75 TS Ei kierrä kuin 5000rpm

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Paikalla
Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

75 TS Ei kierrä kuin 5000rpm

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Eli kierrosten noustessa 5000 lähistölle alkaa armoton pätkiminen. Vähän kuin rajoitin, mutta rankempi. Ei väliä kiihdyttääkö kaasu pohjassa vai ei. Tekee samaa myös paikallaan kaasutellessa. Kipinä häviää selkeästi jostain syystä.

Kokeiltu seuraavaa:
- YKK-anturi vaihdettu uuteen, ei vaikutusta
- Kokeiltu vuorotellen yhdellä sytkäpiirillä kerrallaan, tekee molemmilla samaa
- Jakajien kannet ja pyörijät vaihdettu uuteen, ei vaikutusta

Itse en keksi muuta kuin YKK-anturin signaalin häviämisen korkeilla kierroksilla. Anturin vaihto ei kuitenkaan auttanut. Kuoleva puola olisi toinen, mutta voisiko molemmat puolat olla menossa näin samaan aikaan?

Selvennykseksi vielä lyhyt video (kiihdytys kolmosella).

Ideoita, arvauksia?
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Mokomakin
Viestit: 718
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

156 ts koneissa on ollut paha tapa kerätä kosteutta tulpanreikiin, jos lyö kipinät maihin jostain syystä noilla kierrosluvuilla...en kyllä usko että tämä vika aiheuttaisi noin vakavaa reaktiota mut äkkiäkös senkin kurkkaa :)

Paikalla
Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Mokomakin kirjoitti:156 ts koneissa on ollut paha tapa kerätä kosteutta tulpanreikiin, jos lyö kipinät maihin jostain syystä noilla kierrosluvuilla...en kyllä usko että tämä vika aiheuttaisi noin vakavaa reaktiota mut äkkiäkös senkin kurkkaa :)
Jakajien osia vaihtaessa tuli katsottua myös ne. Yhteen oli venttiilikopasta valunut pari tippaa öljyä. Muuta ylimääräistä ei löytynyt.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Harrikka
Viestit: 152
Liittynyt: 27 Marras 2005, 22:34
Paikkakunta: Oulu

alfa75

Viesti Kirjoittaja Harrikka »

Loppusko bensansaanti?Jo onko jotku hiilipaska tulpanjohdot?Tommosia o ollu ainaki mulla ongelmia.

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Eihän tuossa varmaankaan ole keskipakosäätöä jakajissa? Jos on sellainen ja jumittaa niin sytkä jää myöhäiselle kierrosten noustessa ja varmasti ei ota kierroksia kunnolla...
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Paikalla
Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: alfa75

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Harrikka kirjoitti:Loppusko bensansaanti?Jo onko jotku hiilipaska tulpanjohdot?Tommosia o ollu ainaki mulla ongelmia.
Bensa tuskin loppuu. Molemmat bensapumput toimivat ja bensansuodatin on uusi. Paikallaan kaasutellessa pätkimisen jälkeen haisee bensa. Joten vahvasti vaikuttaisi kipinän häviämiseen.

Tulpanjohdot on 2v vanhat tarvikejohdot. Eivät tosin kovin vakuuttavat. Yksi niistä oli katkennut itsestään reilun vuoden käytön jälkeen. Yhteyttä ei ollut vaikka ulkoisesti oli kunnossa.
eltsu kirjoitti:Eihän tuossa varmaankaan ole keskipakosäätöä jakajissa? Jos on sellainen ja jumittaa niin sytkä jää myöhäiselle kierrosten noustessa ja varmasti ei ota kierroksia kunnolla...
Ei ole mitään ennakoihin vaikuttavia säätöjä jakajissa vaan motronic päättää sytytyshetken.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Robert
Viestit: 95
Liittynyt: 05 Kesä 2009, 18:54
Car(s): 156sw jtd
Paikkakunta: Hyvinkää/ mänksälä / tuusula

Viesti Kirjoittaja Robert »

Katsoppa venttiili kopassa olevien maadoitus johtojen kiinnitys. onko kireellä tai hapettumaa välissä.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Mahtaako imunokan säädin pelata, ei yleensä kyllä hirveetä pätkimistä aiheuta mutta veto puutuu siinä suunnilleen 5000rpm, helppo kokeilla...

Nappaa piuha irti ja käy testiajo, jos huononi lisää niin ehjä, jos ei vaikutusta niin melko varmasti viallinen.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Omassa 164:ssa meni kaasuläpän asentotunnistin rikki. Se vaikutti kierrosten nousemiseen mutta en muista millä kierrosalueella.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Paikalla
Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Robert kirjoitti:Katsoppa venttiili kopassa olevien maadoitus johtojen kiinnitys. onko kireellä tai hapettumaa välissä.
Avattu, putsattu ja kiristetty. Ei vaikutusta.
jiiässä kirjoitti:Mahtaako imunokan säädin pelata, ei yleensä kyllä hirveetä pätkimistä aiheuta mutta veto puutuu siinä suunnilleen 5000rpm, helppo kokeilla...

