Öljynkulutuksesta (vielä)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Öljynkulutuksesta (vielä)

Viesti Kirjoittaja puuha »

Mitäs olette hyvät herrat mieltä, DA mekaanikolta kysyttäessä Alfan öljynkulutusta vastauksena oli 40-60g/1000km.
Eli mitä? Noin 1dl/1000km-> litra/10000km.
Kysyi että onko 0W öljyt sisässä. Ei ole on 5W50 Mobil.
Noh, asiassa ei ole mitään hälyyttävää. Kunhan kyselen...
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Hesem
Viestit: 521
Liittynyt: 15 Heinä 2003, 02:48
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hesem »

Mulla alkaa vaihtoväli täyttyä ja yhden litran olen lisännyt sinä aikana. 5W-40 öljyä koneessa.

Avatar
Zenery
Viestit: 420
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 09:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Zenery »

Nyt on 9100 km takana näillä oljyillä ja kun tarkastin niin lisäsin maksimiin mahtui n.0.5 litraa,joten kyllä vaihtovälin pääsee lisäämättä.

Oljyinä Shell Helix Ultrat 5W-40

juri
Viestit: 629
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juri »

147 selespeedi vei koko öljytilavuuden 4000 kilsan matkalla. korjattiin ja korjattiin ja korjattiin ja korjattiin ja lopputuloksena oli että vei koko öljytilavuuden 4000 kilsan matkalla :shock:
pirssi on nyt siirtymässä jonkun toisen riipaksi joten eipä tuo enää harmita. öljyt tais olla mobilin 5w50.

-juri
932 937 955 955

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

Mahtaako noi Mobilit pysyä oikeen minkään koneen sisällä ? Eukon 1.8 Marea tykkäs sitä hukata ainakin. Ittellä ei viimeakaisia kokemuksia Mobilista Alfassa , mutta kaverin Volkkarissakaan ei toiminu.

NotkeaRotta
Viestit: 31
Liittynyt: 23 Tammi 2004, 04:02

Viesti Kirjoittaja NotkeaRotta »

Rotan kuutosessa pyörii 5-40 rally formula ja hyvin pysyy sisässä. 9600kilsaa takana ja tikku maximissa :-D

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

3:ssa Alfassa (2.0 8V,2.0 16V ja 2.5 V6) mobil RF ja hyvin pelannu, kaikissa kulutus max 1litra per kymppitonni, mitään muuta en edes harkitse Alfaan :mrgreen:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
niki
Viestit: 1650
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Tonale 1.5 MHEV Speciale -23, Giulietta 1.4 Multiair -11, 156 2.5 V6 -03, 145 1.6 TS -00
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Mulla menee about litra ja 5000 kilometriä, eli pari litraa vaihtovälillä. Ennen oli Nesteen City Pro:ta 5w-40:stä, nyt vaihdoin laadukkaampaan Castrol Formula RS:ään, joka on 0w-40:stä. Öljyt vaihtaneen mekaanikon mukaan öljynkulutuksen pitäisi hieman vähentyä operaation jälkeen. Huomattiin tosin, että hieman tuota öljyä kone myös vuotaa, eli muutama pisara oli 10tkm aikana tihkunut moottorista ulos (liekö mitään vakavaa...)

Ai niin, alfalla on mittarissa 130300 kilometriä.
Ammattina autokauppa

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Mulla pysy 5w-50 mobilit 8v Ts:ssä melko hyvin sisässä, 7tkm vaihtovälillä ei juurikaan joutunut venttiilikopantiivisteen vaihdon jälkeen lisäilemään. Autolla oli ajettu n. 300tkm. V6 tykkää hävittää öljyä melko vauhdikkaasti, noin 1L/1000km tahdilla :? , ja kukaan ei ole vielä todennut että putkesta tulisi sinistä usvaa, tuolla on menty 260tkm. Sitten taas veljien opeleissa on toiminut RF melko mainiosti, ei ole joutunut lisäilemään ollenkaan.. nostajat tosin kolisevat kylmänä.

