Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Dman
Viestit: 81
Liittynyt: 27 Kesä 2012, 03:53
Car(s): GTV 2.0 -85-
Porsche Cayenne turbo
entiset Alfat:
75 1.6, 75 2.0ts.

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Dman »

Itse lähtisin tutkimaan kipinää. Puola ja tuloa johdot tarkistukseen. Voihan noita vaikka tuijotella pimeessä kaverin startatessa. Suihkepullo vielä mukaan niin näkee mistä kipinä lyö maihin. Veikkaan puolaa/puolan-virranjakajan välistä johdinta.

Ps. Alfan V6 ei ole minulle tuttu

Kuten sanoin ei ko moottori ole minulle tuttu. Saakohan ton moottoriohjauksen vika tilaan esim nykäsemällä ilmamassamittarin töpselin irti? Näin voi pois sulkea kipinä vian, bensapumpun ja keskittyä imuvuotoihin jne.

petteri nyholm
Viestit: 204
Liittynyt: 25 Loka 2017, 18:23
Car(s): Alfa Romeo GT 1750 1968
Alfa Romeo Sprint 1.5 1988
Ex. Alfa 75 2.5 V6
(+muut ex. Mazda RX8, Peugeot 205 GTI 1.9)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja petteri nyholm »

Dman kirjoitti:Itse lähtisin tutkimaan kipinää. Puola ja tuloa johdot tarkistukseen. Voihan noita vaikka tuijotella pimeessä kaverin startatessa. Suihkepullo vielä mukaan niin näkee mistä kipinä lyö maihin. Veikkaan puolaa/puolan-virranjakajan välistä johdinta.

Ps. Alfan V6 ei ole minulle tuttu

Kuten sanoin ei ko moottori ole minulle tuttu. Saakohan ton moottoriohjauksen vika tilaan esim nykäsemällä ilmamassamittarin töpselin irti? Näin voi pois sulkea kipinä vian, bensapumpun ja keskittyä imuvuotoihin jne.
Kipinä testattu - toimii. Myös polttoainejärjestelmän tuplarele testattu - toimii.
Täytyy vielä varmistaa, että siirtopumppu on testattu, ymmärsin aiemmin että polttoaineen paineet ovat ok, joten eiköhän sekin ole kunnossa.
Korjaaja epäili jakopäätä, että olisi päässyt hyppäämään.

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja alamajy »

^Aika samat oireet kuin minulla oli Alfetta Gtv6:ssa. Syyksi löytyi lähes tukkeutunut bensapumppu. Sen sisääntulo on ehkä 12mm ja siinä oli 8mm kerros lentohiekalta näyttävää punertavaa ainetta. Poistin skeidat, putsasin bensapumpun ja sen jälkeisen suodattimen ja huuhtelin myös tankin useaan kertaan.
Laitoin myös ylimääräisen suodattimen ennen bensapumppua ja koska se on halpa läpinäkyvä niin näkee, että vieläkin tankista tulee skeidaa.
Alfetassahan alkuperäinen ja oikea järjestys on tankki->bensapumppu->suodatin->moottori.
Minulla siis nyt tankki->suodatin->bensapumppu->suodatin->moottori.

Kun bensapumppu oli tukossa niin se piti myös selvästi kovempaa ääntä.

petteri nyholm
Viestit: 204
Liittynyt: 25 Loka 2017, 18:23
Car(s): Alfa Romeo GT 1750 1968
Alfa Romeo Sprint 1.5 1988
Ex. Alfa 75 2.5 V6
(+muut ex. Mazda RX8, Peugeot 205 GTI 1.9)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja petteri nyholm »

alamajy kirjoitti:^Aika samat oireet kuin minulla oli Alfetta Gtv6:ssa. Syyksi löytyi lähes tukkeutunut bensapumppu. Sen sisääntulo on ehkä 12mm ja siinä oli 8mm kerros lentohiekalta näyttävää punertavaa ainetta. Poistin skeidat, putsasin bensapumpun ja sen jälkeisen suodattimen ja huuhtelin myös tankin useaan kertaan.
Laitoin myös ylimääräisen suodattimen ennen bensapumppua ja koska se on halpa läpinäkyvä niin näkee, että vieläkin tankista tulee skeidaa.
Alfetassahan alkuperäinen ja oikea järjestys on tankki->bensapumppu->suodatin->moottori.
Minulla siis nyt tankki->suodatin->bensapumppu->suodatin->moottori.

Kun bensapumppu oli tukossa niin se piti myös selvästi kovempaa ääntä.
Autokorjaamossa eivät olleet mitanneet painetta, mutta sanoivat, että polttoainetta tuli reilusti, kun otti letkun irti. Kuulemma näytti siltä, että pumput pelittävät.

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Sitten ei varmaan ole sama vika kyseessä. Minulla tosin myös suoraan letkusta näytti, että hyvin tulee bensaa, mutta kun
letkun laittoi pullloon niin 10 minuutissa ei tullut 1,5l pullo ihan täyteen.

petteri nyholm
Viestit: 204
Liittynyt: 25 Loka 2017, 18:23
Car(s): Alfa Romeo GT 1750 1968
Alfa Romeo Sprint 1.5 1988
Ex. Alfa 75 2.5 V6
(+muut ex. Mazda RX8, Peugeot 205 GTI 1.9)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja petteri nyholm »

alamajy kirjoitti:Sitten ei varmaan ole sama vika kyseessä. Minulla tosin myös suoraan letkusta näytti, että hyvin tulee bensaa, mutta kun
letkun laittoi pullloon niin 10 minuutissa ei tullut 1,5l pullo ihan täyteen.
Hmm, voihan se olla että silmämääräisesti näyttää hyvältä mutta todellisuudessa virtaus ja paine eivät riitä. Pitäisi varmaan vaatia sitten tarkistamaan paineet. Mutta mitä paineiden pitäisi olla 2.5 V6:ssa?

