Nyt pojat,auttakaas tyttöä mäessä!

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Tuulia
Viestit: 3
Liittynyt: 30 Touko 2011, 13:27

Nyt pojat,auttakaas tyttöä mäessä!

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Eli,mulla siis hallussani Alfa Romeo 166 2.0 TS

Avoliiton hajoamisen seurauksena auto,josta vielä vähän velkaa.
jäi minun huolehdittavakseni kun vastapuoli nosti kätensä pystyyn.

Itse en ole juurikaan autolla ajanut enkä tiedä tästä kapistuksesta MITÄÄN paitsi että se on katsastamaton,kärijarruvaijerin vaihto edessä ja uuden renkaat vanteille (kumit on jo hommattu)
Autosta ei ole juurikaan pidetty huolta,takakonttiin oli ilmestynyt 6 reikää..en tiedä onko siinä ollut jokin spoileri jonkin aikaa tms mutta reijät ovat erittäin rumat.
Mä olen NIIN pulassa tuon auton kanssa!!
Moottori vaihdettiin uuteen noin 2,5 v sitten jonka jälkeen auto on seissyt tosi paljon eli uudella moottorilla ei ole juurikaan ajettu.Samalla vaihdettiin kytkin.
Mitähän minun kannattaisi tehdä?Paljonko maksaa kumien laitto vanteille?Uusi akku (auto ei jostainsyystä käynnisty enää) ja tuo käsijarruvaijerin vaihto,käsijarru on siis ihan sellainen löysä.
Kannattaisiko auto myydä jollakkin varaosiksi?
Periaatteessa en tarvitsisi autoa mutta jos tuon saisi "satasilla" kuntoon niin voisin jonkin aikaa ajellakkin.

Nyt auto seisoo ystäväni parkkipaikalla josta se pitäisi kohta siirtää...

Ainiin,vielä yksi kysymys..Minkälaista akkua lähden motonetistä/biltemasta hakemaan?

Kiitos miljoonasti jos joku osaisi auttaa tai kertoa mihin kannattaa ottaa yhteyttä näiden asioiden kanssa.
Olemme Helsingissä.


Ps.Jos auton velka molempien nimissä ja minä maksan auton pois niin tuleeko minusta omistaja kun olen ns. 1.haltijana ja ex mieheni 2.haltijana?

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Renkaitten laitto vanteille maksaa koosta riippuen 10-15€/kpl. Ei sitä noilla violla kannata vielä osiksi myydä, oma vaivansa on siinäkin. Motonetissä on yleensä vihko siellä akku osastolla, josta voi tarkastaa minkälainen akku sopii autoon. Jos ei niin tulevat kyllä mielellään neuvomaan. Vaijereita saa myös motonetistä. Nuo on vissiin poikki jos ei siellä ole mitään vastetta. Jarruremonttikaan tuskin älyttömiä missään nyrkkipajalla maksaa.

E:Eipä ollukkaan Motonetissä 166sen osia ollenkaan. No mikä tahansa muu varaosaliike sulle ne vaijerit tilaa, akku löytyy Motonetistäkin.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Takapaksin reikiin en sano mitään, mutta rengastyöt kustantanee jotakin 50€ hintaluokassa. Voi olla isojakin eroja eri liikkeiden välillä.

Kannattaa ensin koittaa ladata vanha akku, jos vaikka tokenisi sillä. Luultavasti vaan tyhjentynyt seisonnan seurauksena ja saattaa hyvinkin olla vielä pelastettavissa. Uusi akku maksanee siinä 90€ huitteilla. Kyllä ne asiansa osaavassa paikassa tietää mikä akku siihen sopii. Rekisterinnumeron taitaavat tarvita.

AAW
Viestit: 1036
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Viesti Kirjoittaja AAW »

Aloitan viimeisestä kysymyksestä. Kannattaa ilmoittaa rahoitusyhtiölle haltijasuhteen muutoksesta ja ottaa toiselta haltijalta nimmari paperiin. Soitto rahoitusyhtiölle niin selviää mitä pitää tehdä.

Käsijarruvaijerit maksaa noin 80 yhteensä kaikki kolme, aikaa vaihtoon meni itse tehtynä/ihmeteltynä noin 45-60 min. Eli korjaamo noin 30 min?

Kumien laittaminen vanteille sanoisin noin 100-150 euroa, halvemmallakin saattaa päästä jos soittelee eri paikkoihin.

