Eka Alfani myyty (156 Sele). Kiitos harrastustuesta! :)
Valvoja: Moderators
- zzs
- Viestit: 411
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Eka Alfani myyty (156 Sele). Kiitos harrastustuesta! :)
No niin, ajattelin kertoa omia kokemuksia hieman karikkoisesta Alfa-tien aloittamisesta.
Ostin siis hyvin varustellun 156:n tuossa muutama viikko sitten. Jäähdytysnesteitä oli vain litku paisuntasäiliön pohjalla, moottoriöljytikusta ei pystynyt selvästi sanomaan mitään, oli siinä puolen välin paikkeilla, mutta vain toisella puolella tikkua. Pakko se kuitenkin oli ottaa matkaan...
Noh, muutaman kerran vilkutti Engine oil pressure low:ta liikenneympyrässä tiukasti kääntäessä ja kerran ykkösellä rivakammin risteyksestä liikkeellelähdettäessä.
Kävi sitten 500 kilsan jälkeen ostosta Laakstenilla huollossa ja vikakoodeina luettiin P0430 (Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 2)) ja joku ihme 225410 (oiskohan vain P2254?). Moottorissa oli öljyä vain 1,5 litraa 4,4 sijaan. Pikkuisen jänskätti, mutta ainakin öljykorkista katsottuna nokka näytti hyvältä. Sanoi, että ei välttämättä ole mitään tapahtunut, ehkä alakerrassa voi olla jotain kulumaa. Laitettiin Forte Gas Treatment tankkiin ja sitten kotiin. Ja... Ne tulpat vaihdettiin platinapäisiin mallikohtaisiin tulppiin (EDIT:)
Parikyt kilsaa ajoin, ja sitten 1. vaihteella kierrokset 6000:iin ja *piip piip* Motor System Control Failure --> Go to dealer. Vikakoodin kävi ystävällisesti lukemassa yksi foorumilainen ja niitä löytyi AlfaDiagilla P2254 (02 Bank 2 Sensor 1 Open Circuit) ja P2237 (O2 Sensor Positive Current Circuit/Open). Nollauksen jälkeen MSCF-ilmoitus tuli taas lyhyen ajon jälkeen.
Sitten kisailtiin Fiat Bravo 1.6:n kanssa (103hv / 144 Nm) ja kolmosella 80-120km/h. Tasoissa kiihtyivät, tosin Alfassa (165hv / 206 Nm) 100 kg enemmän painoa mukana. 8,6 s kesti 80-120, ja 0-100 ilman alkukierrosten nostoa ramppia alas(!) 10,5 s (2. vaihde loppuu sopivasti 98km/h:n kohdalla, joten otin 0,5 sekuntia pois mittaustuloksesta --> vastannee sitä, että ois vaihtanut manuaalisesti kolmosta sisään aikaisemmin).
Eli tällä hetkellä tehot vastaavat ilmeisesti 1.6 tessua, jos sitäkään.
Eilen sitten käytiin autoista tietävän kaverin kanssa testiajolla. Ajon jälkeen käytiin jokainen lambdan liitin läpi (4 kpl löytyi). Akun puolella olevat liittimet oli siistin näköisiä ja ne oli kiinnitetty lohkosta erilleen (kauhistelin vain niitä irtirapisevia erkkoja johtojen ympärillä…). Jäähdytysnestesäiliön puolen 4-napainen takalambdan liitin oli kiinni lohkossa sellaisella vakiokiinnikkeellä, mutta 6-napainen etulambdan liitin roikkui ilmassa kiinnittynä nippusiteella siihen toiseen lambdan liittimeen. Roikkuessaa liitin pääsi heilumaan aika holtittoman oloisesti. Liittimen lukitussalpa oli löysä ja liittimen sisusta selvästi muita hapettuneempi/likaisempi. Putsattiin se ja mitattiin, haittasivatko naarasliittimestä lähtevien johtojen liitokset (5 cm johtoja ja sitten liitetty uuden lambdan piuhat puristusholkeilla liittimen johtoihin). Ei vikaa.
Iskettiin sitten lambdat kiinni ja yritettiin MAF:ia saada irti putsaukseen, mutta liitin ei lähtenyt irti. Akun miinusnapa irti vartiksi, jos vaikka ECU säätäisi anturien arvot uusiksi. Takaisin koeajolle, eipä mitään vaikutusta mihinkään.
Huomioita koeajossa:
- alavääntöä löytyy kiitettävästi 2000-3500 rpm
- yläkierroksilla on nuhainen eli samanlainen kuin aina mun aikana ollut (siis tyyliin 10-11 s 0-100). Viittaisi siis imupuolen karstoittumiseen, tukkeutumiseen, kuristukseen (se JTS:än kiva ongelma: imupuoli karstoittuu pahasti, varsinkin, jos on käytetty löysiä öljyjä. Edellinen omistaja lisännyt huoltsikalta sitä, mitä on pyydettäessä käteen tökätty.).
- 2000 rpm:n kohdalla kierrokset pidettynä auto tuntuu nykivän (ennenkin tehnyt sitä samalla tavoin). Viittaisikohan MAF:in (onko se sama kuin ilmi?) vastuslangan likaisuuten tms.?
- lopulta 2:lla kiihdytin ylämäkeen läppä pohjassa ja meno oli todella nykivää ja takkuista.
- parkkipaikalla tyhjäkäynti oli epäsäännöllistä, melkein kone sammui välissä. Vaihdoin auton toiseen ruutuun ja kone sammui itestään merkkivalo- ja piippauskonsertin säestämänä. Vaihteiston valo vilkkui, näytössä luki muistaakseni Engine oil pressure low, switch off engine, do not proceed jne.
AlfaDiag esiin, demo ei tietenkään löytänyt vikakoodeja. FiatECUScannilla saatiin luettua. Aaargh, oli mukava lista:
Stored: (joskus aikaisemmin tullut, ei nyt?)
P0300 Misfires detected (1)
P0303 Cylinder 3 Misfire
P2254 O2S Negative Current Control Circuit/Open B251
P0155 Preheating resistance 2 above catalyst
P1670 - (Yritin ettiä: viitannee CPS = Cam Profile Switching, venttiilien muuttuvan ajoituksen juttu; onko JTS:ssä?)
Fatal: (tilanne päällä, P2237 varmaan myös ollut stored)
P2237 O2S Positive Current Control Circuit/Open B151
P1172 Mixture correction (multiplicative)
P0159 Lambda 2 signal below catalyst (slow)
P1175 Mixture 2 strength (multiplicative)
P1173 Mixture 1 strength (additive)
P1176 Mixture 2 strength (additive)
Vikakoodit otettiin ylös ja nollattiin. Sen jälkeen auto taas kävi normaalisti ilman oikkuja.
Pre cat lambda näyttivät tyhjäkäynnillä 2,3xx V ja molemmat after cat lambdat 0,001 V. Kun kaasua painoi vähäsen, vain toinen muuttui arvoon 0,040 V, toinen jäi 0,001 V:iin. Olisiko siis siinä anturissa vika?
Alfa on menossa Espoon Auto Milanoon keskiviikkona. JTS-spelialisti tulee kattomaan, mitä on vialla. Olisiko jollain kokemuksia, mitä kannattaisi vielä ennen huoltoa kokeilla?
Voipi olla, että imupuoli ja venttiilit on ihan tukossa. Selittänee tukkoisuuden korkeilla kierroksilla ja hyvän väännön matalilla. Kanavat ja venttiilit vois avauttaa ja puhdistaa sitten itse "ilmaiseksi" ja viedä takaisinlaitettavaksi huoltoon. Tosin kansi menee avaamisen jälkeen koneistukseen ja kuulemma jakohihna kannattaisi vaihtaa sitten samalla (nyt 1,5 v vanha), koska se ei tykkää irrottamista ja uudelleenasentamisesta. Näin ollet putsaus olisi edessä vasta vuoden päästä. Mutta vetääköhän tuo karstaisuus sillä välin lambdat rikki (jos labdat menee vaihtoon)?
