159 2.4 JTDm ulvoo

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

159 2.4 JTDm ulvoo

Viesti Kirjoittaja alfista »

Mikäs homma tämä nyt sitten on? Auto ulvoo. Ensin huomasin vonkumisen ajossa kun vauhtia +100. Arvelin, että varmaankin alustamuovi resonoi, eli "soi" tuulessa. Mutta sitten huomasin, että pysähtymisen jälkeen konehuoneesta kuuluu samantaajuista vonkua noin 10 sekuntia koneen sammuttamisen jälkeen. Jokin moottori tai pumppu siellä pyörii?

Ääni on melko häiritsevä ja voimistuu vähitellen, että sille pitäisi kai keksiä jotain.

:silly:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jos se ääni on voimistumaan päin niin syyllinen kyllä löytyy pian. Eli sanoo poks. :twisted:

Ota moniurahihna pois ja kokeile vieläkö jollottaa. Jos edelleen jatkuu niin saattaa tulla jakopäästä, eli silloin kannattaa selvittää melkosta pian. Apulaitteiden laukeaminen nyt ei maata kaada.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
_L_T_V_
Viestit: 378
Liittynyt: 09 Heinä 2008, 17:47
Car(s): Fiat Linea T-jet, 156 V6
ex Lancia Kappa, 164 V6, 156 V6, 156 TS Sele, 156 JTS
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja _L_T_V_ »

siis jos kerran kuuluu jollotus myös koneen sammuttamisen jälkeen niin voisiko se olla flektin moottori joka alkaa olla tiensä päässä? sehän pysähtyy vasta moottorin sammuttamisen jälkeen jos on vaikkapa ilmastointia käytetty

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Sorry, luin suhteellisen huonosti :oops:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Niin löytyy, varmasti :P

Ääni ei muutu koneen kierrosten mukaan, joten en usko minkään hinakäyttöisen rikkoontumiseen. Sammuttamisen jälkeen ujeltaa jokin sähkökäyttöinen vempain. Taajuus on niin samanlainen, että voisi hyvin olla sama ääni, joka siis voimistuu ajossa... en keksi. Mistä näitä kummia vikoja riittää.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

_L_T_V_ kirjoitti:siis jos kerran kuuluu jollotus myös koneen sammuttamisen jälkeen niin voisiko se olla flektin moottori joka alkaa olla tiensä päässä? sehän pysähtyy vasta moottorin sammuttamisen jälkeen jos on vaikkapa ilmastointia käytetty
Tuossa voisi olla ideaa. Myös ajonopeudesta johtuva ilmanpaine voisi voimistaa tuota niin kuin näyttää tapahtuvan.

Onko ilmastoinnin yhteydessä erillinen flekti?

Avatar
_L_T_V_
Viestit: 378
Liittynyt: 09 Heinä 2008, 17:47
Car(s): Fiat Linea T-jet, 156 V6
ex Lancia Kappa, 164 V6, 156 V6, 156 TS Sele, 156 JTS
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja _L_T_V_ »

ei ole erillistä flektiä vaan käytetään samaa kuin syylärin jäähdyttämiseen(ainakin TS ja V6)


tuon flektin selvittää helposti kun ottaa liittimen irti ja käyttää suoralla sähköllä akusta.....taikka sitten pyörittelee sorim sitä ropellia. omalla vastuulla kumminkin nimim joskus sormillee saanut :mrgreen:

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Flektin pyörimisen kyllä huomaa silmilläkin.

Onkos tuossa pakopuolella jonkin sortin ilmapumppu? Ne ainakin VAG laitteissa alkavat rikkoutuessaa ulvomaan.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Ok, pitää testata. Syylärin flekti on kyllä olla melko äänekäs, eikä tähän tunnu liittyvän tuulettimen kohinaa. Vaikea paikallistaa, kun on juostava hytistä sammuttamisen jälkeen pellin alle kuulostelemaan.

