Renkaiden kuluminen, 156

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Mesikämmen
Viestit: 14
Liittynyt: 20 Heinä 2009, 21:07
Paikkakunta: Lappeenranta

Renkaiden kuluminen, 156

Viesti Kirjoittaja Mesikämmen »

Kävinpä tuossa vaihdattamassa uudet tassut Alfan alle vanhojen kuluttua sileiksi kuin Urhon kalju. Vanhoissa renkaissa oli havaittavissa selvästi suurempaa kulumista ulkoreunoilla varsinkin edessä. Rengasukko epäili, että kuluminen voi olla auton ominaisuus (näitähän A:ssa riittää :) ) ja koska olin vaihtanut keväällä paremmat taakse, kuluminen näkyi kaikissa renkaissa. Kulku sinällään on tasaista ja mobiili kulkee suoraan kuin juna.

Joten; ovatko muut havainneet tällaista kulumista omissa kulkuneuvoissaan vai pitäisikö kuitenkin käväistä ohjauskulmien säädössä?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15056
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ei muutakun johonkin, jossa voivat kulmat tsekata :P Voipi olla isojakin heittoja, paikasta riippuen tarkistus+säätö maksaa jostain 50eurosta aina 200euroon asti - en tiedä, onko kalliimpiakin paikkoja... Halvemmaksi käynee, kuin uudet tassut kerran vuodessa.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

50€ ei taida saada kuin tarkastuksen, satasella saattaisi alkaa jo saada kuitenkin säädötkin kohdilleen. rengaspaineet kannataa itse laittaa ennen kuin menee säätämään: tämäkin pieni asia joka pitäisi tehdä ennen säätöä, jää liian useasti tekemättä.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Compare Orso
Viestit: 95
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
Car(s): 156 2.0 TS 1999

Viesti Kirjoittaja Compare Orso »

En ole huomannut 11 vuoden ja 140 000 km:n aikana epäsymmetristä kulumista, vaikka olen yleensä renkaanvaihtojen yhteydessä yrittänyt tätäkin ilmiötä etsiä. Joten ei minulla ainakaan tällaista ominaisuutta ole.

pesojo-h
Viestit: 97
Liittynyt: 09 Loka 2006, 10:00
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Renkaiden kuluminen, 156

Viesti Kirjoittaja pesojo-h »

Mesikämmen kirjoitti: Joten; ovatko muut havainneet tällaista kulumista omissa kulkuneuvoissaan vai pitäisikö kuitenkin käväistä ohjauskulmien säädössä?
Joo, oli kummallista kulumista... joten käytin nelipyöräsäädössä (40 €, ei paha!) ja kaveri sano et nää kulmat sun muut on ihan OK?
Siinä sitten hämmästeltiin et mikä h--vetti tässä nyt mättää? eipä selvinnyt siinä eikä merkkikorjaamollakaan jossa totesivat vain että leveä rengas (225/45 x 17") kuluu nopeammin...
Etsin sitten netistä juttuja rengaspaineista ja sieltähän se selvisi, pitää laittaa kunnolla painetta, laitoin 3 baria kaikkiin renkaisiin, eipä ole enää kulunut :lol:
tässä se netti juttu & lainaus:
pääsääntöisesti näin:
13" 2.5bar
14" 2.6bar
15" 2.7bar
16" 2.8bar
17" 3.0bar
18"-20" 3.0-3.5bar

Tuulilasi 07/2008
Lainaus:
Julkisuudessa näkee edelleen väärää tietoa rengaspaineiden vaikutuksesta renkaiden kulumiseen. Korkeat rengaspaineet eivät saa nykyaikaisia renkaita kulumaan keskeltä. Tämä piti paikkansa 60-luvulla ristikudosrenkaiden aikaan, mutta nykyaikaisen renkaan kulutuspinnan alla oleva jäykkä teräsvyö pitää kulutuspinnan suorana paineesta riippumatta. Korkeampi paine siis hieman heikentää ajomukavuutta, mutta pienentää renkaan kulumista ja vierintävastusta, eli polttonesteen kulutusta. Tästä syystä monissa autoissa onkin rengaspaineita nostettu.
Jopi

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: Renkaiden kuluminen, 156

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Ei taida mennä nuo paineet ihan noin yksioikoisesti...

