Tehoa ja vääntöä hukassa 156 2.0 JTS, vika-arvailuja

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Uotinen
Viestit: 142
Liittynyt: 29 Touko 2011, 20:26
Paikkakunta: Leppävirta

Tehoa ja vääntöä hukassa 156 2.0 JTS, vika-arvailuja

Viesti Kirjoittaja Uotinen »

Kävinpä tuossa äsken penkittämässä Alfan kun sen perinteisesti mielenkiinnosta autoilleni teen, ilman kummempaa syytä. Nyt kuitenkin oli jopa pieni syy, koska absluuttisen tarkka persdynoni ei ihan 121 kilowattia koneesta tuntenut.

Noh, penkki antoi lukemiksi 105 kW / 6543 rpm ja 190 Nm / 3262 rpm.

Arvailuista voi jättää pois ilmastoinnin päällä olemisen, luistoneston päällä olemisen yms. vakiot.

Tehomaksimi tulee juuri noilla kierroksilla kun pitääkin, samoin vääntömaksimi. Käyristä voi havaita kaiken menevän aivan oppikirjojen mukaan karvan alle 5500 kierokkseen, jossa tehokäyrä alkaa hypellä ja tuohon saakka lineaarisesti noussut käyrä ottaa selkeästi loivemman (hyppelevän) käyrän rajoittimeen saakka. Tuossa vaiheessa jo selkeästi laskeva vääntökäyrä ottaa aika kovan 10 Nm hypyn ylös (?!?!) ja hyppelehtien laskee.

P04020 vikakoodia on tullut muutaman kerran, resetoitu vain pois tutkimatta sen kummemmin vikaa. Nyt ei aika riittänyt ensi hätään diagnosoimaan tarkemmin mutta fiatecuscannin mukaan kaikki parametrit olivat ok.

Jotenkin maalaisjärki sanoisi että tukpat ja/tai puolat vaihtoon, vaikka missfirejä ei olekaan. Siihen viittaisi käppyröiden muodot kovilla kierroksilla, mutta taas se, että vääntöäkin uupuu tuon verran, kertoisi ehkä jotain muuta? P0420 taas saattaisi viitata tukkeutuneisiin katteihin, tosin varmaan tuhanteen muuhunkin vikaan mutta sehän kyllä veisi tehoja reilusti.

Vai, onko kaikki okei mutta italiassa on konivoimia?

Mukaan vielä fiiliskuva :-D
Liitteet
alfa penkissa 2.JPG
alfa penkissa 2.JPG (102.01 KiB) Katsottu 7251 kertaa
BMW tuo ajamisen iloa, Alfa tuo ajamisen nautintoa!

Avatar
JaniW
Viestit: 878
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): Clio ja sähkö-PNV (joskus sit taas...)
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Olisikohan kyse perinteisestä JTS-ongelmasta eli imupuolen karstoittumisesta ja/tai nokka-akselien kulumisesta?

Kuulin muuten sellaista että noita karstaongelmia on hoidettu kannen lipeäpesulla eräällä täkäläisellä koneistamolla.

Avatar
palkus
Viestit: 5535
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

no nyt alkoi kiinnostamaan. kyllä kait asiansa osaava dynokuski saa riittävän tarkan mittaustuloksen sekä muunnoksen moottorin huipputehoksi aikaiseksi. fl jt:ässän motin pitäisi olla täystehoinen mutta ylimääräisiä siellä ei ole joten pienikin murhe vie heti potkua. kun täällä on se 80-120 kiihytysketju niin voisi vertailla muihin, mahdollisimman tasainen baana kun vain on ja painot oikein niin ok, pienikin ylä-tai alamäki tai kaarros vaikuttaa huomattavasti. hiukan olen ihmetellyt välillä noita painoja tuolla, mutta jos mukana on apukuski niin sitten se 1500kg menee tietysti helposti rikki.

