159 Hammastanko vuotaa

Alfoista

Valvoja: Moderators

T-K
Viestit: 22
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 17:09
Paikkakunta: Lahti

159 Hammastanko vuotaa

Viesti Kirjoittaja T-K »

Tästä aiheesta näyttää keskustelua olevan. Ajattelin josko löytyisi aiheeseen uutta tietoa. Itselläni rupesi vuotamaan tehostimen nestettä ja näyttäisi tulevan raidetangon kummastakin päästä. Osaisiko joku sanoa lyhyesti meneekö koko hammastanko vaihtoon? vai onko toivoa pienemmästä hommasta? Kaikki toimii muuten moitteettomasti, kun nestettä lisää kaikki ok. Mutta neste ei kauaa pysy.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Re: 159 Hammastanko vuotaa

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Sain eilen tuomion, että laitetaan uutta tilalle :mrgreen:

1-2 vko, että vaihde tulee maahan ja sitten kuulemma ei tietoa, miten se vaihdetaan tuohon 3.2 tai nelivetoon. Mielenkiinnolla odotan monta viikkoa menee :-D
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Saattaa olla kallista Suomessa tuo hammastanko homma, Eemeliin tilasin tuolta ja hyvin homma pelas

http://cgi.ebay.at/Instandsetzung-Aufar ... 2a0cc93012
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Onko olemassa korjaussarjaa vai meneekö koko ohjausvaihde uusiksi? Lienee yli 1000€ osa? Toisen pelin vuotaminen on jo varmistunut, toisesta neuvotellaan Deltan kanssa.

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Niin vaihtotangot saksassa n. 350-500 ja jos vanhan laitat taikaisin, hyvittävät siitäkin 100-150.-
Mielestäni edullista
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

T-K
Viestit: 22
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 17:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja T-K »

Kyselin Lahden delta-autosta ja kokenut asentaja sanoi että hammastangon joutuu uusimaan. Menee puolisenpäivää+renkaiden suuntaus. Täytyy tangon hintoja ruveta huomenna kyselemään. Delta ei niitä myy. Kyllä vi...taisi jos olisi kyse jostain muusta autosta.

Avatar
Toner
Viestit: 417
Liittynyt: 25 Syys 2010, 20:26
Car(s): Exät: 159 2.4 SW -06, 147 1.6 -02
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Toner »

http://www.heikka.fi/

Kyselepä tuolta! Ainakin itse sain huoltoliikkeen avulla tilattua pelkän kuskin puolen sisäpään hammastankoon...
Pösöx2, Mazdax8, Saab, Seat, BMW, Tojox2, VWx2, Fiatx2, Nissanx2, Mitsu, Skoda, ARx2, Hjuntai, Ford.

T-K
Viestit: 22
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 17:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja T-K »

Heikalta kyselin tänään. On kuulemma laittanut kyselyn että saako hammastankoa tarvikkeena. Vaihtotyö deltassa 450 euroa. Eli ei vättämättä tarvitse kokonaan uusia, jos selviää sisäpäillä? Paljonko sisäpää maksoi? Totesiko huoltoliike tämän vian, ja että sisäpäällä selviää?

Avatar
Toner
Viestit: 417
Liittynyt: 25 Syys 2010, 20:26
Car(s): Exät: 159 2.4 SW -06, 147 1.6 -02
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Toner »

Teetin ex-159:ni "kuntotarkastuksen" Auto Filarolla Turussa (ovat erikoistuneet italialaisiin), jossa todettiin tuo sisäpään väljyys. Osan tarkkaa hintaa en muista, mutta jossain satkun paikkeilla se oli. Ennen vaihtoa vasemmassa pyörässä tuntui selvä klappi, vaihdon jälkeen ei mitään. Ohjattavuus yms. parani huomattavasti.
Pösöx2, Mazdax8, Saab, Seat, BMW, Tojox2, VWx2, Fiatx2, Nissanx2, Mitsu, Skoda, ARx2, Hjuntai, Ford.

