Eero
Viestit: 2843
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Puolien mittauksessa ei löytynyt mitään ihmeellistä, arvot oli samaa tasoa molemmissa. Toki tuo ei anna täyttä varmuutta, kun vika esiintyy vain ajoittain.
Vianetsintä siis jatkuu. Miten/minne moottorin ohjainlaite on maadoitettu?
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
Dio Natale
Viestit: 858
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Eikös se ollut apparin jalkatilassa ja siellä pieni potero..
molex to sata, lose all your data.

Avatar
Dio Natale
Viestit: 858
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Hanskalokeron alapuolella jalkatilassa.
molex to sata, lose all your data.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Eero kirjoitti:Puolien mittauksessa ei löytynyt mitään ihmeellistä, arvot oli samaa tasoa molemmissa. Toki tuo ei anna täyttä varmuutta, kun vika esiintyy vain ajoittain.
Vianetsintä siis jatkuu. Miten/minne moottorin ohjainlaite on maadoitettu?
Siellä jalkatilassa on ECU. Lisäksi tulipellissä on niitä releitä, jotka ohjaa erinäisiä asioita (sytkä, bensapumppu yms.). Keloja ohjaa juurikin ECU. Muistaakseni releet maadottuu ECU:n ja tosiaan virta kulkee mm. sieltä kanskalokeron takana olevien liittimien kautta. Jos siellä on huonoja kontakteja, niin voi pätkiä yms. Yleensähän sieellä ensin prakaa se bensapumpun liitos, mutta myös muut niistä liittimistä voi aiheuttaa oireita.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Otin seiskafemman taas tälle kesää käyttöön ja auto on lepäillessään kehittänyt johonkin pienen vuodon kun sisällä haisee bensa. Epäilykset kohdistuu takakontissa olevan tankin suunnalle. Pari vuotta sitten uusin täyttöletkua lukuunottamatta kaikki letkut sieltä takakontista joten sen täyttöletkunkin voisi kokeilla vaihtaa. Mistähän tuommoista ~45 asteen letkumutkaa kannattaisi siihen täyttöputkeen kysellä?

Avatar
Eero
Viestit: 2843
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Hepa kirjoitti:
Eero kirjoitti:Puolien mittauksessa ei löytynyt mitään ihmeellistä, arvot oli samaa tasoa molemmissa. Toki tuo ei anna täyttä varmuutta, kun vika esiintyy vain ajoittain.
Vianetsintä siis jatkuu. Miten/minne moottorin ohjainlaite on maadoitettu?
Siellä jalkatilassa on ECU. Lisäksi tulipellissä on niitä releitä, jotka ohjaa erinäisiä asioita (sytkä, bensapumppu yms.). Keloja ohjaa juurikin ECU. Muistaakseni releet maadottuu ECU:n ja tosiaan virta kulkee mm. sieltä kanskalokeron takana olevien liittimien kautta. Jos siellä on huonoja kontakteja, niin voi pätkiä yms. Yleensähän sieellä ensin prakaa se bensapumpun liitos, mutta myös muut niistä liittimistä voi aiheuttaa oireita.
Täytyy seuraavaksi tsekata nuo releet ja maadoitukset. Mistäs näkisi, mitä nuo tulipellin releet ohjaa?

Testasin toista kampiakselin asentotunnistinta sekä ilmamääränmittaria ja ne eivät vaikuttaneet nykimiseen millään tavoin. Starttia huoltaessani huomasin että kaasuläpän asentotunnistimen liitin oli irti. Näytti siltä että se oli ollut jo tovin irrallaan, ehkä kansiremontista asti eli noin vuoden. Tökkäsin töpselin kiinni, mutta sillä ei tunnu olemaan minkäänlaista vaikutusta mihinkään. Nykiminen on edelleen terävää ja esiintyy rajatulla kierrosalueella, melko tarkkaan 3000rpm.
Käynnistäminenkin vaatii nykyään välillä ns. pitkää vieteriä. Liekö tuolla yhteyttä nykimiseen?
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

rautu
Viestit: 387
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
Paikkakunta: Sastamala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja rautu »