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): Giulietta + ID4
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

niki kirjoitti:nyt vaihdoin laadukkaampaan Castrol Formula RS:ään, joka on 0w-40:stä
Noh, itse käytin tähän asti tuota "laaduttomampaa", kuten sanoit, eikä koskaan tarvinnut lisätä öljyä. Nyt on mobilit koneessa, eikä edelleenkään tarvitse lisätä...

Seuraavat oljyt tulee kyllä olemaan tuota city prota...

Miksi muuten vaihdoit "laadukkaampaan"? :wink:

Avatar
niki
Viestit: 1650
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Tonale 1.5 MHEV Speciale -23, Giulietta 1.4 Multiair -11, 156 2.5 V6 -03, 145 1.6 TS -00
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

No enpä tiedä. TM:n testissä Nesteen City Pro jäi toiseksi viimeiseksi ja öljyt vaihtanut huoltopiste piti valikoimissaan vain Castrolia ja Mobilia. Sanoivat Castrolin olevan "huomattavasti" mobilia laadukkaampaa ja samaa tukivat paikan asiakkaiden mielipiteet. Eihän TM mikään raamattu ole, mutta lukemat Castrolilla ovat Nesteen öljyjä selkeästi paremmat. Castrolin öljy oli testin kärkipäätä. Monet valmistajat käyttävät TM:n mukaan samaa Nesteen valmistamaa raakaöljyä, joten siinä ei ole vikaa. TM epäili, että Nesteen lisäaineistus olisi uudistuksen tarpeessa jos haluavat pysyä kilpailussa mukana. Nesteen suurin heikkous oli kylmäkäynnistysmomentti- voi tietty olla, että ovat uudistaneet öljyjään tuon testin jälkeen...

Ainoa näin maallikkona huomattava ero on ollut se, että Nesteen City Prolla venttiilin nostimet kalisivat hetken kun moottori oli kylmä yli 10 pakkasasteessa. Castrolin öljyillä tuota kalinaa ei ole enää ollut laisinkaan.

Sanoivat, että kannattaa 156:ssa käyttää talvisin 0w öljyä ja vaikka kesällä sitten vaihtaa seuraavassa huollossa 5w50 öljyyn, jos haluaa öljyn toimivan parhaiten. Öljynkulutuksen pitäisi nyt myös laskea.

No kohta sen näkee, oliko ko. huollon huoltopäällikön jutut paikkaansapitäviä kun olen vähän aikaa ajellut ja mittaroinut tuota öljynkulutusta...
Ammattina autokauppa

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5761
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Sanottakoon nyt, että tuo oma kuutonen kulutti Nesteen piimää vähemmän (ei tarvinnut vaihtovälillä lisätä) kuin Mobil RF:ää - Jota saa sellaiset 1,5 litraa heittää lisää kymppitonnissa.
Spider 1750 TBi, Spider 3.0 V6, 75 2.0 TS, Multipla, X1/9, italialaisia kaksipyöräisiä

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): Giulietta + ID4
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

niki kirjoitti:Nesteen suurin heikkous oli kylmäkäynnistysmomentti
Noh, tuohan hoituu riittävällä virralla ja esilämmityksellä...

Tai sitten isoilla kavereilla, jotka jaksavat työntää Romeota :-D

Avatar
niki
Viestit: 1650
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Tonale 1.5 MHEV Speciale -23, Giulietta 1.4 Multiair -11, 156 2.5 V6 -03, 145 1.6 TS -00
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Roach kirjoitti:
niki kirjoitti:Nesteen suurin heikkous oli kylmäkäynnistysmomentti
Noh, tuohan hoituu riittävällä virralla ja esilämmityksellä...

