Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Carlo Coppa
Viestit: 734
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, MaXi5 -00, ex Maserati 4.24v -90
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Carlo Coppa »

Ajelin eilen 75:llä ihan rauhallisesti suoraa tietä kun takapäästä alkoi kuulua metallista kolinaa. Köröttelin hissukseen parkkihalliin ja totesin, että takavasemmalla jousi on lähtenyt seikkailemaan ja sen alapää näyttäisi nojaavan taka-akselia vasten.

Ja sitten niitä tyhmiä kysymyksiä: Mitä sieltä on hajonnut eli mitä osia tarvitaan? Onko itse jousi mahdollisesti ehjä? Korjaamolla olivat sitä mieltä, että auton siirtoa varten kannattaisi tilata hinausauto kun vakuutus sen maksaa, mutta taidan kuitenkin yrittää nilkuttaa sinne itse.
You can´t buy happiness but you can buy horsepower.

legza
Viestit: 894
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja legza »

ekana tulisi mieleen kardaanin jonkun munkin pettäneen metallisesta äänestä päätellen, mutta jos auto kenallaan, ja kuvaus tuollainen, niin luultavasti on jousi pettänyt. jousen uusiminen ei vaadi välttämättä mitään ihmeitä. Oikeenlaisella puristimilla saa varmaan irrotettua ja laitettua uuden muuta purkamatta.

muuten auto ylös, iskarin alapää irti (luultavasti aika ruosteessa jossei hetkeen ollut auki) Jousen alakumi mahdollisesti uusittava, jossei siihen hetkeen kiinnitetty huomiota, saa kertoa mistä saa, voisin uusia omaankin... iskarien alapäiden irrotuksen jälkeen ei pitäis tarvita kun vääntää jäpiraudalla jouset pois/paikalleen.

ristojärvelä
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Niin... ellei jousen alalautanen ole ruostunut pois. Eepaysta saattaa satunnaisesti löytyä uusia, pieni hitsaushomma. Saattaa muuten löytyä joiltakin vanhojen Alfojen osia myyviltä firmoilta myöskin.

Avatar
Eero
Viestit: 2839
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

^ ääni tälle. Aikaisemmassa 75:ssä jousilautanen oli hapantunut liki kokonaan irti.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

JTN
Viestit: 230
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
Car(s): Fiat Tipo Wagon 1.4 T-Jet '17 ja CF Moto CF500 '09 (L7e)
ex 75 TS Cat '89 (myyty 09/2022)
ex 75 TS Cat '91 (myyty 07/2022)
ex 75 3.0v6 Cat '90 (varastettu 07/2020)
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JTN »

3.0v6 tarvis uuden nokkahihnan.

Minkä merkkistä hihnaa raati suosittelee?

Mistä ootte ostanut/tilannut?

Löytyisköhän pk-seudulta vaihtotyöhön muita osaavia pajoja kuin Auto Milano?
ex-CARF948

Avatar
Albertolli
Viestit: 4202
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Luulisi Antikaisella onnistuvan: http://thacarservice.fi/
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Satakolmikolmonen
Viestit: 111
Liittynyt: 04 Marras 2013, 20:54
Car(s): 156 2.0 TS
164 3.0 12v
Sprint 1.5 QV
147 1.6
159 2.4 jtdm SW
75 TS x3
75 2.0 tc
75 1.8 T
Paikkakunta: Kihniö

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Satakolmikolmonen »

Onko joku perehtynyt 75:n sähköihin? Parkkivalot pimeenä edessä ja takana. Polttimot ja viiksipaketti vaihdettu, mutta valot yhä kateissa.

petteri nyholm
Viestit: 204
Liittynyt: 25 Loka 2017, 18:23
Car(s): Alfa Romeo GT 1750 1968
Alfa Romeo Sprint 1.5 1988
Ex. Alfa 75 2.5 V6
(+muut ex. Mazda RX8, Peugeot 205 GTI 1.9)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja petteri nyholm »

Satakolmikolmonen kirjoitti:Onko joku perehtynyt 75:n sähköihin? Parkkivalot pimeenä edessä ja takana. Polttimot ja viiksipaketti vaihdettu, mutta valot yhä kateissa.
Mulla meni jokin aika sitten sumuvalot pimeäksi, ja vika oli releen kytkennässä.
Sumuvalojen relehän on siellä sulakerasiassa, joka on kuskin puolella, kojelaudan alanurkassa. Johdot menevät siellä kuskin jalkatilan yläpuolella, ja vanha ja väsynyt liitin oli ottanut osumaa jossain vaiheessa tai sitten johdot olivat päässeet liikkumaan aiemman tehdyn mittariston irroituksen yhteydessä.
Ajovalojen releet taisi muuten olla konehuonessa, siinä kuskinpuolen ajovalon takana?

