Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Nakke
Viestit: 3
Liittynyt: 03 Helmi 2015, 21:51

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Nakke »

Siirsin kysymyksen tänne tuolta autonvaihtoketjusta, kun oli kuulemma väärä paikka sille. :-D

Rekisteröidyin tänne kuullakseni merkkiharrastajien arvion ystäväni vanhasta Alfasta.
Sain äskettäin erittäin edullisen tarjouksen tutulta joka oli kyllästynyt vanhaan alfaansa, ajattelin kuitenkin kysyä teiltä mielipidettä ennen kuin otan tämän projektiksi. Autossa on pitkähkö lista vikoja jotka on tiedossa, mutta sillä pystyy ajamaan lyhyitä pätkiä.
Kyseessä on vanha 89 tai 90 vuosimallin 75. 2.0TS, rullattu jotain väliltä 200-250tkm.
Matkamittari ei ole toiminut miesmuistiin, joten epäselvää.
Korissa ei ole pahemmin näkyvää ruostetta, mutta ainakin takapäässä sitä löytyy ilmeisesti vähän peltien välistä.
Ulkokuori on enemmän mallia nuhruinen kuin entisöintikunnossa oleva.
Sisusta on myös korkeintaan keskinkertainen kunnoltaan, ja auto on palanut kerran sivusta ammattitaidottoman hitsausliikkeen sähläilyn takia.
Kone on keittänyt kaksi tai kolme kertaa. Viime aikoina auto on herjannut alhaisesta jäähdytinnestetasosta ja nykimmistä on ollut havaittavissa.
Auton jäähdytinneste on myös kerran mahdollisesti jäätynyt koneessa sisällä, aiheuttaen pienen halkeaman lohkoon.
Autolla on kuitenkin ajeltu useampi vuosi ilman että halkeama on aiheuttanut mitään oireita.
Sähköt toimii vähän miten sattuu. Vaihteet eivät oikeen tahdo mennä päälle.
Ohjaustehostin on rikki, mutta hyllyltä löytyisi purkufirman tehostin, pyörälaakerit sai vaihtokäskyn viime katsastuksessa, mutta ei kai niiden vaihtaminen niin iso urakka voi olla. Iskarit ja jouset ovat orginaalit, eli täysin lopussa, ja ainakin yhden iskarin ylätuki on pettänyt.
Kardaani rallatti aika iloisesti taannoin, nyt taas hiljainen. Jarrut toimii, mutta vähän niin ja näin. Ainakin uusimisen tarpeessa.
Hyvää autossa on alkuperäiset alumiinivanteet ja uusittu laturi ja bensapumppu.

Ajo-ominaisuudethan tässä on ilmeisesti kunnossa ollessaan loistavat, ja ainakin ebaysta näytti saavan näihin Konin iskaria ja jousia.
Onhan tässä vikoja, mutta harvemmin näin vanhoja autoja ylipäänsä enään näkee liikenteessä joten sekin on jo meriitti.
Nettiautoa selatessa näin myytyjen seiskafemmojen joukosta, että todella hienokuntoisista oli pyydetty 1000-2000€. Samaan hintaan saa ok-kuntoista Bemaria ja Sierraa, takavetoista lelua tässä haetaan. Mutta Alfoissa, ja erityisesti 75:ssa vain on sitä jotain.

Mikä olisi merkkiharrastajien hinta-arvio tästä seiskafemmasta?
Ja onko järkevää ottaa projektiksi?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Tuolla vikalistalla hinta on korkeintaan satasissa.

Kyllä siitä auton saa tehtyä jos on kärsivällisyyttä. Mainittujen pyöränlaakerien vaihto on eteen helppoa, mutta taakse vähemmän helppoa. Jäähdytysnesteherja johtuu rikkinäisestä tasoanturista jos nestettä on oikeasti riittävästi, nollabudjetin korjaus on laittaa johdot oikosulkuun, mutta niitä antureita saa uusiakin.