Uotinen
Viestit: 142
Liittynyt: 29 Touko 2011, 20:26
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Uotinen »

Olisikohan kyse perinteisestä JTS-ongelmasta eli imupuolen karstoittumisesta ja/tai nokka-akselien kulumisesta?
Aika hyvä heti alkuun, tuo nokka-akselien kulumisongelma ei ymmärtääkseni vaivaa enää tätä vuosimallia (2005/2006) mutta autolla on taivallettu 130tkm joista viimeiset pari vuotta naisomistajalla... huollot aina tehty ajallaan mutta onko sitten laitettu 10W-60 Racingia, ei selviä huoltokirjasta. Eikös tämä kone ole öljyistään aika tarkka?

Kuullostaa tuo karstaongelma vaan sellaiselta, että helpolla laittaisi auton kiertoon... en tunne tekniikkaa mutta eikös asian voi todeta kuvaamalla ja onko moisia kuvauslaitteita kuinka yleisesti?
BMW tuo ajamisen iloa, Alfa tuo ajamisen nautintoa!

Avatar
palkus
Viestit: 5535
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

kyllähän tuo imupuolen karsta on vaihtoehto, ei ole pesevää bensasumua ja sisäinen egr tuuppaa pakokaasuja imupuolelle. oli juuri tuossa kottero remminvaihdossa ja oli kuulemma nokka-akselit virheettömiä. kilometrit oli vaihtohetkellä 106000km

Avatar
palkus
Viestit: 5535
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

ota vähän imusarjaa auki ja lykkää se vakoilukamera sinne, sellaista edullista letkua mainosti biltema tai joku muu vastaava tässä hiljan.

Uotinen
Viestit: 142
Liittynyt: 29 Touko 2011, 20:26
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Uotinen »

kyllä kait asiansa osaava dynokuski saa riittävän tarkan mittaustuloksen sekä muunnoksen moottorin huipputehoksi aikaiseksi
Joo, en tätä epäile lainkaan. Tämä dyno palvelee omistajansa/kuskinsa kilvanajotoimintaa primääristi ja siellä haetaan niitä ihan viimeisiä. Jannu kyllä osaa myös tämän flashattavan motronicin salat ja tutkaila onko siellä jotain pieleen menneitä softakokeiluita. Ei ole.

80-120 km/h kieltämättä jo tuollaisella tehotappiolla jää vajaaksi ilman muuta, mutta ei nyt ole kännyssä mitään softaa millä tuon mitata (ono muuten iPhonelle??) mutta luotan kyllä dynoon että tuo sieltä puuttuu. Noin iso määrä ei selity ilmanputsarillakaan, vaikka en ole sitä tsekannut.

Mitäänhän tämä puutos ei toki haittaa, ei tämä tykki ole vaikka kaikki olisi tallessakin. Mielenkiinnosta vaan kartoittelen missä mättää ja voin tuolla penkissä käydä ajamassa aina testiä jos tuntuu persdynossa että jotain korjautui. Mulla vaan jostain syystä on absoluuttisen tarkka persdyno joka huomaa autoissa melko pienetkin erot. Pempeillä kun viimeiset vuosi(kymmenet) ajanut, niin niissä analyysi on selvä persdynolla, jos huomaat vajetta, jätä kauppaan. Kaikki yksilöt menee yli tehtaan ilmoituksen 300000 ajettuinakin, jos vaan on kunnossa. Bensat siis. Dieseleistä en tiedä herttaista hevonvit..ua eikä kiinnosta.
BMW tuo ajamisen iloa, Alfa tuo ajamisen nautintoa!

Avatar
palkus
Viestit: 5535
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

Kyllä, itseäkin häiritsee välittömästi takapuoli-dynon (yllättävän tarkka, jos on rehellinen) muutokset, varsinkin negatiiviset vaikkakin ne positiivisetkin kyllä aiheuttaa tutkimuksia :-D
Eihän 2L perhevapari mene oikeastaan mihinkään mutta kyllä sillä pärjää jos kunnossa on. bmw kyllä tyypillisesti antaa sen mitä lupaa mutta tuo mainitsemasi 300000km on sillekin tarpeeksi, erästä kyseisen merkin purkuosien kauppaajaa lainatakseni "300000km kun on ajettu niin valmis on"