Mitä leveämpi rengas ja mitä matalampi profiili - enemmän painetta...

pesojo-h
Viestit: 97
Liittynyt: 09 Loka 2006, 10:00
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Renkaiden kuluminen, 156

Viesti Kirjoittaja pesojo-h »

pjotrthegreat kirjoitti:Ei taida mennä nuo paineet ihan noin yksioikoisesti...

Mitä leveämpi rengas ja mitä matalampi profiili - enemmän painetta...
Saa olla myös eri mieltä.
Mutta jos on eri mieltä ois tietysti mukava jos väitteen tueksi laittas sit jotain itsekin...
Meikäläisellä tuo ainakin toimi huomattavasti paremmin kuin käyttöohjeen mukaiset paineet...
Jopi

Avatar
MiNkO^^
Viestit: 875
Liittynyt: 06 Huhti 2006, 13:03
Car(s): Projekti: 1.6 Alfa Romeo 75
käyttöauto: Seat Ibiza 1.8t Cupra R
Ex: Alfa Romeo 147
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Renkaiden kuluminen, 156

Viesti Kirjoittaja MiNkO^^ »

pjotrthegreat kirjoitti: Mitä leveämpi rengas ja mitä matalampi profiili - enemmän painetta...
suurinpiirtein näin :)
itsellä 205/40 R17 ilmanpaineet joka pyörässä 2.5bar
täysin tasaisesti ovat kuluneet

tosin että kyseessä on seiskavitonen eikä suinkaan 156,mutta kumminkin
Mitä sinä teet?Katselen Kuutamoa.Sano sille Kuutamolle että ottaa Alfansa alle ja ajaa tiehensä.

pesojo-h
Viestit: 97
Liittynyt: 09 Loka 2006, 10:00
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pesojo-h »

Enpä ala noista paineista kinaamaan, jokainen pitää sellaisia paineita kuin pitää oikeana.
Tuo taulukko jonka laitoin on yhden rengasammattilaisen antama ja siinä vastattiin kysymykseen: "mitkä pitää olla paineet jos renkaat kuluvat epätasaisesti?"
Tietenkin se on vain "suuntaa-antava" eri kokoluokille ja pitää myös ymmärtää niin eli niihin tapauksiin kokeiltavaksi joissa ongelmia on.
Noista suuruusluokista on sitten hyvä lähteä etsimään sitä "oikeaa".
Itselläni ongelma ratkesi samantien joten ei ole tarvinnut hakea muita vaihtoehtoja.
Siksi suosittelen, eikös
tämä foorumi olekin sitä varten että etsitään erilaisia vaihtoehtoja?
:lol:
Jopi

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ei ole rengaspaine asiat ihan yksinkertaisia, muuttujia on niin paljon, ja kyseessä kuitenkin tärkeä asia.

-Rengaskoko
-Ajoneuvo
-Rengasmalli/valmistaja
-Auton kuormaus
-Omat ajomieltymykset

Sanoisin että autovalmistaja on näitä asiota miettinyt, joten kyllä kokeilisin ensin niitä autovalmistajan ilmoittamia. Itse käytän vähän valmistajan ilmoittamia suurempia paineita, sillä haluan autolta enemmän herkkyyttä ja jämäkkyyttä, kuin mukavuutta

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4143
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Tässä taidetaan nyt vähän kinata/keskustella kirveestä ja varresta. Muuttujia on toki muitakin kuin vanteen halkaisija eli asia ei varmaan ole ihan niin yksinkertainen kuin tuo taulukko. Mutta jos puhutaan henkilöautoista ja kadulla ajamisesta, ja oletetaan vielä että profiili aina madaltuu kun tuumat kasvaa niin varmaan tuossa on järkeä. Ja ehkä nyrkkisäännön poikastakin? Matalampi ilmatila kun vaatii kovemmat paineet.