T-K
Viestit: 22
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 17:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja T-K »

Onko kenelläkään kokemusta hammastangon vaihdosta 159:siin? Onko paha homma? Ajattelin mahdollisesti itse ruveta vaihtamaan. Tallissa on tilaa ja kakkosautolla pärjää.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Autodatan ohje käskee irrottamaan apurungon ja vielä rattiakselin :roll:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

T-K
Viestit: 22
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 17:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja T-K »

No niin, nyt on alfa pukeilla. Avasin raidetangon suojakumin. Sieltähän tuli oikein kunnolla nestettä. Eli Hammastangon päästä vuotaa. Samalla huomasin raidetangon sisemmänpään väljyyden. Tulee sekin samalla kuntoon. Täytyy yrittää itse vaihtamista.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Toner kirjoitti:kuskin puolen sisäpään hammastankoon...
Topicin aiheena oli vuotava hammastanko ;) sen korjaamiseen ei väljien raidepäiden vaihto auta.

T-K
Viestit: 22
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 17:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja T-K »

Tehdaskunnostetun hammastangon saa Heikalta 850e pikarahdilla. Jos jaksaa odotella kolmisen viikkoa, hinta on 750e. Vanha pitää lähettää vastineeksi. Asennettuna tulisi maksamaan 1200e, jos veisi delta-autoon Lahteen.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

159:sissä on kai sama systeemi kuin 156:sessa?
156:sessa ainakin hamastangossa 2 stefaa, lisäksi ohjauspuolen tiivisteet.
Todennäköisesti hammastangon jompikumpi stefa vuotaa, tanko on ontto joten öljy voi tippua kummalta puolen tahansa maahan.
Apukuskinpuoleisen stefan saa vaihdettua auton alle, kuskin puolta tuskin (jos löytää ehjän stefan).
Jos haluaa selvittää vuotaako apukuskin puoli, nivelen suojakumi irti autokäyntiin ja toinen pyörittää rattia ensimäinen katsoo mistä öljy tulee.
Jos ei tule akselin sisältä, pääsee todennäköisesti suht edullisesti ongelmasta.

Vaihdosta ei kokemusta, mutta pitää kai apurunkoa sen verran laskea, että saa vedettyä hammastangon irti rattiakselista.

Jos vaihtaisi pitkät pultit ensin ja niillä laskisi, voisi onnistua (ei siis kokemusta.)
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

T-K
Viestit: 22
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 17:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja T-K »

Nyt on hammastanko otettu irti. Ei mikään mahoton homma, muutamassa kohdassa tuli turhaa tapeltua. Uutta vaan odottelemaan. Eikö renkaiden kulmat säily oikeina? Kun otan tarkat mitat raidetankojen nykykohdista. Raidetangot siis vielä hammastangossa kiinni.

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tuskin saat millään pidettyä kulmia oikeina. Kannattaa joka tapauksessa säädättää kulmat, jos et halua ostaa uusia renkaita joka vuosi.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

T-K kirjoitti:Nyt on hammastanko otettu irti. Ei mikään mahoton homma, muutamassa kohdassa tuli turhaa tapeltua. Uutta vaan odottelemaan. Eikö renkaiden kulmat säily oikeina? Kun otan tarkat mitat raidetankojen nykykohdista. Raidetangot siis vielä hammastangossa kiinni.
Vaikka kuinka tönärinllä olen ottannut mitat vanhoista osista ja laittannut uuden osan täysin samalle paikalle, niin silti on ollut heittoa monta astetta, kun ohjearvon min-max on 2-3 minuuttia. Kannataa ne kulmat säädätää aina.

Joutuko kelkkaa laskemaan? ja irtoaako rattiakselista kuinka helpolla?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

T-K
Viestit: 22
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 17:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja T-K »

Parempi siis säädättää kulmat. Kelkasta otin kuskinpuolen kaikki pitävät pultit irti. Toiselta puolelta vähän löysäsin. Lisäksi kuskinpuolelta kaikki irti mitkä piti kelkkaa ylhäällä. Ei ihan hirveästi tarvinnut laskea. Rattiakseli lähti loppujen lopuksi helposti irti. Jalkatilasta sai pitävän pultin pois.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Kaksi viikkoa mennyt ja Deltta ei ole edes vielä saanut osaa maahan - hienoa :mrgreen:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Kirkinen kirjoitti:Kaksi viikkoa mennyt ja Deltta ei ole edes vielä saanut osaa maahan - hienoa :mrgreen:
Varmista kuitenkin että se on edes tilattuna...

