Alfa 159 pyöränlaakeri(t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Alfa 159 pyöränlaakeri(t)

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Kuinkas monelta on porsinut noi pyöränlaakerit ja ovatko korkanneet millä kilometreillä?

Omasta menee edestä oikealta laakeri (Deltassa käytin tänään diagnoosissa, kun alkoi kuulumaan autoon kuulumatonta vaimeaa ujellusta). 63tkm se kesti. Varmaan saksalaisia laakereita... :lol:

Ja tuo vaihto menee muutes takuuseen (kiittää ja kumartaa 5 vuoden takuuta). :-D

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

69tkm

Viesti Kirjoittaja veskuk »

vasen etu 69tkm 3v tehdastakuuseen

heme
Viestit: 541
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 147 GTA -03, 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, DS7 Hybrid -20
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja heme »

Oikealta edestä 90 tkm.

Avatar
Ollie
Viestit: 176
Liittynyt: 20 Maalis 2004, 01:48
Car(s): Spider 2,0 -71, GTJ 1300 -71, GTV 3.0 24V -02, 159 1.9 JTDm TI -07
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ollie »

Vasen etu 60 tkm, omaan piikkiin.

Avatar
Maunu
Viestit: 3478
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Oikea etu 80tkm, 160€ omaan piikkiin.
Viimeksi muokannut Maunu, 03 Helmi 2011, 17:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

2,4 Jtd. -2008, 90 000 km.
Vasen etulaakeri, Autokeskus vaihtoi takuuseen v. 2010.
Viimeksi muokannut Jönsson, 04 Helmi 2011, 12:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Jukka
Viestit: 26
Liittynyt: 12 Maalis 2005, 15:35
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Vasen etu 60 000 km. Meni 5 vuoden takuuseen.
Voglio guidare la piu bella macchina del mondo!

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

hmm..

Eli takuuseen menee, jos tehdastakuu vielä voimassa. se on hyvä tietää.
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4

Manukki
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Elo 2010, 07:21
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Manukki »

Jos auto on yli satkun ajettu ei mene takuuseen. 116 tkm etu oikealta meni.
Maksoi joku satkun päälle ja helppo homma vaihtaa itse kotipihalla

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

mulla tuo takuu on juuri 3v / 100 000km
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Manukki kirjoitti:Jos auto on yli satkun ajettu ei mene takuuseen. 116 tkm etu oikealta meni.
Maksoi joku satkun päälle ja helppo homma vaihtaa itse kotipihalla
Jos laakeri on helppo vaihtaa kotipihalla, niin autossa ei kai ole mitään vaikeaa.

Haluaisin kyllä tietää miten otit laakerin irti/ja millä laitoit takas?

Itse tein tuon tallissa ja oli ongelmia.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
Maunu
Viestit: 3478
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Eihän tuo mikään vaikea homma ole. Keskimutteri auki, itse jouduin katkaisemaan mutterin dremelillä, mutta sekin on noin 10 min homma.
Neljä trox pulttia auki laakerin takaa, vähän v-mäisesse paikassa mutta onnistuu räikällä avata. Laakeri irtoaa käytännössä heti. Sitten vaan uusi paikoilleen ja ajoa. Tunnin kahden homma kotipihassa.

Niin ja tosiaan 159:ssä napa on laakerissa kiinni, joten mitään prässäys hommaa ei tarvi tehdä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Manukki
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Elo 2010, 07:21
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Manukki »

beetta julia kirjoitti:
Manukki kirjoitti:Jos auto on yli satkun ajettu ei mene takuuseen. 116 tkm etu oikealta meni.
Maksoi joku satkun päälle ja helppo homma vaihtaa itse kotipihalla
Jos laakeri on helppo vaihtaa kotipihalla, niin autossa ei kai ole mitään vaikeaa.

Haluaisin kyllä tietää miten otit laakerin irti/ja millä laitoit takas?

