Alfa Romeo 159 Kirjatut "OMINAISUUDET" ei viat

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Alfa Romeo 159 Kirjatut "OMINAISUUDET" ei viat

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

Tähän otsikon alle voisi varmaan laittaa kivasti noita ominaisuuksia, mitä huollossa eivät suostu korjaamaan takuuaikana, vaan laittavat ominaisuuden piikkiin. Mullakin taitaa lapussa lukea, kun pyysin tarkastamaan, jotta ominaisuus - ja väljyydestä 7mm normaali välys.

entäs, kun takuu loppuu ja vaihteisto hajoaa ?

Sanotaan varmaan jotta oho, voi voi, harmi kun ei ole enää takuuta !

Itsellä:

-Vaihteiston takkuaminen 1-2 ja 2-3

- Nelivedon "Väljyys"
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

^Samat asiat oli itselläkin! Ja lisäksi kaksi kertaa käytin liikkeessä tarkastuksessa apparin puolen etu tukivarsien tarkastuksessa kun kolahteli ihan pirusti kuopissa mutta eivät vaan löytäneet mitään! En kyllä löytänyt itsekkään vaikka kaikki palikat kokeiltiin läpi.

Eli kirjataan ominaisuuksiin myös. 3.2 moottorin bensan kulutuksen voisi kai myös laittaa ominaisuuksiin :mrgreen:
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Jos tuo on sitten ominaisuus niin samat kuin edellä: vaihteisto takkuaa ja neliveto klonksauttaa nopeissa kaasunvaihdoissa silloin kun se on lämmin.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

^ ^^ ^^^
Kas, sama täällä. Juuri kirjoittelen huollolle...'

Tässä 7mm ei riitä, jos vetolinjan välys mitataan renkaan pinnasta. Ennemmin 70mm!

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Viesti Kirjoittaja mml »

Vaihteiston kanssa saa olla tarkkana täälläkin, enimmäkseen 2-3 vaihdettaessa. Joskus harvoin myös 1-2:lle vaihtaessa tuntuu pieni ahdistus.
Eipä tuo ole pahemmin minua haitannut, ainakaan vielä.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5761
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Itse en ole em. ominaisuuksia havainnut. Voi toki olla, etten vain huomaa niitä.

Huoleton vehje. Ainoa ominaisuus on, joka on jo jostain aiemmastakin Alfasta tuttu, että bensamittari ei suostu tankkauksen jälkeen nousemaan tappiin, vaan pysähtyy siihen toiseksi ylimmäiseen pykälään. Joo, ei kovinkaan vakava ongelma...

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Takuu on määrittävä tekijä :lol:

Ennen loppua on vain ominaisuuksia, mutta sen jälkeen saa rahalla korjattua vaikka mitä!
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Jotenkin tuntuu että tuo kuunelosen voimansiirron välys kaasua nostettaessa ilmaantuu vain riisseliversiossa. Mahtaakohan olla näin? Tämähän katkaisee vedon tosi napakasti kun kaasun nostaa ylös. Voikohan tuolla agressiivisen tuntuisella moottorinohjauksella olla jotain tekemistä asiassa? Onko kaksoismassavauhtipyörällä oma osansa tässä?

Nykyiset jatkuvat nelivedot ilmeisesti merkistä riippumatta omaavat samantyyppistä "välystä" eli johonkin asti se varmaan kuuluu asiaan.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Takaikkunoiden takareunassa olevasta mustasta palasta näyttää kuoriutuvan pinta kuten 156 ovipeilien varsista
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

MKT kirjoitti:Jotenkin tuntuu että tuo kuunelosen voimansiirron välys kaasua nostettaessa ilmaantuu vain riisseliversiossa. Mahtaakohan olla näin? Tämähän katkaisee vedon tosi napakasti kun kaasun nostaa ylös. Voikohan tuolla agressiivisen tuntuisella moottorinohjauksella olla jotain tekemistä asiassa? Onko kaksoismassavauhtipyörällä oma osansa tässä?
Vastailen itse itselleni. Olen selvitellyt eri foorumeilta ja tahoilta tätä voimansiirron välystä ja todennut että se ei vaivaa pelkästään nelivetoa. Siinä ongelma ilmenee vain selvemmin. Ilmeisesti tämä ei kuitenkaan ole ominaisuus vaan aika yleinen vika joka liittyy juuri tuohon kaksoismassaiseen vauhtipyörään. Joissain tapauksissa jopa uudessa autossa tuossa on ollut jopa viisinkertaisesti "luistoa". Koskee myös vålvåa, vw-konsernin tuotteita jne.