Avatar
_L_T_V_
Viestit: 378
Liittynyt: 09 Heinä 2008, 17:47
Car(s): Fiat Linea T-jet, 156 V6
ex Lancia Kappa, 164 V6, 156 V6, 156 TS Sele, 156 JTS
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja _L_T_V_ »

Epezi kirjoitti:Flektin pyörimisen kyllä huomaa silmilläkin.
miksei sen huomaa tietenkin mutta meinasin vaan että pääsee kuuntelemaan flektiä ihan vierestä ilman mitään häiritseviä koneenääniä...josko se pitää jotain asiaakuulumatonta meteliä

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Ok, ei tänään enään jaksa saunan päälle lähteä tutkimaan. Huomisiin

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Tänään viimeksi havaitsin samaisen äänen omassa alfassani. Otaksun sen olevan kytköksissä flektiin tai ilmastointiin. Auton käydessä tyhjäkäynnillä, ääni kuuluu 10-15 s. ajan vähän väliä. Tuskin se mitään kovin vakavaa on, ainakin auto kulkee vielä ihan mukavasti.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Kun auto ulvoo sammutuksen jälkeen, ota flektin sulake irti... sillähän se selviää, tai ainakin pääsee ruksaaman sen yli
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Tuo einarin kuvaama ääni saattaisi ollakin flekti, joka pyörii muutaman kymmenen sekunnin jaksoissa.

Tässä omassa tapauksessa varmistettu; ulvovan äänen lähde ei ole syylärin flekti.

Poissuljin myös toisen madollisuuden, eli aaltomaisesti kuluneiden renkaiden aiheuttaman äänen. Tässä yksilössä on/oli pahoin haritusta väljän hammastangon takia (Deltan kanssa kärhämä meneillään). Harituksella on tapana kuluttaa rengas aaltomaisesti, joka aikaansaa laakerivian kuuloisen äänen. Vaihdoin siksi renkaat ristiin ja säädin pahan harituksen nollille. Ei vaikutusta "jollotus" jatkuu samanlaisena ja tuntuu edelleen vahvistuvan, eli ei rengasääni, mutta kai tuo löytyy aikanaan :wink:

Edelleen mysteeri on jokin sähköpumppu, joka käy n.10 sek sammuttamisen jälkeen. Sen taajuus on täsmälleen sama (muusikkotausta) kuin tämän etsittävän ulvonnan. Joku helkutin saastepumppu vai mikä? Tuntuu kuuluvan koneen ja tulipellin väliseltä alueelta... eli sieltä helvetin EGR:n tienoilta. Onkohan taas joku putki tukossa ja kohta vaihdellaan takaiskuventtiileitä ym paskaa tonnilla :?

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tuo jälkimmäinen voisi liittyä hiukkaussuodattimien puhdistukseen.

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Epezi kirjoitti:Tuo jälkimmäinen voisi liittyä hiukkaussuodattimien puhdistukseen.
Minusta se hiukkassuodattimen puhdistus ei tee mitään ylimääräistä ääntä. Tänään juuri auto teki tuon polton enkä havainnut mitään ääntä, nenään tuli vain samanlainen käry kuin olisi ajanut käsijarru päällä. Tosin sen hajun luonnekin vaihtelee, joskus se muistuttaa lähinnä kompostia...

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Onko sun autossa Xenon valot?

Omassa 159:ssä valoihin menee useampi putki, joilla korkeutta säädetään. Voisiko joku näistä vuotaa?

Toinen idea on kaasuläpänmoottori, joka voisi pitää meteliä.

Kolmas ehdotus on ilmastoinninpuhalluksenläppäohjaus, joka voi auton sammutuksen jälkeen sulkea esimerkiksi ulkoa tulevan ilman pois käytöstä.

Oma auto ainakin pitää tuon saman sähkömoottorihurinan sammutuksen yhteydessä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Maunu kirjoitti:Onko sun autossa Xenon valot?
Ei ole, valitettavasti.
Maunu kirjoitti:Omassa 159:ssä valoihin menee useampi putki, joilla korkeutta säädetään. Voisiko joku näistä vuotaa?
Toinen idea on kaasuläpänmoottori, joka voisi pitää meteliä.
Tuollaisesta en ole tietoinen, mahdollisesti.
Maunu kirjoitti:Kolmas ehdotus on ilmastoinninpuhalluksenläppäohjaus, joka voi auton sammutuksen jälkeen sulkea esimerkiksi ulkoa tulevan ilman pois käytöstä.
Tuo tuntuisi uskottavalta.
Maunu kirjoitti: Oma auto ainakin pitää tuon saman sähkömoottorihurinan sammutuksen yhteydessä.
Kyllä niitä sähköisiä ääniä kuuluu aina sammutuksen yhteydessä/jälkeen.

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Turbon laakerointi?

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Maunu kirjoitti:Toinen idea on kaasuläpänmoottori, joka voisi pitää meteliä.

Kolmas ehdotus on ilmastoinninpuhalluksenläppäohjaus, joka voi auton sammutuksen jälkeen sulkea esimerkiksi ulkoa tulevan ilman pois käytöstä.

