Diesel suuttimien ultraääni puhdistus
Valvoja: Moderators
- Maunu
- Viestit: 3655
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Diesel suuttimien ultraääni puhdistus
Ajattelin kokeilla 159:sin suuttimien puhdistusta ultraäänipesurilla.
Onko kukaan kokeillut vastaavaa ja onko ollut jotain hyötyä?
Youtubessa joku putsailee suutinta
http://www.youtube.com/watch?v=qOqhNpM5iKI
Puhdistin maksaa about 100e joten ei paha jos vaan alkaa suuttimet toimimaan.
Onko kukaan kokeillut vastaavaa ja onko ollut jotain hyötyä?
Youtubessa joku putsailee suutinta
http://www.youtube.com/watch?v=qOqhNpM5iKI
Puhdistin maksaa about 100e joten ei paha jos vaan alkaa suuttimet toimimaan.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1836
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Pirkkala
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Imusarjaan ruiskivia bensiiniruiskuja taitaa jotkut firmat pestä korvausta vastaan ultraäänellä. Noiden tapauksessa suuttimen aukaiseminen "tee se itse" pesussa onnistuu helposti kytkemällä 12V suoraan tai etuvastuksen (riippuu suuttimen ohmimäärästä) suuttimeen sen ollessa pesussa.
Suoraruiskutussuuttimet taitaa olla toleransseiltaan ihan toista luokkaa noihin imusarjaruiskuihin verrattuna. Tiedä häntä miten kävisi. Toisaalta pitää niitten aikamoista käsittelyä kestää käytössäkin. Polttoainetta tuhannen barin ja jopa enemmänkin (dieselissä) niiden läpi kun ruiskitaan.
Suoraruiskutussuuttimet taitaa olla toleransseiltaan ihan toista luokkaa noihin imusarjaruiskuihin verrattuna. Tiedä häntä miten kävisi. Toisaalta pitää niitten aikamoista käsittelyä kestää käytössäkin. Polttoainetta tuhannen barin ja jopa enemmänkin (dieselissä) niiden läpi kun ruiskitaan.
- Maunu
- Viestit: 3655
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/yhte ... ommon-railSatakuusnelonen kirjoitti:"Mutu" Eikös suutin ole kiinni kun siinä ei ole virtaa, eli sen suuttimen kriittisin osio ei taida puhdistua jollei sitä saa auki "Mutu end"
Tuon perusteella irroitetun suuttimen neula voisi olla vapaasti liikkuva, koska käyttöpaine puuttuu.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1836
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Pirkkala
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11363
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021, 500e La Prima 2022
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Maunu, hommasitko tuon pesurin kokeiluun ja jos, niin mikä oli tulos?
Oma naku näyttää tyhjäkäynnillä kakkossylinterin korjausarvoksi +1,5 ja nelosen -2,0 eli jotain noille kai pitäisi tehdä. Ajossa putoavat kyllä jonnekin +/- 0,3:een.
Onko suuttimien irrottamisessa mitään ihmeellistä ja mitähän tuollaisten kunnostus pajalla maksaa?
Oma naku näyttää tyhjäkäynnillä kakkossylinterin korjausarvoksi +1,5 ja nelosen -2,0 eli jotain noille kai pitäisi tehdä. Ajossa putoavat kyllä jonnekin +/- 0,3:een.
Onko suuttimien irrottamisessa mitään ihmeellistä ja mitähän tuollaisten kunnostus pajalla maksaa?
- Epäkelpokeräilijä -
- Maunu
- Viestit: 3655
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Pesuri saapui viime viikolla enkä ole ehtinyt vielä sillä oikein leikkiä. Sen verran kokeilin että viisi vuotta taskussa ollut Victorinox näyttää huomattavasti puhtaammalta kuin ennen pesua.
Tunnin verran linkkari oli kylvyssä ja lika lähti kohtuullisen hyvin pelkällä vedellä.
Ainakin 159:sistä suutin lähti irti kohtuu pienellä vaivalla. Taisin muutaman kuvankin ottaa ja pistää johonkin ketjuun. En tosin muista mihin. Luultavasti 159 ja suuttimen tiivisteen vaihtaminen.
Tunnin verran linkkari oli kylvyssä ja lika lähti kohtuullisen hyvin pelkällä vedellä.
Ainakin 159:sistä suutin lähti irti kohtuu pienellä vaivalla. Taisin muutaman kuvankin ottaa ja pistää johonkin ketjuun. En tosin muista mihin. Luultavasti 159 ja suuttimen tiivisteen vaihtaminen.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11363
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021, 500e La Prima 2022
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Onko sinullakin korjausarvoissa mättöä vai ajattelitko ihan uteliaisuudesta kokeilla pesua?
Mersumiehet näyttävät purkaneen ja korjanneenkin noita suuttimia. Ilmeisesti siellä joku tiiviste väsähtää aikaa myöten.
Mersumiehet näyttävät purkaneen ja korjanneenkin noita suuttimia. Ilmeisesti siellä joku tiiviste väsähtää aikaa myöten.