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mitens semmonen ihan perinteinen testi, että uus tulppa vähintään yhteen pyttyyn, starttiyritys ja tulppa ylös.

Näyttää täysin uudelta mutta on märkä: saa bensaa, muttei kipinää
Näyttää täysin uudelta mutta on kuiva: ei saa bensaa, ei saa kipinää
Pientä tummumaa kipinästä, muttei yhtään nokea: ei saa bensaa, saa kipinää

Tuosta sitten helposti eteenpäin, että pitääkö autoon metsästää takaisin kipinä, bensa vai molemmat.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

petteri nyholm
Viestit: 204
Liittynyt: 25 Loka 2017, 18:23
Car(s): Alfa Romeo GT 1750 1968
Alfa Romeo Sprint 1.5 1988
Ex. Alfa 75 2.5 V6
(+muut ex. Mazda RX8, Peugeot 205 GTI 1.9)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja petteri nyholm »

Polforea kirjoitti:Mitens semmonen ihan perinteinen testi, että uus tulppa vähintään yhteen pyttyyn, starttiyritys ja tulppa ylös.

Näyttää täysin uudelta mutta on märkä: saa bensaa, muttei kipinää
Näyttää täysin uudelta mutta on kuiva: ei saa bensaa, ei saa kipinää
Pientä tummumaa kipinästä, muttei yhtään nokea: ei saa bensaa, saa kipinää

Tuosta sitten helposti eteenpäin, että pitääkö autoon metsästää takaisin kipinä, bensa vai molemmat.
Kiitokset vastauksista ja ehdotuksista kaikille!

Kipinää tulee. Jostain tulee myös bensaa imusarjaan, mutta oma veikkaus on että se bensa tulee 7. Eli kylmäkäynnistyssuuttimesta. Ja että loput kuusi suutinta on pimeänä. Onkohan siihen olemassa ”näppärää” testiä, jolla todeta, että heräävätkö ruiskusuuttimet vai ei? Tai oikeastaan toivon että vika olisi jossain ruiskun liittimessä tms., sillä se jaon hyppääminen kuulostaa jo ajatuksen tasolla ja lompakon kannalta aika ikävältä...

Onko täällä muuten kellään kokemusta jaon hyppäämisestä sillä seurauksella, että kone sammuu vauhdista, eikä enää käynnisty? Ja siis siten tietysti etteivät venttiilit ole levitettynä maantietä pitkin auton perässä :mrgreen:

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Nyppää siltä kylmäsuuttimelta piuha irti. Jos bensantulo lakkaa, oli se ainoa joka ruikki.

Edit: jaa niin, yleensä sähköruiskuissa tuppaa olemaan bensatukissa painetta 2-3bar enemmän kuin imusarjassa, eli moottori sammuksissa mutta pumpun käydessä tuolle välille, tyhjäkäynnillä sitten joku 0,7bar vähemmän.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

petteri nyholm
Viestit: 204
Liittynyt: 25 Loka 2017, 18:23
Car(s): Alfa Romeo GT 1750 1968
Alfa Romeo Sprint 1.5 1988
Ex. Alfa 75 2.5 V6
(+muut ex. Mazda RX8, Peugeot 205 GTI 1.9)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja petteri nyholm »

Polforea kirjoitti:Nyppää siltä kylmäsuuttimelta piuha irti. Jos bensantulo lakkaa, oli se ainoa joka ruikki.
Kuis ei heti tullutkaan mieleen :oops:
Ei muuta kuin huomenna testaamaan. Tuli mieleen myös näin tekninen testiväline, voisiko toimia myös ruiskusuuttimille?

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kor ... 2000022150

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja alamajy »

minä ostin tämän mutta en ole vielä kokeillut.

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kor ... 2000017037

vastaheitto
Viestit: 16
Liittynyt: 04 Joulu 2012, 17:45
Car(s): -75 ts & 3.0 America
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja vastaheitto »

Moi. Kellä olisi tietoa 75:sen TC moottoreista itseltä löytyy yksi 2.0 TC kone nokan ajoituksen muuntimella. Kiinnostaisi mitenkä harvinainen kone tuo on ylipäätään tai paljonko valmistettu 75:sia tuolla koneella?

vastaheitto
Viestit: 16
Liittynyt: 04 Joulu 2012, 17:45
Car(s): -75 ts & 3.0 America
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja vastaheitto »

Eli tuollainen kone kyseessä
Liitteet
Screenshot_20210202-204705__01.jpg
Screenshot_20210202-204705__01.jpg (46.48 KiB) Katsottu 12249 kertaa

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Moro, On tehty 2.0 TC:llä yli 18000 kpl. Lähde wikipedia. Pienempiä "Bialberoja" tehtiin enemmän poislukien turbo. Vai onko näitä saanut ilman variatore di fasea?

