Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Dman
Viestit: 70
Liittynyt: 27 Kesä 2012, 03:53
Car(s): GTV 2.0 -85-
Porsche Cayenne turbo
entiset Alfat:
75 1.6, 75 2.0ts.

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Dman »

Itse lähtisin tutkimaan kipinää. Puola ja tuloa johdot tarkistukseen. Voihan noita vaikka tuijotella pimeessä kaverin startatessa. Suihkepullo vielä mukaan niin näkee mistä kipinä lyö maihin. Veikkaan puolaa/puolan-virranjakajan välistä johdinta.

Ps. Alfan V6 ei ole minulle tuttu

Kuten sanoin ei ko moottori ole minulle tuttu. Saakohan ton moottoriohjauksen vika tilaan esim nykäsemällä ilmamassamittarin töpselin irti? Näin voi pois sulkea kipinä vian, bensapumpun ja keskittyä imuvuotoihin jne.

petteri nyholm
Viestit: 91
Liittynyt: 25 Loka 2017, 18:23
Car(s): Alfa Romeo Sprint 1.5 1988

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja petteri nyholm »

Dman kirjoitti:Itse lähtisin tutkimaan kipinää. Puola ja tuloa johdot tarkistukseen. Voihan noita vaikka tuijotella pimeessä kaverin startatessa. Suihkepullo vielä mukaan niin näkee mistä kipinä lyö maihin. Veikkaan puolaa/puolan-virranjakajan välistä johdinta.

Ps. Alfan V6 ei ole minulle tuttu

Kuten sanoin ei ko moottori ole minulle tuttu. Saakohan ton moottoriohjauksen vika tilaan esim nykäsemällä ilmamassamittarin töpselin irti? Näin voi pois sulkea kipinä vian, bensapumpun ja keskittyä imuvuotoihin jne.
Kipinä testattu - toimii. Myös polttoainejärjestelmän tuplarele testattu - toimii.
Täytyy vielä varmistaa, että siirtopumppu on testattu, ymmärsin aiemmin että polttoaineen paineet ovat ok, joten eiköhän sekin ole kunnossa.
Korjaaja epäili jakopäätä, että olisi päässyt hyppäämään.

Avatar
alamajy
Viestit: 1996
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja alamajy »

^Aika samat oireet kuin minulla oli Alfetta Gtv6:ssa. Syyksi löytyi lähes tukkeutunut bensapumppu. Sen sisääntulo on ehkä 12mm ja siinä oli 8mm kerros lentohiekalta näyttävää punertavaa ainetta. Poistin skeidat, putsasin bensapumpun ja sen jälkeisen suodattimen ja huuhtelin myös tankin useaan kertaan.
Laitoin myös ylimääräisen suodattimen ennen bensapumppua ja koska se on halpa läpinäkyvä niin näkee, että vieläkin tankista tulee skeidaa.
Alfetassahan alkuperäinen ja oikea järjestys on tankki->bensapumppu->suodatin->moottori.
Minulla siis nyt tankki->suodatin->bensapumppu->suodatin->moottori.

Kun bensapumppu oli tukossa niin se piti myös selvästi kovempaa ääntä.

petteri nyholm
Viestit: 91
Liittynyt: 25 Loka 2017, 18:23
Car(s): Alfa Romeo Sprint 1.5 1988

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja petteri nyholm »

alamajy kirjoitti:^Aika samat oireet kuin minulla oli Alfetta Gtv6:ssa. Syyksi löytyi lähes tukkeutunut bensapumppu. Sen sisääntulo on ehkä 12mm ja siinä oli 8mm kerros lentohiekalta näyttävää punertavaa ainetta. Poistin skeidat, putsasin bensapumpun ja sen jälkeisen suodattimen ja huuhtelin myös tankin useaan kertaan.
Laitoin myös ylimääräisen suodattimen ennen bensapumppua ja koska se on halpa läpinäkyvä niin näkee, että vieläkin tankista tulee skeidaa.
Alfetassahan alkuperäinen ja oikea järjestys on tankki->bensapumppu->suodatin->moottori.
Minulla siis nyt tankki->suodatin->bensapumppu->suodatin->moottori.

