Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Valvoja: Moderators
- Tiige
- Viestit: 2850
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Palautuuhan se käsijarrun linkku varmasti täysin? Se muistaakseni saattoi jotenkin nyrjähtää jos oikein raivolla veti käsijarrua. Käsijarru taisi vaikuttaa pelkästään sisempiin mäntiin.
Säätöruuvista pitäisi männän liikkua sisään. Tosin mäntä voi olla jumissa ja usein vielä alkaa kusemaan jarrunestettä säätöruuvin juuresta jos ei ole kovin tuoreet tiivisteet satulassa.
Säätöruuvista pitäisi männän liikkua sisään. Tosin mäntä voi olla jumissa ja usein vielä alkaa kusemaan jarrunestettä säätöruuvin juuresta jos ei ole kovin tuoreet tiivisteet satulassa.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Sape
- Viestit: 1397
- Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
- Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Joskus joutunut avittamaan mäntää painamalla ja samalla säätöruuvia pyörittämällä, että männän sai sisään. Sen jälkeen toimi normaalisti.
- jknracing
- Viestit: 3075
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
" ja mainittu 2.0ie oli siis vain 90:aan."
75:sia tehty tuolla 2.0 ie tekniikalla joku 500 kpl
75:sia tehty tuolla 2.0 ie tekniikalla joku 500 kpl
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Tehtaalta? Saisiko jotain luotettavaa lähdettä tuohon?
Era di vitale importanza non scendere mai a compromessi nella progettazione di un'Alfa Romeo
- Abarth
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Jarno kirjoitti: ↑20 Syys 2022, 16:37Mitenkäs takajarrujen sisemmän männän kuuluu mennä sisäänpäin sitten jos saan palat irti: Painamalla vai lisäksi kiertämällä? Vai peräti säätöruuvilla (ei toimi). Aattelin nyt vain herkistellä ennen talvilepoa.
Kävi niin että katsastusmies sai jarrutestissä vasemman puolen juntturaan. Huomasin vasta kotona tunkilla, ettei rengas pyöri. Katsastushan tietenkin meni läpi...
Ainakaan sisempi säätömekanismi ei tunnu vaikuttavan lainkaan, eli sillä ei saa löysättyä. Eli olisiko sieltä nyt sitten säätömekanismi rikki tai ainakin mäntä jumissa. Ei jaksaisi nyt irrottaa satulaa korjattavaksi, kun pitäisi kohta viedä talviteloille. Kerran tuon olen aiemmin kasannut ja näköjään jotain on mennyt pieleen. Tosin ennen remonttiakin on joskus katsastuksen jälkeen ollut takajarrut punahehkussa. Käsijarru ei tykkää siitä että renkaat pyörii?
Vasemmassa satulassa sisempi mäntä menee sisään kiertämällä säätöruuvia vastapäivään kun taas oikeassa satulassa sisempi mäntä peruuttaa myötäpäivään kiertämällä.
Ulommat männät peruuttavat molemmissa satuloissa ruuvia myötäpäivään kiertämällä.
Mäntiä ei kuuluisi painaa sisään, mutta jos kovin ovat jumissa, niin varovasti voi koittaa painaa(omalla vastuulla) samalla, kun kiertää säätöruuvia. Liian voimakkaasti jos painaa, niin saattaa säätömekanismi vaurioitua.
Omaani tilasin molemmille puolille kaksi kertaa autodoc:lta täydellisen takasatuloiden tiivistesarjan ja molemmilla kerroilla sain perussarjan ilman niitä pieniä o-renkaita. Veloittivat kuitenkin täydellisen sarjan hinnan ja omalla kustannuksella saisi lähettää takaisin.
Älkää tilatko autodoc:lta yhtään mitään. Ikinä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Joo ei noissa säätöruuveilla saa mitään liikkumaan. Kurkkasin suojakumin alle, että hyvin on ruostetta.
Tuskin kasasin aikoinaan rasvan kanssa. Oppirahoja maksellaan.