Olen aika vakuuttunut että limpun vaihtamalla pääsee kolauksista eroon ja saattaa vaihteensiirtokin pelata paremmin (?). Alkuinnostusta tästä havainnosta lannistaa se että saattaa maksaa viittä vaille he***tisti...

Kellään kokemuksia?

Avatar
Jurin
Viestit: 358
Liittynyt: 14 Syys 2008, 10:06
Car(s): 156 2.4 JTDm TI
Ex. 159 1750 TBi TI
Ex.Ex. 156 JTS 2.0 Boselift
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jurin »

MKT kirjoitti: Vastailen itse itselleni. Olen selvitellyt eri foorumeilta ja tahoilta tätä voimansiirron välystä ja todennut että se ei vaivaa pelkästään nelivetoa. Siinä ongelma ilmenee vain selvemmin. Ilmeisesti tämä ei kuitenkaan ole ominaisuus vaan aika yleinen vika joka liittyy juuri tuohon kaksoismassaiseen vauhtipyörään. Joissain tapauksissa jopa uudessa autossa tuossa on ollut jopa viisinkertaisesti "luistoa". Koskee myös vålvåa, vw-konsernin tuotteita jne.

Olen aika vakuuttunut että limpun vaihtamalla pääsee kolauksista eroon ja saattaa vaihteensiirtokin pelata paremmin (?). Alkuinnostusta tästä havainnosta lannistaa se että saattaa maksaa viittä vaille he***tisti...

Kellään kokemuksia?
Mielenkiintoista. Omassa tuo vaihteensiirto takkuaa pikkaisen vaihdettaessa 2->3, mutta minkäänlaista välystä voimansiirrossa en ainakaan perstuntumalta ole huomannut. Minkäslaisella operaatiolla tuon saisi parhaiten tarkistettua?

Takuuhuolto on nimittäin varattu kuun lopulle ja työlistalle voisi lisätä tämänkin.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Olisi mielenkiintoista tietää millä kilometreillä "ominaisuudet" ovat alkaneet.
Vaikka tosin foorumin jutuista saanut sellaisen käsityksen,että noita "ominaisuusuuksia" riittää kyseisessä mallissa,eli köyhällä ei ole varaa/eikä aikaa seisottaa autoa tulevaisuudessakaan,vielä kun kilometrejäkin tulee lisää noihin käyttiksiin :)

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Kuskinpenkin lämmitin kaput - 55 tkm. Samalla ohjausvaihde.

Vaihteiston takertelu - 2 ja 3 vaihteet. Ratin kuminen narahtelu pakkasella. Perän kolahtelu - väljyys nelivedossa... Äänet 6 tonnin jälkeen. Joutokäynnillä nukuksissa - vaste kaasuun surkia :lol:

edt: surkea maalipinta :mrgreen:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Tommi
Viestit: 640
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Laitetaanpa vaikka tähän ketjuun, kun edes hieman liippaa tuota otsikkoa.
Kovasti olen katsellut käytettyjä 159:ä ja yrittänyt selvitellä, mitä noissa pitäisi ottaa huomioon.
Itsellä lähinnä nuo bensaversiot kiinnostuksen kohteena, mutta muita voi kiinnostaa myös dieseleiden ongelmat. Toki dieselin hihnanvaihdosta ja EGR:stä löytyy jo paljon juttua omissa ketjuissa.

Missä vaiheessa olette jarrulevyjä/paloja joutuneet vaihtamaan?
Miten alustan osat muuten?
Entä sytytytulpat yms moottorin osat?
Mitä muita vakiojuttuja tulee tuolla 40-80 tkm jälkeen?

noose
Viestit: 184
Liittynyt: 07 Syys 2010, 17:03
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja noose »

Tuosta voimansiirron välyksestä sen verran, että tuossa vajaavetoisessa liikkelle lähtiessä klonksahtelee. Kovemmilla pakkasilla tuota ei juuri ilmennyt, mutta nollakelin tuntumassa molemmin puolin sitä on useammin. Pikkuisen tuntuu tärisyttävänkin kun tekee liikkeellelähtöä. Kakkoselle vaihdettaessa saattaa tehdä samaa jos vauhtia vähän, muilla vaihteilla ei enää tee. Onko se nyt kytkimessä häikkää? Lokakuuhun asti olisi takuuta niin jotain täytyy keksiä sitä ennen. Ei ne kuitenkaan mitään tee jos ei osaa osoittaa itse vikaa :roll:

Avatar
Janne
Viestit: 2120
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

En kyllä osaa sanoa osien vaihtokilsoista juuri mitään, mutta eikös 159:ssä ole alusta mennyt eteenpäin 156:sta? Esson baarissa ainakin kuiskivat ettei ihan joka vuosi tarvi tukivarsia olla vaihtamassa:)

Levyt ja palat näyttää olevan normihintaisia. Tulpatkin on kaiketi ihan semiperuskauraa ja ei tarvi ostaa 8 tulppaa kuten tessuissa.