Nappaa piuha irti ja käy testiajo, jos huononi lisää niin ehjä, jos ei vaikutusta niin melko varmasti viallinen.
Piuhat irti katosi alavääntö, eikä silti kiertänyt yhtään enempää, eli toimii.
Alfistipohjoosesta kirjoitti:Omassa 164:ssa meni kaasuläpän asentotunnistin rikki. Se vaikutti kierrosten nousemiseen mutta en muista millä kierrosalueella.
Mittailin anturin ja tuntui toimivan. Läppä kiinni keskinasta ja reunimmainen olivat yhteydessä. Pienikin läpän avaus katkaisi yhteyden. Läppä auki taas olivat toiset reunimmaiset nastat yhteydessä. Ne yhdistyivät hyvissä ajoin ennen kuin läppä oli aivan selällään, mutta lienee normaalia. Siinä välissä minkään nastojen välillä ei ollut yhteyttä. Näin kai sen kuuluisi toimia.


Lisäksi mittasin puolien vastukset. Molemmissa ensiöpuolen vastus oli 0.9ohm. Ja toisiopuolen kilo-ohmeja. Toisessa vähän enemmän, mutta ero ei ollut kovin suuri.

Lopuksi vielä video paikallaan kaasuttelusta. Ensin nostan pintakaasulla kierroksia. Sen jälkeen runtataan tyhjäkäynniltä kaasu pohjaan.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Onkos tuossa ilmamäärämittari? Voisiko siitä olla liukupinnat puhki? (yleensä on kyllä muualta kuin täyskaasulta)
VMP

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Oletko tarkistanut mitä kierroksia on todellisuudessa? Eli jos kiekkamittari ei toimisi vaan kiekat olisivat jo 6000rpm.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Oletko tarkistanut mitä kierroksia on todellisuudessa? Eli jos kiekkamittari ei toimisi vaan kiekat olisivat jo 6000rpm.
Hyvä pointti! 75:ssä hyvinkin mahdollista. Kiekkamittari alkaa joskus näyttämään alakanttiin mittariston piirilevyllä olevan pätkivän trimmerin takia.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Paikalla
Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

mattijus kirjoitti:Onkos tuossa ilmamäärämittari? Voisiko siitä olla liukupinnat puhki? (yleensä on kyllä muualta kuin täyskaasulta)
Onhan siinä. Hiilipinta näyttää silmämääräisesti olevan ok. Yleensä se kuluu puhki jostain 2000-3000rpm välistä (näin kävi aikoinaan ~300tkm kohdalla 164TS:n kanssa). Jostain jäänyt vielä sellainen mieleen että täyskaasulla sen arvot unohdettaisiin ja mentäisiin ennalta määrättyjen karttojen varassa. Tästä en kyllä ole ihan varma. Tämähän pätkii kuitenkin riippumatta onko kaasu pohjassa vai ei. Tarvii kuitenkin vielä tutkia sitä ilmamäärämittaria tarkemmin ja koittaa mittailla jotain arvoja sieltäkin.
Alfistipohjoosesta kirjoitti:Oletko tarkistanut mitä kierroksia on todellisuudessa? Eli jos kiekkamittari ei toimisi vaan kiekat olisivat jo 6000rpm.
Kyllä se mittari jokseenkin totta näyttää. Ensimmäisestä videosta huomaa että meno hyytyy kolmosella 110km/h vauhdissa. Kyllä se kunnossa ollessaan kulkee kolmosella yli 120km/h. Muutenkin pätkiminen on harvempi taajuuksista kuin oikeasti rajoitinta vasten paukuttaessa.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

legza
Viestit: 894
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja legza »

Aika jänskältä tuo vika vaikuttaa. ilmamassamittarin läppä aukeaa täysin ja sulavasti?

ice0018
Viestit: 267
Liittynyt: 05 Syys 2005, 07:46
Car(s): Volvo P130, Peugeot 206 GT #2288, MB E290
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja ice0018 »

Eihän tee kierroksilla painetta paisariin? Nimittäin itselläni oli 2l Nordissa vastaava vika. Kiersi sinne 5k:oon ja sen jälkeen pätki niin perkeleesti. Painetta paisariin->kansi irti, kannentiiviste ehjä, mutta kansi paskana.

Paikalla
Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Tutkittu hieman lisää. Paisariin ei kerry normaalia suurempaa painetta eikä nesteen seassa ole öljyä. Kierrättäessä paisarissa neste hölskyy melkoisesti, mutta lienee normaalia kun paluuputkesta työntää vaudilla tavaraa sinne.

Koitin ajoituslampulla katsella katoaako kipinä pätkiessä. Siitä ei oikein selvyyttä saanut. 5krpm kohdalla se strobo vilkkuu niin viuhaan että silmällä aika mahdoton sanoa jääkö kipinöitä välistä.

