alfan heittelehtiminen...

Alfoista

Valvoja: Moderators

Hepa11
Viestit: 50
Liittynyt: 23 Helmi 2004, 05:33
Paikkakunta: Turku

alfan heittelehtiminen...

Viesti Kirjoittaja Hepa11 »

onko alfalle tyypillistä liikkua ajettaessa kaistalla reunalta toiselle? En tiedä analysoinko liian tarkkaa ajamistani, mutta välillä tuntuu, että auto menee kaistalla reunalta reunalle koko ajan ja pelkään jonkun luulevan rattijuopon olevan kuskina :)

Tiedän, että ei autot mene kiskoja pitkin kuin juna, mutta ymmärtääkö joku mitä yritän tarkoittaa.

No joo koitan jotain selvittää varmaankin 3 promillen humallassa, eli varmaankin aamulla kaduttaa mitä tuli kirjoitettua, mutta tälläinen askarruttaa tällä kertaa.
Hepa

Alfa Romeo 156 JTS 2004 (03)

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

156 Super '03:ssa sama juttu. Auto käytettiin huollossa, auraskulmat jne. tarkastettiin ja kaikki oli kunnossa. Huoltosetä kävi autoa ajamassa, ja sanoi, että johtuu VDC:stä.. Eli kuulemma ihan normaalia. Tiedä sitten, pitääkö paikkansa, vai ei. Joka tapauksessa, tuota Superia saa suorallakin tiellä ohjailla, toisin kuin '99 V6:sta, joka tosiaan etenee kuin kiskoja pitkin. :wink:

Vertailua on tullut muutenkin harrastettua näiden kahden auton välillä. Mistähän mahtaa johtua, että 156 '03:sen valoteho on säälittävän huono. 156 '99:n parkeilla näkee suunnilleen yhtä hyvin pimeässä, kuin '03:sen lähivaloilla. :-D Taisi mennä hieman off-topiciksi..

:drinking:

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Cuore Sportivo kirjoitti: Taisi mennä hieman off-topiciksi..
Ei saa mennä. Se olisi ensimmäinen kerta tämän palstan historiassa.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Vittorio Jano kirjoitti:Ei saa mennä. Se olisi ensimmäinen kerta tämän palstan historiassa.
Lisäsin tuon lauseen allekirjoitukseen, ei jaksa kirjoittaa sitä joka viestin perään. :wink:

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no juu..meikä ajelee noilla vanhoilla takapotkualfoilla ja tahtoo vähän tuo perä heittelehtiä, varsinkin talvisin mutta 90:n puikoissa samaa ilmiötä havaittavissa myös kesäisin satoi tai paistoi. :wink:

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

90 kirjoitti:no juu..meikä ajelee noilla vanhoilla takapotkualfoilla ja tahtoo vähän tuo perä heittelehtiä, varsinkin talvisin mutta 90:n puikoissa samaa ilmiötä havaittavissa myös kesäisin satoi tai paistoi.
Samoin mut ei liioin kesäisin!
Maantiel talvel joutuu koko ajan ohjaamaan ku on paskat pinnatut talvi gummit alla noin uudes autos ei taida johtua tästä, mut ku koht laittaa kesä gummit alle ni sit kulkee ku juna! Auto muuttuu ihan toiseks ku laittaa kunnon gummit alle!

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

GiuliaSuper kirjoitti: Samoin mut ei liioin kesäisin!
Maantiel talvel joutuu koko ajan ohjaamaan ku on paskat pinnatut talvi gummit alla noin uudes autos ei taida johtua tästä, mut ku koht laittaa kesä gummit alle ni sit kulkee ku juna! Auto muuttuu ihan toiseks ku laittaa kunnon gummit alle!
just....
tarkoitin vain että meikäläisen kohdalla tuo liirailu on välillä myös kuskista johtuvaa ei välttämättä renkaista/autosta... :wink:

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

90 kirjoitti:just....
tarkoitin vain että meikäläisen kohdalla tuo liirailu on välillä myös kuskista johtuvaa ei välttämättä renkaista/autosta...
Kieltämättä on kiva leikkiä takavetosel....samaa meinasin ittekin!