Itse tein tuon tallissa ja oli ongelmia.
Mitä jos kuitenkin puhuttaisi vaan tuosta 159:n pyöränlaakerista joka siis EI ole mikään prässättävä vaan koko napa vaihdetaan.
Napamutteri auki, satula ja levy pois ja neljä pulttia navan takaa auki.
Eli juuri kuten Maunu asian kuvasi.
Niin ja ei koko autossa kyllä mitään vaikeaa olekkaan, pitäisikö olla?

Avatar
Maunu
Viestit: 3478
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Unohtui kokonaan ohjeista näköjään tuo jarrusatulan irroitus, mutta siinä nyt ei ollut mitään ihmeellistä kaksi pulttia auki ja käsissä oli. ABS anturia en irroittanut missään vaiheessa kun oli sen verran jumissa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

lemmy
Viestit: 139
Liittynyt: 09 Maalis 2011, 18:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)

Viesti Kirjoittaja lemmy »

Jännä että uusien renkaiden myötä olen tullut siihen päätökseen että jotain ylimääräistä ääntä kuuluu jostain. Vielä entisten loppuun asti ajettujen aikaan ei todellakaan kuulunu mitään ääntä. Olen epätoivoisesti yrittänyt laittaa uusien kesäkumien piikkiin mutta tuntuu että vain vasen etu jossain tietyssä nopeudessa ujeltaa. Ei kaarteissa eikä jarrutuksissa muutu mihinkään. Pidin jotenkin hulluna ajatuksena että alle 80 tonnissa menis pyöränlaakerit mutta ei kai tuo sitten mahdottomuus ole. Kiva että voi ilman rässejä vaihtaa. Mistä olette noi lakerit muuten hommanneet? Ei ainakaan motonetissa näy olevan.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Vasen taka 110tkm
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Polforea
Viestit: 11160
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jompikumpi vasen ~105tkm. Mainittu erikseen vaihtoautotakuussa, joten mainitsin asiasta jo myyjäliikkeelle, hankkivat mistä hankkivat. Ehdin tosin jo tilata sakuista SKF:n, mutta jääpi sit hyllyyn odottelemaan seuraavaa porsiusta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

lemmy
Viestit: 139
Liittynyt: 09 Maalis 2011, 18:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)

Viesti Kirjoittaja lemmy »

Kiitti vihjeistä. Juu mulla kesti laakerin vaihto about viisi tuntia. Yli kolme meni siihen kun odottelin kaverin tuovan tallille sen 26 mm hylsyn. Mihin momenttiin muuten tuo keskimutteri pitäisi laittaa? Itse laitoin ns. rannetuntumalla = tiukalle
Tämä aiemmin mainitsemani ujo-ujellus loppui joten lakerissa se vika oli.

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Viime viikolla aloin kiinnittää huomiota auton pitämään matalaan ulinaan (generaattorimainen ääni?). Ääni alkaa kuulua > 40 km/h ja vastaavasti alkaa hävitä 100km/h:n kohdalla. Ääni ei muutu, jos auton lyö vapaalle kesken ajon, eikä myöskään tuntuntunut vaikuttavan, että ajoiko asfaltilla vai hiekkatiellä. Se vaikuttaisi kuuluvan vasemmalta edestä. En ehtinyt pahemmin tehdä ”kaartelutestiä”, tarvii käydä tänään isolla parkkisella pyörittämässä. Mittarissa on nyt vajaa 120tkm.

Haiskahtaisiko pyöränlaakerilta? Kuinka nopeasti äänen alkamisen jälkeen porukalla on tuo porsinut? Kuinka tuo ilmenee: koko pyörä lukkoon ja vastaantulevaa liikennettä päin? :?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15020
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

156ssa yli 10tkm pitänyt ääntä. Sit kun leikkaa niin voi käydä kuvailemallasi tavalla...