Ilmämäärämittarin läppä liikkuu sulavasti, eikä yleismittarilla huomannut katkoksia hiilipinnassa läppää kääntäessä. Imuilman lämpöanturi näytti ~1.6kohm ulkolämpötilan ollessa n. 23c. Onko oikein? Anturiin puhaltamalla lämmintä ilmaa vastus kasvoi.

Käytin myös ecun irti ja tarkistin sen johtosarjan liittimen. Ei näkynyt hapettumia. Samalla kävin hanskalokeron takana olevat liittimet läpi ja parantelin niiden kontakteja. Mitään vaikutusta vaivaan ei ollut näillä toimilla. :?

Seuraavaksi tarvitsee mitata bensanpaineet. Paljonko niiden pitäisi olla? Jotain 3bar paikkeilla?
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Aukeaako kaasuläppä kokonaan kun on kaasupoljin pohjassa?

Säätö vanhemmiten antaa usein periksi ja tekee autosta laiskan tuntusen.. :wink:


Niin...ja onko pakoputken etukäyrät kuinka pahasti rutussa, aina ne vähän tuppaa oleen 75:ssa mutta jos pahasti niin sopii hyvin oireisiin.. :lol:

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Oletko tarkastanut moottorin maadoituksen?

Paikalla
Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

jiiässä kirjoitti:Aukeaako kaasuläppä kokonaan kun on kaasupoljin pohjassa?

Säätö vanhemmiten antaa usein periksi ja tekee autosta laiskan tuntusen.. :wink:


Niin...ja onko pakoputken etukäyrät kuinka pahasti rutussa, aina ne vähän tuppaa oleen 75:ssa mutta jos pahasti niin sopii hyvin oireisiin.. :lol:
Kyllä sen läpän pitäisi jokseenkin täysin aueta. Eikä sen väliä vaikka ei aukeaisikaan. Armoton pätkiminen kun alkaa puolikaasullakin kierrosten noustessa 5krpm tuntumaan.

Etuputken vaihdoin pari vuotta sitten ja olen onnistunut olla ruttaamatta sitä. :wink:
pjotrthegreat kirjoitti:Oletko tarkastanut moottorin maadoituksen?
Kanteen tuleva maadoitus näytti silmämääräisesti hyvältä. Lohkoon tuleva on auton alla piilossa. Täytyykin yleismittarilla mittailla ettei ole potenttiaalieroja.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Paikalla
Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Taas hakattu päätä seinään! :x Bensanpaineet oli tyhjäkäynnillä 2.8bar ja kierroksia nostaessa nousee 3bar. Koneen pätkiessäkin pysyi taisaisesti 3bar. Puristuspaineet mittasin myös ja ne olivat tasaiset joka sylinterissä.

Paisaria kytätty uudestaan silmä tarkkana. Kovemmilla kierroksilla nesteeseen ilmestyy pieniä ilmakuplia. Aika mahdoton vaan sanoa syntyykö kuplat nesteen hölskyessä (paluuputkesta vauhdilla tuleva tavara saa pinnan aaltoilemaan) vai vuotaako paineita sylinter(e)istä. Kone kuitenkin toimii täysin normaalisti alle ~5000rpm.

Kävin ajoituslampulla lävitse kaikki tulpanjohdot ja kappas. Koneen alkaessa pätkimään häviää kipinä 2 ja 3 sylinterin molemmista tulpista! 1 ja 4 sylinterin johtoihin kytkettynä strobo vilkuttaa pätkiessäkin tiheästi, kun taas 2 ja 3 tulee selviä katkoksia. Tulpanjohtoja mittasin, eikä niissäkään näyttänyt vastukset taivutellessa muuttuvan. Tulpat näyttivät myös normaaleilta. Nyt ei meinaa oma ymmärrys riittää mikä tämän aiheuttaa? :?
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Harrikka
Viestit: 152
Liittynyt: 27 Marras 2005, 22:34
Paikkakunta: Oulu

75 ei kierrä

Viesti Kirjoittaja Harrikka »

Eihän hihnapyörä `vipota`?

Paikalla
Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: 75 ei kierrä

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Harrikka kirjoitti:Eihän hihnapyörä `vipota`?
Ei näyttäisi vippaavan. On sitäkin tullut aika tarkkaan pällisteltyä.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Nouko88
Viestit: 754
Liittynyt: 23 Marras 2005, 20:23
Paikkakunta: Forssa/Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Nouko88 »

Lämpeneekö puolat tai sytkäpäätteet?? Tuleeko niille varmasti riittävästi jännitettä?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tuosta videosta. Käykö kierroksilla, myös vaihteen ollessa päällä, että kiekkamittari alkaa heilua voimakkaasti? Koska moottori ei todellisuudessa voi vaihdella kierroksia kovin nopeasti kun autonliike-energia pakottaa moottorin pyörimään. Jos kiekkamittari heiluu liikkeellä ollessakin, kuten videolla olen näkeväni, on ensiösignaalissa jotain häikkää.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Vastaa Viestiin