Tehoa ja vääntöä hukassa 156 2.0 JTS, vika-arvailuja
Valvoja: Moderators
Tehoa ja vääntöä hukassa 156 2.0 JTS, vika-arvailuja
Kävinpä tuossa äsken penkittämässä Alfan kun sen perinteisesti mielenkiinnosta autoilleni teen, ilman kummempaa syytä. Nyt kuitenkin oli jopa pieni syy, koska absluuttisen tarkka persdynoni ei ihan 121 kilowattia koneesta tuntenut.
Noh, penkki antoi lukemiksi 105 kW / 6543 rpm ja 190 Nm / 3262 rpm.
Arvailuista voi jättää pois ilmastoinnin päällä olemisen, luistoneston päällä olemisen yms. vakiot.
Tehomaksimi tulee juuri noilla kierroksilla kun pitääkin, samoin vääntömaksimi. Käyristä voi havaita kaiken menevän aivan oppikirjojen mukaan karvan alle 5500 kierokkseen, jossa tehokäyrä alkaa hypellä ja tuohon saakka lineaarisesti noussut käyrä ottaa selkeästi loivemman (hyppelevän) käyrän rajoittimeen saakka. Tuossa vaiheessa jo selkeästi laskeva vääntökäyrä ottaa aika kovan 10 Nm hypyn ylös (?!?!) ja hyppelehtien laskee.
P04020 vikakoodia on tullut muutaman kerran, resetoitu vain pois tutkimatta sen kummemmin vikaa. Nyt ei aika riittänyt ensi hätään diagnosoimaan tarkemmin mutta fiatecuscannin mukaan kaikki parametrit olivat ok.
Jotenkin maalaisjärki sanoisi että tukpat ja/tai puolat vaihtoon, vaikka missfirejä ei olekaan. Siihen viittaisi käppyröiden muodot kovilla kierroksilla, mutta taas se, että vääntöäkin uupuu tuon verran, kertoisi ehkä jotain muuta? P0420 taas saattaisi viitata tukkeutuneisiin katteihin, tosin varmaan tuhanteen muuhunkin vikaan mutta sehän kyllä veisi tehoja reilusti.
Vai, onko kaikki okei mutta italiassa on konivoimia?
Mukaan vielä fiiliskuva
Noh, penkki antoi lukemiksi 105 kW / 6543 rpm ja 190 Nm / 3262 rpm.
Arvailuista voi jättää pois ilmastoinnin päällä olemisen, luistoneston päällä olemisen yms. vakiot.
Tehomaksimi tulee juuri noilla kierroksilla kun pitääkin, samoin vääntömaksimi. Käyristä voi havaita kaiken menevän aivan oppikirjojen mukaan karvan alle 5500 kierokkseen, jossa tehokäyrä alkaa hypellä ja tuohon saakka lineaarisesti noussut käyrä ottaa selkeästi loivemman (hyppelevän) käyrän rajoittimeen saakka. Tuossa vaiheessa jo selkeästi laskeva vääntökäyrä ottaa aika kovan 10 Nm hypyn ylös (?!?!) ja hyppelehtien laskee.
P04020 vikakoodia on tullut muutaman kerran, resetoitu vain pois tutkimatta sen kummemmin vikaa. Nyt ei aika riittänyt ensi hätään diagnosoimaan tarkemmin mutta fiatecuscannin mukaan kaikki parametrit olivat ok.
Jotenkin maalaisjärki sanoisi että tukpat ja/tai puolat vaihtoon, vaikka missfirejä ei olekaan. Siihen viittaisi käppyröiden muodot kovilla kierroksilla, mutta taas se, että vääntöäkin uupuu tuon verran, kertoisi ehkä jotain muuta? P0420 taas saattaisi viitata tukkeutuneisiin katteihin, tosin varmaan tuhanteen muuhunkin vikaan mutta sehän kyllä veisi tehoja reilusti.
Vai, onko kaikki okei mutta italiassa on konivoimia?
Mukaan vielä fiiliskuva
- Liitteet
-
- alfa penkissa 2.JPG (102.01 KiB) Katsottu 7251 kertaa
BMW tuo ajamisen iloa, Alfa tuo ajamisen nautintoa!
