AR 159 ajonhallinta ja luistonesto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

AR 159 ajonhallinta ja luistonesto

Viesti Kirjoittaja alfista »

Nyt, kun on ollut muutamia liukkaita, on vasta tullut kokemuksia 159 liukkaan kelin käyttäytymisestä. Olisin kysynyt teiltä, joilla on enemmän kokemusta mallista muutamia juttuja, koska ainakin tämän yksilö eroaa tutusta 156:stä paljonkin. Malli on Q4, joka voi tietenkin olla vielä eri tavalla viritetty kuin etuveto.

Leikkaako luistonesto vääntöä täyskiihdytyksessä loivassa kaarteessa? Tämä tekee sitä selvästi ja vilauttelee joskus jopa merkkivaloa. Esiintyy jopa täysin kuivalla asvaltilla, tosin liukkaalla selvemmin. En usko, että tehoja olisi nelivedon sudittamiseksi! Ainakin 156 oli tässä suhteessa huomattavan suurpiirteinen, enkä saanut luistonestoa aktivoitumaan muuten kuin jäisestä risteyksestä kiihdytettäessä.

Ja toinen ilmiö aivan päinvastaiseen suuntaan. Vedon ollessa pois, tasakaasulla, ajonhallinta ei näytä jarruttelevan ollenkaan vaikka esim rampissa heittää auton peräluisuun. 156 puuttui selvästi moiseen. Tämä Q4 tuntuu siltä, että siinä ei olisi ollenkaan ajonhallintaa??? Hajalla??? Vai viritetty huomattavasti sallivampaan suuntaan kuin etuvedoissa???

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Ainakin ite oon huomannu, että vaikka luistonesto kyllä pitää sutimiset vähissä (etuvedossa), niin tuo ajonhallinta ei ihan pikkuluisuihin puutu.

Varmaan samaan tapaan nelikossa. Ainakin koeajamaani Q4 v6 tuntu tukevan tätä käsitystä.
-Matti-

Manukki
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Elo 2010, 07:21
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Manukki »

On normaalia sallivampi sekä veto- että sivuluistoissa. Pätee etuvetoon ja nelivetoon kumpaankin. Itsellä oli tuollainen nelikko dieseli pari viikkoa ajossa viime talvena ja se kyllä antoi mennä piiiiitkän matkaa nätissä luistossa liukkaalla valtatielläkin kun lähti rekan ohi nelosvaihteella ja kun vdc puuttui peliin se teki sen mukavan pehmeästi.

Huomattavan mukava laitos siis talvella ;)

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

Sallivampi. Älyttömän hauska ajettava varsinkin liukkaalla.....

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Varmana on tehty samalla periaatteella kuin 156 - salliin aika paljon. En tosin valita :wink:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Maclane
Viestit: 260
Liittynyt: 20 Loka 2003, 18:56
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Maclane »

Kuulostaa kutakuinkin tutulta. Muista neliveto luistonestoyhdistelmistä ei ole kokemusta, mutta muihin luistonestollisiin vehkeisiin verrattuna omasta mielestä sopivan hienostunut paketti.

Kakkosvaihteella liukkaassa mutkassa lyötäessä lämä tiskiin sallii oma Q4 perälle selvän heiton, mutta hyvin nopeasti ja terävästi palauttaa perän ruotuun.

Jäisessä moottoritieliittymässä saattaa ajaa hallitussa luisussa ilman häiritsevää tai millään tavalla väliin tökkäävää ajonhallintaa.

Liikkeellelähdöissä tai rajummissa kiihdytyksissä ei ole suoranaisesti tullut itsellä suurta tarvetta heittää vdc:tä pois päältä ellei nyt erityinen lumenpöllytys ole ollut mielessä.

Omaan makuun olen tykännyt laitteen ohjelmoinnista. Korjaa hölmöilyt ja virheet määrätietoisesti, mutta mahdollistaa sopivat luisut ja luistot. vielä ei ole talvi oikein päässyt alkamaan, mutta viime kaudesta ei tule mieleen "erimielisyyksiä" laitoksen kanssa.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Mutta mutta... Onko alfan neliveto 50:50 jatkuvasti? auto kyllä lähtee mistä tahansa hangesta tai luistinradalta, mutta kaasunpainallus saattaa aiheuttaa pientä kivaa. omia kokemuksia, kun laittoi Mazda BT-50 pelkälle etuvedolle, niin oli liukkaalla helpompi kuin 50:50 nelivetona.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

Delta kirjoitti:Q4 - nelivetojärjestelmä


Q4 nelivetojärjestelmän ominaisuus on jatkuva, nopeasti reagoivalla dynaamisella voimanjaolla varustettu vetojärjestelmä, jolla parannetaan auton aktiivista turvallisuutta (auton hallittavuus) ja toisaalta urheilullista luonnetta (suorituskykyä). Neliveto on vakiona 3.2 JTS V6 –mallin yhteydessä ja saatavana 2.4 JTDm –mallin yhteyteen.
Alfa 159 3.2 Q4:n voimansiirto on varustettu jatkuvasti kytketyllä nelivedolla, jossa on kolme tasauspyörästöä: etu-, taka- ja keskitasauspyörästö.

Torsen Twin C itselukittuva tasauspyörästö jakaa moottorin tuottaman väännön normaalitilanteessa siten, että siitä välittyy 44% etupyörille ja 56% takapyörille. Kiihdytettäessä jakosuhde muuttuu siten, että takapyörille välittyy enimmillään 69% vetomomentista, esimerkiksi aliohjaustilanteessa. Yliohjaustilanteessa takapyörille välittyy vastaavasti vain noin 40% vetomomentista.

Torsen toimii täysin mekaanisesti, jonka johdosta sen toiminta on erittäin nopeaa ja luotettavaa.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Sori, kun heitin kysymyksen, mutta en ehtinyt osallistumaan keskusteluun.

Tuo salliva ajonhallinta on tuttu edellisistä alfoista ja toimii erinomaisesti, mutta... tämä rajoittaa selvästi tehoa jo kuivalla asfaltilla kiihdytettäessä. Tuntuu selvästi vialliselta.

Sitten se toinen oire, eli sallivuus. Hokasin juuri, että 159:n konsolin napissa lukee SEKÄ asr, että vdc! Eli kun ottaa avun pois, siinä ei ole ajonhallintaakaan, kuten oli 156:ssa. Tämä hämäsi, eli kun aikomus oli kokeilla pelkän luistoneston poistamista, nappi poistikin myös ajonhallinnan. Sorge, lasit päähän, niin ei tuu virheitä, kun näkee mitä napissa lukee. Eli unohtakaa tää.

Ok, siis todellinen ongelma tässä siis näyttäisi olevan liian herkkien antureiden kanssa silloin, kun AVUT ON PÄÄLLÄ. Joskus jopa ohitettaessa tää alkaa vilkuttamaan keltaista kolmiota ja poistaa tehot... Tässä on jokin rikki?

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

alfista kirjoitti:Tässä on jokin rikki?
Ihan näin tyhmänä sivuheittona: missä kunnossa on iskunvaimentimet?
VMP

Avatar
Scuderia AlfaRomeo Finlan
Viestit: 210
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Scuderia AlfaRomeo Finlan »

alfista kirjoitti:Eli kun ottaa avun pois, siinä ei ole ajonhallintaakaan
Koitapas painaa sitä nappia kerran lyhyesti jolloin paneelille tulee ilmoitus "ASR disinserito". Sitten paina taas keeran lyhyesti ja tulee "ASR inserito" eli ASR on taas päällä.

Suraavaksi paina nappia pitkään: ensin tulee ilmoitus "ASR disinserito" ja kohta "VDC disinserito". Eli kummatkin saa pois päältä pitkällä painalluksella. Tämän jälkeen lyhyesti painettaessa menee kumpikin päälle.

Näin ainakin mulla.
Scuderia AlfaRomeo Finlandese

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Hei, kiitos! Tätä pitää kokeilla.

Tosin, tuo liikaherkkyys lienee virheellinen toiminta. Kuivalla asvaltilla ei pitäisi olla estettäviä luistoja. Tämä kuitenkin vilkuttaa keltaista valoa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: AR 159 ajonhallinta ja luistonesto

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

alfista kirjoitti: Vedon ollessa pois, tasakaasulla, ajonhallinta ei näytä jarruttelevan ollenkaan vaikka esim rampissa heittää auton peräluisuun. 156 puuttui selvästi moiseen.
Minusta tuon -05 156:n ajonhallinta tuntuu tavallaan jopa vaaralliselta. Eihän siinä huomaa liukkautta muusta kuin vetoluistoneston valon tuikkimisesta kiihdytyksissä, kaarteeseen tullessa ei oikein tiedä onko liukasta vai ei kun auto korjaa itse luisut ihan huomaamatta. Tuikuttaisi nyt edes jotain lamppua.
- Epäkelpokeräilijä -

kurppa
Viestit: 736
Liittynyt: 18 Elo 2010, 21:47

Q4

Viesti Kirjoittaja kurppa »

Pistin tänään nastat alle ja ajoin 3kk tauon jälkeen "toimiiko kaikki" lenkin.
Hienosti vetää kun vedättää ja pääsin testaamaan kunnon mäessä "nelkkua"
ja mäkilähtöavustinta toimii muuten HIENOSTI.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Scuredian neuvo toimi. Tässä asr nappi on etevämpi kuin 156:ssa, eli tällä saa kaikki avut pois. Yleensäkin nyt talviliukkailla luistonesto toimii arkikäytössä erinomaisesti. Perän saa luistoon kun oikein runttaa ja liikennevaloissa on mukava kuovitella 70 luvun tyyliin.

Silloin tällöin tämä menee kuitenkin "tukkoon" ja koneen tehot rajoittuu hetkeksi huomattavasti.

Kesävika on edelleen ratkaisematta. Niin kuin yllä mainittiinkin, niin iskarit, laakerit ja nivelet täytyy tarkistaa myös. Nehän voivat aiheuttaa myös abs antureiden vikatoimintoja.

kurppa
Viestit: 736
Liittynyt: 18 Elo 2010, 21:47

Viesti Kirjoittaja kurppa »

Tuli sitten tänään heitettyä 200km lenkki tuulessa ja tuiskussa. Ai oliko kivaa? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Re: AR 159 ajonhallinta ja luistonesto

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Rasvis kirjoitti:Eihän siinä huomaa liukkautta muusta kuin vetoluistoneston valon tuikkimisesta kiihdytyksissä, kaarteeseen tullessa ei oikein tiedä onko liukasta vai ei kun auto korjaa itse luisut ihan huomaamatta. Tuikuttaisi nyt edes jotain lamppua.
Häh? Meinaakko ettei sun autos vilkuta valoa ESP:n puuttuessa peliin? Kyllä mulla vaan...
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

En mä sitä oikein ole saanut vilkkumaan kuin vedättäessä.

Tai sitten mulla onkin vaan liian pitävät kikkarenkaat?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Piti tänään itekin oikein kokeilla. Parkkipaikalla vauhtia reiluummin, kaasu ylös ja ratti laitaan. Toimii, korjaa ja valo vilkkuu. Sulla on tosiaan liian kireet kumit 8) Tai sitten jotain häikkää...joka ei tietysti oo mitenkään mahdollista Alfasta puhuttaessa.
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

kurppa
Viestit: 736
Liittynyt: 18 Elo 2010, 21:47

Viesti Kirjoittaja kurppa »

Kyllä se muistuttuttaa olemassaolostaan, mutta vasta yliyrittämisen seurauksena.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

vituttaa, kun ei anna kanttailla risteyksissä kunnon kylkimyyryä :mrgreen: sormi on aina melkein liipaisimella kytkemässä pois ajonvakautusta :mrgreen:

Voisi olla vieläkin loivempi tai sitten kunnon dynamic race moodi :twisted:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Kirkinen kirjoitti:vituttaa, kun ei anna kanttailla risteyksissä kunnon kylkimyyryä :mrgreen: sormi on aina melkein liipaisimella kytkemässä pois ajonvakautusta :mrgreen:

Voisi olla vieläkin loivempi tai sitten kunnon dynamic race moodi :twisted:
Pois vaan mokomat hidastimet... Tulee ajosta hauskempaa ja näyttävämpää 8)
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

KauGoH kirjoitti:
Kirkinen kirjoitti:vituttaa, kun ei anna kanttailla risteyksissä kunnon kylkimyyryä :mrgreen: sormi on aina melkein liipaisimella kytkemässä pois ajonvakautusta :mrgreen:

Voisi olla vieläkin loivempi tai sitten kunnon dynamic race moodi :twisted:
Pois vaan mokomat hidastimet... Tulee ajosta hauskempaa ja näyttävämpää 8)
Vanha kunnon 156 v6 ilman mitään härpäkkeitä :mrgreen: Vasemmalla jarrua ja oikealla kaasua ja kolmonen tuvassa :shock:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Vaihetaanko päittäin autoja :lol: Ei vaan, ei tässä ole päässyt paljoa VEE kuutosella pöristelemään niin ei tiedä talvi ajosta yhtikäs mitään vielä.

Veikkasu olisi että QUU nelkku tulee ikävä jossain vaiheessa. :roll:
Life is too short to drive boring cars.

RPM
Viestit: 15
Liittynyt: 05 Marras 2014, 08:50
Car(s): 159 2.4jtd

Re: AR 159 ajonhallinta ja luistonesto

Viesti Kirjoittaja RPM »

Moi.

Ei tullut tässä ketjussa selkoa missä saattaisi olla vian syy, itsellä tekee aivan samaa loiva mutka tai jopa suoralla vähän kireempi kiihdytys niin luistonesto valo vilkkuu ja tehot pois ja tämä kuivalla tiellä ??

oliko abs anturi tai ?

auto 159 2.4jtdm Q4

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: AR 159 ajonhallinta ja luistonesto

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Mulla ainakin saastelaitteiden poiston ja virin jälkeen saattaa kuivalla asphaltilla vilkutella luistonestoa jos sopivasti polkasee.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: AR 159 ajonhallinta ja luistonesto

Viesti Kirjoittaja DaViega »

olisiko vika siinä, että sen kuuluukin toimia noin? :wink:

ei ecu tiedä, onko sutiminen tahallista vai tahatonta ---> Tehot pois ja auto takaisin kuljettajan hallintaan.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: AR 159 ajonhallinta ja luistonesto

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Totta, mutta Q4:n ei juur pitäisi kuivalla tiellä suttua lyödä tahallisesti tai tahattomasti. Sama efekti tuli mulle softapäivityksessä, palattiin sitten pykälää laimeampaan softaan. ASR pois päältä eikä tietoakaan sutimisesta, mutta ASR päällä pätki tehoja.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

RPM
Viestit: 15
Liittynyt: 05 Marras 2014, 08:50
Car(s): 159 2.4jtd

Re: AR 159 ajonhallinta ja luistonesto

Viesti Kirjoittaja RPM »

ok täytyy kokeilla ottaa racechip pois ja kokeilla sitten uudestaan.

Toinen voi olla että edessä uudet renkaat ja takana käytetyt jos halkaisia ei ole sama sattaa kuulema tehdä juuri että luistonesto pätkii tehoja, tutulla bmw vaihtoi uudet taakse niin vika ilmeni..

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: AR 159 ajonhallinta ja luistonesto

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Taitaa olla muutenkin vähän no-no pitää selvästi eri kokoisia renkaita autossa jossa jatkuva neliveto, onkos tuossa Q4 keskitasauspyörästössä luistoa ollenkaan, joten mihin se pyörimisnopeus ero menee?

Ja joo voi vaikuttaa luistonestoon juuri sen verran että alkaa reagoimaan, kun siellä ei taida tasan 50:50 olla vetosuhde muutenkaan.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Heksi
Viestit: 128
Liittynyt: 18 Heinä 2013, 13:46
Car(s): 300E-24 -92
500 SEC -85
200 quattro 20V -90
Paikkakunta: Vantaa

Re: AR 159 ajonhallinta ja luistonesto

Viesti Kirjoittaja Heksi »

Ei ainakaan mun vakio 2.4 Q4:ssä vilku valot kuin pakkaskeleillä. Audin torsen-quattroissa oli ohjeistus, että renkaiden halkaisija voi heittää kulutuspinnan syvyyden verran ilman ongelmaa. Toimiiko ABS:t normaalisti?

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Re: AR 159 ajonhallinta ja luistonesto

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Nyt kun autolla on tullut ajettua useampi talvi, alkaa ymmärtää sen sielun elämää. Q4 on todella tarkka ohjauksesta ja kulkusuunnasta. Mikäli olet kääntymässä ja kulkusuunta muuttuu niin tehoja pudotetaan reilusti. Mikäli kulkusuunta on lähes suoraan ja ratti samoin, tehoa annetaan reilusti, vaikka pyörät sutisivatkin.

Näin olleen mutkaan tultaessa on auto on heitettävä pieneen sladiiin, ratti suoraan ja hanaa.
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1206
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: AR 159 ajonhallinta ja luistonesto

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Ketjua lueskellessa tuli mieleen et eiköhän näissäkin ole jonkinlainen steering sensor? Eli jos on kulmia säädetty,mutta ratin asentoa ei ole testerillä kalibroitu,luulee auto että käännyt kun ajatkin suoraan...Oli tuossa vaan jonkun aikaa sitten Land Cruiser työn alla missä ratti suorassa oli steering angle 399astetta kun pitäis olla 0. Ko.autossa homman saa ryssittyä vaihtamalla akut silloin kun pyörät/ratti ei ole suorassa (akun irrotus nollaa siis steering anglen). Muutamia muita malleja ollut,joissa vsc/abs valot palaa ja kulmat tehty äskettäin nyrkkipajalla. Ratin asennon kalibrointi ja taas toimii.Voihan Yaw rate tunnistinkin olla löysällä/vainaa jolloin tekee mitä sattuu.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

Vastaa Viestiin