Mito QV saapui yllätyksen kera

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Kinli
Viestit: 21
Liittynyt: 17 Loka 2010, 00:16
Paikkakunta: Helsinki

Mito QV saapui yllätyksen kera

Viesti Kirjoittaja Kinli »

Tänään koitti onnen päivät kun pääsi vihdoin hakemaan autokeskukselta
pois kuleksimasta uusi Mito QV! Tilausta tehdessä päädyttiin hangon
antimiin koska vajaa 2 viikon jonotusaika houkutteli huomattavasti
enemmän kuin 3kk.

Hangossa oli sopivasti tarjolla oikean väristä (musta, ei etna) ja 18"
vanteilla. Lisäksi autossa oli pack comfort tms. sekä automaagi ilmastointi.
Ilman näitä oltaisi selvitty ja tilalle oltais mielummin otettu xenonit, mutta
eipä noita varusteita lähdetä muuttelemaan kun auto oli jo hangossa.

Noh, tänään kun päästiin autoa ihmettelemään niin sai kerätä leukaa
lattialta kun huomattiin että autossa OLI xenonit ja tämän LISÄKSI
punaiset jarrusatulat (lisävaruste) sekä musta sisäkatto (lisävaruste).
Myyjän mukaan vika on tapahtunut tehtaan päässä koska missään ei ole
mainintaa moisista varusteista heidän rekisterissä tämän auton osalta.

Eli aika käsittämätön tuuri kävi! :)

Olisi kuitenkin pari kysymystä.

Onko mitään tietoa sisäänajosta? myyjän totesi että hanoja vaan.

Penkinlämmittimen kytkimet ovat ristissä. Tämä on ilmeisesti aika yleinen
ominaisuus (Suomi?)mitossa mitä nyt foorumia on tullu selattua?

xenonit hakee paikkaansa kun valot iskee päälle kuten pitääkin, mutta
eivät kuitenkaan jää tälle tasolle vaan ajon aikana sahaavat satunnaisesti
ylös ja alas. Myös esim. liikennevaloissa seistessä valot liikkuvat pari
pykälää ees taas. Jos radio on pois päältä niin kuulee selvästi kun valojen
moottorin arpoo paikkaansa. Auton valikosta löytyy headlight sensorille
asteikko 1-3 mutta eipä se muuttanu mitään. Ymmärrän jos nykyxenonit
liikkuvat livenä auton alustan mukaan, mutta nämä lyhdyt ovat kyllä ihan
överi-innokkaita. Onko muilla vastaavaa ongelmaa?

etu-umpioissa, etusumuvaloissa sekä toisessa takavalossa oli koko illan
kruisailun aikana kosteutta. Normaalia?

Mitä lukkomuttereita suosittelette? Onko alfalla omaa sarjaa? Myyjä ei
ainakaan tienny..

Tämä on allekirjoittajan ensimmäinen alffa ja vaikka tossa nyt muutama
pikkuseikka onkin niin kyllä hymyssä suin tuli ajeltua koko illan.
talvivanteet pitäisi tulla autokeskukselta loppuviikosta ja kyllä harmittaa
laittaa alle jotkut 17" kingkongvanteet kun nyt näki nuo 18" QV vanteet
livenä - älyttömän hyvännäköiset.

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Penkinlämmittimen kytkimet ovat ristissä. Tämä on ilmeisesti aika yleinen
ominaisuus (Suomi?)mitossa mitä nyt foorumia on tullu selattua?


Tuollaisia ovat jossain yhteyksissä kertoneet.

Kinli
Viestit: 21
Liittynyt: 17 Loka 2010, 00:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kinli »

Tänään löytyi syy takavalon kosteuteen.. eli noin puoli desiä nestettä siellä
umpion sisällä näyttäisi olevan. Auto pestiin ennen luovutusta joten ilmeisesti
siitä tullut?

Joutunee soittaa autokeskukseen..

Lisäksi toi start & stop valittaa vähän väliä että unavailable, ei siinä mitään
mutta kun se ilmoitus peittää myös sen parkkitutkan graaffisen näkymän..

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4140
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Onnittelut uudesta upeasta Alfasta 8)

Muuten en osaa auttaa mutta takavalojen vesi ongelma on aika yleistä monissa autoissa. Siellähän on yleensä tiiviste joka kiertää ympäri estäen veden pääsyn umpioon. Jos tiiviste on yläreunasta viallinen tai huonosti paikoillaan niin vesi menee sieltä tietysti sisään muttei pääse alhaalta pois. Myös pesu liian rajulla paineella sieltä valojen reunoista voi pakottaa vettä sisään ja tiiviste pitää sen siellä. Ei muuta kuin tyhjennys ja takaisin paikoilleen.

Kannattaahan nuo "pienetkin" ongelmat hoitaa kuntoon autokeskuksen kanssa. Ei ne uuteen autoon kuulu. Maukkaita kilometrejä!

T: Kojootti
Ayrton Senna da Silva forever

jkf
Viestit: 95
Liittynyt: 30 Loka 2009, 18:48
Car(s): Giulia Veloce 2.2 jTDM, ex. Giulietta 2.0 jTDM, ex. MiTo 1.6 jTDM
Paikkakunta: Kuukkajärvi 62.500766;25.438650

Re: Mito QV saapui yllätyksen kera

Viesti Kirjoittaja jkf »

Onneksi olkoon ja oikeastaan tuplasti kun sait kaupanpäällisiksi noin mukavasti lisävarusteita. Italialainen osaa yllättää mukavastikin.
Kinli kirjoitti:
Penkinlämmittimen kytkimet ovat ristissä. Tämä on ilmeisesti aika yleinen
ominaisuus (Suomi?)mitossa mitä nyt foorumia on tullu selattua?

xenonit hakee paikkaansa kun valot iskee päälle kuten pitääkin, mutta
eivät kuitenkaan jää tälle tasolle vaan ajon aikana sahaavat satunnaisesti
ylös ja alas. Myös esim. liikennevaloissa seistessä valot liikkuvat pari
pykälää ees taas. Jos radio on pois päältä niin kuulee selvästi kun valojen
moottorin arpoo paikkaansa. Auton valikosta löytyy headlight sensorille
asteikko 1-3 mutta eipä se muuttanu mitään. Ymmärrän jos nykyxenonit
liikkuvat livenä auton alustan mukaan, mutta nämä lyhdyt ovat kyllä ihan
överi-innokkaita. Onko muilla vastaavaa ongelmaa?
Hmm... Mulla lienee viallinen yksilö kun istuinlämmittimen kytkimet ovat kytketty oikein päin ;) Tosin ovat niin hankalassa paikassa kyynärnojan alla, että olen antanut ahterin palella...

Toi "Headlight sensor" asetus säätää ajovalojen automaagista sytytystä säätelevän sensorin herkkyyttä, ei tason säätöä. Itse olen huomannut saman ilmiön liikennevaloissa seisoessa, myös muissa autoissa kuin Mitossani. Mielestäni esimerkiksi Ocuissa tuon saman ilmiön huomaa selvästi tien päälläkin. Trollina voi heittää, että _minun_ mielipiteeni on, että isoin osa häikäisevillä ajovaloilla varustetuista tiellä liikkujista ovat noita xenon valoilla varustettuja Octavioita.

Avatar
Maunu
Viestit: 3487
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Kyllä 159:sinkin xenonit vaeltavat liikennevaloissa ylös alas joten ihan normaalia se taitaa olla.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

MiToQv
Viestit: 14
Liittynyt: 10 Elo 2010, 12:31
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MiToQv »

Kinli kirjoitti:Lisäksi toi start & stop valittaa vähän väliä että unavailable, ei siinä mitään
mutta kun se ilmoitus peittää myös sen parkkitutkan graaffisen näkymän..
Parkkitutkan graaffisen näkymän peittyminen on softassa oleva suunnitteluvirhe. Jos ihmiset valittavat tarpeeksi siitä voi tulla päivitystä.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11233
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Itse ajoin Lanzalla ekat tonnit sisäänajonomaisesti. Käytännössä tuo ei kai nykyään ole mitenkään välttämätöntä.

Tehdasöljyt kannattanee uusia aika pian?

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Onko uusissa autoissa ylipäätään sisäajo ohjelmaa?Kuten ainakin kelkoissa,perämoottoreissa,eli toimivat täydellä höyryllä vasta,kun tietty H/km määrä täyttyy joko automaattisesti tai huollon yhteydessä "päivittävät".
Voipi olla vaan noiden korkealla kiertävien laitteiden hommia :?

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Toleranssit uudessa koneessa on huomattavan pieniä, ottaa pari tonnia ennekuin liikuvat osat "asettuu" paikoilleen ja toleranssit väljenee "terveelliselle" tasolle.

Välttäisin ensimmäiset parituhatta kilometriä pitkää kovaa rasitusta, alkuun voi olla että auto syö aika reilusti öljyä ja kuumenee vähän herkemmin.
(tosin suomen oloissa ainakaan näillä keleillä ei autoa pääse pahemmin rasittamaan, ellet sitten ykkösellä vinguta kierrokset pohjassa paria sataa kilometriä).

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Toleranssit uudessa koneessa on huomattavan pieniä, ottaa pari tonnia ennekuin liikuvat osat "asettuu" paikoilleen ja toleranssit väljenee "terveelliselle" tasolle.
Miten toleranssi väljenee autolla ajaessa??

Avatar
-HH-
Viestit: 660
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Viesti Kirjoittaja -HH- »

No sisäänajosta on monenlaisia näkemyksiä. Olikos se pari kolme vuotta sitten kun VM:ssä oli hyvä juttu asiasta. Siinä oli mainittu miten muutamasta Type-R:stä oli tehot mitattu myöhemmin - parhaat antoi "ohjelman" mukaan sisäänajettu, toiseksi paras oli vanha esittelyauto... :wink:
Niitä öljyäkuluttavia koneitahan saadaan aikaan kun sisäänajo ajetaan 60-luvun opeilla rasitusta välttäen...

Kannattaa tosiaan lukea se juttu - siinä oli asiat hyvin perusteltuina.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

pjotrthegreat kirjoitti:Toleranssit uudessa koneessa on huomattavan pieniä, ottaa pari tonnia ennekuin liikuvat osat "asettuu" paikoilleen ja toleranssit väljenee "terveelliselle" tasolle.
Näis koneistajana pakko hymähtää,uudessa koneessa osien sovite vaikka +-0,02mm ja hetken päästä +-2mm :lol:
Ei herneitä,mutta toleranssi tarkoittaa minkä mitan/painon/yms sisällä arvot pitää olla,se ei siis muutu

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

fahlsjy kirjoitti:
Toleranssit uudessa koneessa on huomattavan pieniä, ottaa pari tonnia ennekuin liikuvat osat "asettuu" paikoilleen ja toleranssit väljenee "terveelliselle" tasolle.
Miten toleranssi väljenee autolla ajaessa??
lienen kompastunut omaan nokkeluuteeni.

Suomeksi siis, uuden koneen osat on karvan verran liian "tiukat" ja kuluvat/asettuvat hiukan ensimmäisten ajotuhansien aikana...

Kinli
Viestit: 21
Liittynyt: 17 Loka 2010, 00:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kinli »

Vein Miton tänään Autokeskukselle huoltoon. Toivottavasti saavat kuntoon.

Pisteet autokeskukselle nopeasta toiminnasta. Soitin huoltoon josta sain ajan
2 viikon päästä. Hetken päästä myyjä kuitenkin soitti ja pyysi tuomaan auton
heti seuraavana päivänä. Saatiin vielä sijaisauto huollon ajaksi. Ei ole
kokemuksia autokeskuksesta mutta ihan positiiviset fiilikset tähän asti.

Verbaali
Viestit: 120
Liittynyt: 24 Elo 2009, 12:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Verbaali »

MiToQv kirjoitti:
Kinli kirjoitti:Lisäksi toi start & stop valittaa vähän väliä että unavailable, ei siinä mitään
mutta kun se ilmoitus peittää myös sen parkkitutkan graaffisen näkymän..
Parkkitutkan graaffisen näkymän peittyminen on softassa oleva suunnitteluvirhe. Jos ihmiset valittavat tarpeeksi siitä voi tulla päivitystä.
On ilmeisesti päivitys jo tullutkin? Ainakin Englannin Alfauser forumilla tämmöistä sanoivat. Noh, tuostahan pääsee painamalla siinä ratin vasemmalla puolella (ei siis itse ratissa) olevaa isoa esc-painiketta, ja tutkan kuvan tulee takasin. Hieman on kyllä ärsyttävä tuo 'unavailable' ilmoitus juuri tuossa kohtaa... :roll:

Onnittelut kuitenkin uudesta Mitosta täältäkin.

Kinli
Viestit: 21
Liittynyt: 17 Loka 2010, 00:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kinli »

Verbaali kirjoitti:On ilmeisesti päivitys jo tullutkin? Ainakin Englannin Alfauser forumilla tämmöistä sanoivat. Noh, tuostahan pääsee painamalla siinä ratin vasemmalla puolella (ei siis itse ratissa) olevaa isoa esc-painiketta, ja tutkan kuvan tulee takasin. Hieman on kyllä ärsyttävä tuo 'unavailable' ilmoitus juuri tuossa kohtaa... :roll:

Onnittelut kuitenkin uudesta Mitosta täältäkin.
Oon kans lukenu tosta päivityksestä. Ilmoitin siitä huoltotiskillä joten saa
nähdä miten käy. Äsken soittivat että menee huomiseen. Höh. Joutuu ajelee
Nissan Quashqai+2lla siihen asti. Eivät löytäneet mitään isompaa sijaisautoo. :P

Kinli
Viestit: 21
Liittynyt: 17 Loka 2010, 00:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kinli »

Sain tänään miton takaisin.

Takavaloumpio uusittiin, xenonit kalibroitiin (toimivat kuulemma ihan
normaalisti eli humppaaminen saa jatkua), kaikki umpiot kuivattiin,
penkinlämmittimien kytkimet laitettiin oikeaan järjestykseen ja start &
stop järjestelmä päivitettiin.

Lopputulos ihan ok. Ihmetyttää vaan et miten pitkäkestoiset noi xenonien
säätömoottorit on jos ne jatkuvasti säätää valoja ajon aikana?

Mutta näillä mennään. So far so good. Näköjään autokeskus osaa päivittää
tuon start & stopin (joka nyt pikaisen testin jälkeen toimii kuten pitääkin)
joten se kannattaa teettää jos sama vika vaivaa.

Jatkoa ajatellen, onko kellään kokemuksia lastuista tai alustoista QVseen?

noi 18" pallot tuottaa pientä traktorifiilistä. Ei pahaa, mutta pieni pudotus
vois toimia jos ei muuten pilaa DNA-systeemiä tai ajo-ominaisuuksia.

Entä onko mitoon saatavilla jostain virallista korjausmanuaalia?

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Kinli kirjoitti: Lopputulos ihan ok. Ihmetyttää vaan et miten pitkäkestoiset noi xenonien
säätömoottorit on jos ne jatkuvasti säätää valoja ajon aikana?
No jos ne säätää paikallaankin niitä ylös alas ja siihen kiinnittää huomiota, niin ei ne silloin voi toimia oikein. Ei varmasti ole suunniteltu toimimaan noin. Eri asia sitten onko ne vaan sitten liian herkät, mutta kannattaa nyt kysellä vielä toimiiko ne muillakin noin.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
doublesix
Viestit: 2534
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24

Viesti Kirjoittaja doublesix »

JiiTeeÄssän kanssa samaa mieltä.Eihän siinä ole mitään järkeä,että valot seilaa jatkuvasti.
Omassa kuupperissa startin jälkeen säätää kohdalleen ja niillä mennään.
Ride on!

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Ei Xenonien säätömoottorien kyllä jatkuvasti tartte ajovalojen korkeutta säädellä. Startissa säätyvät kohdilleen ja sitten myös sen jälkeen jos kuormaa lisätään riittävästi.

Itellä on 159:ssä Xenonit eikä ne ole kertaakaan 3 vuoden aikana itseään säätäneet ajon aikana (tai en ole ainakaan huomannu). Katoksessa kun auton starttaa, niin valokeila näyttää siltä, että ihan kuin auto avaisi silmät.

Tuli muutes tässä samalla kirjoittaessa mieleen, että kuinka hanakasti valojen korkeutta säädetään esim. kiihdyttäessä - vai säädetäänkö ollenkaan? Olisiko säätö riittävän nopeaa moiselle?

heme
Viestit: 541
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 147 GTA -03, 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, DS7 Hybrid -20
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja heme »

HopeinenQ kirjoitti:
Itellä on 159:ssä Xenonit eikä ne ole kertaakaan 3 vuoden aikana itseään säätäneet ajon aikana (tai en ole ainakaan huomannu).
Tuli muutes tässä samalla kirjoittaessa mieleen, että kuinka hanakasti valojen korkeutta säädetään esim. kiihdyttäessä - vai säädetäänkö ollenkaan?
Kyllä säätää ajon aikana. Kiihdytyksessä laskee (eli pitää kantaman vakiona), ja jarrutuksissa nostaa.

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

heme kirjoitti: Kyllä säätää ajon aikana. Kiihdytyksessä laskee (eli pitää kantaman vakiona), ja jarrutuksissa nostaa.
Tuo on aikasta nerokas keksintö. Entisissä autoissa valokeilat ovat olleet kuusenlatvoissa kiihdyttäessä. Mutta paikallaan ollessa esim. valoissa seistessä niiden ei tulisi kaiketikaan liikkua?

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

pitäisi säätää nimenomaan auton kallistelun mukaan, liikenne valoissa ei kallistele... Pohjassa olevat anturit on varmana niin altiina suolalle, etten ihmettele jos sillä on syöpymää tms.

Vaikka ne säätömoottorit säätäisivät jatkuvasti, niin ei ne siitä rikki mene, jos joku on joskus kokeillut umpiota, josta on säätömoottori irti, niin sehän liikkuu ylös/alas melkein ajatuksen voimalla, säätömoottori ei missään kohtaa joudu niin koville että se siitä rikki menisi, ei siis hätiä mitiä
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

jkf
Viestit: 95
Liittynyt: 30 Loka 2009, 18:48
Car(s): Giulia Veloce 2.2 jTDM, ex. Giulietta 2.0 jTDM, ex. MiTo 1.6 jTDM
Paikkakunta: Kuukkajärvi 62.500766;25.438650

Viesti Kirjoittaja jkf »

Itse olen huomannut sen, että pienimmästäkin liikkeestä valot alkavat säätymään. Esim. liikennevaloihin pysähdyttäessä valot säätyvät koko ajan. Tuolloinkin esim. polttoaine loiskuu tankissa, kyydissä olijat liikkuvat jne.

Mutta jos on itsekseen, tulee valoihin tasaisella nopeudella ja jarruttaa varovaisesti sekä pidättää hengitystään auton pysyähdyttyä, niin valot eivät säädy... :-D Siis ihan normaalit Xenonit, ei kannata huolehtia tuosta.

Vastaa Viestiin