Kun bensapumppu oli tukossa niin se piti myös selvästi kovempaa ääntä.
Autokorjaamossa eivät olleet mitanneet painetta, mutta sanoivat, että polttoainetta tuli reilusti, kun otti letkun irti. Kuulemma näytti siltä, että pumput pelittävät.

Avatar
alamajy
Viestit: 1996
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Sitten ei varmaan ole sama vika kyseessä. Minulla tosin myös suoraan letkusta näytti, että hyvin tulee bensaa, mutta kun
letkun laittoi pullloon niin 10 minuutissa ei tullut 1,5l pullo ihan täyteen.

petteri nyholm
Viestit: 91
Liittynyt: 25 Loka 2017, 18:23
Car(s): Alfa Romeo Sprint 1.5 1988

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja petteri nyholm »

alamajy kirjoitti:Sitten ei varmaan ole sama vika kyseessä. Minulla tosin myös suoraan letkusta näytti, että hyvin tulee bensaa, mutta kun
letkun laittoi pullloon niin 10 minuutissa ei tullut 1,5l pullo ihan täyteen.
Hmm, voihan se olla että silmämääräisesti näyttää hyvältä mutta todellisuudessa virtaus ja paine eivät riitä. Pitäisi varmaan vaatia sitten tarkistamaan paineet. Mutta mitä paineiden pitäisi olla 2.5 V6:ssa?

Avatar
Polforea
Viestit: 9260
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
XE
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mitens semmonen ihan perinteinen testi, että uus tulppa vähintään yhteen pyttyyn, starttiyritys ja tulppa ylös.

Näyttää täysin uudelta mutta on märkä: saa bensaa, muttei kipinää
Näyttää täysin uudelta mutta on kuiva: ei saa bensaa, ei saa kipinää
Pientä tummumaa kipinästä, muttei yhtään nokea: ei saa bensaa, saa kipinää

Tuosta sitten helposti eteenpäin, että pitääkö autoon metsästää takaisin kipinä, bensa vai molemmat.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

petteri nyholm
Viestit: 91
Liittynyt: 25 Loka 2017, 18:23
Car(s): Alfa Romeo Sprint 1.5 1988

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja petteri nyholm »

Polforea kirjoitti:Mitens semmonen ihan perinteinen testi, että uus tulppa vähintään yhteen pyttyyn, starttiyritys ja tulppa ylös.

Näyttää täysin uudelta mutta on märkä: saa bensaa, muttei kipinää
Näyttää täysin uudelta mutta on kuiva: ei saa bensaa, ei saa kipinää
Pientä tummumaa kipinästä, muttei yhtään nokea: ei saa bensaa, saa kipinää

Tuosta sitten helposti eteenpäin, että pitääkö autoon metsästää takaisin kipinä, bensa vai molemmat.
Kiitokset vastauksista ja ehdotuksista kaikille!

Kipinää tulee. Jostain tulee myös bensaa imusarjaan, mutta oma veikkaus on että se bensa tulee 7. Eli kylmäkäynnistyssuuttimesta. Ja että loput kuusi suutinta on pimeänä. Onkohan siihen olemassa ”näppärää” testiä, jolla todeta, että heräävätkö ruiskusuuttimet vai ei? Tai oikeastaan toivon että vika olisi jossain ruiskun liittimessä tms., sillä se jaon hyppääminen kuulostaa jo ajatuksen tasolla ja lompakon kannalta aika ikävältä...