Mitkä on alkuperäiset lambdat numeroiltaan? Heikalta löytyy Alfa 156:een 0258006190-malliset; ovatko ne alkuperäiset? Alfahuolloissa hintana on kuitenkin 200-275e (merkki NTK), joten hinta on yli tuplasti Heikan anturia kalliimpi… Ei nyt turhasta viitsisi maksaa, joten onko ehdotuksia tai tietoa lambdoista?
Kiitokset auttaneille avusta! Löytyisikö joiltakin vielä arvailuja, tietoa tai kokemusta vastaavasta tilanteesta?
EDIT: Yleisön toivomuksesta ja Ctrl+F-näppäinkomennon avittamiseksi lisätty tieto tulppien vaihdosta platinapäisiin...
Ostin siis hyvin varustellun 156:n tuossa muutama viikko sitten. Jäähdytysnesteitä oli vain litku paisuntasäiliön pohjalla, moottoriöljytikusta ei pystynyt selvästi sanomaan mitään, oli siinä puolen välin paikkeilla, mutta vain toisella puolella tikkua. Pakko se kuitenkin oli ottaa matkaan...
Noh, muutaman kerran vilkutti Engine oil pressure low:ta liikenneympyrässä tiukasti kääntäessä ja kerran ykkösellä rivakammin risteyksestä liikkeellelähdettäessä.
Kävi sitten 500 kilsan jälkeen ostosta Laakstenilla huollossa ja vikakoodeina luettiin P0430 (Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 2)) ja joku ihme 225410 (oiskohan vain P2254?). Moottorissa oli öljyä vain 1,5 litraa 4,4 sijaan. Pikkuisen jänskätti, mutta ainakin öljykorkista katsottuna nokka näytti hyvältä. Sanoi, että ei välttämättä ole mitään tapahtunut, ehkä alakerrassa voi olla jotain kulumaa. Laitettiin Forte Gas Treatment tankkiin ja sitten kotiin. Ja... Ne tulpat vaihdettiin platinapäisiin mallikohtaisiin tulppiin (EDIT:)
Parikyt kilsaa ajoin, ja sitten 1. vaihteella kierrokset 6000:iin ja *piip piip* Motor System Control Failure --> Go to dealer. Vikakoodin kävi ystävällisesti lukemassa yksi foorumilainen ja niitä löytyi AlfaDiagilla P2254 (02 Bank 2 Sensor 1 Open Circuit) ja P2237 (O2 Sensor Positive Current Circuit/Open). Nollauksen jälkeen MSCF-ilmoitus tuli taas lyhyen ajon jälkeen.
Sitten kisailtiin Fiat Bravo 1.6:n kanssa (103hv / 144 Nm) ja kolmosella 80-120km/h. Tasoissa kiihtyivät, tosin Alfassa (165hv / 206 Nm) 100 kg enemmän painoa mukana. 8,6 s kesti 80-120, ja 0-100 ilman alkukierrosten nostoa ramppia alas(!) 10,5 s (2. vaihde loppuu sopivasti 98km/h:n kohdalla, joten otin 0,5 sekuntia pois mittaustuloksesta --> vastannee sitä, että ois vaihtanut manuaalisesti kolmosta sisään aikaisemmin).
Eli tällä hetkellä tehot vastaavat ilmeisesti 1.6 tessua, jos sitäkään.
Eilen sitten käytiin autoista tietävän kaverin kanssa testiajolla. Ajon jälkeen käytiin jokainen lambdan liitin läpi (4 kpl löytyi). Akun puolella olevat liittimet oli siistin näköisiä ja ne oli kiinnitetty lohkosta erilleen (kauhistelin vain niitä irtirapisevia erkkoja johtojen ympärillä…). Jäähdytysnestesäiliön puolen 4-napainen takalambdan liitin oli kiinni lohkossa sellaisella vakiokiinnikkeellä, mutta 6-napainen etulambdan liitin roikkui ilmassa kiinnittynä nippusiteella siihen toiseen lambdan liittimeen. Roikkuessaa liitin pääsi heilumaan aika holtittoman oloisesti. Liittimen lukitussalpa oli löysä ja liittimen sisusta selvästi muita hapettuneempi/likaisempi. Putsattiin se ja mitattiin, haittasivatko naarasliittimestä lähtevien johtojen liitokset (5 cm johtoja ja sitten liitetty uuden lambdan piuhat puristusholkeilla liittimen johtoihin). Ei vikaa.
Iskettiin sitten lambdat kiinni ja yritettiin MAF:ia saada irti putsaukseen, mutta liitin ei lähtenyt irti. Akun miinusnapa irti vartiksi, jos vaikka ECU säätäisi anturien arvot uusiksi. Takaisin koeajolle, eipä mitään vaikutusta mihinkään.
Huomioita koeajossa:
- alavääntöä löytyy kiitettävästi 2000-3500 rpm
- yläkierroksilla on nuhainen eli samanlainen kuin aina mun aikana ollut (siis tyyliin 10-11 s 0-100). Viittaisi siis imupuolen karstoittumiseen, tukkeutumiseen, kuristukseen (se JTS:än kiva ongelma: imupuoli karstoittuu pahasti, varsinkin, jos on käytetty löysiä öljyjä. Edellinen omistaja lisännyt huoltsikalta sitä, mitä on pyydettäessä käteen tökätty.).
- 2000 rpm:n kohdalla kierrokset pidettynä auto tuntuu nykivän (ennenkin tehnyt sitä samalla tavoin). Viittaisikohan MAF:in (onko se sama kuin ilmi?) vastuslangan likaisuuten tms.?
- lopulta 2:lla kiihdytin ylämäkeen läppä pohjassa ja meno oli todella nykivää ja takkuista.
- parkkipaikalla tyhjäkäynti oli epäsäännöllistä, melkein kone sammui välissä. Vaihdoin auton toiseen ruutuun ja kone sammui itestään merkkivalo- ja piippauskonsertin säestämänä. Vaihteiston valo vilkkui, näytössä luki muistaakseni Engine oil pressure low, switch off engine, do not proceed jne.
AlfaDiag esiin, demo ei tietenkään löytänyt vikakoodeja. FiatECUScannilla saatiin luettua. Aaargh, oli mukava lista:
Stored: (joskus aikaisemmin tullut, ei nyt?)
P0300 Misfires detected (1)
P0303 Cylinder 3 Misfire
P2254 O2S Negative Current Control Circuit/Open B251
P0155 Preheating resistance 2 above catalyst
P1670 - (Yritin ettiä: viitannee CPS = Cam Profile Switching, venttiilien muuttuvan ajoituksen juttu; onko JTS:ssä?)
Fatal: (tilanne päällä, P2237 varmaan myös ollut stored)
P2237 O2S Positive Current Control Circuit/Open B151
P1172 Mixture correction (multiplicative)
P0159 Lambda 2 signal below catalyst (slow)
P1175 Mixture 2 strength (multiplicative)
P1173 Mixture 1 strength (additive)
P1176 Mixture 2 strength (additive)
Vikakoodit otettiin ylös ja nollattiin. Sen jälkeen auto taas kävi normaalisti ilman oikkuja.
Pre cat lambda näyttivät tyhjäkäynnillä 2,3xx V ja molemmat after cat lambdat 0,001 V. Kun kaasua painoi vähäsen, vain toinen muuttui arvoon 0,040 V, toinen jäi 0,001 V:iin. Olisiko siis siinä anturissa vika?