Avatar
palkus
Viestit: 5535
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

olen tuossa ihan tosissani suunitellut imupuolelle sellaista letkuhässäkkää pienellä suuttimella jolla sitten saisi tarjoiltua jotain puhdistavaa märkyyttä pikkuhiljaa sinne. mietityttää vain se turvallinen neste mikä lähtökohtaisesti ei olisi vaarallista katille eikä sylinterin voitelulle. forten gas treatment, akkuvesi, kossu tai jotain on pyörinyt mielessä. Siis vaaratonta touhu ei olisi ensinkään mutta riskinotto on kivaa :twisted:

Avatar
_L_T_V_
Viestit: 378
Liittynyt: 09 Heinä 2008, 17:47
Car(s): Fiat Linea T-jet, 156 V6
ex Lancia Kappa, 164 V6, 156 V6, 156 TS Sele, 156 JTS
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja _L_T_V_ »

tää nyt menee aivan täysin offtopic osastoon mutta mitä sulla on tossa rullilla ollessa tankissa? E10 vaiko jotain muuta?

Uotinen
Viestit: 142
Liittynyt: 29 Touko 2011, 20:26
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Uotinen »

98E5, ei tämä ole muistaakseni edes E10 hyväksyttyjen listalla... joo ei ole ainakaan e10bensiini sivuston mukaan.

Ehkäpä tässä on vaan traditionaalinen homma eli huollon paikka: Öljyt, suodattimet, tulpat ja puolat, sitten uusi veto ja jos vieläkin jää tähän, niin sitten syvempää pohdiskelua.

Mietin vaan, että eikös yksi syy karstaantumiseen JTS koneessa ollut nimenomaan väärät öljyt? Eli aika tarkkana oltava, että 10W-60 on koneessa? Nokkien kulumiseenhan tällä ainakin oli iso merkitys.
BMW tuo ajamisen iloa, Alfa tuo ajamisen nautintoa!

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Sisko vaihtoi juuri JTS:n pois. 150tkm ajettu. Syitä alla, jotka toivottavasti auttaa ongelmaan:

Siitä hyppäsi jako, niin koko kone meni solmuun. Luonnollisesti kun se laitettiin kuntoon, tsekattiin kaikki paikat, tämmöisiä esiintyi jotka vaikuttaa luultavasti JTS:n puutuneisuuteen:

1. Imusarja oli täynnä ryönää. (tyyppivika)
2. Kaasuläppä oli aivan entinen kotelossaan. (tyyppivika, eikä kauhean halpa sellainen.)
3. Ilmastointi rasitti moottoria, myös pois kytkettynä. (näitä on kuulemma ollut jonkun verran)
4. Nokka-akselit olivat nähneet parhaat päivänsä. (tyyppivika)

1. auttoi putsaus, 2. auttoi vaihto ja 3. en tiedä, korjasi huoltoliike. 4. auttoi vaihto

3. Esiintyi vasta kun kunnostettu kone oli takaisin paikoillaan, vaikka oli juuri rempattu moottori, oli tosi tahmea ajossa.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Paikalla
Avatar
Maunu
Viestit: 3553
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

stoichiometric kirjoitti:olen tuossa ihan tosissani suunitellut imupuolelle sellaista letkuhässäkkää pienellä suuttimella jolla sitten saisi tarjoiltua jotain puhdistavaa märkyyttä pikkuhiljaa sinne. mietityttää vain se turvallinen neste mikä lähtökohtaisesti ei olisi vaarallista katille eikä sylinterin voitelulle. forten gas treatment, akkuvesi, kossu tai jotain on pyörinyt mielessä. Siis vaaratonta touhu ei olisi ensinkään mutta riskinotto on kivaa :twisted:
Mulla oli joskus Volvo V40 1.8 GDi eli samalla suoraruiskutus koneella Carisma. Auton venttiilit pitivät tyhjäkäynnillä kolinaa, joka kuulemma oli kyseisen koneen tyyppivika.