Myös ajovalot menivät kerran pimeäksi - silloin ihmettelin pidemmän aikaa sulakkeita, että missä on vika, kun kaikki näyttää ehjältä. Mutta siellä konehuoneen puolella olikin vielä erikseen sulake ajovaloille - ja se oli tietysti hajonnut. Enpä olisi itse heti hoksannut tällaista ilman erään foorumilaisen apua (en muista nimimerkkiä), vieläkin olen kiitollinen tästä avusta, kun matkaa oli jäljellä jotain 100km ja tammikuussa ilta kahdeksalta on kovin pimeää ajella ilman ajovaloja :)

Parkkivalojen kanssa en ole (vielä) joutunut tappelemaan...

Avatar
Satakolmikolmonen
Viestit: 111
Liittynyt: 04 Marras 2013, 20:54
Car(s): 156 2.0 TS
164 3.0 12v
Sprint 1.5 QV
147 1.6
159 2.4 jtdm SW
75 TS x3
75 2.0 tc
75 1.8 T
Paikkakunta: Kihniö

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Satakolmikolmonen »

Nytten alkoi valot pelaamaan. Syyksi selvisi aikoja sitten irroittamani rele paketti/pussukka, jota luulin penkinlämmittimien rele systeemiksi, mutta olivatkin valojen ohjaukseen.

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Mun projekti jäi syksyllä siihen että täristi aika lailla.
Pitäisikö ensin tarkastaa, että kardaanin osat ovat toisiinsa nähden suorassa?
Kumiosat ovat vanhoja, muttei niistä puutu paloja. Kannattimen kumin ja laakerin kyllä vaihdoin.
Samalla aika lailla varmasti pyörähtivät kardaanin etu- ja takaosa eri asentoon, mutta ei kai tuolla ole merkitystä? (Tasapainossa yksinään)

Jarrulevyt ainakin pitää tilata menis noi munkit tietty samoilla posteilla, muttei turhaankaan viittisi alkaa tilaamaan.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Pitkät valot ei syty. Pitkät kytkiessä lyhkäset kyllä sammuu eli katkaisin toimii ainakin osittain. Pitkien vilkkutoiminto toimii. Mistä lähtis etsimään vikaa?

JTN
Viestit: 230
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
Car(s): Fiat Tipo Wagon 1.4 T-Jet '17 ja CF Moto CF500 '09 (L7e)
ex 75 TS Cat '89 (myyty 09/2022)
ex 75 TS Cat '91 (myyty 07/2022)
ex 75 3.0v6 Cat '90 (varastettu 07/2020)
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JTN »

Jalamari kirjoitti:Pitkät valot ei syty. Pitkät kytkiessä lyhkäset kyllä sammuu eli katkaisin toimii ainakin osittain. Pitkien vilkkutoiminto toimii. Mistä lähtis etsimään vikaa?
Viiksestä lähtevistä johtimista. Pitkävilkku ja pitkät kytkee osittain eri johtimia.

Esim. täältä löytyy Workshop Manual:eja. http://www.thesimp.org/workshopmanual75.html

Group 40 Electrical System.pdf -> http://www.thesimp.org/workshopmanual_7 ... System.pdf -> sivulla 40-19 on taulukko, mitä johtimia yhdistetään milläkin valoviiksen asentoyhdistelmällä.
ex-CARF948

nonzero
Viestit: 100
Liittynyt: 29 Marras 2011, 13:55
Car(s): Ex: 2x 156 2.0TS 1999, 75 2.0 TC 1987, 156v6 1998
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja nonzero »

Havaittiin tuossa, että tankin sisällä oleva bensapumppu on lopettanut toimintansa, ja jotakin pitäisi keksiä, että saadaan bensa kaasareille. Mahtaako toimia sillä tavalla, että imetään ulkoisella pumpulla tämän kuolleen bensapumpun läpi polttoainetta?

Eihän tämä nyt oikein ole, mutta veisi projektia eteenpäin. En ole kyennyt selvittämään mikä pumppu tuolla on, ja saako niitä mistään varaosina. Mokoman vaihtaminenkin vaikuttaa työläältä operaatiolta.

Avatar
Satakolmikolmonen
Viestit: 111
Liittynyt: 04 Marras 2013, 20:54
Car(s): 156 2.0 TS
164 3.0 12v
Sprint 1.5 QV
147 1.6
159 2.4 jtdm SW
75 TS x3
75 2.0 tc
75 1.8 T
Paikkakunta: Kihniö

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Satakolmikolmonen »

900 saabin pumppu on aika saman näkönen. En ole vielä testannut meneekö heittämällä paikalleen. Noita saa ainakin edullisesti.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Onko pumppu kaputt vai sitä syöttävä rele särki? Mun (joskus alkavassa) projektikohteessa pumppua syötetään suoralla virralla... Vain pihasiirtoja varten kötöstelty järjestely, suoraan akusta vedetty johto pumpun plussalle, välissä toki kytkin josta pumpun saa pysäytettyä ja moottorin samutettua