Hermot tulee tuon kanssa kyllä palamaan monta kertaa :mrgreen:

Avatar
J. Saari
Viestit: 399
Liittynyt: 21 Syys 2004, 21:33
Car(s): 75, Ritmo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja J. Saari »

Sape kirjoitti:Ainakin jäähdytetyt levyt ja satulat on samat molemmissa, väittäisin että jäähdyttämättömät on myös samat.
Seiskavitosissa löytyy edessä kaksia eri jäähdyttämättömiä jarruja, 250mm (1.6) ja 261mm (mm. 2.0 kaasarikoneiset) levyillä. Noissa on satulatkin ainakin malliltaan erit, sitä en tiedä mahtaisivatko sopia kuitenkin jotenkin päikseen. Nelipyttysissä ysikympeissä varmaankin on 261mm levyt?

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

^^ Kimppuun vaan ja kuntoon! Lumpparin lähestyessä ottaa koko ajan enemmän kupoliin että menin oman TSsäni hukkaamaan pari vuotta sitten. Onhan tuossa tekemistä mutta kyllä tuo aina jonkun bemarin ja riesan voittaa :) Mutta kuten todettua, tuon kuntoisen hinta pyörii satasissa.

Jos sä et innostu tuosta niin vois olla kiinnostusta.... :roll:

Ipi
Viestit: 356
Liittynyt: 13 Syys 2005, 11:33
Car(s): 2x75 ts,156 ts, Kappa sw turbo, Quattroporte biturbo, 130 3.2 v6. Vaimon Giulia, Barzetta, 500 ja 595
Paikkakunta: Nurmes

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Ipi »

Seiskafemma kannattaa aina pelastaa ja jos motivaatiota on, ehdottomasti osta pois ja rassaa kuntoon. Nuo ongelmat ovat ihan tavanomaisia tässä mallissa, harvemmin vaan noin monta yhtäaikaa. Siksikin jonkun on se pelastettava parempiin käsiin.
Täällä foorumilla on avuliasta porukkaa aina valmiina, kun kysyttävää tulee. Et jää yksin sen kanssa.
Ajoltaan tosiaan riemukas peli, kun vaan kunnossa pitää.

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja 90 »

kannattaa ottaa ehdottomasti talteen jos suinkin on mahdollista, vikalista on kyllä suht pitkä mutta rahalla ja kunnon motivaatiolla noista selviää.
keksieuroopassa hinnat on ollut jo pitkään noususuhdanteessa ja virheetön kohtuu kilsoilla maksaa jo melkoisesti, alle 100tkm ajettu hyvällä historialla jopa kymppitonnin..
suomessa hyvässä käyttökunnossa oleva kustantaa n 2500->3500€ silloin harvoin kun sattuu olemaan myynnissä, suht virheetömästä pyydetään melkoisesti täälläkin, tuon mainitsemasi yksilön arvioisin hintaluokkaan 500->1000€ , tonnin voisin itse maksaa jos koppa suht terve ja enimmiltä tinaamisilta vältytään mutta tuollaisessa huolettomalla pidolla olleessa luultavasti mätävikaa on vähän siellä sun täällä, tarkemmalla syynäyksellähän se selviää, ne + muut viat/puutteet huomioiden maksaisin itse max 600€.

legza
Viestit: 897
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja legza »

sanoisin, että riippuu enimmäkseen korin kunnosta. Mekaanisten osien hinnan pystyy laskemaan aika tarkkaan ja niitä saa vielä käytettynäkin halvalla, jos haluaa ehjää saada, eikä tarvi uuden veroista. Takalokasuojat, etulokasuojat, kontti ja tunkin korvakkeet voisi vaikka katsoa pintapeltien lisäksi.

Miten palanut hitsaustöissä?
Onko jäähyneste jäätynyt siten, että moottori on entinen? Näkyvä halkeama jossain aiheuttaa sen, että ei voi ajaa kuin pätkittäin vai keittäminen?
Liittyykö sähköviat ainoastaan ARC:iin?(Normi tallajaalle ARC:in punainen valo tarkoittaa vakavaa sähkövikaa :mrgreen: )

Jos auto ajokunnossa, halpa, eikä täysin läpimätä/raiskattu vähintäänkin osat kiinnostaa monia, jos mahdollisuus purkaa.

