Ongelmia ajoneston kanssa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Aranai
Viestit: 45
Liittynyt: 24 Heinä 2008, 15:44
Paikkakunta: Satakunta

Ongelmia ajoneston kanssa

Viesti Kirjoittaja Aranai »

Jokin aika sitten meni 156:sta avaimentunnistin rikki ja koodilla on tullut sinniteltyä, nyt sitten piti läpihuutojuttuna vaihdattaa avainsirun tunnisteantenni ja ongelmia tuli.
Päivittääkseen antenniasennuksen pitää koodi käsittääkseni syöttää korjaamon käyttämään järjestelmään. No korjaamon mukaan järjestelmä ei hyväksy koodia ja meinaavat et se on väärä. Silti sillä saa manuaalisesti käynnistettyä auton.

Osaako viisaamman Alfa-konkarit analysoida, mistä kiikastaa vai onko vika todellisuudessa sittenkin jossain muualla? Itseäni ihmetyttää ettei järjestelmä hyväksy koodia, vaikka auto sillä käynnistyy. Toisaalta ihmetyttää sekin, että tunnisteantennin luulisi olevan "vain" osa tiedon välittämiseen eikä sen kummempi osa.

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Re: Ongelmia ajoneston kanssa

Viesti Kirjoittaja katiska »

Aranai kirjoitti:Toisaalta ihmetyttää sekin, että tunnisteantennin luulisi olevan "vain" osa tiedon välittämiseen eikä sen kummempi osa.
Jos tarkoitat virtalukon ympärille tulevaa antennikomponenttia, niin se on todellakin vain "tyhmä antenni". Sen vaihto ei vaadi mitään muita toimenpiteitä kuin liittimen kytkemisen ajonestoon.

EDIT: Syttyykö CODE-valo ja jää palamaan?
En tyytynyt tavanomaiseen.

Leon
Viestit: 42
Liittynyt: 01 Helmi 2009, 12:02

Viesti Kirjoittaja Leon »

Terve!
Mulla ainakin ongelma oli siinä liittimessä joka sijaitsee konehuoneessa.
Töyssyn jälkeen oli jokin hapertuneista johdoista irronnut. Itellä on sellanen käsitys et huomattavasti useammin vika siinä liittimessä kuin itse antennissa. Antenni kuitenkin aika suojaisassa paikassa toisin kun toi jatkuvasti irtoileva huonosti kontaktia ottava liitin.

Eli suosittelen varmistamaan ettei liitin ole irti jos edelleen Code valo jää palamaan.

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Ongelmia ajoneston kanssa

Viesti Kirjoittaja Zulak »

Aranai kirjoitti:Jokin aika sitten meni 156:sta avaimentunnistin rikki ja koodilla on tullut sinniteltyä, nyt sitten piti läpihuutojuttuna vaihdattaa avainsirun tunnisteantenni ja ongelmia tuli.
Päivittääkseen antenniasennuksen pitää koodi käsittääkseni syöttää korjaamon käyttämään järjestelmään. No korjaamon mukaan järjestelmä ei hyväksy koodia ja meinaavat et se on väärä. Silti sillä saa manuaalisesti käynnistettyä auton.

Osaako viisaamman Alfa-konkarit analysoida, mistä kiikastaa vai onko vika todellisuudessa sittenkin jossain muualla? Itseäni ihmetyttää ettei järjestelmä hyväksy koodia, vaikka auto sillä käynnistyy. Toisaalta ihmetyttää sekin, että tunnisteantennin luulisi olevan "vain" osa tiedon välittämiseen eikä sen kummempi osa.
Koodeja on kuulemma 2 erilaista. Mekaaninen koodi, jolla saadaan poljettua käyntiin ja elektroninen koodi, jolla saadaan syötettyä uusia avaimia yms. Molemmat ymmärtääkseni 5 numeroisia. Omassa tehtaalta tilatussa lapussa oli tosin vain yksi merkinnällä "electrical code", mutta silläpä en saanutkaan poljettua autoa käyntiin..

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Viesti Kirjoittaja katiska »

Leon kirjoitti:Mulla ainakin ongelma oli siinä liittimessä joka sijaitsee konehuoneessa.
Osaisiko joku valaista mikä ajonestoon liittyvä liitin sijaitsee konehuoneen puolella? Itse ajonestopurkkihan on sulaketaulun "päällä" ja antennijohto liittyy siihen suoraan, samoin kuin auton johtosarja omalla liittimellään.
Ihan vain mielenkiinnosta..
En tyytynyt tavanomaiseen.

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Omien autojen (147 & 156) ajonestokorteissa on viisinumeroinen 'electronic code' ja 7-merkkinen 'mechanical code', ja kyllä se on tuo electronic code jolla onnistuu 'polkemalla' käynnistys. Olen siis onnistuneesti suorittanut.