Pesin imusarjan ja tukein EGR:n. Sitten aloin pestä venttiileitä avaamatta kantta. Ensin otin tulpat pois, ei helppoa koska imusarja oli tiellä. Päästin tulpan reiästä dieseliä palotilaan ja odottelin hetken. Imin nesteet pois ja kone käymään. Ääni parani hiukan, mutta ei tullut kuntoon.

Sitten auto kävi huollossa, jossa kokeiltiin Fortea suoraan imusarjaan syöttäen. Ei huomattavaa parannusta.

Siinä vaiheessa alkoi jo sen verran harmittamaan että ajattelin kokeilla kaikenlaista. Ensin ajoin täysillä kierroksilla about 50 km. Ei vaikutusta.

Sitten syötin suoraan imusarjaan vettä. No kappas kone yski mustaa savua, mutta selvästi käyntiääni parani. Tätä käsittelyä kun jatkoi tarpeeksi pitkään niin kone kävi jo melko kauniisti.

Eli vesi vanhin voitehista tässäkin tapauksessa. Auto on edelleen kaverilla ajossa pienellä sivuäänellä varustettuna, mutta tuskin siitä suurta haittaa on kun yhteensä äänitehosteen kanssa olemme ajaneet autoon yli 100tkm.


Omaa JTS:ää kuritin juuri korkeilla kierroksilla noin 20km. Pakoputkesta sai mustaa savua kun tarpeeksi rääkkäsi kaasua päälle pois. Kulku parani huomattavasti.

Tuon imusarjan putsauksen voisi toisaalta tehdä, mikäli homma onnistuu helposti ja montaa tiivistettä ei tarvi ostaa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
palkus
Viestit: 5535
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

tuo mitsun gdi on pahin kaikista, jts on vähän karstoittuvaa mallia tuohon verrattuna. Olen kyllä syöttänyt fortea sekä hieman vettä päälle, mutta laiskuuttani huohottimen letkusta jolloin taisi mennä vähän suuria pisaroina. Ajatuksena on saada aikaiseksi pidempiaikainen ja kunnon hienojakoinen sumu. Eli pullo konetilaan ja matkaan. Vettä on käytetty maailman sivu karstanpoistoon palotilasta ja pakopuolelta ihan sumupullolla imupuolelle annosteltuna, mutta epäilyttää sellaisen lyhytaikaisen käsittelyn teho imukanaviin, kun siellä se vesi ei oikein ehdi höyrystymään (no ehkä se egr sitten sitä höyryä vähän kierrättää) uotiselle vielä lisäksi semmonen että korkeiden kierrosten tehoja vie myös likainen/ viallinen maffi. Omasta pesin ensin ja auttoi sitten laitoin uuden eikä lisävaikutusta. No nyt on vara maf sekä pari lambdaa varalle kun niitäkin vaihdoin turhaan p0430 koodia nujertaakseni, olen kyllä sittemmin lopettanut nuo turhat vaihdot menee muuten ihan merkkiliikkeen touhuiksi.

Avatar
JaniW
Viestit: 878
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): Clio ja sähkö-PNV (joskus sit taas...)
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Itse ajattelin seuraavan hihnanvaihdon yhteydessä otattaa koko kannen irti ja putsauttaa, koska lievää alitehoa taitaa omassakin yksilössä olla. Ja vielä juuri noin että alhaalta vetää kauniisti mutta jossain viidessä tonnissa menohalut tuntuvat loppuvan.

Tämän onkin varmaan jo moni lukenut, mutta jos ei niin siellä on pari kuvaa imukanvaista ja -venttiileistä.

http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... 37964&PN=1

Avatar
Ape
Viestit: 124
Liittynyt: 01 Huhti 2012, 10:21
Car(s): ex 156 2,0 JTS SW -03
ex;156 1.8TS -00 RE85
159 2.4JTDm - 07

Kerran Alffa aina Alffa?
Alfisti luulee tietävänsä autoista kaiken ja yrittää ensimmäiseksi itse korjata autonsa. Tämän vuoksi näillä on huono maine 😁
Paikkakunta: Oulainen

Re:

Viesti Kirjoittaja Ape »

Ecun ja/tai kaasuläpän nollauksella löytyy piilossa olevat hevoset. Itsellä ainakin toimi 8)

http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... -cure.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Kerran Alfa aina alfa?

