Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Palautuuhan se käsijarrun linkku varmasti täysin? Se muistaakseni saattoi jotenkin nyrjähtää jos oikein raivolla veti käsijarrua. Käsijarru taisi vaikuttaa pelkästään sisempiin mäntiin.

Säätöruuvista pitäisi männän liikkua sisään. Tosin mäntä voi olla jumissa ja usein vielä alkaa kusemaan jarrunestettä säätöruuvin juuresta jos ei ole kovin tuoreet tiivisteet satulassa.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Sape
Viestit: 1394
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

Joskus joutunut avittamaan mäntää painamalla ja samalla säätöruuvia pyörittämällä, että männän sai sisään. Sen jälkeen toimi normaalisti.

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja jknracing »

" ja mainittu 2.0ie oli siis vain 90:aan."

75:sia tehty tuolla 2.0 ie tekniikalla joku 500 kpl
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
Tecktor
Viestit: 24
Liittynyt: 18 Helmi 2020, 15:20
Car(s): 116.08

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tecktor »

Tehtaalta? Saisiko jotain luotettavaa lähdettä tuohon?
Era di vitale importanza non scendere mai a compromessi nella progettazione di un'Alfa Romeo

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Jarno kirjoitti:
20 Syys 2022, 16:37
Mitenkäs takajarrujen sisemmän männän kuuluu mennä sisäänpäin sitten jos saan palat irti: Painamalla vai lisäksi kiertämällä? Vai peräti säätöruuvilla (ei toimi). Aattelin nyt vain herkistellä ennen talvilepoa.

Kävi niin että katsastusmies sai jarrutestissä vasemman puolen juntturaan. Huomasin vasta kotona tunkilla, ettei rengas pyöri. Katsastushan tietenkin meni läpi...

Ainakaan sisempi säätömekanismi ei tunnu vaikuttavan lainkaan, eli sillä ei saa löysättyä. Eli olisiko sieltä nyt sitten säätömekanismi rikki tai ainakin mäntä jumissa. Ei jaksaisi nyt irrottaa satulaa korjattavaksi, kun pitäisi kohta viedä talviteloille. Kerran tuon olen aiemmin kasannut ja näköjään jotain on mennyt pieleen. Tosin ennen remonttiakin on joskus katsastuksen jälkeen ollut takajarrut punahehkussa. Käsijarru ei tykkää siitä että renkaat pyörii? :mrgreen:

Vasemmassa satulassa sisempi mäntä menee sisään kiertämällä säätöruuvia vastapäivään kun taas oikeassa satulassa sisempi mäntä peruuttaa myötäpäivään kiertämällä.

Ulommat männät peruuttavat molemmissa satuloissa ruuvia myötäpäivään kiertämällä.

Mäntiä ei kuuluisi painaa sisään, mutta jos kovin ovat jumissa, niin varovasti voi koittaa painaa(omalla vastuulla) samalla, kun kiertää säätöruuvia. Liian voimakkaasti jos painaa, niin saattaa säätömekanismi vaurioitua.

Omaani tilasin molemmille puolille kaksi kertaa autodoc:lta täydellisen takasatuloiden tiivistesarjan ja molemmilla kerroilla sain perussarjan ilman niitä pieniä o-renkaita. Veloittivat kuitenkin täydellisen sarjan hinnan ja omalla kustannuksella saisi lähettää takaisin.

Älkää tilatko autodoc:lta yhtään mitään. Ikinä.

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Joo ei noissa säätöruuveilla saa mitään liikkumaan. Kurkkasin suojakumin alle, että hyvin on ruostetta.
Tuskin kasasin aikoinaan rasvan kanssa. Oppirahoja maksellaan.

Niin liikkuihan se mäntä jarrupaineella ulospäin, mutta ei sitä saanut sisälle millään kotikonsteilla. Eli varmaan sieltä on viimeistään nyt säätömekanismi hajonnut. Otin palasta siivun pois molemmin puolin ja pistin takaisin.

Toivoa sopii ettei uusissa satuloissa ole valmiiksi haperot tiivisteet. Jarrrunesteen pitäviä O-renkaita saa kyllä onneksi esim. Etralta.
Onneksi nuo jarrut ovat noin huolltoystävälliset, että oikein himottaa päästä taas ruuvaamaan.

legza
Viestit: 894
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja legza »

Ihme kyllä viimeksi säätäessä tirsasi jarrunestettä säätöruuvin välistä, mutta ei jäänyt vuotamaan. :silent: Täytys varmaan varautua hommaan uusia satuloita.

jussit
Viestit: 76
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 22:07
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja jussit »

Takajarruista mullakin kysymys.
75 seisoi työpaikan pihassa 5 päivää, ja jostain kumman syystä olin jättänyt käsijarrun päälle. Tänään töiden jälkeen otin Alfaa halliin tuulilasin paikkausta varten. Jarrut oli täysin jumissa. Koitin hellästi nykiä käsijarrua, mutta kahva meni siitä sitten täysin veltoksi. Ajoin sisälle halliin väkisin, ja lasia korjatessa koitin polkaista jarrupoljinta reippaammin. Jarrut napsahti auki, mutta käsijarrukahva on edelleen täysin löysä.
Onko veikkauksia, mistä lähteä etsimään syytä? Onko siellä takapäässä joku linkku vaijerissa, joka voisi jäädä jumiin?