Tuo ajoneston konehuoneessa sijaitseva liitin, jota minullakin jouduttiin putsaamaan, oli muistikuvani mukaan sellainen leveä lattaliitin-tyyppinen, joka löytyi edestä katsoen ruiskuboksin vasemmalta puolelta, olikohan tulipellissä kiinni jollain klipsulla. Tosin asentajakaan ei ollut ihan satavarma ko. liittimen osallisuudesta asiaan - samalla käytettiin myös ruiskuboksin moninapaliittimet auki - mutta kokemuksen mukaan ko. lattaliittimen rassaaminen oli todennäköisesti auttanut ajonesto-ongelmissa. Eli voi olla kyse myös jostain muusta liitoksesta.

Minullahan tuo oireili siten, että CODE-valo ei syttynyt lainkaan. Ilmeisesti ECU ei tunnistanut ajonestoboksia tms. Lähti em. koodilla käyntiin.

Aranai
Viestit: 45
Liittynyt: 24 Heinä 2008, 15:44
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja Aranai »

Tunnistinantenni on nyt siis vaihdettu, liittimiä kopeloitu ja jo melkein loitsuja luettu.

Auto on siis valtuutetussa huollossa, mutta eivät saa huolto-ohjelmaa hyväksymään sitä tehtaalta tilattua koodia, jotta voisi lukea vikakoodit.. kone väittää sitä vääräksi. Kävin vielä siellä korjaamolla kopeloimassa johtoja, kun meinasin et kaikki pitää tehdä itse, ei auttanut.

Ja samalla Deltan asiantuntemuskin tuli todettua, eivät osanneet kunnolla sanoa onko 156:ssa yksi vai kaksi koodia. Pyysivät vaan tuomaan huoltoon, niin katsovat mikä on vialla.

On se nyt vaan ihme ettei homma pelitä, mutta meikäläisellä on muutenkin ollut huonoa tuuria viimeaikoina, lähes kaikki paskana.

Aranai
Viestit: 45
Liittynyt: 24 Heinä 2008, 15:44
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja Aranai »

Ongelma ajoneston kanssa vaan jatkuu, nyt korjaamon mukaan ohjainboksi olisi rikki, kun ei hyväksy tietokoneella syötettyä koodia. Outo homma sinänsä, kun manuaalisesti syötettynä koodi kyllä kelpaa.

Nyt tarjosivat uutta boksia ja hinta vielä epäselvä.

Onko kellään vastaavaa kokemusta ja onko vielä jotakin mitä voisi kokeilla?

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Tilasin omaan 156seen käytetyn ohjainboksin muista syistä Hollannista. Siellä puljussa oli tarjolla vanhempiin 156siin ajoneston ohituspiiri/palvelu.

http://www.schepers-autotechniek.com/en ... _eprom.htm

On reilusti halvempi ku ostaa uus ECU.
MP

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Onko nyt kyseessä linkkuavain, vai vanhempi jossa mukana punainen avain?
Mulla ainakin tuon examinerin kanssa pelleillessä sain opetettua uuden avaimen eri koodilla kuin se millä saa poljettua tuon manuaalisesti käymään.
Ja vuosimalli siis -00 156 farkku.

Aranai
Viestit: 45
Liittynyt: 24 Heinä 2008, 15:44
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja Aranai »

Juu siis vissiin on tuo vanhempi systeemi, jossa on erikseen ovien kauko-ohjain.

Tuo ajoneston ohituspiiri kuullostaa kovin houkuttelevalta, kun uus ECU tulee aika hyvän hintaiseksi.

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Samasta puljusta saa myös kolariautosta otettuja ECUja, joihin ajonestopiiri on vaihdettu ja alkaa pelittään, ku pultaa vain paikalleen (semmosen hommasin ite ku ECUssa oli muuta vikaa). Se vaihtoecukaan ei ole kuitenkaan ihan halpa. On toki alle puolet uuden hinnasta, mutta tuo ohituspiiri lienee aika paljo halvempi. Kantsii kysyä, vaikka maililla.
MP

Aranai
Viestit: 45
Liittynyt: 24 Heinä 2008, 15:44
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja Aranai »

No nyt on viimeinkin saatu auto käynnistymään ilman jatkuvaa taistelua, kiitokset vielä kaikille hyvistä vinkeistä!

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Millä se tuli kuntoon?
VMP

Aranai
Viestit: 45
Liittynyt: 24 Heinä 2008, 15:44
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja Aranai »

Lähetin ECU:n Hollantiin tuonne MP:n antaman linkin firmaan. Poistivat ajoneston ja lähettivät takaisin. Hintaa tuolle tuli kaikkineen noin 230€ plus sitten merkkihuollon sekoilu.

Vastaa Viestiin