Avatar
Capirex
Viestit: 394
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
Paikkakunta: Helsinki/Tampere

Re: Alfa Romeo 159 Kirjatut "OMINAISUUDET" ei viat

Viesti Kirjoittaja Capirex »

Kun autoon on syötetty avain tulee öljytason tarkistusilmoitus. Tähän ei kannata luottaa öljynvaihdon jälkeen. Ilmoitti, että on 4/6 täynnä juuri vaihdon jälkeen, mutta noin tunnin päästä öljyä olikin maksimi. Hätänen voisi käydä lisäämässä tuohon öljyä maksimitason yli...

Paikalla
jukka22
Viestit: 348
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Re: Alfa Romeo 159 Kirjatut "OMINAISUUDET" ei viat

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

Jarrupalat ja levyt edestä meni vaihtoon 130000 kohdalla. Nyt 150 000 eikä alustaan ole vaihdettu mitään, ei narise eikä kolise. Ohjausnarina katosi tehostimen öljynvaihdolla juoksevampaan malliin, sekä luistavan hihnan vaihdolla. ERG venttiilin olen puhdistanut kerran, isoimmat työt on olleet huoltoja kuten automaattilaatikon öljynvaihto huuhdellen ja normaalit huollot jakohihnan vaihtoineen. Öljyä ei kuluttanut edes Italian matkalla (4000 km) vaikka Saksassa kokeiltiin huiput ja muutenkin ajettiin reippaahkosti pitkiä etappeja.

- Jukka

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa Romeo 159 Kirjatut "OMINAISUUDET" ei viat

Viesti Kirjoittaja rausku »

Allekirjoitan kyllä 3.2:sta nuo:
- nopeissa vaihdoissa 2> 3 herkästi korahtavan 3 vaihteen, sinällään vaihde kytkeytyy hyvin. Alaspäin vaihtaen tätä ei tapahdu jostain syystä.
- bensan kulutuksen
- nelivedon väljyyden, josta en ole huolissani sikäli, että onhan tuossa monta niveltä/välitystä välissä ennenkuin momentti on pyörillä. Lisäksi nopeissa vaihdoissa sitä pehmeää kolahdusta ei esiinny. Edit: kytkintä "luistattamalla" kolahdusta ei kuulu. Luistattamisella tarkoitan tässä sitä, että pysäyttää kytkimen noston silmänräpäykseksi siinä kohtaa kun kytkin alkaa ottaa kiinni.

Lisäisin
- jarruissa on tiettyä äkkinäisyyttä, joka johtunee hyvästä tehosta ja tunnokkuuden puutteesta. Märkinä nykäisevät jarrutuksen alussa kevyesti oikealle.
- lohkolämmittimen kovan hinnan :)
- 2. ja 3 vaihteen pitkähkö väli

Jotenkin tuntuu, että auto toimii hyvin tiukalla otteella eli riittävästi kaasua, määrätietoisesti vaihtaen. Tyhjäkäynnin tuntumassa rauhallinen vedättely ei oikein sovi: moottori tuntuu katkovan bensan syöttöä äkkinäisesti, hitaat vaihdot saavat nelivedon kolahtamaan ja vaihteet korahtamaan.

Avatar
Janne
Viestit: 2120
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Alfa Romeo 159 Kirjatut "OMINAISUUDET" ei viat

Viesti Kirjoittaja Janne »

Minulla oli auto takuutarkastuksessa alkuviikosta ed. mainitun vaihdeasian sekä usb-päivityksen vuoksi. Vaihdejuttuun ei tullut selvyyttä, vaikka vakavasti asian ottivatkin. Usb-osasto alkoi toimia päivityksen jälkeen kuten pitääkin.