Jos auto kokonaisena menossa puristimeen epätoivon (sähkövikojen) takia: Laita pari kuvaa siitä tänne ja viimeinen hinta. :wink:

JTN
Viestit: 232
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
Car(s): Fiat Tipo Wagon 1.4 T-Jet '17 ja CF Moto CF500 '09 (L7e)
ex 75 TS Cat '89 (myyty 09/2022)
ex 75 TS Cat '91 (myyty 07/2022)
ex 75 3.0v6 Cat '90 (varastettu 07/2020)
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JTN »

legza kirjoitti:Takalokasuojat, etulokasuojat, kontti ja tunkin korvakkeet voisi vaikka katsoa pintapeltien lisäksi.
Ja kontissa myös vararenkaan syvennys (vedenpoistoaukot), ovien alapinnat/vekit. Levikkeiden alla varmaankin ruostetta ja pintaruostetta mm. takavalojen, rekkari-paneelin sekä takaluukun "valolistan" alla.
Nakke kirjoitti:erityisesti 75:ssa vain on sitä jotain.
Painojakauma lähellä 50/50 (jos oikein muistan), TS:ssäkin on lukkoperä (25%, LSD), mielipiteet jakava muotoilu (erityisesti käsijarrukahva :) ), alkaa oleen harvinainen (kuten 90 totesi, niin hinnat noususuunnassa), tuplaketju (ei hammashihna) pyörittää nokkia, moottori-konstruktiolla (R4, 8v, DOHC, tupla-tulpat) pitkä historia, 148hv (320i=129hv, Sierra 2.0i=113hv/123hv) - no, tulppia menee tuplasti perus-rivi-neloseen verrattuna (8-venttiili TS:ssä kaikki tulpat on sentään samanlaisia) ja maantieajossa 6. vaihde olisi kiva.


Missä päin suomenniemeä auto majailee?
ex-CARF948

Bacchus
Viestit: 1
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 23:50

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Bacchus »

Lankaa stalkanneena oli pakko rekisteröityä, mennyt vähän liian hehkutukseksi nyt..

Pari varoituksen sanaa tosta projektista:
Jos oikeasti ryhdyt kunnostamaan tota niin se tulee viemään sinulta puolison, hiukset ja aikamoisia setelipinoja.
Toi kuulostaa nimittäin yllätysautolta josta saattaa vielä paljastua vaikka mitä.
Yllä mainittu lista ole ihan niitä lyhyimpiä joka tarkoittaa verta, hikeä ja fyrkkaa, mutta myös kielii vähän siitä että aikaisempia omistajia ei hirveästi ole kiinnostanut pitää huolta autostaan.
Pohjaksihan kannattaa valita mahdollisimman hyäkuntoinen jos siitä meinaa saada entisöintiprojekti / turbolelu jne, eikä toi oikein minusta vaikuta täyttävän kriteerejä.

Lyhyesti; paaliin / varaosiksi. Säästä mielummin hermosi johonkin hyvään projektiin, kyllä niitä parempiakin yksilöitä/autoja löytyy.

Nakke
Viestit: 3
Liittynyt: 03 Helmi 2015, 21:51

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Nakke »

Vähän arveluttaa kyllä, auto vaikuttaa niin huonokuntoiselta...

Lohkossa on halkeama, sen laajentuminen voi tietysti olla nykyisten keittämisongelmien syynä. Moottorin kunto pelottaa muutenkin, sillä kansihan siinä menee kieroon jos auto ylikuumenee, ja tämä on tehnyt sen ainakin kahdesti.

Uutena tietona voin sanoa, että kontti on mätä, ja sitä ei ole siistitty kunnolla, vaan reikiin jne on läträtty kemiallista metallia.
Vaihdekeppi on ihan löysä, eikä pykäliä tahdo saada välillä ollenkaan päälle ja kytkin osoittaa myös antautumisen merkkejä.

Sähköt on mitä on. Pyyhkijät elää omaa elämäänsä ja sisävalot on vaihdettu ledeiksi, koska ne eivät sammu ilman akun irroittamista. Joku ex-omistaja on vedellyt ihme virityspiuhoja miten sattuu, ja niitä törröttää eri koloista ulos ympäri kabiinia. Ja tuo ARC vilkuttelee milloin mitäkin valoja.

