147:n lämmityslaite, manuaalinen ilmastointi

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

147:n lämmityslaite, manuaalinen ilmastointi

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Toissaviikolla manuaalinen ilmastointi puhalsi vain kylmää yhdellä reissulla. Vika toistui paluumatkalla, mutta molemmilla kerroilla sammuttaminen ja uudelleenstarttaus saivat sen toimimaan normaalisti. Nyt vika uusiutui perjantaina mökille mennessä eikä lämmintä ole tullut sen jälkeen. Otin akunkengänkin irti, mutta sen jälkeen tilanne oli ihan sama. Sitä ennen olin kurkannut säätöyksiköstä, että liittimet ovat asianmukaisesti paikallaan, sekä katsonut kaikkien tähän mahdollisesti liittyvien sulakkeiden olevan kunnossa.

Mikä mahtaa olla vikana?

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

No niin, nyt puhaltaa niin kylmää kuin kuumaa mutta myös kaikenlaista siltä väliltä. Tuli kokeilluksi erilaisia resetointeja, mutta mikään niistä ei kyllä vaivaa poistanut. Niistä kuitenkin yksi tässä ohessa, jotta joku voi mahdollisen ongelmansa vaikka sillä poistaa. Lisäksi mukana on myös ECU:n resetointiohje, jonka toimivuutta en kokeillut.

Syy ei selvinnyt, mutta ongelma poistui, kun otin tänään säädinyksikön irti ja tutkailin sitä tarkemmin puhaltaen ilmaa kaikkiin mahdollisiin paikkoihin. Irrotin myös sen pylpyrän, jota kääntelemällä lämpötilaa säädetään. Siinä on hammastus, joka liikuttaa ilmeisesti muovista palloa. Tuota sitten liikuttelin, minkä jälkeen kaikki takaisin paikalleen ja kas kummaa - säätimien asennot olivat taas systeemin ymmärrettävissä jopa sen vasemmanpuolimmaisen säätimen osalta ja ainakin parinkymmenen kilometrin aikana on homma toiminut tarkoitetulla tavalla.

Ilmastoinnin resetoimiseksi löytyi mm. tämä proseduuri:
- irrota akun kenkä noin puoleksi tunniksi,
- laita takaisin,
- kytke virta (älä starttaa äläkä koske kaasupolkimeen),
- anna olla noin puoli minuuttia (säätimien moottorit asettuvat käyttökuntoon),
- katkaise virta noin minuutiksi,
- starttaa kaasupolkimeen koskematta ja anna käydä ainakin minuutti.

Joku oli tehnyt näin resetoidakseen 156:sta ECU:n ja kaasupolkimen:
- irrota akun kenkä vähintään 45 minuutiksi,
- kytke takaisin,
- laita virta-avain lukkoon ja käännä MAR-asentoon 90 sekunniksi,
- käännä OFF-asentoon poistamatta avainta ja anna olla toiset 90 sekuntia,
- starttaa koskematta kaasupolkimeen ja anna käydä vartin,
- sammuta ja anna olla 10 minuuttia,
- käynnistä ja aja kunnon lenkki.

Vastaa Viestiin