Itse olen pitänyt 225/45/17 ja 2,8bar painetta ja tasaisesti tuntuu kuluvan. Sekä kesä-,että talvinakit. Alle laittaessa paineet oli 2,3-2,5 ja olin huomaavinani eron persiilläni rampeissa. Mieluummin vähän liikaa painetta kuin liian vähän. Ja jos tuntuu "kivireeltä" niin tiputtaa vähän. Tämä on kaikki ihan omaa mutua, korjatkoon viisaammat jos meni ihan metsään :)
Ayrton Senna da Silva forever

pesojo-h
Viestit: 97
Liittynyt: 09 Loka 2006, 10:00
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Renkaiden kuluminen, 156

Viesti Kirjoittaja pesojo-h »

Mesikämmen kirjoitti:

Joten; ovatko muut havainneet tällaista kulumista omissa kulkuneuvoissaan vai pitäisikö kuitenkin käväistä ohjauskulmien säädössä?
Otetaanpa uusiks kun meni vähän aiheesta sivuun nuo äskeiset...

Kummallista kulumaa oli etupyörissä, lähinnä niiden sisäreunassa.
Sellasen parin sentin leveydeltä/rengas.
Nelipyöräsäädössä ei ohjauskulmista jne. löytynyt mitään vikaa.
Sisäreunan kuluma hävisi kun nostin rengaspaineet 3.0 bariin joka renkaassa.(Renkaat ovat 225/45x ZR17).
Myös se lisähuomio että noilla paineilla ns."uravetely" hävisi.
Sitä hommaahan täällä rajan pinnassa on helppo kokeilla vaikka uutta moottoritietä tuleekin jatkuvasti lisää.. :lol:
Jopi

Avatar
Janne
Viestit: 2122
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Minulla on samantapainen homma kuin pesojo-h:lla. Tosin renkaat on 205-60-15 orkkisvanteilla. Eturenkaat on kuluneet sisälaidasta ihan nolliin. Muuten pinnan kulutus on tasaista. Ällistelen että miten ne voi tuolla lailla mennä?

Renkaat on vanhat ja olen niitä vaihdellut vuosittain eestä taakse ja päin vastoin. Auto menee suoraan, ei vetele - oikeasti on hyvä ajaa. Auraukset on mitattu edestä raidetangonpäiden vaihdon yhteydessä, jonka vuoksi luulenkin että takakulmat ovat päin peetä. Nekin lienee säädettävissä...isommalla työllä tottakai?

saltwort
Viestit: 27
Liittynyt: 31 Heinä 2008, 14:22
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja saltwort »

Alkuperäiseen kysymykseen, kannattanee tosiaan käydä ne kulmat tarkistuttamassa. Jos ne on pielessä niin eipä se paineita säätämällä korjaudu.

Lappeenrannassa kun näyt asustelevan, niin suosittelen paikkaa nimeltä Lappeenrannan ohjauskulma, Simolantiellä. Nelipyöräsuuntaus maksoi keväällä muistaakseni 60 euroa, tosin takapyöriä ei tarvinnut säätää niin en tiedä onko tuo täysi hinta vai sainko alennusta.

pesojo-h
Viestit: 97
Liittynyt: 09 Loka 2006, 10:00
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pesojo-h »

Janne kirjoitti:Minulla on samantapainen homma kuin pesojo-h:lla. Tosin renkaat on 205-60-15 orkkisvanteilla. Eturenkaat on kuluneet sisälaidasta ihan nolliin. Muuten pinnan kulutus on tasaista. Ällistelen että miten ne voi tuolla lailla mennä?