Alfa on menossa Espoon Auto Milanoon keskiviikkona. JTS-spelialisti tulee kattomaan, mitä on vialla. Olisiko jollain kokemuksia, mitä kannattaisi vielä ennen huoltoa kokeilla?
Voipi olla, että imupuoli ja venttiilit on ihan tukossa. Selittänee tukkoisuuden korkeilla kierroksilla ja hyvän väännön matalilla. Kanavat ja venttiilit vois avauttaa ja puhdistaa sitten itse "ilmaiseksi" ja viedä takaisinlaitettavaksi huoltoon. Tosin kansi menee avaamisen jälkeen koneistukseen ja kuulemma jakohihna kannattaisi vaihtaa sitten samalla (nyt 1,5 v vanha), koska se ei tykkää irrottamista ja uudelleenasentamisesta. Näin ollet putsaus olisi edessä vasta vuoden päästä. Mutta vetääköhän tuo karstaisuus sillä välin lambdat rikki (jos labdat menee vaihtoon)?
Mitkä on alkuperäiset lambdat numeroiltaan? Heikalta löytyy Alfa 156:een 0258006190-malliset; ovatko ne alkuperäiset? Alfahuolloissa hintana on kuitenkin 200-275e (merkki NTK), joten hinta on yli tuplasti Heikan anturia kalliimpi… Ei nyt turhasta viitsisi maksaa, joten onko ehdotuksia tai tietoa lambdoista?
Kiitokset auttaneille avusta! Löytyisikö joiltakin vielä arvailuja, tietoa tai kokemusta vastaavasta tilanteesta?
EDIT: Yleisön toivomuksesta ja Ctrl+F-näppäinkomennon avittamiseksi lisätty tieto tulppien vaihdosta platinapäisiin...
Viimeksi muokannut zzs, 06 Tammi 2014, 23:18. Yhteensä muokattu 18 kertaa.
Vastauksia epämääräisessä järjestyksessä.
Ilmamassamittari on MAF (Mass Air Flow Sensor).
Kattien jälkeen olevat lambda-anturit ei käsittääkseni vaikuta säätöihin, vaan ovat ns. diagnostiikka-antureita. Eli tarkkailevat ainostaan etummaisten lambdojen ja kattien toimintaa. Nuo sytytytshäiriöt johtunee lambdasta ennen kattia. Säätää siis seoksen aivan mehtään.
Itse ostin kaikki lambdat täältä. Huomattavasti edullisempaa kuin merkkiliikkeet. Oikeat numerot voit katsoa itsekin Boschin eCat-onlinesta.
ECU ei taida ihan vielä vartissa resetoitua. Foorumin FAQ-osiossa on hyvät ohjeet resetin tekemiseen.
Tuohon öljynpaine ilmoitukseen en ota sen kummemmin kantaa, mutta itse en välttämättä ajais metriäkään, jos tuollaista vikakoodia pukkaa näytölle. En ainakaan ennen kuin on tutkittu mistä se johtuu.
Lisäyksiä:
Kaasuläpän likaantuminen aiheuttaa ainakin epätasaista tyhjäkäyntiä ja nykimistä tasakaasulla ajettaessa. Omassa ollut pieni nypytys 2000rpm ajettaessa korjaantui, kun puhdistin kaasuläpän.
Ilmamassamittari on MAF (Mass Air Flow Sensor).
Kattien jälkeen olevat lambda-anturit ei käsittääkseni vaikuta säätöihin, vaan ovat ns. diagnostiikka-antureita. Eli tarkkailevat ainostaan etummaisten lambdojen ja kattien toimintaa. Nuo sytytytshäiriöt johtunee lambdasta ennen kattia. Säätää siis seoksen aivan mehtään.
Itse ostin kaikki lambdat täältä. Huomattavasti edullisempaa kuin merkkiliikkeet. Oikeat numerot voit katsoa itsekin Boschin eCat-onlinesta.
ECU ei taida ihan vielä vartissa resetoitua. Foorumin FAQ-osiossa on hyvät ohjeet resetin tekemiseen.
Tuohon öljynpaine ilmoitukseen en ota sen kummemmin kantaa, mutta itse en välttämättä ajais metriäkään, jos tuollaista vikakoodia pukkaa näytölle. En ainakaan ennen kuin on tutkittu mistä se johtuu.
Lisäyksiä:
Toivottavasti puhut vain lambdojen johdoista ja liittimistä... Jos et, niin en ihmettele vaikka tulis pari vikakoodia lisääkin. ps. Toivottavasti et käyttänyt mitään puhdistusspraytä tms., kun lambdojen liittimiä puhdistit.Jäähdytysnestesäiliön puolen 4-napainen takalambda oli kiinni lohkossa sellaisella vakiokiinnikkeellä, mutta 6-napainen etulambda roikkui ilmassa kiinnittynä nippusiteella siihen toiseen lambdaan. Roikkuessaan lambda pääsi heilumaan aika holtittoman oloisesti.
Kaasuläpän likaantuminen aiheuttaa ainakin epätasaista tyhjäkäyntiä ja nykimistä tasakaasulla ajettaessa. Omassa ollut pieni nypytys 2000rpm ajettaessa korjaantui, kun puhdistin kaasuläpän.
- zzs
- Viestit: 411
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Joo, tarkoitin siis lambdan liittimiä (korjasin ne tekstiin). Puhdistin ne Bilteman elektroniikkapuhdistussprayllä. Miksei ei olisi saanut puhdistaa?
Arvaisin, että tuo öljynpaineilmoitus voisi myös johtua vain siitä, että kone oli sammumaisillaan ja sammui sitten ECU:n odottamatta ja sitten se pukkasi kaikenlaisia vikakoodeja ja ilmoituksia (mm. vaihdelaatikko-valo vilkkui). Tosin äsken taas tuota öljyjuttua valitteli ja käynti oli muutenkin epätasaista tyhjäkäynnillä, ilman kuin olisi kolmella käynyt. Liikkeellelähdöt oli sika on/off-tyylisiä, eli nätisti ei lähteny liikkeelle. Ja sitten taas yhtäkkiä toimi tyhjäkäynti ihan normaalisti, mutta liikkeellelähdöt oli karkeita.
Arvaisin, että tuo öljynpaineilmoitus voisi myös johtua vain siitä, että kone oli sammumaisillaan ja sammui sitten ECU:n odottamatta ja sitten se pukkasi kaikenlaisia vikakoodeja ja ilmoituksia (mm. vaihdelaatikko-valo vilkkui). Tosin äsken taas tuota öljyjuttua valitteli ja käynti oli muutenkin epätasaista tyhjäkäynnillä, ilman kuin olisi kolmella käynyt. Liikkeellelähdöt oli sika on/off-tyylisiä, eli nätisti ei lähteny liikkeelle. Ja sitten taas yhtäkkiä toimi tyhjäkäynti ihan normaalisti, mutta liikkeellelähdöt oli karkeita.
Tietyt lambda-anturit ottaa vertailuhapen johdinta pitkin. Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin. Kapillaari-ilmiö vetäisee puhdistusaineen sinne säikeiden ja kuoren väliin, ja estää lambdaa saamasta tuota vertailuhappea. Tämän seurauksena lambda säätää seokset ihan minne sattuu. Tai ainakin niin paljon mehtään kuin siinä säätövaraa riittää. Boschin anturit ovat vissiin ainakin tällaisia.
Ota etummaisilta lambdoilta liittimet irti ja koita sitten miten moottori käy. Epätasainen käynti voi johtua yksinkertaisesti sytytyshäiriöistä, jotka taas johtuu väärästä seoksesta. Kovin pitkästi ei kannata ajella rikkinäisillä lambdoilla. Saattaapi katalysaattori kuumeta ja hajota väärän seoksen seurauksena. Ja ei se muutenkaan hyvää tee.