Itsellä kävi Bosen vahvarin kanssa niin, että kävi huollossa 10.9.2010 jossa todettiin, että rikki on ja tilataan uusi.
Marraskuussa kyselin, että joko osa on saapunut. Ei ollut ja kertoivat, että soitetaan kyllä kun tulee (lue: älä siis soittele tänne enää uudestaan).
Nyt viikko sitten soittelin uudestaan ja asiaa selvitettiin. Kävi ilmi, että sitä ei oltu tilattu ollenkaan?! Nyt vielä 3-4 vkoa tai 3-4 kk..

Hienoa tämäkin! Tosin ei vaikuta ajoon. :-D

T-K
Viestit: 22
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 17:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja T-K »

Eilen hain matkahuollosta hammastangon, heikalta 760 euroa rahteineen (tehdaskunnostettu). Vielä kun saisi kiinni. Heikka puhui että nestesuositus on vaihtunut. En muista minkälaiseen, tulee myöhemmin.

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

kulmat

Viesti Kirjoittaja veskuk »

Kulmat pysyy oikeina kun ENNEN vanhan irrotusta laittaa ratin lukkoon ja vetää pitkällä viivottimella tms jarrulevyn tai navan pinnasta sisälokariin merkin. Virhettä voi tulla jos on väljää nivelessä, mutta muuten toimii paljon tarkemmin kui mikään mittailu. Toinen vaihtoehto on tehdä molemmista pyöristä laserpassilla merkki tallin seinään jos auto pysyy muuten paikallaan.

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mitäs sitten jos ne on ollu jo vähän pielessä aikaisemminkin. Kannattaako tuollainen vaivannäkö kun nelipyöräsuuntaus maksaa jopa 45e.

Tietty tuokin summa on niin iso ettei 159:sin omistajalla siihen aina ole varaa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Manukki
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Elo 2010, 07:21
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Manukki »

Maunu kirjoitti:Mitäs sitten jos ne on ollu jo vähän pielessä aikaisemminkin. Kannattaako tuollainen vaivannäkö kun nelipyöräsuuntaus maksaa jopa 45e.

Tietty tuokin summa on niin iso ettei 159:sin omistajalla siihen aina ole varaa.
Niinhän se vaikuttaa olevan että ennemmin kannattaa hakea kaksi kierrosta 800€:n renkaita kesässä kuin säätää kerran vuodessa kulmat kohdalleen muutamalla kympillä :D

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Viesti Kirjoittaja veskuk »

No älkääs nyt. Jos renkaat on kuluneet tasaisesti ja auto on hyvä ajaa, niin miksi epäilisi pyöränkulmia??? Sitäpaitsi säädättäminen "ammattimiehellä" ei aina ole ollut niin menestyksellistä, ainakaan minun kohdallani kun on täytynyt mennä apuun selvittämään ohjearvoja. Rahallinen säästö on pieni, mutta pienempi vaiva kuin raahautua johonkin korjaamolle...:)

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Kirkinen kirjoitti:Kaksi viikkoa mennyt ja Deltta ei ole edes vielä saanut osaa maahan - hienoa :mrgreen:
Kolme viikkoa täynnä ja ehkä ensi viikolla - hienoa - auto kuukauden poissa käytöstä
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Eilen sain sitten liikkeestä ulos - ihan eri tuntuma ja fiilis, mutta melkein 4 viikkoa ajaneena 147:lla ei jaksanut innostua.

Arkinen sakemanni kytkintä ja ohjausvaihdetta myöten :mrgreen:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Katajahan
Viestit: 20
Liittynyt: 15 Huhti 2009, 15:16
Paikkakunta: Oulu

Re: 159 Hammastanko vuotaa

Viesti Kirjoittaja Katajahan »

Itellä hajosi myös kyseinen osa vuoden 2006, 159:stä. Oulun deltalta sanoivat että osan tulossa kestää 3vkoa ja hinta noin 2000euroa.
No ei auttanut kuin odotella osaa ja lopulta sen osan tuloon menikin reilu 6vko. Prkele..Sen ajan alfani seisoi tuolla deltan pihalla ja köröttelin heidän vuokra-autollaan ja vielä kialla.. hermot oli mennä!. Osa meni kuitenkin takuun piikkiin koska kilometrejä ei ollut vasta kuin 78tkm. Nyt alfa toimii kuin unelma ja muuten tämä on ollut alfassa tyyppivikana juuri tässä mallissa.