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Kuuluuko kaasamallissa olla edes alunperin sähköistä pumppua? Muistelisin että olisi vain mekaaninen pumppu koneen kyljessä. TS on sitten siirtopumppu tankissa ja korkeapainepumppu auton pohjassa tankin lähistöllä.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

nonzero
Viestit: 100
Liittynyt: 29 Marras 2011, 13:55
Car(s): Ex: 2x 156 2.0TS 1999, 75 2.0 TC 1987, 156v6 1998
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja nonzero »

vesamaan kirjoitti:Onko pumppu kaputt vai sitä syöttävä rele särki? Mun (joskus alkavassa) projektikohteessa pumppua syötetään suoralla virralla... Vain pihasiirtoja varten kötöstelty järjestely, suoraan akusta vedetty johto pumpun plussalle, välissä toki kytkin josta pumpun saa pysäytettyä ja moottorin samutettua
Pumpulle tulee kyllä sähköä. Tai no, viimeinen maili on epäselvää, johdot menee jonnekin pumpun sisään, jos siellä joku liitin on, niin se on syvällä. Takakontissa on se inertiakytkin, releistä en tiedä. Viime kesänä se pumppu vielä väsyneesti urahteli.
Tiige kirjoitti:Kuuluuko kaasamallissa olla edes alunperin sähköistä pumppua? Muistelisin että olisi vain mekaaninen pumppu koneen kyljessä. TS on sitten siirtopumppu tankissa ja korkeapainepumppu auton pohjassa tankin lähistöllä.
Tässä on kyllä alkuperäinen sähköpumppu. Nyt kun tarkemmin katselin, niin jopa Biltema tarjoaa autoon pumppua varaosana. Pumpun vaihtotyö vaan pelottaa, siksi kysyin tuosta rikkinäisen pumpun läpi imemisestä, johon ei vielä kukaan ole vastannut.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Onko 75:ssa jotenkin nykynormeista poikkeava rakenne tuolle pumpulle? Eli ei ole helposti takapenkin istuinosan alta suoraan vaan vanha pois ja uus tilalle?

ristojärvelä
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Katso Tiigen vastaus, siirtopumpuksi käy Saabin vastaava pumppu, sopii melkein suoraan alkuperäisen tilalle, muistaakseni jonkun muovirämmäleen joutuu poistamaan tai muotoilemaan.
Viimeksi muokannut ristojärvelä, 20 Touko 2020, 21:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

nonzero
Viestit: 100
Liittynyt: 29 Marras 2011, 13:55
Car(s): Ex: 2x 156 2.0TS 1999, 75 2.0 TC 1987, 156v6 1998
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja nonzero »

Aquatica kirjoitti:^
Onko 75:ssa jotenkin nykynormeista poikkeava rakenne tuolle pumpulle? Eli ei ole helposti takapenkin istuinosan alta suoraan vaan vanha pois ja uus tilalle?
Joo, tässä se pitää kaivaa auton alta pakoputken ja taka-akseliston välistä. Ehkä onnistuu, ehkä tankki pitää irrottaa. En oikein hahmota miten se pumppu on tankisssa kiinni.

Avatar
Satakolmikolmonen
Viestit: 111
Liittynyt: 04 Marras 2013, 20:54
Car(s): 156 2.0 TS
164 3.0 12v
Sprint 1.5 QV
147 1.6
159 2.4 jtdm SW
75 TS x3
75 2.0 tc
75 1.8 T
Paikkakunta: Kihniö

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Satakolmikolmonen »

Jep. Tankki kannattaa ottaa irti. Samallahan sen saa putsattua sisältä. Ne pultit vaan tykkää mennä poikki, jos niitä ei oo ikinä pidelty. Se pumpun "trönö"/imuputki on kiinni pelti mutterilla, mikä lähtee vasaralla ja meisselillä irti.
Sen trönön ja tankin välinen tiiviste kannattaa vaihtaa, niin ei kengät kastu tankatessa.

legza
Viestit: 894
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja legza »

Kaasarivehkeessä kannattaa ekana putsata kaasarin oma karkea sihti. Mulla ei kaasarimallissa ollut mitään sähköistä polttoaineensiirtoa.

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Ei ollut minullakaan 75 1.6TC:ssä sähköistä pumppua. Ainoastaan mekaaninen pumppu koneen kyljessä. Siihen oli joskus vaihdettu tankki ilmeisesti TS:stä. Tankin lähdöissä oli meno ja paluu. Lisäksi tankissa oli sähköinen pumppu mutta ei sille sähköä tullut. Mekaaninen pumppu siis imi tankissa olevan virrattoman siirtopumpun läpi ja homma pelasi.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

nonzero
Viestit: 100
Liittynyt: 29 Marras 2011, 13:55
Car(s): Ex: 2x 156 2.0TS 1999, 75 2.0 TC 1987, 156v6 1998
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja nonzero »

No niin, helpostihan se tankki irtosi. Ja pumppukin sieltä löytyi. Tuolta se näyttää: https://photos.app.goo.gl/t3QJRhHtn6bddRgx5.