Terve,

Mun 75ts sanoi kans käyntisopimuksen irti kokonaan.
Lähti hyvin käymään ja ajoin 100metriä. Sen jälkeen auto sammui ilman mitään nykimisiä, eikä lähde enään käymään, ei edes lupaa. Kaikki releet olen katsonut ja sulakkeet, mutta ehjiä ovat.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Hepa »

^Liittimet hanskalokeron takana? Kulkee virtaa niille releille tulipellissä sekä bensapumpulle yms.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

rautu
Viestit: 387
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
Paikkakunta: Sastamala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja rautu »

Joo mä katsoin ne liittimet tuossa äsken ja laitoin niihin vielä crc:tä. mikä muu paikka vielä vois tehdä tuon, ettei lähde käymään? Alkaa olemaan jo kaikki paikat muutamaan kertaan koitettu. Ei vaan lupaa käynnistyä.

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Savo »

^Bensapumppu meni mulla aikoinaan 75 tessusta. Voisko tässäkin olla kyse siitä?

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Käynnistyykö jos antaa vähän kaasua startatessa? Mulla oli se lisäilma/tyhjäkäyntiventtiili jumissa ja aiheutti sen, että kylmää ei tahtonut pysyä käynnissä.

Pyöriikö bensapumppu startatessa? Pitää melkein kaveri olla starttaamassa. Jos ei pyöri, niin kannattaa koittaa syöttää suoraan 12V sinne pumpulle. Silloin pitäisi pyöriä. Takapenkin istuimen alla on myös liittimet bensapumpulle. Jos ei pumppu pyöri silloinkaan niin vika aika ilmeinen.

Jos pumppu on rikki, niin kannattaa tarkastaa myös tankissa olevan siirtopumpun toiminta. Jo se on rikki, aiheuttaa sen varsinaisen painepumpun rikkoontumisen. Tankissa olevan pumpun on tarkoitus syöttää polttoainetta sille varsinaiselle pumpulle. Jos se ei toimi, joutuu painepumppu imemään aineen siirtopumpun läpi, mihin se ei ole tarkoitettu.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

rautu
Viestit: 387
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
Paikkakunta: Sastamala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja rautu »

No sitä bensapumppua ajattelin jo myös, kun taitaa olla alkuperäisen näköinen. Tai en varmaksi tiedä onko joskus uusittu. Pitäisi kaiketi olla toinen akku, josta voisi lykätä sitä virtaa pumppuun. Miten sen siirtopumpun toiminta tarkastetaan?

Avatar
Eero
Viestit: 2843
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

rautu kirjoitti:Miten sen siirtopumpun toiminta tarkastetaan?
Siirtopumpun johdon liitin löytyy takakontista, johto tulee lattian läpiviennin kautta melko läheltä kontin etuosaa.
Liittimeen vaan virtaa ja kuuntele, pyöriikö pumppu.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Hepa »

rautu kirjoitti:No sitä bensapumppua ajattelin jo myös, kun taitaa olla alkuperäisen näköinen. Tai en varmaksi tiedä onko joskus uusittu. Pitäisi kaiketi olla toinen akku, josta voisi lykätä sitä virtaa pumppuun. Miten sen siirtopumpun toiminta tarkastetaan?
Toinen akku, joku muu virtalähde tai hyppylanka akulta. Varovainen toki pitää olla aina sähköjen kanssa pelatessa ja tietää mitä tekee.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

rautu
Viestit: 387
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
Paikkakunta: Sastamala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja rautu »

No niin, nyt on kokeiltu toisen akun kanssa siirtopumpun toiminta. Kyllä alkoi kuuluun surinaa tankista, kun laittoi liittimeen johdot suoraan.
Varsinaiselle bensapumpulle tulee myös sähkö startatessa, tarkistin virtakynällä, niin lamppu syttyi.
Itse pumpusta ei kuulu mitään ääntä yms.

Ilmeisesti siis pumppu rikki. Mistä kannattaa hommata uusi, onko kokemuksia?