Niin liikkuihan se mäntä jarrupaineella ulospäin, mutta ei sitä saanut sisälle millään kotikonsteilla. Eli varmaan sieltä on viimeistään nyt säätömekanismi hajonnut. Otin palasta siivun pois molemmin puolin ja pistin takaisin.
Toivoa sopii ettei uusissa satuloissa ole valmiiksi haperot tiivisteet. Jarrrunesteen pitäviä O-renkaita saa kyllä onneksi esim. Etralta.
Onneksi nuo jarrut ovat noin huolltoystävälliset, että oikein himottaa päästä taas ruuvaamaan.
Tuskin kasasin aikoinaan rasvan kanssa. Oppirahoja maksellaan.
Niin liikkuihan se mäntä jarrupaineella ulospäin, mutta ei sitä saanut sisälle millään kotikonsteilla. Eli varmaan sieltä on viimeistään nyt säätömekanismi hajonnut. Otin palasta siivun pois molemmin puolin ja pistin takaisin.
Toivoa sopii ettei uusissa satuloissa ole valmiiksi haperot tiivisteet. Jarrrunesteen pitäviä O-renkaita saa kyllä onneksi esim. Etralta.
Onneksi nuo jarrut ovat noin huolltoystävälliset, että oikein himottaa päästä taas ruuvaamaan.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Ihme kyllä viimeksi säätäessä tirsasi jarrunestettä säätöruuvin välistä, mutta ei jäänyt vuotamaan. Täytys varmaan varautua hommaan uusia satuloita.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Takajarruista mullakin kysymys.
75 seisoi työpaikan pihassa 5 päivää, ja jostain kumman syystä olin jättänyt käsijarrun päälle. Tänään töiden jälkeen otin Alfaa halliin tuulilasin paikkausta varten. Jarrut oli täysin jumissa. Koitin hellästi nykiä käsijarrua, mutta kahva meni siitä sitten täysin veltoksi. Ajoin sisälle halliin väkisin, ja lasia korjatessa koitin polkaista jarrupoljinta reippaammin. Jarrut napsahti auki, mutta käsijarrukahva on edelleen täysin löysä.
Onko veikkauksia, mistä lähteä etsimään syytä? Onko siellä takapäässä joku linkku vaijerissa, joka voisi jäädä jumiin?
75 seisoi työpaikan pihassa 5 päivää, ja jostain kumman syystä olin jättänyt käsijarrun päälle. Tänään töiden jälkeen otin Alfaa halliin tuulilasin paikkausta varten. Jarrut oli täysin jumissa. Koitin hellästi nykiä käsijarrua, mutta kahva meni siitä sitten täysin veltoksi. Ajoin sisälle halliin väkisin, ja lasia korjatessa koitin polkaista jarrupoljinta reippaammin. Jarrut napsahti auki, mutta käsijarrukahva on edelleen täysin löysä.
Onko veikkauksia, mistä lähteä etsimään syytä? Onko siellä takapäässä joku linkku vaijerissa, joka voisi jäädä jumiin?
- Abarth
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Tarkista vaijerin pohjakiinnikkeet. Varsinkin etummainen.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Keskuslukko temppuilee. Avaimesta käännettäessä lukitsee ovet jonka jälkeen avaa ne saman tien. Onko muilla ollut samanlaisia oireita?
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.
- Tiige
- Viestit: 2850
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Jos auto luulee jonkun oven olevan auki niin tekee tuota. Lisäksi jos joku lukko kanittaa eikä meinaa mennä lukkoon niin sama homma. Sammuuko sisävalo kun laittaa ovet kiinni ja saako nupista kaikki ovet lukkoon kohtuu voimalla?