Onko tietoa, mistä samanlainen tai vastaava löytyisi? Olisiko se vaikka tämä Saabin pumppu vai joku muu https://www.autodoc.fi/esen-skv/8589382?
Satakolmikolmonen kirjoitti:900 saabin pumppu on aika saman näkönen. En ole vielä testannut meneekö heittämällä paikalleen. Noita saa ainakin edullisesti.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

900:n pumpusta puhuessa kannattaa sitten tietää että kaivataanko 8- vai 16-venttiilisen mallin pumppua. 8-tappisen K-Jetin pumppu tuuppaa tiettävästi hiukka reilumpaa painetta kuin 16v LH-jetin tai Lucaksen pumppu.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Satakolmikolmonen
Viestit: 111
Liittynyt: 04 Marras 2013, 20:54
Car(s): 156 2.0 TS
164 3.0 12v
Sprint 1.5 QV
147 1.6
159 2.4 jtdm SW
75 TS x3
75 2.0 tc
75 1.8 T
Paikkakunta: Kihniö

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Satakolmikolmonen »

60518556 on alkuperäisen pumpun osanumero. Tolla numerolla spareto kauppaa volvoon ja saabiin samaa pumppua. OKP.de näyttää myyvän alkuperäistä pumppua huntin hintalapulla.

nonzero
Viestit: 100
Liittynyt: 29 Marras 2011, 13:55
Car(s): Ex: 2x 156 2.0TS 1999, 75 2.0 TC 1987, 156v6 1998
Paikkakunta: Helsinki

Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja nonzero »

Kiitoksia. Mahtaako sille noin 10 cm letkunpätkälle, joka yhdistää 12 mm pumpun lähdön 8 mm polttoaineputkeen olla varaosanumeroa ja saatavuutta?


Sent from my iPad using Tapatalk

petteri nyholm
Viestit: 204
Liittynyt: 25 Loka 2017, 18:23
Car(s): Alfa Romeo GT 1750 1968
Alfa Romeo Sprint 1.5 1988
Ex. Alfa 75 2.5 V6
(+muut ex. Mazda RX8, Peugeot 205 GTI 1.9)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja petteri nyholm »

Sellainen probleema olisi tällä kertaa, että painelaakeri pitää kilinää - oikeastaan on pitänyt aina sen ajan kun olen auton omistanut. Painelaakeri tuntuu hienoisesti väljältä ohjuriputken päällä, ja kilinä loppuu kun ottaa haarukasta kiinni. Eli diagnoosi olisi ohjuriputkea vasten kiliseminen.
Ajattelin alkujaan, että jokin osa on löysällä tai kulunut tms. , mutta nyt kun sain aikaiseksi tutkia asiaa niin osat olivatkin kireällä, ja amatöörin silmään kaikki vaikutti ehjältä. Kilinä siis jatkuu edelleen.
Välys on siis luokkaa pari milliä, ja osat näyttivät siltä, ettei tuo välys ainakaan kulumalla ole tullut.

Kuinka paljon välystä kuuluu ylipäätään olla painelaakerin ja sen putken välissä?

Tietääkö joku, onko näitä ohjuriputkia eri paksuisia tai pituisia? Putkelle löysin kolme eri osanumeroa:

60518184
60521878
60518224

Niin, ja omassahan on siis liitteen kuvan mallinen yksilevyinen kytkin. Nuoli osoittaa tarkoittamaani ohjuriputkea.

PS. Aikoinaan tuli hankittua vähemmän kulunut haarukka, kun sen vaihtohan onnistuu ilman suurempaa purkamista. Sen vaihdolla ei ollut kuitenkaan vaikutusta kilinään.
Liitteet
Untitled-1.jpg
Untitled-1.jpg (65.25 KiB) Katsottu 16399 kertaa
kuva.jpg
kuva.jpg (55.91 KiB) Katsottu 16399 kertaa
Kuva2.jpg
Kuva2.jpg (55.85 KiB) Katsottu 16399 kertaa

JTN
Viestit: 230
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
Car(s): Fiat Tipo Wagon 1.4 T-Jet '17 ja CF Moto CF500 '09 (L7e)
ex 75 TS Cat '89 (myyty 09/2022)
ex 75 TS Cat '91 (myyty 07/2022)
ex 75 3.0v6 Cat '90 (varastettu 07/2020)
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JTN »

Mistä olette ostaneet tällaisia "hattuja" (eng. esim. rubber pipe cap)? Ja mitä ne on suomeksi?
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1VPZXPVXX ... ap-PVC.jpg

Entä supistajia? Silikoni tai kumi?
https://fmic.shop/93466-large_default/s ... 9-22mm.jpg

Molempia löytyy https://www.do88.fi/ (ja tietyisti ebay, aliexpress), mutta oliskohan muita kauppoja?