Tai sitten isoilla kavereilla, jotka jaksavat työntää Romeota :-D
Tuota minäkin ajattelin, mutta ongelmia tulee siinä, että

A: Aina kun on tulossa kova pakkasaamu, unohdan pistää töpselin seinään :oops:

B: Kaveriporukassa taidan itse olla se isoin... :roll:
Ammattina autokauppa

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): Giulietta + ID4
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

niki kirjoitti: B: Kaveriporukassa taidan itse olla se isoin... :roll:
Noh, sittenhän meitä on jo kaksi työntämässä :)

Avatar
niki
Viestit: 1650
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Tonale 1.5 MHEV Speciale -23, Giulietta 1.4 Multiair -11, 156 2.5 V6 -03, 145 1.6 TS -00
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Roach kirjoitti:
niki kirjoitti: B: Kaveriporukassa taidan itse olla se isoin... :roll:
Noh, sittenhän meitä on jo kaksi työntämässä :)
No nyt ainakin tiedän kenen puoleen kääntyä :wink: :mrgreen:
Ammattina autokauppa

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8684
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

GAMMA500 kirjoitti: V6 tykkää hävittää öljyä melko vauhdikkaasti, noin 1L/1000km tahdilla :? , ja kukaan ei ole vielä todennut että putkesta tulisi sinistä usvaa, tuolla on menty 260tkm.
Itsellä vie kanssa tuon litran per tonni ja koneessa pyörii Esson 10W40, ei ehkä parasta, mutta parempaa kuin Mobil.
Ei ole savuttanut missään tilanteessa, eikä ulosvuotoakaan ole nimeksikään, ml.270tkm.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Alfissimo kirjoitti:
GAMMA500 kirjoitti: V6 tykkää hävittää öljyä melko vauhdikkaasti, noin 1L/1000km tahdilla :? , ja kukaan ei ole vielä todennut että putkesta tulisi sinistä usvaa, tuolla on menty 260tkm.
Itsellä vie kanssa tuon litran per tonni ja koneessa pyörii Esson 10W40, ei ehkä parasta, mutta parempaa kuin Mobil.
Ei ole savuttanut missään tilanteessa, eikä ulosvuotoakaan ole nimeksikään, ml.270tkm.
En tiedä kuinka hyvää tuo Mobil RF 5w-50 on nykypäivän mittapuun mukaan, onhan siihenkin kai joku uusi koostumus tullut ja onhan se sentään täyssynteettistä. Ettei muuten vaan tuo esso olisi sukulaisöljyä esim. Mobil Super/SuperS:lle, exxonmobilhan kait molemmat tekee... Onko tuo esso osasynteettistä?

Avatar
90
Viestit: 8048
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

GAMMA500 kirjoitti:
Alfissimo kirjoitti:
GAMMA500 kirjoitti: V6 tykkää hävittää öljyä melko vauhdikkaasti, noin 1L/1000km tahdilla :? , ja kukaan ei ole vielä todennut että putkesta tulisi sinistä usvaa, tuolla on menty 260tkm.
Itsellä vie kanssa tuon litran per tonni ja koneessa pyörii Esson 10W40, ei ehkä parasta, mutta parempaa kuin Mobil.
Ei ole savuttanut missään tilanteessa, eikä ulosvuotoakaan ole nimeksikään, ml.270tkm.
En tiedä kuinka hyvää tuo Mobil RF 5w-50 on nykypäivän mittapuun mukaan, onhan siihenkin kai joku uusi koostumus tullut ja onhan se sentään täyssynteettistä. Ettei muuten vaan tuo esso olisi sukulaisöljyä esim. Mobil Super/SuperS:lle, exxonmobilhan kait molemmat tekee... Onko tuo esso osasynteettistä?


jeps.. Esson ja Mobilin öljythän tehdään samoissa jalostamoissa, kummankin öljymerkin takaahan löytyy EXXON-niminen öljy-yhtiö
ja kyllä esson öljyistäkin täys-synt löytyy... :)

luotto mobiliin meni kun siirryin valvolineen... :)

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Mobilin Rally Formulaa söi kuin hullu puuroa.
Mobilin 10-40W pysyy nyt sisällä normaalisti.

240tkm. mittarissa joten hiukan on jo väljyyttä.