Oliskohan öljypumppu saanut kipeää pyöriessään tyhjänä, eikä enää jaksa antaa kunnon paineita? Pienemmillä kierroksilla loppuu puhti kesken. Joskus muinoin ainakin kuullut väitettävän, että se ei turhan montaa sekuntia kärsis pyöriä kuivana. Tiedä sitten pitääkö miten hyvin kutinsa. Joku paremmin tietävä voinee valaista asiaa.
Sanon nyt vielä kuitenkin, jos öljynpaineet on kadoksissa edes hetken, niin en kyllä ajaisi autolla metriäkään ennen kuin vika on korjattu tai selvitetty kunnolla. Johtui se vikailmoitus sitten mistä tahansa. En luottaisi arvontaan tuossa tilanteessa.
Ota etummaisilta lambdoilta liittimet irti ja koita sitten miten moottori käy. Epätasainen käynti voi johtua yksinkertaisesti sytytyshäiriöistä, jotka taas johtuu väärästä seoksesta. Kovin pitkästi ei kannata ajella rikkinäisillä lambdoilla. Saattaapi katalysaattori kuumeta ja hajota väärän seoksen seurauksena. Ja ei se muutenkaan hyvää tee.
Oliskohan öljypumppu saanut kipeää pyöriessään tyhjänä, eikä enää jaksa antaa kunnon paineita? Pienemmillä kierroksilla loppuu puhti kesken. Joskus muinoin ainakin kuullut väitettävän, että se ei turhan montaa sekuntia kärsis pyöriä kuivana. Tiedä sitten pitääkö miten hyvin kutinsa. Joku paremmin tietävä voinee valaista asiaa.
Sanon nyt vielä kuitenkin, jos öljynpaineet on kadoksissa edes hetken, niin en kyllä ajaisi autolla metriäkään ennen kuin vika on korjattu tai selvitetty kunnolla. Johtui se vikailmoitus sitten mistä tahansa. En luottaisi arvontaan tuossa tilanteessa.
Joutokäynnillä on laihaseoksella joten taka lamdat kuuluu näyttää nollaa, mutta jos sinne liittimiin on laitettu jotain "rasvaa" on sököt. Etumaiset tunnistimet laajakaistoja ja voivat näyttää useita voltteja joutokäynnillä. Yli 1700rpm keikuvat noin voltissa.
Laajakaista tunnistimen välinumero on bosch antureissa X XXX 007XXX lähes aina.
Laajakaista tunnistimen välinumero on bosch antureissa X XXX 007XXX lähes aina.
AUTO on kaunis kun se VOITTAA
- zzs
- Viestit: 411
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Kappas, vai spray on tehnyt tehtävänsä. Se ei siis ollut mitään voiteluspraytä vaain puhdistusainetta, joka haihtuu jälkiä jättämättä. Eikö edes sen täydellinen haihtuminen liittimistä ja johtojen välistä auta palauttamaan niitä ennalleen? Piuhojen vaihto?
Auto Milanoon on matkaa 15 km. Jos ajaisin sen sinne, pitäisikö se tehdä lambdat auki vai kiinni?
Auto Milanoon on matkaa 15 km. Jos ajaisin sen sinne, pitäisikö se tehdä lambdat auki vai kiinni?
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Jos se on tällästä tököttiä: kaada pöydälle, puhalla tarpeeksi kovaa ja aine katoaa, niin oma mielipide on että tuo ei tee lambdoille mitään, myös lämpö (jota pakoputkessa riittää) haihduttaa aineen pois.zzs kirjoitti:Kappas, vai spray on tehnyt tehtävänsä. Se ei siis ollut mitään voiteluspraytä vaain puhdistusainetta, joka haihtuu jälkiä jättämättä. Eikö edes sen täydellinen haihtuminen liittimistä ja johtojen välistä auta palauttamaan niitä ennalleen? Piuhojen vaihto?
Auto Milanoon on matkaa 15 km. Jos ajaisin sen sinne, pitäisikö se tehdä lambdat auki vai kiinni?
156/147 tuntuu hävittävän jäähdytinnestettä, omassa vuotaa sisäkenno, kesällä neste pysyy tasan samassa, mutta kun talvi tulee ja haluaa lämpöä kabiiniin, joutuu jäähdytinnestettä lisäämään kerran kuussa (sisä kennon vuotaminen tuntuisi ainoalta loogiselta vaihtoehdolta) - toinen vaihtoehto vajaalle jäähdytinnesteelle onkin sitten kansipahvi
Onkos paikalla Mitsubishi miehiä? mitsulla oli joskus 90-luvun lopulla imuventiilien karstoittumista, käyttivät vaahtomaista puhdistusainetta, joka syötettiin imukanavaan ja annetiin vaikuttaa - on tosin hiukan epävarmaa, miten puhdistusaine sitten saatiin pois...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- zzs
- Viestit: 411
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Otin kaikki lambdat irti, mutta kone kävi edelleen katkonaisesti. Ilmeisesti pitäisi vain poistaa vikakoodit (viimeksikin auttoi) ja laittaa lambdat takaisin kiinni.
Tuo öljypumpun toiminta hermostuttaa: luulisi huollossa siitä mainittaneen, kun oli vain 1,5 litraa ainetta koneessa. Tilasin jo XADO-geelit moottoriin ja vaihteistoon ja lykkään ne heti saavuttuaan peliin (jos moottoriöljyn vaihto ei tule eteen jonkun rempan yhteydessä).
Harmi, kun en tilannut vikakoodinlukijaa jo Alfaa etsiessäni: nyt lukija on välillä HongKong-Suomi, toivottavasti tulisi ennen keskiviikkoa.
Uutena Alfa 156 JTS:n ostaneet: oliko lambdat Boschia vai NTK:ta, jota Team F40 ilmoitti mallikohtaisen haun antaneen tulokseksi (270€)?
Tuo öljypumpun toiminta hermostuttaa: luulisi huollossa siitä mainittaneen, kun oli vain 1,5 litraa ainetta koneessa. Tilasin jo XADO-geelit moottoriin ja vaihteistoon ja lykkään ne heti saavuttuaan peliin (jos moottoriöljyn vaihto ei tule eteen jonkun rempan yhteydessä).
Harmi, kun en tilannut vikakoodinlukijaa jo Alfaa etsiessäni: nyt lukija on välillä HongKong-Suomi, toivottavasti tulisi ennen keskiviikkoa.
Uutena Alfa 156 JTS:n ostaneet: oliko lambdat Boschia vai NTK:ta, jota Team F40 ilmoitti mallikohtaisen haun antaneen tulokseksi (270€)?
- Epezi
- Viestit: 7527
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
^Niitä automallikohtaisia Lambdoja valmistaa varmasti monikin, Bosch, NTK jne. Hinnat vaihtelee merkin ja maahantuojan mukaan.
Heitänpä yhden mahdollisen vikapaikan noiden lambdojen ja moottorivaurion lisäksi, eli ilmamassamittari.
Mutta suotta sitä täällä arpomaan jos auto on menossa Automilanoon, etsiköön viat, paremmin se siellä sujuu kuin täällä.
Heitänpä yhden mahdollisen vikapaikan noiden lambdojen ja moottorivaurion lisäksi, eli ilmamassamittari.
Mutta suotta sitä täällä arpomaan jos auto on menossa Automilanoon, etsiköön viat, paremmin se siellä sujuu kuin täällä.
-
- Viestit: 828
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
- Maunu
- Viestit: 3548
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Tuo öljyn vähyys ei ole mitenkään epätavallista. Ostin oman -04:sen JTS:ni 40tkm ajettuna. Katsoin liikkeessä että moottorissa oli öljyä tikun yläreunaan asti, mutta ajettuani autolla noin 2500km öljyn varoitusvalo syttyi. Tällöin koneessa oli enää 2 litraa öljyä. Vaihdoin Selenia Racing 10w-60 öljyt koneeseen ja nyt saa ajaa rauhassa 10tkm lisäämättä öljyä.