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: 14 Huhti 2021, 10:18
- Car(s): Brera 3.2 V6 JTS Q4 -08
156 2.0 JTS Sportwagon -05
147 2.0 T.S -03
156 2.0 T.S -02
156 1.8 T.S Sportwagon -04
147 1.6 T.S -02
Stilo "Abarth" 1.8 "carbiolet" -02
Bustner Viseo 707 (Ducato 2.3 TD) -12
EX Alfat 33 1.5 *2 84-85, 33 1.5 SW-85, 33 P4 *2, 75 2.0-86, 75 3.0, Sprint, 164 3.0 *2, 147 2,0 -08, 156 1.8 - Paikkakunta: Hankasalmen Asema
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Saattas olla joku lukko tai mekanismi jäässä
-
- Viestit: 208
- Liittynyt: 25 Loka 2017, 18:23
- Car(s): Alfa Romeo GT 1750 1968
Alfa Romeo Sprint 1.5 1988
Ex. Alfa 75 2.5 V6
(+muut ex. Mazda RX8, Peugeot 205 GTI 1.9)
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Menevätkö ovet lukkoon jos ne lukitsee manuaalisesti auton sisällä kun akku on otettu irti, vai vastusteleeko joku lukoista?
Jotain saman tapaista oli omassa 75:ssä aikanaan. Lukkomekanismit olivat täynnä moskaa - liekö jotain maali/hiontapölyä sekä myös lasin tiivisteen välistä valunutta likaa. Annoin lukoille huolellisen WD40 kylvyn, puhaltelin paineilmalla puhtaaksi ja sen jälkeen lukkoöljyt pintaan. Ei ollut enää ongelmia tämän operaation jälkeen.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
ARC:n mukaan ovet menee kiinni kuten kuuluukin. Saman voi havaita myös sisävalon toiminnasta.
Kuten Tiige ja petteri nyholm arvelee niin vahva veikkaus on tuo lukkojen jumiutuminen. Oik.takaoven lukko kanittaa nupista painettaessa. Täytyypä purkaa mekanismit ja puhdistaa ne huolellisesti.petteri nyholm kirjoitti: ↑30 Joulu 2022, 15:20
Menevätkö ovet lukkoon jos ne lukitsee manuaalisesti auton sisällä kun akku on otettu irti, vai vastusteleeko joku lukoista?
Jotain saman tapaista oli omassa 75:ssä aikanaan. Lukkomekanismit olivat täynnä moskaa - liekö jotain maali/hiontapölyä sekä myös lasin tiivisteen välistä valunutta likaa. Annoin lukoille huolellisen WD40 kylvyn, puhaltelin paineilmalla puhtaaksi ja sen jälkeen lukkoöljyt pintaan. Ei ollut enää ongelmia tämän operaation jälkeen.
Kiitoksia vinkeistä!
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Muistelisin, että lähes aina, kun pakkasella painoi takaovien ulkokahvoista ovien ollessa lukossa, takaovien lukkolaitteet jäi jumiin ja keskuslukitus ei toiminut kuten piti. (lukittui samantien) Täytyi nopeasti avata etuovi heti avaimen käännön jälkeen, että pääsi sisään. saa nähdä mitä nyt käy, kun ovat putsattu ja automaattiöljyn kyllästämät. Ja toki samalla oli ongelmia saada edes takaovi kiinni, jos sen auki sai.
-
- Viestit: 114
- Liittynyt: 21 Tammi 2006, 13:16
- Car(s): Alfa 164 TS;Motoguzzi Lm3 ja Ducati ST4s
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Aseöljy on aika hyvä siihen voiteluun. Kestää muistaakseni -50c.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Osaako joku sanoa montako booria pitäs etupään vääntösauvoja muuttaa jos madaltaa jonkun 40mm?
Edit: löysin kun aikani selasin, niin etupään yksi boori vaikuttaa 30mm?
Edit: löysin kun aikani selasin, niin etupään yksi boori vaikuttaa 30mm?
- Abarth
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Sellainen muistikuva, että edestä kun kääntää yhden boorin ja takaa yhden boorin vastakkaiseen suuntaan, niin muutos on 1.5mm.
Paikalla
- Satakolmikolmonen
- Viestit: 114
- Liittynyt: 04 Marras 2013, 20:54
- Car(s): 156 2.0 TS
Sprint 1.5 QV
159 1.9 TI
75 TS x2
75 2.0 tc
75 1.8 T - Paikkakunta: Kihniö
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Muistaakseni pelkkä etupään boorin kääntö vaikuttaa ton 40mm, jos ei ollut enemmänkin.