Edellinenkin omistaja käytellyt noita ohuita litkuja kun konehuoneessa on "ympärivoitelu".

Näihin vanhoihin patoihin kannata mitään hienoja litkuja laittaa kun ei pysy sisällä :)

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

90 kirjoitti:luotto mobiliin meni kun siirryin valvolineen... :)
Pitää paikkansa. Kokeilin sattumalta kyseistä merkkiä ja kas, sehän pysyi sisällä! Edellisiä litkuja meni tasaiseen tahtiin ja lisäksi aiheuttivat koneeseen öljyhyytymiä. Ajattelin nimittäin, että ei viitsi kalliita laittaa kun se kuitenkin kuluttaa sitä.

No valvoline 5W-50 pysyy sisällä ja kone käy todella siististi koko vaihtovälin, joten tavara ei edes väsy.

Miksi Alfa sitten kuluttaa öljyä??? Olen tuumaillut asiaa niin, että esim. 2.0ts on erikoisen pitkäiskuinen kone ja silti sen kierrosalue ulottuu kohtuullisen korkealle. Nuo asiat yhdessä johtavat suureen männän nopeuteen ja sitä kautta männänrenkaiden ja öljyn yhteistoiminnan vaikeuksiin.

Ainakin tuntuisi siltä, että Alfa kuluttaa öljynsä kun käytetään reippaita kierroksia. Ammattilaiset valaiskoot tarkemmin, mutta eiköhän öljyn leikkautuvuus ja muut erot ole tuolloin tärkeitä.

Avatar
90
Viestit: 8048
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

HOTAKAINEN kirjoitti:Mobilin Rally Formulaa söi kuin hullu puuroa.
Mobilin 10-40W pysyy nyt sisällä normaalisti.

240tkm. mittarissa joten hiukan on jo väljyyttä.

Edellinenkin omistaja käytellyt noita ohuita litkuja kun konehuoneessa on "ympärivoitelu".

Näihin vanhoihin patoihin kannata mitään hienoja litkuja laittaa kun ei pysy sisällä :)
samaa mieltä.. :)

10-40 on just passeli viskositeetti vanhaan moottoriin, vaikkapa Mobilin synteettinen S tai Castrollin Lightech. ja pysyy öljyt koneen sisässä... :)

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Jos ainoa kriteeri on että pysyy kamat sisässä niin eikös vaseliini olisi sitten parasta?

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Rolle kirjoitti:Jos ainoa kriteeri on että pysyy kamat sisässä niin eikös vaseliini olisi sitten parasta?
Vai vielä vassua :)

No voihan sitä laittaa ja sekaan kun laittaa vielä STP-mömmöä niin varmasti pysyy mehut sisäpuolella :)

Avatar
90
Viestit: 8048
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

HOTAKAINEN kirjoitti:
Rolle kirjoitti:Jos ainoa kriteeri on että pysyy kamat sisässä niin eikös vaseliini olisi sitten parasta?
Vai vielä vassua :)

No voihan sitä laittaa ja sekaan kun laittaa vielä STP-mömmöä niin varmasti pysyy mehut sisäpuolella :)
niin ja tukkii öljykanavat siinä sivussa... :lol:

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Rolle kirjoitti:Jos ainoa kriteeri on että pysyy kamat sisässä niin eikös vaseliini olisi sitten parasta?
Ja sekaan vielä mielellään Motor Uppia, voi ajaa vaikka ilman rasvoja eli ei haittaa vaikka pikkasen kuluiskin :P

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

alfa 156 v6 kirjoitti:
Rolle kirjoitti:Jos ainoa kriteeri on että pysyy kamat sisässä niin eikös vaseliini olisi sitten parasta?
Ja sekaan vielä mielellään Motor Uppia, voi ajaa vaikka ilman rasvoja eli ei haittaa vaikka pikkasen kuluiskin :P
Nyt alkaa kuullostaa siltä että kelpaisi näille vanhemmille pieruillekin :wink:

Avatar
Nelli
Viestit: 906
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Kyllä ainakin meikäläisen vanhassa (eli edellisessä) Alfassa, joka siis oli 33, ihan vaan 1,7 8V, pysy ihan hyvin Mobilin 5W-50:set. Ei suuremmin muittenkaan autojen kanssa ole ollut ongelmia Mobilin kanssa. Kuplassa on tällä hetkellä jotkut 10 euroo/4 litraa Mobilin 10W-40 öljyt ja hyvin pysyy.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Omien kokemusteni mukaan tuo v6 on ensimmäinen moottori mikä kuluttaa tuota rf:ää, täytyypä kokeilla tuota valvolinea. Eihän öljyn sisällä pysyminen ole mikään tae oikeasta voitelusta :)

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

HOTAKAINEN kirjoitti:Mobilin Rally Formulaa söi kuin hullu puuroa.
Mobilin 10-40W pysyy nyt sisällä normaalisti.

240tkm. mittarissa joten hiukan on jo väljyyttä.

Edellinenkin omistaja käytellyt noita ohuita litkuja kun konehuoneessa on "ympärivoitelu".

Näihin vanhoihin patoihin kannata mitään hienoja litkuja laittaa kun ei pysy sisällä :)
Sulla nähtävästi moottori vuotaa sitä öljyä, kun taas minulla se katoaa pakoputken kautta. Mulla oli 5w-ohutta litkua TS:ssä eikä se voidellut moottorin ulkopuolta. Kaksi ongelmaa ja kaksi ratkaisua, minä vaihdan öljymerkkiä ja sinä tiivisteet :-D :mrgreen:

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

GAMMA500 kirjoitti:
HOTAKAINEN kirjoitti:Mobilin Rally Formulaa söi kuin hullu puuroa.
Mobilin 10-40W pysyy nyt sisällä normaalisti.

240tkm. mittarissa joten hiukan on jo väljyyttä.

Edellinenkin omistaja käytellyt noita ohuita litkuja kun konehuoneessa on "ympärivoitelu".

Näihin vanhoihin patoihin kannata mitään hienoja litkuja laittaa kun ei pysy sisällä :)
Sulla nähtävästi moottori vuotaa sitä öljyä, kun taas minulla se katoaa pakoputken kautta. Mulla oli 5w-ohutta litkua TS:ssä eikä se voidellut moottorin ulkopuolta. Kaksi ongelmaa ja kaksi ratkaisua, minä vaihdan öljymerkkiä ja sinä tiivisteet :-D :mrgreen:
Tuoltahan se vasurin jakajan paikeilta tihuutteli noita liru öljyjä.
No sieltähän ne kulkeutuu ajoviiman mukana alustaan niin tulee alustapellit voideltua :)

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8684
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

HOTAKAINEN kirjoitti:Mobilin Rally Formulaa söi kuin hullu puuroa.
Mobilin 10-40W pysyy nyt sisällä normaalisti.

240tkm. mittarissa joten hiukan on jo väljyyttä.

Edellinenkin omistaja käytellyt noita ohuita litkuja kun konehuoneessa on "ympärivoitelu".

Näihin vanhoihin patoihin kannata mitään hienoja litkuja laittaa kun ei pysy sisällä :)
Jäipä mainitsematta, että Esson öljy on semi-synteettinen verrattuna Mobilin täys-synteettiseen, Mobil oli hieman löysempää ja kului enemmän.

Öljyä joutuu kuitenkin vähänväliä lisäämään, niin eipä se juuri ehdi vanhenemaan 8), joten onko tuolla hirveästi merkitystä.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Ei

Viesti Kirjoittaja alfista »

Hei, öljyn kulutus on vakava asia, eikä millään tavalla itsestään selvä juttu. Vaikka minäkin parhaillaan nautin perjantaista vielä vanhaan hintaan "melkoisen hyvällä tuulella" niin...

Kulutus johtuu jostakin. Kaikki Alfat eivät voi olla kuluneita.