Toisaalta vanha -02 JTS pelasi hyvin myös Castrol Magnatech 5w-40 öljyillä.
Kone ei kärsinyt tuosta öljyn vähyydestä. Jälkeenpäin olen jopa saanut öljypohjankin rikottua ilman moottorivauriota.
Toisaalta vanha -02 JTS pelasi hyvin myös Castrol Magnatech 5w-40 öljyillä.
Kone ei kärsinyt tuosta öljyn vähyydestä. Jälkeenpäin olen jopa saanut öljypohjankin rikottua ilman moottorivauriota.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- zzs
- Viestit: 411
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Voipi olla, että kokeilen vaihtaa lambdan itse autoon. Se on se 4-napainen postcat-lambda. Joko VPV-Motorracingista yleismallinen ilman liitintä n. 100€ tai sitten motonetistä kokeilua varten halpis (http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/283422/0) tai semi-halpis (http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/283444/0).
Jollain kokemuksia näistä?
Tietääkö joku, onko entisen lambdan irrotus ja uuden laittaminen mahdollinen homma tuossa parkkipaikalla? Tarvitseeko ottaa mitään pakosarjan suojia tms. irti (on pultin _pikkasen_ ruosteessa, joten ei helppoa olis...)?
Muisti petti... Tietääkö joku sitä, onko FiatECUScannissa ylempi postcat lambda (0,001 V tyhjäkäynnillä) vasemmalla vai oikealla puolella moottoria?
Jollain kokemuksia näistä?
Tietääkö joku, onko entisen lambdan irrotus ja uuden laittaminen mahdollinen homma tuossa parkkipaikalla? Tarvitseeko ottaa mitään pakosarjan suojia tms. irti (on pultin _pikkasen_ ruosteessa, joten ei helppoa olis...)?
Muisti petti... Tietääkö joku sitä, onko FiatECUScannissa ylempi postcat lambda (0,001 V tyhjäkäynnillä) vasemmalla vai oikealla puolella moottoria?
Re: Tapaus Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS Selespeed -02 111 tkm
Ilmeisesti autoliikkeestä?zzs kirjoitti:Ostin siis hyvin varustellun 156:n tuossa muutama viikko sitten. Jäähdytysnesteitä oli vain litku paisuntasäiliön pohjalla, moottoriöljytikusta ei pystynyt selvästi sanomaan mitään,
Tämä kertoo todennäköisesti huolellisesti suoritetusta moottoripesusta. Käytä puolat irti ja tyhjennä sytytystulppien "tunnelit" eli ne poraukset kannessa joissa tulpat ovat.zzs kirjoitti:P0300 Misfires detected (1)
P0303 Cylinder 3 Misfire
Cheer up, the worst is yet to come.
Mun yhdessä volkkarissa, kävi jotenkin vastaavasti, syyksi paljastui lambda ja ilmi. Säätänyt seokset pieleen, jolloin katti sulanut tukkoon KESKELTÄ. Tätä ei siis nähnyt kummastakaan päästä. Katti oli vielä ed.omistajan jäljiltä liian pieni (vr6 ja katti 1,8:n).
Korjasin lambdan, tietysti puristus abikoilla, kunnes vaihdoin liittimet Lambdalle tarkoitettuihin... Auto toimi hienosti näiden jälkeen. Mekin etsittiin vikaa monesta paikasta, liian vaikealla tavalla..
Omiin touhuihin paloi tonni, korjaamolle 120€. Minä korjasin ja kokeilin 4 viikkoa, korjaamo 4 tuntia..
Korjasin lambdan, tietysti puristus abikoilla, kunnes vaihdoin liittimet Lambdalle tarkoitettuihin... Auto toimi hienosti näiden jälkeen. Mekin etsittiin vikaa monesta paikasta, liian vaikealla tavalla..
Omiin touhuihin paloi tonni, korjaamolle 120€. Minä korjasin ja kokeilin 4 viikkoa, korjaamo 4 tuntia..
..ammattina autoslalom..
- zzs
- Viestit: 411
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
"Ostakee Alffa, hieno ku mikä, mut elä käynnistä!" =DLeon kirjoitti:Minimoi tappiot ja myy eteenpäin. Jos noin paljon epäselvyyksiä jo valmiina. Sitten vielä sun aikana tulevat ongelmat päälle.
Ei, kyl se kuntoon laitetaan ja myydään sitten ajan hetkellä x pois. Toivottavasti x lähestyis ääretöntä, heh:)
Toimintasuunnitelma:
- Kysyn "taka"lambdan hintaa Milanosta, jos on reippaasti yli satasen, vaihdan jonkun tarvikeambdan tai Boschin planaarin (vpv-racingin mielestä sopii, pitää vain liittää se oikein).
- Vikakoodien luku ja kuittaus, ECU:n resetointi (onnistuuko vikakapuloilla tai FiatECUScanilla?), sen jälkeen kaasun resetointi (sama kyssäri ku äsken?), ja testaus, toimiiko kaikki niinku pitää.
JOS EI:
- Auto huoltoon vikakoodit korjattuna, hinta-arvio tietoon.
- Ehkä imukanavien putsaus, jos siitä riippuu se, kestääkö jatkossa sähköt (lambdat yms.)
- Ei imujen putsausta, jos ei tarvitse. Tekee ne sitten vaikka 1,5 vuoden päästä, kun jakohihna menee vaihtoon ja se ois kannen avaus edullisimmillaan. Putsaisin sitten itse venttiilit, huolto saisi hoitaa purun ja kokoonpanon asenteella "minun auto, minä putsaan juuri ne mitä haluan, jos ei sovi huollolle, niin sitten ostan purku+kasauspalvelun muualta, kiitos!.
14-16 h putsausarvio on aika kallis = 1300€, eli ite putsaamalla ainakin sitä valuuttaa säästyisi
Jos auton saa kuntoon, niin hienoa! Silloin sitä ajetaan kunnolla ja nautiskellen monen monta vuotta. Toi sele on aivan unelmavaihteisto! Automaattia en mielellään ottais, ku pitää käyttää kaiken maailman P-asentoja yms. ennenku saa avaimen virtalukosta pois jne. (Octavia)
Oisko vinkkiä vielä pre-huoltoon vai kuulostiko hyvältä suunnitelmalta?
- zzs
- Viestit: 411
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Mikäs Motonetin ilmansuodatin voisi tuohon JTS:ään sopia?:
http://www.motonet.fi/motonet/renderPro ... &year=2002
http://www.motonet.fi/motonet/renderPro ... &year=2002
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4910
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Onkos tuo odottamassa 120tkm huoltoa ja ensimmäistä tulppien vaihtoa? Itsellä ei tuossa T.S:ssä kestänyt tulpat tuota 120tkm. Joten tulppien vaihdon jälkeen empiminen yms. loppui. Eivät tietenkään vikavaloa sytyttäneet mutta nuo tehot voivat olla kateissa tulppien kulumisen takia.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- zzs
- Viestit: 411
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
On vaihdettu tulpat juuri (ks. yllä oleva viesti, tosin onhan se pitkä;).
Platinapäiset tulpat tuli, liekö toimivat JTS:ssä...
Jee, viivakoodinlukija:) saapui Postiin, tänään pääsee lukemaan ja ihmettelemään.
Innokkaan kaverin kannustuksesta lähden availemaan pakopuolta ja yrittämään lambdan vaihtoa itse. Eilisillan tsekkauksen jälkeen näytti kauhealta savotalta, mutta eiköhän se pakosarjan suojan irrottamisen jälkeen helpota. Samalla voisi vaihtaa ilmansuodattimen ja kurkata MAF:in sisälle.