Akku on noin 50-80 euroa, varaosaliikkeeseen vain kysymään tai sitten ottaa mitat vanhasta akusta ja tarkistaa mitä siinä lukee. Palaako käynnistyksen eston valo ja onko autossa muuten sähkö?

Puolen vuoden sisällä tulee sitten jakopää remppa jos auton moottori on 2,5 v vanha eli sen verran edellisestä vaihdosta. Hihnalla on vaihto väli 60 tkm/3v mikä tulee ekaksi vastaa. Ja tästä ei kannata poiketa tai saataa joutua remppaamaan vähän enemmänkin. Hihnana vaihto on luokkaa 700-800 eur teetettynä, tietty näkyy myyntihinnassa jos myy vanhalla hihnalla.

Järvenpään Carpojat on ollu omalla kohdalla asiallinen korjaamo.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

En ole ns. nudisti, mutta väittäisin autoon menevän tuolla haltijajärjestelyllä molempien nimiin. Tosin me saimme ilmoitusosan postissa kotiin, niin saatiin itse täyttää se. Molempien nimi siihen kyllä tarvittiin, kun Paula oli haltijana ja omistajaksi tulin siinä vaiheessa minäkin.

Soita katsastuskonttorille, kai ne osaa asiansa.

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Jos auton leiman eteen pitää hitsata, tehdä ainakin käsijarru kuntoon, akku vaihtaa, renkaat vaihtaa, niin kyllähän tuolle koko hommalle hintaa tulee... Jos ei sitten tosiaan joku auta tyttöä mäessä ja hoida noita tyyliin kympeillä. Osiin menee kuitenkin jotain ja jos auton hitsaamisessa pitäis pitää yllä edes jonkinlaista tasoa, niin alkaa tulla hommalle hinnan lisäksi tuntejakin. Eniveis, toivottavasti saat auton läjään ja ajeleen. Ja kun kylillä ajelet, niin muista pitää ovet tiukasti lukossa. Muuten on jo taas Alfa täynnä uusia tarjokkaita :-D

peksu
Viestit: 621
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
MB C 180 -16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja peksu »

Rengastöiden hintoja tästä http://www.matinrengas.fi/Matin_rengas_ ... nkaat.html

Reiät takapaksin kannessa spoilerin jäljiltä? Kannattaa ehkä etsiä käytetty ehjä luukun kansi.

Kyllä noista hommista pitäisi selvitä "satasilla" jopa täällä Helsingissä. Tattarisuolta voisi löytyä kohtuuhintainen korjaamo ja jopa osia.

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Ei kait noihin lueteltuihin asioihin kovin hirveesti mene rahaa. Itse vaihdatin kesärenkaat vanteille + tasapainotin ne hintaan 10e/vanne. Ottivat vanhat kumit vielä kierrätykseen.

Motonetissä (tai muussa tarvikeliikkeessä) käsijarruvaijerit ei maksa paljoa ja ne vaihtaa puoleen tuntiin, molemmin puolin - kun tosiaan laittaa kaikki uusiksi. Jos siellä on vaan joku pätkä rikki, niin tietysti halvempi.

Akkua lataisin minäkin ensimmäisenä jos auto on seissyt pitkään. Sitten vasta uutta tilalle. Laittavat liikkeessä samaan rahaan uuden paikoilleen ja ottavat vanhan riesakseen.

Peräkontin reijät..hmm. Voisko ens hätään jotain tulppia reikiin laitella ettei happane koko laitos.

Joku ritarillinen alfauroshan vois käydä jeesimässä? :)

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

JaRoDD kirjoitti:Jos auton leiman eteen pitää hitsata
Eikös ne reiät ollut kontin kannessa?

Tuulia, minkäs värinen se auto on? Nimimerkki "kumimuumi" on purkanut pari 166:sta ja sieltä voisi löytyä kansi konttiin.
Jos kantta joutuu maalaamaan auton väriin niin sittenhän kannattaa ehkä korjata se vanha kansi.

Motonet ei tunne ollenkaan 166 -mallia, mutta esimerkiksi täältä saa käsijarruvaijerit kyseiseen kikottimeen.


Edit: Tässä vielä linkki sinne kumimuumin kirpputorille.