Avatar
Tecktor
Viestit: 24
Liittynyt: 18 Helmi 2020, 15:20
Car(s): 116.08

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tecktor »

vastaheitto kirjoitti:
02 Helmi 2021, 20:36
Moi. Kellä olisi tietoa 75:sen TC moottoreista itseltä löytyy yksi 2.0 TC kone nokan ajoituksen muuntimella. Kiinnostaisi mitenkä harvinainen kone tuo on ylipäätään tai paljonko valmistettu 75:sia tuolla koneella?
Terve. Mielestäni 75:sta ei ole saanut tuolla tekniikalla, joten kyseessä lienee vaihtomoottori (alfetta tai 90). Parhaiten tämä selviää moottorin numerosta joka löytyy kuljettajan puolelta vauhtipyörän kopasta. 75 2.0 TC ovat tehtaalta kaasarikoneita ja ilman nokan ajoituksen muunninta.
Era di vitale importanza non scendere mai a compromessi nella progettazione di un'Alfa Romeo

Avatar
Sape
Viestit: 1394
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

Kyllä noita on saanut ajoituksen muuntimella. Minunkin autossa oli tämmöinen moottori ja olen muissakin nähnyt.

Avatar
Tecktor
Viestit: 24
Liittynyt: 18 Helmi 2020, 15:20
Car(s): 116.08

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tecktor »

Sape kirjoitti:
04 Helmi 2021, 22:05
Kyllä noita on saanut ajoituksen muuntimella. Minunkin autossa oli tämmöinen moottori ja olen muissakin nähnyt.
1.6 I.E ja 1.8 I.E malleja on saanut ajoituksen muuntimella. Sen sijaan 75 TS korvasi 2.0 kaasarimallin jo 1987, eikä täten ollut saatavilla ruiskulla. Esim. täällä: http://www.transaxleforum.com/f29-ALFA.html ei ole mainintaa 2.0 I.E mallista kuten ei myöskään tuossa aiemmin linkatussa wikipedia artikkelissa. En ole myöskään törmännyt ko. malliin missään esitteessä tai huoltokirjassa. Tietenkin auton ja moottorin tyyppinumero on tässä a ja o.
Era di vitale importanza non scendere mai a compromessi nella progettazione di un'Alfa Romeo

Avatar
Sape
Viestit: 1394
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

Kyllä vaan, mutta eikös tässä nimimerkki vastaheitto kysynyt TC koneesta ajoituksenmuuntimella? Eli kaasutinmoottori jossa ajoituksenmuunnin. Tämmöinen minunkin autossa oli. 2.0I.E moottoria ei tosiaan minunkaan mielestä ole saanut 75.

Avatar
Tecktor
Viestit: 24
Liittynyt: 18 Helmi 2020, 15:20
Car(s): 116.08

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tecktor »

Käsitykseni on ollut että ruisku ja ajoituksenmuunnin on aina paketti. Tämän suhteen voin olla väärässä. Tuntuisi epäloogiselta yhdistää se kaasuttimiin kun ruiskukin oli saatavilla, varsinkin kun sillä haettiin bensan säästöä. Maurizio Tabucchin kirjassa ei ole mainintaa ajoituksen muuntimesta vuosimallien -85 ja -86 osalta. Valitettavasti oman painokseni tiedot loppuvat vuoteen -86 joten en osaa sanoa vuodesta -87. Vuosimallit -85 ja -86 (Tipo 162BF eli 75 2.0) käsittävät reilu 15 000 autoa joten tällöin tuo ajoituksen muunnin olisi hyvin harvinainen.
Viimeksi muokannut Tecktor, 05 Helmi 2021, 21:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Era di vitale importanza non scendere mai a compromessi nella progettazione di un'Alfa Romeo

ristojärvelä
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Minullakin on ollut 75 kaasarimalli ajoituksenmuuntimella, en muista oliko kyseinen yksilö tuotu maahan käytettynä vai ns. Suomi-auto. Tuo ei ole ainoa yksilö jossa olen ajoituksenmuuntimen 2- litraisessa kaasarikoneisessa 75:ssa nähnyt.

Avatar
Tecktor
Viestit: 24
Liittynyt: 18 Helmi 2020, 15:20
Car(s): 116.08

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tecktor »

Täytyy myöntää, että minulla on ollut aukko sivistyksessä. Tutkittuani tarkemmin lähteitäni selvisi, että ruotsin ja sveitsin markkinoille on tehty 2.0 kaasarikonetta ajoituksenmuuntimella ilmeisesti tiukemmista päästövaatimuksista johtuen. Harmillisesti näitä malleja ei pysty erottamaan "tavallisista" 2.0 TC malleista tyyppikilven avulla sillä niillä on sama runko- ja moottorityyppi.
Viimeksi muokannut Tecktor, 07 Huhti 2021, 19:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Era di vitale importanza non scendere mai a compromessi nella progettazione di un'Alfa Romeo

vastaheitto
Viestit: 16
Liittynyt: 04 Joulu 2012, 17:45
Car(s): -75 ts & 3.0 America
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja vastaheitto »

Moi. Tämä on aika mysteeri itsellekin että mikä kone tuo oikein on. Konetta tosiaan ei ole koskaan vaihdettu ja autolla ajettu vain 180tkm. Katson koneen numeron jos joku guru osaa sanoa onko oikeasti alkuperäinen moottori. Ps. Autosta löytyy täydellinen huoltokirja missä ei mitään mainintaa moottorin vaihdosta

vastaheitto
Viestit: 16
Liittynyt: 04 Joulu 2012, 17:45
Car(s): -75 ts & 3.0 America
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja vastaheitto »

Ja kone on tuplakaasareilla. Unohtui mainita

vastaheitto
Viestit: 16
Liittynyt: 04 Joulu 2012, 17:45
Car(s): -75 ts & 3.0 America
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja vastaheitto »

Tecktor kirjoitti:
05 Helmi 2021, 07:47
Sape kirjoitti:
04 Helmi 2021, 22:05
Kyllä noita on saanut ajoituksen muuntimella. Minunkin autossa oli tämmöinen moottori ja olen muissakin nähnyt.
1.6 I.E ja 1.8 I.E malleja on saanut ajoituksen muuntimella. Sen sijaan 75 TS korvasi 2.0 kaasarimallin jo 1987, eikä täten ollut saatavilla ruiskulla. Esim. täällä: http://www.transaxleforum.com/f29-ALFA.html ei ole mainintaa 2.0 I.E mallista kuten ei myöskään tuossa aiemmin linkatussa wikipedia artikkelissa. En ole myöskään törmännyt ko. malliin missään esitteessä tai huoltokirjassa. Tietenkin auton ja moottorin tyyppinumero on tässä a ja o.
Moi auton vuosimalli on 87. Eli onko tuo joku ruiskukoneen esiaste?