Renkaat on vanhat ja olen niitä vaihdellut vuosittain eestä taakse ja päin vastoin. Auto menee suoraan, ei vetele - oikeasti on hyvä ajaa. Auraukset on mitattu edestä raidetangonpäiden vaihdon yhteydessä, jonka vuoksi luulenkin että takakulmat ovat päin peetä. Nekin lienee säädettävissä...isommalla työllä tottakai?
Joo, onhan takapyörät myös säädettävissä ja kun nykyään näillä on nelipyörämittaus&säätö, ei se kallista ole, hinnat riippuu tietenkin paikasta.
Meikäläisellä tämä oli oma moka kun laitoin vain 2,3 baria painetta käyttöohjeen mukaan...mut ei kumikorjaamo ollu sen veikeempi, samanverran laittovat nekin. Sit kun ekoista tuli reunoista silestonet herättiin et "jotain tarttis tehrä"...senjälkeen laitettiin tuo aiemmin mainittu 3 baria ja homma oli siinä.
Jopi

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Itse on koskaan saanut 156:ien eturenkaiden epätasaista kulumista loppumaan, vaikka kulmia kuinka säädeltiin ja rengasmerkkejä vaihdettiin. Vähän samaa oiretta on tässä 159:ssäkin. Vaivaan auttaisi renkaiden vaihtaminen kapeampiin.

vale
Viestit: 62
Liittynyt: 01 Huhti 2009, 00:58
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja vale »

pesojo-h kirjoitti:Joo, onhan takapyörät myös säädettävissä ja kun nykyään näillä on nelipyörämittaus&säätö, ei se kallista ole, hinnat riippuu tietenkin paikasta.
Meikäläisellä tämä oli oma moka kun laitoin vain 2,3 baria painetta käyttöohjeen mukaan...mut ei kumikorjaamo ollu sen veikeempi, samanverran laittovat nekin. Sit kun ekoista tuli reunoista silestonet herättiin et "jotain tarttis tehrä"...senjälkeen laitettiin tuo aiemmin mainittu 3 baria ja homma oli siinä.
Minullekkin on pariltakin eri rengsliikkeen edustajalta tullut tieto että autonvalmistajilla ei aina suositustaulukoissaan ole renkaankannalta parhaat tiedot.

Sanoivat näin, että 205/55R16 joka on nykyään monen auton vakio koko, painetta saisi olla väh 2,4bar mielellään 2,5. 17" 45 sarjalaisella siinä 2.8bar 18" 40 3.0barin hujakoilla.
Nyky renkaissa rungot ovat huomattavasti löysempiä kuin ennenvanhaan.

Omaan japsiin suosittelevat 205/55R16 renkaaseen 2.2 eteen ja 2.1 taakse. Noilla painoilla rengas on tosi "lättänä" ja vetelee niin maan pirusti. Ja kamala ajaa. Rengas on michelin Energy. Käytän 2.5 joka nurkassa ja huomattavasti mukavampi ajaa.

Mesikämmen
Viestit: 14
Liittynyt: 20 Heinä 2009, 21:07
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Mesikämmen »

Näköjään oireita on muillakin esiintynyt, mutta saatanpa vaivautua vaikka tuonne ohjauskulmaan, sinällään tuttu paikka jo aikaisemmilla ajopeleillä. Tarkemmin kun asiaa muistelin niin kuluminen olli minullakin renkaiden sisäreunoilla, ei ulko- kuten aikaisemmin taisin raapustaa.

Kokohan minulla on 205/55/16 ja tuo mainitsemani rengasukko totesi, että ainakin bemareissa tällainen kuluminen kuuluu luonnostaan asiaan(häpeä sinällään mainita samassa yhteydessä kuin Italian orhi).