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Eli korjaamo noin 30 min?
Tosiassa 2,5 tuntia... Mutta eivät kehdanneet laskuttaa koko ajata.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Janne kirjoitti:Joku ritarillinen alfauroshan vois käydä jeesimässä? :)
Pelkkä ritarillisuus ei auta tohon, pitäis osatakin jotain. Tai omata paksu lompakko tai rajaton luottokortti (semmone mul olis). :-D

Avatar
Alfieri
Viestit: 638
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

En usko minäkään, että menisi puoleen tuntiin käsijarruvaijerit, 45 min. itse tehtynä on huippuaika :) Jo auto on seissyt pitkään, niin perusasia on nesteiden tarkistus ennen ajoonlähtöä ja öljynvaihtokin on varmaan syytä tehdä ensi tilassa.

AAW
Viestit: 1036
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Viesti Kirjoittaja AAW »

Alfieri kirjoitti:En usko minäkään, että menisi puoleen tuntiin käsijarruvaijerit, 45 min. itse tehtynä on huippuaika :) Jo auto on seissyt pitkään, niin perusasia on nesteiden tarkistus ennen ajoonlähtöä ja öljynvaihtokin on varmaan syytä tehdä ensi tilassa.
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=23344&page=1

Tosta löytyy ohjeet, siinä on pari vinkkiä jotka helpottaa aika paljon vaijerin vaihdossa. Valitettavasti ohje on svedun kielellä. :lol:

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Ai niin, puoleen tuntiin menee kun on apupoika jeesimässä :) Vaatii tosin harjoittelua ja tietämystä siitä mitä tekee.
Ite ähelsin 156:ssa pelkästään takimmaisten kanssa 15min/puoli. Toisella kerralla kaverin autoon (156 -00) vaihdettiin kaikki pätkät molemmin puolin. Öljyn vaihdon kanssa nosturivuokran kokonaisaika oli 45min. Menihän se yliajalle tosiaan :mrgreen:

Tuulia
Viestit: 3
Liittynyt: 30 Touko 2011, 13:27

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Herranjumala,täällähän on jelpattu ihan tosissaan :D
Yllätyin kun näinkin monta vinkkiä tullut.

Matin Rengas on tuossa melkein naapurissa,tarvii soitella sinne jo heti perjantaina,kumit siis tosiaan on jo..Nettiautosta löytää aika helmiä jos on vaan hereillä.

Heikalla nuo molemmat vaijerit maksaisivat yht 50e,en edes tiennyt että niitä on enemmän kun yksi (? NAISET!)

Akun saankin veljen talliin latautumaan,josko sillä heräis auto edes henkiin,toivottavasti.

Luojan kiitos auto on ollut sisällä nyt kun on ollut sateita,olis varmaan homeessa koko vessa ainakin sieltä takaboxista.
Täytyy uutta kantta lähteä jostain metsästämään tai tehdä joku väliaikaisratkaisu.
Auto on hopeanharmaa eli luulis löytyvän aika hyvin tuon väristä tavaraa..kai?

Tykkään tuosta autosta ja olis kylä ihana saada se kuntoon!Jos ei muuta niin kesäksi ainakin.
Se on justiin kun en itse tiedä autoista ylipäänsä mitään,olishan se helppo mennä rahan kanssa johonkin magneettiin muttei pakka ihan riitä ainakaan tällähetkellä..sillon ei tosin itte tarttis huolehtia mistään :D

Tuulia
Viestit: 3
Liittynyt: 30 Touko 2011, 13:27

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Tuulia kirjoitti:Herranjumala,täällähän on jelpattu ihan tosissaan :D
Yllätyin kun näinkin monta vinkkiä tullut.

Matin Rengas on tuossa melkein naapurissa,tarvii soitella sinne jo heti perjantaina,kumit siis tosiaan on jo..Nettiautosta löytää aika helmiä jos on vaan hereillä.

Heikalla nuo molemmat vaijerit maksaisivat yht 50e,en edes tiennyt että niitä on enemmän kun yksi (? NAISET!)

Akun saankin veljen talliin latautumaan,josko sillä heräis auto edes henkiin,toivottavasti.

Luojan kiitos auto on ollut sisällä nyt kun on ollut sateita,olis varmaan homeessa koko vessa ainakin sieltä takaboxista.
Täytyy uutta kantta lähteä jostain metsästämään tai tehdä joku väliaikaisratkaisu.
Auto on hopeanharmaa eli luulis löytyvän aika hyvin tuon väristä tavaraa..kai?

