156 täristää tyhjäkäynnillä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

156 täristää tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Nyt on ilmennyt vähän erikoisempi täristys, jota ilmenee moottorin lämmettyä 5-10km kaupunkiajon jälkeen tyhjäkäynnillä. Koko auto tärisee hiukan, hampaat vielä pysyy suussa, kone käy epätasaisesti ja tuntuu siltä että saattaisi sammua. Ajossa ei ongelmia, kierroksia ottaa normaalisti. Ravistusta edelsi tietty moottorin vikavalon piipitys ja MCSF. Lamppuhan on palanut jo pitemmän aikaa kun kattia lähinnä olevan lambdan esilämmitys sulanut. Tekeekös täysin särkinäinen lambda tuommoista oiretta ja kehtaako ajaa? Maanantaina korjaamolle mutta tarttis tietää lähinnä mistä voisi kyse olla ja passaako ajella lyhyitä matkoja.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 156 täristää tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja michael »

Käyköhän kolmella pytyllä. Ei kannattane ajella hirveästi, bensaa menee kattiin ja katti pilalle. Toisaalta jos se tekee sen vain tyhjäkäynnillä, niin kai sillä vähän voi ajaa jos pakko on.

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Joo vain tyhjäkäynnillä ja kylmänä ihan tasainen. Räminästä päätellen voi olla hyvinkin joku pytty pois pelistä, mutta kai sen ajossakin huomaisi. Kävi mielessä koneen kannatinkumitkin mutta sittenhän se täryyttäisi koko ajan eikä vain lämpimänä.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Rikkinäinen lambda oireili juurikin noin alkuun, kunnes alkoi lopulta aiheuttaa sytytyshäiriöitä kierroksista riippumatta. Koitas irrottaa etulambdojen liittimet. Pitäis auttaa pahimpaan tärinään, jos on lambdassa vikaa.

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Kantsii ehkä tsekata onko tulpanreiissä vettä tai öljyä. Mulla alkoi entinen TS oireilla noin aika pitkän aikaa moottorin pesun jälkeen just lämpimänä. Samoten moottoriöljyä voi päästä tulpanreikäään jos lorahtaa hiukka täyttöaukon ohi. Sinne jakohihnan päisiin reikiin pääse ehelpommin.

Nuo on ainakin helppo tarkistaa. Puolahan ainakin saattaa mennä rikki jos se pääsee pidemmän aikaa räpsimäään runkoon.
MP

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Kiitos taas kolleegoille! Tulpat kuivat ja kallis öljykin yritetty sihdata tarkasti reikiin eikä oo moottoriakaan pesty. Lambda on vahva veikkaus.

Kottero kahdessa pätkässä kylmällä koneella tuupattu FiLaRo:on, tuomio tulee keskiviikoksi. Täytyy sitten kirjootella miten kävi ja missä mätti.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

No ei ollut lambdassa itsessään vikaa. Rupesivat tutkimaan lisää. Puolen tunnin päästä eksoottinen puhelu samasta paikasta. Ohjainlaitteen toisen puolen kampa täynnä öljyä.

Ja ne öljyt on siellä täytyneet olla vähintään sen ajan mitä auto mullakin on ollut koska ei se sinne oikein itsestäänkään kai mene. Siis ainakin 2.5 vuotta ja vähintään nää mun ajamat 43.000km. Uskomatonta että alkaa nyt vasta vihoitella. :crazyeyes:

Toivottavasti paranee putsaamalla. Ilmeisesti autoon on joskus Deltalla tehty kansiremppa tms jossa ovat onnistuneet täyttämään boksinkin öljyllä tms. Huoltokirja ei kerro muutakuin metrit ja Deltan leimat. Mystistä, sanoisinko.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

maybetomorrow kirjoitti: Toivottavasti paranee putsaamalla. Ilmeisesti autoon on joskus Deltalla tehty kansiremppa tms jossa ovat onnistuneet täyttämään boksinkin öljyllä tms. Huoltokirja ei kerro muutakuin metrit ja Deltan leimat. Mystistä, sanoisinko.
Missä ohjainlaitteessa oli öljyä? Miten se sinne on saatu? :D

Eksoottinen vika.