Onko jollain tietoa MAF:in arvoista, mikä skaala pitäisi olla (tyyliin 14-18 l tms.)?
Platinapäiset tulpat tuli, liekö toimivat JTS:ssä...
Jee, viivakoodinlukija:) saapui Postiin, tänään pääsee lukemaan ja ihmettelemään.
Innokkaan kaverin kannustuksesta lähden availemaan pakopuolta ja yrittämään lambdan vaihtoa itse. Eilisillan tsekkauksen jälkeen näytti kauhealta savotalta, mutta eiköhän se pakosarjan suojan irrottamisen jälkeen helpota. Samalla voisi vaihtaa ilmansuodattimen ja kurkata MAF:in sisälle.
Onko jollain tietoa MAF:in arvoista, mikä skaala pitäisi olla (tyyliin 14-18 l tms.)?
-
- Viestit: 1295
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Hyvä zzs! Tuolla asenteella voi luvata jopa antoisaa tulevaisuutta uuden (sinulle) alfan kanssa! Hommaahan tuossa tuntuu olevan, toivotaan nyt että siellä ei ole öljyn vähyydestä mitään vikkoo, ja loppuhan korjaantuu korjaamalla.
Se ilman suodatin on niistä se viimeinen, 2.0ts/2.5v6 malli sama, eli tuollainen pönttö:
http://www.alfaworkshop.co.uk/images/00 ... -1-800.jpg
Se ilman suodatin on niistä se viimeinen, 2.0ts/2.5v6 malli sama, eli tuollainen pönttö:
http://www.alfaworkshop.co.uk/images/00 ... -1-800.jpg
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4910
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Aika tavallista minulle. Olen pitkään epäillyt että on joku luki ja/tai sanasokeus. Luin kyllä, ja nyt luin uudelleen. Pitää lukea vielä ajan kanssa kun en vieläkään bongannut tulppien vaihtoa. Mut ei saa paljastaa, haluan löytää itse.
Itsellä oikutteli tuo ilmamäärämittarikin. Alfadiagilla sitten huomasi että max arvo ei yltänyt läheskään raja-arvoihin. Uusi tilalle ja sen jälkeen arvo nousi huomattavasti ylemmäs ja autokin kulki paremmin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- zzs
- Viestit: 411
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Sori...Alfistipohjoosesta kirjoitti:
Mut ei saa paljastaa, haluan löytää itse.
Olihan se mun mielessä, kun tuota romaania kirjotin, mutta tekstiksi asti se muodostui vasta äskeisen editoinnin jälkeen.
Ja ei, Jarsan, en nähnyt unia tulpista, ellei uni sitten tuonut niitä myös maksukuittiin ihan selvällä suomenkielellä, heh!
- zzs
- Viestit: 411
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Noin, ja päivitystä:
- tänään ilmansuodatin Motonetistä 12,90e
- Postista vikakoodinlukija
- lambdan tinkasin 103e:sta 90e:hen Pitskun Ajoasista huomiseksi (Bosch 0258986615 = USA:n yleismalli saksalaisesta 0258005733:sta)
- pakosarjan suojan ruuvit todettu kaupassa pinnapulteiksi (joista en ollut koskaan kuullutkaan...) ja Autoasilta kuulemma löytyy, kunhan tuon ruosteen nakertamat mallikappaleet mukana lambdaa hakiessani huomenna.
Tiedustelin samalla GT-Moottori Oy:stä (Pitskussa) imuventtiilien putsausta ja kannen koneistusta (6e/venttiili + 7e/venttiilin istukkapinta kannessa) imukanavien pesu koneessa ja kannen oikaisukoneistus 315e työt. Pitäis tuoda kansi avattuna heille. Vois purkaa ehkä itse tai sitten tarvittaessa jossain halvemmassa huoltamossa (jollain 60€ tuntihinnalla)
Katsotaan, mihin rahkeet riittävät! Kiitos JiiTeeÄssä kannustuksesta! Ja kiitokset myös kaikille vinkanneille ja mukana hengessä eläville;)
- tänään ilmansuodatin Motonetistä 12,90e
- Postista vikakoodinlukija
- lambdan tinkasin 103e:sta 90e:hen Pitskun Ajoasista huomiseksi (Bosch 0258986615 = USA:n yleismalli saksalaisesta 0258005733:sta)
- pakosarjan suojan ruuvit todettu kaupassa pinnapulteiksi (joista en ollut koskaan kuullutkaan...) ja Autoasilta kuulemma löytyy, kunhan tuon ruosteen nakertamat mallikappaleet mukana lambdaa hakiessani huomenna.
Tiedustelin samalla GT-Moottori Oy:stä (Pitskussa) imuventtiilien putsausta ja kannen koneistusta (6e/venttiili + 7e/venttiilin istukkapinta kannessa) imukanavien pesu koneessa ja kannen oikaisukoneistus 315e työt. Pitäis tuoda kansi avattuna heille. Vois purkaa ehkä itse tai sitten tarvittaessa jossain halvemmassa huoltamossa (jollain 60€ tuntihinnalla)
Katsotaan, mihin rahkeet riittävät! Kiitos JiiTeeÄssä kannustuksesta! Ja kiitokset myös kaikille vinkanneille ja mukana hengessä eläville;)
- zzs
- Viestit: 411
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Homma etenee... sain pakosarjan suojan irti. Nyt näkee kummatkin alemmat lambdat.
Mutta mutta: milläs ilveellä ne sieltä saadaan löysättyä?
Lambdahylsy menossa ostoon, mutta oletteko itse saaneet lambdan ylä- vai alakautta vaihdettua? Mitä piti ottaa irti, jotta pystyi ja mahtui, ja minkälaisia työkaluja tarvitsitte?
Huomenna on koko iltapäivä aikaa ihmetellä, mutta hyvät neuvot olisivat tarpeen.
Mutta mutta: milläs ilveellä ne sieltä saadaan löysättyä?
Lambdahylsy menossa ostoon, mutta oletteko itse saaneet lambdan ylä- vai alakautta vaihdettua? Mitä piti ottaa irti, jotta pystyi ja mahtui, ja minkälaisia työkaluja tarvitsitte?
Huomenna on koko iltapäivä aikaa ihmetellä, mutta hyvät neuvot olisivat tarpeen.
- zzs
- Viestit: 411
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Huolto-oppaassa (CD) sanottiin, että pitäis ottaa moottorin alasuoja pois, jotta voi vaihtaa aftercat lambdat. Huomenna kokeilen, jos ruosteiset pohjapanssarin ruuvit aukenisivat... Laaksten sanoi, että ei välttämättä saa niitä enää auki ilman, että joutuis kaivamaan ruuvin runkopalkista pois.
Vikakoodinlukija saapui, ja se ei toiminu sukulaisten Audeissa eikä Mitsuissa, mutta Alfassa toimi;) Ei löytänyt vain kolmen lambdan tietoja eli vain yhdestä pystyi lukemaan arvot. 43,50 euron hintaan sain kuitenkin autossa mukana kulkevan ensiavun, jotta ei tarvitse tien päälle jäädä tuollaisissa tilanteissa.
Vikakoodinlukija saapui, ja se ei toiminu sukulaisten Audeissa eikä Mitsuissa, mutta Alfassa toimi;) Ei löytänyt vain kolmen lambdan tietoja eli vain yhdestä pystyi lukemaan arvot. 43,50 euron hintaan sain kuitenkin autossa mukana kulkevan ensiavun, jotta ei tarvitse tien päälle jäädä tuollaisissa tilanteissa.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
takimmaiset kiinikeet saataa ruveta pyörimään tyhjää. vi****n koko panssari sanon minä ja tilalle alumiinista uusilla ruuvveilla ja pienellä mutteri/lukkomutteri/välilevy virityksellä. Odotan, että omani hajoaa ja saan hyvän syyn vaihtaa, ei roiku ja pysyy kyllä kiinni, mutta irrottaminen normaalisti on täysi mahdottomuus...