Onko täällä muuten kellään kokemusta jaon hyppäämisestä sillä seurauksella, että kone sammuu vauhdista, eikä enää käynnisty? Ja siis siten tietysti etteivät venttiilit ole levitettynä maantietä pitkin auton perässä :mrgreen:

Avatar
Polforea
Viestit: 9260
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
XE
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Nyppää siltä kylmäsuuttimelta piuha irti. Jos bensantulo lakkaa, oli se ainoa joka ruikki.

Edit: jaa niin, yleensä sähköruiskuissa tuppaa olemaan bensatukissa painetta 2-3bar enemmän kuin imusarjassa, eli moottori sammuksissa mutta pumpun käydessä tuolle välille, tyhjäkäynnillä sitten joku 0,7bar vähemmän.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

petteri nyholm
Viestit: 91
Liittynyt: 25 Loka 2017, 18:23
Car(s): Alfa Romeo Sprint 1.5 1988

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja petteri nyholm »

Polforea kirjoitti:Nyppää siltä kylmäsuuttimelta piuha irti. Jos bensantulo lakkaa, oli se ainoa joka ruikki.
Kuis ei heti tullutkaan mieleen :oops:
Ei muuta kuin huomenna testaamaan. Tuli mieleen myös näin tekninen testiväline, voisiko toimia myös ruiskusuuttimille?

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kor ... 2000022150

Avatar
alamajy
Viestit: 1996
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja alamajy »

minä ostin tämän mutta en ole vielä kokeillut.

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kor ... 2000017037

vastaheitto
Viestit: 16
Liittynyt: 04 Joulu 2012, 17:45
Car(s): -75 ts & 3.0 America
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja vastaheitto »

Moi. Kellä olisi tietoa 75:sen TC moottoreista itseltä löytyy yksi 2.0 TC kone nokan ajoituksen muuntimella. Kiinnostaisi mitenkä harvinainen kone tuo on ylipäätään tai paljonko valmistettu 75:sia tuolla koneella?

vastaheitto
Viestit: 16
Liittynyt: 04 Joulu 2012, 17:45
Car(s): -75 ts & 3.0 America
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja vastaheitto »

Eli tuollainen kone kyseessä
Liitteet
Screenshot_20210202-204705__01.jpg
Screenshot_20210202-204705__01.jpg (46.48 KiB) Katsottu 1861 kertaa

Avatar
Jarno
Viestit: 496
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Moro, On tehty 2.0 TC:llä yli 18000 kpl. Lähde wikipedia. Pienempiä "Bialberoja" tehtiin enemmän poislukien turbo. Vai onko näitä saanut ilman variatore di fasea?

Avatar
Tecktor
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Helmi 2020, 15:20
Car(s): 116.08

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tecktor »

vastaheitto kirjoitti:
02 Helmi 2021, 20:36
Moi. Kellä olisi tietoa 75:sen TC moottoreista itseltä löytyy yksi 2.0 TC kone nokan ajoituksen muuntimella. Kiinnostaisi mitenkä harvinainen kone tuo on ylipäätään tai paljonko valmistettu 75:sia tuolla koneella?
Terve. Mielestäni 75:sta ei ole saanut tuolla tekniikalla, joten kyseessä lienee vaihtomoottori (alfetta tai 90). Parhaiten tämä selviää moottorin numerosta joka löytyy kuljettajan puolelta vauhtipyörän kopasta. 75 2.0 TC ovat tehtaalta kaasarikoneita ja ilman nokan ajoituksen muunninta.
Era di vitale importanza non scendere mai a compromessi nella progettazione di un'Alfa Romeo

Avatar
Sape
Viestit: 1340
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

Kyllä noita on saanut ajoituksen muuntimella. Minunkin autossa oli tämmöinen moottori ja olen muissakin nähnyt.