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

ECUksikos sitä boksia kutsutaan, joka säätelee mm. lambdojen toimintaa? Toinen ohjainlaite, jossa ymmärtääkseni on sisätilansähköt yms oli kuiva. Yhteen lambdoistakin oli joutunut öljyä.. Sori, termit on hukassa kuin humanistilla kuuluukin.

MCSF on vaivannut vain talvisin, johtunee varmaan öljyn sekaan joutuneen kondenssiveden jäätymisestä. :mrgreen: Vikakoodejakin oli muistissa kuulemma aivan tuhottomasti. Aiemmilla testereillä niistä on saatu irti parin vuoden aikana lähinnä P0141 (takimmaisen lambdan esilämmityspiiri).

Jännäksi käy, onneksi tykkään tragikomiikasta. Asentajaakin nauratti puhelimessa. :lol:
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Aihetta sivuten:
hain auton tänään jakopään remontista.
Ajelin noin 25km sählyhallille. Sieltä lähtiessä tyhjä käynti hieman epätasainen ja ajossa tuntuu ikäänkuin käyvän hieman vajaalla.
Tehosta vaikea sanoa kun päivän ajoin 850 20v volvolla. Tuntuu kuitenkin kulkevan.
Syksyllä leimalla inssi sanoi, että antaa välillä piikkiä päästöihin.
Viime viikolla hetken olessaan tyhjäkäynnillä alkoi röpöttämään ja kierroksen hieman vaelsivat. Silloin ajossa kuitenkin normaali ja röpötys loppui.
Missä vika on todennäköisesti? lambda, tulpat, puola..

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^yleensä vika johtuu edellisestä korjauksesta, joten oliskohan jako pielessä. Käy korjaamolta kysymässä että käyttivätkö lukkopaloja, jos ei niin olen lähes varma että jako on pielessä.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Epezi kirjoitti:^yleensä vika johtuu edellisestä korjauksesta, joten oliskohan jako pielessä. Käy korjaamolta kysymässä että käyttivätkö lukkopaloja, jos ei niin olen lähes varma että jako on pielessä.
Alkuun tosiaan toimi normaalisti, olivat käyneet koeajolenkin tekemässä myös.
Käsittääkseni eivät käyttäneet.
Miten se väärä jako ilmenee?
Tuli mieleen olisiko jokin tulpan hattu mahdollisesti löysällä?

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^epätasaisena tyhjäkäyntinä ja huipputehon puutteena ;)

V6:sen jako on erittäin helppa saada pieleen ilman lukkopaloja, tapauksia on useita, eikä se välttämättä katso asentajan ammattitaitoa.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Epezi kirjoitti:^epätasaisena tyhjäkäyntinä ja huipputehon puutteena ;)

V6:sen jako on erittäin helppa saada pieleen ilman lukkopaloja, tapauksia on useita, eikä se välttämättä katso asentajan ammattitaitoa.
Myöhäisellähän tuo tuntuu olevan.
Puhelimeen vastausta odotellessa, kun netissä ei ole aukioloaikoja

Edit:
Yleismallin testeri antoi korjaamolla vikakoodin lohko 2:sen nakutuksentunnistimesta.
Laite tunnisti vasta 2001 vuodesta 2.5 litraisen koneen. Tämä ei siis ole varmuudella ainut vikakoodi.
Kumpi lohkoista on kakkonen ja missä tuo tunnistin on?