Avatar
Katajahan
Viestit: 20
Liittynyt: 15 Huhti 2009, 15:16
Paikkakunta: Oulu

Re: 159 Hammastanko vuotaa

Viesti Kirjoittaja Katajahan »

Ja auton sain vasta eilen takaisin.. nyt nautin joka kilometristä jonka olen ollut alfastani erossa! <3

Katajahan kirjoitti:Itellä hajosi myös kyseinen osa vuoden 2006, 159:stä. Oulun deltalta sanoivat että osan tulossa kestää 3vkoa ja hinta noin 2000euroa.
No ei auttanut kuin odotella osaa ja lopulta sen osan tuloon menikin reilu 6vko. Prkele..Sen ajan alfani seisoi tuolla deltan pihalla ja köröttelin heidän vuokra-autollaan ja vielä kialla.. hermot oli mennä!. Osa meni kuitenkin takuun piikkiin koska kilometrejä ei ollut vasta kuin 78tkm. Nyt alfa toimii kuin unelma ja muuten tämä on ollut alfassa tyyppivikana juuri tässä mallissa.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Kunnon rakkaudessa on ryppyjä!
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

T-K
Viestit: 22
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 17:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja T-K »

Sain viimein hammastangon vaihdettua. Loppujen lopuksi helpohko homma. Pyörien kulmat täytyy käydä säädättämässä (max.70 euroa), selkeesti jäi haritusta.

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

mitä kohtia paikantaen hammastangosta kannattaa tsekata silmämääräisesti toteaakseen onko tanko vaihtokunnossa?
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

T-K
Viestit: 22
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 17:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja T-K »

Itselläni nesteiden vuoto näkyi raidetangon sisemmässä kumissa (kostea), jätti tietysti myös läikät lattiaan. Silmämääräisesti kuntoa ei paljoakaan voi todeta.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

T-K kirjoitti:Sain viimein hammastangon vaihdettua. Loppujen lopuksi helpohko homma. Pyörien kulmat täytyy käydä säädättämässä (max.70 euroa), selkeesti jäi haritusta.
Mistä välistä osan saa uitettua paikalleen? :mrgreen:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

T-K
Viestit: 22
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 17:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja T-K »

Kun on saanut tarvittavat pultit yms. irti. Ja etuakselia vähän laskettua, hammastanko tulee vetämällä pois, tilaa on hyvin. Ja paikalleen samaa rataa.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

T-K kirjoitti:Kun on saanut tarvittavat pultit yms. irti. Ja etuakselia vähän laskettua, hammastanko tulee vetämällä pois, tilaa on hyvin. Ja paikalleen samaa rataa.
Täytyy jo varautua vaihtamaan omaan piikkiin ja omassa tallissa :mrgreen: Näistä GM:n osista tiedä :mrgreen:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

T-K kirjoitti:Kun on saanut tarvittavat pultit yms. irti. Ja etuakselia vähän laskettua, hammastanko tulee vetämällä pois, tilaa on hyvin. Ja paikalleen samaa rataa.
Paljonkos laskit, riittääkö 5cm. Onko jollain kiinni rattiakselissa?
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

T-K
Viestit: 22
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 17:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja T-K »

Aikalailla 5 cm riittää. Pultilla rattiakselissa kiinni, saa irti jalkatilasta. Kelkasta kun ottaa kuskinpuolen pultit irti. Ja sisälokasuojan puolelta pieni muovi suoja, sen alta pultti pois. Kallistuksenvakain kuskinpuolelta irti. Se rupeaakin riittämään. Ja vielä alatukivarresta pultti pois (tekniset nimet voi olla väärät). Purkaessa näkee selvästi mitä pitää irroittaa, että kelkka laskee.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Kiitos noista, on vaan kiva tietää ennen kun tekee.
En nyt heti ole vaihtamassa, mutta jossain vaiheessa kai.
Öljyn kulutus on noin 0.5/2kk.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
Qtronic
Viestit: 116
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 08:16

Viesti Kirjoittaja Qtronic »

Maunu kirjoitti: Tietty tuokin summa on niin iso ettei 159:sin omistajalla siihen aina ole varaa.
:axe: 159 :happy:
Alfa159 MB320
"Voi elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista, Kankkunen"