Avatar
Tecktor
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Helmi 2020, 15:20
Car(s): 116.08

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tecktor »

Sape kirjoitti:
04 Helmi 2021, 22:05
Kyllä noita on saanut ajoituksen muuntimella. Minunkin autossa oli tämmöinen moottori ja olen muissakin nähnyt.
1.6 I.E ja 1.8 I.E malleja on saanut ajoituksen muuntimella. Sen sijaan 75 TS korvasi 2.0 kaasarimallin jo 1987, eikä täten ollut saatavilla ruiskulla. Esim. täällä: http://www.transaxleforum.com/f29-ALFA.html ei ole mainintaa 2.0 I.E mallista kuten ei myöskään tuossa aiemmin linkatussa wikipedia artikkelissa. En ole myöskään törmännyt ko. malliin missään esitteessä tai huoltokirjassa. Tietenkin auton ja moottorin tyyppinumero on tässä a ja o.
Era di vitale importanza non scendere mai a compromessi nella progettazione di un'Alfa Romeo

Avatar
Sape
Viestit: 1340
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

Kyllä vaan, mutta eikös tässä nimimerkki vastaheitto kysynyt TC koneesta ajoituksenmuuntimella? Eli kaasutinmoottori jossa ajoituksenmuunnin. Tämmöinen minunkin autossa oli. 2.0I.E moottoria ei tosiaan minunkaan mielestä ole saanut 75.

Avatar
Tecktor
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Helmi 2020, 15:20
Car(s): 116.08

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tecktor »

Käsitykseni on ollut että ruisku ja ajoituksenmuunnin on aina paketti. Tämän suhteen voin olla väärässä. Tuntuisi epäloogiselta yhdistää se kaasuttimiin kun ruiskukin oli saatavilla, varsinkin kun sillä haettiin bensan säästöä. Maurizio Tabucchin kirjassa ei ole mainintaa ajoituksen muuntimesta vuosimallien -85 ja -86 osalta. Valitettavasti oman painokseni tiedot loppuvat vuoteen -86 joten en osaa sanoa vuodesta -87. Vuosimallit -85 ja -86 (Tipo 162BF eli 75 2.0) käsittävät reilu 15 000 autoa joten tällöin tuo ajoituksen muunnin olisi hyvin harvinainen.
Viimeksi muokannut Tecktor, 05 Helmi 2021, 21:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Era di vitale importanza non scendere mai a compromessi nella progettazione di un'Alfa Romeo

ristojärvelä
Viestit: 528
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Minullakin on ollut 75 kaasarimalli ajoituksenmuuntimella, en muista oliko kyseinen yksilö tuotu maahan käytettynä vai ns. Suomi-auto. Tuo ei ole ainoa yksilö jossa olen ajoituksenmuuntimen 2- litraisessa kaasarikoneisessa 75:ssa nähnyt.

Avatar
Tecktor
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Helmi 2020, 15:20
Car(s): 116.08

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tecktor »

Täytyy myöntää, että minulla on ollut aukko sivistyksessä. Tutkittuani tarkemmin lähteitäni selvisi, että ruotsin ja sveitsin markkinoille on tehty 2.0 kaasarikonetta ajoituksenmuuntimella ilmeisesti tiukemmista päästövaatimuksista johtuen. Harmillisesti näitä malleja ei pysty erottamaan "tavallisista" 2.0 TC malleista tyyppikilven avulla sillä niillä on sama runko- ja moottorityyppi.
Viimeksi muokannut Tecktor, 07 Huhti 2021, 19:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Era di vitale importanza non scendere mai a compromessi nella progettazione di un'Alfa Romeo

vastaheitto
Viestit: 16
Liittynyt: 04 Joulu 2012, 17:45
Car(s): -75 ts & 3.0 America
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja vastaheitto »

Moi. Tämä on aika mysteeri itsellekin että mikä kone tuo oikein on. Konetta tosiaan ei ole koskaan vaihdettu ja autolla ajettu vain 180tkm. Katson koneen numeron jos joku guru osaa sanoa onko oikeasti alkuperäinen moottori. Ps. Autosta löytyy täydellinen huoltokirja missä ei mitään mainintaa moottorin vaihdosta

vastaheitto
Viestit: 16
Liittynyt: 04 Joulu 2012, 17:45
Car(s): -75 ts & 3.0 America
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja vastaheitto »