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Fiat Ecuscan antoi pienen taistelun jälkeen vikakoodit. Valitti kyllä väärästä ISO:sta.
P0704 transmission/gear system
P1555 Brake pedal
P0235 Boost Pressure
Googlella löytyi jotain pientä vinkkiä, tosin lähinnä diesel puolelta :?

rami
Viestit: 55
Liittynyt: 11 Huhti 2003, 20:37
Car(s): Gt
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja rami »

Finest kirjoitti:
Epezi kirjoitti:^epätasaisena tyhjäkäyntinä ja huipputehon puutteena ;)

V6:sen jako on erittäin helppa saada pieleen ilman lukkopaloja, tapauksia on useita, eikä se välttämättä katso asentajan ammattitaitoa.
Myöhäisellähän tuo tuntuu olevan.
Puhelimeen vastausta odotellessa, kun netissä ei ole aukioloaikoja

Edit:
Yleismallin testeri antoi korjaamolla vikakoodin lohko 2:sen nakutuksentunnistimesta.
Laite tunnisti vasta 2001 vuodesta 2.5 litraisen koneen. Tämä ei siis ole varmuudella ainut vikakoodi.
Kumpi lohkoista on kakkonen ja missä tuo tunnistin on?

Nakutuksentunnistin on lohkojen välissä jonne ei oikein mitenkään pääse käsiksi. Jokin muu vika voi häiritä nakutuksentunnistinta, näin bosch car servicessa sanottiin.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Epezi kirjoitti:^epätasaisena tyhjäkäyntinä ja huipputehon puutteena ;)

V6:sen jako on erittäin helppa saada pieleen ilman lukkopaloja, tapauksia on useita, eikä se välttämättä katso asentajan ammattitaitoa.
Tästä varmaan pisteet Epezille.

Alfadiag antoi myös nakutusvikakoodin.
Otin muovisen jakopäänsuojan pois ja nyin merkit kohdalleen.
Etulohkon pakonokka 1-1,5 hammasta ohi korjaamon merkeistä..
Alempaa suojaa en sitten viitsinyt enään poistaa.

Onko tuossa kiristäjässä jokin ominaisuus, diiseleissä kuulemma saattaa pienen ajon jälkeen olla jako pielessä?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Finest kirjoitti: Onko tuossa kiristäjässä jokin ominaisuus, diiseleissä kuulemma saattaa pienen ajon jälkeen olla jako pielessä?
Jos jaon alunperin laittaa oikein, ei se kyllä siitä muutu, oli käyttövoima sitten mikä hyvänsä :roll:

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Finest kirjoitti:
Epezi kirjoitti:^epätasaisena tyhjäkäyntinä ja huipputehon puutteena ;)

V6:sen jako on erittäin helppa saada pieleen ilman lukkopaloja, tapauksia on useita, eikä se välttämättä katso asentajan ammattitaitoa.
Tästä varmaan pisteet Epezille.

Alfadiag antoi myös nakutusvikakoodin.
Otin muovisen jakopäänsuojan pois ja nyin merkit kohdalleen.
Etulohkon pakonokka 1-1,5 hammasta ohi korjaamon merkeistä..
Alempaa suojaa en sitten viitsinyt enään poistaa.

Onko tuossa kiristäjässä jokin ominaisuus, diiseleissä kuulemma saattaa pienen ajon jälkeen olla jako pielessä?
Jos se jako on pielessä, niin ei sitä mistään korjaamon merkeistä näe! Venakopat irti ja lukkopaloilla mittaamaan, samalla työllä tietysti kohdalleen!

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

^ Eikö niiden merkkien pitäisi olla niillä kohdilla, mitkä korjaamo on merkinnyt? Kolme niistä täsmäsi ja yksi oli sivussa.
Siis vaihdosta aikaa alle viikko.

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Riippuu kai miten merkit on tehty - jos merkit on kampiakselin päässä olevassa pyörässä ja nokka-akseleiden päissä ja vastaavat merkit taas lohkossa ja kannessa niin niiden pitäis pysyä kohillaan, mutta jos merkki on hihnassa (tyyliin tussilla ja vastaava tussimerkki hihnapyörässä) niin moottorin pyöriessä hihnassa olevat merkit ei kovin todennäköisesti täsmää hihnapyörien merkkeihin. Sama hammas hihnassa ei yleensä ei enää ole yleensä saman hihnapyörän hampaan kohdalla kun pyörittää konetta yhdenkin kierroksen.
MP