Tuo vaihdehomma jäi silti askarruttamaan. Kaikissa muissa koeajetuissa 1750 Tbi:ssa vaihteisto on tuntunut enemmän Giulietan tyyliseltä - hyvältä, mutta itselläni 1-2 ja 2-3 vaihdot on kylmänä takkuisia vaikka kytkintä kuinka polkee lattiaan. Näillä verrokeilla on tosin ajettu enemmän kuin omallani (13 tkm). Välistä tuntuu että ikäänkuin kytkin ei irrottaisi ja kepissä tuntuisi jotain pyörivää, jota vastaan joutuu pykälää tarjoamaan ja suostuttelemaan. Pitkän ajon jälkeen kaikki tosin toimii helvetin hyvin, mutta kylmänä on vaikeampaa.
Noh, asia on nyt kuitenkin kirjattu ylös auton tietoihin ja tilannetta seurataan.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
h_lauri
Viestit: 6676
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Alfa Romeo 159 Kirjatut "OMINAISUUDET" ei viat

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Kakkoselta kolmoselle työntäessä tuntuu kuin olisi pykäliä matkalla. Menee kyllä ok, mutta eräällä tavalla "nypyttäen". 31 tkm taulussa, mutta mielestäni tuntui jo keväällä, jolloin oli jotain 15 tkm.

jalittam
Viestit: 1843
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re:

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Kirkinen kirjoitti:Takaikkunoiden takareunassa olevasta mustasta palasta näyttää kuoriutuvan pinta kuten 156 ovipeilien varsista
Joo, itellä se musta pinnoite alko kesimään toisesta palasta. AK:sta muovinen tilalle - n.25€. Ei juuri häpeä pinnaltaan tolle silumiinipalalle - eikä mätäne. Aikanaan vaan haalistuu...
Myös keulamerkki kulahtaa (nopeasti?) ja takapaksin logo men viduiks reilu 100kkm.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Alfa Romeo 159 Kirjatut "OMINAISUUDET" ei viat

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Mullakin ne on ilmeisesti muovia... Toisella puolella kyseinen mokkula vähän irvistää. Hmm.....
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Paikalla
jukka22
Viestit: 348
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Re: Alfa Romeo 159 Kirjatut "OMINAISUUDET" ei viat

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

Huoltomuistutin lopetti herjaamisen itsestään, kesti muutaman viikon. Jakoavaimen kuva katosi, ja ilmoitus startatessa. Muilla samanlaisia kokemuksia?

- Jukka

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Alfa Romeo 159 Kirjatut "OMINAISUUDET" ei viat

Viesti Kirjoittaja michael »

Onkos tätä vielä kellekään muulle tullut:
Nyt kun on ollut kylmempää, ratti joskus nykii ja naksahtelee hienoisesti kun kääntelee rattia. Säikähdin ensin, että ohjausvaihde :bad-words: temppuilee mutta taitaakin olla vain vilkun palautussysteemi, joka jotenkin jumii kylmänä. Tuo loppuu kun auto vähän lämpenee eikä se edes ilmennyt pikkupakkasella.

Avatar
PPT
Viestit: 245
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 13:39
Car(s): MB GLK,Alfa Romeo Spider Quadrifoglio verde
Paikkakunta: Kokkola/Kesäisin Öja!

Re: Alfa Romeo 159 Kirjatut "OMINAISUUDET" ei viat

Viesti Kirjoittaja PPT »

Sportwagonissa saisi olla kahva takaluukussa !
Toiminta on taikasana!

Avatar
h_lauri
Viestit: 6676
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Alfa Romeo 159 Kirjatut "OMINAISUUDET" ei viat

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Siis ulkopuolella. Niin sais olla Berlinassakin, tai sitten semmonen vanhan miehen autosta (mese) kopsattu sähköllä aukeava luukku.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Alfa Romeo 159 Kirjatut "OMINAISUUDET" ei viat

Viesti Kirjoittaja Pasi »

michael kirjoitti:Onkos tätä vielä kellekään muulle tullut:
Nyt kun on ollut kylmempää, ratti joskus nykii ja naksahtelee hienoisesti kun kääntelee rattia. Säikähdin ensin, että ohjausvaihde :bad-words: temppuilee mutta taitaakin olla vain vilkun palautussysteemi, joka jotenkin jumii kylmänä. Tuo loppuu kun auto vähän lämpenee eikä se edes ilmennyt pikkupakkasella.
Sama. Tätä ei kyllä meillä ilmaannu kuin satunaisesti pakkasilla.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Alfa Romeo 159 Kirjatut "OMINAISUUDET" ei viat