Kun korin kuntokin on mitä on, niin alan enemmän epäilemään että joku halukas saa tästä varaosa-auton...

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

ARC nyt vilkuttelee ehjemmissäkin yksilöissä mitä sattuu...

Melkoiselta työmaalta kyllä kuulostaa. Vittumaisimpia sähkövikoja on ne jotka joku on ihan idioottimaisuuttaan itse tehnyt.

JTN
Viestit: 232
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
Car(s): Fiat Tipo Wagon 1.4 T-Jet '17 ja CF Moto CF500 '09 (L7e)
ex 75 TS Cat '89 (myyty 09/2022)
ex 75 TS Cat '91 (myyty 07/2022)
ex 75 3.0v6 Cat '90 (varastettu 07/2020)
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JTN »

Nakke kirjoitti:...joku halukas saa tästä varaosa-auton...
Niin että missäpäin Suomea auto majailikaan?
ex-CARF948

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

legza
Viestit: 897
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja legza »

Mikäs ero nelipultti kiinnityksen omaavissa _etu_pyöränlaakereissa on erona viispultti kiinnityksisiin? motonet tuntee nelipulttisiin, muttei viispulttisiin. HL taas tarjoaa samaa laakeria kaikkiin malleihin.

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Sama laakeri käy sekä 4 että 5 pulttisiin.

legza
Viestit: 897
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja legza »

Nostellaas vähän asia kysymyksellä. Kyseessä 2.0 TS.

Eli vähän ajoa haittaavaa vikaa on alkanut ilmenemään. Auto on tehoton lähes aina kun kierrokset menee yli 3000rpm. Kylmänä auto toimii sanoisinko täysin normaalisti, mutta lämmetessään tehoa katoaa aina vain enemmän ja tänää vika kulminoitui siihen, että meinasin jäädä kaupunkiolosuhteissa aina ylämäkiin. Eli heti kun piti saada vääntöä, tuntui kuin polttoaineen syöttö olisi kokonaan katkennut ja kun hölläsi kaasua alkoi taas kiihtymään ja kun ylämäki jatkui pitkään ei ollut paljoa enää kaasua mistä alentaa, kun vaihteet oli kelannu ykköselle. :lol: Kiteytettynä: Pintakaasulla etenee, mutta kun painaa kaasua eteneminen katkeaa kokonaan, jossei taas höllää kaasua.

Tyhjäkäynti täysin normaali ja paikallaan kaasuttelu onnistuu normaalisti. Ei muita nykimisiä tai pätkimisiä. Tuntuu siis kun ei saisi polttoainetta ja kävisi laihalla.

Vielä en ole mitään tutkinut. Polttoainepumppuhan tuossa huutaa epänormaalisti, mutta jotenkin tuntuu että voiko se tuolla tavalla hajota. (uusi tilauksessa jokatapauksessa äänen takia)

Vinkkejä ottaisin mieluusti vastaan mistä lähteä vikaa hakemaan tai jos jollain ollut täysin vastaava vika. Liittimet, imuvuodot yms. käyn tietysti läpi.

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Se ei saa polttoainetta.

Painat kaasua ja moottori saa enemmän ilmaa mutta suhteessa vähemmän polttoainetta. -> Vaihda se pumppu ennenkö ajat enempää.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Pumppu ja suodatin vaihtoon. Ne on näissä tosi helppo vaihtaa joten ei ole iso murhe :)
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

ristojärvelä
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Twinsparkissa on kaksi pumppua, tankissa oleva pumppu syöttää tankin ulkopuolella olevalle pumpulle. Jos tankin sisällä oleva pumppu ei toimi, tankin ulkopuolinen pumppu ei jaksa imeä polttoainetta riittävästi, ja alkaa pitämään ääntä, varsinkin tankin ollessa melkein tyhjä. Kun tankissa on polttoainetta on yli puolitankkia, ulkopuolinen pumppu jaksaa imeä riittävästi ainetta. Jos tankin sisäpuolista pumppua ei löydy mistään suoraan Alfan tiedoilla, niin Saab 9000- mallin vastaava pumppu käy tilalle pinellä muutoksella.

