alaväännöt kadoksissa 159 2.4 JTD. Turbo hajalla..?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Aarghska
Viestit: 98
Liittynyt: 03 Touko 2005, 00:49

alaväännöt kadoksissa 159 2.4 JTD. Turbo hajalla..?

Viesti Kirjoittaja Aarghska »

Paljon on ollut puhetta 2.4:n heikoista alaväännöistä mutta nyt parin viikon alfalla ajotauon jälkeen tuntuu että ne ovat entistäkin heikommat.
Kun painan kaasun pohjaan kierrosten ollessa alle 2000 alfani kiihtyy todella heikosti mutta kun saavutetaan 2400 se hyökkää normaalisti ja turbon paineet hyppäävät kaakkoon.
Esim ajettaessa 80 km/h ei neloselle tiputtaminen toivottavan ohituskiihtyvyyden saamiseksi riitä vaan on pudotettava kolmoselle.
Tässähän on muuttuvasiipinen turbo ja epäilen siipien juuttuneen yhteen asentoon.

Epäilen ettei nyt ole kyse vain tauon aiheuttamaa unohdusta alavääntöjen heikkoudesta. kertokaapa vastaavan kiesin omistajat miten sen kuuluu vääntää alhaalla.

Voimaa.com:in lastu asennettu reilu vuosi sitten ja silloin mielestäni alaväännöt paranivat alkuperäisistä.

Noloa kun auto sammunut valoihin kahdesti vuorokauden sisällä.. :oops:

Turbo antaa kyllä mittarin mukaan jonkin verran painetta myös alhaalla mutta yli 1 bar saavutetaan vasta sen 2000 kierroksen jälkeen.
- Bensa on pensselinpesua varten.. -

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Re: alaväännöt kadoksissa 159 2.4 JTD. Turbo hajalla..?

Viesti Kirjoittaja einari »

Aarghska kirjoitti:kertokaapa vastaavan kiesin omistajat miten sen kuuluu vääntää alhaalla.
En ole huomannut seurata niitä paineita kovin tarkasti, mutta kyllä se vääntö alakierroksilla on jokseenkin vaatimatonta. Kierrosten noustessa lähemmäs 2000 alkaa jotain tapahtua.
En tiedä, miten sen väännön kuuluisi olla, mutta minulla vain menee näin. Siihen hengettömyyteen voi myös hakea syytä surullisenkuuluisasta EGR-venttiilistä.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

En tiedä tarkemmin, mutta oma pösö teki samaa, kun oli turbon siipiä säätävä alipaineletku jäänyt huollossa irti. Alle kolmen tonnin oli kone aivan kuollut. Samaa teki myös, kun oli ilmanputsarin kotelo huonosti kiinni. Kun pösön imupuoli vuotaa, ei turbo pelaa. Alfan vastaavasta ei tietoa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

-Alipaineletku irti, joka menee säätökellolle
-Kuuluisa EGR venttiili jumittaa
-Ahtimen siivet jumissa/ jumittaa

jos se ei vingu ja vongu ja savuttele hirveesti, niin tuskin ahdin lopussa on.
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4

Manukki
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Elo 2010, 07:21
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Manukki »

ihan selvä egr vika, ei muuta kuin putsaamaan. uutta ei ole mitään järkeä jumittavan solenoidin vuoksi ostaa. 15 min homma johon löytyy interwebin syövereistä ohjeet

Avatar
Ollie
Viestit: 176
Liittynyt: 20 Maalis 2004, 01:48
Car(s): Spider 2,0 -71, GTJ 1300 -71, GTV 3.0 24V -02, 159 1.9 JTDm TI -07
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ollie »

Manukki kirjoitti:ihan selvä egr vika, ei muuta kuin putsaamaan. uutta ei ole mitään järkeä jumittavan solenoidin vuoksi ostaa. 15 min homma johon löytyy interwebin syövereistä ohjeet
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=2 ... hlight=egr

Aarghska
Viestit: 98
Liittynyt: 03 Touko 2005, 00:49

Viesti Kirjoittaja Aarghska »

EGR:n vaihdoin puolivuotta sitten joten ei kai se vielä voi uusiksi mennä?
Pitää tutkia torstaina autoa tarkemmin kun on aikaa.

Eikö nelosvaihteen pitäisi kuitenkin riittää reippaaseen kiihdyttämiseen 80--->
- Bensa on pensselinpesua varten.. -

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Aarghska kirjoitti:EGR:n vaihdoin puolivuotta sitten joten ei kai se vielä voi uusiksi mennä?
Kyllä niitä on joillain mennyt parikin kappaletta vuodessa.

