ECU:n vaihto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Gunes
Viestit: 13
Liittynyt: 07 Huhti 2010, 20:44
Paikkakunta: Tampere

ECU:n vaihto

Viesti Kirjoittaja Gunes »

Tein pieniä kytkentöjä joiden seurauksena kaksi pinniä moottorinohjaimesta hajosi.
Sellaista kyselisin että jos tuon ECUpurkin vaihtaa (jos sattuisin varaosan löytämään) pitääkö vaihtaa myös ajonestolaite, lukkopesä jne. ?

Auto on 156 ts2.0 selespeed, ECU käsittääkseni ME3.1

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Täytyy vaihtaa myös ajonestolaite.

Jollain forumilaisella on selespeed auto purussa. Taisi olla Enzo.

Kyllä tuohon varmaan saa piikkejä vaihdettuakin. Katso elearnista jos ecussa on kytkemättömiä pinnejä niin niitä voisi vaihtaa rikkimenneen tilalle.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Tsekkaa tuo pulju http://www.schepers-autotechniek.com/en_home.htm

Tilasin sieltä kolariautosta otetun ECUn ex-156V6:seen, jossa oli ECU-vika. Ne vaihtoivat ajoneston piirin ja siten sen saa pelittään eri autossa, mihin alunperin asennettu. Luvallista toimintaa.

Ohjeet tulee mukana, mutta suunniileen menee sitem, että uus ecu vaan paikalleen Ja sitten virrat päälle tietyksi aikaa, jolloin ecu kopioi ajoneston koodeja muistiinsa jostain muualta ja tallettaa ne muistiin. Tämän jälkeen vikamuisti täöyty resetoida kerran ja sitten pelittää. Noin ainakin mulla.

Hintaluokka oli 450 eskoa euro3 mallin v6seen. Deltassa ois kustantanu 1500. Euro 1-2 ecut voi olla halvempia.

Jossain elektroniikkakorjaamossa tv-huollossa tms. voi tietty käyttää näytillä vanhaa ecua, jos ne sais pinnit ehjättyä.
MP

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Zulak »

MP kirjoitti:Tsekkaa tuo pulju http://www.schepers-autotechniek.com/en_home.htm

Tilasin sieltä kolariautosta otetun ECUn ex-156V6:seen, jossa oli ECU-vika. Ne vaihtoivat ajoneston piirin ja siten sen saa pelittään eri autossa, mihin alunperin asennettu. Luvallista toimintaa.

Ohjeet tulee mukana, mutta suunniileen menee sitem, että uus ecu vaan paikalleen Ja sitten virrat päälle tietyksi aikaa, jolloin ecu kopioi ajoneston koodeja muistiinsa jostain muualta ja tallettaa ne muistiin. Tämän jälkeen vikamuisti täöyty resetoida kerran ja sitten pelittää. Noin ainakin mulla.

Hintaluokka oli 450 eskoa euro3 mallin v6seen. Deltassa ois kustantanu 1500. Euro 1-2 ecut voi olla halvempia.

Jossain elektroniikkakorjaamossa tv-huollossa tms. voi tietty käyttää näytillä vanhaa ecua, jos ne sais pinnit ehjättyä.
Kuulostaa kyllä hyvin tutulta ongelmalta :lol:

Selespeedin ECU (ME3.1) on vähän ongelmallinen. Se on ns. hybridi eikä siitä voi mitään piiriä juottaa irti ja vaihtaa. En muutenkaan keksinyt mitään tapaa ohittaa/purkaa tuota Selespeedin ajonestoa vaikka se moniin muihin Alfoihin onnistuukin helposti. Helpoin tapa tuntuu olevan ostaa ECU+ajonesto+avain samasta purkuautosta.

Ne katkenneet pinnit voi ehkä vielä korjata. Oletan että puhut nyt poikki palaneista johtimista, jotka ovat varsinaisen liittimen ja piirilevyn välissä. Olen näitä onnistuneesti muutamia juottanut kuntoon, mutta melkoista kirurgin hommaa on ja onnistumisesta ei takeita.. Ulkopuolinen liittimen pinni vielä helpompi korjata.