Oma auto ainakin pitää tuon saman sähkömoottorihurinan sammutuksen yhteydessä.
Mulla kuuluu noi mölyt kanssa, mutta kestää vain sekunnin tai kaksi, en edes kerkeä autosta pois.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Täällä Alfa surisee myös, kun auton sammuttaa. Tuo samainen ääni kuulunut ihan uudesta asti ja ilmanohjaimia siellä siirrellään lepoasentoihin / suljetaan ilmaräppänät.

Onkos muuten teillä joilla tuo surina kuuluu, niin Visibility Pack varusteena? Siinähän on esim. toiminto joka haistelee ulkoilmaa ja jos siellä on riittävä määrä hiukkasia niin automaagisesti sulkee ulkoa otettavan ilman ja kierrättää sisällä olevaa ilmaa. Tuon toiminnon tunnistaa sisäilmankierron toimintapainikkeessa keskellä olevasta A-kirjaimesta.

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Exclusive pakettiin taitaa kuulua visibility packin tavarat. Ainakin automaattinen sisäilmankierto, saaste-, sade-,auringonvalo- ja huurretunnistin näyttäisi autossa olevan.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Ok, eli imanvaihdon läppien ohjausmoottori. Tuo voi olla kuulemani sammutuksen jälkeinen ääni.

Mikä on sitten samanlainen, tosin voimakkuudeltaan vaihteleva ääni ajossa? Se muuten muistuttaa vaimeata pölynimuria. Ääni on täsmälleen samanlainen, mutta voimistuu 100, viimeistään 120kmh, jolloin alkaa olemaan jo häiritsevä.

Onko tuo ohjausmoottori käynnissä ajon aikana? Olisiko jokin ilmanvaihdon läppä jumissa, jolloin moottori yrittää sitä säätää koko ajan...?
pjotrthegreat kirjoitti:Turbon laakerointi?
Noup, äänen taajuus on koko ajan täsmälleen sama, vain voimakkuus vaihtelee.
Maunu kirjoitti:Exclusive pakettiin taitaa kuulua visibility packin tavarat. Ainakin automaattinen sisäilmankierto, saaste-, sade-,auringonvalo- ja huurretunnistin näyttäisi autossa olevan.
Tässä ON visiblity pack. Xenonit, hämärävalot (valotunnistin), automaattinen sisäilmakierto (niin kuin 156ssakin)... muista en tiedä. Voiko xenonin säädöt sitten ulista ajossa...
HopeinenQ kirjoitti:Täällä Alfa surisee myös, kun auton sammuttaa. Tuo samainen ääni kuulunut ihan uudesta asti ja ilmanohjaimia siellä siirrellään lepoasentoihin / suljetaan ilmaräppänät.

Onkos muuten teillä joilla tuo surina kuuluu, niin Visibility Pack varusteena? Siinähän on esim. toiminto joka haistelee ulkoilmaa ja jos siellä on riittävä määrä hiukkasia niin automaagisesti sulkee ulkoa otettavan ilman ja kierrättää sisällä olevaa ilmaa. Tuon toiminnon tunnistaa sisäilmankierron toimintapainikkeessa keskellä olevasta A-kirjaimesta.
Jep, on tuo A-kirjain

Kuukausi sitten tuo oli surinaa, nyt sammutuksen jälkeenkin kuuluva ääni on enemmän vonkunaa.

Näistä voisi hatarasti päätellä, että vonkuminen voisi liittyä ilmastoinnin säätöihin...

Arvauksia: paskaa tuuletuskanavissa, sisäilman suodatin tukossa, tuuletuskanava irronnut...
Viimeksi muokannut alfista, 27 Touko 2010, 21:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Lepakot taitaa viheltää tapulissa :-D

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

alfista kirjoitti:Mikä on sitten samanlainen, tosin voimakkuudeltaan vaihteleva ääni ajossa? Se muuten muistuttaa vaimeata pölynimuria. Ääni on täsmälleen samanlainen, mutta voimistuu 100, viimeistään 120kmh, jolloin alkaa olemaan jo häiritsevä.
Yksi vaihtoehto voisi olla pyörien laakerit / laakeri? Ei se kyllä kait pölynimuria muistuta, ellei imuri ole sit Dyson.. :wink:

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

pjotrthegreat kirjoitti:Lepakot taitaa viheltää tapulissa :-D
Haaaaiiissst...

Yritin äänittää kännykällä, mutta tuulen kohina peitti niin ettei erottanut.