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Vittorio Jano kirjoitti:
Cuore Sportivo kirjoitti: Taisi mennä hieman off-topiciksi..
Ei saa mennä. Se olisi ensimmäinen kerta tämän palstan historiassa.
Niin jokainen antaa itsestään sellaisen kuvan kuin haluaa. Jos kuitenkin tuntuu ylivoimaiselta pysyä asiassa ja pitää edes tämä osio niille joita oikeasti kiinnostaa Alfat teknisesti, niin kannattaa pysytellä tuolla yleistä löpinää puolella.

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

GiuliaSuper kirjoitti: Kieltämättä on kiva leikkiä takavetosel....samaa meinasin ittekin!
jees kyllä takaveto on POP!.... :-D

Ana M
Viestit: 240
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 18:12
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Ana M »

Samoin mut ei liioin kesäisin!
Maantiel talvel joutuu koko ajan ohjaamaan ku on paskat pinnatut talvi gummit alla noin uudes autos ei taida johtua tästä, mut ku koht laittaa kesä gummit alle ni sit kulkee ku juna! Auto muuttuu ihan toiseks ku laittaa kunnon gummit alle!
Joo mulla on kanssa huomattavissa talvirenkailla pientä ajelehtimista. varsinkin sulalla asfaltilla ja kovemmissa nopeuksissa. Ja mulla on ihan hakkapeliitta 2:set alla. Liekö nastat sen verran kantaa. Kesällä ei ajelehdi juurikaan.
33 P4 -91, Skoda Octavia 4x4 -04, Superb 4x4

Avatar
Olli79
Viestit: 387
Liittynyt: 13 Heinä 2003, 17:04
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Olli79 »

GiuliaSuper kirjoitti: Samoin mut ei liioin kesäisin!
Maantiel talvel joutuu koko ajan ohjaamaan ku on paskat pinnatut talvi gummit alla noin uudes autos ei taida johtua tästä, mut ku koht laittaa kesä gummit alle ni sit kulkee ku juna! Auto muuttuu ihan toiseks ku laittaa kunnon gummit alle!
Mulla on kyllä ihan päinvastasia kokemuksia. Itellä vetelyä ja uraherkkyyttä tapahtuu juuri kesärenkailla, joka johtuu varmaankin renkaiden matalammasta profiilista. :roll:

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Ei tuosta vetelystä kannata olla kovin huolissaan. Pysyypä ratissa valppaana kun pitää vähän ohjastaa. Toki joskus harmittaa kun joutuu ajaa pidempää matkaa tai jos takana ajaa vaikkapa poliisiauto, niin välttääkseen turhan pysäytyksen yrittää ajaa todella suoraan ;) Anna auton ajaa ja korjaa jouhevasti tarvittaessa eli pidä viivojen välissä ja anna autolle elintilaa niin matka sujuu mukavasti.

Tarkista ilmanpaineet. Tuntuu vetelevän enemmän kun on ilmanpaineet hieman alakanttiin.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
niki
Viestit: 1650
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Tonale 1.5 MHEV Speciale -23, Giulietta 1.4 Multiair -11, 156 2.5 V6 -03, 145 1.6 TS -00
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Mullakin hakkapeliitta kakkoset ja ihan samoja ongelmia mullakin. Pientä ajelehtimista ja kesällä ei taas mitään ongelmia. Ei taida olla mikään tekninen ongelma... renkaat vaikuttaa ihmeen paljon ajettavuuteen, varmaan toisessa autossa ko. rengas toimii paremmin.

EDIT: itsekin ajattelin nuita ilmanpaineita. Pitääpä käydä tarkistamassa.
Ammattina autokauppa

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Puslat

Viesti Kirjoittaja alfista »

Samaa vetelyä 156-04. Rengastaineet vaikuttavat, mutta mitkä paineet sitten pitäisi olla? Olen kokeillut paineita edes takaisin ja aina tuntuu hetken paremmalta kunnes sitten taas joku aamu vetely palaa. Vuotaakaan ei pitäisi.

Luulisin, että asiaan liittyy myös ohjaustehostimen jäykkyys keskialueella. Nopean ohjauksen takia korjausliike tulee helposti ylisuureksi josta seuraa kiemurtelua. Saakohan ohjauksen vaimennusta / vastusta säädettyä tehostajasta tai sen öljyjä vaihtamalla?