- palkus
- Viestit: 5535
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
no nyt alkoi kiinnostamaan. kyllä kait asiansa osaava dynokuski saa riittävän tarkan mittaustuloksen sekä muunnoksen moottorin huipputehoksi aikaiseksi. fl jt:ässän motin pitäisi olla täystehoinen mutta ylimääräisiä siellä ei ole joten pienikin murhe vie heti potkua. kun täällä on se 80-120 kiihytysketju niin voisi vertailla muihin, mahdollisimman tasainen baana kun vain on ja painot oikein niin ok, pienikin ylä-tai alamäki tai kaarros vaikuttaa huomattavasti. hiukan olen ihmetellyt välillä noita painoja tuolla, mutta jos mukana on apukuski niin sitten se 1500kg menee tietysti helposti rikki.
Aika hyvä heti alkuun, tuo nokka-akselien kulumisongelma ei ymmärtääkseni vaivaa enää tätä vuosimallia (2005/2006) mutta autolla on taivallettu 130tkm joista viimeiset pari vuotta naisomistajalla... huollot aina tehty ajallaan mutta onko sitten laitettu 10W-60 Racingia, ei selviä huoltokirjasta. Eikös tämä kone ole öljyistään aika tarkka?Olisikohan kyse perinteisestä JTS-ongelmasta eli imupuolen karstoittumisesta ja/tai nokka-akselien kulumisesta?
Kuullostaa tuo karstaongelma vaan sellaiselta, että helpolla laittaisi auton kiertoon... en tunne tekniikkaa mutta eikös asian voi todeta kuvaamalla ja onko moisia kuvauslaitteita kuinka yleisesti?
BMW tuo ajamisen iloa, Alfa tuo ajamisen nautintoa!
Joo, en tätä epäile lainkaan. Tämä dyno palvelee omistajansa/kuskinsa kilvanajotoimintaa primääristi ja siellä haetaan niitä ihan viimeisiä. Jannu kyllä osaa myös tämän flashattavan motronicin salat ja tutkaila onko siellä jotain pieleen menneitä softakokeiluita. Ei ole.kyllä kait asiansa osaava dynokuski saa riittävän tarkan mittaustuloksen sekä muunnoksen moottorin huipputehoksi aikaiseksi
80-120 km/h kieltämättä jo tuollaisella tehotappiolla jää vajaaksi ilman muuta, mutta ei nyt ole kännyssä mitään softaa millä tuon mitata (ono muuten iPhonelle??) mutta luotan kyllä dynoon että tuo sieltä puuttuu. Noin iso määrä ei selity ilmanputsarillakaan, vaikka en ole sitä tsekannut.
Mitäänhän tämä puutos ei toki haittaa, ei tämä tykki ole vaikka kaikki olisi tallessakin. Mielenkiinnosta vaan kartoittelen missä mättää ja voin tuolla penkissä käydä ajamassa aina testiä jos tuntuu persdynossa että jotain korjautui. Mulla vaan jostain syystä on absoluuttisen tarkka persdyno joka huomaa autoissa melko pienetkin erot. Pempeillä kun viimeiset vuosi(kymmenet) ajanut, niin niissä analyysi on selvä persdynolla, jos huomaat vajetta, jätä kauppaan. Kaikki yksilöt menee yli tehtaan ilmoituksen 300000 ajettuinakin, jos vaan on kunnossa. Bensat siis. Dieseleistä en tiedä herttaista hevonvit..ua eikä kiinnosta.
BMW tuo ajamisen iloa, Alfa tuo ajamisen nautintoa!