gYdEbUh
Viestit: 2528
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Kumit kuluu yleensä sisäreunasta mm. koska kaikki eivät viitsi käydä nelipyöräsuuntaamassa ritsaansa madalluksen jälkeen, ja toisinaan camberia ei saa säädettyä auton molemmista päistä. Myös ajan myötä auton oma madallus eli jousien kuoleentuminen tekee sitä.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Laitetaas nyt ne 156 orgis arvot:
takana.
Camber -0.35....-0.40
auraus 0.09....0.19

edessä.
camber -0.19....-0.59
caster 3.25...3.85
auraus -0.02...-0.08

kulmat vianorilta.
säätö viimekesänä muistaaksen 70€?
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

vale
Viestit: 62
Liittynyt: 01 Huhti 2009, 00:58
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja vale »

beetta julia kirjoitti: säätö viimekesänä muistaaksen 70€?
Tampereen Vianorilla nelipyöräsuuntaus 100e. Pelkkä etupää 75e.
Paskan maku jäi tuosta toiminnasta tuolla kun tilasin toukokuussa ajan, kun auto vietti oikealle inhottavasti. Halusin nelipyöräsuuntauksen ja autoa hakiessa sanoivat että saivat vain etupään suunnattua kun takapään pultti ei auennut. Totesi vaan että ei siellä pahaa heittoa takana ollutkaan. No nyt on 5tkm takana ja taka gummit kulunut tuossa parissa kuukaudessa melkoisesti. Suuntautin lopulta muualla jossa homma toimi ja pultit ei ollut kuulemma tiukassa, maksoi 50e.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

tarkistin hinnan 90€. kesä-09 vianor vaasa.

En kyllä ollut palveluun oikein tyyyväinen, mutta homma tuli hoidettua.

Etkö saanut vianorilta lappua missä kulmat, ennen, tavoite ja nyt.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

vale
Viestit: 62
Liittynyt: 01 Huhti 2009, 00:58
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja vale »

beetta julia kirjoitti:tarkistin hinnan 90€. kesä-09 vianor vaasa.

En kyllä ollut palveluun oikein tyyyväinen, mutta homma tuli hoidettua.

Etkö saanut vianorilta lappua missä kulmat, ennen, tavoite ja nyt.
Kyllä sain ja ei se takapään heitto paljoa ollut, mutta harmitti kun halusi sen tehtävän perusteellisesti ja sitten kävi noin. Taisi olla niin että tuolle 25e lisälle, joka tulee takapään suuntauksesta, olisi jäänyt niin pieni kate että jättivät tekemättä. Ja oli rahakkaampia hommia jonossa. Ei se ajossa näkynyt, mutta nyt pari kk jälkeen renkaista kyllä.. Voihan se toki olla että japsikipon ominaisuus on että takarenkaat kuluu enempi, toista on vaan lukenut muiden kokemuksista. Kuluminen on ollut kylläkin tasaista.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Hemmetin pellet, aina säädetään ensiksi perä, sitten keula :crazyeyes:

'ammatilaiset' taas asialla, ja pitäisi vielä maksaa... Paljoa ei lämpöä tarvitse, että aukeaa tiukempikin pultti, taitavat vaan olla niin laiskoja etteivät viitsi, ei kait ne nyt niin kädettömiä ole ettei osaa?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

Jephep

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Autobildissä ilmoiteltiin että 156:elle ei kannata ottaa nelipyöräsuuntausta vaan pelkkä aurauskulmien säätö...

En muista miten oli perusteltu, mahdotontako sitten? Vai höpöhöpöjuttuja?

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^käytännössä tarkoittaa samaa asiaa :mrgreen:

Eli kun aurauskulmat säädetään niin silloin tehdään ensin mittaus joka pyörästä, ja sitten säädetään vain auraus. (useimmissa autoissa ei muuta pystykään säätämään)

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

omassani oli ainakin takapyörienkin auraus vituralla.
Eihän nitä säätää tarvi jos on hyvät.
Mut kun kulmia säädetään, niin kone näyttää sen kyllä.