Mikä öljy pysyy koneessa?
Mitkä eivät?
Väljässä koneessa ei pysy vaseliinikaan.
UUsikin kone kuluttaa vääränlaista öljyä
Mikä siis olisi hyvä laatu?
Mistä helv. se kulutus johtuu?

En haluaisi olla pileiden pilaaja, mutta palstalla on hemmoja, joilla on asiasta pitkä kokemus.

juri
Viestit: 629
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juri »

lyhykäisyydessään siis alfistan tarkennettuun kyselyyn:

147 selespeed rupesi syömään öljyä, ensin 1l/1000km (mielestäni jo liikaa vaikka huollossa väitettiin että normaalia)
vaihdettiin nesteen öljyt mobiliin (kun en oo noista visokositeeteista varma niin en pistä mitään), ei mitään vaikutusta
öljynkulutus paheni tasaisesti, lopulta 2l/1000km, huollossakin ruvettiin sanomaat että jotain pitäs...
huohotinjärjestelmä rempattiin, öljyä menee...
tehtiin kansiremontti, ei vaikutusta...
purettiin kone ja hoonattiin putket, öljy katoaa edelleen, pikkuisen hitaammin kylläkin...
ajoin peuraa päin, ei vaikutusta öljynkulutukseen.
kolaroin parkkihallissa, ei vaikutusta.

eli tässä tapauksessa hommaa ei saatu millään kuntoon. ehkä noita öljylaatuja testailemalla olis kulutus saatu järkevälle tasolle, mutta onneks loppu liisinkisopimus ennen sitä rumbaa.

-juri
932 937 955 955

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

juri kirjoitti:lyhykäisyydessään siis alfistan tarkennettuun kyselyyn:

147 selespeed rupesi syömään öljyä, ensin 1l/1000km (mielestäni jo liikaa vaikka huollossa väitettiin että normaalia)
vaihdettiin nesteen öljyt mobiliin (kun en oo noista visokositeeteista varma niin en pistä mitään), ei mitään vaikutusta
öljynkulutus paheni tasaisesti, lopulta 2l/1000km, huollossakin ruvettiin sanomaat että jotain pitäs...
huohotinjärjestelmä rempattiin, öljyä menee...
tehtiin kansiremontti, ei vaikutusta...
purettiin kone ja hoonattiin putket, öljy katoaa edelleen, pikkuisen hitaammin kylläkin...
ajoin peuraa päin, ei vaikutusta öljynkulutukseen.
kolaroin parkkihallissa, ei vaikutusta.

eli tässä tapauksessa hommaa ei saatu millään kuntoon. ehkä noita öljylaatuja testailemalla olis kulutus saatu järkevälle tasolle, mutta onneks loppu liisinkisopimus ennen sitä rumbaa.

-juri
ei tuollaiseen kulutukseen mikään öljymerkin vaihto auta, koneessa on selvästi ollut vikaa. Jos kulutus alkaa olemaan monia litroja per tonni
kyllä koneessa täytyy olla joku vika tai vuoto
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
90
Viestit: 8048
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

GAMMA500 kirjoitti:Omien kokemusteni mukaan tuo v6 on ensimmäinen moottori mikä kuluttaa tuota rf:ää, täytyypä kokeilla tuota valvolinea. Eihän öljyn sisällä pysyminen ole mikään tae oikeasta voitelusta :)
kyllä meikäläisen kutonen kulutti RF:ää aika reippaasti..kuluttaa toki valvolineakin mutta paljon pienemmissä määrin, ei tarvii olla kuitenkaan jatkuvasti lisäilemässä.. :)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11235
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Alfissimo kirjoitti:Itsellä vie kanssa tuon litran per tonni ja koneessa pyörii Esson 10W40, ei ehkä parasta, mutta parempaa kuin Mobil.
Kummallista sinänsä, mutta kyllä nuo 12-venttiiliset kutoset näyttävät yleensä tuon verran vievän. Omani ryysti öljyä suunnilleen samaan tahtiin kunnes tein kansiremontin ja samalla hoonasin ja rengastin pannun ja vaihdoin kk-laakerit. Nyt näyttäisi liukastetta kuluvan noin puoli litraa tuhannella. Onkohan kukaan saanut V6 12veetä kulkemaan alle neljän desin tuhannella? Öljyä siis :roll:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8684
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Omani ryysti öljyä suunnilleen samaan tahtiin kunnes tein kansiremontin ja samalla hoonasin ja rengastin pannun ja vaihdoin kk-laakerit.
Mitähän moinen operaatio jäi maksamaan?