Avatar
Tecktor
Viestit: 24
Liittynyt: 18 Helmi 2020, 15:20
Car(s): 116.08

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tecktor »

vastaheitto kirjoitti:
07 Huhti 2021, 18:15
Tecktor kirjoitti:
05 Helmi 2021, 07:47
Sape kirjoitti:
04 Helmi 2021, 22:05
Kyllä noita on saanut ajoituksen muuntimella. Minunkin autossa oli tämmöinen moottori ja olen muissakin nähnyt.
1.6 I.E ja 1.8 I.E malleja on saanut ajoituksen muuntimella. Sen sijaan 75 TS korvasi 2.0 kaasarimallin jo 1987, eikä täten ollut saatavilla ruiskulla. Esim. täällä: http://www.transaxleforum.com/f29-ALFA.html ei ole mainintaa 2.0 I.E mallista kuten ei myöskään tuossa aiemmin linkatussa wikipedia artikkelissa. En ole myöskään törmännyt ko. malliin missään esitteessä tai huoltokirjassa. Tietenkin auton ja moottorin tyyppinumero on tässä a ja o.
Moi auton vuosimalli on 87. Eli onko tuo joku ruiskukoneen esiaste?
Terve taas!
Kuten tuossa viimeisimmässä postauksessa totesin olin väärässä. Täytyy muistaa että vuosimalli ei välttämättä ole sama asia kun valmistusvuosi (en tiedä tehtiinkö näitä vielä -87). Autosi on erittäin todennäköisesti "päästömalli" (ruotsi ja sveitsi) ja sen takia siinä on tuo ajoituksenmuunnin sekä vähän erilaiset kaasuttimet. Tyyppikilvessä pitäisi lukea: (siinä kun avaa konepellin) Tipo versione: 162.BF Codice interno: 161.080 Tipo motore: 062.12. Tuo samainen AR06212 pitäisi löytyä myös moottorin kyljestä. Nämä koodit eivät poikkea ns. tavallisesta (2.0 kaasareilla ilman ajoituksenmuuninta) mallista. Vastatakseni kysymykseen: "päästömalli" ei varsinaisesti ollut ruiskukoneen esiaste sillä Alfalla oli tähän aikaan muita malleja joissa oli ruisku. Jostain syystä tähän ratkaisuun kuitenkin päädyttiin tiukempien päästönormien maissa (ruotsi, sveitsi, australia). Tiedätkö onko autosi tuotu ruotsista?
Era di vitale importanza non scendere mai a compromessi nella progettazione di un'Alfa Romeo

legza
Viestit: 894
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja legza »

Minkälainen on toteutus nokka-akselin säädölle kaasari mallissa?

badbullTC
Viestit: 2
Liittynyt: 29 Kesä 2021, 20:35
Car(s): Alfa 75 2.0TC

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja badbullTC »

2.0TC koneen vaihto 3 litraseen turboon, saako katulaillisen nyky lainsäädännöllä ja mitkä osat pitää vaihtaa vastaamaan 3 litrasta vastaavaa? Ja onko kyseisessä operaatiossa "järkeä"? Tarkoitus kuitenkin enemmän ajaa radalla/fiilistelyyn auto.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Kyllä sen saa katsastettua. Alusta, voimansiirto ja jarrut tulisi vastata vertailumallia, käytännössä 75 qv:ta. Kaasarikoneen kirstu kai lienee lukkoperää lukuunottamatta sama, eli kelvannee. Kardaani ja vetoakselit on erilaiset. TC lienee nelipulttisilla navoilla, eli navat ja etujarrut vaihtoon. Takajarruista ei muistikuvaa onko niissä eroja, mutta muistelisin, että ei muuta kuin vetoakselin pultinreikien koko levyissä.

*köh*osta multa prosenttipommi 3.0 vaikka osiksi*köh* 😁

Avatar
Huikko
Viestit: 26
Liittynyt: 17 Elo 2012, 16:33

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Kuva

Tämä leimattu taas vuosien jälkeen. Olipahan työmaa. Ihan järjetön homma leipoa enää liikenteeseen, mutta tehty!

