156 2.0 nykii ja rahisee

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Zeitung
Viestit: 76
Liittynyt: 31 Touko 2009, 22:51

156 2.0 nykii ja rahisee

Viesti Kirjoittaja Zeitung »

Nonniin, täällä taas.

Aamulla piti lähteä autolla liikenteeseen, mutta akku oli tyhjä(soitin todnäk itsekseen alkanut lauleskelemaan yöllä). No, käynnistettiin sitten johdoilla toisen auton akulla. Ekalla käynnistysyrityksellä ei lähtenyt ja löi kuulemma kipinää. Toisella lähti ja akku alkoi latautumaan normaalisti. No, sitten ajelin 35km ja ihmettelin jossain vaiheessa kun haisi palanut, en kiinnittänyt sen enempää huomiota koska se loppui ja mitään häikkää ei ilmennyt, auto lähti käymään ja kuulosti samalta kuin ennenkin.

No, sitten takaisin tulomatkalla, 400m ennen "maalia" auto alkoi hyytymään palanut haisi ja alkoi jumalaton nykiminen mikäli kaasua painoi. Ajattelin siinä että jahas, tän auton taru taitaa olla siinä. Rullasin 300m ja viimeiset 100m ajoin, nykiminen oli jotain järkyttää ja käynti oli muuttunut rahisevaksi. Kotipihassa auto kävi tyhjäkäynnillä tavallisesti(paitsi ääni), mutta jostain akun liepeiltä, ilmeisesti piuhoista(?) nousee savua. Kierroksia ei ota 2000 enempää, ellei välittömästi käynnistyksen jälkeen polkaise kunnolla. Vapaalla kun painaa kaasua, kierrokset siis nousevat 2000 ja käynti alkaa nykimään. Oisko tää nyt sitten sytkävika tms? Eli tulppien johdotko ne siellä käryää vaikö?

Eli, mitä helvettiä? Tää alkaa menemään jo naurettavaksi tää mun auto. :( Kiitoksia vastauksista.

Edit: Typo

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Tarkasta nyt ainakin akun ja laturin välinen kaapeli. Jos on hankautunut puhki ja hipoo runkoon, niin sitä käryä on varmasti tiedossa enemmänkin, ajatpa autolla tai et. Nykiminenkin vois selittyä sillä.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Yleensä käryävistä johdoista erottaa selvästi mitkä ovat palaneet...

Ota se akku nyt irti ihan varmuudenvuoksi ettei pala koko auto.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Zeitung
Viestit: 76
Liittynyt: 31 Touko 2009, 22:51

Viesti Kirjoittaja Zeitung »

Jakke kirjoitti:Tarkasta nyt ainakin akun ja laturin välinen kaapeli.
Kunnossa oli, ei mitään moitteita. Käry nousee akun plusnavasta kun painaa kaasua, tyhjiksellä en ainakaan havainnut sauhua. Oisko kellään mitään ehdotusta että mitä voisin tehdä? Ei siinä, korjaamolle varmasti voisi lotjan ajaa, mutta kun se varmaan räjähtäisi matkalla.

Entäs jos toi hyytyminen ja nykiminen eivät olekaan sähkövika, vaan jotain ihan muuta? Mistäs sitä nyt kannattaisi tökkiä? :evil:

E1: No, ajattelin katsoa ainakin alkuunsa ruiskun sulakkeet sekä releet, kunhan vain sade lakkaisi..
Viimeksi muokannut Zeitung, 07 Heinä 2010, 17:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Jos se akun liitin kuumenee, on siinä vikaa.
Joko kosketus akun navan ja liittimen välissä tai liittimen ja piuhan välissä.
Akun kunnon tarkastus.
Laturikin olis hyvä mitata.

En kyllä suosittele ajamaan, jos piuha käy kuumana.
Ettei vaan bum.

Onko se savua, vai höyryääkö akun neste.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
Zeitung
Viestit: 76
Liittynyt: 31 Touko 2009, 22:51

Viesti Kirjoittaja Zeitung »

Noniin, sade loppui pari tuntia sitten: releet ja sulakkeet on kunnossa. Huomasin myös että tuo käry ei olekaan käryä vaan kuten beetta julia sanoi höyrystynyttä akun nestettä. Siis mitä ihmettä? Mitä tuo tarkoittaa?