Vielä. Muistaisin, että JTS 03 tai 04 malleihin oloisi tehty alustaan jotain hienosäätöä. Olisikohan niin, että tuoreemmissa alustan puslat saattaisivat olla pehmeämmät kuin vanhemmissa? Tietääkö joku?

Edellisessä 156-99 vetelyä ei esiintynyt kunhan rengaspaineet olivat kohdallaan.

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1277
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Japanilaisessa arkiautossani, joka on vanha romu, kuten myös Alfani, esiintyi aivan helvetillistä vetelyä. Pää kolisi molempiin sivulaseihin kun ajeli uraisella tiellä. Ennen viime kesän pitkää ajokeikkaa päätin vaihtaa oudosti keskeltä kuluneen kesäkumin etupäästä. Se oli ostettu noin 6 000 km sitten. Vika oli siinä.

Taas menee kuin juna vaikka talla pohjassa – 145 km/h.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Jossain autolehdessä neuvottiin tarkistamaan takapään ripustukset jos suuntavakavuus tuntuu heikentyneeltä. Alkaa kuulemma helposti vaeltelemaan jos väljää. Korjatkaa jos väärää tietoa.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Alfetta&156
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0

Viesti Kirjoittaja Alfetta&156 »

Poikittainen vakaajatanko. Autooni vaihdettiin tuossa viime viikolla tuommoinen osa. Ja meno vakautui jälleen hieman. Tosin eipä tuo -98 TS ole kummoisesti kiemurrellut aiemminkaan. Esimerkiksi Hämeenlinnantien pitkän suorapätkän (n. 5km) voipi ajaa rattiin koskematta. Alla näin talvikeleillä on Nokian Q 195-60-15 ja kesäkelillä Pirellin P6000 205-55-16. Alusta on vakio.

EDIT: "Aihe" ei näy muille kun vastaa viestiin. - Rolle

Avatar
Alfisti felice
Viestit: 99
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45

Viesti Kirjoittaja Alfisti felice »

Cuore Sportivo kirjoitti:Huoltosetä kävi autoa ajamassa, ja sanoi, että johtuu VDC:stä.. Eli kuulemma ihan normaalia. Tiedä sitten, pitääkö paikkansa, vai ei.
Ei varmasti johdu VDC:stä. VDC voi muttaa suuntaa ainoastaan jarruttamalla yksittäisiä pyöriä ja sen kyllä huomaa! Lisäksi silloinhan ajaessa keltainen VDC-merkkivalo vilkkuisi jatkuvasti.

Avatar
aar
Viestit: 143
Liittynyt: 25 Tammi 2004, 00:53
Paikkakunta: Artjärvi

Viesti Kirjoittaja aar »

Tietysti auton/renkaan leveys on yksi tekijä mikä vaikuttaa, johtuen suomen hyvistä ja urattomista teistä. :lol: Jos rengs on uran reunalla sekin tekee tiettyä levottomuutta kulkuun. Alfan raideväli on leveämpi kuin corollassa ja monissa "merkonoomi" kulkuneuvoissa siksi ne urat on liian kapeat Alafalle. Mutta onneksi suomessa ei ole uraisia tien pätkiä juuri ollenkaan :twisted:
Jaguar X
Toyota Hiace TDIC
Scenic dti
Polaris

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Mulla on sama muljuiluongelma, mut syytän niistä talvirenkaita (Nokian Q 195/65/15). Nostin rengaspaineet 2.4:stä 2.8bar:iin ja rauhoittui hieman mut ei vieläkään kovin hyvä. Lienee kitkakumi liian pehmeää Alfaan, sillä kesärenkailla ei ole ollut ongelmia.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Wile E. Coyote kirjoitti:Jossain autolehdessä neuvottiin tarkistamaan takapään ripustukset jos suuntavakavuus tuntuu heikentyneeltä. Alkaa kuulemma helposti vaeltelemaan jos väljää. Korjatkaa jos väärää tietoa.
Voiko näitä takapään ripustuksia testata kotikonstein. Sen ainakin huomasin, että rengas kääntyy silminnähden kun sitä rempoo vaakatasossa, normaalia? Takatuissa lienee kumipuslat kiinnityksenä? Nehän eivät liene koskaan aivan täsmälliset?