Viesti Kirjoittaja Farina »

rausku kirjoitti: .....Lisäisin
- jarruissa on tiettyä äkkinäisyyttä, joka johtunee hyvästä tehosta ja tunnokkuuden puutteesta. Märkinä nykäisevät jarrutuksen alussa kevyesti oikealle....
Tämän merkillisen ilmiön olen rekisteröinyt myös pikkulohkoisessa nokileka-159:ssä. Varsinkin näillä räntä- ja vesikeleillä kevyen jarrutuksen alussa kaartaa kevyesti oikealla. Kunnon, reilussa jarrutuksessa auto menee kuitenkin suoraan loogisesti eteenpäin, eikä yritä kääntää perää rinnalle. Vanhemmissa isolohko nokileka-159:ssä, joita oli parikin aikaisemmin, en muista tällaista ilmiötä, ainakaan näin voimakkaana.

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Alfa Romeo 159 Kirjatut "OMINAISUUDET" ei viat

Viesti Kirjoittaja ärrä »

159 on nyt virallisestikin Suomessa 159 eikä 158.

Trafilta tuli kirje ja uudet rekisteriotteet. Vajaat kaksi vuotta sitten kun ostin tuon 159:n, soitin Trafille, koska rekisteriotteessa luki 158. Niin sen kuuluu ollakin, oli vastaus. Nyt ne on ilmeiseti älynneet katsoa auton perästä numerot tai peräti ottaneet selvää Alfalta Italiasta :-D

ilpokuikka
Viestit: 64
Liittynyt: 13 Maalis 2011, 14:59
Car(s): 159 2.4JTDm '07
Paikkakunta: Nummela

Re: Alfa Romeo 159 Kirjatut "OMINAISUUDET" ei viat

Viesti Kirjoittaja ilpokuikka »

h_lauri kirjoitti:Siis ulkopuolella. Niin sais olla Berlinassakin, tai sitten semmonen vanhan miehen autosta (mese) kopsattu sähköllä aukeava luukku.
Niinpä, talvipäivinä säännöllisesti jäätynyt niin että saa näpit verellä sitä koittaa repiä auki, mm. tänään.

Avatar
Capirex
Viestit: 394
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
Paikkakunta: Helsinki/Tampere

Re: Alfa Romeo 159 Kirjatut "OMINAISUUDET" ei viat

Viesti Kirjoittaja Capirex »

Janne kirjoitti:Minulla oli auto takuutarkastuksessa alkuviikosta ed. mainitun vaihdeasian sekä usb-päivityksen vuoksi. Vaihdejuttuun ei tullut selvyyttä, vaikka vakavasti asian ottivatkin. Usb-osasto alkoi toimia päivityksen jälkeen kuten pitääkin.

Tuo vaihdehomma jäi silti askarruttamaan. Kaikissa muissa koeajetuissa 1750 Tbi:ssa vaihteisto on tuntunut enemmän Giulietan tyyliseltä - hyvältä, mutta itselläni 1-2 ja 2-3 vaihdot on kylmänä takkuisia vaikka kytkintä kuinka polkee lattiaan. Näillä verrokeilla on tosin ajettu enemmän kuin omallani (13 tkm). Välistä tuntuu että ikäänkuin kytkin ei irrottaisi ja kepissä tuntuisi jotain pyörivää, jota vastaan joutuu pykälää tarjoamaan ja suostuttelemaan. Pitkän ajon jälkeen kaikki tosin toimii helvetin hyvin, mutta kylmänä on vaikeampaa.
Noh, asia on nyt kuitenkin kirjattu ylös auton tietoihin ja tilannetta seurataan.
Sama juttu täällä 2.0 jtdm koneella... Tosin en ole löytänyt mainitsemaasi "pyörivää" mutta on kyllä tahmeeta vaihtaminen. Parin kilsan jälkeen toimii mainiosti.