Avatar
90
Viestit: 8048
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
Alfissimo kirjoitti:Itsellä vie kanssa tuon litran per tonni ja koneessa pyörii Esson 10W40, ei ehkä parasta, mutta parempaa kuin Mobil.
Kummallista sinänsä, mutta kyllä nuo 12-venttiiliset kutoset näyttävät yleensä tuon verran vievän. Omani ryysti öljyä suunnilleen samaan tahtiin kunnes tein kansiremontin ja samalla hoonasin ja rengastin pannun ja vaihdoin kk-laakerit. Nyt näyttäisi liukastetta kuluvan noin puoli litraa tuhannella. Onkohan kukaan saanut V6 12veetä kulkemaan alle neljän desin tuhannella? Öljyä siis :roll:
meikäläisellä meni RF:ää litra/1000km, vaihtoväli n 7tkm.
nykyään valvolinen 10-40:stä kuluu n 1-1.5L ja vaihtoväli n3.5-4tkm..
jokaisella kerralla vaihdan myös suodattimen.

kyllähän tuo öljyn kulutus on ominaisuus ja ei ainakaan meikäläistä hetkauta vaikka kulutuslukemat ehkä suurilta tuntuvatkin..

iomat ovat vieneet aina yli 4 desiä tuhannella ja kuitenkin kolmesta eri yksilöstä puhutaan, mitään mainittavaa savutusta ei ole ilmennyt yhdenkään kohdalla...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11235
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Alfissimo kirjoitti:Mitähän moinen operaatio jäi maksamaan?
Vaikeampi sanoa, teetin nimittäin nuo kannet sitten myöhemmin uudestaan (terveisiä faijalle). Koko homma tehtiin itse lukuunottamatta kansien koneistusta ja ohjureiden vaihtoa. Kansiremontille tuli itse purkaen & kasaten hintaa noin 800 juroa, männänrenkaat maksoivat reilut kuusikymppiä per muki, laakerit eivät kamalasti. Päälle tietysti kohtuullinen kasa (kalliita) tiivisteitä, uusi vesipumppu yms. kuluvansorttista tavaraa. Muukkosen sivuilta löytyy noita osahintoja, Azzurrostakin kai jotain.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Kahden V6 12 venaisen auton omistanut ja kummassakin öljynkulutus oli n. 6dl/1000 km eikä savuttanut yhtään, kyllä tuo kulutus on ominaisuus ei vika. Koneilla ajettu 100 tkm ja 270 tkm (eikä ole tehty mitään korjauksia koneille) Käytän Mobil1 5W50 koneissa. Taasen uudemmassa 2.5 V6 24 venaisessa öljynkulutus on hyvin vähäistä, ei ole tarvinnut lisätä öljynvaihtovälillä
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Jannu
Viestit: 65
Liittynyt: 05 Joulu 2003, 22:32
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Jannu »

Kyllähän toi öljyn merkki vaikuttaa kulutukseen, toiset hupenee nopeesti ja toiset hitaammin mut aina häviää. Moottorissa ois varmaa jotai vikaa jo ei häviäis... :-D
Ainakin tossa 33:n alfan boxerissa pitää käyttää kuulemma liruja paksumpaa öljyä jos ei halua suorittaa ennen aikaista hydraulisten nostimien remonttia!
Taitaa tossakin riittää toi mittatikun väli sen vaihtovälin ajan.
Toisessa autossa oon käyttäny teboilin gold:ia. Riittävän hyvää ja halpaa, vaihto + suodatin + 4-litraa öljyä = 17 €.

