Perhana, taas hajos

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
peljoppi
Viestit: 45
Liittynyt: 21 Elo 2010, 19:40

Perhana, taas hajos

Viesti Kirjoittaja peljoppi »

no ihan pikkusen vaan eli yritin tässä vaihtaa junnun 156:een ilmastoinnin painekytkimen. No tulihan se siististi irti, mutta tuli myös samalla kauluksen kierre eli taisi olla hieman tarttunut kiinni. Onhan siellä pieni ventiiili, joka estää ainakin jotenkin tyhjentymisen, mutta täytynee vaihtaa koko kaljapurkki, letkuineen kun näyttäisi siltä, että kansi on yhtenäinen.

Kait tuon voi itse tehdä ? Tuleehan sieltä aineet ulos, mutta onkos se kamalan vaarallista ? Vai onko vietävä koko kinneri ilmastointihuoltoon ja pyytää heitä vaihtamaan ? Ei tuo kovin kummoiselta hommalta vaikuttanut.

Onkos muuten jollekulle jäänyt tuota kansiosaa putkinen ns. ylimäärin ? Siis 156 V6 1998.

Jussi

050 5577400

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Osaamisen tasosta riippuen, voi itse tehdä : )
Aineiden ulostus ei ole kamalan vaarallista, mutta kuivain tulee protokollan mukaan vaihtaa samalla.
Ilmastointihuoltoon ei kannata hirveästi mennä mitään ehdotteleen.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Aineiden ulkoilmaan päästäminen on ympäristörikos. Myöskin kylmäaineen hengittäminen on vaarallista.

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

http://www.arctica.fi/turva/R134A.htm

Tuossa vähän tietoutta kylmäaineesta. Ja tosiaan eineksen ilmoille päästäminen on kriminalisoitu, niin kuin Epezi tuossa mainitsi.
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

peljoppi
Viestit: 45
Liittynyt: 21 Elo 2010, 19:40

No joo

Viesti Kirjoittaja peljoppi »

Kyllähän te olette täysin oikeassa, todellisuus on kuitenkin niin, että kylmäaineet vuotavat ajanmittaan liitosten ja vuotokohtien kautta ulos. Ilmakehään tulee siis sama määrä haitallisia aineita tätä kautta. Aatteleppa itse, niinhän tuo Jopekin laulaa.

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Itse menisin jonnekin pikku pajalle jolla on ilmastointivehkeet ja vaihtaisin sen itse paikan päällä ja/tai kysyisin neuvoja siellä.

Tuo kylmäaine ja se voiteluainekin maksaa aika paljon ja ne on uusittava jos ton järjestelmän karkuuttaa tyhjäksi. Että jos on mahdollista kerätä ne aineet sieltä pois ensin ja sitten laittaa samat takaisin niin voisi olla paras vaihtoehto...

Tuosta kuivaimen uusimisesta en ole ihan varma...

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: No joo

Viesti Kirjoittaja DaViega »

peljoppi kirjoitti:Kyllähän te olette täysin oikeassa, todellisuus on kuitenkin niin, että kylmäaineet vuotavat ajanmittaan liitosten ja vuotokohtien kautta ulos. Ilmakehään tulee siis sama määrä haitallisia aineita tätä kautta. Aatteleppa itse, niinhän tuo Jopekin laulaa.
En tiedä, milloin oman autoni ilmastointi oli huollettu, mutta muistaaksin sieltä tuli vanhaa kylmäainetta 100gr vähemmän kuin sine kuuluui laittaa, ilmastointi ei ollut ikinään mikään kovin tehokas, luulen viime huollosta kuluneen 3-4 vuotta, eli perstuntumalla 25gr/vuosi.

Kun vertaa 25gr siihen noin 500gr (en muista tarkkaa määrää paljonko kylmä ainetta menee) joka todennäköisesti tulee kokonaan ulos, kun tiiviin letkun avaa, nii nero on huomattava.

R134 GWP (Global warming potential) luku on noin 1300, eli sen vaikutus ilmaston lämpenemiseen on 1300 kertaa enemmän kuin CO2, jonka vastaava luku on 1

Eli ei tuota tavaraa voi laskea missään nimessä luontoon. Kuivaimen uusinta on vähän niin ja näin, suositellaan, mutta ei ole pakollinen. mitä vanhempi auto, niin sitä parempi olisi kuivain uusia jos se on alkuperäinen
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Ihme ettei keulakolareissa anneta liikenteen vaarantamisen lisäksi sakkoja ympäristörikoksesta. Kovin herkästi ne kylmäaineet pääsee vapaaksi jos keula muuttaa muotoaan.
Cheer up, the worst is yet to come.

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

^Kaikkia ketkä mällää auton keulan lujaa tahallaan tai törkeällä liikenteen vaarantamisella (esim. vakuutuspetokset) niin että öljyt tai kylmä-aineet pääsee ulos, pitäisi lain mukaan sakottaa myös ympäristörikoksesta. Jos ei vielä sakoteta niin kai ne kohta rupeaa?
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

Tokihan piti nyt "vähän" pilkkua viilata. Mutta fakta on se, että jos yritys päästää kamaa ilmoille, niin rangaistus on luokkaa persraiskaus. Jos yksityinen päästää kamat ilmoille, on rangaistuksena ehkä maksimissaan torut. (Jos siitä muka joskus joku jäisi kiinni, tahi jotakuta oikeasti kiinnostaisi)
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

Vastaa Viestiin