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Viesti Kirjoittaja jalittam »

T-K kirjoitti:Aikalailla 5 cm riittää. Pultilla rattiakselissa kiinni, saa irti jalkatilasta. Kelkasta kun ottaa kuskinpuolen pultit irti. Ja sisälokasuojan puolelta pieni muovi suoja, sen alta pultti pois. Kallistuksenvakain kuskinpuolelta irti. Se rupeaakin riittämään. Ja vielä alatukivarresta pultti pois (tekniset nimet voi olla väärät). Purkaessa näkee selvästi mitä pitää irroittaa, että kelkka laskee.
Ei tartte tukivarsia/vakaimia irroitella...

Nosturilla pelleiltiin mulla toi vaihto, kaip onnistunee pukkienkin varassa jos intoa piisaa.
Imaistiin tehostajan ölysäiliö tyhjäksi, "pohjapanssari" pois - mulla osa niistä helvatan jenkainserteistä pyöri tyhjää apurungossa, jolloin pulttien pois-otto oli oma rojektinsa. Mikkiliimalla laitettiin sertit kiinni, jotta seuraavalla kerralla ei tartte nysvätä.
Eturenkaat pois, raidetangon päät irti, hydeletkut irti vaihteesta, ed.mainitun muovisuojan alta hydeputken kiinnityspultti pois (saa hydet pois edestä), mahtokos vaihteessa kiinni oleva peltisuojakin poistettu tässä vaiheessa, jalkatilasta rattiakselin pultti pois, pari räikkäjatkoa perätysten ja yläkautta vaihteen kiinniyspultit irti.

Se mikä voi tökätä/tökkää irroitushommassa, on perä johon vaihde tökkää. Alatakamoottorinkannattimet (2kpl) irti/löysälle, muut koneen kannatinkumet antaa periksi, joten kankea/pattinkia ja väntää pois edestä. Muutoin vaihteen rattiakseliin tuleva akselinpätkän pää ei tule sovinnolla kolostaan, jumittaa rintapellin ulkopuoleiseen vaimennusmattoon reiän vieressä. Vääntää perän/koneen pois edestä niin sieltä se tulee... Höskän poispujoitus hantin puolelta.

Tämmöisiä muistelisin, jotain saattaa puuttua, sillä nyt :drinking:

EDIT:paksunnettu teksti - varmaan tärkein kohta jäi pois...
Viimeksi muokannut jalittam, 16 Marras 2018, 09:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

T-K
Viestit: 22
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 17:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja T-K »

Homma helpottui lisää noilla tiedoilla. Tosiaan työnä ei paha, vaikka alkuun siltä voi kuulostaa. Ja hommaa ei oikein voi mokata. Pyörän kulmien tarkastus/säätö, ei itseltä välttämättä onnistu. Lahdessa autoexpertillä maksoi 70e.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Loppupeleissä itse käytin auton kulmiensäädöissä toistamiseen Kokemäellä olikosenyt Huoltokeidas, tahi vastaavan niminen pulju. Siellä on vähä modernimmat laitteet (videomittalaiteet) kuin tuolla asnnuspajalla oli. Lisäksi asennuspajalla ei otettu huomioon sitä oliko tankki täys, tyhjä vai puolillaan. Tämähän vaikuttaa takapään asetusarvoihin.

Näin jälkikäteen viisastuneena otan seuraavalla rupeamalla läppärin mukaan, jotta ratin saa suoraan - mulla se jäi vähän vasemmalle. Mulla ei ollut noiden säätösessioiden aikaan vielä OBD-kaapelia. FiatEcuScan:ssahan on ratinasentokulmamittausanturin näyttö - mulla lienee nyt 2-3 astetta vinossa vasemmalle. Kun katsoo rattia ohjelman näyttäessä 0:aa, niin ratti myös näyttää suoralta. Mun mielestä se ratin lukitseminen suoraan luomella katsoen on pirun epämääräistä - aina jää vinoon (auto kuin auto). Joten ei tartte pelleillä suoruuden kanssa, kun kattoo läppäriltä nollakohdan ja lukitsee siihen.