Ohjauskulmia säädettäessä sanottiin, että loppuu säätövarat - ohjausvaihde on liikaa oikealla.
Tä...vaihdoin sen kyllä, kun edellinen vuoti kuin seula, mutta voiko sen muka kiinnittää väärään kohtaan? En nyt muista yksityiskohtia.
75 2.0 TC 1986
156 Crosswagon 2005
Ex 156 2,5 V6 Wagon -04
Ex 155 2,0 TS -95
Ex 156 2,5 V6 Sedan -98

vastaheitto
Viestit: 16
Liittynyt: 04 Joulu 2012, 17:45
Car(s): -75 ts & 3.0 America
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja vastaheitto »

Tecktor kirjoitti:
07 Huhti 2021, 19:48
vastaheitto kirjoitti:
07 Huhti 2021, 18:15
Tecktor kirjoitti:
05 Helmi 2021, 07:47


1.6 I.E ja 1.8 I.E malleja on saanut ajoituksen muuntimella. Sen sijaan 75 TS korvasi 2.0 kaasarimallin jo 1987, eikä täten ollut saatavilla ruiskulla. Esim. täällä: http://www.transaxleforum.com/f29-ALFA.html ei ole mainintaa 2.0 I.E mallista kuten ei myöskään tuossa aiemmin linkatussa wikipedia artikkelissa. En ole myöskään törmännyt ko. malliin missään esitteessä tai huoltokirjassa. Tietenkin auton ja moottorin tyyppinumero on tässä a ja o.
Moi auton vuosimalli on 87. Eli onko tuo joku ruiskukoneen esiaste?
Terve taas!
Kuten tuossa viimeisimmässä postauksessa totesin olin väärässä. Täytyy muistaa että vuosimalli ei välttämättä ole sama asia kun valmistusvuosi (en tiedä tehtiinkö näitä vielä -87). Autosi on erittäin todennäköisesti "päästömalli" (ruotsi ja sveitsi) ja sen takia siinä on tuo ajoituksenmuunnin sekä vähän erilaiset kaasuttimet. Tyyppikilvessä pitäisi lukea: (siinä kun avaa konepellin) Tipo versione: 162.BF Codice interno: 161.080 Tipo motore: 062.12. Tuo samainen AR06212 pitäisi löytyä myös moottorin kyljestä. Nämä koodit eivät poikkea ns. tavallisesta (2.0 kaasareilla ilman ajoituksenmuuninta) mallista. Vastatakseni kysymykseen: "päästömalli" ei varsinaisesti ollut ruiskukoneen esiaste sillä Alfalla oli tähän aikaan muita malleja joissa oli ruisku. Jostain syystä tähän ratkaisuun kuitenkin päädyttiin tiukempien päästönormien maissa (ruotsi, sveitsi, australia). Tiedätkö onko autosi tuotu ruotsista?
Moi. Kiitos vastauksista. Joo tyyppikilpi täsmää koneen numeroihin eli ero on vain tuossa ajoituksen muuntimessa ja sitten näyttäisi olevan f mallin kaasuttimet eli ns: vähäpäästöiset kaasuttimet

vastaheitto
Viestit: 16
Liittynyt: 04 Joulu 2012, 17:45
Car(s): -75 ts & 3.0 America
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja vastaheitto »

legza kirjoitti:
10 Huhti 2021, 00:46
Minkälainen on toteutus nokka-akselin säädölle kaasari mallissa?
Moi ajoituksen muunnin näyttäisi olevan hydrauli toiminen jota ohjataan mikrokytkimellä mikä on kaasuttimissa kiinni.

vastaheitto
Viestit: 16
Liittynyt: 04 Joulu 2012, 17:45
Car(s): -75 ts & 3.0 America
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja vastaheitto »

Tecktor kirjoitti:
07 Huhti 2021, 19:48
vastaheitto kirjoitti:
07 Huhti 2021, 18:15
Tecktor kirjoitti:
05 Helmi 2021, 07:47


1.6 I.E ja 1.8 I.E malleja on saanut ajoituksen muuntimella. Sen sijaan 75 TS korvasi 2.0 kaasarimallin jo 1987, eikä täten ollut saatavilla ruiskulla. Esim. täällä: http://www.transaxleforum.com/f29-ALFA.html ei ole mainintaa 2.0 I.E mallista kuten ei myöskään tuossa aiemmin linkatussa wikipedia artikkelissa. En ole myöskään törmännyt ko. malliin missään esitteessä tai huoltokirjassa. Tietenkin auton ja moottorin tyyppinumero on tässä a ja o.
Moi auton vuosimalli on 87. Eli onko tuo joku ruiskukoneen esiaste?
Terve taas!
Kuten tuossa viimeisimmässä postauksessa totesin olin väärässä. Täytyy muistaa että vuosimalli ei välttämättä ole sama asia kun valmistusvuosi (en tiedä tehtiinkö näitä vielä -87). Autosi on erittäin todennäköisesti "päästömalli" (ruotsi ja sveitsi) ja sen takia siinä on tuo ajoituksenmuunnin sekä vähän erilaiset kaasuttimet. Tyyppikilvessä pitäisi lukea: (siinä kun avaa konepellin) Tipo versione: 162.BF Codice interno: 161.080 Tipo motore: 062.12. Tuo samainen AR06212 pitäisi löytyä myös moottorin kyljestä. Nämä koodit eivät poikkea ns. tavallisesta (2.0 kaasareilla ilman ajoituksenmuuninta) mallista. Vastatakseni kysymykseen: "päästömalli" ei varsinaisesti ollut ruiskukoneen esiaste sillä Alfalla oli tähän aikaan muita malleja joissa oli ruisku. Jostain syystä tähän ratkaisuun kuitenkin päädyttiin tiukempien päästönormien maissa (ruotsi, sveitsi, australia). Tiedätkö onko autosi tuotu ruotsista?
Moi vielä. Ei ole tuotu tietääkseni ruotsista koska kaikki alkuperäiset paperit löytyy ja auto on myyty leppävirralle vuonna 88 jolloin ensirekisteröity.

