Vikakoodit P1512/P1513

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Vikakoodit P1512/P1513

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Kolmen vuoden tauon jälkeen ruiskuvalo päätti muutamia kertoja syttyä. Alfadiag näytti vikakoodeiksi P1512 ja P1513 (MDS motor blocked ja MDS Final Stage). Mitähän nämä mahtavat olla??
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Veikkaisin tiedonsiirto ongelmia, moottorista.(kosketushäiriö)
Multi-Displacement System.

Ainoastaan veikkaus!
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

alfa156.net tuntee tämmöiset koodit:

P1512 Idle control: regulation range at minimum stop
P1513 Idle actuator circuit short to earth

joku viisas osaa varmaan sanoa mitä tarkoittaa? Olikos näissä joku tyhjäkäyntimoottori, ei kai? Kaasuläpän moottori???

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

p1512 joutokäntimoottorin alue minimissä - stopille ne vielä keksinnyt mitään järkevää kohtaa lauseessa :lol:

p1513 joutokäntimoottorin piiri oikosulussa maahan

Oiskos joutokäyntimoottori sökö?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Mutta mitä nuo vikakoodien tekstit tarkoittaa: MDS motor blocked ja MDS Final Stage?
Olisiko tosiaan jotain tiedonsiirto-ongelmia, kun missään kohdassa ei ollut mainintaa tyhjäkäyntisäätimestä....
Kun pelkkä teho ei riitä!

Milkman
Viestit: 71
Liittynyt: 05 Helmi 2005, 21:54

Viesti Kirjoittaja Milkman »

Autetaanpa miestä mäjessä..

Alla Autodatan arviot vikakoodien syistä. Vastuu jää lukijalle...

:-D

P1512 Joutokäyntinopeuden säätö - toimintahäiriö
Imupuolen vuoto/tukos, kaasuläppä raskaskäyttöinen/takertelee, joutokäyntinopeuden säädin/asentotunnistin, moottorin ohjausmoduuli

P1513
Joutokäyntinopeuden säädin - virtapiirin toimintahäiriö
Johdinsarja, huono liitäntä, joutokäyntinopeuden säädin/asentotunnistin, moottorin ohjausmoduuli

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Mutta miksi Alfadiagissa lukee vaan jostain MDS:stä eikä mitään mainintaa tyhjäkäyntisäätimestä?
Onko nuo autodatan koodien selitteet juuri Alfa Romeo 156 2.0 TS:ään?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Milkman
Viestit: 71
Liittynyt: 05 Helmi 2005, 21:54

Viesti Kirjoittaja Milkman »

On ja ei.

Nämä on kyllä otettu Autodatasta autolle 156 2.0 T.S.

Käsittääkseni vikakoodit ovat kuitenkin samat kaikille automerkeille, selityksistä en tiedä varmasti.

Voin testata mitä Autodata sanoo toiselle automallille, kunhan ehdin, nyt en pääse kiinni Autodataan, vaan vasta juhannuksen jälkeen... :(

Olin vain ottanut itselleni kopion noista selityksistä omia tarkoituksia varten... Koodejahan on kunnioitettavat 104 A4:sta :crazyeyes:

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Jarama kirjoitti:Mutta mitä nuo vikakoodien tekstit tarkoittaa: MDS motor blocked ja MDS Final Stage? .
Yritin selvitellä tota mds:ää ainut mielestäni sopiva olisi tuo:
Multi-Displacement System.

Mitään vikaako et ole vuomannut?

Koitas puhdistaa toi tyhjäkäynti moottorin liitin,
kaikkihan olisi tyytyväisiä, kun vika tyhjäkäyntimoottorin tiedon saannissa :lol:
(musta tulis hyvä politikko, saanks mä ääniä :-D )
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Mitään vikaa en autossa ole huomannut. Ja ruiskun valo on vilkkutellut pari kertaa kun auto on yön yli seissyt, ei muuten. Voi olla että oli/on jokin kosketushäikkä, täytyy jossain vaiheessa tsekata liittimet.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Alfa näyttää huonot puolensa. Huomenna pitäisi lähteä Keski-Suomeen ja ongelma on pahentunut. Ruiskun valo vilkkuu vähän väliä ja tänään kaksi kertaa kun nostin kierrokset yli 4000rpm ruiskuvalo jäi palamaan ja auto ei vastannut enää kaasuun. Ei muuta kuin auto tien sivuun ja tyhjäkäynti jäi 1500rpm. Siitä ykkönen silmään, valo sammui ja auto toimi taas normaalisti. Eli ei kestä korkeita kierroksia???? Missä vika??
Käyn lukemassa vikakoodit uudelleen....
Kun pelkkä teho ei riitä!

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Samat koodit siellä taas oli. Tänään paheni sen jälkeen kun vaihdoin ilmansuodattimen, onko sillä sitten mitään tekemistä asian kanssa, mene ja tiedä. Kai se tyhjäkäyntisäädin täytyy ostaa. Missä muussa autossa on sama säädin, Motonetissa myydään ainakin 155:een, mahtaako käydä?