Avatar
h_lauri
Viestit: 6673
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Mulla oli sama, mutta ääni kuulosti generaattoria enemmän kirskunnalta (miellän generaattorin äänen pehmeämmäksi). No sellaista on mulla kuulunut jo jonkin aikaa, etuoikeallehan tuosta laakeri vaihdettiin kai vuosi sitten takuuseen eli olisko nyt vasemman vuoro. Kilsoja tais vaihtohetkellä olla n. 59000 ja ikää kolmisen viikkoa vailla 3 v, nyt kympin verran enemmän.

"Jos se kiinni leikkaa, niin pitää olla Herkuleen voimat pitääkseen kiesin kaistaviivojen välissä", sanoi perhetuttu, kun mutsin fiasko oli viskata sen metsähallitukseen oikean etulaakerin kuollessa.

EmmiMaria
Viestit: 1172
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6, 159 sw 2,4 jtdm Q4. Ajossa 166 3.2 V6 ja 159 2,4 jtdm
Paikkakunta: Orimattila

Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

"Jos se kiinni leikkaa, niin pitää olla Herkuleen voimat pitääkseen kiesin kaistaviivojen välissä", sanoi perhetuttu, kun mutsin fiasko oli viskata sen metsähallitukseen oikean etulaakerin kuollessa.[/quote]

Sydämmen tykytyksiä motarilla 140km/h kun eturengas puhkes, voimaa näis naruis ei oo mut olihaa pirun nopeet refleksit.
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Huminan/ulinan/tms. voimakkuus ei ole mitenkään erityisen kovaa, mutta se mielestäni kuitenkin voimistui alkuviikon aikana. Laakerin kiinnileikkaus kesken ajon ei houkuttele millään seksuaalisella tasolla, joten Alfa jäi tänään kotipihaan ja työmatka taitettiin emännän kauppakassilla. Appiukon kanssa ääntä ihmeteltiin maanantaina, mutta emme siitä oikein varmuutta saanut. Viikonloppuna pitäisi käpeltää tarkemmin paremmalla ajalla. Mites nuo laakerit saisi näppärästi tsekattua ilman, että niitä nyt ihan käsiin asti irti repii?

Alfahan kävi tuossa männäviikoilla myös vaihteistoöljyn vaihdossa. Humina ei kuitenkaan muutu, vaikka kesken ajon heittäisi vaihteen vapaalle, joten ei kai ääni mitään vaihteistoon tai moottoriin liittyvää oikein voi olla?

Avatar
h_lauri
Viestit: 6673
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Pyörä ilmaan, toinen käsi jouselle ja toisella pyörittää pyörää vai miten se meni. Pitäisi itsekin vihdoin saada aikaiseksi. :oops:

Edit: ja oliko niin, että jos jousessa tuntuu värähtelyä, laakeri on särkymässä.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4303
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ noin ja kyllä sen laakerin kuluneisuuden jylinänkin perusteella kuulee

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Etulaakereita ei muuten taida löytyä sitten mistään! Ei alkuperäisiä eikä tarvikkeita. SKF:n tehtaalta ilmeisesti valmistunee joskun kuunvaihteessa.
Onnea kuitenkin etsintään.

Avatar
Polforea
Viestit: 11160
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mulla on yks napa varalla (bränikkä SKF). Joten ei muuta kuin osoitetta tänne yv:nä, niin lähtee postin tai matkiksen kyydillä etiäppäin ja tilalle saa palauttaa uuden sitten kun sellaisen saa ostettua.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

marpet
Viestit: 105
Liittynyt: 24 Marras 2011, 12:41
Car(s): Alfa romeo breda 3.2

Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)

Viesti Kirjoittaja marpet »

Mister-auto :-D

lemmy
Viestit: 139
Liittynyt: 09 Maalis 2011, 18:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)

Viesti Kirjoittaja lemmy »

Jos on hyvä tuntuma autoonsa niin sen hajonnen laakerin kulee kyllä ennen kuin sen tuntee. En muuten usko että kiinni leikannu laakeri sen kummemmin vaaraa aiheuttaa. Kovassa vauhissa jos laakeri leikkaa niin kuulat vaan lentää ja pesä antaa periksi. Sitten alkaa sellainen kolina ettei vaan enää ilkee ajaa.