Avatar
Eero
Viestit: 2839
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

SZ/RZ:n jäähdytetyt takajarrulevyt ovat pätevä päivitys 75:n takajarruiksi. Levyjä näyttää saavan esim. Briteistä, mutta sattuneesta syystä kulut nostaa hintoja entistäkin korkeammaksi. Onko kollegoilla tietoa korvaavista jäähdytetyistä levyistä tai paikasta, mistä vastaavat levyt voisi hankkia "järkihintaan"?
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

legza
Viestit: 894
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja legza »

Tässä joku vuosi sitten Päijät-hämeessä pyöri osakasa -80 ja -90 luvun Alfoihin. (useita lavallisia)

sattuisikohan kukaan muistamaan/tietämään kenellä lienee nykyisin, tai onko niistä mitään jäljellä?

ja noin yleisesti onko kellään Suomessa uusia peltiosia 75 takapäähän? tai muutakin saa tarjota... Pyörän kaaret ja tarvikehelmat löytyy jo.

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

^Minulla on kaikkien ovien pintapellit ylimääräiset. osanumero 96302572 jne.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

peksu
Viestit: 618
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
MB C 180 -16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja peksu »

Pitääkö 1986 valmistuneessa 75:ssa vielä käyttää lyijyn korviketta bensassa? Kaasutinkone siis kyseessä.

legza
Viestit: 894
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja legza »

peksu kirjoitti:
01 Heinä 2022, 16:23
Pitääkö 1986 valmistuneessa 75:ssa vielä käyttää lyijyn korviketta bensassa? Kaasutinkone siis kyseessä.
Ei tarvi, Mutta 98 toki.

peksu
Viestit: 618
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
MB C 180 -16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja peksu »

Ok, hyvä tietää ja 98 olenkin ajellut.

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Takajarrupalojen vaihto menossa ja toisen satulan ulompaa mäntää peruutellessani sieltä kuusiokoloruuvin juuresta alkoi vuotamaan jarrunestettä. Käänsin kuusiokoloruuvia aluksi väärään suuntaan ja taisi tykätä siitä kyttyrää. Eipä se mäntäkään juuri tainnut liikkua.

Onko peli nyt pelattu tuon satulan osalta vai onko joku saanut niitä korjattua itse?

Avatar
Sape
Viestit: 1394
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

Minä olen uusinut tiivisteet oman 75 satuloihin vuosia sitten, eikä ole (vielä) vuotanut.

Dman
Viestit: 81
Liittynyt: 27 Kesä 2012, 03:53
Car(s): GTV 2.0 -85-
Porsche Cayenne turbo
entiset Alfat:
75 1.6, 75 2.0ts.

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Dman »

Omat Alfetta GTV:n jarrut huolsin vuosia sitten (ei ole vielä vuotaneet, mutta ei ole myöskään vielä autossa kiinni vaan kirjahyllyssä :-D ). Täysin tehtävissä itse, mutta vaativat purkaessa suht ronskeja otteita. Ohjeita varmasti löytyy netistä. Tiivistesarjan kanssa tarkkuutta, että tulee kaikki eikä vain mäntien tiivisteet!

Lanccu
Viestit: 197
Liittynyt: 29 Maalis 2018, 20:42
Car(s): Alfa Romeo 75 1,6
BMW E91 325d M-Sport '07
BMW E46 320d '04
Ford Thunderbird 3,8 '91
Saab 900 2,3 '95
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Paikkakunta: Paimio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Lanccu »

Tety muutama vuosi sitten, tuolta Pikku-Norsun projektitopicista löytyy kuvia puretuista satuloista. Kannattaa tosiaan tilatessa varmistaa, että setissä on muutakin kuin mäntien tiivisteet, itsekin tuli harjoiteltua näiden kanssa. Autodocista tilasin muistaakseni Frenkit-merkkisen setin, jonka tuotekuvassa näkyi vähän enemmän tavaraa. Vähän normisatuloita enemmän nämä vaativat askaretta ja kärsivällisyyttä.

JTN
Viestit: 230
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
Car(s): Fiat Tipo Wagon 1.4 T-Jet '17 ja CF Moto CF500 '09 (L7e)
ex 75 TS Cat '89 (myyty 09/2022)
ex 75 TS Cat '91 (myyty 07/2022)
ex 75 3.0v6 Cat '90 (varastettu 07/2020)
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JTN »

vastaheitto kirjoitti:
23 Heinä 2021, 05:49
Tecktor kirjoitti:
07 Huhti 2021, 19:48
vastaheitto kirjoitti:
07 Huhti 2021, 18:15

Moi auton vuosimalli on 87. Eli onko tuo joku ruiskukoneen esiaste?
Terve taas!
Kuten tuossa viimeisimmässä postauksessa totesin olin väärässä. Täytyy muistaa että vuosimalli ei välttämättä ole sama asia kun valmistusvuosi (en tiedä tehtiinkö näitä vielä -87). Autosi on erittäin todennäköisesti "päästömalli" (ruotsi ja sveitsi) ja sen takia siinä on tuo ajoituksenmuunnin sekä vähän erilaiset kaasuttimet. Tyyppikilvessä pitäisi lukea: (siinä kun avaa konepellin) Tipo versione: 162.BF Codice interno: 161.080 Tipo motore: 062.12. Tuo samainen AR06212 pitäisi löytyä myös moottorin kyljestä. Nämä koodit eivät poikkea ns. tavallisesta (2.0 kaasareilla ilman ajoituksenmuuninta) mallista. Vastatakseni kysymykseen: "päästömalli" ei varsinaisesti ollut ruiskukoneen esiaste sillä Alfalla oli tähän aikaan muita malleja joissa oli ruisku. Jostain syystä tähän ratkaisuun kuitenkin päädyttiin tiukempien päästönormien maissa (ruotsi, sveitsi, australia). Tiedätkö onko autosi tuotu ruotsista?
Moi vielä. Ei ole tuotu tietääkseni ruotsista koska kaikki alkuperäiset paperit löytyy ja auto on myyty leppävirralle vuonna 88 jolloin ensirekisteröity.
2.0 TC ajoituksen muuntimella on tosiaan Ruotsin ja Sveitsin vientimalli - Sveitsissä yksi myynnissäkin Alfa 75 2.0 87 .