Nuo nykyajan koneet jo kertoo mitä pitää tehdä.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
Casa di Matti
Viestit: 353
Liittynyt: 06 Tammi 2007, 00:02
Car(s): Jaguar XE, Alfat 156 2,0 ja GTV 916, Fiat Coupe 2,0 Turbo, Citroén XM 2,0, Citroén Dyane 0,4, Vespa Rally 180; ex Citroen BX 1,4 Bon, 2 x Citroen BX 1,6 GTi, Citroen BX 1,6 Millesime, Citroen AX 1,0, Alfa Romeo 159 1.9 JTS

Viesti Kirjoittaja Casa di Matti »

Joo, onhan takapyörät myös säädettävissä ja kun nykyään näillä on nelipyörämittaus&säätö, ei se kallista ole, hinnat riippuu tietenkin paikasta.
Meikäläisellä tämä oli oma moka kun laitoin vain 2,3 baria painetta käyttöohjeen mukaan...mut ei kumikorjaamo ollu sen veikeempi, samanverran laittovat nekin. Sit kun ekoista tuli reunoista silestonet herättiin et "jotain tarttis tehrä"...senjälkeen laitettiin tuo aiemmin mainittu 3 baria ja homma oli siinä.[/quote]

Täällä Turun puolessa eräässä liikkeessä väitetään kiven kovaan, että 156:ssa ainoa säädettävä pyöränkulmiin liittyvä juttu on etupyörien aurauskulma. Piteleeköhän paikkojaan?

Avatar
mattijus
Viestit: 5264
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Casa di Matti kirjoitti: Täällä Turun puolessa eräässä liikkeessä väitetään kiven kovaan, että 156:ssa ainoa säädettävä pyöränkulmiin liittyvä juttu on etupyörien aurauskulma. Piteleeköhän paikkojaan?
Ei pidä ainakaan muualla maailmassa. Jospa ne turkulaiset eivät vaan viitsi. :lol:
VMP

Avatar
Casa di Matti
Viestit: 353
Liittynyt: 06 Tammi 2007, 00:02
Car(s): Jaguar XE, Alfat 156 2,0 ja GTV 916, Fiat Coupe 2,0 Turbo, Citroén XM 2,0, Citroén Dyane 0,4, Vespa Rally 180; ex Citroen BX 1,4 Bon, 2 x Citroen BX 1,6 GTi, Citroen BX 1,6 Millesime, Citroen AX 1,0, Alfa Romeo 159 1.9 JTS

Viesti Kirjoittaja Casa di Matti »

No joo, sitten kaivataan Turun seudulla asuvilta tietoa, että missäs tämä homma osataan. Mulla autot olivat viime keväänä nelipyöräsäädössä, mutta 156:ssa homma ei mahdottomana - ei ole, mistä säätäisi - onnistunut, mutta GTV:ssä säädöt onnistuivat.

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

Ajelinpa kesällä Falken ZE-912 215/45 ZR17 -renkailla ja hieman yllätyin kun 10 tkm matkalla kulutuspinnasta on ilmeisesti lähtenyt puolet! Kuluminen on täysin tasaista ja eturenkaat on hieman kuluneemmat. Radalla en ole käynyt enkä muutenkaan urakalla revitellyt. Falkenin nettisivujen mukaan renkaan urasyvyys uutena on 7,9375 mm. :wink:

Jotkut muutkin täällä on ajanut samanlaisilla Falkeneilla, kommentteja?

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

^Tasan samat rillat taisi olla mulla alla. Pari kesää ehti olla alla, kahdet aika loppu johtuen vääristä kulmista/väljästä alapallosta, mutta tänä kesänä kun olivat kunnossa, ei juuri kuluneet.

Karkea arvio n. 15tkm ajettuna puolet lähtenyt. Mielestäni aika kohtuullinen reilusti madalletussa, painavakeulaisessa autossa, jolla ei ajettu pelkästään kirkkoon ja takaisin.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Mulla on samanlaiset alla, reilun puolikkaan kesän jälkeen kumit on melkein kuin juuri laitetut, ei ole kullunnut juuri yhtään. vakio alustalla, loppukesäsät alko olla ylätukivarsi väljä, mutta en usko että tuosta on mitään vahinkoa ollut. Paineet siellä 2,5- 2,6
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Vastaa Viestiin