- palkus
- Viestit: 5535
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Kyllä, itseäkin häiritsee välittömästi takapuoli-dynon (yllättävän tarkka, jos on rehellinen) muutokset, varsinkin negatiiviset vaikkakin ne positiivisetkin kyllä aiheuttaa tutkimuksia
Eihän 2L perhevapari mene oikeastaan mihinkään mutta kyllä sillä pärjää jos kunnossa on. bmw kyllä tyypillisesti antaa sen mitä lupaa mutta tuo mainitsemasi 300000km on sillekin tarpeeksi, erästä kyseisen merkin purkuosien kauppaajaa lainatakseni "300000km kun on ajettu niin valmis on"
Eihän 2L perhevapari mene oikeastaan mihinkään mutta kyllä sillä pärjää jos kunnossa on. bmw kyllä tyypillisesti antaa sen mitä lupaa mutta tuo mainitsemasi 300000km on sillekin tarpeeksi, erästä kyseisen merkin purkuosien kauppaajaa lainatakseni "300000km kun on ajettu niin valmis on"
- palkus
- Viestit: 5535
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
olen tuossa ihan tosissani suunitellut imupuolelle sellaista letkuhässäkkää pienellä suuttimella jolla sitten saisi tarjoiltua jotain puhdistavaa märkyyttä pikkuhiljaa sinne. mietityttää vain se turvallinen neste mikä lähtökohtaisesti ei olisi vaarallista katille eikä sylinterin voitelulle. forten gas treatment, akkuvesi, kossu tai jotain on pyörinyt mielessä. Siis vaaratonta touhu ei olisi ensinkään mutta riskinotto on kivaa
98E5, ei tämä ole muistaakseni edes E10 hyväksyttyjen listalla... joo ei ole ainakaan e10bensiini sivuston mukaan.
Ehkäpä tässä on vaan traditionaalinen homma eli huollon paikka: Öljyt, suodattimet, tulpat ja puolat, sitten uusi veto ja jos vieläkin jää tähän, niin sitten syvempää pohdiskelua.
Mietin vaan, että eikös yksi syy karstaantumiseen JTS koneessa ollut nimenomaan väärät öljyt? Eli aika tarkkana oltava, että 10W-60 on koneessa? Nokkien kulumiseenhan tällä ainakin oli iso merkitys.
Ehkäpä tässä on vaan traditionaalinen homma eli huollon paikka: Öljyt, suodattimet, tulpat ja puolat, sitten uusi veto ja jos vieläkin jää tähän, niin sitten syvempää pohdiskelua.
Mietin vaan, että eikös yksi syy karstaantumiseen JTS koneessa ollut nimenomaan väärät öljyt? Eli aika tarkkana oltava, että 10W-60 on koneessa? Nokkien kulumiseenhan tällä ainakin oli iso merkitys.
BMW tuo ajamisen iloa, Alfa tuo ajamisen nautintoa!
Sisko vaihtoi juuri JTS:n pois. 150tkm ajettu. Syitä alla, jotka toivottavasti auttaa ongelmaan:
Siitä hyppäsi jako, niin koko kone meni solmuun. Luonnollisesti kun se laitettiin kuntoon, tsekattiin kaikki paikat, tämmöisiä esiintyi jotka vaikuttaa luultavasti JTS:n puutuneisuuteen:
1. Imusarja oli täynnä ryönää. (tyyppivika)
2. Kaasuläppä oli aivan entinen kotelossaan. (tyyppivika, eikä kauhean halpa sellainen.)
3. Ilmastointi rasitti moottoria, myös pois kytkettynä. (näitä on kuulemma ollut jonkun verran)
4. Nokka-akselit olivat nähneet parhaat päivänsä. (tyyppivika)
1. auttoi putsaus, 2. auttoi vaihto ja 3. en tiedä, korjasi huoltoliike. 4. auttoi vaihto
3. Esiintyi vasta kun kunnostettu kone oli takaisin paikoillaan, vaikka oli juuri rempattu moottori, oli tosi tahmea ajossa.
Siitä hyppäsi jako, niin koko kone meni solmuun. Luonnollisesti kun se laitettiin kuntoon, tsekattiin kaikki paikat, tämmöisiä esiintyi jotka vaikuttaa luultavasti JTS:n puutuneisuuteen:
1. Imusarja oli täynnä ryönää. (tyyppivika)
2. Kaasuläppä oli aivan entinen kotelossaan. (tyyppivika, eikä kauhean halpa sellainen.)
3. Ilmastointi rasitti moottoria, myös pois kytkettynä. (näitä on kuulemma ollut jonkun verran)
4. Nokka-akselit olivat nähneet parhaat päivänsä. (tyyppivika)
1. auttoi putsaus, 2. auttoi vaihto ja 3. en tiedä, korjasi huoltoliike. 4. auttoi vaihto
3. Esiintyi vasta kun kunnostettu kone oli takaisin paikoillaan, vaikka oli juuri rempattu moottori, oli tosi tahmea ajossa.