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Viikonloppuna Alfan keula ilmaan ja laakerin kuulostelua. Pelkällä käsin pyörittelyllä ei kuulunut mitään, kunnes löi auton käyntiin ja sai renkaalle hieman pyörintävauhtia. Aika selvästi alkoi kuulua laakerin rahina.

Toveri Polforea lupautui lähettämään oman varaosalaakerinsa lainaan. Iso käsi siitä! :)

Itse laakerinvaihto vaikuttaa selvältä, mutta mites tarvittavien työkalujen koot? Laakerin mutteri on vissiin 36 mm hylsy? Jarrusatula ja laakeripesä näyttivät olevan E-Torx, mutta mitkä niiden koot ovat (ei löydy E-torx sarjaa siis)?

Polforealle pitäisi hommata korvaava SKF tilalle ja itsekin ajattelin hommata toisen, jo sitä oikeaa puolta ajatellen. Onko raadilla tiedossa paikkaa, josta SKF:n saisi edullisemmin kuin tuolta Mister-Autosta (134e)? Onko SNR:n ja SKF:n laakereilla merkittävää laatueroa tai muuta? Mietin vaan jos olisin spareto:sta hommannut itselleni SNR:n valmistaman, kun niitä näytti saavan sielä 80 eurolla. Toinen kysymys on, että kumpi noista SNR:n laakereista R160.31 vai R160.33 olisi oikea 2007 autoon? Olevinaan pirun epäselvästi ilmoitettu SNR:n katalogissakin...

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)

Viesti Kirjoittaja Pasi »

-Tomi- kirjoitti: Itse laakerinvaihto vaikuttaa selvältä, mutta mites tarvittavien työkalujen koot? Laakerin mutteri on vissiin 36 mm hylsy? Jarrusatula ja laakeripesä näyttivät olevan E-Torx, mutta mitkä niiden koot ovat (ei löydy E-torx sarjaa siis)?
Nyt en minäkään muista kokoa ulkoa.... Mutta sen verran tiedän, että sinne ei ainakaan noi meikäläisen räikät mahtuneet väliin, vaan homma piti hoitaa torx lenkillä.

-Tomi- kirjoitti: Polforealle pitäisi hommata korvaava SKF tilalle ja itsekin ajattelin hommata toisen, jo sitä oikeaa puolta ajatellen. Onko raadilla tiedossa paikkaa, josta SKF:n saisi edullisemmin kuin tuolta Mister-Autosta (134e)? Onko SNR:n ja SKF:n laakereilla merkittävää laatueroa tai muuta? Mietin vaan jos olisin spareto:sta hommannut itselleni SNR:n valmistaman, kun niitä näytti saavan sielä 80 eurolla. Toinen kysymys on, että kumpi noista SNR:n laakereista R160.31 vai R160.33 olisi oikea 2007 autoon? Olevinaan pirun epäselvästi ilmoitettu SNR:n katalogissakin...
Jos löydät noita laakereita jostain niin kerro mullekkin.... mr.autossa ei pari kk sitten ollut vaikka varastosaldon mukaan oli... (palauttivat muuten rahat todella vauhdilla!).
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Samalla kun kattelin oman kulkineen hihnanvaihtohommaan tarvikkeita niin huomasin, että näyttäisi laakereita löytyvän tuolta:
http://www.rexbo.eu/skf/wheel-bearing-k ... 9&at=19090

Samasta paikasta on tullut tilattua käsijarruvaijerit ja jarrupaloja yms. kulutusosaa Alfaan sekä raksapakuun ja toistaiseksi kokemukset olleet hyviä. Tilauksesta kotiovelle on mennyt yleensä reilu viikko.