"Potilaana" 3.0v6 kampikammion huohotin
IMG_20200603_174556 Copy.jpg
IMG_20200603_174556 Copy.jpg (275.3 KiB) Katsottu 16370 kertaa

Kannen ja huohottimen välinen letku alkaa olemaan tiensä päässä
IMG_20200603_224629 Copy.jpg
IMG_20200603_224629 Copy.jpg (116.8 KiB) Katsottu 16370 kertaa

Ja jotta homma olisi (taas) hankalaa, niin tämä(kin) letku (kuten toinen termostaattikotelon letkuista) on halkaisijaltaan eri suuruinen eri päissä - kannessa 22 mm ja huohottimessa 20 mm :crazyeyes:
22 mm-20 mm supistajaa ei tietenkään löydy, vaan lähin on 22 mm-19 mm - eipä taida silikoniletku venyä 1 mm, jotta sen saisi huohottimen putken (20 mm) päälle? :roll:
IMG_20200603_223851 Copy.jpg
IMG_20200603_223851 Copy.jpg (159.45 KiB) Katsottu 16370 kertaa
Neuvoja ja vinkkejä vastaanotetaan ilomielin :-D
ex-CARF948

petteri nyholm
Viestit: 204
Liittynyt: 25 Loka 2017, 18:23
Car(s): Alfa Romeo GT 1750 1968
Alfa Romeo Sprint 1.5 1988
Ex. Alfa 75 2.5 V6
(+muut ex. Mazda RX8, Peugeot 205 GTI 1.9)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja petteri nyholm »

JTN kirjoitti:Mistä olette ostaneet tällaisia "hattuja" (eng. esim. rubber pipe cap)? Ja mitä ne on suomeksi?
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1VPZXPVXX ... ap-PVC.jpg
Esim. tämä?

https://m.motonet.fi/fi/tuote/806650/MT ... ulppasarja

...ja Etra on hyvä liike kaikenlaisen pikkunippelin suhteen. Hieman erikoisemman kokoiset O-renkaat olen hakenut sieltä.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Minkälaiset ja missä kohtaa on V6 American bensatankin letkulähdöt? Että onnistuuko parkkipaikalla letkun vaihto?

Avatar
Eero
Viestit: 2839
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Tuomas K kirjoitti:Minkälaiset ja missä kohtaa on V6 American bensatankin letkulähdöt? Että onnistuuko parkkipaikalla letkun vaihto?
Jos ovat samanlaiset kuin Turbo Americanissa niin siinä taka-akselin yläpuolella ne ovat. Saat varmaan vaihdettua kun tunkkaat perän tarpeeksi ylös.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

JTN
Viestit: 230
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
Car(s): Fiat Tipo Wagon 1.4 T-Jet '17 ja CF Moto CF500 '09 (L7e)
ex 75 TS Cat '89 (myyty 09/2022)
ex 75 TS Cat '91 (myyty 07/2022)
ex 75 3.0v6 Cat '90 (varastettu 07/2020)
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JTN »

Pystyyköhän lämppärin kotelon tyhjentämään roskista "alakautta" ?

Itse olen aina purkanut kojelaudan päästäkseni käsiksi lämppäriin (ihan noin "pellille" ei tarvitse purkaa pelkästään roskien tyhjentämisen takia :-D )
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4 ... 92#p641192
ex-CARF948

Lanccu
Viestit: 197
Liittynyt: 29 Maalis 2018, 20:42
Car(s): Alfa Romeo 75 1,6
BMW E91 325d M-Sport '07
BMW E46 320d '04
Ford Thunderbird 3,8 '91
Saab 900 2,3 '95
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Paikkakunta: Paimio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Lanccu »

Kojelautaa ei tarvitse irrottaa kokonaan, isommat johtoniput voi jättää kiinni ja sitten vetää kojelautaa taaemmaksi. Sitten kotelon saa irti. Ei ole mikään mahdoton tehtävä, varsinkaan jos tietää kiinnitysruuvien sijainnin. Ja rattiputki täytyy irrottaa. Jostain netistä löysin hyvän ohjeen tähän. Eipä taida alakautta saada tätä fiksusti avattua.

JTN
Viestit: 230
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
Car(s): Fiat Tipo Wagon 1.4 T-Jet '17 ja CF Moto CF500 '09 (L7e)
ex 75 TS Cat '89 (myyty 09/2022)
ex 75 TS Cat '91 (myyty 07/2022)
ex 75 3.0v6 Cat '90 (varastettu 07/2020)
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JTN »

Lanccu kirjoitti:...vetää kojelautaa taaemmaksi. Sitten kotelon saa irti. ...
Jep, näin minäkin olen tuon puhdistuksen kerran Tessuun tehnyt - joskus 90-luvulla 8)