Paikalla
Pesin imusarjan ja tukein EGR:n. Sitten aloin pestä venttiileitä avaamatta kantta. Ensin otin tulpat pois, ei helppoa koska imusarja oli tiellä. Päästin tulpan reiästä dieseliä palotilaan ja odottelin hetken. Imin nesteet pois ja kone käymään. Ääni parani hiukan, mutta ei tullut kuntoon.
Sitten auto kävi huollossa, jossa kokeiltiin Fortea suoraan imusarjaan syöttäen. Ei huomattavaa parannusta.
Siinä vaiheessa alkoi jo sen verran harmittamaan että ajattelin kokeilla kaikenlaista. Ensin ajoin täysillä kierroksilla about 50 km. Ei vaikutusta.
Sitten syötin suoraan imusarjaan vettä. No kappas kone yski mustaa savua, mutta selvästi käyntiääni parani. Tätä käsittelyä kun jatkoi tarpeeksi pitkään niin kone kävi jo melko kauniisti.
Eli vesi vanhin voitehista tässäkin tapauksessa. Auto on edelleen kaverilla ajossa pienellä sivuäänellä varustettuna, mutta tuskin siitä suurta haittaa on kun yhteensä äänitehosteen kanssa olemme ajaneet autoon yli 100tkm.
Omaa JTS:ää kuritin juuri korkeilla kierroksilla noin 20km. Pakoputkesta sai mustaa savua kun tarpeeksi rääkkäsi kaasua päälle pois. Kulku parani huomattavasti.
Tuon imusarjan putsauksen voisi toisaalta tehdä, mikäli homma onnistuu helposti ja montaa tiivistettä ei tarvi ostaa.
- Maunu
- Viestit: 3553
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Mulla oli joskus Volvo V40 1.8 GDi eli samalla suoraruiskutus koneella Carisma. Auton venttiilit pitivät tyhjäkäynnillä kolinaa, joka kuulemma oli kyseisen koneen tyyppivika.stoichiometric kirjoitti:olen tuossa ihan tosissani suunitellut imupuolelle sellaista letkuhässäkkää pienellä suuttimella jolla sitten saisi tarjoiltua jotain puhdistavaa märkyyttä pikkuhiljaa sinne. mietityttää vain se turvallinen neste mikä lähtökohtaisesti ei olisi vaarallista katille eikä sylinterin voitelulle. forten gas treatment, akkuvesi, kossu tai jotain on pyörinyt mielessä. Siis vaaratonta touhu ei olisi ensinkään mutta riskinotto on kivaa
Pesin imusarjan ja tukein EGR:n. Sitten aloin pestä venttiileitä avaamatta kantta. Ensin otin tulpat pois, ei helppoa koska imusarja oli tiellä. Päästin tulpan reiästä dieseliä palotilaan ja odottelin hetken. Imin nesteet pois ja kone käymään. Ääni parani hiukan, mutta ei tullut kuntoon.
Sitten auto kävi huollossa, jossa kokeiltiin Fortea suoraan imusarjaan syöttäen. Ei huomattavaa parannusta.
Siinä vaiheessa alkoi jo sen verran harmittamaan että ajattelin kokeilla kaikenlaista. Ensin ajoin täysillä kierroksilla about 50 km. Ei vaikutusta.
Sitten syötin suoraan imusarjaan vettä. No kappas kone yski mustaa savua, mutta selvästi käyntiääni parani. Tätä käsittelyä kun jatkoi tarpeeksi pitkään niin kone kävi jo melko kauniisti.
Eli vesi vanhin voitehista tässäkin tapauksessa. Auto on edelleen kaverilla ajossa pienellä sivuäänellä varustettuna, mutta tuskin siitä suurta haittaa on kun yhteensä äänitehosteen kanssa olemme ajaneet autoon yli 100tkm.
Omaa JTS:ää kuritin juuri korkeilla kierroksilla noin 20km. Pakoputkesta sai mustaa savua kun tarpeeksi rääkkäsi kaasua päälle pois. Kulku parani huomattavasti.