Avatar
Polforea
Viestit: 11160
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

-Tomi- kirjoitti:Itse laakerinvaihto vaikuttaa selvältä, mutta mites tarvittavien työkalujen koot? Laakerin mutteri on vissiin 36 mm hylsy? Jarrusatula ja laakeripesä näyttivät olevan E-Torx, mutta mitkä niiden koot ovat (ei löydy E-torx sarjaa siis)?
Mun E-Torxeista on tähän mennessä korkattu E14, E16 ja E18. E16 on Saabin kannenpulteissa ja E18 Alfan ylätukivarressa, joten olen saattanut E14:sta tunkea Alfan etunavan tienooseen. Tuota tukisi myös se, että toinen E14 -hylsyistäni on laikattu hieman lyhyemmäksi ja tasapäiseksi, jolloin voisi juuri mahtua kuulapääjatkon kanssa tuonne väliin, kuten linkkaamasi jutun tuossa kuvassa:
http://www.alfaworkshop.co.uk/images/409-5-800.jpg
Vainio kirjoitti:Samasta paikasta on tullut tilattua käsijarruvaijerit ja jarrupaloja yms. kulutusosaa Alfaan sekä raksapakuun ja toistaiseksi kokemukset olleet hyviä. Tilauksesta kotiovelle on mennyt yleensä reilu viikko.
Kerran olen Rexbolta tavaraa tilannut (etujarrusatulan tapit), eikä valittamista mullakaan ole. Tuo Tomille lähettämäni napa tuli kaivettua Ebaysta toissakesänä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)

Viesti Kirjoittaja michael »

Heh, itse olen nuo e-torxit avannut ihan "perus"hylsyillä ilman mitään ongelmia. ei ole lipsunut kyllä yhtään vaan tiukalla olevat laakeripesän pultitkin aukesi helposti.

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Mulle opetti eräs vanhempi autonasentaja että kuusiokolo/torx yms pultteja ei saa puhdistaa crc/muilla öljyä sisältävillä aineilla.
Vaan vedetään kanta puhtaaksi kintaalla ja hylsy oikeelle kohdalle ja vasaralla päälle. Sit hylsy pois ja terävällä piikillä poistetaan paskakasa joka puristui vasaran voimalla pultinkannan pohjalle. Hylsy takaisin vasaralla ja kyllä aukee.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Yhden alkuperäisen laakerin kurkkasin ja siinä luki SNR. Niiden kestoikä nyt ei mikään hirmusen suuri ole, mutta en osaa verrata SKF:ään.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)

Viesti Kirjoittaja Pasi »

SKF:ssä oli kait niitä piraatteja liikkeellä....
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Polforea kirjoitti:Mun E-Torxeista on tähän mennessä korkattu E14, E16 ja E18. E16 on Saabin kannenpulteissa ja E18 Alfan ylätukivarressa, joten olen saattanut E14:sta tunkea Alfan etunavan tienooseen. Tuota tukisi myös se, että toinen E14 -hylsyistäni on laikattu hieman lyhyemmäksi ja tasapäiseksi, jolloin voisi juuri mahtua kuulapääjatkon kanssa tuonne väliin, kuten linkkaamasi jutun tuossa kuvassa:
http://www.alfaworkshop.co.uk/images/409-5-800.jpg
Brittien Alfafoorumilta olin löytävinäni seuraavat tiedot: laakeri on ilmeisestikin kiinni juuri noilla E14 Torxeilla. Brembon jarrusatula puolestaan on E18 Torxeilla.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Ihan näin mielenkiinnosta....

Molemmat takapyörät ja jarru hilppeet olisi nyt irti tosta meitin 159:stä ja huomasin että kuljettajanpuolen 1,5v ~25tkm ajettu laakeri on paljon jäykempi pyörittää kuin toisella puolella (jota ei siis minun omistuksen aikana 3,5v 80tkm aikana ole vaihdettu).... Onkos tämä nyt sitten kuinka normaalia?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Saattaa olla se herkempi puoli kohta menossa.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Laitetaanpas tää elearnin ohje tänne siltä varalta, että joku kaipaa akselimutterin oikeaa kiristystapaa.
Itse ainakin yllätyin että sitä pitää noinkin monessa vaiheessa kiristää.