Avatar
juhani
Viestit: 138
Liittynyt: 13 Marras 2008, 21:56
Car(s): Stelvio 2.2 -21 ja GTV6 -83
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja juhani »

einari kirjoitti:
Aarghska kirjoitti:EGR:n vaihdoin puolivuotta sitten joten ei kai se vielä voi uusiksi mennä?
Kyllä niitä on joillain mennyt parikin kappaletta vuodessa.
Joo, mulla on samoja kokemuksia. EGR voi temppuilla aika tiuhaankin ja se esiintyy juuri niin, että alakierroksilla voima puuttuu täysin - liikkeellelähdössä ja esim. risteykseen hidastaessa ja sen jälkeen kaasun painamisessa. Mikä vuosimalli? Jossakin vaiheessa softaa päiviteltiin Deltan toimesta ja siinähän paranneltiin juuri EGR:n jumitellua.

Manukki
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Elo 2010, 07:21
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Manukki »

egr harvoin jumittaa karstan vuoksi.
solenoidi hapettuu sisäosiltaan ja egr alkaa takerrella, tuohon auttaa juuri tuo puhdistusohje. 3mm reikä solenoidin muoviseen päähän, solenoidi irti ja tuurnalla ja vasaralla sisuskalut pihalle. sitten vaan hinkuttelemaan ja jotain kuuman kestävää, esim aseöljyä täyteen. taas toimii sen puoli vuotta :)

zei
Viestit: 16
Liittynyt: 07 Marras 2005, 15:38
Car(s): Giulia 2.2D AT8 Super 2016
159 2.4 JTDm 2006
ex 156 JTS 2004
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja zei »

Vai ei egr voi jumittaa kartstan takia? Järvenpään Deltan mukaan egr jumittaa, koska yksi öljynvaihto on tehty takuuaikana muualla kuin Deltassa!? Eli ei sitten kuulu takuun piiriin. Muutenkin kumma suhtautuminen asioihin; heti jos tulee jostain asiasta erimielisyyksiä, niin ollaan menossa raastupaan yms. ? Täytyy varmaan ottaa vinkistä vaarin.

Egr-putsaus maksaa muuten 190e. Edellisellä kerralla kun se putsattiin, seurasin toimenpidettä vierestä. Konalan Deltassa ( jossa olen saanut aina asiallista palvelua) hommaan meni 15min.

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

zei kirjoitti:Vai ei egr voi jumittaa kartstan takia? Järvenpään Deltan mukaan egr jumittaa, koska yksi öljynvaihto on tehty takuuaikana muualla kuin Deltassa!? Eli ei sitten kuulu takuun piiriin. Muutenkin kumma suhtautuminen asioihin; heti jos tulee jostain asiasta erimielisyyksiä, niin ollaan menossa raastupaan yms. ? Täytyy varmaan ottaa vinkistä vaarin.

Egr-putsaus maksaa muuten 190e. Edellisellä kerralla kun se putsattiin, seurasin toimenpidettä vierestä. Konalan Deltassa ( jossa olen saanut aina asiallista palvelua) hommaan meni 15min.
Mikä on EGR ja miksi se vetää dieselin tehottomaksi? :lol: Sori, oli pakko! :-D

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

HopeinenQ kirjoitti: Mikä on EGR ja miksi se vetää dieselin tehottomaksi? :lol: Sori, oli pakko! :-D
Tota ne kysy duunissakin. Hämmästyksen sormi ihmetyksen suussa...

:lol:

En nimittäin osannu sanoo mitän. :oops: Tai no, sen klassisen KVG:n.

Avatar
JTD
Viestit: 584
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JTD »

Mamman GT:llä ajettu 50 tkm (2,5 v) putsauksen jälkeen ilman ongelmia.

Toki se kuuluisa reikälevy laitettiin pari vuotta sitten. Jos haluaa pidentää putsausväliä...
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

Avatar
Wilier
Viestit: 41
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:20
Car(s): Brera 3.2 JTS V6 Q4, ex-159 SW 1.9 JTDm Q-tronic, ex-156 2.5V6, ex-164 3.0V6, ex-90 2.0i/2.5V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Wilier »

Voiko kyse olla EGR:stä? Vasta 14 000 ajettu 1.9 JTDM Q-Tronic kyseessä. Tosin enimmäkseen kaupunkiajoa. Tuli ilmoitus: have engine checked. Tehot ovat karkuteillä, ei halua ajaa yli 80 km/h. Onkohan siellä vikaa oikeasti, vai rajoittaako joku moottorinohjaus tehoja?

Manukki
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Elo 2010, 07:21
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Manukki »

Egr tai imusarjan läppien jumittuminen. Läpät kun lukitsee auki asentoon ei vikavalot enää vilku. Nimimerkillä: Saksan reissulla hotellin autokatoksessa puoli konehuonetta purkanut ;)
Toinen vaihtoehto tukkiutunut dpf katkonaisen kaupunkiajon vuoksi.
Korjauskeinona kolmonen silmään ja motarille yhtäjaksoisesti 30-40km vähintään 3500 kierrosta lasissa jotta suodatin lämpeää tarpeeksi ja tekee pakkopolton. Savun määrä on valtava ;)
Vaikka auto on vikatilassa saa vauhdin kyllä kiihtymään kun kiihdyttää pikkuhiljaa pintakaasulla ja pitää pienen vaihteen päällä.