Tuon imusarjan putsauksen voisi toisaalta tehdä, mikäli homma onnistuu helposti ja montaa tiivistettä ei tarvi ostaa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- palkus
- Viestit: 5535
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
tuo mitsun gdi on pahin kaikista, jts on vähän karstoittuvaa mallia tuohon verrattuna. Olen kyllä syöttänyt fortea sekä hieman vettä päälle, mutta laiskuuttani huohottimen letkusta jolloin taisi mennä vähän suuria pisaroina. Ajatuksena on saada aikaiseksi pidempiaikainen ja kunnon hienojakoinen sumu. Eli pullo konetilaan ja matkaan. Vettä on käytetty maailman sivu karstanpoistoon palotilasta ja pakopuolelta ihan sumupullolla imupuolelle annosteltuna, mutta epäilyttää sellaisen lyhytaikaisen käsittelyn teho imukanaviin, kun siellä se vesi ei oikein ehdi höyrystymään (no ehkä se egr sitten sitä höyryä vähän kierrättää) uotiselle vielä lisäksi semmonen että korkeiden kierrosten tehoja vie myös likainen/ viallinen maffi. Omasta pesin ensin ja auttoi sitten laitoin uuden eikä lisävaikutusta. No nyt on vara maf sekä pari lambdaa varalle kun niitäkin vaihdoin turhaan p0430 koodia nujertaakseni, olen kyllä sittemmin lopettanut nuo turhat vaihdot menee muuten ihan merkkiliikkeen touhuiksi.
- JaniW
- Viestit: 878
- Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
- Car(s): Clio ja sähkö-PNV (joskus sit taas...)
- Paikkakunta: Jyväskylä
Itse ajattelin seuraavan hihnanvaihdon yhteydessä otattaa koko kannen irti ja putsauttaa, koska lievää alitehoa taitaa omassakin yksilössä olla. Ja vielä juuri noin että alhaalta vetää kauniisti mutta jossain viidessä tonnissa menohalut tuntuvat loppuvan.
Tämän onkin varmaan jo moni lukenut, mutta jos ei niin siellä on pari kuvaa imukanvaista ja -venttiileistä.
http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... 37964&PN=1
Tämän onkin varmaan jo moni lukenut, mutta jos ei niin siellä on pari kuvaa imukanvaista ja -venttiileistä.
http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... 37964&PN=1
- Ape
- Viestit: 124
- Liittynyt: 01 Huhti 2012, 10:21
- Car(s): ex 156 2,0 JTS SW -03
ex;156 1.8TS -00 RE85
159 2.4JTDm - 07
Kerran Alffa aina Alffa?
Alfisti luulee tietävänsä autoista kaiken ja yrittää ensimmäiseksi itse korjata autonsa. Tämän vuoksi näillä on huono maine 😁 - Paikkakunta: Oulainen
Re:
Ecun ja/tai kaasuläpän nollauksella löytyy piilossa olevat hevoset. Itsellä ainakin toimi
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... -cure.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... -cure.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Kerran Alfa aina alfa?
- Dio Natale
- Viestit: 864
- Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
- Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
- Paikkakunta: Cebu PH
Re: Tehoa ja vääntöä hukassa 156 2.0 JTS, vika-arvailuja
Aiheesta poiketen perstuntumalta miten olisi asetoni 10dl/50l pumppubensaa
molex to sata, lose all your data.
