Alfa 166 2,5 V6 moottorin lämmöt nousee

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
nino
Viestit: 30
Liittynyt: 08 Touko 2008, 21:31
Car(s): Alfa 166 2,5 -99, Lancia Kappa 2,0 autom. -98, Fiat 130 3,2 -74, VW Passat TS autom. -74, Audi 100 LS -72
Paikkakunta: Espoo

Alfa 166 2,5 V6 moottorin lämmöt nousee

Viesti Kirjoittaja nino »

Moottorin lämmöt alkoi nousta viime viikolla työmatkalla. :(
Kaupunkiajossa lämpömittari näyttää hiukan vaille 90 asteen lukemaa,joka on vähän ylempänä kuin aikaisemmin, ja näyttäis pysyvän siinä vaikka joutuis seisomaan valoissa pitempääkin.
Moottoritiellä nopeuksissa 100 - 110km lämpömittari kiipee hiukan yli 90 asteen näyttämää mutta jos nostaa nopeutta lisää alkaa lämmötkin nousemaan ( huomaa jo kilometrin matkalla, en ole viitsinyt kiusata pitempään ).Kun heittää vapaalle alkaa lämpötila heti laskemaan.
Moottorin jäähdyttäjän flekti pyörii upeasti.
Tässä autossa ei ole koskaan ollut lämpötiloissa minkäänlaista heittoa, ei kesällä eikä talvella joten tää tuntuu nyt hiukan oudolta.

Voisko tää olla joku orastava vesipumppuvika?Kertokaa viisaammat. :roll:

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Veikkaan vesipumppua, mutta vois kai se olla termarikin. Onko vesipumppu joskus vaihdettu? Vaihda ensin termari ja jos ei asetu, niin pumppu, eli jakopääremppa!

nino
Viestit: 30
Liittynyt: 08 Touko 2008, 21:31
Car(s): Alfa 166 2,5 -99, Lancia Kappa 2,0 autom. -98, Fiat 130 3,2 -74, VW Passat TS autom. -74, Audi 100 LS -72
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja nino »

Jakopääremppa on tehty noin 50 000 km sitten, luultavasti vesipumppukin vaihdettu silloin.Ei varmaa tietoa kun auto ei ollut mulla silloin.

Termaria vois koittaa.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

minkä vuoden auto? ja paljonko on ajettu yhteensä? pumppua ei varmaan ole vaihdettu kun se ei kuulu huolto-ohjelmaan... sullahan on muutenkin kohta (nyt?) tulossa hihnaremppa niin menee sitten samaan syssyyn.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

nino
Viestit: 30
Liittynyt: 08 Touko 2008, 21:31
Car(s): Alfa 166 2,5 -99, Lancia Kappa 2,0 autom. -98, Fiat 130 3,2 -74, VW Passat TS autom. -74, Audi 100 LS -72
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja nino »

Auto on -99 ja ajettu hirmuiset 124500 km.
Auto on ollut Delta-autolaisella ennen mua,täytyypä kysellä.
Meikäläisen ajoilla menis vielä ensi kevääseen ennenkuin täytyis tehdä jakoremppa jos 60 000 on vaihtoväli.
Tämän viikon jälkeen lähden kolmeksi viikoksi lomalle enkä käytä tätä autoa sinä aikana, lähinnä pelästytti että pääsenkö kulkemaan loppuviikon ilman ongelmia.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

joo 3 vuotta/60 tonnia vaihtoväli hihnassa ja hihnapyörissä, pumppu kannattaisi vaihtaa joka toinen ellei joka kerta kun se ei hirveästi maksa, yksi vaihtoehto on myös vaihtaa metallisiipinen pumppu niin kestää paremmin, tossa ei taida metallisiipistä olla, 3 litraisessa taitaa olla?
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Kannattaisi lähteä ensiksi termaria vaihtamaan. Eiköhän vesipumppu mene rikki kunnolla ja heti, jos muovinen siipipyörä irtoaa akselistaan, nousee lämmöt heti tappiin kun vesi ei kierrä ollenkaan. Mitenkään en oikein usko, että pumppu hajoaisi "pikku hiljaa"

Mihinkä asti sitten nosti kun otti hiukan vauhtia?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

nino
Viestit: 30
Liittynyt: 08 Touko 2008, 21:31
Car(s): Alfa 166 2,5 -99, Lancia Kappa 2,0 autom. -98, Fiat 130 3,2 -74, VW Passat TS autom. -74, Audi 100 LS -72
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja nino »

no 3 vuotta tuli just täyteen eli vaihdon paikka joka tapauksessa.
En tiedä siipien materiaalista, mutta sen pumpun kustannus tossa hommassa ei oo oikein mitään vaikka vaihtais joka kerta.
Täytyy alkaa lomien jälkeen järkkäilemään sitä asiaa. Lomien jälkeen raha-asiat on aina parhaimmillaan, eiks niin. :roll:

nino
Viestit: 30
Liittynyt: 08 Touko 2008, 21:31
Car(s): Alfa 166 2,5 -99, Lancia Kappa 2,0 autom. -98, Fiat 130 3,2 -74, VW Passat TS autom. -74, Audi 100 LS -72
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja nino »

Mihinkä asti sitten nosti kun otti hiukan vauhtia?
nousi noin 100-110 asteen puoliväliin,ei uskaltanut kokeilla enempää.
Muutenkin on kylmä rinki pe....n alla koko ajan.