- Sape
- Viestit: 1397
- Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
- Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
^ Jotain 40-50mm se oli. Nimimerkillä kerran katsastukseen pykälän verran nostanut.
Ja samat muistikuvat kuin Abarthilla, eli 1.5mm kun kääntää boorin verran molemmista päistä.
Ja samat muistikuvat kuin Abarthilla, eli 1.5mm kun kääntää boorin verran molemmista päistä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Mikähän virka on pitkällä kuparikierukalla sisäkennon nesteen kierron venttiilissä?
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4878
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Alkeellinen termostaatti ohjaus sisälämmölle.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Ei ilmeisesti vaikuta täysin auki tai kiinni asennossa? Mulla on se luetun mukaan perinteinen vaiva, eli täysin venttiilin ollessa kiinni fuskaa ja tulee lämpöä silti. Ei ole isosta kiinni, että voisi vaihtaa kojelauta paikallaan, totesin ettei onnistune kuitenkaan. Toki voisi samalla puhallin moottorin kunnostaa, vaikka tuokin on jo reilu kymmmenen vuotta sitten laitettu "laadukas" vähän sopiva tarvike.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4878
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Ei pitäisi tuolloin säätää. Vaijeri vetää ettei ole päässyt kuori luistamaan säätimen päästä?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Etummainen rättinivel pitäisi vaihtaa, kertokaahan joku yksinkertaisuudessaan minkälainen projekti luvassa tai miten kannattaa tehdä? Irroitetaanko koko kardaani? Vauhtipyörän kotelon takapään puslakin on rikki jonka yhteyteen pakoputkikin on kiinni. Pakoputken otin jo irti.
Myös perän yläpään pusla on rikki. Onko se minkälainen vaihtaa? Tarkotus on perän osat käydä läpi, putsata ja maalailla, että periaatteessa pitäs varmaan koko kelkka tiputtaa alas?
Myös perän yläpään pusla on rikki. Onko se minkälainen vaihtaa? Tarkotus on perän osat käydä läpi, putsata ja maalailla, että periaatteessa pitäs varmaan koko kelkka tiputtaa alas?
-
- Viestit: 740
- Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
- Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, MaXi5 -00, ex Maserati 4.24v -90
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Haussa on oikean puolen venttiilikopan tiiviste -88 75 V6 3.0:aan. Korjaamolta kertoivat, että sellaista ei löydy mistään, olivat ilmeisesti käyttäneet Fixuksen palveluita. Pienen googletuksen perusteella minusta taas näyttäisi, että noita on maailma täynnä. Tarjolla on eri hintaisia ja eri valmistajien tuotteita (esim. Victor Reinz 71-35787-00). Tosin nuo löydöt eivät osu ihan tarkkaan minun autoni spekseihin vaan ovat joko katalysaattorilla varustettuihin 3.0 malleihin tai 2.5 litraisiin. Käykö tuollainen minun autooni?
You can´t buy happiness but you can buy horsepower.
-
- Viestit: 740
- Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
- Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, MaXi5 -00, ex Maserati 4.24v -90
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Kiitos! Laitoin tilaukseen.
You can´t buy happiness but you can buy horsepower.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Takasatuloiden kiinnityspultit ovat näköjään vähän paremmat pinnapultit, eli mutterin päässä on hienompi kierre, joka lienee M10/1.25. Varmaan pysyy hienolla kierteellä paremmin kiinni, mutta olisiko katastrofi vaihtaa normaalinousuinen pinnapultti tilalle, jos tuo alkuperäinen osoittautuu huonoksi?
Mikähän kovuus noilla on? Riittääkö 10.9?
Edit: Eihän tuollaisia mistään löytynyt. Pistin vanhoilla kiinni.
Mikähän kovuus noilla on? Riittääkö 10.9?
Edit: Eihän tuollaisia mistään löytynyt. Pistin vanhoilla kiinni.