Tuli ihmeteltyä ohjetta kun luulin etulaakerin hajonneen, mutta äänen lähde olikin lokasuojaan juuttunut keppi joka hankasi renkaaseen :oops: . No onneks ei tullu laakeria tilattua

1. Tighten the new nut (1a) securing the front driveshaft to the wheel hub using the tool (1b) for counter-torque following the instructions given below.

- Tighten the nut to a torque of 14.3 - 15.8 daNm.

- Undo the nut by 90° ± 2°.

- Pretighten the nut to a torque of 6.7 - 7.4 daNm.

- Tighten the nut through an angle of 45° ± 2°.

- Tighten the nut to a torque of 20.0 - 38.0 daNm.

- Stake the nut collar twice.

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Vielä toissapäivänä ei ollut yhtään laakeria. Nyt niitä on kaksinkappalein! :D

Polforea toimitti rivakasti varaosalaakerinsa lainaan, isot kiitokset siitä! Vaan heti kohta perään sainkin vastauksen Tamperelaisen varaosaliikkeen kyselyyn, jossa kertoivat, että vielä yksi kappale löytyisi maahantuojalta (tämä oli kylläkin merkkiä SNR.) Maan viimeinen kappale tuli tänään noudettua omaan huomaan ja alle se sujahtanee lähituntien aikana :)

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)

Viesti Kirjoittaja Pasi »

En kyllä ymmärrä miksi noi laakerit on niin vitun kiven alla kaikkialla.........
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Pasi kirjoitti:En kyllä ymmärrä miksi noi laakerit on niin vitun kiven alla kaikkialla.........
Ihan samaa mietin minäkin, varttikutoseen niitä tuntuu saavan R-Kioskilta
Onkohan toi laakeri niin uus malli että sitä ei ole muualla kuin 159 keulalla?

Avatar
palkus
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Kysyntä liian kova, ei pysy liukuhihna millään perässä. :evilbat: :splat:

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)

Viesti Kirjoittaja Pasi »

stoichiometric kirjoitti:Kysyntä liian kova, ei pysy liukuhihna millään perässä. :evilbat: :splat:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Eiköhän se johdu siitä että tehtaat eivät ole osanneet vastata kysyntään. Ei se sen kummempaa ole.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Liitytäänpä kuitenkin tähän kerhoon. Eka pyöränlaakeri menossa edestä kilsoilla 237000.
Eli pääsee kuitenkin hommaamaan laakerin. Oli näköjään loppunut tuolta aikaisemmin postaamastani linkistä (eli Rexbolta) :evil:.
Etupään laakerit ovat ilmeisesti loppuneet maapallolta kokonaan kun joka paikasta myydään ei oota :roll:

Avatar
Polforea
Viestit: 11160
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Mulla olisi yksi SKF varalla. Jos haluat postikulujen hinnalla vaihtaa jo ja metsästää mulle rauhassa uuden varalle, niin heitä privaan osoite ja pudotan huomenna postiin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)

Viesti Kirjoittaja Vainio »

No niin, nyt on uusi laakeri laitettu eteen.
Ja iso kiitos Polforealle laakerin lainaamisesta. Ilman lainattua laakeria olisi Alfalla ajelu loppunut eilen kokonaan ties kuinka pitkäksi aikaa.
Laakeri meni totaalisen väljäksi eilisellä työmatkalla. Renkaan yläreunasta katsottuna klappia oli about 15mm. Se mikä oli kummallista niin laakerin metelöinti hiipui, mutta tilalle tuli karmea välys.

Ja sitten jos jollain on tiedossa paikka mistä noita laakereita vielä saa niin kertokaa toki, että saan palautettua laakerin Polforealle.

Vastaa Viestiin