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

nino kirjoitti:no 3 vuotta tuli just täyteen eli vaihdon paikka joka tapauksessa.
En tiedä siipien materiaalista, mutta sen pumpun kustannus tossa hommassa ei oo oikein mitään vaikka vaihtais joka kerta.
Täytyy alkaa lomien jälkeen järkkäilemään sitä asiaa. Lomien jälkeen raha-asiat on aina parhaimmillaan, eiks niin. :roll:
Tuota joo, niitä vara-osia olis varmaan kivempi odotella silloin kun sille autolle ei ole käyttöä....

Ettei vaan olis kansivika - alkaa kansipahvi fuskaamaan kun kuormitus nousee riittävän korkealle, hitaammilla vauhdeilla /rasituksella toimii vielä...

nino
Viestit: 30
Liittynyt: 08 Touko 2008, 21:31
Car(s): Alfa 166 2,5 -99, Lancia Kappa 2,0 autom. -98, Fiat 130 3,2 -74, VW Passat TS autom. -74, Audi 100 LS -72
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja nino »

pjotrthegreat kirjoitti:Ettei vaan olis kansivika
Älä lyö enempää,alkaa olla yöunien kanssa hiukan huonosti jo nyt.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

nino kirjoitti:
Mihinkä asti sitten nosti kun otti hiukan vauhtia?
nousi noin 100-110 asteen puoliväliin,ei uskaltanut kokeilla enempää.
Muutenkin on kylmä rinki pe....n alla koko ajan.
Samaa vikaa tääläkin, kyläköröttelyssä pysyy melko pitkään aisoissa mutta maantienopeuksissa ja 30 asteen helteessä nousee 110 asteeseen :roll: Ei kiva.

Aattelin kokeilla ensin syylärin puhdistusta josko auttaisi. Mullakin tämä alkanut vasta nyt muutaman viikon sisään, flekti toimii kyllä mutta ei sekään saa sitä tiputettua. Vinkkejä kaivataan. Itse veikkailen syyläriä huonoksi?
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Tuleeko lämppäristä kunnolla kuumaa kun kääntää täysille ja antaa vähän kierroksia, jos ei tule niin menee enemmän vesipumpun piikkiin.

Muuten vaihda termari, ei ole kovin suuri operaatio eikä mikään ihme että tuon ikäsessä olisi sökö kun on usein paljon uudemmissakin, pari vuotta yleensä Alfassa pysyy hyvänä termari ja sit rupee jo huonontuun...

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4878
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Jäähdyttäjän puhtaus ja ilman pääsy kannattaa tarkistaa. nim.mer kerran kesäkuussa pahvin löytänyt ja poistanut. :roll:
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

zarre
Viestit: 119
Liittynyt: 17 Kesä 2003, 14:47
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja zarre »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Jäähdyttäjän puhtaus ja ilman pääsy kannattaa tarkistaa. nim.mer kerran kesäkuussa pahvin löytänyt ja poistanut. :roll:
Eriyisesti jäähdyttäjän kunto!
Omassa 03 156 jts oli noi 25% jäljellä alkuper jäähd. "rivotuksesta". Nyt uusi keulalla lämmöt pysyy vajaa 90, vaikka +30 ulkolämpö ilmastointi päällä ja 150km/h mittarissa. Vanhalla kärsi just 80km/ ja lämmöt alakas nousee.
AUTO on kaunis kun se VOITTAA

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

jiiässä kirjoitti: Muuten vaihda termari, ei ole kovin suuri operaatio eikä mikään ihme että tuon ikäsessä olisi sökö kun on usein paljon uudemmissakin, pari vuotta yleensä Alfassa pysyy hyvänä termari ja sit rupee jo huonontuun...
Vajaa kolme vuotta / 35 tkm kesti mulla. Nyt nousee lämmöt kovemmassa rasituksessa liikaa. Ennen edellistä vaihtoa lämmöt ei noussut tarpeeksi.

