Spider -96 2.0 TS Abs-valo palaa... -> KORJATTU!

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
nuhapumppu
Viestit: 313
Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Spider -96 2.0 TS Abs-valo palaa... -> KORJATTU!

Viesti Kirjoittaja nuhapumppu »

Tuossa Spiderissä on nyt jo jonkun aikaa palanut tuo ABS-valo.
Auto käytettiin Auto Milanossa noin kuukasi sitten jossa vikaa etsittiin, viaksi todettiin ABS-keskusyksikkö, tai ainkin se pitäisi vaihtyaa ja kokeilla jospa valo sillä sammuisi. Tuo yksikkö kuitenki maksaa noin 1000 euroa enkä ole kovin halukas sitä vaihtamaan huvikseen.... Kun sitä ei ole ensinnäkän saatavilla ja toiseksi ei ole mitenkään varmaa sammuko se valo sen vaihdolla..
Ennen Auto Milanoon vientiä autoon vaihdettiin vasemman takapyörän anturi kun vika koodi viittasi keskusyksikon lisäksi myös siihen...

Olisiko kenelläkään viisammaalla ehdottaa mitä kannattaisi tehdä seuraavaksi? Alkaa olla kohta neuvot loppu.... :crazyeyes:

Help!
Viimeksi muokannut nuhapumppu, 16 Helmi 2011, 09:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2.0T Wagon -01
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ei kait siinä auta kun vaihtaa vaan. Jotkut noita taitaa euroopassa korjaillakin, kokemuksia korjauksista on varmaan monenlaisia.

Avatar
Tiige
Viestit: 2851
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

En tiedä onko sama systeemi, mutta kannattaa lukaista tämä.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Viesti Kirjoittaja katiska »

Jos '96 Spiderissä on saman mallin ABS-yksikkö kuin '96 GTV:ssä niin ABS-ECU:a ei käytännössä voi korjata.
Jarrunestesäiliön kiinnityspultit irroittamalla pääsee säiliötä siirtämään sen verran että ABS-pumppuyksiköstä saa poistettua ABS-ECU:n suojakannen (yksi torx-kantainen ruuvi). ABS-ECU:un tulevat kolme johtoliitintä irti ja 4+1 torx-kantaista ruuvia auki. Tämän jälkeen ABS-ECU lähtee nostamalla pois - Ahdasta toki on.

Osta tuo:

http://cgi.ebay.de/Alfa-Romeo-GTV-ABS-H ... 53e1479aad

Irroita siitä ECU ja vaihda omaasi. Alfaparts24.de:n postit on olleet jotain 15-20€ ja kaupankäynti luotettavaa.

Nimimerkillä kaksi vastaavaa rikkonaista ABS-ECU:a hyllyssä :)
En tyytynyt tavanomaiseen.

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Kannatan katiskan ideaa, Alfaparts24.de toiminut luotettavasti ja englannilla pärjää!

Avatar
nuhapumppu
Viestit: 313
Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nuhapumppu »

Kiitos vihjeistä. Saman ikäisen GTV löytyy myös pihalta ja niissä on samat abs-yksiköt sen osanumeron periusteella.
Eli näitä yksiköitä on siis hajonnut muillakin! Se on "hyvä" tieto, AutoMilanossa knu sanottiin että ei näistä niitä ole ikinä hajonnut mutt jkerta se olis ensimmäinenkin...

Eli tuo ABS-ECU: irroitus ei ole kuin parin tunnin homma jos noista ohjeista oikein ymmärsin. Pitänee sitten kokeilla jos siirtäisi sen yksikö Gtv:stä->Spideriin kun pihalla on ehjä yksikkö toisessa autossa.

Oliko jossain viel mitään tarkemaa ohjetta Alfan yksikön irroitukseen vai onko tuossa Mareassa samanlainen?


Kiitokset taas kerran kaikille!!
Saab 9-5 2.0T Wagon -01
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Viesti Kirjoittaja katiska »

nuhapumppu kirjoitti:Eli tuo ABS-ECU: irroitus ei ole kuin parin tunnin homma jos noista ohjeista oikein ymmärsin. Pitänee sitten kokeilla jos siirtäisi sen yksikö Gtv:stä->Spideriin kun pihalla on ehjä yksikkö toisessa autossa.

Oliko jossain viel mitään tarkemaa ohjetta Alfan yksikön irroitukseen vai onko tuossa Mareassa samanlainen?
Tuossa aiemmin linkitetyssä Mareassa on sukupolvea vanhempi ABS-yksikkö. Pelkkä ECU siitä yksikön päältä vaihtuu helposti kuten ^^^ mainitsin. Pikkaisen on ahdasta jarrunestesäiliön kanssa mutta kyllä se onnistuu. Sellainen 20min taisi viimeksi mennä vaihto-operaatioon :)
En tyytynyt tavanomaiseen.

Avatar
nuhapumppu
Viestit: 313
Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nuhapumppu »

Se on nyt ostettu! Koko homma oli saksaksi mutta osa on ostettu ja maksettu! Vielä kun sen saan tänne Suomeen niin hommahan alkaa luistaa :mrgreen:

Kiitokset!

Hyvää Joulua Kaikille!!!
Saab 9-5 2.0T Wagon -01
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66

Avatar
nuhapumppu
Viestit: 313
Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nuhapumppu »

Eilen tuli se abs yksikkö postissa, jospa viikonloppluna perehtyisi sen vaihtoon!

Miten vaikea tuo elektroniikka yksikkö irroittaa siitä abs-pumpusta?
Eihän siellä ole mitään jousia ja kuulia jotka lentää huitsun hemmettiin knu sitä irroittaa?!??!
Saab 9-5 2.0T Wagon -01
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

^Komea 96:nen albumissa!
V4 turbo, taitaa liikkua ulkonäköä vastaavasti?

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Viesti Kirjoittaja katiska »

nuhapumppu kirjoitti:Miten vaikea tuo elektroniikka yksikkö irroittaa siitä abs-pumpusta?
Eihän siellä ole mitään jousia ja kuulia jotka lentää huitsun hemmettiin knu sitä irroittaa?!??!
Ei ole ei. Se musta muovikansi irt (1 ruuvi) ja itse ECU on viidellä ruuvilla kiinni. ECU:n yhteydet pumppuyksikköön ovat puhtaasti elektronisia (johtoja).
En tyytynyt tavanomaiseen.

Avatar
nuhapumppu
Viestit: 313
Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nuhapumppu »

katiska kirjoitti:
nuhapumppu kirjoitti:Miten vaikea tuo elektroniikka yksikkö irroittaa siitä abs-pumpusta?
Eihän siellä ole mitään jousia ja kuulia jotka lentää huitsun hemmettiin knu sitä irroittaa?!??!
Ei ole ei. Se musta muovikansi irt (1 ruuvi) ja itse ECU on viidellä ruuvilla kiinni. ECU:n yhteydet pumppuyksikköön ovat puhtaasti elektronisia (johtoja).
Homma oli juuri noin helppo kun sanoit! ECU on nyt vaihdettu ja aikaa meni kaikkine ihmettelyineen reilu tunti! Viel ei saatu varmuutta että sammuiko valo sillä koska Akku oli tyhjä :x Aamulla selviää!
Saab 9-5 2.0T Wagon -01
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66

Avatar
nuhapumppu
Viestit: 313
Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nuhapumppu »

Noniin.... Abs valo "sammui" mutta nyt on ongelmana se ettei se edes vilahda kun laittaa virrat päälle niin kuin kuuluisi...
Mitäköhän tässä meni peileen????

En ole päässyt kokeilee toimiiko ABS käytännössä kun autossa on kesärenkaat alla, ei uskalla nyt ottaa sitä edes ulos tallista kun se juuttuu ihan varmasti tuohon sohjoiselle pihalle...

Onko ehdotuksia?
Saab 9-5 2.0T Wagon -01
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Viesti Kirjoittaja katiska »

Laitoithan varmasti sen ECU:n kiinni kaikilla niillä viidellä ruuvilla?
Se yksi ruuvi toimii eräänlaisena virtaliittimenä.

Siinä ABS-yksikön vieressä on se kolminapainen diagnostiikka-liitin.
Oikosulje johdon/rautalangan pätkällä siitä pinnit 1 ja 2.
Kuskin penkille istumaan ja avaimella virrat päälle.
ABS-valon pitäisi vilkutella koodeja.

Jos ei vieläkään herää niin sitten voisi tsekata ABS:n-sulakkeen.
Jos se on kunnossa niin melkein laittaisin vielä kokeeksi sen vanhan yksikön paikoilleen (johdot + se yksi ruuvi). Jos sillä ABS-valo syttyy niin sitten tuomitsisin sen "uuden" ABS-ECU:n kuolleeksi (postia alfaparts24:lle niin saavat toimittaa uuden).
En tyytynyt tavanomaiseen.

Avatar
nuhapumppu
Viestit: 313
Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nuhapumppu »

Hyvää ohjetta pukkaa :mrgreen: '
Kyllä kaikki viisi ruuvia on kiinni.
Siinä ABS-yksikön vieressä on se kolminapainen diagnostiikka-liitin.Oikosulje johdon/rautalangan pätkällä siitä pinnit 1 ja 2.


Kummassa reunassa on 1:nen? miten tedän etten oikosulje vahingossa 2:sta ja 3:sta?


Jos ei vieläkään herää niin sitten voisi tsekata ABS:n-sulakkeen.
Missä se sulake on? Onko se sellainen Maksi vai tavallinen?

Jos nuo ei auta niin kokeilen vielä vanhaa yksikköä jos tuo uusi on mykkä pitänee tehdä reklamaatio...


Iso KIITOS katiskalle!
Saab 9-5 2.0T Wagon -01
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Eikö liittimen pohjalla ole numerointi pinnien vieressä.

Avatar
nuhapumppu
Viestit: 313
Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nuhapumppu »

Jalamari kirjoitti:Eikö liittimen pohjalla ole numerointi pinnien vieressä.
Joo, sieltä löytyi!

Eli yhdistämällä 1 ja 2 ei tapahtunut mitää vilkkumista merkkivalossa.
Sitten vaihdoin alkuperäisen ECU:n takaisin ja valo palaa kokoajan.
Tein vaihdon vielä kerran uudestaan edestakaisin ja tulos on aina sama, vanhalla valo palaa ja uudella se ei edes vilahda :(

Tämän jälkeen on todettava että tuo "uusikin" ECU on rikki, tosin eritavalla kun alkuperäinen :twisted:

Pitänee yrittää tehdä reklamaatio myyjälle ja katsoa jos sieltä jotain irtoaisi, luulen että joudun hakee vaan taas seuraavan tuon tilalle...

Mutta helppo se on vaihtaa nyt kun on harjoitellut!

Uuden ECU:n etsintä jatkuu, nyt on vasta menny 63 € eli ei paha oppiraha :wink:
Saab 9-5 2.0T Wagon -01
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Viesti Kirjoittaja katiska »

nuhapumppu kirjoitti:Pitänee yrittää tehdä reklamaatio myyjälle ja katsoa jos sieltä jotain irtoaisi, luulen että joudun hakee vaan taas seuraavan tuon tilalle...
Kannattaa kokeilla ystävällisesti reklamaatiota. Omakohtaisesti heidän kanssaan olen joutunut postit maksamaan uudesta osasta, tosin eivätpähän viallistakaan halunneet takaisin.
En tyytynyt tavanomaiseen.

Avatar
nuhapumppu
Viestit: 313
Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nuhapumppu »

Uusi ABS yksikkö tuli parin sähköpostiviestin jälkeen postissa ja siinä oli ehjä ECU jok aon jo asennettu ja kaikki toimii taas!

Kiitos kaikille avusta!!!
Saab 9-5 2.0T Wagon -01
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66

Vastaa Viestiin