156 jää käyntiin kolmannella yrityksellä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

156 jää käyntiin kolmannella yrityksellä

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Tullut nyt tällainen vika että 156 2.0 TS kun seisoo yön yli tallissa niin ei koskaan jää käyntiin vaan sammuu kahdesti. Kierrokset putoaa lähes heti jonnekin 300rpm, jonka jälkeen sammutan auton. Kolmannella yrityksellä kaikki ok. Ei vikakoodeja.

Eilen kokeilin niin että pidin virtoja kolme kertaa pitkään päällä ja sen jälkeen lähti normaalisti käyntiin? Ideoita? Vuotaako bensat mahdollisesti takaisin tankkiin tms. pitkän seisomisen jälkeen?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Luultavasti vuotaa tankkiin jos bensa ei haise normaalia enempää. Tuossa lienee takaiskuventtiili pumpussa, joku mallin paremmin tunteva voi varmistaa.
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Onko kenelläkään viisaammalla ideoita mikä mahtaa olla vikana? Tai miten esim. testata valuuko bensat takaisin tankkiin?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Eltsu ei ollut tarpeeksi viisas? :mrgreen:

Mielestäni diagnoosi kuulostaa aika selvältä. Olikos tuossa TS:n PA-tukissa venttiiliä? Siitä voisi koittaa onko siellä painetta.

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Re: 156 jää käyntiin kolmannella yrityksellä

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Jarama kirjoitti:Eilen kokeilin niin että pidin virtoja kolme kertaa pitkään päällä ja sen jälkeen lähti normaalisti käyntiin?
= Paineet on alhaalla ekalla startilla

Mahdollisia vuotoja :

- Suuttimet vuotaa sylintereihin. Aiheuttaisi ehkä myös huonoa käyntiä hetkeksi aikaa startin jälkeen/märkiä tulppia yms.

- Bensalinja vuotaa. Ruosteessa/liitoksista yms. Tuolloin kyllä melkein bensa haisee, ainakin tallissa pitäisi erottaa tuoksu.

- Pumppu vuotaa paineen takaisin tankkiin.

- Bensanpaineensäädin vuotaa paineet. Pitäisi huomata myös ajossa jos on viallinen paineensäädin.

Eli melkein pumpun takaiskun piikkiin tuon kyllä pistäisin...
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Eltsu on varmasti riittävän viisas :-D

Käynti tosiaan aluksi hieman heiluvaa, ei tiedä pitääkö kierrokset 850:ssä vai reilussa 1000:ssa. Ei haise bensa. Esim. kuuden tunnin seisomisen jälkeen ei ongelmia, mutta yön yli kun seisoo niin aina ongelma päällä.

Niin, missä sellainen venttiili on, muistaakseni konehuoneen bensaletkussa ei ole mitään venttiiliä?

Pumppu sijaitsee tankissa, onko sinne aukko jossain takaluukun lattiassa?

Missä bensapaineensäädin sijaitsee?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Takaiskuvettiilin tehtävänä on pitää paine yllä pumpun ja suuttimien välillä silloin kun pumppu ei käy, eli siis sijaitsee pumpussa itsessään (ainakin normaalisti?)

Paineensäädin on jossain konehuoneessa jakotukin lähellä/toisessa päässä. Paineensäätimeltä lähtee paluulinja tankkiin jonne "ylipaine" vuotaa. Eli jos auto on sammuksissa, tuon paluulinjan letkun irroittamalla voi tarkkailla josko sinne vuotaa bensaa. Ei pitäisi vuotaa läpi muuta kuin pumppu käynnissä.

Nämä siis ihan yleistä mutua tuntematta ko. auton tekniikkaa sen tarkemmin. Noin se kuitenkin useimmissa tuonikäisissä ruiskuvehkeissä toimii :mrgreen:
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Mutta kun tietääkseni 156:ssa ei ole paluuputkea?!
Kun pelkkä teho ei riitä!

Vastaa Viestiin