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Jos nostat takapyörän tunkilla ilmaan ja sitten otat kiinni pitkittäisestä tukivarresta - jos se liikkuu sivusuunnassa eli lonksuu niin kumipuslat vaihtoon - noiden väljyys aiheutti ainakin omassa ex. 156ssa seilailua/uraherkkyyttä. Ne helat/puslat voi mennä huonolla tuurilla jo 40 tkm:n matkallakin. Mulla vaihdettiin kahdesti 120 tkm mennessä. Hyvä puoli on, että ne on aika halpa vaihtaa.
MP

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Tänks, pitää testata. Tässähän voi olla toivoakin.

Avatar
SPO
Viestit: 88
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:27
Car(s): 164 Q4 -96 ja -94, 75 Ts -89, Giulia Super -69, Fiat 127 -76, Vanaja -67
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja SPO »

Mullakin esiintyi 164:ssa pientä hakemista, mutta syylliseksi paljastui väljä ohjausakselin alapään poori. Mutta miten se voi muka löystyä? :crazyeyes:

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Ihan vaan noiden ilmanpaineiden vaikutuksesta vetelyyn ja huonoon ajettavuuteen...
Auton ohjekirjassahan on tietyt arvot vakiorenkaille. Kysynkin että, mitä paineita te käytätte noissa vakiokiekoissa? Rengasliikkeen ukko väitti kesällä, että noi kirjan arvot ois alakanttiin ja käski laittamaan enemmän painetta.
Viimeksi muokannut Janne, 06 Loka 2005, 09:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Mulla 2,6 edessä ja 2,5 takana, vakiorenkaat, 205-60-15 Nokian NRVi:t.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
corse
Viestit: 60
Liittynyt: 27 Loka 2004, 10:57
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja corse »

Puslat kuntoon kaikista tukivarsista( siis tukivarret vaihtoon 156:sen kohdalla) ni kulkee kuin juna! ( paitsi rattia käännettäessä menee minne käskee millintarkasti mittatilaustyönä) 8)

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Powerflexin sivuilta löysin tämmösen listan puslista.
Onko kokemuksia?

Alfa Romeo Alfa 147, 156 and GT 2003->

BUSH PART NUMBER RETAIL
DISCRIPTION PRICE (£)
Front Lower Wishbone
Front Bush
2 per car (each) PFF1-811 1 24.95

Front Lower Wishbone
Rear Bush
2 per car (each) PFF1-812 2 24.95

Front Upper Arm Bush
4 per car (each) PFF1-815 5 12.95

Rear Suspension Front Arm Bush
4 per car (each) PFR1-816 6 16.95

Rear Suspension Rear Arm Bush
4 per car (each) PFR1-817 7 16.95

Rear Tie Bar to Hub Bush
2 per car (each) PFR1-818 8 16.95

KIT PRICES: RETAIL PRICE (£)
FRONT KIT 151.60
REAR KIT 169.50
All bushes are part numbered and priced individually but need to be ordered in pairs
For example, Front outer track control arm bush = two per car
Prices shown exclude VAT
http://www.powerflex.co.uk/images/pdf/0801.pdf

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Koko sarjan hinnaksi tullen 321,1£ = 471.68 EUR + asennus :crazyeyes:

Taidan itse odottaa että alkuperäiset ovat soseena ja tukivarret myös vaihtokunnossa. Tällä hetkellä kuitenkin vain ajoittain narahtelee etupää hidastetöyssyissä. :?

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Polyuretaanihan on kultaan verrattava materiaali :wink:

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Onko kukaan muuten vaihtanut eteen alatukivarren puslaa, mihin tulee iskarin alapää kiinni? Vaihdellessani etulevyjä katsoin, että kumit alkaa olla siellä aika haperot. Tämä myös kuuluu joskus sisälle, kun ajaa sopivasti töyssyyn....