Avatar
Dio Natale
Viestit: 864
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Cebu PH

Re: Tehoa ja vääntöä hukassa 156 2.0 JTS, vika-arvailuja

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Aiheesta poiketen perstuntumalta miten olisi asetoni 10dl/50l pumppubensaa
molex to sata, lose all your data.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Ape kirjoitti:Ecun ja/tai kaasuläpän nollauksella löytyy piilossa olevat hevoset. Itsellä ainakin toimi 8)
Tuota resettiä vähän ihmettelen, kun sitä tarjotaan korjaukseksi "kaikkeen" näissä laitteissa. Eihän sen koneen pitäisi normaalisti tarvita mitään resettejä, vaan kyllä siinä on joku syy oltava miksi parametrit menisi niin persiilleen ettei toimi kunnolla.
Dio Natale kirjoitti:miten olisi asetoni 10dl/50l pumppubensaa
Mitäs hyötyä tuosta on?

Avatar
PK
Viestit: 517
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Re: Tehoa ja vääntöä hukassa 156 2.0 JTS, vika-arvailuja

Viesti Kirjoittaja PK »

Onko JTS - kuskit laittanu sitä bensan sekaan laitettavaa venttiilinputsausainetta ja onko ollu mitään hyötyä ? Muistaakseni jopa ABC- asemilta saa jotain, ei se Fortea ole mut vastaavaa.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tehoa ja vääntöä hukassa 156 2.0 JTS, vika-arvailuja

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Eihän siitä ole mitään apua ole JTS:ään, vai miten meinasit saada aineet imuventtiileille? :wink:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
PK
Viestit: 517
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Re: Tehoa ja vääntöä hukassa 156 2.0 JTS, vika-arvailuja

Viesti Kirjoittaja PK »

:-D no voi perseensuti... no enhänmä näistä mitään ymmärrä... muutako et joku laihaseos matalilla kierroksilla... mitähän iloo siitäki on.. ?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15120
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tehoa ja vääntöä hukassa 156 2.0 JTS, vika-arvailuja

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Se on se eko. Viherpiiperrystä ja sellaista, väittävät sen syövän alakierroksilla huomattavasti vähemmän polttoainetta kuin ei-laihaseoskoneiden...

Avatar
Epezi
Viestit: 7527
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Tehoa ja vääntöä hukassa 156 2.0 JTS, vika-arvailuja

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Yhteen -05:seen olen vaihtanut totaalisesti kuluneen imunokka-akselin 120tkm kohdalla. Tällä oli ajettu aina Motulin 5W-50, joten en usko että oli öljystä kyse. Paskaa laatua nokissa ollut siis vielä 05.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tehoa ja vääntöä hukassa 156 2.0 JTS, vika-arvailuja

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Epezi kirjoitti:Yhteen -05:seen olen vaihtanut totaalisesti kuluneen imunokka-akselin 120tkm kohdalla. Tällä oli ajettu aina Motulin 5W-50, joten en usko että oli öljystä kyse. Paskaa laatua nokissa ollut siis vielä 05.
Minä aina jaksan tingata näistä öljyistä. Nuohan on siis liika laihat tähän koneeseen. Sen 5 vuotta mitä itsellä on ollut tuo jts alfa ja olen seurannut netistä keskusteluja, kukaan joka on valittanut noista karstoittumisista tai kuluneista nokista, ei ole ajanut kunnon 10w-60 öljyillä niinkuin pitäis.
En tunne ko. Motulin öljyjä tarkemmin mutta Mobilin ralliformulat tuolla viskositeetillä tunnetusti leikkautuu, tai jotain, sellaiseksi vettä muistuttavaksi liruksi.
Nyt on itsellä 155tkm mittarissa ja hyvin soittaa, kone ensimmäistä mallivuotta.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Re: Tehoa ja vääntöä hukassa 156 2.0 JTS, vika-arvailuja

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Yhteen -05:seen olen vaihtanut totaalisesti kuluneen imunokka-akselin 120tkm kohdalla. Tällä oli ajettu aina Motulin 5W-50, joten en usko että oli öljystä kyse. Paskaa laatua nokissa ollut siis vielä 05.
Lähinnä Epezille kysymys...

