Selespeedin periaate lyhyesti?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
cri
Viestit: 91
Liittynyt: 18 Heinä 2011, 14:22
Car(s): Alfa 159 1.9 JTDm Ti -09
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Punto 1.2 -04

Selespeedin periaate lyhyesti?

Viesti Kirjoittaja cri »

Voisko joku vääntää tietämättömälle noviisille rautalankamallin siitä, miten Selespeed-vaihteisto toimii ja miten sitä käytetään? Onko kyseessä eräänlainen "puoliautomaatti" tyyliin Warre vapaakytkimellä vai jotain muuta? Onko kyseessä ihan toimiva varuste, vai tuleeko siitä aikaa myöden pelkkä kallis riesa?

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Noista löytyy aika lyhyesti kuvattuna toimintaperiaate:
http://en.wikipedia.org/wiki/Selespeed
http://homepage.mac.com/paul_denyer/sel ... page4.html

Lyhyesti omin sanoin, miten sitä käytetään: Jarrua painetaan vain paikalla ollessa ja vaihdettaessa vapaalta pakille tai ykköselle. Muussa tapauksessa jarrua painetaan vain, kun halutaan jarruttaa. Sen jälkeen napeista tai kepistä vaan naputellaan vaihteita pesään. Kaasua kannattaa kiihdyttäessä hieman höllätä, kuten perinteisessä manuaalivaihteisessakin. Muuten vaihdosta tulee hieman töksähtävä. Toisin kuin perinteinen automaatti, ei tämä lähde vetämään vaikka jarrua ei panettaisikaan ja vaikka vaihde olisikin päällä. Alettaessa pysähdysjarruttamaan, alkaa loota tiputtaa automaattisesti pienempää vaihdetta pesään. Siispä pysähtyessäsi valoihin, on loota tiputtanut automaattiseesti sinne ykkösen. Valittaessa ”City”-moodi, vaihtaa auto myös automaattisesti ylöspäin, perinteisen automaattivaihteiston tapaan.

Selespeed-vaihteisto on manuaaliseen verrattuna siitä varsin kiva, että molemmat kädet voi pitää koko ajan ratissa kiinni. Siispä rivakasti paikalta lähdettäessä, lähtö on tasaisempi ja lisäksi mutkatiet on mukavempia kruisata.

Kun vaihteisto on hyvin huollettu ja lapsentaudit selätetty on vaihteisto varsin toimiva. Itsellä ongelmia aiheutti moninapaliitin, jonka vaihdon jälkeen vaihteisto on toiminut moitteitta.

Uotinen
Viestit: 142
Liittynyt: 29 Touko 2011, 20:26
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Uotinen »

Bemari käytti nimellä SMG samaa laatikkoa (Magneti Marelli) ensimmäisen sukupolven robottivaihteistona M3 mallissa. Jotain ongelmia pempe -miehet noista kirjoittelee liittyen ohjausyksikköön. Mekaanisesti kestävä laatikko.

Itse olen Selespeedillä ja SMG:lla ajanut kuin myös 360 Modenan F1 laatikolla, minusta omaan makuuni nämä robottimanuaalit on kertakaikkisen loistavia. Ainoa asia näistä joista itsellä on kokemusta, on tosiaan rauhallisessa ajossa tuo pieni kaasun hölläys joka kyllä menee selkäytimeen viidessä minuutissa jääden sinne loppuiäksi. Paljon vaan saa lukea kuitenkin kritiikkä tuosta nykäyksestä mutta kannattaa siis jättää omaan arvoonsa tai jos hölläys ei onnistu, voihan sitä kiihdyttää aina hanat kaakossa :lol:

Huomattavasti tökkivämmät kokemukset on sitten vaginan DSG kaksoiskytkinlaatikoista. Niissä on kamalia viiveitä ja tosiaan tökkimisiä mitä ainakaan itse en oikein osaa jalalla paikata. Toki hanat kaakossa kiihdyttäessä nuokin vaihtaa oikein kivasti, ei siinä mitään. Selespeedin selkeä etu on että myös alaspäinkin vaihtuu per heti kun käskee eikä sekuntien arpomisen jälkeen kuten DSG:ssä.
BMW tuo ajamisen iloa, Alfa tuo ajamisen nautintoa!

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

Täälläkin olisi pari kysymystä Selespeedistä.

Youtube-videoiden mukaan GTA Sele vaihtaa ihan pirteästi. Onko nappulan painamisen ja vaihteen vaihtumisen välillä paljon viivettä? Onko Selespeedeissä nopeuseroja, GTA vs. "mopomallit"?

Laatikossa taitaa olla sen verran älyä, että ylikierroksille ei mene, vaikka kuski sitä yrittäisi?

Onko kokemuksia, miten loota toimii radalla?

Uotinen
Viestit: 142
Liittynyt: 29 Touko 2011, 20:26
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Uotinen »

Laatikossa tosiaan on älyä, ettei liian pientä pykälää heitetä niskaan.

Nappulan/läpyskän/joystickin nykäyksestä vaihde vaihtuu liki per heti, se on itseasiassa ällistyttävän nopea.

Kuvittelisin että käytännössä Sele on ripeämpi koska liikkeellelähtö on helppo. Radalla en ole Selellä ajanut, en keksi syytä miksi ei toimisi ihan hyvin radallakin.
BMW tuo ajamisen iloa, Alfa tuo ajamisen nautintoa!

Avatar
zzs
Viestit: 412
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Tesla Model X 90D -17

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja zzs »

Selellä voi myös vaihtaa helposti pienempää sisään esim. 80 km/h:n nopeudesta: 5 --> 4 --> 3 --> 2, jolloin ei käytännössä tule mitään nyökkäyksiä, vaan sen huomaa vaan kierroslukumittarista ja äänistä...

Paikaltaan lähtö on hitaampi kuin manuaaliaskilla, koska kierroksia ei voi pitää esim. 3000 rpm:ssä ja vapauttaa kytkintä. Liikkeellelähtö alkaa siis tyhjäkäynniltä, joten spekseihin voi lisätä ehkä noin yhden lisäsekuntin 0-100 km/h:n tietoihin.

Muutenhan sele varmaan toimii ihan hyvin radalla, ei ainakaan tartte hapuilla keppiä ja miettiä, pystyykö vielä vaihtamaan pienemmälle ettei tuu rajoitin vastaan. Samoin sele vaihtaa itestään isommalle, jos vetää rajottimelle asti.

Jostain muistaakseni luin, että vaihtamisaika on 0,4 s. Ferrarin sele-versiossa se on hiottu 0,08 sekuntiin;)

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

Täällä on jotain vertailua vaihtamisajoista:

http://www.autozine.org/technical_schoo ... manual.htm

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Ferrarin viimeisin versio F430 ja 599 malleissa vaihtaa 60ms, nythän sekin vaihtoi jo tuplakytkinlaatikkoon. Selespeedista 159/Spider/Brerassa ei oikein löydy tietoa onko vaihtoaika yhtään muuttunut 156sen ajoista.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Vastaa Viestiin