Sittemmin on tuossa 3.0v6:ssa tullut purettua aina "pellille saakka" :roll:
ex-CARF948

legza
Viestit: 894
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja legza »

muitaakseni pääsee puhdistamaan paineilmalla aika kattavasti jo niin, että ottaa molemmista päistä sisäilmakiertoventtiilit pois ja puhaltaa paineilmaa varoen läpi. Sotkua tulee auton sisään, mutta tuleepahan samalla imuroitua... kennoon jää varmasti jotain, mutta irronnee sieltäkin aika hyvin.

petteri nyholm
Viestit: 204
Liittynyt: 25 Loka 2017, 18:23
Car(s): Alfa Romeo GT 1750 1968
Alfa Romeo Sprint 1.5 1988
Ex. Alfa 75 2.5 V6
(+muut ex. Mazda RX8, Peugeot 205 GTI 1.9)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja petteri nyholm »

EDIT 1.7.2020: Tuonnehan tulikin ainakin jonkinlainen vastaus kysymykseen:
https://www.alfabb.com/threads/engine-o ... st-8553072

Ja tuolla juttua näistä öljylinjoista:
https://www.alfabb.com/threads/oil-feed ... v6.179626/

_____________________________________________________________________________________________________

Alhaisen öljynpaineen varoitusvalo on ollut koko auton omistamisen aikana pimeänä. Olen tuumaillut aiemmin, että kyseessähän on "tietysti" rikkinäinen polttimo. Eipäs ollutkaan.

Koitin hakea moottorin takaa varoitusvalon kytkintä, mutta sen paikalla olikin jonkinlainen öljyputkisysteemi. Moottori on alunperin GTV6:sta.
Osaako joku sanoa, onko tämä siis vakio GTV6 ratkaisu? Eikö GTV6:ssa ole öljynpaineen varoitusvaloa?
Löytämissäni kuvissa tuossa paikassa on joko kytkin tai tulppa. Mutta tuollaista letkuviritystä en nähnyt missään. Ei ainakaan Sprint 6C:ssä ollut :mrgreen:
Liitteet
Kytkin1.jpg
Kytkin1.jpg (37.81 KiB) Katsottu 15621 kertaa
Kytkin2.jpg
Kytkin2.jpg (49.28 KiB) Katsottu 15621 kertaa
6C_2.jpg
6C_2.jpg (37.72 KiB) Katsottu 15621 kertaa

Avatar
90
Viestit: 8046
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja 90 »

Olet päätellyt ihan oikein, gtv6 :ssa ei ole öljynpaineen varoitusvaloa vaan pelkkä mittari., putkihässäkkä luotu alkupään bussoihin kaksiosaisista kannentiivisteistä johtuvan öljynkierto ongelmien takia, samaa ratkaisua löytyy myös kakspuolikkaista 75:sta ja 90:stä joissa on kuvan paikassa öp-merkkivalon kytkin, ongelma poistui kun käyttöön tuli yksiosaset kansipahvit ja uudemmissa kolmelitraisissa ei tuota putkihässäkkää enää ole.
Viimeksi muokannut 90, 20 Elo 2020, 17:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Niin tämähän tärisi kovasti jo parin tuhannen rundin paikkeilla. Kardaani oli paria suorakulmaa soveltaen mittaustarkkuuden puitteissa suorassa, mutta keskikannake ei tahtonut sopia kivutta, vaan sen mielestä kardaanin olisi pitänyt olla taaempana. Moottorin takatuen etäisyys putkesta ei ollut aivan speksin 7 mm, vaan lähempänä 10 mm, mutta suora mikä suora... Kardaani on nyt irrotettu. Kasasin ilman sitä kokeillakseni ettei kevennetyssä vauhtipyörässä ole vikaa, Ei siltä vaikuttanut. Sain vinkin, että keskiliitoksen silmälaakeri on 3/4:ssä täristävässä tapauksista vinossa, mutta tämä tuntui olevan suorassa. Sen sijaan takimmaisen rättinivelen irrotettuani näkyi, että tämä silmälaakeri oli pois paikaltaan aika lailla jumittuneena, suoraan kuitenkin. Meni sijoilleen, mutta kannattanee uusia. Mitenhän tuokin on onnistunut? Onhan tuota takapäätä murjottu aikojen saatossa ja näytti olleen pois tilastaan jo jonkin aikaaa kun rasva ympärillä oli kovettunut melkein kiinteäksi. No ehkä se vika oli tuossa.

Vaikka kerrottakoon nyt vielä, että kardaanin etu- ja takaputket sekä vielä etuputken takalaippa on kaikki kasattu random vaiheeseen, eikä tehtaalta näköjään ole tähän apuja minkäänlaisen merkin muodossa. Jotain neon-vihreää maalia oli täpätty etuputken laippoihin. Joitain piirrettyjä kuvia olen nähnyt missä etuputken laipan sakarat osoittaavat samaan suuntaan, mutta olisko Luigi koneistanut boorit niin tarkasti vaiheeseen... Ainakin se irrotettava laippa on aika symmetrisen oloinen ja tuskin aiheuttaa itsessään kovin isoa epätasapainoa. Myöskään putkea ei ole tuohon päähän painotettu. Mystinen kirjain E näkyy sekä etu- että takaputken laipassa, mutta silläkään ei pysty asemoimaan. Ja takaputken laipat ovat keskenään hiukan eri vaiheessa, mikä ei siis ole lähelläkään 60 astetta vinossa (satunnainen määrä, se mihin on satuttu hitsaamaan?)