Niin ja putsailin tyhjäkäyntisäädintä ja hyvin tuntui liikkuvan, johdotkin näytti ehjiltä. Taitaa lomamatka jäädä väliin.... :(
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Vuotaako sulla se haitari putki - eihän ilmansuodattimen vaihto vaikuta juuri mihinkään muuhun, kumissa repeämä --> vaihdoit suodattimen, repeili hiukan lisää ja nyt sitten paheni. Sitä en tiedä, voisiko se vaikuttaa ruiskun valoon.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

DaViegan diagnoosi tuntuisi erityisen hyvin osuvan oireisiin.

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

OBD-vikavalo vilkkuu vain yhdestä syystä, silloin kun katalysaattorin lämpö nousee kriittiselle tasolle! Vika yleensä johtuu sytytys- tai polttoainepuolen ongelmista, että sieltä on tutkittava :-D

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Brava 1.2:ssa on sama osa, jota kokeilin aamulla ja ruiskuvalo ei palanut ollenkaan ja auto muutenkin toimi hyvin mutta kytkimen pohjaan painaessa meinasi välillä sammua. Ja käytin akun plusnavankin irti ja annoin käydä hetken tyhjäkäyntiä, mutta ei silläkään ihan täydelliseksi muuttunut. :crazyeyes:

Eilen vaihdoin yhden ajolenkin ajaksi vanhan ilmin, joka pitäisi olla ehjä ja auto toimi hyvin reilut 20 km, mutta kun sammutin auton niin sama ongelma tuli käynnistämisen jälkeen, saikohan ilmi sitä jotenkin hetken korjattua? :shock:

Tyhjäkäyntisäätimen numero on: Fiat 71713829, bosch 0132 008650

Tarkoitatteko haitariputkella sitä ilmin jälkeistä putkea, en ainakaan ole nähnyt mitään halkemia, pitäisikö se vielä tarkistaa?

Ainoa onni on, että Italian lahja maailmalle näytti huolensa kotona eikä tien päällä!
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Ainakaan saksalaisessa laatuautossa halkeamia ei näe, ellei sitä putkea ota irti ja pyörittele käsissä.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Täytyy mennä katsomaan se vielä.
Onko kellään tietoa mitä tuollainen tyhjäkäyntisäädin maksaa? Motonetin eikä Muukkosen sivulla ei ole mitään tietoa ja Heikka on lomalla.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Onhan siinä haitariputkessa pieniä halkeamia, mutta ei mitään reikää.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Paistaako niistä päivä läpi? paljoa ei ilmaa tarvitse mennä läpi, jotta menee sekasin (ilmamassamiottari ilmoittaa vähemmän ilmaa, kuin sylinteriin todellisuudessa menee)
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Ei paista päivä läpi.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Vika oli tyhjäkäyntisäätimessä. Ostin romuttamolta Fiat Bravosta 188tkm nähdyn tyhjäkäyntisäätimen ja ruiskun vilkutus ja auton pätkiminen loppui siihen paikkaan. Samalla loppui myös lähes viisi vuotta kestänyt tyhjäkäynnin heijaaminen auton liikkuessa :crazyeyes:

Sitä ei sitten tiedä mikä siihen yhtäkkiä tuli, mitään mekaanista vikaa ei osassa ainakaan ole. Tosin on ollut näköjään koko ajan rikkinäinen, koska enää ei tyhjkäkäynnin heilumista ole.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Samat (P1512 & P1513) vikakoodit löytyi täälläkin.

Ilmeisesti noiden yhdistelmä tarkoittaa tyhjäkäyntimoottorin porsimista. Oireina seuraavaa: välistä tyhjäkäyntiä ei ole ollenkaan ja välistä se huitelee 1700-1800rpm tienoilla. Vikavaloa vilkuttelee noiden sattuessa. Joskus myös korkeammilla (~4-5k) kierroksilla kun löysää kaasun.

Jarama: Sopiiko kysyä paljonko romuttamolla sai maksaa osasta jotta voi suhteuttaa siihen uuden osan hintaa. 99£ + VAT on briteissä hinta.

Kuinkahan tuo lie päästöihin vaikuttaa kun kahden viikon sisään pitäisi leimalla käydä :?

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

40€ maksoin kun itse irroitin. Siis 156 2.0:aan sopii vain 1.2 moottorilla olevan bravan tai bravon tyhjäkäyntisäädin.

Kyllä siihen tyhjäkäyntisäätimeen on tainnut sullakin tulla vika, koska yli vuoden olen nyt ajanut tuon bravon osalla ja hyvin pelittää.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Päivitys:

Tyhjäkäyntisäädin se oli täälläkin. Säätimen ohessa vaihdoin myös teipillä kasassa olleen imuhaitarin sekä putsailin liittimet ja yhteisvaikutuksena autosta hävisivät kaikki "ominaisuudet" ja epämääräisyydet alakierroksilla. Hyvin sijoitetut rahat ja tunti äherrystä. :-D

Vastaa Viestiin