Alfa GTV vm96 Todistus säädöstenmukaisuudesta puuttuu.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Flex
Viestit: 60
Liittynyt: 24 Joulu 2003, 03:20
Paikkakunta: Rauma, Lappi

Alfa GTV vm96 Todistus säädöstenmukaisuudesta puuttuu.

Viesti Kirjoittaja Flex »

Eli mikä on säädöstenmukaisuustodistus? Onko se sama kuin vaatimustenmukaisuustodistus?

Auto on tuotu italiasta suomeen (siis käytettynä). En oikein saanut selville mistä ko lapun saa ja miksei toisessa EU-maassa käytössä ollut auto kelpaa suomeen.

Osaisiko joku neuvoa mistä ko todistuksen saa halvimmalla tai onko se oikeasti tarpeellinen. Auton käyttöönotto pvm 24.05.1996

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

Itselleni on vähän epäselvää milloin se vaaditaan ja milloin ei. Tuntuu olevan vähän tapauskohtaista ja riippuvan auton papereista.

Mutta Suomen maahantuoja varmaan antaa sulle sellaisen kun maksat heille. Google kertoi, että jotkut ovat tilanneet paperin Viron maahantuojan kautta, murto-osalla Suomen hinnasta.

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Viesti Kirjoittaja katiska »

Kannattaa tarkastaa se italialainen rekisteriote. Parhaimmassa tapauksessa siinä saattaa olla eu-tyyppikoodi, jolloin mitään muita dokumentteja ei tarvita.
Oma '96 GTV tuli Viron kautta ja sikäläisen rekisteriotteen sisältämä koodi hoiti homman. Konttorilla eivät sitä aluksi tajunneet vaan vaativat vaatimuksenmukaisuustodistusta. Jonkun aikaa sain selitettä asiaa ja vasta kun käskin soittaa Trafiin, ymmärsivät yskän.
En tyytynyt tavanomaiseen.

Avatar
McJohnson
Viestit: 183
Liittynyt: 15 Elo 2008, 14:17
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja McJohnson »

Delta-auto ainakin veloitti todistuksesta 150€. Itse tilasin kyseisen todistuksen Tuv Nord:lta Spideriin. Hinta taisi olla puolet siiyä mitä maahantuoja pyysi

Avatar
hjpp
Viestit: 1931
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Satasen kieppeillä taisi hinta olla Autokeskuksella.
Kannattanee näyttää ensin rekisteriotetta konttorille ja vaikka valokuvaa tyyppikilvestä.
Jokin "E-koodi" (en muista enää tarkemmin) kun niistä löytyy, niin auto ilmeisesti pystytään yksilöimään.
Mulla oli Spiderin käyttöohjekirjan välissä italiankielinen paperi, joka kelpasi oikein hyvin vaatimuksenmukaisuustodistukseksi.

Avatar
EBITDA
Viestit: 1858
Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma

Viesti Kirjoittaja EBITDA »

Komppaan siinä, että kannattaa tosiaan ensin selvittää, tarvitaanko vaatimuksenmukaisuustodistusta ihan aikuisten oikeasti. Todistusta voit tarvittaessa kysellä esim. tuolta: http://www.tuv.fi/ Ainakin itse sain hyvää ja nopeaa palvelua.

Flex
Viestit: 60
Liittynyt: 24 Joulu 2003, 03:20
Paikkakunta: Rauma, Lappi

Viesti Kirjoittaja Flex »

Konttorista ei liene apua koska auto on siellä käytetty ja vaativat tätä lappua.

Tuo iltalialainen rekisteriote on hieman hankala tulkita varsinkin kun selitykset ruutujen tarkoituksesta taisi olla siellä taustapuolella ja se orginaali paperi on konttorilla. Osaako joku sanoa missä muodossa se "e-koodi" teksti on, kuuluuko siinä olla E xxxx vai onko jokin tunnistettava kirjain yhdistelmä tai vastaava.

Joku oranssi tarra on konetilassa missä E3 ja iso liuta koodia. Tuv.fi sivustoon jo tutustuin, mutta en heti lähtisi nykytietojen valossa paperia tilaamaan autoon joka on ikänsä eu-maassa liikkunut.

Avatar
mattijus
Viestit: 5264
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Flex kirjoitti:Konttorista ei liene apua koska auto on siellä käytetty ja vaativat tätä lappua.
Tuntematta tapausta yhtään sen enempää, konttoreissa on eroja.
VMP

Flex
Viestit: 60
Liittynyt: 24 Joulu 2003, 03:20
Paikkakunta: Rauma, Lappi

Viesti Kirjoittaja Flex »

"Kaikki vuonna 1996 tai sen jälkeen hyväksytyt sarjatuotannossa valmistetut henkilöautot, toukokuussa 2003
tai sen jälkeen hyväksytyt moottoripyörät ja vuonna 2005 tai sen jälkeen hyväksytyt traktorit kuuluvat peri-
aatteessa EY-tyyppihyväksynnän piiriin. EY-tyyppihyväksyntä on menettely, jossa jäsenvaltio vakuuttaa, että
asianomainen ajoneuvotyyppi täyttää kaikki siihen sovellettavat eurooppalaiset turva- ja ympäristönsuojelu-
vaatimukset. EY-tyyppihyväksyntä on voimassa kaikissa jäsenvaltioissa."

Eipä taida konttorille auttaa selitellä.

Flex
Viestit: 60
Liittynyt: 24 Joulu 2003, 03:20
Paikkakunta: Rauma, Lappi

Viesti Kirjoittaja Flex »

Auton papereita vielä selailin niin joukossa on myös CERTIFICATO DI PROPRIETA paperi ja siinä koodia ja auton valmistenumroa ym. Mihin tätä lappua käytetään, katsurille kyllä näytetty muttei ole näköjään huolinut kopioitavaksi.