Oisko JTS mahdollista ajoittaa uusiksi, esim vain TS koneen lukkopaloilla remmin vaihdon yhteydessä tai vaikka vaihtamalla imunokka TS koneesta?

Tavoitteena että saisi pakokaasun kierrätyksen ja sitä myöten imusarjan karstoittumisen deaktivoitua...

Perkins ja AGCO maatalousmoottoreissa on samaa ongelmaa kun kierrätys on tehty nokka-akselissa ylimääräisellä nenällä, toiset hioo profiilin uusiksi tai vaihtaa vanhemman mallin nokan kokonaan.. :-D

Avatar
Epezi
Viestit: 7527
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Tehoa ja vääntöä hukassa 156 2.0 JTS, vika-arvailuja

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ajoituksen muuttaminen ei ole kummonenkaan homma, onhan siinä säädettävät nokkapyörät, sitä en sitten tiedä mihin suuntaan pitäisi säätää ja kuinka paljon. Ei taidot riitä semmoiseen. TS:n nokka-akselin sopivuutta epäilen vahvasti, en tosin ole koskaan tarkemmin verrannut.
Minä aina jaksan tingata näistä öljyistä. Nuohan on siis liika laihat tähän koneeseen.
Oikeassa olet, ei ole käytetty suosituksen mukaista öljyä, tämän vaikutusta kulumiseen on tietysti mahdotonta todentaa, itse en usko sen tuohon vaikuttavan. JTS kone tuskin niin kuumana käy että -50 öljy leikkaantuisi. Uskon tuon 10W-60 suosituksen olevan imukanavien karstoittumisen takia, eikä suotta.

Pikkusen täytyy vetää sanojaan takaisin tuosta käytetystä öljystä, muistelin sen olleen 5W-50 mutta en edes löytänyt semmoista Motulin sivuilta. :roll:

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tehoa ja vääntöä hukassa 156 2.0 JTS, vika-arvailuja

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

^^My two cents on this...
Mekaanisesti ts:n imunokka saattaisi mennäkin jts:n kanteen, olisi mielenkiintoista jos joku kokeilisi moista ja raportoisi miten kone suostuu käymään. Pakkonokkahan ei passaa ollenkaan, koska jts:ssä se pyörittää korkeapaine pumppua bensalle.
Käytännössä kuitenkin jts:n yläkerta on ihan erimaata kuin ts:ssä, puristussuhde on isompi, sytytys yhdellä tulpalla ja ruisku toisen paikalla, männän muotoilu on eri, imukanava kannessa varmaankin muotoiltu eri tavalla sytytys-, ruiskutus-, ja egr -järjestelyjen vuoksi, nokka akselin profiili on eri ja oliko nostoakin enemmän.
Noidentakia sytytyksenohjaus kartankin täytyy olla erilainen, ja ainakin laihaseosalueella kone varmaan protestoisi ts:n nokkaa, ja varmaan muuallakin.

Saattaisihan kone käydä, mutta veikkaan että aika vaikeasti. Niin ja ts:n nokalla saattaa venttiilit osua mäntään ajoituksen puolesta, joten sekin voi jo tulla vastaan. Tämän takia myöskään lukkopalat ei sovi kunnolla ts:n nokan päälle, koska sen muoto on eri.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Re: Tehoa ja vääntöä hukassa 156 2.0 JTS, vika-arvailuja

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Sillaihan ajoitus pitäisi saada että imu-ja pakoventtiili ei olisi yhtä aikaa auki ollenkaan...silloin ei olisi "kierrätystä"

Avatar
Ape
Viestit: 124
Liittynyt: 01 Huhti 2012, 10:21
Car(s): ex 156 2,0 JTS SW -03
ex;156 1.8TS -00 RE85
159 2.4JTDm - 07

Kerran Alffa aina Alffa?
Alfisti luulee tietävänsä autoista kaiken ja yrittää ensimmäiseksi itse korjata autonsa. Tämän vuoksi näillä on huono maine 😁
Paikkakunta: Oulainen