Jannee
Viestit: 19
Liittynyt: 14 Helmi 2009, 17:35
Car(s): Chrysler 300C. Ducati 748
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Alfa Romeo 159 Kirjatut "OMINAISUUDET" ei viat

Viesti Kirjoittaja Jannee »

Pasi kirjoitti:
michael kirjoitti:Onkos tätä vielä kellekään muulle tullut:
Nyt kun on ollut kylmempää, ratti joskus nykii ja naksahtelee hienoisesti kun kääntelee rattia. Säikähdin ensin, että ohjausvaihde :bad-words: temppuilee mutta taitaakin olla vain vilkun palautussysteemi, joka jotenkin jumii kylmänä. Tuo loppuu kun auto vähän lämpenee eikä se edes ilmennyt pikkupakkasella.
Sama. Tätä ei kyllä meillä ilmaannu kuin satunaisesti pakkasilla.
Sama homma täällä ja käytin Breraa kyseisen "ominaisuuden" takia huollossakin. Oli siellä 2 päivää. Purkivat ratin ja voitelivat
laakerit ja paikat. Tänään sain auton takaisin, mutta edelleen naksahtelee.
Huomenna meen liikkeeseen kertomaan asiasta, vaikka en sit tiedä onko tuo naksahtelu kuinka vakavaa :roll:

Avatar
juhani
Viestit: 138
Liittynyt: 13 Marras 2008, 21:56
Car(s): Stelvio 2.2 -21 ja GTV6 -83
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa Romeo 159 Kirjatut "OMINAISUUDET" ei viat

Viesti Kirjoittaja juhani »

Etupyörien laakerit ei tunnu kestävän kovin pitkään. Edellisessä 2006 2.4 JTDm:ssä toinen meni takuuseen muistaakseni 80-90 tkm paikkeissa, mutta toinen 122 tkm kohdalla ei enää.

Avatar
Janne
Viestit: 2120
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Alfa Romeo 159 Kirjatut "OMINAISUUDET" ei viat

Viesti Kirjoittaja Janne »

Pakkasella kattoverhoilun yläpuolelle ilmeisesti kondensoituu vettä, joka vuotaa valokatkaisimien sisään ja saa aikaan diskoefektin. Kattovalot vilkkuu ajon aikana ihan miten sattuu. Suostuvat onneksi sammumaan kun auton sammuttaa. Auto menee tuon vuoksi pajalle kun takuuta vielä on.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Jurin
Viestit: 358
Liittynyt: 14 Syys 2008, 10:06
Car(s): 156 2.4 JTDm TI
Ex. 159 1750 TBi TI
Ex.Ex. 156 JTS 2.0 Boselift
Paikkakunta: Tampere

Re: Alfa Romeo 159 Kirjatut "OMINAISUUDET" ei viat

Viesti Kirjoittaja Jurin »

Janne kirjoitti:Pakkasella kattoverhoilun yläpuolelle ilmeisesti kondensoituu vettä, joka vuotaa valokatkaisimien sisään ja saa aikaan diskoefektin. Kattovalot vilkkuu ajon aikana ihan miten sattuu. Suostuvat onneksi sammumaan kun auton sammuttaa. Auto menee tuon vuoksi pajalle kun takuuta vielä on.
Omaa autoa vaivasi takakontin vesivuoto. Kun etsin maailmalta infoa asiasta muistaakseni tuli vastaan muutama maininta huonosti tiivistetystä tuulilasista / antennin tiivisteestä joka ajon aikana vuoti vettä milloin minnekin. Kannattaa siis tivata että kyseessä on tosiaan vain kondenssia. Omassa en tuommoista diskoefektiä ole huomannut, ja jotenkin ajattelisin että ilmastointi hoitaisi mahdolliset kondenssit pois.

Avatar
Janne
Viestit: 2120
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Alfa Romeo 159 Kirjatut "OMINAISUUDET" ei viat

Viesti Kirjoittaja Janne »

Eivät ala moista vuoto-ongelmaa merkkihuollossa erikseen korjaamaan/tutkimaan, ellei vika ole juuri muun huollon aikaan "päällä". Päällähän se oli jo viikonloppuna kun käytin autoa näytillä. Kattovalot vilkkui mielipuolisesti. Tuolloin sovittiin että tuon auton uudelleen tutkittavaksi.

Noh tulipahan kirjattua moinen ominaisuus kumminkin auton sähköiseen aineistoon. Itse en ala periaatteesta asiaa pohtimaan kun on takuunalainen auto.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Capirex
Viestit: 394
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
Paikkakunta: Helsinki/Tampere

Re: Alfa Romeo 159 Kirjatut "OMINAISUUDET" ei viat

Viesti Kirjoittaja Capirex »