Ei oo laakerit, äänen taajuus pysyy vakiona. Laakerivian äänentaajuus muuttuu nopeuden myötä.

Avatar
motorhead
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Touko 2004, 02:43
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja motorhead »

alfista kirjoitti:
pjotrthegreat kirjoitti:Lepakot taitaa viheltää tapulissa :-D
Haaaaiiissst...

Yritin äänittää kännykällä, mutta tuulen kohina peitti niin ettei erottanut.

Ei oo laakerit, äänen taajuus pysyy vakiona. Laakerivian äänentaajuus muuttuu nopeuden myötä.
Varmaan sama ilmiö minkä havaitsin pari kuukautta sitten. Mun autossa toi kuulostaa jonkinlaiselta 'suhinalta'.

Alkaa n. 40-50 vauhissa ja äänenvoimakkuus nousee vauhdin mukaan.
Kääntäminen ja tienpinnan muutokset eivät vaikuta tuohon, ainoastaan ajonopeus.

Ääni kuulostaisi tulevan kabiiniin jostain keskikonsolin tienoilta.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

motorhead kirjoitti:Varmaan sama ilmiö minkä havaitsin pari kuukautta sitten. Mun autossa toi kuulostaa jonkinlaiselta 'suhinalta'.

Alkaa n. 40-50 vauhissa ja äänenvoimakkuus nousee vauhdin mukaan.
Kääntäminen ja tienpinnan muutokset eivät vaikuta tuohon, ainoastaan ajonopeus.

Ääni kuulostaisi tulevan kabiiniin jostain keskikonsolin tienoilta.
Tuulen ulvonnalta tosiaan kuulostaa, check
Alkaa 40-50 nopeudessa, check
Voimistuu ajonopeuden mukaan, check
Kääntäminen ja tienpinta ei vaikuta, check
Keskikonsolin tienoilta, check

Lisäksi, painottuu kuskin puolelle, tosin en ole istunut muilla paikoilla (tapuliteoria :))
Yritin sammuttaa koneen liikkeessä, mutta ei tuo nappivärkki suostu sammumaan.

Tuli mieleeni, että minkälainen ohjaustehostajan pumppu 159:ssä on? Remmivetoinen VAI sähkötoiminen? Ainakin ratti heilahtaa kun työntää tikkarin reikään ja virrat menee päälle.

Toinen vastaava voisi olla jarrujen alipainetehostaja. Sehän ei saa alipainetta imusarjasta turbokoneesta, joten olisiko tuossa sähkötoiminen pumppu?

Avatar
motorhead
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Touko 2004, 02:43
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja motorhead »

Toi mun auto on muuten 2.2, eli sen osalta hieman OT, mutta tämä 'suhina' ilmiö vaikuttaa samalta.

Meikäläisen tekninen tuntemus on aika olematonta, mutta ohjaustehostin voisi olla äänen lähde jos siinä on nopeuden mukaan muuttuva ohjaustehostus.
Tietääkö kukaan onko 159:ssä tällainen?
Onko tuo ohjausmoottori käynnissä ajon aikana? Olisiko jokin ilmanvaihdon läppä jumissa, jolloin moottori yrittää sitä säätää koko ajan...?
Jos tuon ilmanvaihdon läpän moottorin saisi helposti nypättyä pois päältä, niin sen mahdollinen vaikutus ääneen selviäisi.
Missähän päin tuo mahtaa sijaita?

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2856
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

alfista kirjoitti:Niin löytyy, varmasti :P
Mistä näitä kummia vikoja riittää.
Jos Orazio Satta olisi vielä hengissä niin hänellä olisi vahva mielipide tuohon kysymykseen :mrgreen:
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200 Aprilia50

La vita è

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

alfista kirjoitti: Tuli mieleeni, että minkälainen ohjaustehostajan pumppu 159:ssä on? Remmivetoinen VAI sähkötoiminen? Ainakin ratti heilahtaa kun työntää tikkarin reikään ja virrat menee päälle.
Taitaa 159:ssä kuitenkin olla tuo remmivetoinen tehostaja. Ratin heilahdus johtuu sähköisestä rattilukosta.

Tänään tuli itse todettua nuo tuulen suhinat ja melkoista pähinää pitääkin. Motarilla 100km/h ihan uudella asfaltilla, niin tuon kuuli hyvinkin selvästi. Ja sit mulla pärisee takaluukun sisäverhous..

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Ulvonta jatkuu ja voimistuu edelleen. Kerran aloitettuaan Alfa vonkuu jo pienemmillä nopeuksillakin. Äänen lähde on polkimet / ratti tienoilla.

