159 2,4JTDm Olematon vääntö ja turbon myöhäinen mukaantulo..

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Kimble
Viestit: 25
Liittynyt: 07 Marras 2010, 12:36
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

159 2,4JTDm Olematon vääntö ja turbon myöhäinen mukaantulo..

Viesti Kirjoittaja Kimble »

Auttakaas aloittelijaa, jos viitsitte. Eli vikana EGR vai jotain muuta?

Tyhjäkäynnillä kun lämää kierroksia, niin kierrokset nousee nihkeästi aina tuonne 3000 saakka ja turbo paineet lähtee nousemaan vasta 2000rpm ylityttyä. Motarilla 6-vaihteella 2000:lla kierroksella vauhtia about 120km/h, ei tapahdu mitään vaikka kaasua painaisikin. Tuntuu mieluumminkin hyytyvän.Paikaltaanlähdöt tuskaisia ku kone ei väännä, vaan joutuu houkuttelemaan kaasulla turbon mukaan.

Kun kokemus Alfoista on luokkaa 5000km, niin voiko olla jotain muuta vaihtoehtoa kuin tukossa oleva EGR? Tää ongelma alkanut ilmenemään ihan lähipäivinä, ei se tälläinen ostettaessa ollut.

Kiitos avusta etukäteen

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Vasaralla kun kopauttaa EGR:n kylkeen, niin siitä luultavasti saa ensiavun, mutta venttiili kaivannee nuohousta.
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

^^Kyllä tuo ihan sopii siihen EGR:n oireiluun. Se kopauttaminen saattaa antaa ensiavun, mutta sama taitaa olla taas edessä jonkin ajan (hyvinkin pian?) kuluttua. Paljon pätkäajoa pakkasilla, niin se saakelin venttiili menee kuralle. Ei se muuta tarvitse.

Futuh
Viestit: 56
Liittynyt: 13 Tammi 2010, 07:14
Car(s): Fiat Brava 1.6
Fiat Stilo 1.6
Fiat Barchetta 1.8
Alfa Romeo 156 2.4jtdm
Alfa Romeo 159 2.4jtdm
Bmw 530D

Viesti Kirjoittaja Futuh »

EGR:n puhdistuksesta kannattaa lähteä liikkeelle ja tarkasta ettei ilmin ja imukanavan välistä pääse ilmaa vuotamaan ja käy rikkaalla, pienikin halkeama letkussa riittää puhdittomuuteen..

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Re: 159 2,4JTDm Olematon vääntö ja turbon myöhäinen mukaantu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Kimble kirjoitti:Auttakaas aloittelijaa, jos viitsitte. Eli vikana EGR vai jotain muuta?

Tyhjäkäynnillä kun lämää kierroksia, niin kierrokset nousee nihkeästi aina tuonne 3000 saakka ja turbo paineet lähtee nousemaan vasta 2000rpm ylityttyä. Motarilla 6-vaihteella 2000:lla kierroksella vauhtia about 120km/h, ei tapahdu mitään vaikka kaasua painaisikin. Tuntuu mieluumminkin hyytyvän.Paikaltaanlähdöt tuskaisia ku kone ei väännä, vaan joutuu houkuttelemaan kaasulla turbon mukaan.

Kun kokemus Alfoista on luokkaa 5000km, niin voiko olla jotain muuta vaihtoehtoa kuin tukossa oleva EGR? Tää ongelma alkanut ilmenemään ihan lähipäivinä, ei se tälläinen ostettaessa ollut.

Kiitos avusta etukäteen
Käy suosiolla huollossa että ne putsaa ja pistää siihen sen kuristussysteemin. Se on kuitenkin kuulemma virallinen korjaussysteemi tuohon ongelmaan. Ja ainakin itellä on tuolta osin toiminu hienosti vuoden tuo ilman yskimisiä ja vielä normaalia isommalla märällä pätkäajoa.
-Matti-

Avatar
MKT
Viestit: 682
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: 159 2,4JTDm Olematon vääntö ja turbon myöhäinen mukaantu

Viesti Kirjoittaja MKT »

Matti_S kirjoitti:Käy suosiolla huollossa että ne putsaa ja pistää siihen sen kuristussysteemin. Se on kuitenkin kuulemma virallinen korjaussysteemi tuohon ongelmaan. Ja ainakin itellä on tuolta osin toiminu hienosti vuoden tuo ilman yskimisiä ja vielä normaalia isommalla märällä pätkäajoa.
Omassa autossa on tuo kuristin. Eka EGR kesti 32 tkm, seuraava vaihdettiin 64 tkm kohdalla. Eli kuristimen kanssakin pääsee sitä mokkulaa vaihtamaan. Lisää potkua tuo kuristin kyllä tuo.

Kaksi saastekikkailua saisi tästä autosta ratkoa irti, toinen on tuo EGR ja toinen se polttoainetalouden romuttava hiukkasloukku. Isossa maailmassa ovat tuota tehneet, onkos kukaan kokeillut noiden ohittamista täällä kotosuomessa?

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

900e taitaapi maksella hiukkasloukun tyhjäys, sekä uudelleen ohjelmointi..

kimppahinta kyselyä menemään ?

:mrgreen:


loukun tyhjäyshän ei näy katastuksessa, ja poltto poistetaan ohjelmasta.

tehoa tuntuvat ottavan garretti versiosta n. 20 hv enemmän, kun loukku poissa.

kumma juttu, jos EGR vieläkin temppuaa, vaikka kuristus välissä,

senkin kyllä saa ohjelmoinnilla pois pelistä .. :mrgreen:
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4

Avatar
MKT
Viestit: 682
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

gfj-365 kirjoitti:900e taitaapi maksella hiukkasloukun tyhjäys, sekä uudelleen ohjelmointi..

kimppahinta kyselyä menemään ?

:mrgreen:


loukun tyhjäyshän ei näy katastuksessa, ja poltto poistetaan ohjelmasta.

tehoa tuntuvat ottavan garretti versiosta n. 20 hv enemmän, kun loukku poissa.

kumma juttu, jos EGR vieläkin temppuaa, vaikka kuristus välissä,

senkin kyllä saa ohjelmoinnilla pois pelistä .. :mrgreen:
Hieman menee ketjun sivusta mutta jatkellaan. Tuo loukun poisto kyllä olisi kiinnostava juttu, mistä sait hinnan? Pelkkä DPF:n poisto siis tuo 20 hummaa lisää pellin alle?

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

Näin ainakin enklannissa ottavat tehoja lisää ...

pitänee selvittää asia omalta kohdaltakin .. 8)
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Loukku? Tarkoitatteko te hiukkassuodatinta?

EGR:n pois ohjelmointi on mielestäni yksi kaikkein kannattavimpia sioituskohteita autossa.

Kimble
Viestit: 25
Liittynyt: 07 Marras 2010, 12:36
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimble »

Vinkkejä siitä missä tuon perk....n (EGR) saa ohjelmoitua poies pelistä otetaan vastaan.

Hiukkasloukkuakin voisi harkita :)

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Kimble kirjoitti:Vinkkejä siitä missä tuon perk....n (EGR) saa ohjelmoitua poies pelistä otetaan vastaan.

Hiukkasloukkuakin voisi harkita :)
pm

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

^Mulle kans!

Vastaa Viestiin