Diesel koneen öljynvalvontajärjestelmä on syvältä. Vaihdatin koneen öljyt tammikuussa ja nyt toukokuun lopussa syttyi merkkivalo "change engine oil". Autolla oli ajettu tässä välillä 5500km! Tuo diisselin öljynvaihtojärjestelmä seuraa kylmäkäynnistysten, regenerointien ja ajan yhdistelmää ja ilmoittelee sitten vaihtotarpeesta. Ongelmana tässä on se että jos öljyt vaihtaa muualla kuin AK:lla niin tuota valvontajärjestelmää ei pystytä nollaamaan. Jos sitten käykin niin että tiedät vaihtaneesi öljyt ja uskot että kaikki on kunnossa öljynvaihtoilmoituksen tullessa mutta ei olekkaan niin siitä sitten riemu repeää. Kaikenkukuraksi AK:n kanta näytti tässä tilanteessa olevan se että autoon on laitettu väärät öljyt, eli kaikki kuitit kannattaa säilyttää! Lisäksi tuota auton näyttöä ei pysty käyttämään koska ilmoitusta ei pysty itse kuittaamaan... Tehokkaasti saadaan huolto sidottua merkkiliikkeeseen :(

newport
Viestit: 76
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 18:51
Paikkakunta: helsinki

Re: Alfa Romeo 159 Kirjatut "OMINAISUUDET" ei viat

Viesti Kirjoittaja newport »

kyllä sen merkkivalon saa kuitattua vaikka AK:ssa...mut tuskin sitä ilmaiseksi tekee kun vaatii testeriä..

newport
Viestit: 76
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 18:51
Paikkakunta: helsinki

Re: Alfa Romeo 159 Kirjatut "OMINAISUUDET" ei viat

Viesti Kirjoittaja newport »

Capirex kirjoitti:
Janne kirjoitti:Minulla oli auto takuutarkastuksessa alkuviikosta ed. mainitun vaihdeasian sekä usb-päivityksen vuoksi. Vaihdejuttuun ei tullut selvyyttä, vaikka vakavasti asian ottivatkin. Usb-osasto alkoi toimia päivityksen jälkeen kuten pitääkin.

Tuo vaihdehomma jäi silti askarruttamaan. Kaikissa muissa koeajetuissa 1750 Tbi:ssa vaihteisto on tuntunut enemmän Giulietan tyyliseltä - hyvältä, mutta itselläni 1-2 ja 2-3 vaihdot on kylmänä takkuisia vaikka kytkintä kuinka polkee lattiaan. Näillä verrokeilla on tosin ajettu enemmän kuin omallani (13 tkm). Välistä tuntuu että ikäänkuin kytkin ei irrottaisi ja kepissä tuntuisi jotain pyörivää, jota vastaan joutuu pykälää tarjoamaan ja suostuttelemaan. Pitkän ajon jälkeen kaikki tosin toimii helvetin hyvin, mutta kylmänä on vaikeampaa.
Noh, asia on nyt kuitenkin kirjattu ylös auton tietoihin ja tilannetta seurataan.
Sama juttu täällä 2.0 jtdm koneella... Tosin en ole löytänyt mainitsemaasi "pyörivää" mutta on kyllä tahmeeta vaihtaminen. Parin kilsan jälkeen toimii mainiosti.
tietääkseni noihin 159 alfoihin olis joku päivitys vaihdekepin takkuiluun...vaihdetaan vaihdevaijerit parempaan versioon...olisko tehty tätä jo??

Avatar
Capirex
Viestit: 394
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
Paikkakunta: Helsinki/Tampere

Re: Alfa Romeo 159 Kirjatut "OMINAISUUDET" ei viat

Viesti Kirjoittaja Capirex »

Mistähän voisi johtua pieni voiman nytkähdys 1 ja 2 vaihteilla tuossa 2100 kierroksen kohdalla? Tuntuu siltä kuin veto katoaisi ja löytyisi äkkinäisesti uudestaan. Ei tule joka kerta, mutta 10km matkalla pari kolme kertaa. Pääsääntöisesti kaupunkinopeuksilla ja useat valot. Tämä on mielestäni uusi ominaisuus. Auto on tosin ollut minulla talvesta ja varoin tietoisesti noita uusia nastarenkaita. Ajettu nyt n. 33tkm.

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Alfa Romeo 159 Kirjatut "OMINAISUUDET" ei viat

Viesti Kirjoittaja michael »

^
Mulla eri kone mutta tekee ihan samantyyppistä. Erityisesti kylmänä se on melkoinen kenguru jos ei ole tarkkana ja mitä olen UK:n forumilta lukenut (siellä on todella pitkät stoorit tästä ongelmasta) niin ainakin 2.2 JTS:n moottorinohjaus on sössitty jo suunnitteluvaiheessa, mikä on ihan uskomatonta... Ongelman korjaa varmimmin jonkun virivirisoftan laitto.