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mittaa yleismittarilla latausjännite, jos menee paljon yli 14 voltin niin laturin säädin on rikki ja akku saa liikaa jännitettä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Zeitung
Viestit: 76
Liittynyt: 31 Touko 2009, 22:51

Viesti Kirjoittaja Zeitung »

Aaahaa, kiitoksia vastauksta. Aamulla latausjännite oli vielä hitusen päälle 14V, nyt se oli niinkin hurja kuin ~17V, eli mitä ilmeisimmin laturin säädin sanoi itsensä irti. Johtuukohan tästä sitten myös tuo huono käynti ja nykiminen, eli siis ilmeisesti vajavainen bensansaanti?

Millainen urakka on laturin säätimen vaihtaminen ja mistä niitä saa, vai pitääkö vaihtaa koko laturi :shock: ?

Compare Orso
Viestit: 95
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
Car(s): 156 2.0 TS 1999

Viesti Kirjoittaja Compare Orso »

Lisää nyt ainakin mahdollisimman nopeasti akkunestettä, jos se tuolla tavalla silmin nähden haihtuu. (Ns. huoltovapaisiin akkuihin se ei tietenkään ole mahdollista.) Niin, ja se ei oikeastaan ole vesihöyryä vaan vetyä, joten kannattaa oikeasti olla varovainen.

Akku on ilmeisesti myös mennyt vaihtokuntoon. Kannattaa selvittää asia ennen talven tuloa.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Zeitung kirjoitti:Johtuukohan tästä sitten myös tuo huono käynti ja nykiminen, eli siis ilmeisesti vajavainen bensansaanti?
Voi johtua, tai sitten tuo korkea latausjännite on rikkonut jotain. Älä enään käynnistä autoa ja käy irroittamassa se akku, ennenkuin käy pahasti.

Joihinkin latureihin on mahdollista säädin vaihtaa erikseen, en osaa sanoa onnistuuko tuossa.

Latureita ja niiden osia saat lähimmästä varaosaliikkestäsi, jos ei heti löydy niin saavat seuraavaksi päiväksi tilattua. Jotain tuntomerkkejä laturista olisi hyvä olla mukana, varaosanumero, tai usein pelkkä amppeeriluku riittä.

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Epezi kirjoitti:Latureita ja niiden osia saat lähimmästä varaosaliikkestäsi, jos ei heti löydy niin saavat seuraavaksi päiväksi tilattua. Jotain tuntomerkkejä laturista olisi hyvä olla mukana, varaosanumero, tai usein pelkkä amppeeriluku riittä.
Laturit ovat usein myös ns. vaihto-osia. Viet vanhan tilalle jolloin saat "uuden" kantoon euroja vastaan. Pidemmittä puheitta suosittelen ottamaan sen laturin irti, tuntomerkit kuitenkin kielii selvästi vian ja yleensä menee kyllä koko laturi vaihtoon.

Avatar
Alfonso
Viestit: 352
Liittynyt: 13 Maalis 2003, 14:47
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Alfonso »

Kanattaa tosissan olla varovainen sen akun kanssa jos ylilataa, mulla kerran räjähti akku kesken ajon ja hapot lensi pitkin konehuonetta, syynä lataus säädin rikki ja laturi työnsi täysilla koko ajan.
O Tempora O Mores

Avatar
Zeitung
Viestit: 76
Liittynyt: 31 Touko 2009, 22:51

Viesti Kirjoittaja Zeitung »

Avk:lta löytyi laturi kohtuu halvalla, sitten pitäisi vielä tietää kannattaako sitä edes itse yrittää vaihtaa vai viekö suosiolla johonkin pajalle.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Yleensä tuo laturinvaihto on helppo homma.
alfasta en osaa sanoa, näyttäisi olevan alapuoleltayks ruuvi.

Se akku todennäköisesti entinen, ainakin huollon tarpeessa.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Zeitung kirjoitti:Avk:lta löytyi laturi kohtuu halvalla, sitten pitäisi vielä tietää kannattaako sitä edes itse yrittää vaihtaa vai viekö suosiolla johonkin pajalle.
Sittenhän sen näkee, kun on uusi laturi kädessä ja pystyy vertaamaan kiinnityspaikkoja. 1 liitin, paksu virtapiuha ja tod.näk 3 pitkää pulttia jotka voivat tietenkin olla tiukahkosti, mutta tuskin kiinni ruostuneita.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

beetta julia kirjoitti: alfasta en osaa sanoa, näyttäisi olevan alapuoleltayks ruuvi.
Kaks ruuvia nois kuvissa. yks alhaalla(klo 4) toinen ylhäällä(klo 11)
Dieselin kuvia.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Vastaa Viestiin