Avatar
Sape
Viestit: 1397
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

Onko kukaan 75 tekniikan vaihtaja tehnyt muutoskatsastukseen osalistaa autoon vaihdetuista osista? Jos joltain sattuisi löytymään lista, jossa on käytetty 3.0 V6:sta vertailumallina niin olisin todella kiitollinen :)

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Sape kirjoitti:Onko kukaan 75 tekniikan vaihtaja tehnyt muutoskatsastukseen osalistaa autoon vaihdetuista osista? Jos joltain sattuisi löytymään lista, jossa on käytetty 3.0 V6:sta vertailumallina niin olisin todella kiitollinen :)
tuossahan on se ongelma että paperi jää katsastustoimipisteelle, ellei kopiota ole ymmärtänyt ottaa niin sinne menee ainoa lista... näin kävi omallekin listalle, toki tuolta saattaisi saada kopion näin jälkeenkin päin jos varovasti kysyis?

rautu
Viestit: 396
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
Paikkakunta: Sastamala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja rautu »

Kertokaas nyt mistä voi hankkia tankin sisään sen siirtopumpun, jos sattuu joskus tarviin :)

ristojärvelä
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Motonet tuote 28-1721 on muistaakseni tuo Saabin siirtopumppu, joka kay pienin muutoksin.

legza
Viestit: 897
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja legza »

Täällähän on tullut hyvää vinkkiä tuohon pumppu asiaan. En oo vielä mitään vaihdellu, kun tosiaan on pumppu sparetolta tilauksessa, mutta odottaa, että saa muut osat samaan pakettiin... Toivotaan että sillä lähtee pelittään, en tosiaan oo muuta tutkinukkaan. Tuli mieleen että se tankin rautaverkko imuputken päässä ois kanssa hyvä joskus putsailla. Näissä kun tankit tuppaa enemmän tai vähemmän saamaan ruostehilettä sisäänsä.

Itse kun vein 2.0 --> 3.0 muutoskatsastukseen niin oli vaan korjausopas tosiaan mukana, jossa luki jarrujen koot per automalli yms. Ei se sitä hirveen kauaa katsellut.
Minkälainen lista pitäisi olla? Vastaavuus todistusta itse kyselin maahantuojalta, mutta ne ei sellasta kuulemma pysty (jaksa) noin vanhoista tehdä.

Avatar
Sape
Viestit: 1397
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

Takavalot ja etuparkit on pimeänä 75:sta. Mistä päin autoa lähtisi etsimään vikaa?

Pitkät, lyhyet, vilkut ja jarruvalot toimii kyllä, mutta parkit pimeänä.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Sulake, valokatkaisija, sähköliitännät?

Ehkä itse lähtisin sieltä valokatkaisijan suunnalta liikkeelle. Onko sulla sähkökuvia seiskafemmasta?

Avatar
Sape
Viestit: 1397
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

Jees, vika löytyi siitä mustasta pötkylästä mikä sijaitsee keskikonsolin sisällä. Yksi johto ja yksi komponentti oli irronnut. Hain varastosta purkuauton osan ja valot alkoivat pelaamaan niin kuin kuuluukin.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Musta pötkylä? :)

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Tuomas K kirjoitti:Musta pötkylä? :)
lienee "alkuperänen maahantuojan" valoautomatiikka kyseessä. Sopii ainakin kuvaukseen :mrgreen:

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Sitä mäkin vähän epäilen, mutta eikös se ole enemmänkin pussukka kuin pötkylä :mrgreen:

Avatar
Sape
Viestit: 1397
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

No joku semmoinen :lol: Olisi ehkä voinut tarkemminkin ilmaista mitä osaa tarkoitin, mutta onneksi alfa 156 v6 suomensi mitä tarkoitin :mrgreen:

JTN
Viestit: 232
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
Car(s): Fiat Tipo Wagon 1.4 T-Jet '17 ja CF Moto CF500 '09 (L7e)
ex 75 TS Cat '89 (myyty 09/2022)
ex 75 TS Cat '91 (myyty 07/2022)
ex 75 3.0v6 Cat '90 (varastettu 07/2020)
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JTN »