Niin, että onko vaiheella mitään väliä? Vien kuitenkin tasapainotettavaksi. Eihän tuossa saa kohdilleen kuin päästä päähän vaiheen tai vaihtoehtoisestä etuputken laipat keskenään. Se, että onko etuputki +-120 astetta pielessä takaputkeen nähden voi olla mahdollista, jos tämä on kokonaisuutena tehtaalla painotettu.

p.s. Keskimmäinen ja takimmainen rätti olivat alkuperäisiä eikä niistä ollut irronnut paloja... Uusin kaikki kuitenkin tällä kertaa.

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Kardaaniprobleeman lisäksi moottoritilasta tulee melkoista kuolinkorinaa kaasua nostettaessa ja vähän tyhjäkäynnilläkin. Voisiko olla jarrutehostin?

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Koska alkuperäistä silmälaakeria ei tahdo enää löytyä, tai tilalle tulee sopimattomia osia (EB Spares) laitan yhden sopivan keskityslaakerin ehdolle: Schaeffler GE12-UK.
Tuollaisen pistin takimmaiseen liitokseen. Sama kävisi keskellekin, mutta oletettavasti sen asentaminen voi olla vielä vähän hankalampaa kuin orkkisosan.

Kardaani vaikuttaisi olevan tasapainossa tasapainotuksen jälkeenkin. Eli se laakeri oli vikana. Pieni prikka lisättiin entisen punnuksen päälle Oulun Raskoneella. Räteistä keskimmäinen oli tasapainotuksessa paikallaan. Nettikuvien analyysiä tein sen verran, että totesin ettei putkien vaiheella ole mitään vakioitua asentoa. Pistin vain symmetrian takia etummaisen ja takimmaisen kolmisakaran samaan vaiheeseen. Tuossa booritetussa laipassahan on 22 eri vaihtoehtoa, joilla pääsee puolentoista asteen tarkkuuteen... Rättien asentaminen oli aivan käsityötä, koska ne laippojen reikiin vastaavat kuminystyrät olivat pari milliä väärässä kohdassa kauttaaltaan ja niitä piti leikellä mattoveitsellä. Orggis olisi varmaan sopinut suoraan.

Outo ääni katosi kun lisäsin ohjaustehostajaan ATF:ää.

petteri nyholm
Viestit: 204
Liittynyt: 25 Loka 2017, 18:23
Car(s): Alfa Romeo GT 1750 1968
Alfa Romeo Sprint 1.5 1988
Ex. Alfa 75 2.5 V6
(+muut ex. Mazda RX8, Peugeot 205 GTI 1.9)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja petteri nyholm »

Jarno kirjoitti:Koska alkuperäistä silmälaakeria ei tahdo enää löytyä, tai tilalle tulee sopimattomia osia (EB Spares) laitan yhden sopivan keskityslaakerin ehdolle: Schaeffler GE12-UK.
Tuollaisen pistin takimmaiseen liitokseen. Sama kävisi keskellekin, mutta oletettavasti sen asentaminen voi olla vielä vähän hankalampaa kuin orkkisosan.
Millä tavalla tuo eb-sparesin keskityslaakeri ei sopinut? Väärän kokoinen kardaanin akselille, vai väärän kokoinen rättiniveleen, vai jotain muuta?

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Ensinnäkin sieltä tuli vain se sisempi "pallo", joka oli vajaan millin alkuperäistä isompi mitoiltaan, eli ei sopinut ulkokehään. Ulkokehän tilalla oli jonkinlainen suojamuovi. No Porin Laakerilla onneksi oli hyllyssä edellä mainittu korvike.

petteri nyholm
Viestit: 204
Liittynyt: 25 Loka 2017, 18:23
Car(s): Alfa Romeo GT 1750 1968
Alfa Romeo Sprint 1.5 1988
Ex. Alfa 75 2.5 V6
(+muut ex. Mazda RX8, Peugeot 205 GTI 1.9)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja petteri nyholm »

Jarno kirjoitti:Ensinnäkin sieltä tuli vain se sisempi "pallo", joka oli vajaan millin alkuperäistä isompi mitoiltaan, eli ei sopinut ulkokehään. Ulkokehän tilalla oli jonkinlainen suojamuovi. No Porin Laakerilla onneksi oli hyllyssä edellä mainittu korvike.
Veikkaan, että se ebsparesin "laakerin" suojamuovi on itseasiassa se ulkokehä. Mitat ovat tosiaan erilaiset, eli uutta kuulaa ei voi yhdistää alkuperäiseen kehään ja toisinpäin.
Ebsparesin laakerin toteutus ei ole kovin laadukas omaan silmään, miten pitkään mahtaa kestää :roll: . Schaefflerin laakeri saattaa hyvinkin olla robustimpi ratkaisu.