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Tarkista vaijerin pohjakiinnikkeet. Varsinkin etummainen.

Avatar
Eero
Viestit: 2839
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Keskuslukko temppuilee. Avaimesta käännettäessä lukitsee ovet jonka jälkeen avaa ne saman tien. Onko muilla ollut samanlaisia oireita?
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Eero kirjoitti:
20 Joulu 2022, 20:59
Keskuslukko temppuilee. Avaimesta käännettäessä lukitsee ovet jonka jälkeen avaa ne saman tien. Onko muilla ollut samanlaisia oireita?
Jos auto luulee jonkun oven olevan auki niin tekee tuota. Lisäksi jos joku lukko kanittaa eikä meinaa mennä lukkoon niin sama homma. Sammuuko sisävalo kun laittaa ovet kiinni ja saako nupista kaikki ovet lukkoon kohtuu voimalla?
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

mikakiiuru
Viestit: 33
Liittynyt: 14 Huhti 2021, 10:18
Car(s): Brera 3.2 V6 JTS Q4 -08
156 2.0 JTS Sportwagon -05
147 2.0 T.S -03
156 2.0 T.S -02
156 1.8 T.S Sportwagon -04
147 1.6 T.S -02
Stilo "Abarth" 1.8 "carbiolet" -02
Bustner Viseo 707 (Ducato 2.3 TD) -12
EX Alfat 33 1.5 *2 84-85, 33 1.5 SW-85, 33 P4 *2, 75 2.0-86, 75 3.0, Sprint, 164 3.0 *2, 147 2,0 -08, 156 1.8
Paikkakunta: Hankasalmen Asema

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja mikakiiuru »

Saattas olla joku lukko tai mekanismi jäässä

petteri nyholm
Viestit: 204
Liittynyt: 25 Loka 2017, 18:23
Car(s): Alfa Romeo GT 1750 1968
Alfa Romeo Sprint 1.5 1988
Ex. Alfa 75 2.5 V6
(+muut ex. Mazda RX8, Peugeot 205 GTI 1.9)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja petteri nyholm »

Eero kirjoitti:
20 Joulu 2022, 20:59
Keskuslukko temppuilee. Avaimesta käännettäessä lukitsee ovet jonka jälkeen avaa ne saman tien. Onko muilla ollut samanlaisia oireita?
Menevätkö ovet lukkoon jos ne lukitsee manuaalisesti auton sisällä kun akku on otettu irti, vai vastusteleeko joku lukoista?
Jotain saman tapaista oli omassa 75:ssä aikanaan. Lukkomekanismit olivat täynnä moskaa - liekö jotain maali/hiontapölyä sekä myös lasin tiivisteen välistä valunutta likaa. Annoin lukoille huolellisen WD40 kylvyn, puhaltelin paineilmalla puhtaaksi ja sen jälkeen lukkoöljyt pintaan. Ei ollut enää ongelmia tämän operaation jälkeen.

Avatar
Eero
Viestit: 2839
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Tiige kirjoitti:
21 Joulu 2022, 07:32

Jos auto luulee jonkun oven olevan auki niin tekee tuota. Lisäksi jos joku lukko kanittaa eikä meinaa mennä lukkoon niin sama homma. Sammuuko sisävalo kun laittaa ovet kiinni ja saako nupista kaikki ovet lukkoon kohtuu voimalla?
ARC:n mukaan ovet menee kiinni kuten kuuluukin. Saman voi havaita myös sisävalon toiminnasta.
petteri nyholm kirjoitti:
30 Joulu 2022, 15:20

Menevätkö ovet lukkoon jos ne lukitsee manuaalisesti auton sisällä kun akku on otettu irti, vai vastusteleeko joku lukoista?
Jotain saman tapaista oli omassa 75:ssä aikanaan. Lukkomekanismit olivat täynnä moskaa - liekö jotain maali/hiontapölyä sekä myös lasin tiivisteen välistä valunutta likaa. Annoin lukoille huolellisen WD40 kylvyn, puhaltelin paineilmalla puhtaaksi ja sen jälkeen lukkoöljyt pintaan. Ei ollut enää ongelmia tämän operaation jälkeen.
Kuten Tiige ja petteri nyholm arvelee niin vahva veikkaus on tuo lukkojen jumiutuminen. Oik.takaoven lukko kanittaa nupista painettaessa. Täytyypä purkaa mekanismit ja puhdistaa ne huolellisesti.

Kiitoksia vinkeistä!
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

legza
Viestit: 894
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja legza »

Muistelisin, että lähes aina, kun pakkasella painoi takaovien ulkokahvoista ovien ollessa lukossa, takaovien lukkolaitteet jäi jumiin ja keskuslukitus ei toiminut kuten piti. (lukittui samantien) Täytyi nopeasti avata etuovi heti avaimen käännön jälkeen, että pääsi sisään. :lol: saa nähdä mitä nyt käy, kun ovat putsattu ja automaattiöljyn kyllästämät. Ja toki samalla oli ongelmia saada edes takaovi kiinni, jos sen auki sai.