Myös tulpille tulee kipinä, sekin on nyt tarkistettu.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

rautu kirjoitti:Mistä kannattaa hommata uusi, onko kokemuksia?
Jos uusi osa on merkkituote niin hintahan sen ratkaisee... Esimerkin vuoksi Motonetissa näkyy Boschin pumppu olevan 129,90 €, Sparetolla Boschin pumppu 107,34 € + toimituskulut 17 €.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Kannattaa muuten kysäistä Hata-autosähköstä Hatanpäältä.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

rautu
Viestit: 387
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
Paikkakunta: Sastamala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja rautu »

Tuli poikettua tänään Joukon autossa eli nykyään JA-tools elektro Tampereella. Löytyi hyllystä samannäkönen tarvikepumppu, kuin Boschikin on ja alfaan tarkoitettu. Hinta oli 52.50euroa. Otin sen ja yritän saada tänään paikalle, näkee alkaako auto käymään.

Werneri
Viestit: 599
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Eero kirjoitti:Twin sparkki on alkanut pätkimään ajoittain. Tänään vika ilmeni selkeästi n. 3000 kierroksen kohdalla ajettaessa tasaista vauhtia. Tuntuu kuin kipinä katoaisi täysin n. sekunnin ajaksi. Sen jälkeen käy hetken (n. 15-30 sekuntia) tasaisesti ja taas pätkäsee. Aikaisemmin kone pätki reippaissa kiihdytyksissä, tuolloin tosin erittäin satunnaisesti. Muutoin moottori ei röpötä ja käy ihan hyvin. Mitä nyt kylmänä tyhjäkäynti on melko korkea.
Onko kenelläkään ollut vastaavia ongelmia tessussa? Aiheuttaako esim. kampiakselin asentotunnistin kyseisiä oireita?
Voiko ilmamassamittari oireilla tuolla tavoin?
Monta hyvää ehdotustahan tuossa on jo tullut. Onko vika jo saatu paikallistettua?
Mulla oli aikanaan Tessussa ongelma, joka aiheutti nykimistä: kaikki oli oikeastaan kunnossa, mutta mulle myytiin tulpanvaihdon yhteydessä Resistori tulpat. ja kun oli hiilijohdot ja resistoritulpat, niin tykkäskin kipinä alkaa hyppimään muualta kuin tulppien kärkivälistä.

Avatar
Eero
Viestit: 2843
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Werneri kirjoitti:
Eero kirjoitti:Twin sparkki on alkanut pätkimään ajoittain. Tänään vika ilmeni selkeästi n. 3000 kierroksen kohdalla ajettaessa tasaista vauhtia. Tuntuu kuin kipinä katoaisi täysin n. sekunnin ajaksi. Sen jälkeen käy hetken (n. 15-30 sekuntia) tasaisesti ja taas pätkäsee. Aikaisemmin kone pätki reippaissa kiihdytyksissä, tuolloin tosin erittäin satunnaisesti. Muutoin moottori ei röpötä ja käy ihan hyvin. Mitä nyt kylmänä tyhjäkäynti on melko korkea.
Onko kenelläkään ollut vastaavia ongelmia tessussa? Aiheuttaako esim. kampiakselin asentotunnistin kyseisiä oireita?
Voiko ilmamassamittari oireilla tuolla tavoin?
Monta hyvää ehdotustahan tuossa on jo tullut. Onko vika jo saatu paikallistettua?
Mulla oli aikanaan Tessussa ongelma, joka aiheutti nykimistä: kaikki oli oikeastaan kunnossa, mutta mulle myytiin tulpanvaihdon yhteydessä Resistori tulpat. ja kun oli hiilijohdot ja resistoritulpat, niin tykkäskin kipinä alkaa hyppimään muualta kuin tulppien kärkivälistä.
Juu hyviä ehdotuksia on tullut, mutta toistaiseksi vikaa ei ole saatu paikallistettua. Mistä tiedää, onko tulpat resistori-tyyppiä?
Tulpat ja piuhat uusin viime syksynä ja syy saattaa olla sielläkin...
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Esim NGK:

Tyyppi:
I Iridiumkärki
P Platinakärki
Z Pidennetty kärkiväli
PZ Platinakärki, pidennetty kärkiväli
IZ Iridiumkärki, pidennetty kärkiväli

Vaipan koko:
F 14 Ø x 19 mm, 16,0 mm (kuusikulmio)
G 14 Ø x 19 mm, 20,8 mm (kuusikulmio)
J 12 Ø x 19 mm, 18,0 mm (kuusikulmio)
K 12 Ø x 19 mm, 16,0 mm (kuusikulmio)
M 10 Ø x 19 mm, 16,0 mm (kuusikulmio)
T Kartioistukka

Rakenne:
R Resistori

Esim PFR6A on siis Platina, 14mm kierteellä, resistorilla, 6 lämpöarvolla ja A merkkaa jotain rakennetyyppiä.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Werneri
Viestit: 599
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Siinähän taisi tullakin jo koko arsenaali :-D

Mutta juurikin tuo R-merkintä kertoo resistori eli jo sinällään vastuksen omaavasta tulpasta.

rautu
Viestit: 387
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
Paikkakunta: Sastamala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja rautu »

Nyt on bensapumppu vaihdettu uuteen ja lähti käymään. Eli siinä oli vika tällä kertaa.
Kävin koe lenkillä ja hyvin tuntuu pelaavan.

Mä hain motonetistä ne NGK:t, mitä oli heillä ts:kiin tarjolla. Niissä ei ole R kirjainta lainkaan. Hyvin pelaa, eikä nypi millään kierroksilla.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Hyvä että tuli kuntoon. Tulipa samalla sitten katsottua kuntoon nuo muutkin liitokset.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

rautu
Viestit: 387
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
Paikkakunta: Sastamala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja rautu »

Pitäisi ainakin jonkin aikaa toimia, kun kaikki liitokset on putsattu.

Kiitoksia neuvoista! :)

Avatar
Eero
Viestit: 2843
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Werneri kirjoitti:Monta hyvää ehdotustahan tuossa on jo tullut. Onko vika jo saatu paikallistettua?
Mulla oli aikanaan Tessussa ongelma, joka aiheutti nykimistä: kaikki oli oikeastaan kunnossa, mutta mulle myytiin tulpanvaihdon yhteydessä Resistori tulpat. ja kun oli hiilijohdot ja resistoritulpat, niin tykkäskin kipinä alkaa hyppimään muualta kuin tulppien kärkivälistä.
Silikoni-piuhat näytti olevan.
Edelleen pätkii, nyt tosin tiuhempaan kuin ennen mutta melko tarkkaan täysin samalla kierrosluvulla.
Linkki videoon, joka toivottavasti selventää vikaa (kierroslukumittarin lukema ei ole oikea): Tästä juutuubiin.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

rautu
Viestit: 387
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
Paikkakunta: Sastamala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja rautu »

Nyt alkoi vuorostaan alfa control paneelin kaikki varoitusvalot vilkkumaan. Mistä löytyy yleensä vika tähän tai mistäpäin?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

rautu kirjoitti:Mistä löytyy yleensä vika tähän tai mistäpäin?
Jos siinä ihan oikeasti randomilla vilkkuu kaikki valot niin sen valopaneelin jänniteregulaattori on rikki. Tulee kuntoon kun vaihtaa sen regun uuteen vähän fiksummin mitoitettuun.

rautu
Viestit: 387
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
Paikkakunta: Sastamala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja rautu »

Joo kyllä kaikki punaiset merkkivalot vilkkuu tasaiseen tahtiin. Alkaa heti kun laittaa virrat päälle avaimella, eikä lopeta vaikka auto käy. Mistä niitä regulaattoreita löytää?

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Jos on omistanut 75:n saa varmaan 50% hyväksiluettua sähköinsinöörin opinnoista :)

Veikkaisin, että esim. Elektori Kalevassa voisi osata auttaa. Vanhan kanssa vaan kyselemään. Tuollaisesta viasta ei kyllä ole kokemuksia oman 75:n ajalta.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Joskus on siis ollut olemassa 75sia jossa nuo ei vilkunut? :lol:

Vastaa Viestiin