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Onkohan kukaan saanut V6 12veetä kulkemaan alle neljän desin tuhannella? Öljyä siis :roll:
Olen ajanut 2000 km öljynvaihdon jälkeen ja raja on edelleen aivan ylämerkissä. Katsotaan tarkemmin kilometrimäärän kasvaessa.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4871
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Itse olen käyttänyt RF 5w-50 vuosia.Nykyään tuossa 164:ssa pyörii talvisin Rf 0w-40 ja kesäisin Rf 5w-50.GTV6 säikäytti kun se pukkaa syömään.Olen sillä ajellu noin 5tkm vaihtovälejä (sattui noita remontteja silleen) niin loppupeleissä Castrollin.Rf 5w-50 ja Valvolinen 20w-50...vähiten imee tuota RF ehkä noin 0,5l/1000km....tosin Valvolla on "paremmat" tyhjäkäynti paineet.Tuolla 164:lla on se 420tkm ajettu ja syöpi sellaisen 1-1.5l/15000km...
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

juri
Viestit: 629
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juri »

V6 kirjoitti: ei tuollaiseen kulutukseen mikään öljymerkin vaihto auta, koneessa on selvästi ollut vikaa. Jos kulutus alkaa olemaan monia litroja per tonni
kyllä koneessa täytyy olla joku vika tai vuoto
juu, mutta kun rupes loppumaan moottorista vaihdettavat osat :lol:

toi neljä desiä tuhannella ei kai nyt mikään kummallinen kulutus oo, itsellä kun meni viisinkertainen määrä. ois voinu kai siirtyä kakstahtipensaan...

-juri
932 937 955 955

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8684
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Onkohan Alfaani iskenyt joku vika, kun ei vie öljyä yhtään :shock: , ennen meni 5-10 desiä tonnilla.

Vaihdoin (vaihdatin) pari viikkoa sitten öljyt ja nyt on kaksi tankkia bensaa tyhjennetty sekalaisessa ajossa, mutta öljyn pinta vaan pysyy ylhäällä.

Öljynä Castrolin Magnatec 5w-40, kone ei pidä kylmänä ylimääräisiä ääniä, vaikka ilman lämppäriäkin raapasee käyntiin.
Positiivinen kokemus, täytyy todeta. Suosittelen.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
motorhead
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Touko 2004, 02:43
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja motorhead »

viimeksi kun tuota tarkemmin seurasin oli JT-ässän kulutus jotain n. 4dl/1500km. Auto oli tällöin kylläkin uusi ja huollon mukaan pitäisi vähentyä kun kilometrejä kertyy. Öljynä on city pro

Pitääpä ottaa toinen seuranta sessio tähän väliin.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Meikällä kävi päinvastoin. Nyt pakkasilla kulutus lisääntyi huomattavasti. Öljyt tosin ovat jo aika vanhat ja jouduin täydentämään tienpäällä Nesteen 5W-50llä joka täällä olleiden kommenttien perusteella ei pysykään koneessa.

Voisiko kulutus kuitenkin johtua huohottimen jäätymisestä?

Avatar
90
Viestit: 8048
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no tuo nesteen city pro on kyllä aika syvältä..kehottaisin kaatamaan koneeseen erimerkkiset puurot ja nyt en meinaa pelkästään öljyn kulutusta vaan myös muita ominaisuuksia.. :)

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Alfissimo kirjoitti:Onkohan Alfaani iskenyt joku vika, kun ei vie öljyä yhtään :shock: , ennen meni 5-10 desiä tonnilla.
.
Voi muuten ollakin vikaa :( Jos joku pytty saa ylenpalttisesti bensaa niin se menee öljyn joukkoon ja saattaa kasvattaa öljyn määrää aika runsaastikin. Nuuhkase ettei öljy vaan haise bensalle

Vastaa Viestiin