Edellä mainostettiin uretaanipuslia, mutta sieltäkään ei taida löytyä sopivaa puslaa tuohon kohtaan?
Viimeksi muokannut Kirkinen, 06 Loka 2005, 15:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Ghost
Viestit: 464
Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ghost »

Janne kirjoitti:Powerflexin sivuilta löysin tämmösen listan puslista.
Onko kokemuksia?
Vaihdoin toukokuussa 2004 etupään ylätukivarret ja laitoin samalla niihin powerflexit, ihan vaan siksi, etteivät enää narisisi... syksyllä rasvasin ne uudestaan,kun narisivat, olivat talven hiljaa ja keväään tullen alkoivat taas narisemaan. Heinäkuussa, kun vaihdoin iskarit rasvasin ne taas ja nyt jo on pientä kitinää havaittavissa :evil:. En suosittele. Ja ennenkuin taas joku kommentoi, että: "laita sitä rasvaa kunnolla", niin kokeilkoon itse. Eihän siellä teräsholkin ja puslan välissä ole tilaa tuubille rasvaa. Nyt on se puslien mukana tullut kuparitahnan oloinen möhnä käytetty, seuraavaksi kokeilen jotain muuta.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ei mulla kyllä 164:n Powerflexit ikinä narisseet.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

MP kirjoitti:Jos nostat takapyörän tunkilla ilmaan ja sitten otat kiinni pitkittäisestä tukivarresta - jos se liikkuu sivusuunnassa eli lonksuu niin kumipuslat vaihtoon - noiden väljyys aiheutti ainakin omassa ex. 156ssa seilailua/uraherkkyyttä. Ne helat/puslat voi mennä huonolla tuurilla jo 40 tkm:n matkallakin. Mulla vaihdettiin kahdesti 120 tkm mennessä. Hyvä puoli on, että ne on aika halpa vaihtaa.
Testasin, oikeassa olet. Ei nyt aivan klonksu, mutta liikevaraa on ainakin 10mm, joten ei ihme, että hakee! Nyt voin huomenna tökätä sormeni tukivarteen, että "tämä tässä näin"

EDIT: pitää korjata tuo 10mm, tarkoitin vanteen/renkaan liikettä. Jos tukivarsi liikkuisi noin paljon, se lähtisi irti...

Puslasarjoista... eikö Muukkosella ollut koko sarja 140€ ? Muistan täältä lukeneeni. Taitaa mennä samalla vaihtoon koko sarja kun siellä käy vaihtamassa jakopään vermeet. Mitähän muuta laittaisi säästyvillä rahoilla :-D
Viimeksi muokannut alfista, 14 Marras 2005, 19:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Ei mulla kyllä 164:n Powerflexit ikinä narisseet.
Mutta ei narise kuusnepa muutenkaan.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Eihän ne yleensä narise, mutta taitaa olla kuitenkin enemmän kiinni puslan rakenteesta kuin siitä, mihin autoon ne on tuupattu. Kai 156:n vakiopuslat on sitten huonompia kuin 164:n vakiopuslat? Uretaanisissa ei luulisi olevan isommin eroa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Twin Spark
Viestit: 165
Liittynyt: 10 Marras 2004, 14:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Twin Spark »

Sama heilumine omassa 147 2.0 TS -05... kun vein huoltoon aurauskulmien tsekkaukseen niin sanoivat jotain pientä oikaisivat ja sanoivat työnjohtaja ja asentaja yhdestä suusta "... Alfoista ei yksikään mee suoraa metriäkään... ja menee vielä huonommin suoraan mitä matalammat profiilit... kuuluu auton luonteeseen..."

eli se siitä....

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Tuohan edellinen on ihan p:tä. Pistät alle madallussatsin ja kulmat kohdalleen ja avot... :mrgreen:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

No täyttä puppua tosiaankin!!! En minä ainakaan ole huomannut yhtään mitään vaeltelua omassani. En myöskään ennen alkuperäisellä alustalla - tosin peräpäässä oli pientä levottomuutta pahoissa mutkaheitoissa, mutta se johtui väsähtäneistä iskareista ja väljyydestä alatukivarressa.

Nyt on niin tarkka ja napakka, ettei paremmasta väliä.

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Twin Spark kirjoitti:"... Alfoista ei yksikään mee suoraa metriäkään... ja menee vielä huonommin suoraan mitä matalammat profiilit... kuuluu auton luonteeseen..."....
No justiinsa. Toista sataa tonnia olen kahdella Alfalla rullannut, ja kerran muistan ihmetelleeni kun tuntuu vähän hakevan. Epäilin renkaita kun oli talvirenkaat mutta jo melko lämmin kevätpäivä ja nopeutta moottoritielle sopivasti. Reissusta kotiin päästyäni totesin, että ompi toinen raidetangonpää muusina. Uusi palikka kiinni ja taas tuli kiskot Alfan alle.