Itseä lainaten siis

Vaatimustenmukaisuustodistus tunnetaan myös nimillä CoC (Certificate of Conformity)=Certificato Di properta onko tämä joku eri todistus kuin säädöstenmukaisuus todistus? Vai pitääkö paperit olla tulkattu suomeksi?

Avatar
hjpp
Viestit: 1931
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hjpp »

^Kuulostaa kovasti siltä lapulta, joka kelpasi oikein hyvin.

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Vaihda konttoria ja yritä tuon lapun kanssa.

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Sattunut kyllä väärään konttoriin, kyllä ne tiedot löytyy muutoinkin. Omani juui leimailin Kangasalla ja "pojat" sano ettei sitä nyt varmaan tarvita, eiköhän ne tiedot koneelta löydy kun vähän kaivellaan. 15min kaivelun jälkeen vielä opettivat toisiaan millä koodilla löyty oikeaa tietoa.

Ei kyselty eikä auottu päätä, palveltiin ja hoidettiin homma.

Sitä paitsi laissa on pykälä että katsastuskonttorin on neuvottava ilmaiseksi, mutta se taisi koskea vain noita rakentelu säännöksiä, miellenkiintoista...

Ei kai vain ollut "valtion konttori"
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Flex
Viestit: 60
Liittynyt: 24 Joulu 2003, 03:20
Paikkakunta: Rauma, Lappi

Viesti Kirjoittaja Flex »

Luulen että menen paperit kourassa kysymään että minne kelpaa ennen kuin lyön rahoja tiskiin. Ja kelpaako tähän alkuperäiseen konttoriin. Jos sattuisi löytymään joku hieman ammattitaitoisempi kaveri...

Ei ollut "ns.valtion" konttori vaan yksityinen...

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Flex kirjoitti:Ei ollut "ns.valtion" konttori vaan yksityinen...
OT, yksityisiä ne kaikki on...

Flex
Viestit: 60
Liittynyt: 24 Joulu 2003, 03:20
Paikkakunta: Rauma, Lappi

Viesti Kirjoittaja Flex »

Joo vastaus kahdelta asemalta tyly ei. Jos ei löydy 2001 hyväksytyssä olevassa muodossa olevaa paperia missä kaikki tiedot... no 96 ei varmaan osattu ennustaa sitä.

Jarrut kuulemma eivät ole eu tyyppihyväksytyt. Ja vuosimalli 96 on kuulemma väliinputoaja voi olla katsos valmistettu vaikka vuonna 95, ja kuulemma todistus valmistuspäivästä ei kelpaa kuitenkaan...

Eli vaaditaan siis paperi jossa joku koodi joka löytyy jokaisesta vm96 jälkeen tehdystä autosta, mutta maksaa rahaa...
:evil:

Avatar
hjpp
Viestit: 1931
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Eikös siellä Maastrichtissä rustattu nimiä paperiin jo -93? Tuo kuulostaa jo huonolta vitsiltä. :roll:

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Pakko sanoa että kyllä jotkut sitten rakastaa noita papereita yms. p***aa.

Faktahan on kuitenkin se että kyseinen auto on tullut autotehtaalta - kyseisiä autoja on päivittäisessä ajossa tuhansia, myös suomen oloissa.

Yhtäkkiä kyseisestä värkistä tulee kuitenkin niin hengenvaarallinen että siihen ei voi kilpiä suomessa laittaa kun puuttuu yksi PAPERI?!?!

Mitä tekemistä tuollaisella katsastuskonttorilla tai katsastusinsinöörillä on katsastamisen alkuperäisen tarkoituksen eli liikenneturvallisuuden kanssa!

Ymmärtäisin jos konttorille olisi talutettu jonkun italialaisen pikkupajan kokoonpanema yksittäiskappale, silloin olisi aika kysellä papereita tai muita todistuksia joista voisi saada jotain hajua minkälainen värkki on kyseessä.

Avatar
palkus
Viestit: 5475
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

nii-i ja sitten on kuitenkin noita aasiasta laahattuja postiautoja joita ei ole edes tuotu/myyty virallisesti eurooppaan, mites noi on täne rekisteröity?

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

pjotrthegreat kirjoitti:Pakko sanoa että kyllä jotkut sitten rakastaa noita papereita yms. p***aa.

Faktahan on kuitenkin se että kyseinen auto on tullut autotehtaalta - kyseisiä autoja on päivittäisessä ajossa tuhansia, myös suomen oloissa.

Yhtäkkiä kyseisestä värkistä tulee kuitenkin niin hengenvaarallinen että siihen ei voi kilpiä suomessa laittaa kun puuttuu yksi PAPERI?!?!

Mitä tekemistä tuollaisella katsastuskonttorilla tai katsastusinsinöörillä on katsastamisen alkuperäisen tarkoituksen eli liikenneturvallisuuden kanssa!

Ymmärtäisin jos konttorille olisi talutettu jonkun italialaisen pikkupajan kokoonpanema yksittäiskappale, silloin olisi aika kysellä papereita tai muita todistuksia joista voisi saada jotain hajua minkälainen värkki on kyseessä.
Samaa spedeilyä&sisämarkkinoiden suojelua on vene&jetti puolella.Tarkoitan siis tuota ce-merkintää.Ja vaikka tehtaalla olisi lyöty valmiiksi tuo kilpi runkoon,niin eipä sekään auta kun pitää olla dokumenttia,että on "suomi-malli"

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

ihan tuli tämä artikkeli mieleen tästä...

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/nain ... suomiautot

vaikka tuossa puhutaankin mersuista, pthyi....

Vastaa Viestiin