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Tässä tapauksessa vaikutti kovin irralliselta se muoviholkki. Kuulan sai sunnilleen ravistamalla ulos, eikä siinä muovissa oikeastaan tuntunut uraa. Eli ei varmaan olisi pysynyt paikallaan.

Killerpoop
Viestit: 4
Liittynyt: 15 Loka 2011, 10:03

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Killerpoop »

Mitähän kannattaisi tarjota maapohjaisessa ladossa 20v seisseestä 2.0tc 75 alfasta. Vai kannattaako vain jättää sinne. n.220tkm ajettu. Päällisin puolin ei kovin ruosteiselta vaikuttanut ja kaikki osat näytti olevan kiinni.

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

En saanut vielä sisäänajettua 300 km:n kohdalle jäi. Laturin kiilahihnan kanssa ongelma. Boschin laturi ja 825x10 mm uusi hihna, mutta löystyy.
Remmi on laturin hihnapyörältä valunut kohti sisäkehää (noin neljä mm pyörän ulkokehän sisäpuolella). Onko tuo vika vai ominaisuus? Saako pyöriä varaosana, vai onko tähän joku MacGyver -kikka?

Avatar
Satakolmikolmonen
Viestit: 111
Liittynyt: 04 Marras 2013, 20:54
Car(s): 156 2.0 TS
164 3.0 12v
Sprint 1.5 QV
147 1.6
159 2.4 jtdm SW
75 TS x3
75 2.0 tc
75 1.8 T
Paikkakunta: Kihniö

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Satakolmikolmonen »

Meillä ollu samaa ongelmaa, että uudella remmillä ajaa vähän aikaa jonka jälkeen kiristää uudelleen, mutta säätö loppuu kesken ja remmi jää vikisemään. Vingulla jatkaa sitä uraa reilusti niin sen jälkeen ei oo vikissy.

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Sen laturin tukiraudan lohkonpuoleinen reikä oli pari milliä hakkaantunut ajan kanssa isommaksi. En alkanut täytehitsaamaan ja tekemään uutta reikää. Tuon keltapassivoinnin kanssa ei viittii alkaa pelleilemään. (Kuudenarvoinen kromi?)

Laitoin 813x10 mm hihnan. Pystyy asentamaan kun käyttää vesipumpun hihnapyörän irti.

petteri nyholm
Viestit: 204
Liittynyt: 25 Loka 2017, 18:23
Car(s): Alfa Romeo GT 1750 1968
Alfa Romeo Sprint 1.5 1988
Ex. Alfa 75 2.5 V6
(+muut ex. Mazda RX8, Peugeot 205 GTI 1.9)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja petteri nyholm »

Tarvittaisiin ns. akuuttia apua.

Vanha 75 on palvellut voimalähteen osalta hienosti koko omistusaikani mutta eilen auto sammui vauhdista 40km ajon jälkeen. Eikä enää käynnisty.
Aamulla ensimmäisellä käynnistysyrityksellä kone lupasi, ja kävi hetken aikaa niin että kierrokset nousivat n. 1200 mutta sammui sitten. Puhutaan n. 5-10 sekunnin ajan käymisestä. Sen jälkeen kone ei ole luvannutkaan. Autossani on perus 12-venttiilinen 2.5 V6, täysin vakio.

Ensimmäisenä mieleen tulleet asiat.
- bensamittarin anturin koho jumissa tms ja bensa loppu - täytetty tankkiin jerrykannullinen, ei apua.
- bensapumppu pimeänä. Tutkittu, pitää ainakin ääntä.
- joku sulake pimeänä, mutta ei ollut ainakaan löytämäni sulakkeet.
- ilmeisesti saa kipinääkin, koska kävi hetken aikaa. Bensa saattoi sen sijaan tulla pelkästään käynnistysruiskusta (miksi sitä kutsutaankaan). Myös ilmamäärämittarin ja kaasuläppäkotelon välinen putki oli bensassa useamman käynnistysyrityksen jälkeen.

Oireiden perusteella arvelin, että ruisku on pimeänä. Tutkin liitännät, mutta en havainnut mitään omaan silmään pistävää.
Sellainen huomio tosin, että olin aiemmin lisännyt jäähdytysnestettä, ja nestettä oli tullut laitettua hieman liikaa. Tietysti säiliö huohotti korkin kautta ja kasteli johdotuksia lähistöllä.

Joka tapauksessa, onko ideoita mistä kannattaisi jatkaa tutkimista? Tai onko Forssa-Turku akselilla joku yritys/tekijämies, joka tuntee vanhat Alfat ja voitte suositella?

Vastaa Viestiin