Tällaista termarijumppaahan tämä elämä on.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

jiiässä kirjoitti: Muuten vaihda termari, ei ole kovin suuri operaatio eikä mikään ihme että tuon ikäsessä olisi sökö kun on usein paljon uudemmissakin, pari vuotta yleensä Alfassa pysyy hyvänä termari ja sit rupee jo huonontuun...
termarin leviäminen vain useimmissa tapauksissa vaikuttaa juuri päinvastaiseen suuntaan. Todennäköisimmin ongelman aiheuttaa joko vesipumppu tai syyläri tai flektin vastukset, termari nyt on helpoin tietysti ensin vaihtaa mutta vika on tuskin siinä....
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Flekti ei vaikuta moottoritienopeuksilla joten siinä ei mitään vikaa.

Kannattaa varmaan vaihtaa se termari ekaksi - veikkaan että tilaustavaraa 166:sessa, 156:sen ei käy.

Millois oli jäähdytysnesteet vaihdettu? Liekkö kierrossa jotain töhnää, tiedä vaikka edellisen omistajan kiertoon heittämät syylärin paikka-aineet on alkaneet kasautua...

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

V6 kirjoitti:
jiiässä kirjoitti: Muuten vaihda termari, ei ole kovin suuri operaatio eikä mikään ihme että tuon ikäsessä olisi sökö kun on usein paljon uudemmissakin, pari vuotta yleensä Alfassa pysyy hyvänä termari ja sit rupee jo huonontuun...
termarin leviäminen vain useimmissa tapauksissa vaikuttaa juuri päinvastaiseen suuntaan. Todennäköisimmin ongelman aiheuttaa joko vesipumppu tai syyläri tai flektin vastukset, termari nyt on helpoin tietysti ensin vaihtaa mutta vika on tuskin siinä....
No jos termari ei aukene kokonaan niin kyllähän se vaan tuollaisia oireita antaa.... Totta tosin on että yleensä se joko jää auki tai kiinni...

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Sama termari 2.5 166:een käy kuin 156v6:eenkin.

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

toolman kirjoitti:Sama termari 2.5 166:een käy kuin 156v6:eenkin.
Ainakin ts:ssä on melkein samanlainen termari, MUTTA lämppärin kennolle lähtevä letku on 166:sessa paksumpi samoin siis se puoli johon se kiinnittyy siinä termarissa.

Itse hankin siis 156:sen termarin motonetista ja ruuvasin sen tuohon 166:seen.
Piti vaan irroittaa vanhasta termarista se putki ja porata reikä sekä kierre siihen uuteen termariin että sen sai kiinni. TYÖLÄSTÄ, seuraavalla kerralla ostan mieluummin suoraan oikean...

Avatar
mattijus
Viestit: 5264
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Ja V6 termari on erilainen kuin TS:n termari.
VMP

Avatar
Savo
Viestit: 2121
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Mulla suht vastaavassa tilanteessa jäähdyttimen vaihto auttoi, joten veikkaan sitä. Pitämällä lämmitystä täysilla ja ajamalla ikkuna auki helpotti vähän koneen lämpöä, ei kuskin.

Avatar
Savo
Viestit: 2121
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »


Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Täytynee alkaa siitä termarista ratkomaan, ja tarkistettava syyläri kunnolla. :roll:
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

termarin leviäminen vain useimmissa tapauksissa vaikuttaa juuri päinvastaiseen suuntaan. Todennäköisimmin ongelman aiheuttaa joko vesipumppu tai syyläri tai flektin vastukset, termari nyt on helpoin tietysti ensin vaihtaa mutta vika on tuskin siinä....
Kyllä yksi ainakin varma tapaus 2,5 V6 on että nosti lämpöjä reilusti kesällä motarinopeuksissa ja sitten kun ekat kylmät kelit tuli niin ei lämminny ollenkaan...oli siis juminu johonkin asentoon, ehkä puoliväliin.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

No nyt on jäähdytys järjestelmän huuhteluaineet paisarissa. Kohta ajelemaan kunnolla kuumaksi ja sitten järjestelmä tyhjäksi, huuhtelu ja uudet aineet, katsotaan auttaako mitään.

Noin kymmenen kilometriä saapi ajella +20 asteessa että nousee edes normaali lämpöihin, ei minusta kuulosta vesipumppu vialta koska noinkin pitkään kestää nousta normaaliin. Ja tällä kelillä ajaessa ei noussut kuin 100 asteeseen suunnilleen koneen lämmöt motarillakaan.
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Hitaasti omakin lämpiää, siksi tilasin uuden termostaatin.
Viime vuonna nousi välillä yli 90, lopetti sen kun huuhteli pari kertaa ja käytti järjestelmän huuhteluainetta.
Syylari ei ole kyllä hyvässä iskussa enää.

edit: ei nouse kyllä motarillakaan kuin viisarin paksuuden yli 90 asteen.

Vastaa Viestiin