En tiedä, liittyykö sinun ongelma tähän lainkaan.

Mites te muut, joilla on 2.2, onko nykimisiä ja hengettömyyttä 2500 kierroksen alapuolella? Täällä ainakin on ihan kotitarpeiksi.

Avatar
Capirex
Viestit: 394
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
Paikkakunta: Helsinki/Tampere

Re: Alfa Romeo 159 Kirjatut "OMINAISUUDET" ei viat

Viesti Kirjoittaja Capirex »

Johtuisiko siitä että auto yritetään pitää suhteellisen taloudellisena ajaa, mutta samalla tehoja pitää saada irti ainakin paperille. Siitä tulee sitten kaupunkiolosuhteissa tuskainen ajettava. Samaa luonnetta on Ducatin mp:ssä, sinänsä ei minulle mitään uutta.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa Romeo 159 Kirjatut "OMINAISUUDET" ei viat

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Jotain samanlaista huomannu itsekkin, mutta vain yön seisonnan jälkeen, vain 2-vaihteella ja vain yhden ja ainoan kerran, toistaminen ei onnistu. En ole vaivannut tuolla päätäni
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo 159 Kirjatut "OMINAISUUDET" ei viat

Viesti Kirjoittaja karila »

michael kirjoitti:^
Mulla eri kone mutta tekee ihan samantyyppistä. Erityisesti kylmänä se on melkoinen kenguru jos ei ole tarkkana ja mitä olen UK:n forumilta lukenut (siellä on todella pitkät stoorit tästä ongelmasta) niin ainakin 2.2 JTS:n moottorinohjaus on sössitty jo suunnitteluvaiheessa, mikä on ihan uskomatonta... Ongelman korjaa varmimmin jonkun virivirisoftan laitto.

En tiedä, liittyykö sinun ongelma tähän lainkaan.

Mites te muut, joilla on 2.2, onko nykimisiä ja hengettömyyttä 2500 kierroksen alapuolella? Täällä ainakin on ihan kotitarpeiksi.

No Joo, oli samaa onkelmaa mutta vain kylmänä, sai aika tarkkaan säännöstellä kaasua. Nyt just vaihdettiin uus jakoketju ja samalla päivitettiin viimeisin moottorin ohjaus softa. Nyt auto on kuin uusi vaikka ajettu yli 200.000 km . Ei nyi ja kyllä lähtee... 2.2 jts kone, tuntuu että kaikki 185 hv pellin alla virkeenä, ihan hymyilyttää kun ajelee, jepulis jee :P
- Kari

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Alfa Romeo 159 Kirjatut "OMINAISUUDET" ei viat

Viesti Kirjoittaja michael »

^
Niin... se venyvä jakoketju tuo varmasti oman mausteensa soppaan viimeistään sitten kun imunokan muuttuvan ajoituksen säädin ei enää pysty kompensoimaan. Miten paljon lie minullakin ketju venynyt, 90 tkm ajettu.

hSU
Viestit: 86
Liittynyt: 17 Maalis 2008, 18:52
Car(s): ex. Giulietta QV -12
ex. Giulietta MultiAir -11
ex. 156 2.0 JTS -04
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re:

Viesti Kirjoittaja hSU »

KauGoH kirjoitti:Eli kirjataan ominaisuuksiin myös. 3.2 moottorin bensan kulutuksen voisi kai myös laittaa ominaisuuksiin :mrgreen:
Mitäs luokkaa tuo 3.2:n kulutus on eri ajotilanteissa? Meneekö paljon yli valmistajan ilmoittamien lukujen?

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Alfa Romeo 159 Kirjatut "OMINAISUUDET" ei viat

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

^Omassa käytössäni tuolloin taannoin se taisi olla 15 litran kieppeillä. Se vie just niin paljon bensaa kun nilkassa on varaa painaa.

Varmasti pääsee vähemmälläkin mutta oma ajotyyli talvikelissä nelikolla ei ehkä ole se kaikkein taloudellisin :roll:

Kovin ohuella ajmisella varmaan pääsee sinne 12-13 litraa satkulla.

80km/h maantienopeuksilla tasaisella kulutus alle 9l/100km. 100km/h pompsahtaakin sitten yli 10 litraan kulutus. Että ei se mikään eco miehen auto ole.
Life is too short to drive boring cars.

Vastaa Viestiin