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Re: Re:
Tuota resettiä vähän ihmettelen, kun sitä tarjotaan korjaukseksi "kaikkeen" näissä laitteissa. Eihän sen koneen pitäisi normaalisti tarvita mitään resettejä, vaan kyllä siinä on joku syy oltava miksi parametrit menisi niin persiilleen ettei toimi kunnolla.Ape kirjoitti:Ecun ja/tai kaasuläpän nollauksella löytyy piilossa olevat hevoset. Itsellä ainakin toimi
Mitäs hyötyä tuosta on?Dio Natale kirjoitti:miten olisi asetoni 10dl/50l pumppubensaa
- PK
- Viestit: 517
- Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
- Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )
Re: Tehoa ja vääntöä hukassa 156 2.0 JTS, vika-arvailuja
Onko JTS - kuskit laittanu sitä bensan sekaan laitettavaa venttiilinputsausainetta ja onko ollu mitään hyötyä ? Muistaakseni jopa ABC- asemilta saa jotain, ei se Fortea ole mut vastaavaa.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Tehoa ja vääntöä hukassa 156 2.0 JTS, vika-arvailuja
Eihän siitä ole mitään apua ole JTS:ään, vai miten meinasit saada aineet imuventtiileille?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- PK
- Viestit: 517
- Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
- Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )
Re: Tehoa ja vääntöä hukassa 156 2.0 JTS, vika-arvailuja
no voi perseensuti... no enhänmä näistä mitään ymmärrä... muutako et joku laihaseos matalilla kierroksilla... mitähän iloo siitäki on.. ?
- Aquatica
- Viestit: 15120
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tehoa ja vääntöä hukassa 156 2.0 JTS, vika-arvailuja
Se on se eko. Viherpiiperrystä ja sellaista, väittävät sen syövän alakierroksilla huomattavasti vähemmän polttoainetta kuin ei-laihaseoskoneiden...
- Epezi
- Viestit: 7527
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Tehoa ja vääntöä hukassa 156 2.0 JTS, vika-arvailuja
Yhteen -05:seen olen vaihtanut totaalisesti kuluneen imunokka-akselin 120tkm kohdalla. Tällä oli ajettu aina Motulin 5W-50, joten en usko että oli öljystä kyse. Paskaa laatua nokissa ollut siis vielä 05.
-
- Viestit: 1295
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Re: Tehoa ja vääntöä hukassa 156 2.0 JTS, vika-arvailuja
Minä aina jaksan tingata näistä öljyistä. Nuohan on siis liika laihat tähän koneeseen. Sen 5 vuotta mitä itsellä on ollut tuo jts alfa ja olen seurannut netistä keskusteluja, kukaan joka on valittanut noista karstoittumisista tai kuluneista nokista, ei ole ajanut kunnon 10w-60 öljyillä niinkuin pitäis.Epezi kirjoitti:Yhteen -05:seen olen vaihtanut totaalisesti kuluneen imunokka-akselin 120tkm kohdalla. Tällä oli ajettu aina Motulin 5W-50, joten en usko että oli öljystä kyse. Paskaa laatua nokissa ollut siis vielä 05.
En tunne ko. Motulin öljyjä tarkemmin mutta Mobilin ralliformulat tuolla viskositeetillä tunnetusti leikkautuu, tai jotain, sellaiseksi vettä muistuttavaksi liruksi.
Nyt on itsellä 155tkm mittarissa ja hyvin soittaa, kone ensimmäistä mallivuotta.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Re: Tehoa ja vääntöä hukassa 156 2.0 JTS, vika-arvailuja
Lähinnä Epezille kysymys...Yhteen -05:seen olen vaihtanut totaalisesti kuluneen imunokka-akselin 120tkm kohdalla. Tällä oli ajettu aina Motulin 5W-50, joten en usko että oli öljystä kyse. Paskaa laatua nokissa ollut siis vielä 05.
Oisko JTS mahdollista ajoittaa uusiksi, esim vain TS koneen lukkopaloilla remmin vaihdon yhteydessä tai vaikka vaihtamalla imunokka TS koneesta?
Tavoitteena että saisi pakokaasun kierrätyksen ja sitä myöten imusarjan karstoittumisen deaktivoitua...
Perkins ja AGCO maatalousmoottoreissa on samaa ongelmaa kun kierrätys on tehty nokka-akselissa ylimääräisellä nenällä, toiset hioo profiilin uusiksi tai vaihtaa vanhemman mallin nokan kokonaan..
- Epezi
- Viestit: 7527
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Tehoa ja vääntöä hukassa 156 2.0 JTS, vika-arvailuja
Ajoituksen muuttaminen ei ole kummonenkaan homma, onhan siinä säädettävät nokkapyörät, sitä en sitten tiedä mihin suuntaan pitäisi säätää ja kuinka paljon. Ei taidot riitä semmoiseen. TS:n nokka-akselin sopivuutta epäilen vahvasti, en tosin ole koskaan tarkemmin verrannut.