'Tutte le Alfa Romeo' -kirja mainitsee kyseisen konfiguraation Alfa 90:n kohdalla, mutta ei 75 kohdalla. Moottori toki molemmissa sama AR 06212 - "Variatore di face elettroidraulico: 2.0 iniezione e 2.0 carburatori per Svezia e Svizzera."

Kuten jo yllä mainittu niin, 75 sai vain 2.0 TC (ja myöhemmin 2.0 TwinSpark) ja mainittu 2.0ie oli siis vain 90:aan.

Alfan Suomen maahantuontia hoiti yhdessä välissä Alfa Romeo Sverige, joten ei mielestäni ole mitenkään ihmeellistä, että Suomeen on päätynyt sekä "normaaleja" että Ruotsin vientimalleja.
Oma ex-Tessukin on tullut Ruotsin Alfan kautta ja ensirekisteröity suoraan Suomeen.

Minulla ehkä aukko sivistyksessä, mutta onko Australiaan viety muita 75-malleja kuin 2.5v6, 3.0v6 ja 2.0 TwinSpark?
https://www.carsguide.com.au/alfa-romeo/75/ ei listaa muita malleja (90:lle vain 2.5v6).

Jotenkin tehdas erottelee noi kaksi 2.0 TC versiota - jos moottorin numero on sama, niin piileekö ero tyyppinumerossa?
Tipo 162.BA Motore: 06212 - 2.0 TC "tavallinen" ?
Tipo 162.BF Motore: 06212 - 2.0 TC Ruotsi/Sveitsi-malli ?
ex-CARF948

JTN
Viestit: 230
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
Car(s): Fiat Tipo Wagon 1.4 T-Jet '17 ja CF Moto CF500 '09 (L7e)
ex 75 TS Cat '89 (myyty 09/2022)
ex 75 TS Cat '91 (myyty 07/2022)
ex 75 3.0v6 Cat '90 (varastettu 07/2020)
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JTN »

Nämä tulleet jonkin 75-varaosaerän mukana, mutta kuuluvatko ylipäänsä 75:een? Tai edes Alfaan?
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
ex-CARF948

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Lanccu kirjoitti:
20 Heinä 2022, 13:42
Tety muutama vuosi sitten, tuolta Pikku-Norsun projektitopicista löytyy kuvia puretuista satuloista. Kannattaa tosiaan tilatessa varmistaa, että setissä on muutakin kuin mäntien tiivisteet, itsekin tuli harjoiteltua näiden kanssa. Autodocista tilasin muistaakseni Frenkit-merkkisen setin, jonka tuotekuvassa näkyi vähän enemmän tavaraa. Vähän normisatuloita enemmän nämä vaativat askaretta ja kärsivällisyyttä.
Täytyypi tutkia tuo projektiketjusi. Sen jo huomasinkin, että suuri(n) osa tiivistesarjoista ei sisällä kaikkia tiivisteitä.

Kiitos kaikille vastanneille!

Avatar
Tecktor
Viestit: 24
Liittynyt: 18 Helmi 2020, 15:20
Car(s): 116.08

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tecktor »

JTN kirjoitti:
21 Heinä 2022, 12:00
vastaheitto kirjoitti:
23 Heinä 2021, 05:49
Tecktor kirjoitti:
07 Huhti 2021, 19:48


Terve taas!
Kuten tuossa viimeisimmässä postauksessa totesin olin väärässä. Täytyy muistaa että vuosimalli ei välttämättä ole sama asia kun valmistusvuosi (en tiedä tehtiinkö näitä vielä -87). Autosi on erittäin todennäköisesti "päästömalli" (ruotsi ja sveitsi) ja sen takia siinä on tuo ajoituksenmuunnin sekä vähän erilaiset kaasuttimet. Tyyppikilvessä pitäisi lukea: (siinä kun avaa konepellin) Tipo versione: 162.BF Codice interno: 161.080 Tipo motore: 062.12. Tuo samainen AR06212 pitäisi löytyä myös moottorin kyljestä. Nämä koodit eivät poikkea ns. tavallisesta (2.0 kaasareilla ilman ajoituksenmuuninta) mallista. Vastatakseni kysymykseen: "päästömalli" ei varsinaisesti ollut ruiskukoneen esiaste sillä Alfalla oli tähän aikaan muita malleja joissa oli ruisku. Jostain syystä tähän ratkaisuun kuitenkin päädyttiin tiukempien päästönormien maissa (ruotsi, sveitsi, australia). Tiedätkö onko autosi tuotu ruotsista?
Moi vielä. Ei ole tuotu tietääkseni ruotsista koska kaikki alkuperäiset paperit löytyy ja auto on myyty leppävirralle vuonna 88 jolloin ensirekisteröity.
2.0 TC ajoituksen muuntimella on tosiaan Ruotsin ja Sveitsin vientimalli - Sveitsissä yksi myynnissäkin Alfa 75 2.0 87 .