Laitetaas tännekin, josko joku tunnistaisi ko. pakosarjan:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=4 ... 51#p488280
ex-CARF948

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Niputan 75sta, mutta huomasin ostaneeni 4 napaisen lambda-anturin. Tuossa kuuluu olla 3 napainen anturi missä on singaali + 2 lämmitys johtoa. (75 2.0 TS cat) Tuo lambda mikä minulla nyt on, on tarkoitettu 164seen. Siinä on yksi johto lisätty, mikä näyttäisi olevan maadoitus johto. Voinko laittaa tuon anturin kiinni jos laitan tuon maajohdon runkoon.

Vai ostanko uuden oikeanlaisen anturin.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
jyrkip
Viestit: 821
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Satakuusnelonen kirjoitti:Niputan 75sta, mutta huomasin ostaneeni 4 napaisen lambda-anturin. Tuossa kuuluu olla 3 napainen anturi missä on singaali + 2 lämmitys johtoa. (75 2.0 TS cat) Tuo lambda mikä minulla nyt on, on tarkoitettu 164seen. Siinä on yksi johto lisätty, mikä näyttäisi olevan maadoitus johto. Voinko laittaa tuon anturin kiinni jos laitan tuon maajohdon runkoon.

Vai ostanko uuden oikeanlaisen anturin.
Taisin joskus myös ihmetellä samaa asiaa, ja yritin vaihtaa kolmijohtoiseen. Myyjä totesi, ettei kolmijohtoisia ole heillä edes myynnissä. Muistaakseni se maa oli yhteydessä anturin runkoon, eli saapi kytkeä tai olla kytkemäti, ainakin siinä minun kappaleessa joitakin vuosia sitten.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Avatar
Nouko88
Viestit: 754
Liittynyt: 23 Marras 2005, 20:23
Paikkakunta: Forssa/Jokioinen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Nouko88 »

JTN kirjoitti:Laitetaas tännekin, josko joku tunnistaisi ko. pakosarjan:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=4 ... 51#p488280

Mulla oli tommonen pakosarja tessussa joskus aikoinaan, muistaakseni lakesteelin sivuilta löysin samanlaisen kun silloin tutkin asiaa. Tuon 4pytyn putken joutu tekeen uusisksi kun muuten ei mahtunut paikalleen, otti jarrupääsylinteriin kiinni.. Myin sarjan täällä eteenpäin.

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Onko muillakin ollut perimmäisen transaxlen puslan/kannakkeen läpipultti yhtä puuta auton kanssa? Olen nyt tehnyt hitsaamisesta lähtien kaiken sille ja jäljellä on soikea pultin kanta ja lähtee muuten kannake pohjasta irti ennen kuin pultti irti.

Joudun seuraavaksi rälläköimään loven kannakkeeseen ja hitsaamaan takaisin kasaan että saan sen irti :evil:

2 ehtoota menny sen kanssa tapellessa
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
Sape
Viestit: 1397
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

Aja puukkosahalla se pultti poikki siitä kannattimien ja puslan välistä. On joskus tullut myös tapeltua tuon pultin kanssa :)

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Sape kirjoitti:Aja puukkosahalla se pultti poikki siitä kannattimien ja puslan välistä. On joskus tullut myös tapeltua tuon pultin kanssa :)
Aivan joo. Rälläkän lisäksi puukkosaha onkin ainoat kättä pidemmät joita ei varmaan ole tullu koitettua.. :lol:

No se pultti on muutenkin ihan vainaa. Pitää etsiä uusi jostain..
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
Sape
Viestit: 1397
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

Mikähän on kun 75:sen kytkin palautuu ylös melko hitaasti? Varsinkin nopeissa vaihdoissa tahtoo poljin jäädä välille. Oisko jotain ideoita mikä tuossa voisi jumittaa?