Pikkusen täytyy vetää sanojaan takaisin tuosta käytetystä öljystä, muistelin sen olleen 5W-50 mutta en edes löytänyt semmoista Motulin sivuilta.
Oikeassa olet, ei ole käytetty suosituksen mukaista öljyä, tämän vaikutusta kulumiseen on tietysti mahdotonta todentaa, itse en usko sen tuohon vaikuttavan. JTS kone tuskin niin kuumana käy että -50 öljy leikkaantuisi. Uskon tuon 10W-60 suosituksen olevan imukanavien karstoittumisen takia, eikä suotta.Minä aina jaksan tingata näistä öljyistä. Nuohan on siis liika laihat tähän koneeseen.
Pikkusen täytyy vetää sanojaan takaisin tuosta käytetystä öljystä, muistelin sen olleen 5W-50 mutta en edes löytänyt semmoista Motulin sivuilta.
-
- Viestit: 1295
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Re: Tehoa ja vääntöä hukassa 156 2.0 JTS, vika-arvailuja
^^My two cents on this...
Mekaanisesti ts:n imunokka saattaisi mennäkin jts:n kanteen, olisi mielenkiintoista jos joku kokeilisi moista ja raportoisi miten kone suostuu käymään. Pakkonokkahan ei passaa ollenkaan, koska jts:ssä se pyörittää korkeapaine pumppua bensalle.
Käytännössä kuitenkin jts:n yläkerta on ihan erimaata kuin ts:ssä, puristussuhde on isompi, sytytys yhdellä tulpalla ja ruisku toisen paikalla, männän muotoilu on eri, imukanava kannessa varmaankin muotoiltu eri tavalla sytytys-, ruiskutus-, ja egr -järjestelyjen vuoksi, nokka akselin profiili on eri ja oliko nostoakin enemmän.
Noidentakia sytytyksenohjaus kartankin täytyy olla erilainen, ja ainakin laihaseosalueella kone varmaan protestoisi ts:n nokkaa, ja varmaan muuallakin.
Saattaisihan kone käydä, mutta veikkaan että aika vaikeasti. Niin ja ts:n nokalla saattaa venttiilit osua mäntään ajoituksen puolesta, joten sekin voi jo tulla vastaan. Tämän takia myöskään lukkopalat ei sovi kunnolla ts:n nokan päälle, koska sen muoto on eri.
Mekaanisesti ts:n imunokka saattaisi mennäkin jts:n kanteen, olisi mielenkiintoista jos joku kokeilisi moista ja raportoisi miten kone suostuu käymään. Pakkonokkahan ei passaa ollenkaan, koska jts:ssä se pyörittää korkeapaine pumppua bensalle.
Käytännössä kuitenkin jts:n yläkerta on ihan erimaata kuin ts:ssä, puristussuhde on isompi, sytytys yhdellä tulpalla ja ruisku toisen paikalla, männän muotoilu on eri, imukanava kannessa varmaankin muotoiltu eri tavalla sytytys-, ruiskutus-, ja egr -järjestelyjen vuoksi, nokka akselin profiili on eri ja oliko nostoakin enemmän.
Noidentakia sytytyksenohjaus kartankin täytyy olla erilainen, ja ainakin laihaseosalueella kone varmaan protestoisi ts:n nokkaa, ja varmaan muuallakin.
Saattaisihan kone käydä, mutta veikkaan että aika vaikeasti. Niin ja ts:n nokalla saattaa venttiilit osua mäntään ajoituksen puolesta, joten sekin voi jo tulla vastaan. Tämän takia myöskään lukkopalat ei sovi kunnolla ts:n nokan päälle, koska sen muoto on eri.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Re: Tehoa ja vääntöä hukassa 156 2.0 JTS, vika-arvailuja
Sillaihan ajoitus pitäisi saada että imu-ja pakoventtiili ei olisi yhtä aikaa auki ollenkaan...silloin ei olisi "kierrätystä"
- Ape
- Viestit: 124
- Liittynyt: 01 Huhti 2012, 10:21
- Car(s): ex 156 2,0 JTS SW -03
ex;156 1.8TS -00 RE85
159 2.4JTDm - 07
Kerran Alffa aina Alffa?