Kertausta
- Ääni voimistuu ajonopeuden kasvaessa +100kmh
- Äänen taajuus (alle 1000Hz) ei kuitenkaan muutu ollenkaan
- Sijainti kuljettajan jalkatila, koelauta, tulipelli
- Ääni on alettuaan pysyvä, eli siinä ei ole katkoja niin kuin esimerkiksi termostaattiohjatussa jäähdyttäjän tuulettimen äänessä
- Koneen lämpö tasaiset 90 astetta

Toimenpiteet, joilla ei ole vaikutusta
- Tuulettimen puhallinnopeus tai sammuttaminen, ei vaikutusta
- Tuuletussuuttimien sulkeminen, eri yhdistelmät, ei vaikutusta
- Ilmastoinnin pois kytkeminen ei vaikutusta
- Vaihteen vapaalle siirtäminen, ei vaikutusta
- Kytkimen painaminen, ei vaikutusta
- Auton sijainti ajoradalla, ei vaikutusta
- Kaartaminen, ohjausliikkeet, ei vaikutusta
- Töyssyt, kuopat tiessä, ei vaikutusta
- Moottorin kierrosnopeus, ei vaikutusta
- Etulokasuojan tukeminen pehmikkeillä, sen mahdollisen resonoinnin estämiseksi, ei vaikutusta

Avatar
Scuderia AlfaRomeo Finlan
Viestit: 210
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Scuderia AlfaRomeo Finlan »

Onko sisäilmakierron päällelaittamisella vaikutusta?
Scuderia AlfaRomeo Finlandese

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Taas löytyi yksi epämielyttävän äänen lähde 159:stä.

Todettiin eilen oikean etupyörän laakeri vialliseksi. Uusi maksaa deltassa 190e ja pelttarilla (autokeskus) 230e. Tilasin deltasta kun näyttäisi siltä että ovat järkeistäneet hinnoitteluaan. Laakerin mukana tulee aina napa, joten se selittää noinkin kalliin hinnan.

Toivottavasti nyt saisi auton hiljaiseksi maantienopeuksillakin.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Scuderia AlfaRomeo Finlan kirjoitti:Onko sisäilmakierron päällelaittamisella vaikutusta?
Hmmm, tuota en ole vielä kokeillut

Avatar
motorhead
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Touko 2004, 02:43
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja motorhead »

alfista kirjoitti:
motorhead kirjoitti:Varmaan sama ilmiö minkä havaitsin pari kuukautta sitten. Mun autossa toi kuulostaa jonkinlaiselta 'suhinalta'.

Alkaa n. 40-50 vauhissa ja äänenvoimakkuus nousee vauhdin mukaan.
Kääntäminen ja tienpinnan muutokset eivät vaikuta tuohon, ainoastaan ajonopeus.

Ääni kuulostaisi tulevan kabiiniin jostain keskikonsolin tienoilta.
Tuulen ulvonnalta tosiaan kuulostaa, check
Alkaa 40-50 nopeudessa, check
Voimistuu ajonopeuden mukaan, check
Kääntäminen ja tienpinta ei vaikuta, check
Keskikonsolin tienoilta, check
Päivitystä: Tämän suhinan seuraksi tuli kovaääninen rahina jota kuului 2,5 ja 6 vaihteilla.
Vaihdelaatikon laakerit meni takuuremppaan.
Avatessa siellä oli joku laakeri ollut aivan finaalissa. Ikävä kyllä ei jäänyt mieleen mikä se tarkalleen oli, taisi olla joku 'ulompi' jotain .... :oops:
Saan tuon kyllä Deltasta udeltua jos joku tarvitsee tarkemman tiedon.

Suhinaa en ole rempan jälkeen enää havainnut ja nyt vaikuttaisi että tuon ääntelyn alkuperä oli lootassa.

Edit: Tuli astetta vähemmän luulotautinen olokin samalla :)

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Pitää päivittää myös, ainakin väliaikatietoa: Vaihdettu uudet renkaat, ohjauskulmat säädetty. Resonoiva ääni vaimentui ja siirtyi eri ajonopeudelle, eli nyt nopean ajon jälkeen 50-60kmh vauhdissa.

Koneen sammuttamisen jälkeen kuuluva pumpun ääni edelleen voimakas.

Mystisk.

Yleensäkin on saatu roppa kaupalla pikkuvikaa pois häiritsemästä ja ajonautinto vain paranee.

Vastaa Viestiin