En sitten tiedä noista uudemmista, itse kun olen päässyt käsiksi vain noihin "klassikoihin".

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Empä oo kyllä itekkään törmänny tuollaseen heittelehtimiseen. Itseasiassa tosi moni auto (esim. Marea -00, Astra -05, BMW E46, Mondeo -05, Focus -03, 206 SW -04, jne.) on tuntunu heittelehtivän hitosti enemmän ku oma autoni. Kun on noilla edellä luetelluilla ajanu pitkää matkaa ja vertaa ajokokemuksia omaan kiesiin, niin täytyy sanoa myös se, että Alfa ei ole mikään tuuliherkkä auto. Tuo on aivan mielettömän hyvä ominaisuus, ettei tarvi puuskittaisella tuulella puristaa ratista kiinni kuin viimestä päivää. Ainaki minun Alfa istuu tiessä kuin tatti :wink:

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

kyllähän nuo suoraa on menny, nopea ohjaus voi aiheuttaa epäsuoraa ajoa
tottumattomalle.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

V6 kirjoitti:kyllähän nuo suoraa on menny, nopea ohjaus voi aiheuttaa epäsuoraa ajoa
tottumattomalle.
Syytetään tästä elokuvia - niissähän aina veivataan rattia puolelta toiselle autoillessa. :D

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

No, tämä yksilö ainakin vaeltaa edelleen. Deltassakin oltiin ja mitään ei löytynyt. Pitkittäiset tukivarret saavat kuulemma joustaa sen verran kuin nyt.

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

alfista kirjoitti:No, tämä yksilö ainakin vaeltaa edelleen. Deltassakin oltiin ja mitään ei löytynyt. Pitkittäiset tukivarret saavat kuulemma joustaa sen verran kuin nyt.
Mulla ne tosiaankin lonksuivat, kun olivat menneet sen verran väljiksi, että oli välystä joka suuntaan.
MP

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Joo, masentavaa. Auto kiemurtelee niin kuin olisi toinen takarengas tyhjänä... tarkistettu tietenkin paineet moneen kertaan ja kokeiltu erilaisia.

Hmmm... kallistuksenvakaaja... iskarit... vai silti ne tukivarret. Omalla kustannuksella taitaa mennä uretaaanit alle.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Alfista, heittelehtikö auto talvirenkaillakin?

Tuli mieleen että edellinen autoni kampesi todella voimakkaasti oikealle ja tuntui muutenkin oudolle:

Pyöräkulmat tarkastettiin - ei vikaa
Välyksiä etsittiin - ei mitään merkittävää

Tuli talvi, renkaiden vaihto - puoltaminen katosi.

Seuraavaksi kesäksi ostin uuden oikean eturenkaan - ei enään puoltamista, eli renkaassa oli jonkisortin runkovaurio - kuluminenkin oli epätasaista kun asiaa tarkemmin tutkailtiin.
Continentalin kumit olivat kyseessä, eli ei voi edes pistää "pinnoitettu paskarengas" selityksen piikkin tuota tapausta ;)

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Ruokoton kirjoitti:Continentalin kumit olivat kyseessä, eli ei voi edes pistää "pinnoitettu paskarengas" selityksen piikkin tuota tapausta ;)
Tuota kyllä sattuu ja tapahtuu; työkaverin auto pujotteli myös ja vikaa etsittiin toden teolla. Syyksi paljastui viallinen rengas; jokin valmistusvika renkaan rungossa ilmeisesti, koska ongelmat loppuivat renkaan vaihdolla.. :roll:
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Renkaiden vaikutus on tarkistettu. Epäilin niitä ensimmäisenä rengaskulmien lisäksi. Alla on nyt uusi rengassarja ja kulmat on säädetty. Niin kuin arvaatte ei vaikutusta.

Kulmissa oli kyllä sanomista lähinnä etupäässä. Liikaa haritusta joka ilmeni ohjauksen hakemisena urissa ja jarrutuksessa risteyksiä lähestyttäessä. Se on nyt poissa mutta auton kulun hakeminen jäi jäljelle.

Vaiva pahenee nopeuden kasvaessa, mm. ohitukset nostattavat välillä niskakarvoja kun auto tekee kummallisia muljahduksia.

Vastaa Viestiin