Avatar
Wilier
Viestit: 41
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:20
Car(s): Brera 3.2 JTS V6 Q4, ex-159 SW 1.9 JTDm Q-tronic, ex-156 2.5V6, ex-164 3.0V6, ex-90 2.0i/2.5V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Wilier »

Kiitos kommentista. Autossa on vielä takuu ja maanantaina menossa Autokeskukseen. Tuota viimeista saattaisin kyllä kokeilla.

Avatar
Wilier
Viestit: 41
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:20
Car(s): Brera 3.2 JTS V6 Q4, ex-159 SW 1.9 JTDm Q-tronic, ex-156 2.5V6, ex-164 3.0V6, ex-90 2.0i/2.5V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Wilier »

Vaan eipähän tuosta apua ollut, kun eivät kierrokset nousseet yli noin 3100 rpm. Alamäessä ihan vähän enemmän, mutta ylämäessä vastaavasti hiipui. Kamalaa oli ajaa moottoritietä Alfalla, kun ei kiihtynyt mihinkään ja suurin nopeus noin vähän alle sata. Savuefekti jäi siis saamatta.

Tulipahan ensimmäistä kertaa kokeiltua tuota automaattilootan manuaalivaihtoehtoa.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^eiköhän siellä ole moottorinohjaus vikatilassa, syitä siihen on vaikka kuinka. Korjaamolla tuo selviää.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Lisätään tähän vielä "alas ammuttavaksi" sellainen ongelma mistä eräällä korjaamolla minulle manailtiin. Eli asentaja valitti että kaikki nämä nykyiset turbo dieselit kerää imukammion "umpeen" kovaa karstaa niin kone ei saa happea. Ja kun se tapahtuu vähitellen niin moottorinohjaus mukautuu ja meno hiipuu hiljalleen kunnes menee vikatilaan. EGR oli sitten se toinen valituksen kohde. Sitä karstaa pitää kuulemma vanhemmiten mekaanisesti sitten työstää pois. Kertokaa toki uteliaalle puhuiko mies omiaan?

Onko sitten niin että nykytekniikan ihmeet ei toimi jos niitä ei muista polkea? Ilmankos omat toimii :)
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kyllä sitä sköndää kertyy ihan riittävästi. Turbo kun vanhemmiten vielä itkee vähän öljyä akselitiivisteistä niin imusarja saa mukavan kuorrutuksen mustaa töhnää. Mulla tuo aiheutti talvella MAP-anturin tukkeentumisen ja moottorinohjauksen siirtymisen vikatilaan, jolloin kärry ei jaksanut pienissä mäissä enää pitää 100 km/h marssivauhtia.

EGR ei tunnu kiukutelleen sen jälkeen kun sen vuosi sitten putsasin. Olemattomasta tiivistyksestä johtuen solenoidi oli täynnä nokea.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Menee OT Alfasta, mutta dieseli kuitenkin.

Itse olen tuota pösöä säännöllisesti käynyt monottamassa ihan motarilla, jotta paikat pysyisi auki. Kuumalla koneella kolmosella tyyliin 80-120 kiihdytyksiä kellon kanssa muutama peräjälkeen ja pidempi siivu pelkästään nelosella tai jopa kolmosella, että on kierroksia koneessa.

Ensimmäinen kiihdytys saa yleensä ajaksi kymmentä sekuntia ja eikä onneksi tarvitse montaa kiihdystä, että alkaa aukeamaan ja kello näyttää sellaista 8-8.5 sekuntia. Siis kaksi sekuntia lähtee ajasta pois tukkoisuuden takia :crazyeyes: , tuossa nuhapumpussa sen oikeasti huomaa, kun se ei enää kulje. Avaamisen jälkeen onkin sitten taas ihan toisenlaista etenemistä taas hetken aikaa, tuo kone muutenkin kaipaa kierroksia, ettei pääse tukkeentumaan. Se on tukossa alta viikon, jos köröttelee ekosti ja tukkoisuus taas näkyy kulutuksessa.

Toinen ihmetyksen aihe onkin, mitä tuo kaikki irtoava paska, joka ennen on tullut putkesta ulos, tekee hiukkassuodattimelle. No tukkoonhan sekin joskus menee siinä määrin, ettei polttokaan enää auta. Veemäinen oravanpyörä, mutta minkäs teet.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Wilier
Viestit: 41
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:20
Car(s): Brera 3.2 JTS V6 Q4, ex-159 SW 1.9 JTDm Q-tronic, ex-156 2.5V6, ex-164 3.0V6, ex-90 2.0i/2.5V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Wilier »

Ei siellä muuta vikaa ollut, kuin että ei ollut polttanut nokihiukkasia aikanaan. Ja oli mennyt vikasuojatilaan. En tosiaan ollut mitään savun pöllähdyksiä havainnutkaan. Nyt kulkee taas. Kai täytyy sitten antaa välillä aina kenkää.

Vastaa Viestiin