Ja kone on tuplakaasareilla. Unohtui mainita

vastaheitto
Viestit: 16
Liittynyt: 04 Joulu 2012, 17:45
Car(s): -75 ts & 3.0 America
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja vastaheitto »

Tecktor kirjoitti:
05 Helmi 2021, 07:47
Sape kirjoitti:
04 Helmi 2021, 22:05
Kyllä noita on saanut ajoituksen muuntimella. Minunkin autossa oli tämmöinen moottori ja olen muissakin nähnyt.
1.6 I.E ja 1.8 I.E malleja on saanut ajoituksen muuntimella. Sen sijaan 75 TS korvasi 2.0 kaasarimallin jo 1987, eikä täten ollut saatavilla ruiskulla. Esim. täällä: http://www.transaxleforum.com/f29-ALFA.html ei ole mainintaa 2.0 I.E mallista kuten ei myöskään tuossa aiemmin linkatussa wikipedia artikkelissa. En ole myöskään törmännyt ko. malliin missään esitteessä tai huoltokirjassa. Tietenkin auton ja moottorin tyyppinumero on tässä a ja o.
Moi auton vuosimalli on 87. Eli onko tuo joku ruiskukoneen esiaste?

Avatar
Tecktor
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Helmi 2020, 15:20
Car(s): 116.08

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tecktor »

vastaheitto kirjoitti:
07 Huhti 2021, 18:15
Tecktor kirjoitti:
05 Helmi 2021, 07:47
Sape kirjoitti:
04 Helmi 2021, 22:05
Kyllä noita on saanut ajoituksen muuntimella. Minunkin autossa oli tämmöinen moottori ja olen muissakin nähnyt.
1.6 I.E ja 1.8 I.E malleja on saanut ajoituksen muuntimella. Sen sijaan 75 TS korvasi 2.0 kaasarimallin jo 1987, eikä täten ollut saatavilla ruiskulla. Esim. täällä: http://www.transaxleforum.com/f29-ALFA.html ei ole mainintaa 2.0 I.E mallista kuten ei myöskään tuossa aiemmin linkatussa wikipedia artikkelissa. En ole myöskään törmännyt ko. malliin missään esitteessä tai huoltokirjassa. Tietenkin auton ja moottorin tyyppinumero on tässä a ja o.
Moi auton vuosimalli on 87. Eli onko tuo joku ruiskukoneen esiaste?
Terve taas!
Kuten tuossa viimeisimmässä postauksessa totesin olin väärässä. Täytyy muistaa että vuosimalli ei välttämättä ole sama asia kun valmistusvuosi (en tiedä tehtiinkö näitä vielä -87). Autosi on erittäin todennäköisesti "päästömalli" (ruotsi ja sveitsi) ja sen takia siinä on tuo ajoituksenmuunnin sekä vähän erilaiset kaasuttimet. Tyyppikilvessä pitäisi lukea: (siinä kun avaa konepellin) Tipo versione: 162.BF Codice interno: 161.080 Tipo motore: 062.12. Tuo samainen AR06212 pitäisi löytyä myös moottorin kyljestä. Nämä koodit eivät poikkea ns. tavallisesta (2.0 kaasareilla ilman ajoituksenmuuninta) mallista. Vastatakseni kysymykseen: "päästömalli" ei varsinaisesti ollut ruiskukoneen esiaste sillä Alfalla oli tähän aikaan muita malleja joissa oli ruisku. Jostain syystä tähän ratkaisuun kuitenkin päädyttiin tiukempien päästönormien maissa (ruotsi, sveitsi, australia). Tiedätkö onko autosi tuotu ruotsista?
Era di vitale importanza non scendere mai a compromessi nella progettazione di un'Alfa Romeo

legza
Viestit: 855
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja legza »