Tykkään tuosta autosta ja olis kylä ihana saada se kuntoon!Jos ei muuta niin kesäksi ainakin.
Se on justiin kun en itse tiedä autoista ylipäänsä mitään,olishan se helppo mennä rahan kanssa johonkin magneettiin muttei pakka ihan riitä ainakaan tällähetkellä..sillon ei tosin itte tarttis huolehtia mistään :D
Auto seisoo malmilla joten toi tattis ei olis yhtään huonon matkan päässä vaikka hinailis auton sinne...että te ootte hyvin :D mä oisin varmaan mädättäny ton auton koska ajattelin että tää on nyt ihan maailmanloppu!

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

No se takakontti on jo varmaan homeessa kun vilkaset sinna varapyöräkotelon puolelle. Takakontin kannessa olevat reiät ei estä katsastuksesta läpipääsyä, mutta jos vedenpitävän haluat, paiskaa vaikka tarrat siihen :)

Matin renkaassa minäkin olen käynyt...

Fixuksesta ostin akun omaani äpäyt satkulla viime talvena, ei se siitä paljoa halpene. Kaikki alle 120€ on ok. 10mm avaimen tarvit akun vaihtoon (sehän on takakontissa).

Nuo käsijarruvaijerit kannattaa tilata Heikalta ja asennuttaa missä tahansa nyrkkipajalla (vaikka ammattikoululla?) jos haluat halvalla päästä...

Avatar
pitkämies
Viestit: 2468
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Ja jos et hävitä autoa, niin suosittelen osien metsästyksessä jatkossa pistämään PM:ää nimimerkille "Kumimuumi".......löytyy meinaan parikin 166:sta purettuna......ei tosin hopeanharmaana mutta kumminkin :-D
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Ekana se akku, jotta saa liikenteeseen, lataus tai vaihto, ihan sama.

Sitten ne vaijerit, samalla kannataa varmaan pyytää pakokaasulappu jos korjaamolle vie, jos seissyt pitkään niin vatinee hiukan... "Opettamista", katsastusmies saataa läntätä hylsyn, mutta korjaamo saataa yrittää pidempääkin saada päästöjä kohdalleen polkemalla.

Renkaat menee katsastulsesta läpi vaikka olisivat minkälaiset korput, kunhan pintaa on enemmän kuin 1,6mm ja samanlaiset renkaat/akseli. meillä renkaat vanteille kustantaa sen sata euroa, kyllä varmana halvemmallakin pääsee.

Tuon jälkeenhän on katsastettu, olettaen, että ei löydy lisää vikaa.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Joo, pakokaasut kannattaa mittautta korjaamolla. Hinta on yleensä noin puolet katsastukseen verrattuna ja jos jotain feelua on niin saattaa jopa saada korjatuksi/ säädetyksi sielä korjaamolla.

Takaluukun reiät paikkaa tilapäisesti esimerkiksi autotarvikeliikkeistä saatavilla peiteprikoilla tai ehkäpä jopa kontaktimuovillakin :roll:

Sen verran vielä siitä jakopäähuollosta, että jos hihnaa ei vaihdettu sen moottorinvaihdon jälkeen niin sekin alkaa olemaan ajankohtainen(kai se sentään on vaihdettu moottorinvaihdon yhteydessä?). Ja siitä ei kannata luistaa. Kaikki osat maksaa alle pari sataa. Vaihtotyön hintaa en tiedä kun olen vaihtanut itse. Itse asiassa tänään olisi tarkoitus vaihtaa tuohon omaankin.
Huolletulla jakopäällä auto on sitten helpompi myydä eteenpäinkin. Näitä kun ei muutenkaan varsinaisesti "revitä käsistä" :wink:

Edit:Sen käkkärin löysyyden syystä on vaikea sanoa täältä käsin, mutta jos oikein hyvä tuuri on niin käkkäriä vetelemällä ylös/alas ja jarrua pumppaamalla(?) se saattaa säätyä tiukemmaksi. Kannattaa ainakin kokeilla. Keskikyynärnoja vaan ensin ylös, ettei ole tiellä.

Edit2:Oheisen linkin kuvissa 3 ja 4 näkyvien käsijarrukaapelin kiinnikkeiden irtoaminen saattaa tehdä käsijarrusta löysän, eli kaapelin kiinnitykset koriin ja takatukivarteen kannattaa tarkistaa. Molemmilta puolilta autoa luonnollisesti.
Varsinkin tuossa alumiinisessa takatukivarressa (kuva 4) oleva pultti voi olla katkennut jos sitä joku on koittanut joskus avata.

Vastaa Viestiin