Re: Tehoa ja vääntöä hukassa 156 2.0 JTS, vika-arvailuja

Viesti Kirjoittaja Ape »

Aquatica kirjoitti:Se on se eko. Viherpiiperrystä ja sellaista, väittävät sen syövän alakierroksilla huomattavasti vähemmän polttoainetta kuin ei-laihaseoskoneiden...
Eiköhän Alffa oo tuon muutoksen tehnyt vaan koventuneiden päästörajoituksien puitteissa. Tuskin kukaan ajelee alle 1500 kierroksilla.
Alkanut tuntua melko laiskalle jo tämä JTS alkuhuuman jälkeen :roll:
Kerran Alfa aina alfa?

Avatar
palkus
Viestit: 5535
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tehoa ja vääntöä hukassa 156 2.0 JTS, vika-arvailuja

Viesti Kirjoittaja palkus »

aika tasaiset taitaa tessun nenät olla, eroa jtässään tais olla 1.6mm imupuolella ja pakopuolella vielä enemmän. On tessussakin overlappia varsinkin ajoituksensäädön kanssa ja silloin ehkä pientä egärrää myös. Jtässän overlappi on kyllä jonkunmoinen ja miten siinä sitten toimii eri kierroksilla imukanavien ja pakosarjan kaasunvaihdot. :roll: Tuota systeemiä on vähän hankala käsittää (ainakin minun) kun siinä ilmeisesti haetaan parempaa keskialueen vääntöä myös sillä egr-tsydeemillä, siis ehkä läppää voidaan pitää enemmän auki pumppaushävikin pienentämiseksi kun täytöstä säädellään myös pakokaasulla, tai jotain :roll Siis tuo venttiilien samanaikainen aukiolo on 45º vakionokilla ajoituksenmuuntimen avustuksella ja esim. C&B nokilla pahimmillaan 75º :shock:
Joku paremmin asiaan perehtynyt vois vähän selventää/suomentaa :-D

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2375
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tehoa ja vääntöä hukassa 156 2.0 JTS, vika-arvailuja

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Epezi kirjoitti:Yhteen -05:seen olen vaihtanut totaalisesti kuluneen imunokka-akselin 120tkm kohdalla. Tällä oli ajettu aina Motulin 5W-50, joten en usko että oli öljystä kyse. Paskaa laatua nokissa ollut siis vielä 05.
Kävin juuri töissä voiteluainekurssilla ja tämä painui mieleen:

Jotta öljykerroksen paksuus tuplaantuisi, viskositeetti tulee nelinkertaistaa. Muistakaamme tuo!
Joten tuosta 5W-50 vs 10W-60 erosta sen verran että öljykerros liikkuvien osien välissä voi olla hyvinkin paljon.

Tuosta erosta johtuva osien kuluminen riippuu tietenkin siitä että kuinka herkkä tekniikka on öljyvaatimukselleen.
Kuva

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Re: Tehoa ja vääntöä hukassa 156 2.0 JTS, vika-arvailuja

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Yksi ratkaisu imusarjan ja imukanavien karstanpoistoon olisi myös vesiruiskutus imusarjaan ralliautojen tapaan, tietyillä kierrosalueella/lambdan avulla ohjattuna sumumaista vettä suuttimesta jota tulee vaikka ylimääräisestä lasinpesurisäiliöstä.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Tehoa ja vääntöä hukassa 156 2.0 JTS, vika-arvailuja

Viesti Kirjoittaja willez »

jiiässä kirjoitti:Yksi ratkaisu imusarjan ja imukanavien karstanpoistoon olisi myös vesiruiskutus imusarjaan ralliautojen tapaan, tietyillä kierrosalueella/lambdan avulla ohjattuna sumumaista vettä suuttimesta jota tulee vaikka ylimääräisestä lasinpesurisäiliöstä.
Ilmeisesti kattivehkeet ei oikeen tykkää tästä , saattaa tulla kallis katalysaattorin vaihto tämän jälkeen..

Vastaa Viestiin