Alfisti luulee tietävänsä autoista kaiken ja yrittää ensimmäiseksi itse korjata autonsa. Tämän vuoksi näillä on huono maine 😁 - Paikkakunta: Oulainen
Re: Tehoa ja vääntöä hukassa 156 2.0 JTS, vika-arvailuja
Eiköhän Alffa oo tuon muutoksen tehnyt vaan koventuneiden päästörajoituksien puitteissa. Tuskin kukaan ajelee alle 1500 kierroksilla.Aquatica kirjoitti:Se on se eko. Viherpiiperrystä ja sellaista, väittävät sen syövän alakierroksilla huomattavasti vähemmän polttoainetta kuin ei-laihaseoskoneiden...
Alkanut tuntua melko laiskalle jo tämä JTS alkuhuuman jälkeen
Kerran Alfa aina alfa?
- palkus
- Viestit: 5535
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tehoa ja vääntöä hukassa 156 2.0 JTS, vika-arvailuja
aika tasaiset taitaa tessun nenät olla, eroa jtässään tais olla 1.6mm imupuolella ja pakopuolella vielä enemmän. On tessussakin overlappia varsinkin ajoituksensäädön kanssa ja silloin ehkä pientä egärrää myös. Jtässän overlappi on kyllä jonkunmoinen ja miten siinä sitten toimii eri kierroksilla imukanavien ja pakosarjan kaasunvaihdot. Tuota systeemiä on vähän hankala käsittää (ainakin minun) kun siinä ilmeisesti haetaan parempaa keskialueen vääntöä myös sillä egr-tsydeemillä, siis ehkä läppää voidaan pitää enemmän auki pumppaushävikin pienentämiseksi kun täytöstä säädellään myös pakokaasulla, tai jotain :roll Siis tuo venttiilien samanaikainen aukiolo on 45º vakionokilla ajoituksenmuuntimen avustuksella ja esim. C&B nokilla pahimmillaan 75º
Joku paremmin asiaan perehtynyt vois vähän selventää/suomentaa
Joku paremmin asiaan perehtynyt vois vähän selventää/suomentaa
- Pujazuba
- Viestit: 2375
- Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
- Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS
Re: Tehoa ja vääntöä hukassa 156 2.0 JTS, vika-arvailuja
Kävin juuri töissä voiteluainekurssilla ja tämä painui mieleen:Epezi kirjoitti:Yhteen -05:seen olen vaihtanut totaalisesti kuluneen imunokka-akselin 120tkm kohdalla. Tällä oli ajettu aina Motulin 5W-50, joten en usko että oli öljystä kyse. Paskaa laatua nokissa ollut siis vielä 05.
Jotta öljykerroksen paksuus tuplaantuisi, viskositeetti tulee nelinkertaistaa. Muistakaamme tuo!
Joten tuosta 5W-50 vs 10W-60 erosta sen verran että öljykerros liikkuvien osien välissä voi olla hyvinkin paljon.
Tuosta erosta johtuva osien kuluminen riippuu tietenkin siitä että kuinka herkkä tekniikka on öljyvaatimukselleen.
Re: Tehoa ja vääntöä hukassa 156 2.0 JTS, vika-arvailuja
Yksi ratkaisu imusarjan ja imukanavien karstanpoistoon olisi myös vesiruiskutus imusarjaan ralliautojen tapaan, tietyillä kierrosalueella/lambdan avulla ohjattuna sumumaista vettä suuttimesta jota tulee vaikka ylimääräisestä lasinpesurisäiliöstä.
- willez
- Viestit: 5247
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS
Re: Tehoa ja vääntöä hukassa 156 2.0 JTS, vika-arvailuja
Ilmeisesti kattivehkeet ei oikeen tykkää tästä , saattaa tulla kallis katalysaattorin vaihto tämän jälkeen..jiiässä kirjoitti:Yksi ratkaisu imusarjan ja imukanavien karstanpoistoon olisi myös vesiruiskutus imusarjaan ralliautojen tapaan, tietyillä kierrosalueella/lambdan avulla ohjattuna sumumaista vettä suuttimesta jota tulee vaikka ylimääräisestä lasinpesurisäiliöstä.