Minkälainen on toteutus nokka-akselin säädölle kaasari mallissa?

badbullTC
Viestit: 3
Liittynyt: 29 Kesä 2021, 20:35
Car(s): Alfa 75 2.0TC

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja badbullTC »

2.0TC koneen vaihto 3 litraseen turboon, saako katulaillisen nyky lainsäädännöllä ja mitkä osat pitää vaihtaa vastaamaan 3 litrasta vastaavaa? Ja onko kyseisessä operaatiossa "järkeä"? Tarkoitus kuitenkin enemmän ajaa radalla/fiilistelyyn auto.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5502
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Kyllä sen saa katsastettua. Alusta, voimansiirto ja jarrut tulisi vastata vertailumallia, käytännössä 75 qv:ta. Kaasarikoneen kirstu kai lienee lukkoperää lukuunottamatta sama, eli kelvannee. Kardaani ja vetoakselit on erilaiset. TC lienee nelipulttisilla navoilla, eli navat ja etujarrut vaihtoon. Takajarruista ei muistikuvaa onko niissä eroja, mutta muistelisin, että ei muuta kuin vetoakselin pultinreikien koko levyissä.

*köh*osta multa prosenttipommi 3.0 vaikka osiksi*köh* 😁

Avatar
Huikko
Viestit: 25
Liittynyt: 17 Elo 2012, 16:33

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Kuva

Tämä leimattu taas vuosien jälkeen. Olipahan työmaa. Ihan järjetön homma leipoa enää liikenteeseen, mutta tehty!

Ohjauskulmia säädettäessä sanottiin, että loppuu säätövarat - ohjausvaihde on liikaa oikealla.
Tä...vaihdoin sen kyllä, kun edellinen vuoti kuin seula, mutta voiko sen muka kiinnittää väärään kohtaan? En nyt muista yksityiskohtia.
75 2.0 TC 1986
Ex 156 2,5 V6 Wagon 2004
Ex 155 2,0 TS 1995
Ex 156 2,5 V6 Sedan 1998

vastaheitto
Viestit: 16
Liittynyt: 04 Joulu 2012, 17:45
Car(s): -75 ts & 3.0 America
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja vastaheitto »

Tecktor kirjoitti:
07 Huhti 2021, 19:48
vastaheitto kirjoitti:
07 Huhti 2021, 18:15
Tecktor kirjoitti:
05 Helmi 2021, 07:47


1.6 I.E ja 1.8 I.E malleja on saanut ajoituksen muuntimella. Sen sijaan 75 TS korvasi 2.0 kaasarimallin jo 1987, eikä täten ollut saatavilla ruiskulla. Esim. täällä: http://www.transaxleforum.com/f29-ALFA.html ei ole mainintaa 2.0 I.E mallista kuten ei myöskään tuossa aiemmin linkatussa wikipedia artikkelissa. En ole myöskään törmännyt ko. malliin missään esitteessä tai huoltokirjassa. Tietenkin auton ja moottorin tyyppinumero on tässä a ja o.
Moi auton vuosimalli on 87. Eli onko tuo joku ruiskukoneen esiaste?
Terve taas!
Kuten tuossa viimeisimmässä postauksessa totesin olin väärässä. Täytyy muistaa että vuosimalli ei välttämättä ole sama asia kun valmistusvuosi (en tiedä tehtiinkö näitä vielä -87). Autosi on erittäin todennäköisesti "päästömalli" (ruotsi ja sveitsi) ja sen takia siinä on tuo ajoituksenmuunnin sekä vähän erilaiset kaasuttimet. Tyyppikilvessä pitäisi lukea: (siinä kun avaa konepellin) Tipo versione: 162.BF Codice interno: 161.080 Tipo motore: 062.12. Tuo samainen AR06212 pitäisi löytyä myös moottorin kyljestä. Nämä koodit eivät poikkea ns. tavallisesta (2.0 kaasareilla ilman ajoituksenmuuninta) mallista. Vastatakseni kysymykseen: "päästömalli" ei varsinaisesti ollut ruiskukoneen esiaste sillä Alfalla oli tähän aikaan muita malleja joissa oli ruisku. Jostain syystä tähän ratkaisuun kuitenkin päädyttiin tiukempien päästönormien maissa (ruotsi, sveitsi, australia). Tiedätkö onko autosi tuotu ruotsista?
Moi. Kiitos vastauksista. Joo tyyppikilpi täsmää koneen numeroihin eli ero on vain tuossa ajoituksen muuntimessa ja sitten näyttäisi olevan f mallin kaasuttimet eli ns: vähäpäästöiset kaasuttimet