Laita nyt ihmeessä rost-offia tms. irrotus ainetta, niin ei lambdat hajoa sinne sisään, se meinaan ketuttaa
Laita nyt ihmeessä rost-offia tms. irrotus ainetta, niin ei lambdat hajoa sinne sisään, se meinaan ketuttaa
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- palkus
- Viestit: 5529
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
niin siis siitä päältä, lambda hylsy +normaali hylsy siihen lambda-hylsyyn + nivel+ pari jatkoa+ väännin eikä tarvita nostinta tai pohjamuovin irroitusta.
toisen puolen olen uusinut ja toinen puoli on ollut auki muuten vain kun kyttäsin että minkäs näköisiä ne lambdat taas olikaan (kaikki ehjiä myös ne uusitut).
toisen puolen olen uusinut ja toinen puoli on ollut auki muuten vain kun kyttäsin että minkäs näköisiä ne lambdat taas olikaan (kaikki ehjiä myös ne uusitut).
- zzs
- Viestit: 411
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Ilmeisesti siis moottorin oikealta puolelta, josta näkeekin sinne? Riittääkö normaaliräikän se naksausväli, vai pitääkö olla jotenkin tiheämpi (pienempi) se naksuväli? (hyvä sana!)stoichiometric kirjoitti:niin siis siitä päältä, lambda hylsy +normaali hylsy siihen lambda-hylsyyn + nivel+ pari jatkoa+ väännin eikä tarvita nostinta tai pohjamuovin irroitusta.
toisen puolen olen uusinut ja toinen puoli on ollut auki muuten vain kun kyttäsin että minkäs näköisiä ne lambdat taas olikaan (kaikki ehjiä myös ne uusitut).
Onko muilla ollut noita:
P1173 Mixture 1 strength (additive)
P1176 Mixture 2 strength (additive)
Mikä paljastui syyksi?
- palkus
- Viestit: 5529
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
no jos lohko2 niin siltä samalta puolen ja niitä jatkoja piti olla riittävästi jottei tartte välittää naksuista. Oli muuten itellä sen verran ryytynyt kiinni että piti oikein ottaa avaimesta kunnolla kiinni. Kiristysmomentti ei sitten ole mikään hirvittävä muistaakseni 40-45Nm. noista vikakoodeista sen verran, että maffi voi olla myös syylinen tai nuo lambadojen liittimet. Sellaisia halvempia ilman liitimiä olevia lambda-antureita en kyllä omaan autoon laittaisi.Ilmeisesti siis moottorin oikealta puolelta, josta näkeekin sinne? Riittääkö normaaliräikän se naksausväli, vai pitääkö olla jotenkin tiheämpi (pienempi) se naksuväli?
Onko muilla ollut noita:
P1173 Mixture 1 strength (additive)
P1176 Mixture 2 strength (additive)
- zzs
- Viestit: 411
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Päivän saldo:
- ilmansuodatin vaihdettu (edellinen oli aika hiekkainen, varmaan vaihdettu kerran jos ollenkaan)
- ilmi putsattu CRC Air Sensor Cleanilla. Suurin osa hapettumista lähti pois. Kiva!
Lambdojen arvoja, noin-arvot:
Lambdat näyttivät arvoja ennen käynnistämistä:
Precat bank 1 sensor 1
Precat bank 2 sensor 1
Aftercat bank 1 sensor 2
Aftercat bank 1 sensor 2
0,5 V
0,5 V
0,5 V
0,5 V
Tyhjäkäynnissä ja kaasuttelussa:
2,8 V (tuolla korvilla pysyi)
0,5...1,2 V
0,001 V (satunnaisia muutoksia)
0,001...1,2 V
Näyttäisi siis siltä, että tuon 0,001 V aftercat lambdan lisäksi risana on tuo 2,8 V precat lambda. Lähtee huomenna tilaukseen.
Ilmi näytti tuloksia 13 kg/h...290 kg/h ja käyrä nousi tasaisen lineaarisesti 3. vaihteella kaasu pohjassa kiihdyttäen. FiatECUScanin piirtämässä käppyrässä oli pieni puolen sekunnin katkos mittauksessa; liekö sitten datasiirron ongelma vai ilmin pätkiminen...
Vaikuttaisi siis suurinpiirtein toimivalta. Tämän jälkeen ilmi siis putsattiin. Putsaus tuskin teki tilannetta huonommaksi;)
Tilasin lisäksi pari puolaa itselleni, kun halvalla sai (40 €/kpl, Suomessa 120€). Kun oli tuo misfire in cylinder 3 -koodi ja käynti epätasaista, niin voisi vaihtaa sen heti saavuttuaan ja kattella, tuleeko jatkossa samaa vikaa enää.
- ilmansuodatin vaihdettu (edellinen oli aika hiekkainen, varmaan vaihdettu kerran jos ollenkaan)
- ilmi putsattu CRC Air Sensor Cleanilla. Suurin osa hapettumista lähti pois. Kiva!
Lambdojen arvoja, noin-arvot:
Lambdat näyttivät arvoja ennen käynnistämistä:
Precat bank 1 sensor 1
Precat bank 2 sensor 1
Aftercat bank 1 sensor 2
Aftercat bank 1 sensor 2
0,5 V
0,5 V
0,5 V
0,5 V
Tyhjäkäynnissä ja kaasuttelussa:
2,8 V (tuolla korvilla pysyi)
0,5...1,2 V
0,001 V (satunnaisia muutoksia)
0,001...1,2 V
Näyttäisi siis siltä, että tuon 0,001 V aftercat lambdan lisäksi risana on tuo 2,8 V precat lambda. Lähtee huomenna tilaukseen.
Ilmi näytti tuloksia 13 kg/h...290 kg/h ja käyrä nousi tasaisen lineaarisesti 3. vaihteella kaasu pohjassa kiihdyttäen. FiatECUScanin piirtämässä käppyrässä oli pieni puolen sekunnin katkos mittauksessa; liekö sitten datasiirron ongelma vai ilmin pätkiminen...
Vaikuttaisi siis suurinpiirtein toimivalta. Tämän jälkeen ilmi siis putsattiin. Putsaus tuskin teki tilannetta huonommaksi;)
Tilasin lisäksi pari puolaa itselleni, kun halvalla sai (40 €/kpl, Suomessa 120€). Kun oli tuo misfire in cylinder 3 -koodi ja käynti epätasaista, niin voisi vaihtaa sen heti saavuttuaan ja kattella, tuleeko jatkossa samaa vikaa enää.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5415
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu
Tuosta en menisi takuuseen, omassa 166:ssa putsaus teki sen että autolla ei enää voinut ajaa pistoke kiinni ollenkaanzzs kirjoitti: Vaikuttaisi siis suurinpiirtein toimivalta. Tämän jälkeen ilmi siis putsattiin. Putsaus tuskin teki tilannetta huonommaksi;)
Sama kävi aiemmin putsauksen seurauksena 530d bmw:ssä jossa samantyyppinen ilmi.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4910
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- zzs
- Viestit: 411
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Ok, eli jos ei putsattuna näytä reilusti enempää, niin pitää harkita vaihtoa. Onko siitä muuten haittaa, että ois epäkunnossa? Kulutusta enemmän vai tehoja vähemmän vai mitä? Ihan huvikseen en viitsisi vaihtaa, mutta jos on suositeltavaa kaikinpuolin vaihtaa, niin sittenhän se on selvä.