- Epäkelpokeräilijä -
- Maunu
- Viestit: 3655
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Tänään tuli Fiatecuscannilla katseltua noita korjausarvoja. Yhdessä suuttimessa oli +1.2 ja yhdessä -1,3, muut menivät tuohon 0,3 haarukkaan.
Posti toi tänään yhden uuden suuttimen, joten ajattelin vaihtaa ja ohjelmoida sen koneeseen, jonka jälkeen katsellaan taas korjausarvoja. Jos paranee 0,3 sisään niin vanha suutin menee ultraääni kylpyyn, jonka jälkeen se laitetaan toisen huonoarvoisen suuttimen tilalle ja taas katsellaan korjausarvoja.
Toivottavasti pesu auttaa, mutta kuinkahan kauan mahtaa toimia kylvyn jälkeen tuo suutin.
Huomenna täytyy jostain metsästää suuttimien ja kannen väliset tiivisteet. Pitäisi olla aika helppo juttu kun sama tiiviste sopii kymmeneen eri merkkiin. Alfa kauppiaalla tuota ei kuitenkaan ole varastossa. Kun edellisen kerran ostin tiivisteen sieltä niin tilaustavaraksi meni vaikka osa maksoikin alle euron ja luulisi olevan kulutustavaraa. Suomessa oli vain yksi varastossa
Posti toi tänään yhden uuden suuttimen, joten ajattelin vaihtaa ja ohjelmoida sen koneeseen, jonka jälkeen katsellaan taas korjausarvoja. Jos paranee 0,3 sisään niin vanha suutin menee ultraääni kylpyyn, jonka jälkeen se laitetaan toisen huonoarvoisen suuttimen tilalle ja taas katsellaan korjausarvoja.
Toivottavasti pesu auttaa, mutta kuinkahan kauan mahtaa toimia kylvyn jälkeen tuo suutin.
Huomenna täytyy jostain metsästää suuttimien ja kannen väliset tiivisteet. Pitäisi olla aika helppo juttu kun sama tiiviste sopii kymmeneen eri merkkiin. Alfa kauppiaalla tuota ei kuitenkaan ole varastossa. Kun edellisen kerran ostin tiivisteen sieltä niin tilaustavaraksi meni vaikka osa maksoikin alle euron ja luulisi olevan kulutustavaraa. Suomessa oli vain yksi varastossa

Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Maunu
- Viestit: 3655
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Ei oikein ota onnistuakseen tämäkään projekti.
Yritin FiatEcuScanilla ohjelmoida suuttimia, mutta kappas ohjelmistossahan on jokin vika juurikin 159:sin kohdalla ja homma ei pelitä. Onneksi ohjelmointi yritys ei sekoittanut mitään.
Huomasin samalla että 4 ja 5 pytyn suuttimet ovat ohjelmoitu väärinpäin, joten tämäkin voi selittää täristävää tyhjäkäyntiä ja korjausarvojen suurehkoja eroja.
No nyt odotellaan sittem ohjelmistopäivitystä. Voisihan nuo suuttimet vaihtaa tietty fyysisesti 4 ja 5 pytyn välillä.
Suuttimien tiivisteitä löysin tarvikeliikkeestä 0,80e kpl. Otin heti 10 kpl ettei heti lopu kesken.
Yritin FiatEcuScanilla ohjelmoida suuttimia, mutta kappas ohjelmistossahan on jokin vika juurikin 159:sin kohdalla ja homma ei pelitä. Onneksi ohjelmointi yritys ei sekoittanut mitään.
Huomasin samalla että 4 ja 5 pytyn suuttimet ovat ohjelmoitu väärinpäin, joten tämäkin voi selittää täristävää tyhjäkäyntiä ja korjausarvojen suurehkoja eroja.
No nyt odotellaan sittem ohjelmistopäivitystä. Voisihan nuo suuttimet vaihtaa tietty fyysisesti 4 ja 5 pytyn välillä.
Suuttimien tiivisteitä löysin tarvikeliikkeestä 0,80e kpl. Otin heti 10 kpl ettei heti lopu kesken.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Maunu
- Viestit: 3655
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Mersuihin on vissiin joku työkalu olemassa tuohon hoonaukseen. Omaan autoon tuli kerran jo vaihdettua vuotava tiiviste ja silloin en kyllä suuremmin jaksanut putsailla tiivistepintaa. Hyvin on pitänyt.
En oikein ymmärrä jos suutin ei ole vuotanut ja tiiviste on ollut muutenkin kunnollinen niin miten uusi ei toimisi samassa paikassa ilman putsaamistakin. Voi olla tietty että tämä on taas niitä insinöörin päätelmiä mitkä ammutaan alas asiantuntijoiden tiedoilla.
Vuotava tiiviste voi saada suuttimen niin jumiin kanteen, että kansi on irroitettava, jotta suutin saadaan irti.
En oikein ymmärrä jos suutin ei ole vuotanut ja tiiviste on ollut muutenkin kunnollinen niin miten uusi ei toimisi samassa paikassa ilman putsaamistakin. Voi olla tietty että tämä on taas niitä insinöörin päätelmiä mitkä ammutaan alas asiantuntijoiden tiedoilla.
Vuotava tiiviste voi saada suuttimen niin jumiin kanteen, että kansi on irroitettava, jotta suutin saadaan irti.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.