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

MP kirjoitti:Riippuu kai miten merkit on tehty - jos merkit on kampiakselin päässä olevassa pyörässä ja nokka-akseleiden päissä ja vastaavat merkit taas lohkossa ja kannessa niin niiden pitäis pysyä kohillaan, mutta jos merkki on hihnassa (tyyliin tussilla ja vastaava tussimerkki hihnapyörässä) niin moottorin pyöriessä hihnassa olevat merkit ei kovin todennäköisesti täsmää hihnapyörien merkkeihin. Sama hammas hihnassa ei yleensä ei enää ole yleensä saman hihnapyörän hampaan kohdalla kun pyörittää konetta yhdenkin kierroksen.
Merkit ovat nokka-akseleiden hammaspyörissä ja siinä peltisessä mustassa suojalipareessa (=kiinteä). Merkkejä on kaksi pois lukien taaempi pakonokka.
toinen merkki peltisuojaan ja toisen pitäisi kohdata viereisen hammaspyörän kanssa lähimmässä kohdassa.
Näiden mielestäni pitäisi olla kohdallaan vaikka miten pyörittäisi. Eihän tehtaan merkeilläkään muuten mitään tekisi, olettaen että hammaspyöriä ei ole löysätty.
Kampiakseliin en edes katsonut/viitsinyt purkaa, kun yksi merkeistä heitti.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Auto vaan takasin pajalle, ja vaadit että homma tehdään kunnolla eli lukkopalojen kanssa, sillä vaikka laittaisivat tuon oman merkkinsä mukaisesti kohdalleen niin ei ole silti mitään takeita että se olisi oikein.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Viesti Kirjoittaja quppe »

Finest kirjoitti:Fiat Ecuscan antoi pienen taistelun jälkeen vikakoodit. Valitti kyllä väärästä ISO:sta.
P0704 transmission/gear system
P1555 Brake pedal
P0235 Boost Pressure
Googlella löytyi jotain pientä vinkkiä, tosin lähinnä diesel puolelta :?
Minullakin samat vikakoodit.. Ruiskunvalo paloi satunnaisesti ja nyt on alkanut palamaan koko aika joten päätin lukea vikakoodit. Ei tosin noista tainnut mitään siihen viittäävää olla. Tuo P0235 viittaa Turboon jota autossa ei ole. Mikä oli ratkaisu ongelmaan? :roll:

Tuo jakohihna hieman on pyörinyt mielessä muutenkin.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 156 täristää tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Mites tämän tarina päättyi?

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: 156 täristää tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Finestin?

Jos multa kysyt niin tehdasuusi ECU ja oli yksi nokkakin jännästi kulunut veke. Materiaalivika kai.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 156 täristää tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja Epezi »

No joo, oikeestaan Finestin tapausta ajattelin, mutta eipä tuohon sinunkaan tapauksen vielä vastausta ollut.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 156 täristää tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja Finest »

Päättyi ihan hyvin.
Siis toimii, eikä tullut mutinoita kun soittelin. Seuraavalle päivälle uusi aika kyseiseen korjaamoon.
Laittoivat merkit kohdalleen, lukkopaloista en tiedä käyttivätkö. Heidän merkit olivat selkeät ja oli niissä näköjään vanhemmatkin merkit aiemmasta vaihdosta.

Edit: Alfadiag (maksullinen versio) ei anna vikakoodeja, fiatecuscan (ilmainen) muistaakseni antaa välillä jokin koodin, saattoi olla tuo nakutuksen tunnistin.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 156 täristää tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ookkei. vinkkinä että seuraava vaihto sitten lukkopaloilla ;) väittäisin että jos jo kaksi kertaa tehty tussimerkeillä on ajotus lähes varmasti hieman väärin.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 156 täristää tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja Finest »

Jos aikaa siunaantuu niin itse ajattelin tehdä palojen kera :roll:
Vaihto maksoin 350€ pintaan..

Vastaa Viestiin