Kytkin tuntuu olevan muutenkin melko rajoilla niin ei viitsisi enempää sitä sulatella :)

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Hepa »

^Letku turvonnut tukkoon?
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

legza
Viestit: 897
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja legza »

Varmaan kytkinakselin boorissa ei ole enää rasvaa vaan tervaa ja ruostetta. :)

Avatar
Sape
Viestit: 1397
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

Molemmat ehdotukset hyvinkin mahdollisia. Nämä ratapäivät mennään nyt kuitenkin takertelevalla kytkimellä :)

Avatar
Nouko88
Viestit: 754
Liittynyt: 23 Marras 2005, 20:23
Paikkakunta: Forssa/Jokioinen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Nouko88 »

Viittiskö joku katsoa / kertoa minkä väriseen johtoon tuo öljynpaineen merkkivalon anturi liitetään? Johonkin hävinny :roll:

Harrikka
Viestit: 152
Liittynyt: 27 Marras 2005, 22:34
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Harrikka »

Nouko88 kirjoitti:Viittiskö joku katsoa / kertoa minkä väriseen johtoon tuo öljynpaineen merkkivalon anturi liitetään? Johonkin hävinny :roll:
Harmaa,jossa vihree rantu.Semmosen kangasletkun sisässä.Semmoset katoin ainakin noista omista.

Avatar
Nouko88
Viestit: 754
Liittynyt: 23 Marras 2005, 20:23
Paikkakunta: Forssa/Jokioinen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Nouko88 »

kiitokset, katotaan jos löytyy moinen.

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Mistä halvimmalla satulat taakse? Onko jollain pistänyt silmään? Omat ns todella valmiit ja en ajatellut enää koskaan noita tehdä uusiksi joten laitetaan kaikki uutta.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
Tiige
Viestit: 2845
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Ennen muinoin noita sai motonetistä vähän reilulla satasella kappale. En tiedä nykyistä saatavuutta.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

75 2.0 TC projekti harkinnassa, ja kaivataan vähän neuvoja. Muuten kaikki selvää pässinlihaa, mutta moottori polttaa öljyä, sinistä tulee pakoputkesta aika lailla reilusti varsinkin kun on kierroksia / kuormaa.

Auto on seissyt välillä pitkiäkin aikoja, joten seisonnalla voi olla osuutensa asiaan. Muutaman minuutin käytyään savutus jonkin verran vähenee, mutta sinistä puskee edelleen kun kaasua painaa.
Muuten kone tuntuu herkältä, käy tasaisesti eikä kuulu kolinoita tai muitakaan sivuääniä. Kysymys on, voiko tuollainen reilumpi savutus johtua pelkästään pitkästä seisonnasta, vai onko
se auttamatta merkki männänrengasviasta?

Toinen kysymys samaa rataa: jos moottorin päättäisi suosiolla vaihtaa, missä hinnoissa hyvä 2.0 TC kone on?
Vielä; saako jostain vielä uusia korjauspeltejä esim. kynnyskotelot, takakaaret, takavalojen alareunat?

Avatar
JPeltola
Viestit: 1189
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Shakal kirjoitti:Mistä halvimmalla satulat taakse? Onko jollain pistänyt silmään? Omat ns todella valmiit ja en ajatellut enää koskaan noita tehdä uusiksi joten laitetaan kaikki uutta.
Saisikohan tuolta: http://www.bestpartstore.co.uk/1995248

Avatar
harold
Viestit: 108
Liittynyt: 18 Heinä 2003, 18:59
Car(s): 147 ja 159
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja harold »

TurboJ kirjoitti:75 2.0 TC projekti harkinnassa, ja kaivataan vähän neuvoja. Muuten kaikki selvää pässinlihaa, mutta moottori polttaa öljyä, sinistä tulee pakoputkesta aika lailla reilusti varsinkin kun on kierroksia / kuormaa.

Auto on seissyt välillä pitkiäkin aikoja, joten seisonnalla voi olla osuutensa asiaan. Muutaman minuutin käytyään savutus jonkin verran vähenee, mutta sinistä puskee edelleen kun kaasua painaa.
Muuten kone tuntuu herkältä, käy tasaisesti eikä kuulu kolinoita tai muitakaan sivuääniä. Kysymys on, voiko tuollainen reilumpi savutus johtua pelkästään pitkästä seisonnasta, vai onko
se auttamatta merkki männänrengasviasta
Veikkaan kuluneita pakopuolen venttiiliohjureita.

Vastaa Viestiin