Kuis tommonen muutaman asteen heitto ratissa muuten vaikuttaa VDC:n toimintaan, sellaisessa oikeassa tilanteessa jossa mopo karkaa käsistä? Tuskin hurjasti, mutta silti auto luulee kuskin haluavan kaartaa loivaan vaikka oikeasti suoraan mennäänkin, siis g-voimien mukaan...

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja arv »

Kenelläkään vuotoa ollut tehostimen paineputkesta? Luulin jo että hammastankohan se tästäkin vuotaa kun niillä tienoilla oli maassa lätäköitä ja tehostimen öljyä hävisi. Hammastangon päät kuitenkin vuotamattomat mutta tehostimelle menevä paineputken puristusliitos tihkuu.
Riipaisin putkrn irti ja huomenissa yritän ehtiä paikalliseen hydrauliikkaliikeeseen uuden letkun saamiseksi vanhoihin putkiosiin.

Online Eperi ei toiminut, tai rel 20:ssä ei näy koko putken numeroa ja rel 63 ainoastaan vilkuttelee kuvia siten ettei saa selvää.
Voisiko joku jolla on offline-versio tai jolla selaimen kaikki ne javajutut toimii, katsoa että mikä on paineputken numero ja hintahaitari (jos siellä sellaista on) EPER rel 63 (vaatii kylläkin Explorerin).
Ellei maksa paljon niin voisihan siihen ihan uudenkin laittaa...

Edit: löytyihän se kuva kikkailemalla, putki on siis tuo "2".

Kuva
Viimeksi muokannut arv, 18 Marras 2020, 12:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja arv »

Nyt on putki korjattu. Hydrauliletku helmiliitoksilla metalliputkiin kiinni.
Valitettavasti ohjaus pitää nyt ääntä, aivan kuin öljy olisi vähissä.
Netin ja vanhan letkun tarkempi tutkiminen paljasti, että letkun sisällä oli kuristimia tai vaimentimia. Täytyy askarrella ne vielä letkuun sisälle ennen kuin uskaltaa ajella. Öljy kaiketi kiertää vähän vilkkaammin ja vaahtoutuu säiliöön?
KuvaKuva
KuvaKuva

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja arv »

Putki vaihdettu pienempihalkaisijaiseen teflonletkuun. Ilman kuristimia tälläkin kertaa, koska liittimissä oli lähes samankokoiset sisäreiät.
Vieläkin pieni ääni kuuluu, mutta se on jo hyväksyttävää. Case closed.
Kuva
Viimeksi muokannut arv, 20 Syys 2011, 18:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Foxy
Viestit: 10
Liittynyt: 28 Elo 2011, 14:45
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja Foxy »

Mitä olette maksaneet hammastangon vaihdosta liikkeessä? Kuinka kauan vaihtoon kuluu aikaa?
On se vaan ihana.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Viesti Kirjoittaja jalittam »

^
Muistaakseni AK:lla ohjeaika 4h, ei sisällä kulmien säätöä.
Noin 4h max pitäs mennä asentajalla ku asentajalla, jos joskus on autoja ropannut. Itellä meni tuo 4h kun olin asentajan jaloissa pyörimässä, eikä asentaja ollut ennen korjaillut 159:ä, eli ropas eka kerran ko. mallia. Ihan ite keksittiin, miten se vaihdetaan.

Loppusummaan vaikuttaa tuntihinnoittelu/tehostajaöljyn hinta/ pientarvikelisä/kulmansäätöhinnoittelu/mistä muusta paja sitten normaalistikin laskuttaa. Siis riippuen pajasta.

Tuossa vähä ylempänä vinkkejä vaihto-operaatioon. Päivitin omaa ohjetta hieman...

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 159 Hammastanko vuotaa

Viesti Kirjoittaja michael »

Noniin, kävipä tuuri meikällä. 159 ollut alla 1000 tkm ja nyt se hammastanko jo laukes! Mittarissa 89 tkm.

Eli nesteet tulee pihalle hantin puolen päädystä kun rattia kääntää. Nyt tarvii varmaan keskustella myyjäliikkeen kanssa, olisivatko he innostuneita osallistumaan kustannuksiin. :wink: Kaupantekohetkestä ei ole mennyt kuukauttakaan.

Huomaan, että joku on vaihtanut tuon itsekin. Onnistuiskohan tuo pukkien päällä? Työkalut pysynee tuon verran kädessä.

Vastaa Viestiin