vastaheitto
Viestit: 16
Liittynyt: 04 Joulu 2012, 17:45
Car(s): -75 ts & 3.0 America
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja vastaheitto »

legza kirjoitti:
10 Huhti 2021, 00:46
Minkälainen on toteutus nokka-akselin säädölle kaasari mallissa?
Moi ajoituksen muunnin näyttäisi olevan hydrauli toiminen jota ohjataan mikrokytkimellä mikä on kaasuttimissa kiinni.

vastaheitto
Viestit: 16
Liittynyt: 04 Joulu 2012, 17:45
Car(s): -75 ts & 3.0 America
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja vastaheitto »

Tecktor kirjoitti:
07 Huhti 2021, 19:48
vastaheitto kirjoitti:
07 Huhti 2021, 18:15
Tecktor kirjoitti:
05 Helmi 2021, 07:47


1.6 I.E ja 1.8 I.E malleja on saanut ajoituksen muuntimella. Sen sijaan 75 TS korvasi 2.0 kaasarimallin jo 1987, eikä täten ollut saatavilla ruiskulla. Esim. täällä: http://www.transaxleforum.com/f29-ALFA.html ei ole mainintaa 2.0 I.E mallista kuten ei myöskään tuossa aiemmin linkatussa wikipedia artikkelissa. En ole myöskään törmännyt ko. malliin missään esitteessä tai huoltokirjassa. Tietenkin auton ja moottorin tyyppinumero on tässä a ja o.
Moi auton vuosimalli on 87. Eli onko tuo joku ruiskukoneen esiaste?
Terve taas!
Kuten tuossa viimeisimmässä postauksessa totesin olin väärässä. Täytyy muistaa että vuosimalli ei välttämättä ole sama asia kun valmistusvuosi (en tiedä tehtiinkö näitä vielä -87). Autosi on erittäin todennäköisesti "päästömalli" (ruotsi ja sveitsi) ja sen takia siinä on tuo ajoituksenmuunnin sekä vähän erilaiset kaasuttimet. Tyyppikilvessä pitäisi lukea: (siinä kun avaa konepellin) Tipo versione: 162.BF Codice interno: 161.080 Tipo motore: 062.12. Tuo samainen AR06212 pitäisi löytyä myös moottorin kyljestä. Nämä koodit eivät poikkea ns. tavallisesta (2.0 kaasareilla ilman ajoituksenmuuninta) mallista. Vastatakseni kysymykseen: "päästömalli" ei varsinaisesti ollut ruiskukoneen esiaste sillä Alfalla oli tähän aikaan muita malleja joissa oli ruisku. Jostain syystä tähän ratkaisuun kuitenkin päädyttiin tiukempien päästönormien maissa (ruotsi, sveitsi, australia). Tiedätkö onko autosi tuotu ruotsista?
Moi vielä. Ei ole tuotu tietääkseni ruotsista koska kaikki alkuperäiset paperit löytyy ja auto on myyty leppävirralle vuonna 88 jolloin ensirekisteröity.

Vastaa Viestiin