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Tuolta Schepersiltä kantsii varmasti kysellä ECUa/neuvoja vaikka pitäis ajonestokin vaihtaa samalla.
MP

Gunes
Viestit: 13
Liittynyt: 07 Huhti 2010, 20:44
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Gunes »

Saatiin olevinaan kaikki langat piirilevyltä liittimeen korjattua uskoakseni, mutta polkimesta edelleen tulee edelleen virheviestiä ja pienenä bonuksena nyt myös selespeedin väliseltä CANiltä. Vanha ilmamäärämittarin virhe korjaantui. Se on sinänsä outoa että tulee tuo virhe polkimenpotikan epäluotettavuudesta kun alfadiagista luettuna signaali näyttää ihan järkevältä.

Taitaa kohta olla aika luovuttaa ja ostaa "uusi" mokkula ennen kuin testeissä hajoaa jotain muuta. Auto jo melkein 2kk mököttänyt parkkiruudussa.

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Tuo polkimen virhe tarkoittaa sitä että poljinanturin sisältämät kaksi toisistaan riippumatonta potikkaa antaa toisistaan poikkeavaa arvoa. Viallinen kaasupoljinpotikkahan saattaa saada esim. auton ryntäämään itsestään. Tämän varalta anturissa on kaksi potikkaa ja anturin oletetaan olevan kunnossa vain kun kummastakin potikasta tulee samat arvot. Jos näin ei ole, ECU menee moodiin jossa kierroksia nostetaan hiljaa ja varovasti ettei tule vahinkoa.

Eihän tuossa vain olisi toinen noista kaasupoljinanturin piirilevyjohtimista poikki tai vaihtoehtoisesti oikosulussa viereisten linjojen korjausoperaation seurauksena?

Gunes
Viestit: 13
Liittynyt: 07 Huhti 2010, 20:44
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Gunes »

Voi olla että polkimen toiselle kanavalle on käynyt jotain. Ennen kuin olin korjannut mitenkään moottori ei ottanut kieroksia ollenkaan ja nyt se ottaa ehkä kierroksia 1500 asti. Oikosulku tai potikoiden hajoaminen ei oo todennäköistä. Mittailin potikan kanavien jännitteet ja ekan oli 0.73- 3.75 ja toisen 1.25-2.75 volttia noin suurinpiirtein. Jännitteet oli muistini mukaan samat ennen hajoamista.

Mutta outoa on se kun diagnostiikkaohjelma näyttää kuitenkin jotain arvoa kummallekkin potikalle.

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Siis ei ole mahdollista että piirilevyllä noiden potikoiden signaalien kuparijohtimissa olisi jotain joka aiheutuisi piirilevyn korjausoperaatiosta?

Potikat voi tarkistaa yleismittarin ohmialueella ECUsta irroitetusta liittimestä jos tietää mihin pinneihin signaalit tulevat. Kummankin potikan vastusarvojen pitäisi olla samat samalla polkimen painalluksella. Näin mittaamalla voi sulkea pois ECUn piirikortilla olevien ongelmien vaikutuksen jännitteisiin. Eli tarkistettua tulee se onko poljinanturissa vikaa vai ei.

Gunes
Viestit: 13
Liittynyt: 07 Huhti 2010, 20:44
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Gunes »

On mahdollista että on toisen potikan johto olis poikki tai sitten piirilevyn sisältä on jotain mennyt mikä ei ulospäin näkyisi. Sitä on kyllä yritetty mikroskoopilla tutkia.

On tuo tieto että potikoiden ohmit olis samat? Mun mielestä kun aikanaan toimivana tuon mittasin niin oli nuo samat mitkä kirjoittelin.
Kuulemma on normaalirakenne että ne potikat on polkimissa eri kulmissa.

Tänään löytyi vikaa yhden mikropiirin johtimista piirilevyltä tuo varmaan selittää CAN vian.

Gunes
Viestit: 13
Liittynyt: 07 Huhti 2010, 20:44
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Gunes »

Saatiin hajonnut Ecu takaisin elävien kirjoihin eli ei tarvinnut alkaa vaihtaan ajonestolaitteita.

Kaasupotikan arvot ainakin tuossa mallissa pitää olla eri arvoalueella.

Vastaa Viestiin