'Tutte le Alfa Romeo' -kirja mainitsee kyseisen konfiguraation Alfa 90:n kohdalla, mutta ei 75 kohdalla. Moottori toki molemmissa sama AR 06212 - "Variatore di face elettroidraulico: 2.0 iniezione e 2.0 carburatori per Svezia e Svizzera."

Kuten jo yllä mainittu niin, 75 sai vain 2.0 TC (ja myöhemmin 2.0 TwinSpark) ja mainittu 2.0ie oli siis vain 90:aan.

Alfan Suomen maahantuontia hoiti yhdessä välissä Alfa Romeo Sverige, joten ei mielestäni ole mitenkään ihmeellistä, että Suomeen on päätynyt sekä "normaaleja" että Ruotsin vientimalleja.
Oma ex-Tessukin on tullut Ruotsin Alfan kautta ja ensirekisteröity suoraan Suomeen.

Minulla ehkä aukko sivistyksessä, mutta onko Australiaan viety muita 75-malleja kuin 2.5v6, 3.0v6 ja 2.0 TwinSpark?
https://www.carsguide.com.au/alfa-romeo/75/ ei listaa muita malleja (90:lle vain 2.5v6).

Jotenkin tehdas erottelee noi kaksi 2.0 TC versiota - jos moottorin numero on sama, niin piileekö ero tyyppinumerossa?
Tipo 162.BA Motore: 06212 - 2.0 TC "tavallinen" ?
Tipo 162.BF Motore: 06212 - 2.0 TC Ruotsi/Sveitsi-malli ?
BA= Pitkät välitykset
BF= Lyhyet välitykset
Era di vitale importanza non scendere mai a compromessi nella progettazione di un'Alfa Romeo

jussit
Viestit: 76
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 22:07
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja jussit »

Nyt on tuoretta hankintaa tutkittu sen verran, että osatarpeita on joitakin mielessä.
Moottorin tukikumit on aivan vaihtokunnossa, oikea ja vasen. Tarvetta olisi myös ainakin ylävesiletkulle, muitakin letkuja toki pitää uusia.
Mistä tällaisia kannattaisi etsiä? Ilmansuodatintakaan en Suomesta löytänyt, jossakin nettikaupassa kyllä näin.
Edit. TS siis kyseessä.

Avatar
Satakolmikolmonen
Viestit: 111
Liittynyt: 04 Marras 2013, 20:54
Car(s): 156 2.0 TS
164 3.0 12v
Sprint 1.5 QV
147 1.6
159 2.4 jtdm SW
75 TS x3
75 2.0 tc
75 1.8 T
Paikkakunta: Kihniö

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Satakolmikolmonen »

OKP parts tai ebspares. Tos ainaki pari hyvää paikkaa.

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Mitenkäs takajarrujen sisemmän männän kuuluu mennä sisäänpäin sitten jos saan palat irti: Painamalla vai lisäksi kiertämällä? Vai peräti säätöruuvilla (ei toimi). Aattelin nyt vain herkistellä ennen talvilepoa.

Kävi niin että katsastusmies sai jarrutestissä vasemman puolen juntturaan. Huomasin vasta kotona tunkilla, ettei rengas pyöri. Katsastushan tietenkin meni läpi...

Ainakaan sisempi säätömekanismi ei tunnu vaikuttavan lainkaan, eli sillä ei saa löysättyä. Eli olisiko sieltä nyt sitten säätömekanismi rikki tai ainakin mäntä jumissa. Ei jaksaisi nyt irrottaa satulaa korjattavaksi, kun pitäisi kohta viedä talviteloille. Kerran tuon olen aiemmin kasannut ja näköjään jotain on mennyt pieleen. Tosin ennen remonttiakin on joskus katsastuksen jälkeen ollut takajarrut punahehkussa. Käsijarru ei tykkää siitä että renkaat pyörii? :mrgreen:

Avatar
Tecktor
Viestit: 24
Liittynyt: 18 Helmi 2020, 15:20
Car(s): 116.08

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tecktor »

Jarno kirjoitti:
20 Syys 2022, 16:37
Mitenkäs takajarrujen sisemmän männän kuuluu mennä sisäänpäin sitten jos saan palat irti: Painamalla vai lisäksi kiertämällä? Vai peräti säätöruuvilla (ei toimi). Aattelin nyt vain herkistellä ennen talvilepoa.

Kävi niin että katsastusmies sai jarrutestissä vasemman puolen juntturaan. Huomasin vasta kotona tunkilla, ettei rengas pyöri. Katsastushan tietenkin meni läpi...

Ainakaan sisempi säätömekanismi ei tunnu vaikuttavan lainkaan, eli sillä ei saa löysättyä. Eli olisiko sieltä nyt sitten säätömekanismi rikki tai ainakin mäntä jumissa. Ei jaksaisi nyt irrottaa satulaa korjattavaksi, kun pitäisi kohta viedä talviteloille. Kerran tuon olen aiemmin kasannut ja näköjään jotain on mennyt pieleen. Tosin ennen remonttiakin on joskus katsastuksen jälkeen ollut takajarrut punahehkussa. Käsijarru ei tykkää siitä että renkaat pyörii? :mrgreen:
Säätöruuvilla saa männän liikkumaan. En nyt tähän hätään muista kumman jarrusatulan säädöt oli loogiset (vastapäivään kierrettäessä mäntä aukeaa) ja kumpi toimi päinvastoin. Palat saa helpoiten pois avaamalla säätöjä ensin. Melkein kannattaa ostaa uudet satulat jos aiempi korjaus ei ole onnistunut.
Era di vitale importanza non scendere mai a compromessi nella progettazione di un'Alfa Romeo

Vastaa Viestiin