Vein yleislambdan takaisin kauppaan ja tilasin JustLambda.com:ista kunnon liittimelliset (0258006193 ja 0258007156). Eipähän tule ongelmia liitoksesta. 249e tuli maksamaan postikuluineen.
Vein yleislambdan takaisin kauppaan ja tilasin JustLambda.com:ista kunnon liittimelliset (0258006193 ja 0258007156). Eipähän tule ongelmia liitoksesta. 249e tuli maksamaan postikuluineen.
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
- zzs
- Viestit: 411
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Resetoin ECU:n ja lähdin koeajolle. Vähän on nyt pirteämpi, kun ilmansuodatin on vaihdettu ja MAF putsattu. Nyt vikakoodinlukija antoi maksimiarvoksi jo n. 450 kg/h (viimeksi FiatEcuScan antoi tulokseksi vajaa 300kg/h). Kiihtyvyys 80-120 km/h 7,6 s kolmosella eli sekuntin paremmin kuin aikaisemmin ja nyt oli kyydissä vielä yksi lisähenkilö. Hyvältä siis vaikuttaa! Vielä vajaa sekunti tuosta pois, niin pysyisi muiden JTS:ien matkassa=D
0-100km/h meni vähän vajaaseen 11 sekuntiin. Ilmeisesti lähdössä jää manuaalille, kun kierrokset on kuitenkin nollilla. Voiko Selellä pitää jarrua pohjassa, kaasua 4000 rpm:ssä ja vaihtaa suoraan vaihde sisään?
Ajattelin hommata vielä tuon MAF:inkin jostain, jos vaikka vaihtais sen testin vuoksi paikalleen. Jos ei ole vaikutusta, niin vanha takaisin ja uusi hyllylle odottamaan...
Mutta ripeyttä tuntui olevan hiukan lisää. Matkalla kohti 165 heppaa... (niin varmaan!)
0-100km/h meni vähän vajaaseen 11 sekuntiin. Ilmeisesti lähdössä jää manuaalille, kun kierrokset on kuitenkin nollilla. Voiko Selellä pitää jarrua pohjassa, kaasua 4000 rpm:ssä ja vaihtaa suoraan vaihde sisään?
Ajattelin hommata vielä tuon MAF:inkin jostain, jos vaikka vaihtais sen testin vuoksi paikalleen. Jos ei ole vaikutusta, niin vanha takaisin ja uusi hyllylle odottamaan...
Mutta ripeyttä tuntui olevan hiukan lisää. Matkalla kohti 165 heppaa... (niin varmaan!)
- zzs
- Viestit: 411
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
FiatECUSacn näytti myös 444kg/h, joten vikakoodinlukija näyttää samoja arvoja, grreit!
Vasemmanpuoleinen after cat lambda pysyi nollilla, muut näyttivät toimivan ihan hyvin. Ilmi menee kuukauden päästä vaihtoon heti, kun Ebaystä se huutokauppa loppuu (saavat vasta 6.9. tuotteita):
http://cgi.ebay.it/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0037501801
(95e + 15e postit, tai 2 kpl 200e posteineen, niin ku tehtiin kimpassa)
Jännä juttu oli se, että vaikka tuo lambda oli nollilla (0,001V), ei tullut mitään vikakoodeja muistiin. Nyt kun saa vielä tuon lambdan vaihdettua, niin sitten voisi seokset olla suht kohillaan. Ja lopullisesti hyvänä sitten, kun ilmi vaihtuu ja toivottavasti ilmoittaa virtaukseksi 600-800 kg/h:) Mukavasti kiihtyy nytkin, jee!
Laitoin muuten ekan satsin XADO-geeliä moottoriin, seuraava 100-250km jälkeen ja viimeinen siitä 100-250 km jälkeen. Pitäisi korjata naarmut koneesta (jos oli tullut 1,5 litran öljymäärästä johtuen jotain kulumia) ja tasoittaa ne kuntoon.
Pieni _mutta_ löytyy vielä: Ebay-myyjä toimitti vain 2 kpl tuubeja 3 kpl:n sijaan. Ei ku hetkinen... Myyjä ilmoittikin, että tällä hetkellä oli mahdollista toimittaa vain pari tuubia, 1 tulee möhemmin. Toivottavasti ennen muutaman sdan kilsan ajoja...
Edit: Jakohihnan kiristinrulla saattaa olla löysällä: pitää pientä ääntä, muovista kalketta. Eikös se jakohihnan ylempi muovinen suojakuomu (ei moottorin) lähde yhdellä ruuvilla irti ja sitten pääsee toteamaan tilanteen? Voiko sitä kiristää siitä suoraan vai pitääkö purkaa enemmänkin?
Vasemmanpuoleinen after cat lambda pysyi nollilla, muut näyttivät toimivan ihan hyvin. Ilmi menee kuukauden päästä vaihtoon heti, kun Ebaystä se huutokauppa loppuu (saavat vasta 6.9. tuotteita):
http://cgi.ebay.it/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0037501801
(95e + 15e postit, tai 2 kpl 200e posteineen, niin ku tehtiin kimpassa)
Jännä juttu oli se, että vaikka tuo lambda oli nollilla (0,001V), ei tullut mitään vikakoodeja muistiin. Nyt kun saa vielä tuon lambdan vaihdettua, niin sitten voisi seokset olla suht kohillaan. Ja lopullisesti hyvänä sitten, kun ilmi vaihtuu ja toivottavasti ilmoittaa virtaukseksi 600-800 kg/h:) Mukavasti kiihtyy nytkin, jee!
Laitoin muuten ekan satsin XADO-geeliä moottoriin, seuraava 100-250km jälkeen ja viimeinen siitä 100-250 km jälkeen. Pitäisi korjata naarmut koneesta (jos oli tullut 1,5 litran öljymäärästä johtuen jotain kulumia) ja tasoittaa ne kuntoon.
Pieni _mutta_ löytyy vielä: Ebay-myyjä toimitti vain 2 kpl tuubeja 3 kpl:n sijaan. Ei ku hetkinen... Myyjä ilmoittikin, että tällä hetkellä oli mahdollista toimittaa vain pari tuubia, 1 tulee möhemmin. Toivottavasti ennen muutaman sdan kilsan ajoja...
Edit: Jakohihnan kiristinrulla saattaa olla löysällä: pitää pientä ääntä, muovista kalketta. Eikös se jakohihnan ylempi muovinen suojakuomu (ei moottorin) lähde yhdellä ruuvilla irti ja sitten pääsee toteamaan tilanteen? Voiko sitä kiristää siitä suoraan vai pitääkö purkaa enemmänkin?
Viimeksi muokannut zzs, 13 Elo 2010, 12:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1213
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Jos puhutaan katin jälkeisistä lambdoista niin kyllä niiden kuuluu nollaa näyttää. ne siis ovat lähinnä sitä varten, että tiedetään onko katti kunnossa.jos niiden jännite taas on lähellä etummaisen lambdan jännitettä on katti ilmeisimmin rikki. Tosin oon sellasiakin tapauksia nähnyt missä lambda (ennen kat) on rikki eikä ole koodeja muistissa/tulossa.
- zzs
- Viestit: 411
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Siis pitäisi näyttää nollaa koko ajan riippumatta moottorin kierrosnopeudesta? Toinen nousee, toinen ei edes hievahdakaan nollasta.Caijo-Romeo kirjoitti:Jos puhutaan katin jälkeisistä lambdoista niin kyllä niiden kuuluu nollaa näyttää. ne siis ovat lähinnä sitä varten, että tiedetään onko katti kunnossa.jos niiden jännite taas on lähellä etummaisen lambdan jännitettä on katti ilmeisimmin rikki. Tosin oon sellasiakin tapauksia nähnyt missä lambda (ennen kat) on rikki eikä ole koodeja muistissa/tulossa.
-
- Viestit: 828
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki