Alfa 159 vaihteiston rutinat

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Ghost
Viestit: 464
Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S
Paikkakunta: Tampere

Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat

Viesti Kirjoittaja Ghost »

^ Musta Sportwagon? Kävin sellaista vähän aikaa sitten katsomassa ja jäi ostamatta juurikin noitten äänien ja vaihteistoremonttivisioiden takia.

Jonio
Viestit: 18
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 12:08

Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat

Viesti Kirjoittaja Jonio »

Ghost:
Kävitkö siis Lahdessa katsomassa tuota kyseistä autoa josta laitoin linkin vai yleinen kommentti?

Avatar
Ghost
Viestit: 464
Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S
Paikkakunta: Tampere

Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat

Viesti Kirjoittaja Ghost »

Juuei... Sorry epätäsmällisyys. Tuohon Teddyn tapaukseen viittasin, en ole Lahdessa poikennut.

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Ghost kirjoitti:^ Musta Sportwagon? Kävin sellaista vähän aikaa sitten katsomassa ja jäi ostamatta juurikin noitten äänien ja vaihteistoremonttivisioiden takia.
Jo vain on. Turun liepeiltä. Tässä se pohjatyön merkitys taas nähdään. Läksyt tuli tehtyä huonosti ja siihen kun vielä yhdistetään muuten viehättävä auto, niin paskaa tarttuu lapaseen väistämättä. Toki liikkeestähän tämä on ostettu, että sikäli ei koko pikavoiton pitäisi rankaista omistajan lompakkoa, jos niikseen tulee, mutta todella paskamaistahan tämä tällainen on.

Lähdetään nyt alkuun öljynvaihdolla ja kuunnellaan äänien kehittymistä. Periaatteessa, kun tyypillinen vikapaikka on ymmärtääkseni yksittäinen laakeri, sen vaihtoa voisi suunnitella DIY hommina. Ei kyllä yhtään huvittais alkaa etuvedon lootaa esille kaivamaan, on aikas tappinen savotta.
Operating at the speed of dark

Avatar
Tyytty
Viestit: 29
Liittynyt: 13 Loka 2016, 14:37
Car(s): 159 SW Tbi -13
EX 156 2.0 TS
EX 159 2.2jts
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat

Viesti Kirjoittaja Tyytty »

Kai olet heti reklamoinut myyjäyritystä? Suotta sitä ääntä mahdollisesti pienentää öljyillä, kun vika on äänen kuuluessa jo olemassa. Menee vain reklamointi vaikeammaksi, jos ääni hälvenee hiljaisemmaksi...
Hölkkää, niin kuolet terveempänä.

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Ei ole minun autoni, joten minä en reklamaatioista päätä. Kalliiksihan se käy vaikka myyjän kuluihin osalliseksi saisikin.
Operating at the speed of dark

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Täytyy kyllä sanoa, että en olisi osannut kuvitellakaan tällaista. Manuaalivaihteisto on niin vanha ja runsaasti valmistettu keksintö, ettei tämän pitäisi olla mitenkään mahdollista. Mikä vittu siinä on, kun tänä päivänä ei mikään pelaa.
Operating at the speed of dark

harde
Viestit: 347
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat

Viesti Kirjoittaja harde »

Kaikki tehdään vähän hosumalla ja mahdollisimman halvalla..

Avatar
Tyytty
Viestit: 29
Liittynyt: 13 Loka 2016, 14:37
Car(s): 159 SW Tbi -13
EX 156 2.0 TS
EX 159 2.2jts
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat

Viesti Kirjoittaja Tyytty »

GM...

Ja totta että maksaa se jokatapauksessa.
Hölkkää, niin kuolet terveempänä.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat

Viesti Kirjoittaja palkus »

Tyytty kirjoitti:GM...
kyllä kiroilemisessakin joku tolkku pitäisi olla.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Kokeillaas miten helposti täällä saa rivouksien puhumisesta bänniä...







Mopar :lol:


Ja ettei aivan sisällöttömäksi tämäkään posti jäisi, tuumasin tänään pirautella tuonne F40 Teamille Nokialle ja kysellä alustavasti hintoja.
Operating at the speed of dark

Avatar
Tyytty
Viestit: 29
Liittynyt: 13 Loka 2016, 14:37
Car(s): 159 SW Tbi -13
EX 156 2.0 TS
EX 159 2.2jts
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat

Viesti Kirjoittaja Tyytty »

Pahoittelut karkeasta kielenkäytöstäni.

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=8&t=17112
Hölkkää, niin kuolet terveempänä.

Avatar
Ghost
Viestit: 464
Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S
Paikkakunta: Tampere

Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat

Viesti Kirjoittaja Ghost »

Teddy kirjoitti:
Ghost kirjoitti:^ Musta Sportwagon? Kävin sellaista vähän aikaa sitten katsomassa ja jäi ostamatta juurikin noitten äänien ja vaihteistoremonttivisioiden takia.
Jo vain on. Turun liepeiltä.
Sama peli...

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Onkos joku foorumilainen tehnyt itse vaihteiston laakerin vaihdon itse 159siin? Tässä tapauksessa lootalla ajettu ennen ääntelyä 250tkm joten shimmaukset ei tehtaalta ole voinut olla ihan poskellaan. Vinkkejä? Laakerisarja jo tilattu ja henkinen valmistauminen käynnissä...

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat

Viesti Kirjoittaja Teddy »

On. Ainakin kaks. Ja onkin pitänyt tänne jotain kirjoitella hommasta. eLearnin ohjeet on ihan hyvät, momentit löytyy ja näin päin pois, mutta piirroskuvat akseleista on aivan mitä sattuu, eli itse saa päätellä mistä välistä puristellaan osia irti. Mielikuvituksen ja jonkinlaisen kokemuksen omaava suoriutuu kyllä vaivatta näistä.

Purkuun ja kasaukseen suositellaan prässiä, aivan välttämätön se on varmaankin vain sivuakseleiden sisempien laakereiden kanssa. Niissä olikin mielestäni hämmästyttävän tiukka sovite; 120 asteinen laakeri ei tipahtanut huoneenlämpöiselle akselille, enkä tiedä riittäisikö akselin pakastaminen. Muistaakseni mitasin kyllä sen sovitteen, mutta eipähän tuota enää jaksa muistaa muutaman kuukauden takaista asiaa ja silloin jäi tarvittava lämpötilaero laskematta.

Ainoa työkalu mitä käytin akselien purkuun prässin lisäksi oli tämä: https://www.tuontitukku.fi/tuote/laaker ... 032153957/ 20 tonnin prässi varmasti riittää, itselle hommasin 30 tonnisen ja by the way, tällaseen kiinanpaskaan ei sitten kannata rahojaan hassata https://www.ikh.fi/fi/hydrauliprassi-30 ... anex-meg80 Näin jälkiviisaana ostaisin Unicraftin, josta tuo Ihan Kaikkein Huonoimman kauppaama on ilmeisestikin kopioitu (kaakon suunnalla vaikuttavat, kysykääs tarjousta Lappeenrannan Laakerikeskuksesta. Ei ole maksettu mainos).

Pääakselin ulkopäässä pultti 10 mm kuusiokolokannalla ja tämä oli ainakin minulle sattuneessa yksilössä kovalla lukitteella kiinni. Kuumailmapuhaltimella lämmitin pultin kannan 250 asteen lämpöihin, jolloin lähti mopolla ampuen irti. Alemman sivuakselin siirtäjähaarukat eivät mene paikoilleen jälistä päin, eli haarukat ensin akselille ja sitten koko paketti sisään. Purkamisen aluksi eLearn käskee ottamaan ensin siirtäjämekanismin irti ja sitten vasta halkaisemaan kuoret, en oikein tiedä miksi, helpompi mielestäni toisin päin. Ei silti, ettäkö siirtäjien ulos saamisessa mitään suurempaa kipua olisi, muistaa vaan ottaa pakkivalon kytkimen pois.

Lootan irrotuksessa ei kai mitään kovin kummallista ole. Hammastankoa, pakoputkea ja starttia ei tarvitse irrottaa ainakaan 1.9 JTS:n tapauksessa, muistaa vaan päästää vakaajan irti apurungosta, ettei jää koko paska pakariin roikkumaan. Näin ei kai ole kellekään koskaan käynyt. :mrgreen: Ja jos oikean vetarin tukilaakeri istuu tiukasti pukissaan, se tulee sieltä todennäköisesti ulos liukuvasaralla, kunhan alumiinista pesää on ensin kevyesti lämmitetty.

Naputtelen illemmalla jotain perän laakereista jahka saan kaivettua muistiinpanoja esille.
Operating at the speed of dark

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

ykkösen, kakkosen ja ehkä kolmosenkin synkronirenkaat kannattanee samalla uusia, kun ne ei opel-kaupan tiskillä paljon paskaakaan maksaneet.
Minä omani laakeroin alkuvuodesta, silloin laitoin ykkösen ja kakkosen väliin uudet synkronirenkaat ja alemman sivuakselin shimmeistä otin -0.15 pois.
20tkm ajanu sen jälkeen. Täysin äänettömänä se on pysynny ja vaihteetkin se suorastaan imee sisään.
Tuossa laakeroinnissa oikeistaa ainut hanakala paikka on se 5. vaihteen synchro, kun siinä on tosi ahdas väli mistä se pitää vetää pihalle ja hammaspyörä hajoaa herkästi jos sitä vasten kampeaa.

tuossa enemmänkin asiaa.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... 5&start=50

Ja tuossa on hyvä videosarja kun joku itäblokin keijo hoitaa homman
https://www.youtube.com/watch?v=YRY-Tce9y4U
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

http://www.autolusso.co.uk/gearbox-m32.html

Onko nuo linkin räjäyskuvat oikeat? Pääakseli ja ylempi akseli kokonaan purettu ja alempi 5 synkroon asti purettu eikä yhtään shimmiä ole tullut vielä vastaan.:crazyeyes:

Millä työkalulla saitte tuon 5 syncron pois? on prkln tiukassa. Millä poistitte laakerien ulkokoolit? ja millä uudet paikalleen?

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Ne shimmit on siellä päätykopassa ulkokoolien alla.
Itellä oli biltemasta pieni "kukko" mallinen ulosvetäjä jonka sorkkia hioin sen verran, että sai ne sinne koolin taakse.
Ne uudet voi pakastaa ja koppaa vähän lämmitellä sitten naputtaa paikalleen varovasti niin että koolia vasten on jotain pehmeää.. ei ne kovin tiukat oo.
Mä vein sen alemman akselin opel korjaamolle ja ne paino siellä synchron pois ja takas.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Luullakseni otin ulosvetolevyllä kiinni siitä vitosen rattaasta ja painoin koko nipun kerralla irti. En kyllä muista, että noista mikään olis ollut erityisen tiukassa. Joka tapauksessa Opel -korjaamolla ei käyty missään vaiheessa. :mrgreen:

Sivuakselien sisemmille ulkokooleille tein sopivan ohkaisen kynnen vetovasaraan, kun oli niin ahtaat kolot, jostain "kovasta tavarasta." Tarkalleen ottaen Rauma-Repolan laikkahakkurin terästä, mitä kamaa sitten lieneekään. Sillä nypin koolit irti aina puoli kerrallaan, sopivan kokoisella hylsyllä kynnen koloonsa lukiten. Hidasta ja vaivalloista, mutta once in a lifetime. Päätykopan rojut lähti hyvin helposti, kun uunitti kopan johonkin sadan celsiuksen tienoille.

Kasaan päin meni koolit pakastimen ja kuoret uunin kautta ja ihan vaan tiputellen paikoilleen. Tuurnalla varmistus; kuulee äänestä kun on perillä.
Operating at the speed of dark

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Eikö siellä vitosen rattaan ja synchron välissä ole lukkorengas?
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Ei ainakaan tuossa räjäytyskuvassa. Niin edellyttäen, että tuon kuvan selittessä on nyt vitosen ratas merkitty oikein, koon puolesta näyttäis olevan. Osittain on selitteet aivan päin seiniä tuolla.

Tuommosen kynnen pyyhkäsin ulkokooleja varten.
Liitteet
DSC_0784_03.JPG
DSC_0784_03.JPG (129.12 KiB) Katsottu 4696 kertaa
Operating at the speed of dark

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Mä muistin väärin.
Se oliki vitosen ja kakkosen väli missä on lukkorengas ja se vitos ja kakkos rattaan väli oli niin ahas, ettei sinne oikein saa mitään väliin.
Mulla murtu vitosen hampaat kun koitin ruuvimensselillä kammeta välistä.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Haitko opelin kaupasta uuden? mitäpä maksoi?

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Fiatin kaupasta, eivän opelilla päässy siihen laatikon sarjanumeroon kiinni. 122e makso
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Vastaa Viestiin