CARF0609
Viestit: 114
Liittynyt: 21 Tammi 2006, 13:16
Car(s): Alfa 164 TS;Motoguzzi Lm3 ja Ducati ST4s
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja CARF0609 »

Aseöljy on aika hyvä siihen voiteluun. Kestää muistaakseni -50c.

-jusu-
Viestit: 51
Liittynyt: 26 Marras 2009, 17:52

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja -jusu- »

Osaako joku sanoa montako booria pitäs etupään vääntösauvoja muuttaa jos madaltaa jonkun 40mm?

Edit: löysin kun aikani selasin, niin etupään yksi boori vaikuttaa 30mm?

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Sellainen muistikuva, että edestä kun kääntää yhden boorin ja takaa yhden boorin vastakkaiseen suuntaan, niin muutos on 1.5mm.

Avatar
Satakolmikolmonen
Viestit: 111
Liittynyt: 04 Marras 2013, 20:54
Car(s): 156 2.0 TS
164 3.0 12v
Sprint 1.5 QV
147 1.6
159 2.4 jtdm SW
75 TS x3
75 2.0 tc
75 1.8 T
Paikkakunta: Kihniö

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Satakolmikolmonen »

Muistaakseni pelkkä etupään boorin kääntö vaikuttaa ton 40mm, jos ei ollut enemmänkin.

Avatar
Sape
Viestit: 1394
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

^ Jotain 40-50mm se oli. Nimimerkillä kerran katsastukseen pykälän verran nostanut.

Ja samat muistikuvat kuin Abarthilla, eli 1.5mm kun kääntää boorin verran molemmista päistä.

legza
Viestit: 894
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja legza »

Mikähän virka on pitkällä kuparikierukalla sisäkennon nesteen kierron venttiilissä?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Alkeellinen termostaatti ohjaus sisälämmölle.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

legza
Viestit: 894
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja legza »

Ei ilmeisesti vaikuta täysin auki tai kiinni asennossa? Mulla on se luetun mukaan perinteinen vaiva, eli täysin venttiilin ollessa kiinni fuskaa ja tulee lämpöä silti. Ei ole isosta kiinni, että voisi vaihtaa kojelauta paikallaan, totesin ettei onnistune kuitenkaan. Toki voisi samalla puhallin moottorin kunnostaa, vaikka tuokin on jo reilu kymmmenen vuotta sitten laitettu "laadukas" vähän sopiva tarvike.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ei pitäisi tuolloin säätää. Vaijeri vetää ettei ole päässyt kuori luistamaan säätimen päästä?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

-jusu-
Viestit: 51
Liittynyt: 26 Marras 2009, 17:52

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja -jusu- »

Etummainen rättinivel pitäisi vaihtaa, kertokaahan joku yksinkertaisuudessaan minkälainen projekti luvassa tai miten kannattaa tehdä? Irroitetaanko koko kardaani? Vauhtipyörän kotelon takapään puslakin on rikki jonka yhteyteen pakoputkikin on kiinni. Pakoputken otin jo irti.

Myös perän yläpään pusla on rikki. Onko se minkälainen vaihtaa? Tarkotus on perän osat käydä läpi, putsata ja maalailla, että periaatteessa pitäs varmaan koko kelkka tiputtaa alas?

Carlo Coppa
Viestit: 734
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, MaXi5 -00, ex Maserati 4.24v -90
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Carlo Coppa »

Haussa on oikean puolen venttiilikopan tiiviste -88 75 V6 3.0:aan. Korjaamolta kertoivat, että sellaista ei löydy mistään, olivat ilmeisesti käyttäneet Fixuksen palveluita. Pienen googletuksen perusteella minusta taas näyttäisi, että noita on maailma täynnä. Tarjolla on eri hintaisia ja eri valmistajien tuotteita (esim. Victor Reinz 71-35787-00). Tosin nuo löydöt eivät osu ihan tarkkaan minun autoni spekseihin vaan ovat joko katalysaattorilla varustettuihin 3.0 malleihin tai 2.5 litraisiin. Käykö tuollainen minun autooni?
You can´t buy happiness but you can buy horsepower.

legza
Viestit: 894
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja legza »


Carlo Coppa
Viestit: 734
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, MaXi5 -00, ex Maserati 4.24v -90
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Carlo Coppa »

Kiitos! Laitoin tilaukseen.
You can´t buy happiness but you can buy horsepower.

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Takasatuloiden kiinnityspultit ovat näköjään vähän paremmat pinnapultit, eli mutterin päässä on hienompi kierre, joka lienee M10/1.25. Varmaan pysyy hienolla kierteellä paremmin kiinni, mutta olisiko katastrofi vaihtaa normaalinousuinen pinnapultti tilalle, jos tuo alkuperäinen osoittautuu huonoksi?
Mikähän kovuus noilla on? Riittääkö 10.9?

Edit: Eihän tuollaisia mistään löytynyt. Pistin vanhoilla kiinni.

Vastaa Viestiin